'W=
'Het geloof rijdt op lekke banden'
'Horecabeleid onbegrijpelijk'
Leiden Regio
Voorproefje op een smakelijke discussie
Kerk Samenleving
ZATERDAG 15 MAART 1997
Allemaal mogen ze bin
nenkort, vanaf 18 maart
om precies te zijn, van de
gemeente hun zegje doen
over het Leidse horecabe-
leid; bezoekers van cafés
en restaurants, de eige
naars daarvan en mensen
die in de buurt van zulke
uitgaansgelegenheden
wonen. Vierhonderd Lei-
denaars, willekeurig uit
gezocht door de gemeen
te mogen in discussie
groepjes hun mening
kenbaar maken. Zonder
voorbehoud.
Want ze mogen werke
lijk dlles zeggen. Ze mo
gen zeggen dat ze meer
terrasjes willen, bij voor
keur op de pleinen, en
meer bruine cafés. Ze
mogen zeggen dat het
steeds moeilijker wordt
om het hoofd boven wa
ter te houden als café-uit
bater, dat verruiming van
de sluitingstijden welkom
zou zijn. Ze mogen ook
zeggen dat de controle op
sluitingstijden juist ver
scherpt moet worden,
omdat ze zich ergeren
aan al dat volk dat diep in
de nacht schreeuwend en
met knetterende brom
mers huiswaarts keert. Ze
mogen zeggen dat er te
weinig vegetarische res
taurants zijn. De gemeen
te zal al die meningen
verzamelen en zo moge
lijk verwerken in haar
nieuwe horecabeleid.
Het Leidsch Dagblad
laat, als voorproefje op
een ongetwijfeld smake
lijke discussie, in een se
rie van drie artikelen al
vast wat Leidenaars aan
het woord over de horeca
in hun stad. Vandaag:
Chris Pierrot van koffie
huis Rembrandt en Ju
dith Lebbink van café-ho
tel The Rose. „Leiden is
een sfeervolle stad waar
een en ander aan moet
worden veranderd."
Leiden
mist, is een
gezellige
bruine kroeg voor mensen van
boven de veertig. Zo'n tent waar
een organistje speelt en waar je
ook je vrouw mee naartoe durft
te nemen", zegt Chris Pierrot
van koffiehuis Rembrandt aan
de Morsstraat. „Hoewel Leiden
vrij veel heeft, ontbreekt hier
een discotheek waar je als niet-
student terecht kunt", meent
Judith Lebbink van café-hotel
The Rose aan de Beestenmarkt.
„En de gemeente zou eens wat
meer moeten doen aan het toe-
ristenbeleid." De twee kleine
ondernemers vinden Leiden
een gezellige en sfeervolle stad.
Maar ook een stad waar het een
en ander aan moet worden ver
anderd.
„In Amsterdam zie je dat heel
veel. Van die grote bruine cafés
waar wat ouder publiek komt.
Hier kun je bijna nergens heen
met je vrouw. Wat ik mis, is ge
woon zo'n lekker tentje waar ie
dereen kan dansen en waar je
aan een tafeltje gezellig een
kaartje kan leggen." Pierrot
glundert al bij het idee. Lebbink
ziet echter geen heil in dit plan.
„Ik geloof niet dat die mensen
EISBn
daar echt behoefte aan hebben.
Bovendien zijn er naar mijn
idee wel een aantal kroegen
waar je ook als veertigplusser
terecht kan. Ik mis op horecage-
bied een goede disco waar ie
dereen naar binnen kan. 'In ca-
sa' is alleen voor studenten. En
als je als niet-student een keer
naar binnen mag, moet je een
dure kaart hebben. En een dis
co, waar je alleen in het week
end als 'burger' naar binnen
mag, hoeft van mij ook niet. Als
ik doordeweeks niet welkom
ben, hoef ik er ook in het week
end niet naar toe."
Toch is het ontbreken van de
ze tenten niet het grootste pro
bleem. Het beleid van de ge
meente is volgens de twee on
dernemers vaak onbegrijpelijk.
„Kijk nou eens hoe de Mors
straat eruit ziet. Het is een soort
koeienmarkt met wielklemmen
geworden." Pierrot duidt op de
nieuwe fietsenhekken die de ge
meente onlangs geplaatst heeft
in 'zijn' straat. „En als dat het
enige was, viel het mee. De
straat is ook nog afgesloten voor
verkeer. Dat betekende voor mij
geen harde klap of zware ader
lating; het is gewoon de nekslag
voor mijn koffiehuis."
'Rembrandt' gaat iedere och
tend om zes uur open. Dagelijks
kwamen zo'n vijfentwintig
bouwvakkers voor het werk bij
Pierrot koffie en een broodje
halen. „Er zitten nu 's ochtends
vier of vijf mensen. Die koffie-
gasten kunnen nergens meer
komen met de auto. En ik be
grijp best dat ze niet een uur
eerder opstaan om bij mij langs
te gaan. Ik moet het nu hele
maal hebben van mijn middag
klanten. En die gaan niet twee
keer zoveel drinken, omdat er 's
ochtends niemand meer komt."
Ook de Beestenmarkt is haar
verkeersfunctie grotendeels
kwijt. „Maar daar heb ik geen
last van", vertelt Lebbink. Zij
heeft sinds twee jaar het hotel
aan de Beestenmarkt. Daarvoor
zwaaide zij de scepter in het
Jeugdhotel aan de Lange Schei
straat. „Mensen komen bij mij
voornamelijk voor een over
nachting. Het zijn dan heel vaak
treinreizigers. En die lopen van
af het station zo naar mijn ho
tel. En voor het cafégedeelte
ben ik niet afhankelijk van auto
mobilisten. Ik heb meer last van
de sluitingstijden. Het is toch
absurd dat in alle gemeenten
rond Leiden de sluitingstijden
vrij zijft en uitgerekend hier
niet. Alleen studentenverenigin
gen mogen langer open zijn.
Maar daar hoeft niemand van te
leven. Ik moet m'n brood met
dit werk verdienen. En de toe
ristenbelasting hakt er bij mij
stevig in. De gemeente heeft
een vast bedrag per klant per
overnachting vastgesteld. Ik be
taal net zoveel als een heel duur
hotel. Leiden is niet toerist-
vriendelijk. Voor ieder foldertje
bij de VW moeten ze betalen.
Er zou zoveel meer uit te halen
zijn. Want Leiden heeft heel
veel te bieden", aldus Lebbink,
die naast haar horeca-werk ook
nog een baan bij de universiteit
heeft. Het hotel geeft te weinig
zekerheid.
Pierrot snapt vaak niets van
het gemeentebeleid. „Goekoop
is een perfecte burgemeester.
Hij heeft heel veel voor de hore
ca gedaan. De Morsstraat is heel
gezellig geworden. Er zitten veel
leuke cafés en restaurants. Maar
dan legt de gemeente een nieu-
CHEF HANS JACOBS, 071-5356414, PLV.-CHEF RUDOLF KLEUN,C
Judith Lebbink: „Het
is toch absurd dat in
alle gemeenten rond
Leiden de sluitings
tijden vrij zijn en uit
gerekend hier niet."
FOTO HIELCO KUIPERS
we stoep aan. Het brede gedeel
te komt aan de schaduwkant en
de smalle strook in de zon. Ik
kan geen stoel meer buiten zet
ten." Pierrot is vaak zowel ver
ontwaardigd als verbaasd.
„Neem nu het nieuwe plein aan
de Beestenmarkt. Het is mooi,
maar je hebt er niets aan. Vroe
ger was de Garenmarkt evene
mentenplein. Nu niet meer.
Dan zou je toch denken dat het
nieuwe plein geschikt voor eve
nementen wordt. Nee, de eve
nementen worden verplaatst
naar de parkeerplaats bij Molen
de Valk." Lebbink: „Ik durf 's
avonds vaak niet eens over het
plein te lopen. Het is saj
venloos. Bovendien zit
week in de rotzooi, or
maar een paar van die
papierbakken staan
maat postzegel. Daarp;
in."
Lebbink heeft nog geet
gehad van het grote pij
mag in de zomer tot
water terras uitzetten,
moet een brede strook
ters voor mijn deur vrij]
Dan krijg je allemaal
terraseilandjes, waaivi
duidelijk is bij welk café
ras hoort."
Lebbink vindt het pie
haar deur alleen op drie
gezellig. „Maar dat was
toen het nog een parke
was." De Rembrandte en
twijfelt zelfs aan de lolt J(j
oktober voor horecao;
mers. „Je moet tegem 5S1
aan zoveel eisen voldoE m
iets leuks wilt opzetten
een feest. Een ondeme
gezond verstand orL
binnenkort niks meet
feestdagen. Er zijn te va
en te weinig speelruin 'm
dens de Taptoe-avond p(j(
mijn muziek om half
aan. Zonder waarsd e[s|
kreeg ik direct een gel: iVer
Terwijl ik nog nooit v
last heb gezorgd. Op
nier wordt de midó
l uit de bins
Maar horecaondernem; fl
survivers. Die gaan altij
Wat Leiden nodig heef
goed beleid voor het vi
middenstand en de ho
heeft allemaal met elkaAfflE
ken. Daar heeft uiteiiwfiii
dereen profijt van."
jih
ogi
Kuitert versus intellectuelen
REDACTIE DICK V
WÊÊÊÊM
L O F
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
AS.fl"1
Van Kuitert, schrijver
van de recente best
sellers 'Het alge
meen betwijfeld christelijk ge
loof en 'Zeker weten', ligt ter
gelegenheid van de Boeken
week een essay in de winkels.
'Aan god doen' heet het werkje,
dat niet meer dan 74 pagina's
telt. Met het boekje heeft Kui
tert een duidelijke bedoeling, of,
in zijn eigen woorden, een 'pre
tentie': „Orde op zaken stellen."
Dat religie weer in is, is een
open deur. Maar dat wil volgens
Kuitert niet zeggen dat duidelijk
is hoe je God tegenwoordig
kunt dienen. Voor de belang
stellenden steekt Kuitert een
helpende hand uit. De onderti
tel van zijn boekje luidt dan
ook: 'Een vingerwijzing'. In feite
geeft hij vooral een samenvat
ting van zijn laatste twee boe
ken.
Heel in het kort: Kuitert vindt
dat je best als modern mens in
God kunt geloven, zonder dat je
de bijbel van kaft tot kaft als
door God geïnspireerd ziet.
Want ook voor de bijbel geldt:
alles wat over Boven gezegd
wordt, komt van beneden. Hij
kan dus niks met reacties van
christenen als: „Het staat in de
bijbel", of: „Het is geopen
baard." Kuitert: „Zulke stan-
daardantwoorden mogen de
normaalste zaak van de wereld
geweest zijn in vroeger eeuwen,
wie ze nu hanteert, verhult
daarmee de verlegenheid die de
vraag 'hoe weetje dat' oproept.
Steun
Na het verschijnen van zijn
twee vorige boeken-hebben or
thodoxe christenen steun uit
onverwachte hoek gekregen.
Onder meer van Paul Cliteur,
tot voor kort voorzitter van het
Humanistisch Verbond, en de
schrijver Rudy Kousbroek. „De
leer is de leer, zeggen zij, en wie
daarin ingrijpt, bijstelt of op
schoont, sjoemelt", typeert Kui
tert. En daar kan hij slecht te
gen. „Ik vind dat wel een heel
gemakkelijke manier van om-
Harry Kuitert: „Godsdiensten venwelken, religies vergaan, maar aan god doen blijft eeuwig bestaan."
Dat de vrijzinnig-gereformeerde theoloog Harry Kuitert weinig moet hebben
van de EO als 'verdediger van achterhaalde geloofsvoorstellingen' is bekend.
Maar hij kan zich ook flink opwinden over 'journalisten die lacherig over
godsdienst doen' of over 'intellectuelen die maar raak oordelen over kerk en
geloof zonder zich er ooit in verdiept te hebben'.
KANTOOR
Rooseveltstraat82
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Mat/m/ vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.001
Redactie:
Hoofdredactie:
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 W
gaan met religie en geloof, de
meest gemakkelijke rechtvaar
diging om er afstand van te ne
men. Iedereen mag bij de tijd
zijn, behalve gelovige mensen.
Als die het ook zijn, worden ze
teruggestuurd naar het kolen
hok: daar hoor je thuis en daar
moet je blijven."
Cliteur weet niks van het
christelijk geloof, meent Kuitert.
diept, maar desondanks velt hij zou het voor de ongelovigen
er een oordeel over. Dat vind ik dan gemakkelijk moeten zijn
voor een intellectueel beneden om zich als ongelovige op te
de maat. Voor gelovigen is het stellen?"
niet zo gemakkelijk om gelovig Kuitert vindt een 'vingerwij-
Hij heeft zich daar niet in ver- te zijn en te blijven. Waarom zing' ook op zijn plaats, omdat
in de nieuwe religieuze interes
se „het niet alles god is wat er
blinkt". „Ieder zijn eigen god,
lijkt het. God geliberaliseerd, ge
democratiseerd, ingedikt, uitge-
deukt, onverdund of in homeo
pathische verdunningen toege
diend: op het veld van de reli
gieuze belangstelling is er van
alles te koop."
Rommeltje
De kerk doet het intussen vol
gens Kuitert niet veel beter.
„Ook daar is het maar een rom
meltje, als we voor 'kerk' de re-
eel bestaande kerken lezen. Het
geloof rijdt op lekke banden en
de aanhangers weten het. De
kerkleiders missen het zelfver
trouwen om er iets tegenover te
zetten en missen ook het in
zicht in wat de substantie van
religie is."
De kerken representeren nog
maar een deel van het christen
dom. „Het zou mij niet verba
zen als het christendom straks
de bestaande kerken overleeft:
het heeft hen nodig om voort te
bestaan, maar wordt er tegelij
kertijd door beroofd van haar
vitaliteit." Maar hij wanhoopt
niet: „Godsdiensten verwelken,
religies vergaan, maar aan god
doen blijft eeuwig bestaan."
Want, dat heeft Kuitert al va
ker benadrukt, de mens is
„ongeneeslijk religieus". Veel
mensen hebben met de kerk af
gerekend en zich van in hun
ogen knellende banden bevrijd.
„Maar de prijs voor die vrijheid
is het grijnzende gelaat van de
leegte", aldus Kuitert. „Zo ver
het oog reikt leegte, leegte en
nog eens leegte. Dat is een ver
pletterende ervaring.
Waarom religie volgens Kui
tert nooit zal ophouden? „Om
dat mensen hun geloof, hoop
en liefde moeten investeren om
te kunnen leven. Ze hebben een
idool nodig om zich aan vast te
houden, een rots om op te bou
wen en een schouder om uit te
huilen."
H.G.
DIRECTIE
B. M. Essenberg,
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
an der Post (adjunct)
PUBLIC RELATIONS
W. H. C. M. Steverink 071-5356356
OMBUDSMAN
R D.Paauw 071-5356215
Tel. dag. 9.30- 11.30 uur of per post.
ABONNEMENTEN
bijvooruitbetaling:
per maand (acceptgiro) Lyjj
per kwartaal (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtigr P"
verstrekken tot het automatisd cnl
van het abonnementsgeld, ontii jjj^
korting per betaling. u,
VERZENDING PERPOSf^,
per kwartaal (NL)
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSF Kil
Voor mensen die moeilijk lezen,: an
ogen hebben of blind zijn (of«
leeshandicap hebben), is een saiw
REDACTIE
J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst het regionale nieuws uit het Leidsel
J.M.Jacobs, chef red. Groot Leiden geluidscassette beschikbaar. Voor
A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio
F. Blok, chef eindredactie algemeen Lectuur, Crave).
W.F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco
!Uf
0886-482345 (Centrum voor Gesp Un
ein
Auteursrechten voorbed
Dagbladuitgeverij Daira
K E N H U
Acaaemiscn zieKennuis vanaT zaceraag ij.uuvm uinsuay 13.uwen»
woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (Diaconessen1 u
dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis. 1
BEZOEKUREN
DIACONESSENHUIS
(tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur.
Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voor part
bovendien van 10.30- 11.15uuren van 19.45 - 21.00 uur
Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00-15.30 uur en 19.00-19.30 uu
overleg met de dienstdoende verpleegkundige.
Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verplee
Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19 45 uur.
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth
(tel. 071-5454545): dagelijks 14 00-15 00 uur en 18.30-19.30 uur, klasl^
daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot 2'
Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag). fe!
Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 uur en
18.30-19.OOuur.
Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel. 0172-463131): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klas!
daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
(tel. 071-5269111): alle patiënten (behalvekinderen) 14.15-15 OOuur? |0n
18 30-19.30 uur. m
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19 00 uur, 19.00-20.00
Partners/echtgenoten met kinderen.
Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsluiten"
partners/echtgenoten en eigen kinderen.
Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een ruimen
mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige.
Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en oorheó
neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelkunde en heel
14.15-15.00uuren18.30-19.00uur.
Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 75.75-f7.W6n
babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.