121.20. 'We hebben 'm voor onszelf gemaakt' Romeo en Julia gaan bij Baz Luhrmann op de hippe toer Films Mario Bava gaf angst een eigen kleur pONDERDAG 27 FEBRUAR11997 -FILMS DEN HAAG !ABYLON 1 tel. 070-3471656. naast en Haag Centraal Station. Shine al dag. 18.45.21.30; do.vr. ook 13.15 en 16.00. 101 echte Dalmatiërs al., za. zo. ma. '0. 13.15, 16.00. lABYLON 2 Microcosmosal.. dag 13.15, 16.00, 18.45.21.30. lABYLON 3 The Portrait of a Lady 16 jr.. dag. 12.45. 15.30. 18.15,21.15. ETROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car- egielaan 16. The English Patient 12 jr., dag. 12.45, 17.15,20.45. ETROPOLE 2 Romeo en Juliet 16 jr., dag. 16.00, 18.45, 21.30; do. vr. ook 13.15. De Klokkenluider van de Notre Dame al. (Ned. gesprza. zo. ma. di. wo. 13.15. ETROPOLE3 Evita al., dag 15 30, 18.15,21.15. Space Jam al. dag. 13.15. IETR0P0LE4 The Mirror has two Faces al. dag. 16.00, 18.45, 21.30; do.vr. ook 13.15. The Leopard Son al., za. zo. ma. di wo. 13.15. METR0P0LE5 Secrets and Lies al., dag. 15.30, 18.15, 21.15; do. vr. ook 12.45. De avonturen van Pinokkio al. (Ned. gespr.), za. zo. ma. di. wo. 13.15. 'ATHÉ Scheveningen tel. 070- 515738, Kurhausweg2. Romeoen Juliet dag. 13.00, 15.40, 18.20,21 10. 101 Dalmatians al., dag. 18.30, The Relic 16 jr., dag. 12.20, 14.40, 17.00, 19.20, 22.10. Space Jam al dag. 13.20, 15.50, 18.00, 20.10, 22.20; za t/m wo. ook /cq Shakespeare's taal vormt 'rapvan ongekende schoonheid KflLMS AMSTERDAM Regisseur Baz Luhrmann maakte brutale versie van Romeo Juliet iecrets and Lies, voorlopig nog in vele bioscopen te zien. [LFA 1 (020) 6278806 16.00, 19.30, 22.00; do vr ook 13.30: Shine a. (LFA 2 13.30, 16.00, 19.30, 22.00: Micro- ILFA3 12.45, 15.30, 18.15, 21.15: The Portrait of a lady iLFA 4 ngI (beh di) 18.15, 21.15; do, vrook 12.45, 15.30. Secrets and Lies di 18.45, 21.30: La Femme de 'l'Aviateur 1 (020) 6233192 i 20.30: The English Patient [LHAMBRA 2 17.45, 21.00: Breakingthe Waves IELLEVUE CINERAMA (020) 1234876 J 13.15, 16.45, 20.30: The English "•jj Patient 1NERAMA2 13.15, 16 00, 19.15, 22.00: The First Wives Club stlALYPSO 1 (020) 6234876 3n 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Ro- erl meo and Juliet IALYPSO 2 13.15, 17.00, 20.30: Sleepers NECENTER(020)6236615 17.00, 19.30, 22.00; zo ook 11.00, 14.30: Un Air de Familie i 16.30, 19.15, 22.15; zo ook 11.00, 3n| 14.30: Trees Lounge j 16.00 (beh zo). 19.00, 21.30; zo 11.00, 15.00: Secrets and Lies )e' 18.00, 19.45, 22.15; zo ook 11.00, 14.00, 16.00: O Amor Natural jlNEMAOSCAR (020) 5475175 r.J vr za 20.00: Chacun Cherche son ,njChai di wo 20.00: L'Uomo Delle Stelle llNEMA 1(020)6151243 18.45, 21.30: Star Trek: First Con- ud tact b^lNEMA 2 20.00; za zo wo ook 13.30, 16.00, 18.00: Space Jam 22.00: Romeo and Juliet ITY 1 (020) 6234579 11.30, 14.00, 16.15, 19.00,21.45 (zo niet 11.30): Space Jam tijj™2 11.00, 13.30, 16.00, 19.00, 21.30: The Relic 1ITY3 16.15, 18.45, 21.15; do vrook 11.15,13.45 The Long Kiss Good- ^ITY 4 11.15, 13.45, 16.15, 18.45: Dra- gonheart 21.15: Daylight ITY 5 19.00,21.30; do vrook 11.00, 13.30 en 16.00: The Glimmer Man ITY 6 11.15, 13.45, 16.15, 18.45; 21.15: Ransom FILM RECENSIE STAN LAPINSKI Romeo Juliet. Te zien: Lido 2, Leiden; Pathé 1, Scheveningen; Metropole 2, Den Haag. Shakespeare is 'in' onder de filmma kers. Nu is dat altijd wel enigszins het geval, hij is althans nooit 'out' geweest, maar momenteel lijken we midden in een hausse te zitten. Afgelopen zomer nog baarden Richard Loncraine en Ian McKellan opzien met hun bewerking van Richard III. Na enige tijd kregen ze concurrentie van Al Pacino met Looking for Richard. En deze week gaat alweer de volgende in première: Willi am Shakespeare's Romeo Juliet, ge regisseerd door de Australiër Baz Luhr mann. Op zichzelf is dat natuurlijk niet zo gek. De Oude Bard heeft weliswaar 'slechts' zesendertig toneelstukken ge schreven, maar die vertonen stuk voor stuk zo'n rijkdom aan hartverscheu rend, bloedstollend en ook boertig menselijk handelen, dat je er tot in het oneindige op kunt variëren zonder dat het publiek zich hoeft te vervelen. Nu eens geeft hij je een klap in het gezicht, dan weer werkt hij onderhuids. Alleen daarom al is Shakespeare zo geschikt voor film. Zelfs als hij een simpel lief desverhaaltje vertelt, zoals dat van Ro meo en Julia, gaat hij diep. Je moet als filmmaker alleen niet zo stom zijn aan Shakespeare's karakters te gaan zitten knoeien. Dat gebeurt soms en dan gaat het gegarandeerd mis. Maar zo dom was Luhrmann ge- Leonardo DiCaprio en Claire Danes in Romeo Juliet. lukkig helemaal ni^t. Hij heeft Romeo kunnen Romeo en Julia (in de film ver- kaar, onmogelijk nog langer meedoen Julia genomen zoals Shakespeare ze tolkt door Leonardo DiCaprio en Claire aan de stompzinnige geweldspiraal geschreven heeft. Net als in het stuk Danes) door hun grote liefde voor el- waarin hun beider families (de Monta gue's en de Capulets) sinds jaar en dag gevangen zitten. Natuurlijk gaan die families gewoon door met hun ge moord, totdk ze te laat na de lief desdood van het jonge stel tot in zicht komen. Luhrmann heeft dit verhaal midden in de hedendaagse jeugdcultuur neer gezet. De Capulets en de Montagues werden chique geklede rappers, hun zwaarden werden guns, hun feesten kregen de allure van een kinky party en het Verona van Shakespeare verander de in Verona Beach, een kunstmatige versie van Miami, maar dan gedomi neerd door het Christusbeeld uit Rio. Vergeleken met eerdere Romeo Ju- //a-verfilmingen, bijvoorbeeld die van Franco Zeferelli, zou je die van Luhr mann vooral hip kunnen noemen. Wat dat betreft doet de film af en toe den ken aan de allereerste hippe bewerking van dezelfde stof: The West Side Story. Af en toe, want de verschillen zijn le gio. Zo is de straatromantiek van des tijds voorgoed verdwenen ten gunste van de disco-kick. Niets op tegen, al leen wat was die muziek van Bernstein fantastisch, vergeleken met de hippe muziek van vandaag. Daar staat tegenover dat Luhrmann grappig genoeg temidden van al zijn moderniseringen de taal van Shake speare heeft gehandhaafd. Dat werkt heel goed. Nadat je gewend bent aan de kunstmatigheid ervan, werkt die taal als de Rap van de Zestiende Eeuw, rap bovendien, van een ongekende schoonheid. Nieuw op video door Jan van der Nat Filmmuseum eert grootmeester van barokke horror kinderfilms. Kersvers zijn de de len 8 en 9 van Tom Jerry en voor de hele kleintjes Beertje Bruin en de Kleine Ijsbeer. Tenslotte heeft Walt Disney de 27ste Classic aangekondigd. Vanaf half maart ligt Olivier Co in de winkels. Een echte primeur, want het verhaal van het te vondeling gelegde katje Olivier verscheen nog niet eer der op video. Zoals gebruikelijk bij de Disney Classics is de band slechts een paar maanden te MARK VAN DEN TEMPEL Mario Bava, Godfather van de Italiaanse Gothic Horror In totaal 10 films. Te zien: Nederlands Filmmuseum, Vondelpark 3, Am sterdam, 27 februari t/m 12 maart. De Italiaanse horror-regisseur Mario Bava (1914-1980) geldt niet als een van de bekendste filmmakers uit het griezelgenre. Daar is een goede reden voor: zijn films zijn niet zo best. Wat bezielt het Nederlands Filmmu seum dan om een retrospectief van deze vergeten pulpmaker te organiseren? Daar is ook een goede reden voor: Bava was na melijk wél bijzonder. Wat zijn films missen aan suspense en laten we wel wezen, dat is ta melijk essentieel voor het thril lergenre wordt goedgemaakt aan sfeer. Want over één ding zijn voor- en tegenstanders van Bava het eens: zijn films zien er geweldig uit. Zo bijzonder zijn de barokke sets en de inven tieve belichting waar Mario Bava zich van be diende, dat hij wordt gezien als de vader van een compleet genre: Italian Gothic. Zijn belangstel ling voor het visuele aspect van filmmaken deed hij op als cameraman van tientallen, vaak goed koop vervaardige kostuumfilms. Zo leerde hij hoe Vader Italian Gothic expert in inventieve belichting en barokke sets jë voor weinig geld de juiste atmosfeer kon creëe- ren. Toen hij in 1960 debuteerde met de klassieker La Maschera Del Demonio bracht hij die kennis in praktijk. Feitelijk kun je bijna alles wat Bava de moeite waard maakt in die ene film terugvinden: virtuoos camerawerk, een voorliefde voor mytho logie en het bovennatuurlijke, creatief gebruik van locaties en het voor die tijd gedetailleerd in beeld brengen van gruwelen. Ik zeg met nadruk bijna, want Maschera was in zwart-wit, en Bava zou uitgroeien tot een meester in het gebruik van technicolor. Het beste voorbeeld daarvan is Sei Donne per l'Assassino (1964), een thriller over een moorde naar die één voor één de mo dellen van een modehuis om brengt. Bava verplaatste klassie ke griezelelementen als een ver laten kasteel en een gemaskerde moordenaar naar de moderne tijd, en bedacht voor elke moord een opvallende en ba- rokke locatie. De film geldt als een inspiratiebron voor Dario Argento, overigens ook een filmmaker die visueel heel wat beter uit de verf komt dan dramatisch. Normaal gesproken zou de derde aanrader in het programma de wederom spectaculair vorm gegeven Operatione Paura (1966) zijn, een on heilspellende variant op het Dracu/a-verhaal. Al leen zijn Bavés films inmiddels zo moeilijk te krij gen, dat de enige kopie waar het NFM de hand op wist te leggen volledig verkleurd bleek. Daarmee heeft de tand des tijds Mario Bava berooft van zijn grootste verdienste: de angst voorzien van een eigen kleur. Shakespeare is momenteel populair in Hollywood. De ene Richard III- verfilming is nog niet in de bioscopen ge arriveerd of de volgende versie van Hamlet komt er al weer aan. Vaak gaat het om degelijke ondernemingen, die redelijk getrouw de klassieke drama's op het doek brengen. Deze dienstbaarheid, die bijvoorbeeld spreekt uit het werk van de Brit Kenneth Branagh, was zeker niet het uitgangspunt van de Australiër Baz Luhrmann, toen hij zich zette aan zijn versie van Shakespeare's Romeo Julietde klassieke tragedie over twee jonge geliefden die de dood kiezen omdat hun families in een bloedige vete verwikkeld zijn. Luhrmann, die de filmwereld vijf jaar geleden verraste met zijn sprankelende debuut Strictly Ballroom, vroeg voor zijn eigentijdse versie van Ro meo Juliet geen gerenom meerde toneelacteurs, maar jong filmtalent, zoals de inmid dels met een Zilveren Beer be kroonde Leonardo DiCaprio en Claire Danes. Luhrmann maak te voor zijn verfilming gebruik van een even flonkerende als gladde clipstijl, waarbij hij voortdurend behendig balan ceert op de grens van kitsch en doorleefde emotie. Zijn film wordt door critici wel omschreven als een 'Shake speare voor de MTV-generatie'. Luhrmann: „Dat zijn zeker niet mijn woorden. Ons uitgangs punt was de vraag wat voor film Shakespeare zélf gemaakt zou hebben als hij nu geleefd had. Om die vraag te beantwoorden hebben we in eerste instantie gekeken naar hoe Shakespeare in zijn tijd te werk ging. Wat je dan ziet is dat hij het moest doen met een publiek van drie duizend schreeuwende, brul lende en drinkende bezoekers en dat het daarbij om mensen met heel verschillende achter gronden ging. En om dat luid ruchtige, diverse publiek te ra ken liet hij geen middel onbe proefd. Mijn aanpak is puur een gevolg van een analyse van die manier van werken. Daaruit hebben wij onze stijl en filmtaal ontwikkeld." „Natuurlijk heeft mijn film een eclectisch karakter: het springt van komedie naar trage die, van romantiek naar hard geweld, en dat onder begelei ding van popsongs en klassieke muziek. Je kunt dat 'MTV' noe men, maar het staat toch echt allemaal gewoon in de tekst. Het kan me op zich niet veel schelen als mensen het een 'MTV-film' noemen, maar waar het werkelijk om gaat is dat het een film vol vondsten, listen en kunstgrepen is, net als een to neelstuk uit Shakespeare's tijd. Omdat Shakespeare in het thea ter net zoveel last had van con currentie als wij tegenwoordig, in die moderne biosocooppalei- zen met zestien zalen. Als mijn film al ergens op lijkt, dan is het op zo'n Indiase Hindi-film. Daarin kom je ook van die plot selinge overgangen van musi calachtige scènes naar bruut ge weld tegen." Chronologie Luhrmann heeft met de keuze voor Romeo Juliet niet bewust 11.00. Star Trek: First Contact 12 jr., dag. 14.00, 16.30, 19.00,21 50; za. t/m wo. ook 11.30. Ransom 16 jr., dag. 18 50, 22.00; do. vr. ook 13.30, 16.20. Dragonheartal., dag. 13.10, 15.30, 18.40, za. t/m wo. ook 10.50. The Glimmerman 16 jr., do. t/m zo. wo 21.30. The first Wives Club al., dag. 16.50, 19.10,21.45. 101 Echte Dalmatiërs do.t/m wo. 13.20, 15.50; za.t/m wo. ook 11.00. Matilda do.t/m. wo. 12.00, 14.30. De Klokkenluider van de Notre Dame al. (Ned. gespr.), za.t/m wo. 12.10, 14.20, 16.40. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. Maborosi 16 jr., dag. 19.15; zo. ook 14.00. Un Air de Familie 16 jr., dag. 21.45; zo. wo. ook 14.00, 16.15. Salut Cousin 16 jr., dag. 19.15; zo. wo. ook 16.15. Trees Lounge 16 jr., dag. 21.45; zo. wo. ook 16.15. se verkiezingscampagne voor de Australische Laborpartij: „We hebben die campagne ge organiseerd voor de toenmalige premier Paul Keating die de verkiezingen dreigde te verlie zen. Ik heb de premier ge- coached, ervoor gezorgd dat hij niet de verkeerde kleren droeg en zijn teksten onder handen genomen. Een strategie ontwor pen, kortom. En we wonnen, wat weer eens iets heel anders is dan een geslaagde première." De campagne was zeker niet zo maar een klus, aldus Luhr mann: „We zijn niet te huur, wij kiezen wat we doen en we doen het met passie en overtuiging of het nu om een film, een ope ra, een theaterstuk of een ver kiezingscampagne gaat. En we kiezen op basis van de vraag of het project ons leven interes santer zal maken, ons een beetje wakker zal houden. Daar zijn wij permanent naar op zoek. Dat is onze motor." Luhrmann praat bijna perma nent in termen van 'wij' en 'ons' en dat is geen valse bescheiden heid. „Ik ben een team, al jaren en nog steeds. De samenstelling van ons team wisselt van pro ject tot project. Maar er is een kern van mensen waar ik altijd mee werk. Daarover kon ook bij deze film niet onderhandeld worden. En het mooie is dat het succes van onze gezamenlijke onderneming er nu toe heeft bijgedragen dat Fox een studio in Australië gaat bouwen, zodat wij in de toekomst weer vanuit onze vertrouwde thuisbasis kunnen werken. Daar ben ik erg blij mee, want Hollywood is een leuke plek om zo nu en dan rond te kijken, maar het is geen plek waar je fantasie en creativi teit geprikkeld worden." TUSCHINSKI tel. 070-3609282, Bui tenhof 20. Space Jam al., dag. 11.50, 13.55, 16.00, 18.05, 20.10, 22.15; za. zo. vervalt 11.50. Star Trek: first Contact 12 jr., dag. 12.10, 14.30, 17.00, 19.30, 22.00. The First Wives Club al., dag. 12.20, 14.40, 17.05, 19.20,21.40. Ransom 16 jr., dag. 12.00, 16.30, 19.10,21.50. 101 Dalmatians al., dag. 19.00, 21.30. The English Patient 12jr., dag. 13.00,16.30,20.30 De Klokkenluider van de Notre Dame al.(Ned. gespr.), dag. 14.35. 101 Echte Dalmatiërs dag. 12.00, 14.20,16.40; zo. vervalt 12.00. Australiër Baz Luhrmann had het gevoel dat zijn 'Romeoperiode' bijna voorbij was: 'Dat ik er te oud voor zou worden als ik nog lang zou wachten.' archieffoto het MTV-publiek willen kiete len: „We hebben deze film voor onszelf gemaakt. Op een manier zoals wij hem wilden zien. Maar ik vind wel dat je het stuk van Shakespeare moet nemen dat het beste bij een bepaalde fase in je eigen leven past. Er zit nu eenmaal een soort chronologie in zijn stukken, een soort reis door het leven. Romeo is de jonge man, Hamlet een middel bare man die op een punt in zijn leven staat dat hij zich af vraagt: 'To be or not to be?' en Lear zit in de slotfase van zijn bestaan. En ik had het gevoel dat mijn 'Romeoperiode' bijna voorbij was. Dat ik er te oud voor zou worden als ik nog lang zou wachten." Luhrmann mag dan het decor van de tragische liefdesgeschie denis van Romeo en Julia ge- modernisserd hebben, hij hield zich wel aan de klassieke tekst, zij het dat de Amerikaanse ac teurs hun accent ongehinderd mochten laten horen. Had een actualisering van de tekst niet meer voor de hand gelegen? „Nee, omdat de genialiteit van Shakespeare juist uit de tekst spreekt. Dat verhaal had hij ook maar gestolen uit een populaire Italiaanse roman. Zijn unieke kwaliteit zit in de taal, in zijn vermogen om het karakter van de personages door middel van taal te onthullen. Daar ging het ons om, de rest kwam daar uit voort." Het was niet alleen zijn eigen 'Romeogevoel' dat Luhrmann tot de verfilming bracht. „Na tuurlijk is het verhaal van Ro meo Juliet een krachtig ver haal van mythische proporties, dat tijds- en geografische gren zen met gemak overstijgt. Een verhaal met een boodschap: na melijk dat je gegarandeerd op een tragedie afstevent wanneer een heersende generatie haat overdraagt op een jonge aanko mende generatie op basis van naam, geloof, huidskleur of seksuele geaardheid. Wie meent achter deze uit spraak een zekere maatschap pelijke betrokkenheid te kun nen ontwaren heeft het bij het rechte eind. Luhrmann maakte bijvoorbeeld niet alleen theater stukken, opera's en films, maar verzorgde in 1993 ook een heu- De spraakmakende Nederland se film Naar de Klote! is nauwe lijks uit de bioscoop of hij staat al op de plank in de videotheek. In de verhuur vooralsnog, maar het geeft aan dat de omloop snelheid van sommige films te genwoordig bijzonder kort is. Producent Arcade vervolgt op het gebied van de koopvideo's de reeks van Matthijs van Heij- ningen. Ciske de Rat en Op Hoop van Zegen worden ge volgd door In de Schaduw van de Overivinning (met onder an deren Jeroen Krabbé, Edwin de Vries en Linda van Dijck in de hoofdrollen) en Vooreen Verlo ren Soldaat (met ook Krabbé en verder onder anderen Maarten Smit en Elsje de Wijn). Later dit jaar worden de res terende films van Van Heijningen uitgebracht. Bij Warner Bros slingert de enige echte Tarzan ou derwets tussen de bomen. Vijf ban den met Johnny Weismuller en Maureen O'Sulli- van in de hoofdrol len vormen een prachtig stukje nostalgie. Ook bij Warner Bros nieu we delen in succesvolle series: twee stuks in de reeks Engelse Lachvideo's, dit keer over de se rie The Brittas Empire en een nieuw deel in de Mega Collec tion: The Pelican Brief. In Space Jam, het film-huwelijk tussen Michael Jordan en de fi guren van Looney Tunes, spe len ze allemaal een (hoofd)rol en dat is voor Warner Bros na tuurlijk een mooie gelegenheid om alle sterren uit Space Jam nog eens extra in de schijnwer pers te zetten. Op zes banden zijn ze te zien: Bugs Bunny, Sy- vester Tweety, Taz, RoadRun ner Wile. E. Coyote en Daffy Duck. De schappen in de viedowinkels worden vooral rap gevuld met

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11