culti
jur& Kunst
Eindelijk Willy Alberti-museum
!1
De knaapjes van
Louis van Gaal
UirScHIfTfP-s
'De banaan'
en andere
30x30-
kunst
Rijksmuseum koopt twee
17e eeuwse schilderijen
Meidengroep Beltane: hakken en feesten
NDERDAG 6 MAART 1997
941
7
JAN RIJSDAM, 071 -5356444
den
ld
|f fc oncert Ramses Shaffy gaat door
keri^DENRamses Shaffy is hersteld van de luchtweginfectie die
Isra m eerder deze week verhinderde zijn solo-rentree te maken
de Nederlandse podia. Het concert dat morgenavond ge-
md was in de Leidse Stadsgehoorzaal gaat zeker door, zegt
he n woordvoerder van producent American Songbook Produc-
ns. Shaffy heeft gisteren weer gerepeteerd met zijn begelei-
reenngszangeressen Martine Grünwald, Rolinha Kross en Manuela
mp en het zeskoppige orkest. Het concert in Leiden is het eer-
in de Shaffy-tour. De premie're, die deze week werd geannu-
•rd, zal nu hoogstwaarschijnlijk plaatsvinden op zondag 23
aart, in het Luxor Theater in Rotterdam.
ogrammering Pinkpop bijna rond
ïwuk De festivalaffiches en -shirts van de 28e editie van Pink-
p kunnen bijna worden gedrukt. Gisteren maakte organisator
Yjn Smeets achttien nieuwe namen bekend waardoor nu in to-
dertig bands op de rol staan. Daaraan worden er nog vijf
tgevoegd. Smeets noemde gisteren de volgende namen: Korn,
th Orton, The Roots, Death in Vegas, Cooler than Jesus, Place-
Lamb, Faithless, System 7, Osdorp Posse, Descendents, Tool,
verchair, Supergrass, The Gathering, Reef, Red Snapper, Skik.
imen die al in een eerder stadium naar buiten kwamen zijn:
votive, Beck, Bush, dEUS, Kula Shaker, The presidents of the USA,
gpgjounting Crows, Nada Surf, Morphine, The Fun Lovin' Crimi-
Tls, Tracy Bonham en Johan. Pinkpop is dit jaar op 17,18 en 19
grossing Border naar Congresgebouw
haag» Het Crossing Border Festival verhuist nog dit jaar
ar het Congresgebouw in Den Haag. Het meerdaagse festival
oogt de belangstelling voor poëzie, literatuur en muziek onder
tancjngeren aan te wakkeren. De laatste jaren werd het gehouden
verschillende theaters aan het Spui in het residentiële stads-
rt. Het festival groeide echter uit zijn jasje en verkast daarom
ar het Congresgebouw dat meer buiten het centrum gelegen
Crossing Border is dit jaar op 11,12 en 13 september.
I tro
;h
ma.
irque du Soleil blijft langer
den in zeven landen.
Alegria, dat letterlijk vervoe
ring, vreugde of extase betekent,
is de achtste productie van Cir
que du Soleil. De voorstelling
ging bijna drie jaar geleden in
Montreal van start. Na een tour
nee van twee jaar in Noord-
Amerika, trok de karavaan naar
Japan waar de artiesten zes
maanden optraden jn het Yoyo-
gi Stadium.
De show was tot eind vorig
jaar in Hong Kong te zien. Ale
gria trok inmiddels meer dan
2,5 miljoen mensen.
terdam anp
ïieti lue du Soleil, het gezelschap
Canada dat theater met cir-
s h,s combineert, blijft een week
ger in Amsterdam. De bijna
.000 kaarten voor de nieuw-
om voorstelling Alegria zijn
^iktisch uitverkocht. Door de
21, lenging zijn 20.000 extra
rten beschikbaar,
e voorstelling, die vandaag
Amsterdam zijn Europese
'nl mière beleeft, blijft daar tot
gis! met 3 mei. Daarna volgt een
vai opese tournee langs elf ste-
Twaalf jaar na zijn dood is
het dan eindelijk zover.
Willy Alberti heeft zijn ei
gen museum in Amster
dam. In het bijzijn van we
duwe Ria, dochter Willeke
en zoon Tonny verdrong
een grote schare belang
stellenden zich gisteren
voor het eerst rond de re
likwieën van de Amster
damse zanger.
amsterdam berrit de lange
Al vele jaren was een grote
schare fans het erover eens:
Willy Alberti verdient een muse
um. Tot nu toe was de plaquet
te in de gevel van de Westerkerk
het enige dat in Amsterdam nog
aan de in 1985 overleden volks
zanger herinnerde. Vele initia
tieven voor een museum wer
den in de jaren na zijn dood
ontplooid, maar die lieden alle
maal op niets uit.
In het Amsterdamse Hem
Hotel werd uiteindelijk een ge
schikt onderkomen gevonden
voor het Willy Alberti Museum,
met aangrenzend een heuse
Willy Alberti-zaal. In het muse
um prijken tal van voorwerpen
die aan Alberti's glorietijd doen
herinneren: gouden platen, fo
to's, persoonlijke snuisterijen,
platenhoezen, krantenartikelen,
contracten met platenmaat
schappijen en zelfs kledingstuk
ken.
„Heb ik het toch voor mekaar!
glundert weduwe Ria, die blij
is dat zij eindelijk de spullen
van haar alom geliefde echtge
noot uit de kluis kon halen. Ja
renlang heeft zij geijverd voor
een museum voor haar man,
die door heel Nederland nog al
tijd een grote schare bewonde
raars heeft. Vorig jaar sloeg zij
de handen ineen met Hans van
Oort, zelf ooit zanger en danser
en nu voorzitter van de Stich
ting Vriendenclub Willy Alberti,
en begonnen de plannen einde-
Ria Alberti pinkt een traan weg in het nieuwe museum ter ere van haar echtgenoot Willy Alberti. Naast haan Tonny en dochter Willeke. foto gpd
lijk vaste vormen aan te nemen.
Van Oort: „Na twaalf jaar gaat
eindelijk een langgekoesterde
wens van Ria in vervulling.
Nu het museum er is, zal Ria
er regelmatig te vinden zijn. „Ik
ben er in elk geval elke dinsdag
om de bezoekers uitleg te ge
ven, want er hangen geen tek
sten bij. Ik ben immers de enige
die de herkomst en de beteke
nis van al die spullen kent."
Ook dochter Willeke is 'ape
trots' op haar vaders museum.
„Het is een heel emotioneel
moment. Ik denk nog elke dag
aan mijn vader. Hij was een
uniek mens, ik heb nog nooit
iemand anders zo horen zingen
als hij. Maar ik héb me voorge
nomen: ik ga niet huilen bij de
opening. Ik wil geen tranen,
maar blij zijn".
Fans
De familie Alberti werd nadat
Ria het lint doorknipte door een
grote schare vrienden en fans
gelukgewenst. Onder hen waren
onder anderen Hans van Willi-
genburg, Benny Neyman en Pe
ter Post.
VLIEGWERK
Dachten we dat die hausse met Ajax-pro-
ducten eindelijk over was, komen er weer
een stel mafkezen, opererend onder de
naam Sprint Licenties, met de Ajax-kleer-
hanger op de proppen.
De Ajax-kleerhanger, pfff, waar halen ze
het in vredesnaam vandaan???
Geen truttiger voorwerp in huis te vinden
of het moet een kleerhanger zijn. Een
knaapje, zoals dit hulpje in de huishouding
vroeger ook wel werd genoemd. Slim ook
van de club om het product Ajax aan zoiets
onbenulligs te koppelen als een knaapje.
Je ziet ze meteen voor je ook - de knaapjes
van Van Gaal. Even kunstig als-verrassend
uitgevoerd in rood en wit en gepresenteerd
door - wie anders - de onvermijdelijke
broertjes De Boer. Van wie Frank op de bij
behorende pr-foto nog een manmoedige
poging doet om de schijn op te houden dat
dit handzame hangertje een hoger doel
dient. Bij broer Ronald daarentegen straalt
het ongeloof er vanaf. Je ziet hem denken:
dat-ie moet opdraven voor zoiets onbenul
ligs. Maar ja, hij kan het ook niet helpen,
hij is maar gestuurd.
Het knullig opgestelde persbericht ('de
kleerhangers zijn afwasbaar en anit-slib' -
jawel het staat er echt) meldt verder: 'Ook
voor de niet Ajax-supporter is deze kleer
hanger erg praktisch voor het gebruik!'
Ja, dank je de koekkoek.
Natuurlijk is willekeurig welke kleerhanger
praktisch voor het gebruik. Daar is het na
melijk een kleerhanger voor.
ad van kaam
Toen ik in mijn eentje op kamers
ging wilde ik meer uitgaan en meer
mensen leren kennen. Dat was in
'95. Nu ga ik altijd in mijn eentje
naar het LVC. Daar kom ik toch ge-
noeg mensen tegen die ik ken. Ik ben
eerst lid geworden van de decor-
ploeg en later ben ik achter de bar gaan werken.
Het is heel leuk om te zien wat er zich zo alle
maal afspeelt voor zo'n bar. Je kent alle roddels,
je ziet hoe mensen langzaam dronken worden
en hoe iedereen indruk probeert te maken op el
kaar. Als ik eens een keer grote bek van een
klant krijg geef ik gewoon een grote bek terug.
Over het algemeen heb ik geen last van de klan
ten. Misschien komt het ook een beetje door
mijn postuur.
Voor een meisje ben ik nogal lang en dat
maakt een beetje indruk op mensen. Een keer
op een verjaardagsfeestje had ik het met een
paar vriendinnen over lang zijn. De een kende
een paar lange meiden en iemand anders kende
er ook weer een paar. Dus hadden we binnen no
time de 'Club Van Lange Dames' opgericht. Het
stelt niet zo veel meer voor hoor, maar vroeger
gingen we wel eens met z'n tienen stappen. Het
trekt nogal wat bekijks, zo'n groepje van tien
wijven, dat boven alles uitsteekt. Je hoort wel
eens mensen lachen en één keer reageerde een
man agressief.
Meestal krijg je geen opmerkingen recht in het
gezicht. De meesten willen ook geen ruzie met
tien van die meiden boven de 1.80 meter. Voor
delen? Nee, niet echt. Iemand vroeg eens of ik
eerder aan de bar wordt gehol
pen. Nou, dat is me nog nooit
overkomen. En als het gebeurt,
heb ik toch zoiets van: 'Joh,
help dat kleintje eerst ejfe'. J
NAAM:
Susanne van Birgelen
LEEFTIJD:
25 jaar
BEROEP/OPLEIDING:
studente pedagogiek/part
time barvrouw
WOONPLAATS:
Leiden
GEZIEN:
LVC
TEKST:PABLO CABENDA; FOTO: HIELCO KUIPERS
De opening van het museum
werd luister bijgezet met de
presentatie van een dubbel-cd
met de grootste successen van
Alberti, die werd geboren als
Careltje Verbrugge. Het verza-
melalbum telt veertig nummers,
waaronder uiteraard duetten
met dochter Willeke, Johnny
Jordaan en André Hazes, maar
ook met vijf nummers die nog
nooit eerder op plaat gezet zijn.
John de Mol sr., vriend van de
familie en ex-schoonvader van
Willeke, overhandigde het eer
ste exemplaar aan Ria. „Willy
'De banaan', al dan niet pel-
baar, iedereen kent hem. De ti
tel van de eerste plaat van de
Velvet Underground, simpelweg
'Velvet Undergound Nico',
spreekt heel wat minder tot de
verbeelding dan die wereldbe
roemde hoes. Andy Warhol ont
wierp hem, en de lp-hoes is
zelfs in een beperkte oplage ver
schenen met een banaan die
ook nog eens te schillen is. Het
Rotterdamse Museum Boij-
mans Van Beuningen exposeert
van 15 maart tot 25 mei 'De ba
naan' en andere platen- en cd-
hoezen, die illustratief zijn voor
(het ontstaan van) de Ameri
kaanse popcultuur. Zo zal de
wereldberoemde hoes van War
hol te bewonderen zijn samen
met hoezen die hij voor Paul
Anka, Diana Ross en John Cale
ontwierp. Behalve kunstwerkjes
van 30 bij 30 cm gemaakt door
gelouterde namen als Warhol of
Rauschenberg en Goldstein,
zijn ook hoezen te zien van
bands als Sonic Youth en Black
Flag, ontworpen door minder
bekende kunstenaars. Kortom:
de Amerikaanse popgeschiede
nis, van 'underground' tot
'hardcore' in plaatjes. Of bij de
plaatjes ook de plaatjes te horen
zijn is nog onduidelijk.
Alberti was de meest populaire
en meest geliefde zanger van
Nederland", zei de Mol. „Er is
nooit iemand die de Westerkerk
mooier heeft bezongen dan hij.
Deze grote kleine man wordt
nog steeds op handen gedra
gen".
Willy Alberti Museum, Hem
Hotel, Voorburgstraat 250 te
Amsterdam. Openingstijden:
dinsdag t/m donderdag van
12.00 tot 16.00 uur en elke eer
ste zondag van de maand van
12.00 tot 16.00 uur.
Kans terugkeer
Königscollectie
stuk kleiner
moskou gpd
De kans dat ons land de ver
maarde kunstverzameling
die bekend staat onder de
naam Königscollectie terug
krijgt van Rusland, is weer
kleiner geworden. De Russi
sche Federatieve Raad, een
soort Senaat, nam gisteren
zonder tegenstemmen een
wetsvoorstel aan waarin staat
dat de in de oorlog op de na
zi's buitgemaakte kunst
schatten Russisch blijven.
Eerder had de Doema, het
parlement, zich al tegen te
ruggave uitgesproken. Er rest
nu nog slechts een kleine
hoop voor de vaderlandse
kunstminnaars. President
Boris Jeltsin heeft namelijk
het laatste woord. Pas na zijn
handtekening is deze door
de Russische, Duitse en Ne
derlandse regering bekriti
seerde wet van kracht. Vice-
minister van cultuur Zjivkoj
riep Jeltsin op niet te teke
nen. „De regering en het mi
nisterie voor cultuur menen
dat de problemen over deze
kunst niet kunnen worden
opgelost door een wet die
schadelijk is voor de Russi
sche positie bij de lopende
onderhandelingen", zei hij.
De Duitse regering heeft al
diverse malen een beroep
gedaan op Jeltsin om de
kunst terug te geven. Maar
de meeste Russen zien de
schatten als compensatie
voor Russische kunst die
door de nazi's is vernietigd of
buitgemaakt en voor het im
mense leed dat de Sovjetbur
gers tijdens de oorlog is aan-
Het gaat alles bij elkaar om
honderdduizenden stukken
kunst met een onschatbare
waarde. Daaronder ook de
door ons land geclaimde Kö
nigscollectie.
amsterdam anp
Haag als Museum Boijmans van
Beuningen in Rotterdam pro
beerden tien jaar geleden al het
schilderij te kopen. Dat lukte
niet omdat de veilingprijs bij
Christie's in Londen te hoog
was. De koper, die het eind ja
nuari weer via Christie's van de
hand deed, betaalde er 1,2 mil
joen gulden voor. Het was ge
schat op 200.000 gulden.
De kruisdraging van Jordaens
(1593-1678) is volgens het mu
seum bijzonder omdat het is
gemaakt voor een kerk in Am
sterdam: de katholieke schuil
kerk Sint Franciscus Xaverius
oftewel De Krijtberg aan het
Singel. De kerk werd in 1654 in
gebruik genomen. In de jaren
daarna bestelde het kerkbestuur
verschillende schilderijen voor
het hoofdaltaar, waaronder de
Kruisdraging (1655-1660).
Vlaamse schilders kregen wel
vaker opdrachten uit de Noor
delijke Nederlanden. De pro
testant Jordaens werkte ook
mee aan de decoraties van het
Amsterdamse stadhuis, het hui
dige Paleis op de Dam. Ook
maakte hij schilderijen voor
Huis ten Bosch.
et Rijksmuseum in Amsterdam
heeft twee zeventiende-eeuwse
schilderijen gekocht, van Karei
Dujardin en Jacob Jordaens.
Het museum verwierf de bijbel
se voorstelling van Dujardin
(1622-1678) op een veiling van
Christie's in New York voor
900.000 gulden. De kruisdraging
van de Vlaming Jordaens was al
in het museum als langdurige
bruikleen van kunsthandel
Noortman. De aanwinsten zijn
vanaf 6 maart in de Eregalerij
van het museum te zien.
Het Rijksmuseum heeft enke
le portretten en zogenoemde
italianiserende landschappen
van Dujardin, maar bijbelse
voorstellingen ontbraken tot
dusver. De Paulus geneest de
kreupele man te Lystra (1663)
illustreert een passage uit de
Handelingen der Apostelen. Het
werk is volgens Het museum te
vergelijken met de Bekering van
Paulus in de National Gallery.
De genezende Paulus was tus
sen 1894-1912 te zien in het
Mauritshuis, als bruikleen van
de toenmalige eigenaar.
Zowel het Mauritshuis in Den
Leidse moeders kunnen hun zonen zater
dag 15 maart beter thuis houden want dan
komt Beltane in Muziekhuis M123 spelen.
Beltane is een onvervalste 'meidengroep',
bestaande uit de Rotterdamse zussen Anne-
marie (bas en zang) en Fleur (gitaar) en de
Schagense slagwerkster Bonny. De drie spe
len metal, een genre waarin weinig meiden
groepen actief zijn. Woordvoerster Anne-
marie belooft een 'toffe avond'. Het credo
zal 'hakken en-feesten' zijn. „Gewoon een
goed concert," zegt ze erbij voor de mensen
die niet begrijpen wat ze bedoelt.
Beltanes credo staat op gespannen voet
met de teksten van de nummers, waarvoor
Annemarie verantwoordelijk is. De inspira
tie hiervoor put ze uit haar eigen belevenis
sen. Ze zegt dat ze oog heeft voor maat
schappelijke misstanden. De muziek van
Beltane is een ideale uitlaatklep.
Annemarie en Fleur spelen al sinds hun
tienerjaren in meidenbandjes. „Op een ge
geven moment bleven we met z'n tweeën
over. We hebben toen zo'n beetje heel Rot
terdam volgeplakt met briefjes dat we een
drummer nodig hadden, maar er volgde
geen reactie. Een van de briefjes kwam op
een drumschool in Scheveningen te hangen
en kwam zodoende onder ogen van Berry,
die net uit haar death metal band was ge
zet."
Berry bleek in zowel muzikaal als sociaal
opzicht bij Beltane de juiste vrouw op de
juiste plaats. Alleen geografisch deugde ze
niet. „Ze moest telkens met de trein van het
Noord-Hollandse Schagen naar Rotterdam,
een gigantisch pokkenend. Gelukkig heeft
ze inmiddels een auto."
Dat Beltane een meidenband is, heeft
voor- èn nadelen, zegt Annemarie. Mooi
meegenomen is dat Beltane geen noot
hoeft te spelen om de aandacht te trekken
van het metalpubliek, dat overwegend van
het mannelijk geslacht is. „Nadeel is dat on
ze muziek niet altijd serieus wordt geno
men. Wij moeten extra ons best doen om te
bewijzen dat we niet alleen om naar te kij
ken zijn." Met de cd die Beltane later dit
jaar (in eigen beheer) wil uitbrengen, denkt
Annemarie daarvoor het definitieve bewijs
te leveren.
wim koevoet
Tweede lustrum Toneelgroep Amsterdam
amsterdam anp
Toneelgroep Amsterdam (TGA) viert het tienjarig bestaan met de
honderdste voorstelling van Liefhebber. De voorstelling op 26
maan in de Stadsschouwburg in Amsterdam is gratis toegankelijk
voor iedereen die op die avond één van de drie voorstellingen van
het gezelschap bezoekt ('Een Franse zanger' in Bellevue, 'Kroon
jaar' in het Transformatorhuis en 'Masterclass' in de Stadsschouw
burg).
Op 26 maart is het precies tien jaar geleden dat TGA zich voor
het eerst aan de buitenwereld presenteerde met Waarom...Daarom.
Aan die eerste productie deden mee artistiek leider Gerardjan Rijn-
ders, Jan Ritsema en Cox Habbema, de toenmalige directeur van de
schouwburg.
concertgebouw
Concertgebouwplein 2-6. Telefoon 671 83 45
Serie Meesterplanlsten 1996-1997
Radu Lupu, plano: werken van Barlók, Schumann (Arabeske
en Waldszenen en Schubert (Sonate in G, D894 'Fantasie1)
,CJP/PAS-6SOxntdcwn(45,-;2erangl"
net muziektheater
Amstel 3. Telefoon 625 54 55. Agendalijn 551 81 00
istprogrammering H
Batsheva Dance Company rr
dl 11do 13 Shaanxi Qin Opera Troupe met A West Lake Tragedy
vr 14 mrt. Een unieke kans om de lyrische kanten van de Chinese