Mij is 'n te rooskleurig beeld geschetst' Warme liefde voor rug en billen BKR-kunstenaars doen het goed rlijn: 06-350 300 60 De ironische blik van Gbor Roskó in Galerie Zichy Strenge 'Phaedra' blijkt goed speelbaar Drum, bas en een intensief bosleven in het LVC Cultuur&Kunst arthfall: zeer herkenbaar ft WAARDEBON 5,- p.p. vidre RDAG1 MAART 1997 CHEF JAN RIJSDAM, 071 -5356444 I. Gezien 28/2 Leidse Schouw burg. :htvi_ ts w schappelijk engagement egt centraal in 'Forever and ;eenvan de Britse dansgroep icht^. Uitgangspunt is een Doering van één van de le- ig 'j</an de groep, de Brazi- ïhele Margarida Morini. Bij ran demonstratie in de jaren e botig tegen het regime in stanjë zag ze hoe haar beste aar Sin werd weggevoerd. Pas ard^ar later, na een volkomen fo meerde gevangenschap, in te ze terug, gemarteld en an Vid. Dit en andere verhalen ar d»n verteld in 'Forever and I en Als er iets pijnlijks onder sejlen gebracht wordt, gaat en. i schok door het lichaam vaije danseres. Dit is een er aeeld voor wat de hele portelling kenmerkt: de dans- inpo^ingen komen voort uit de leale Neergegooid worden en wil opstaan, gekweld beven, een vooruitschietend bekken zoals je ziet bij een lichaam dat neer geschoten wordt, een lichaam dat triest vooroverknakt, zwaar als een brekende golf. De bewe gingen drukken weerloosheid en onmacht uit. Ze worden ein deloos herhaald, zoals de kwel ling van gevangenschap en fol tering ook eindeloos duurt. De enige hoop geven de troostge- baren van de danseressen. De bewegingen zijn niet vir tuoos of opzienbarend, maar eenvoudig en zeer herkenbaar. Het zijn impulsen die iedereen in zijn lichaam kan voelen bij een beklemmende herinnering. Hierin ligt de kracht van de voorstelling. Wel had ik soms het gevoel dat de grootste ont roering door de zeer authentiek vertelde verhalen opgeroepen werd en minder door de dans, die naar de tweede plaats ver drongen leek te worden, als een illustratie, een onderstreping van de gevoelens die onder woorden gebracht werden. Gedreven Bas van der Poll exposeert in de Paauw BEELDENDE KUNST RECENCIE ROOS VAN PUT Expositie: Bas van der Poll Te zien Een mooi lijf heeft perfecte ver houdingen, de juiste rondingen op de juiste plekken, niet te veel en niet te weinig spieren. Je treft een dergelijke schoon heid, man of vrouw, zelden. Soms op de sportschool of op het strand. Een andere plek waar je de perfecte schoonheid tegenkomt is in de beeldende kunst waar de menselijk figuur op realistische wijze figureert. De schilder of beeldhouwer heeft het gereedschap om het poserende model te ontdoen van vetrandjes en de heupen de perfecte maten te geven. Bas van der Poll tekent voorna melijk perfect gevormde da mesruggen en - billen. Een en kele keer heeft ook een man (met goddelijke spierpartijen op de rug en billen) geposeerd. Door de eeuwen heen is het. naakt voor de kunstenaar een geliefd onderwerp geweest. Niet alleen als object van stu die, menselijke maten en hou dingen, maar ook om overleve ringen uit de klassieke mytho logie uit te beelden. Het naakt biedt de kunstenaar tevens de mogelijkheid om meer abstrac te begrippen zoals liefde, harts tocht, begeerte, angst en een zaamheid te schilderen. Een mens in al zijn naaktheid kan voor meerdere uitleg vatbaar zijn. De ontklede mens prikkelt de zinnen van de beschouwer, letterlijk of figuurlijk. Van der Poll tekent in houts kool op een donkere onder grond (aardebruin, donker groen, warm rood). Al zijn mo dellen (veelal dezelfde vrouw) komen zeer fraai vormgegeven op het canvas. Er is werkelijk niets op aan te merken, wat de weergave betreft dan. Of het model er werkelijk zo uit ziet, is de vraag. Alle maten en ver houdingen kloppen. Hij voegt niets erotisch of anderszins toe in zijn werk. Een reden om al snel af te haken omdat het nogal saai is om naar de perfect getekende studies van een mens te kijken. In dit geval niet, omdat de werken van Van der Poll vrese lijk goed getekend zijn vanuit een bijna koele, continue be studering. Maar de uiteindelij ke uitstraling van de getekende dames is ontzettend warm. De liefde van de maker is zicht baar. De tekeningen van Bas van der Poll tonen een bijna obsessieve fixatie voor de rug- en bilpartij van de vrouw. Ein deloos herhaalt hij dit gedeelte van een menselijk figuur, elke keer weer dagen die billen en die rug Jiem uit om nog verder te gaan in de perfectionering. Moet het ophogen met wit nu zacht of juist hard zijn? Iedere keer weer, die rug, die billen. De warme liefde voor de bil len en rug van een gedreven gek, zou je bijna denken. Ie mand die consequent en ijzig zijn objecten bestudeert en te kent, net zo lang totdat de ge tekende dame in levende lijve van het doek stapt. RUSWUK ANP Kunstenaars die gebruik maak ten van <Je Beeldende Kunste naars Regeling (BKR) doen het goed in het nieuwe subsidiesys teem. Tien jaar na de afschaf fing van de regeling blijkt dat de voormalige BKR-kunstenaars meer geld wegslepen aan subsi dies dan kunstenaars die niet in de regeling zaten. Dat is de voornaamste con clusie van een onderzoek van het Instituut voor Sociaal-We tenschappelijk Onderzoek en Advies uit Tilburg. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen gaf opdracht tot het rapport naar erkenning en inkomensvor ming. Aanleiding was de vrees dat kunstenaars na afschaffing van de regeling buiten de nieu we subsidieboot zouden vallen. De BKR hield in dat kunste naars in ruil voor een financiële ondersteuning werk maakten voor het Rijk. De regeling be stond tussen 1949 en 1987. Bij afschaffing puilden de depots uit. Het onderzoek leert dat ex- BKR'ers vaker voor subsidie in aanmerking komen dan niet BKR'ers. Dat geldt voor finan ciële ondersteuning bij de be roepskosten, rijks- en museu maankopen, en bij de rentesub sidieregeling. Alleen bij indivi duele subsidies doen niet- BKR'ers het beter. De meerderheid van de voor malige BKR-kunstenaars (55 procent) heeft tussen 1984 en 1992 nooit geprobeerd een rijkssubsidie te krijgen. Van de rest die dat wel deed kreeg bijna 60 procent subsidie. Dat geldt vooral voor de kunstenaars die niet lang in de regeling zaten. Kunstenaars die er in de jaren zeventig gebruik van maakten zijn doorgaans minder succes vol in het huidige subsidiestel sel. htbi >rkei lepe iatVi 1 e bi Vervolg van voorpagina t noDteur Unger noemt de uiterst krappe laad- en los- lat ete aan de Aalmarktkant van de Stadsgehoorzaal 'een nddP1 groot probleem'. „Er wordt daar dikwijls vreselijk t die)e^t- De stukken van het plafond vliegen in het rond. arbeidsomstandigheden van de mensen die daar ïeft ten werken deugen van geen kant, ook wettelijk niet. 'n. a£jit niet uit dat om die reden een optreden wordt af- :eit. e ^DEVOET/JAN RIJSDAM n di ^n^.it Unger in over het perso- ^ie !?De Stadsgehoorzaal moet ïn' oen met welgeteld één to- n .ySeester. Die is genood- soms dag en nacht te wer- (,Neem Marco Borsato. Die aar negen man voor de tech- sTnee naar Leiden. Wij zijn 1 mtcht daar een net zo grote tegenover te zetten. Dat a ent dat we acht oproep- ten moeten inhuren. Ook mhet verwijderen en plaat- Ij mcan de stoelen is meer per- n ;1 nodig dan begroot." 1 WS vergelijkbaar verhaal m °t Unger af over publici- wa, schoonmaak- en energie- V0(n. „Over al deze zaken is iaaren te rooskleurig beeld ge- st. Ik begrijp nu de men- eter, die bij m'n aantreden ,jVen dat ze me niet benij- ld v. 1 n rï.eecteur P. Unger rekent ook 8 "iletgroepen tot de tweede °De damestoiletten bevin- ^^.ich aan de ene lange zijde °^e grote zaal en de heren in aan de overzijde te zijn. ™^en plasje gaan zodoende a ^wandelingenvooraf. P'i de politiek heeft niemand neer over deze zaken. Lo- ren gisch, want met een tweede zaal kun je scoren en met een wc niet. Of ik ben misleid? Dat niet, maar ik dacht wel dat over alle dingen die ik heb genoemd al lang besluiten waren gevallen." Unger wil op korte termijn weten welke kant het stadsbe stuur op gaat met de Stadsge hoorzaal want ze is nu al bezig met de programmering van het seizoen 1997-1998. Uit voor zorg, zegt de directeur, doet ze nu nog rustig aan. Voor Ungér staat vast dat er niet alleen meer geld nodig is voor aanpassingen in het ge bouw maar ook voor de pro grammering. Volgens de direc teur 'zit het grootste probleem' in de klassieke muziek, nog al tijd de hoofdmoot in de Stads gehoorzaal. „Op de klassieke muziek komen kenners af en die nemen geen genoegen met middelmatige gezelschappen. Daar komen ze niet voor naar de Stadsgehoorzaal. Die groep heeft er een reis naar Den Haag of Amsterdam voor over om naar een kwaliteitsorkest te luis teren." Unger voorspelt dat de reactie van de gemeenteraad op haar boodschap zal zijn: „Moet u maar meer publiek trekken". De ♦tegenwerping van de directeur: „Ik heb de geschatte bezoekcij fers gehaald in de periode tus sen de heropening in oktober 1996 en het begin van dit jaar." Daarmee heeft ze ook zichzelf verrast. „Toen ik hier kwam, was de Stadsgehoorzaal nog één grote bouwplaats. Het publiek kon onmogelijk denken dat het daar straks lekker naar toe zou gaan." „We konden ook niet terug vallen op een traditie want voor de Stadsgehoorzaal werd in haar vorige bestaan geen pro grammering bedacht: ze werd gewoon verhuurd aan eenieder die dat wilde. Aanvankelijk stuitten we bij de verkoop van abonnementen dan ook op een afwachtende houding. Maar sinds we open zijn is er een run op de kassa." Volgens Unger heeft de Stads gehoorzaal in 1996 met de eigen programmering zo'n 17.000 be zoekers over de drempel weten te krijgen en met andere activi teiten ruim 24.000. De gemid delde bezetting van de grote zaal (750-825 stoelen) bij klas sieke concerten is 41 procent. In de sector populair is 66 procent gescoord. Het totale gemiddel de van de grote zaal is 55 pro cent. „Als dat volgend jaar 60 procent is, ben ik tevreden", zegt Unger. Voor pianisten en koffieconcerten liep de kleine zaal gemiddeld voor 40 procent vol. Unger wil niet dat haar Stads gehoorzaal wordt vergeleken met de Schouwburg die gemid deld voor 90 procent is gevuld. „Dit is een bedrijf in opbouw. Bovendien is de Schouwburg geen concertzaal. Er is in heel het land geen concertzaal te vinden die de 90 procent haalt." PARKEERTERREIN GR0EN00RDHALLEN Van do. m maart t/m zon. m maart GEHEEL NIEUW CIRCUSPROGRAMMA Tegen inlevering van deze bon bij de balie van het Leidsch Dagblad kunt u voor slechts naar de voorstelling van donderdag 6 maart 19.30 uur Voor de overige voorstellingen geeft deze bon een korting van 5,- p.p. op de stallesplaatsen □3333333^12 Leidsch Dagblad DONDERDAG 6 MAART 19.30 UUR VRIJDAG 7 MAART 16.30 EN 20.00 UUR ZATERDAG 8 MAART 15.00 EN 19.30 UUR ZONDAG 9 MAART 13.00 EN 16.30 UUR f Niet geldig in combinatie met andere acties BEELDENDE KUNST RECENSIE SANDRA SMALLENBURG Tentoonstelling: Gbor Roskó Te zien: t/m 15 maart, wo. t/m vr. 13-18 uur, za. 13-17 uur, Galerie Zichy, Steenstraat De Hongaarse kunstenaar Gbor Roskó tekent de dingen die hij om zich heen ziet. De tails die toevallig op zijn net vlies verschijnen kunnen on derwerp worden van een teke ning of aquarel. Dat hij niet al tijd gelukkig is met datgene wat hij ziet, blijkt uit de grim mige ondertoon die uit zijn werk spreekt. Tuinboontje§ hebben stoomboten als in houd, boomblaadjes krijgen de vorm van straaljagers en mensen zijn gedegradeerd tot maiskolven. Niet voor niets noemt Roskó kunstenaars als Goya, Dau- mier en Hogarth als zijn voor beelden: ook zij verbeelden in hun werk onderwerpen uit het dagelijks leven op onver bloemde mtmier. Maar waar in de tekeningen van Daumier de harde realiteit van bijvoor beeld armoede centraal stond, ligt bij Roskó de nadruk op de ironie en de dwaasheid van het leven. Mensen en dieren kruipen over de grond, liggen in verwrongen houdingen of staan op hun kop. Roskó was al enkele malen eerder te gast bij galerie Zichy en viel toen ook al op met zijn indringende, haast surrealisti sche tekeningen. Ditmaal is er gekozen voor een kleine, sobe re tentoonstelling. De pente keningen zijn op aanvraag te bezichtigen en staan ook afge beeld in een catalogus, de aquarellen zijn achter eenvou dige glasplaten aan de wanden van de expositieruimte beves tigd. Hieronder bevinden zich enkele zeer indringende, fraai uitgewerkte portretten. Het grote gemis op deze tentoonstelling is het gebrek aan toelichting. De kunstenaar geeft zijn werk geen titels en ook jaartallen zijn achterwege gelaten. Zowel in de catalogus als in de expositieruimte ont breekt elke achtergrondinfor matie over de kunstenaar. Al leen het gastenboek verraadt de cryptische titel van de ten toonstelling: 'Plantenleven, ge heimzinnig?'. De toeschouwer wordt hierdoor volledig op zichzelf teruggeworpen en is vrij om de werken op zijn ei gen manier te interpreteren. Muziekmaatregel volgens Nuis 'in de roos' THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA 'Phaedra' van Jean Racine door het Thea ter van het Oosten Spel: Hugo Maerten, Margreet Blanken, Thomas de Bres, Mar leen Stoltz, Nanette Edens, Mathieu Güth- schmidt en Heike Wisse Regie: Mark Tim mer. Gezien: 28/2, LAKtheater Leiden Al daar nog te zien: vanavond. Het LAK met een andere zaal opstelling: jammer dat het wei nig gebeurt, want het levert ex tra mogelijkheden op. Het The ater van het Oosten speelt over dwars door de zaal, het publiek zit aan weerskanten van het speelvlak. De trappen van de publiekstribune doen nu dienst als de treden van een koninklijk paleis. De spelers kunnen het lang gerekte speelvlak op waardige wijze betreden of verlaten. Van wezenlijk belang is dat, omdat er naast dit opkomen en afgaan van enige dramatische hande ling nauwelijks sprake is. Er zijn slechts woorden, woorden en woorden. Verbale list en bedrog stapelen zich op om uiteindelijk genadeloos te worden ontmas kerd. 'Phaedra' houdt zich aan de strenge regels van een klassieke tragedie. Het Theater van het Oosten wenst die gestrengheid zo veel mogelijk te respecteren. En eigenlijk blijkt dat nog altijd goed speelbaar, al vergt het van de toeschouwer ruim twee uur lang geconcentreerde aandacht. Steeds opnieuw na iedere dia loog tussen de hoofdpersonen neemt het stuk een andere en steeds noodlottiger wending. Afgezien van een enkele stem verheffing bij een dramatisch bericht of ontboezeming blijft het spreektempo rustig, zodat ook de soms complexe zins wendingen begrijpelijk zijn. Er wordt gespeeld vanuit een soort verheven houding. Aldus wordt het verhaal enigszins boven de alledaagse werkelijkheid uitge tild zonder in de valkuil van ge kunsteldheid te trappen. Dit consequente spel van het ensemble is de vereiste concen tratie van de toeschouwer waard. HILVERSUM ANP Spiegelwanden s op maat s met lijst Glazen meubelen I Vitrines I Tafels volgens model I Motiefstralen I Hardglazen deuren I Alles uit eigen atelier VORMGEVER VAN GLAS EN SPIEGEL Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Telefoon 071-5218055 Staatssecretaris Nuis (cultuur) vindt zijn omstreden maatregel dat orkesten 7 procent Neder landse muziek moeten spelen 'in de roos'. Hij leidt de juist heid van het nieuwe wetje af uit de 'automatische' negatieve re acties, zei hij gisteren in het tv- programma Middageditie. „Daaruit blijkt dat mensen niet de creatieve wil hebben zoiets moeilijks te realiserenaldus Nuis. Hij zei daarom blij te zijn dat hij de knuppel in het hoen derhok heeft gegooid. Orkesten die niet meewerken, moeten re kening houden met een korting op hun subsidie. Voor het Ko ninklijk Concertgebouworkest bij voorbeeld, dat komend sei zoen 1,3 procent aan Neder landse muziek ten gehore brengt, zou dat neerkomen op een korting van 3,5 ton. LEIDEN PABLO CABENDA Live 'jungle' spelen moet een duivels karwei zijn. Het moordende tempo van de voortdenderende breakbeats is fysiek alleen nog maar op te brengen door een drumwonder dat het Duracel-konijntje ver achter zich laat. En zo'n drumwon der moet waarschijnlijk nog geboren worden. De hemel zij dank voor digitalia waarop allerlei ritmes, baslijntjes, samp les en al hetgene dat essentieel is voor de 'groove' vastgelegd kan worden. 'Theremin', winnaar van de 'Beste Li ve House-act', onderdeel van de Grote Prijs van Nederland '96, maakt daar dan ook dankbaar gebruik van. Vanavond spelen de Theremin-technofreaks Refu- G en Nemo live op de jungleparty in het LVC. Een set waarbij de ritmes al elek tronisch zijn opgeslagen en de basmelo dieën en lijntjes samen met allerlei mu zikale decoraties en raps live door de muzikanten in de lucht worden geslin gerd. Refu-G heeft wat navraag verricht maar volgens hem is Theremin in Ne derland de enige groep die zich op deze wijze in de jungle begeeft. „In het begin hadden ze misschien een beetje moeite om ons ergens in te delen. Bij de finale van de Grote Prijs za ten we in de eerste instantie in de hip hop groep in de Melkweg en later pas hebben ze ons verhuisd naar het house- gebeuren in Paradiso. Vraag me ook niet wat voor muziek we nou precies maken. Ik noem het maar gewoon jungle. Er zijn mensen die na het optreden naar ons toe komen en zeggen dat we aan tech- step doen. Wat het is? Ik weet het niet. Het zal wel een soort kruising zijn tussen hardstep en techno, maar ik heb er zelf nooit van gehoord." L-Dopa, LVC-dj en en op vrijdag mu zikaal ceremoniemeester in de hoofdste delijke Roxy is één van de dj's die op de jungleparty zal draaien. Hij wil ons wel een beetje wegwijs maken in het oer woud van genres en subgenres die jungle heet. „Jungle is nu een soort verzamelterm. In de loop der jaren zijn er diverse stijlen uitgekristalliseerd die variëren van don ker en zwaar tot licht en jazzy. Techstep valt een beetje onder de darkcore. Don ker met een beetje metaalachtig geluid. Ik noem het Joy Division-jungle. Hard step is gewoon de stevige variant spe ciaal gemaakt voor de dansvloer en drum bass is heel soulful met een beetje een Bristolgeluid. Ik heb een vrij brede smaak maar mijn voorkeur gaat wel uit naar de hardstep b. boy achtige dingen of old-school-hardcore." „We zullen het niet te moeilijk maken. De meeste mensen in Leiden maken er toch pas kennis mee. Maar ze zijn er vol gens mij klaar voor. Dat werd eigenlijk ook een beetje tijd, als wordt bedacht dat het genre al heel wat jaartjes meegaat. Klaarblijkelijk gaat Leiden nu pas helemaal voor vijf uur ex treem intensieve lichamelijke oefening op de plaats die de verrichtingen van de meest Spartaanse steps-aerobics klas verre overtreft. Vochtverlies uit elke po rie begeleid door overweldigende hoe veelheden drum en bas. maart

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 13