Vergeven is een passie, vaak de uiterste grens Mgr. Henri Lemaitre: de nuntius van de depolarisatie Leiden Regio Kerk Samenleving Steeds meer priesters MAANDAG 24 FEBRUAR11997 CHEF HANS JACOBS, 071-5356414. PLV -CHEF RUDOLF KLEUN, 071-5! Dominee Ad Alblas van de Leidse Binnenstadsgemeente las noemt zichzelf een 'echt stadsjo- met een losse tafel met nen, zeker op feestdagen. 'Vergeven is Zijn vak.' Dat vin» -lij is geboren in Utrecht, waar hij sa- scharnierende poten door Ik heb die commune in gelijke leugen. Kijk eens hoe n iet zijn ouders boven de kruideniers- de school liep te sjouwen. f kleine vorm aan den lijve om te vergeven in je eigen levi an zijn grootvader woonde. Die ou- Zodra er een leerling ziek %J\ /J -# /J -§- ondervonden, maar dat is pijn je dat doet. Als je vergeeft aren één van de eerste studenten- was, schoof ik in de bank. JyE 1/ fi iS dus niet gelukt." nooit een vak. Maar een passi iren. „Mijn vader is huurophaler en Door die uitzonderingspo- w w r f W f „Ik ben daarna acht jaar terste grens. :happelijk werker geweest", zegt hij. side was ik behoorlijk mo- hervormd predikant ge- „Ik denk niet dat een mens de Ad Alblas noemt zichzelf een 'echt stadsjo- chie'. Hij is geboren in Utrecht, waar hij sa men met zijn ouders boven de kruideniers zaak van zijn grootvader woonde. Die ou ders waren één van de eerste studenten echtparen. „Mijn vader is huurophaler en maatschappelijk werker geweest", zegt hij. „En intussen studeerde hij theologie. Hij was 'een werkstudent' en dat was in die tijd uniek. Mijn moeder moest mij opvoeden en werkte mee in de winkel. Dat was zwaar ploegen." „Mijn grootvader deed veel aan de kerk en het geloof. Mijn vader heeft zoiets als een 'roeping' ervaren. Hij had aanvankelijk geen enkele opleiding. Alleen maar lagere school. Hij is gymnasium gaan doen en daarna theologie in deeltijd. Uit die volhar ding blijkt voor mij een grote gedreven heid." Er volgt enige aarzeling op de vraag of Al blas een gelukkige jeugd heeft gehad, alsof dat geluksgevoel moeilijk is terug te halen. Maar na enig nadenken zegt hij: „Ik speelde graag op straat, was gek op bussen. Ik had een leuke kleuterjuf: juffrouw Pardoen heet te ze. Ze had een duif die af en toe mocht rondvliegen in de klas. Voor die duif werd onze aandacht gevraagd. Zo werd ons het contact met de natuur bijgebracht. Af en toe hoor ik die duif nog koeren." „Thuis luisterde ik veel naar hoorspelen. Nam af en toe vrienden mee naar huis. Mijn vader werkte veel. Maar in zijn vrije tijd maakte hij toch een garage voor me en een houten trein. Ach, het was pure armoe, toen. Mijn grootvader was dan wel midden stander, maar een middenstander in de ja ren vijftig was niet rijk. Het was knokken om rond te komen. De toiletrollen werden nog per stuk verkocht. Ze lagen in een doos onder de toonbank, waar ik vaak zat te spe len." „Ik heb later gewoond in Scherpenisse, op het eiland Tholen. En nog later in Hardinx- veld-Giessendam. Mijn vader was daar be roepen als dominee. We speelden op het land, maakten hutten, voerden schijnge vechten uit, speelden kinderlijke liefdes spelletjes in de schuur. En we verdienden nog een beetje bij door gladiolenbollen te pellen. Een heerlijke tijd. Elke jongen is op die leeftijd toch een beetje een ontdek kingsreiziger." „Na de lagere school ben ik naar de HBS gegaan. Drie jaar heb ik in een jongensklas gezeten. Dolle pret. Omdat ik wat later dan de anderen de klas binnenkwam, was ik leerling nummer 31Er waren maar dertig zitplaatsen en voor mij was er geen plaats meer in de banken. Dat betekende dat ik met een losse tafel met scharnierende poten door de school liep te sjouwen. Zodra er een leerling ziek was, schoof ik in de bank. Door die uitzonderingspo sitie was ik behoorlijk mo biel en kwam ik met ieder een in aanraking." „We hadden een zeer ka rakteristieke leraar wis kunde, een dominante man. Hij zat vol grappen. Toen hij ons eens moest uitleggen wat 'een wille keurig punt' was, ging hij met zijn ogen dicht ach terin de klas staan en gooide hij een krijtje tegen het bord. Prachtig." „In die periode ben ik or ganist geworden. Ik had thuis zo'n pompertje, waarop ik al veel had ge oefend. Op mijn vijftiende werd ik kerkorganist en daarmee haalde ik de kranten. Er stond een fo tootje bij met daarboven de kop: 'Als vader zwijgt, begint de zoon'. Ik was vrij creatief, dus improviseer de ik. Dat spatte er vanaf. Ik zocht door mijn spel communicatie met de din gen die mij te boven gin gen, die je helemaal niet kunt zeggen. Dat is voor mij toch eigenlijk het we zen van alle kunst. In die zin heeft de kunst parallel len met het geloof." Na zijn HBS-opleiding te hebben voltooid, ging Ad Alblas naar de sociale aca demie. „Ik wilde nooit do minee worden", zegt hij. „Maar op een zeker ogen blik dacht ik: eigenlijk is het misschien zo gek nog niet. Als maatschappelijk werker probeer je het wel zijn van de mensen te be vorderen. Als dominee doe je dat ook, maar een do minee heeft een dimensie meer. Geld, huisvesting, het is allemaal erg belangrijk, maar er is meer." „Ik heb die studie afgebroken en ben theo logie gaan studeren. Daarna ben ik vier jaar evangelist geweest in Amsterdam-West. Ik foto henk bouwman Hervormd predikant Ad Alblas. Fonkelende ogen met daaronder een oud testamentische baard die een hoofd vol eigentijdse ideeën omwoekert. Gekend figuur in de krochten en steegjes rondom de Hooglandse Kerk, waar hij 's zondagsochtends voor de Leidse Binnenstadsgemeente vol geestdrift het woord Gods verkondigt. „Ik heb bewondering voor oorlogsslachtoffers die oorlogsmisdadigers kunnen vergeven. Ze hebben iets van de glans van God." WBimiEsmnsssn^^m heb veel met jongeren gewerkt, vooral met mensen die niet met de kerk verbonden waren. Ik was toen sterk geporteerd voor wat tegenwoordig de 'charismatische bewe ging' heet. Ik pleitte voor een bepaalde vorm van communevorming. 'The healing community' was een van de kreten waar mee ik werkte. Jongeren die buiten de boot vallen - neem ze op in vriendschappen, laat ze meedelen. Eenzamen, haal ze in gezin nen, zeker op feestdagen. Ik heb die commune in kleine vorm aan den lijve ondervonden, maar dat is dus niet gelukt." „Ik ben daarna acht jaar hervormd predikant ge weest in de samenwerken de hervormde en gerefor meerde kerken in Amster- dam-Watergraafsmeer. Maar al doende ben ik steeds meer theoloog ge worden en is mijn belang stelling voor de bijbelstu die verdiept." Ad Alblas laat zich bij de uitoefening van zijn ambt als hervormd predikant leiden door het joods- christelijke denken. Dat brengt ons op de vraag of na Auschwitz het geloof in een rechtvaardige God nog wel kan bestaan. De vraag kerft een diepe frons in het voorhoofd van Alblas. „Ik ben in Jeruza lem geweest, in het muse um over de kampen, en dat laat je nooit meer los", zegt hij even daarna. „Laatst, toen er weer een massagraf ergens was ont dekt, vroeg iemand aan me: 'Waar was God toen dit gebeurde?' En toen heb ik een zinnetje uitge sproken waarvan ikzelf de lillingen over mijn rug kreeg. Ik zei: 'Heb je God dan niet gezien toen je de beelden van al die lijken zag?' En daarop zei die jongen een beetje fana tiek: 'Hoezo? Waar zag jij God dan?' Ik zei: 'In dat graf. Want als je dit één van Gods schepselen aan doet, doe je het God aan." „Ik ben geroerd door mensen die in de oorlog gruwelijke dingen hebben meegemaakt en die geen wrok hebben tegen de misdadigers. Ze hebben op dat moment voor mij iets van de glans van God. Ik geloof ook in genade. En daar mee bedoel ik niet dat alles maar moet wor den weggepoetst. Vaak hoor je mensen laatdunkend zeggen over Onze Lieve Heer: 'Vergeven is Zijn vak.' Dat vind ik een v gelijke leugen. Kijk eens hoe moeilijk h om te vergeven in je eigen leven, hoeve pijn je dat doet. Als je vergeeft, dan is h nooit een vak. Maar een passie, vaak di terste grens." „Ik denk niet dat een mens de kracht k opbrengen om Hitier te vergeven. Ik hc dat God het wel kan. Ik hoop dat Zijn k zo sterk is dat ook grote misdadigers bf' ding, verlossing krijgen. Je moet onder scheid maken tussen de daad en de da> Kijk, het kwaad dat Hitier heeft uitgedr moet gehaat worden. Dat kan niet gen< worden gehaat. Maar ik geloof dat de v naar een religieus eindoordeel over de mens Hitier erg delicaat ligt. Ik heb Hit' nooit ontmoet. Wie ben ik om hem te li oordelen?" i „Ik heb eens een film gezien die wat da treft grote indruk heeft gemaakt. Die fill heette 'The wave'. Een leraar wilde zijn lingen wijzen op de herhaalbaarheid v; het fascisme. Hij kweekte bij zijn klas li- gevoel: wij zijn anders. Dat ging heel g<- makkelijk. De leerlingen gingen zich ar( kleden, ze gingen staan als hij binnen-j kwam. Simpele dingen, niks mis mee. i resultaten werden beter. De sfeer werd ter. Tegen iemand die die sfeer probee te verstoren, zei men: 'Hé, wat doe jij?' eindelijk mochten leerlingen die de ge-] dragscodes van deze klas aanvaardden bij de groep aansluiten.1 „Tegen het einde van de film, zei de leA 'Deze manier van denken heb ik van e<c geestelijk leider. Er komt een dag dat d* geestelijke leider naar onze stad toe ko^ Hij huurde een sporthal af. En die zat it rime bomvol. De leider liet op zich wac de spanning werd enorm opgevoerd. Ei uiteindelijk toonde de leraar één minu^ lang een foto van Adolf Hitler.c Alblas zwijgt even, roert wat droevig ii\ koffie. En keert daarna terug naar het Ic den, naar de Leidse Binnenstadsgeme^ waar niet alleen ouderen maar ook veq, geren 'bewust' met het geloof omgaanv vind het natuurlijk erg fijn als er veel nj* sen komen", zegt hij. „Maar ik meet rr^ sen niet af aan de mate waarin ze naar kerk gaan. Ik krijg ook niet de pest in a mensen pas aan de kerk gaan denken neer hun leven ten einde loopt. Maar c. kerk, het gebouw, de dienst, zijn wel et- paar aspecten van het geloof. Als ik die mensen tijdens hun ziekbed bijsta en i hoor ze zeggen: 'Dominee, dit had ik e" lijk eerder willen beleven', dan denk ik. dat maar tegen je kinderen en kleinkirr ren.Want zo werkt het. REDACTIE* DICKV R PLAS, 071-5356481 De aftredend nuntius, mgr. H. Lemaitre, heeft volgens bisschop Muskens 'onschatbare verdiensten' gehad voor de vermindering van de polarisatie in katholiek Nederland. Zelf is de in België geboren priester diplomaat bescheiden over zijn aandeel. Over het positieve effect van de benoemingen van de bisschoppen Wiertz, Van Luyn en Muskens, waarbij hij een belangrijke rol speelde, zegt Lemaitre niet meer dan: „Dat wordt gezegd." Sinds een jaar of twee, drie is de Nederlandse RK Kerk vol gens hem 'in rustiger vaarwa ter' terecht gekomen. Hier en daar duikt in de media nog 'een scherpschutter' op, maar de meeste gelovigen 'zijn het gezeur van de polarisatie beu'. Het zijn ook niet de essentiële godsdienstige vragen die voor jongeren aantrekkelijk zijn, zegt Lemaitre in zijn afscheids- interview. In de jaren '60 was er in de RK Kerk een crisis losgebarsten die in Nederland op een geweldige verwarring is uitgedraaid. Daarin was de traditionele nuchterheid van de Nederlan der volkomen zoek, constateert onze Zuiderbuur, die van 1962 tot 1969 en opnieuw vanaf 1992 in ons land heeft gewerkt. Er waren ook veel overdrijvin gen, alsof de situatie in de kerk leek op die van de Renaissan ce- of de Reformatietijd. Toen waren er misbruiken en schan dalen die protesten en opstand rechtvaardigden. Maar zo was de situatie dertig jaar geleden niet. Ondanks alle goede be doelingen ontbrak het aan lief de voor de kerk. Uiteindelijk wogen de baten van de polari satie niet tegen de kosten op. Sommigen wilden van de Ne derlandse RK Kerk een gidskerk maken. „Maarzij hadden geen enkele kennis van de wereld kerk." Ook dat is in tegen spraak met het algemene beeld van de Nederlander, die over de hele wereld rondreist. „Een groep katholieken was hier met zichzelf bezig zonder te kijken naar wat er elders gebeurde." De polarisatie was hier veel harder, er werd veel meer geru zied dan elders. Dat hangt ook samen met de Nederlandse volksaard, zegt Lemaitre, die Muskens aanhaalt: „Als Neder landers het niet met elkaar eens zijn, kunnen zij na afloop niet eens samen een kop koffie drinken.Maar de polarisatie was geen exportproduct. Bui ten Nederland was de polarisa tie geen levenskwestie. Daar waren er te veel andere proble men, daar was geen tijd voor redekavelen. Misschien had die drang naar meer individualisme ook te maken met de oorlog. De ont beringen tijdens WO II hebben een reactie uitgelokt: de men sen wilden het onmiddellijke genot. De opkomst van de con sumptiemaatschappij werd ge voed door de televisie met alle commercials. De mens werd een beetje speelbal van de tv. De mensen wilden zelf genie ten en het zelf goed hebben. Dat ging ten koste van de soli dariteit en de gemeenschaps zin. Door de economische bloei dook het gouden kalf op. In religieuze zin ging de mens zichzelf beschouwen als een kleine god, die zelf besliste over zijn gevoelens en belangen. Normen en waarden werden makkelijk opzij geschoven als Mgr. H. Lemaitre: „Een groep katholieken was hier met zichzelf be zig zonder te kijken naar wat er elders gebeurde." foto anp dat van pas kwam. De laatste jaren is er sprake van religieuze heropleving. Die hangt volgens Lemaitre samen met een zekere drang van de mensen naar God en naar spi ritualiteit. De mensen ontdek ken dat ze ook geweldig be perkt zijn. Dat roept vragen op, vooral als de mensen in eigen leven tegenslag ondervinden. Mgr. Lemaitre verwacht dat de Nederlandse RK Kerk naar meer eensgezindheid en een heid zal groeien, hoewel de dialoog in de kerk wel in het kader van het geloof moet plaatsvinden. De dialoog met de andere kerken is toch van een ander gehalte. De laatste vraag over het aftre den van de bisschoppen Gijsen en Bar wimpelt hij weg met de woorden: „Voor een diplomaat geldt bovenal: Spreken is zilver, maar zwijgen goud." Tot slot zegt hij dat hij met veel plezier in Nederland heeft gewerkt. „Bovendien heeft mijn familie al in de vierde generatie vriendschap met Nederlanders. Dus ik kom nog wel eens te rug." Mgr. Lemaitre wil ook nog kwijt dat hij grote waarde ring heeft voor koningin Beatrix die hij enkele malen heeft ontmoet. „Een zeer hoog staande vrouw." VATICAANSTAD CIC Het aantal priesters in de we reldwijde Rooms-Katholieke Kerk is vorig jaar met 289 geste gen naar 404.750. Het aantal priesterstudenten steeg met 1,2 procent naar 106.307. Ook zijn er nog nooit zovele bisschop pen geweest: 4224. Dit meldt de nieuwe Annua- rio Pontificio, die afgelopen za terdag paus Johannes Paulus II werd aangeboden. Het 2500 bladzijden tellende jaarboek be vat namen en adressen van de kardinalen en bisschoppen, plus de belangrijkste gegevens over de bisdommen en de hon- HAARLEM ANP Nederlands Bijbelgenootschap verliest opnieuw 11.000 leden de een dergelijke actie 32.000 leden op voor de organisatie voor bijbelvertaling en -ver spreiding. Volgens NBG-fonds- werver R. Blom heeft het leden verlies weinig invloed op de in komsten. „Nog altijd geldt de trend dat minder mensen meer geven." De belangstelling voor de bijbel neemt de laatste jaren licht toe. In 1995 verkocht het NBG voor het eerst sinds jaren meer bijbels dan in het vooraf gaande jaar. Vorig jaar verkocht het genootschap ongeveer 100.000 complete bijbels. Van de hervertelling van de bijbel, 'Het verhaal gaat' van ds. Nico ter Linden, heeft uitgeverij Ba lans al meer dan 100.000 exem plaren verkocht. Het Nederlands Bijbelgenoot schap (NBG) heeft vorig jaar 11.000 leden verloren. Het to taal aantal leden komt daarmee op 250.000. Ook in 1995 raakte het NBG al bijna 11.000 leden kwijt. Het NBG schrijft het leden verlies toe aan natuurlijk ver loop en toenemende ontkerke lijking. De bijbelorganisatie heeft een relatief groot aantal leden van hoge leeftijd, aldus de woordvoerder. Om het natuur lijk verloop te compenseren, houdt het NBG elke vijf jaar een ledenwerfactie. De komende actie staat voor 1999 op de agenda. Drie jaar geleden lever- BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Krimpen aan den IJssel: H.A. Samsom te Voorthuizen: te Har derwijk als predikant voor bijzondere werkzaamheden (geestelijk verzorger het verpleeghuis Sonnevanck): H. Brandsen te Lelystad, predikant bui tengewone werkzaamheden Kerk in haar geheeKgeestelijk verzorger van de Inrichtingen van het Ministerie van Justitie), die dit beroep heeft aangenomen; te Eethen en Drongelen C van de Berg, kandidaat te Wad- dinxveen. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroepbaar: C van de Berg, N Beetslaan 222, 2741 ZP Waddmx- veen. tel: 0182-614426. Aangenomen: naar Vinkeveen: M.F. van Binnendijk te Bleiswijk (buitengewone wijkgemeente). GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Zwolle als geestelijk ver zorger in Het Zonnehuis te Zwolle G.L. Kruizinga te Utrecht(geestelijk verzorger verpleeghuis 'Tamarinde'), die dit beroep heeft aangenomen en zondag 23 februari afscheid neemt; te Gorredijk: drs. P.A. Crom te Die- men, die dit beroep heeft aangeno- GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen: te Rotterdam-Delfshavem E. Brink te Nijmegen. GEREFORMEERDEGEMEENTEN Bedankt: voor Emmeloord: J. Driessen te Woerden; voor Klaaswaal: G. Mouw te De Valk-Wekerom; voor Krimpen aan den IJssel: P. Mulder te Capelle aan den IJssel-Middelwate- ring. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen: te Vriezenveen: J Roos te Opheusden. LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) derden orden en congregaties. Uit een overzicht in Een- twee-een, het blad van de Rooms-Katholieke Kerk in Ne derland, blijkt dat in Europa het aantal priesters van 1978 tot 1994 is afgenomen met bijna 13 procent tot 218.581. De sterkste daling deed zich voor in Neder land, waar het aantal priesters met 34,7 procent daalde van 7130 tot 4656. Van hen zijn 1959 met emeritaat of niet meer ac tief in het ambt. Het aantal priesterkandidaten in Europa steeg: van 23.915 in 1978 naar 29.511 in 1994. Ook daar deed zich een daling voor in Nederland: van 297 naar 214. KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5; Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00uur 071-5 DIRECTIE B. M. Essenberg, J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, in der Post (adjunct) H.G. PUBLIC RELATIONS W.H. C. M.Steverink 071-5356356 OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-5356215 Tel. dag. 9.30 -11.30 uur of per post. REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J.M. Jacobs, chef red. Groot Leiden A.J.B.M. 8randenburg, chef eindredactie regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red Duin- en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco il F TELEFAX t Advertenties: 071-5 Familieberichten: 023- 023-5T Redactie: 071- Sr; Hoofdredactie: 071- 5,, ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8 30 tot 17 071-r RUBRIEKSADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 f- 071-5 ABONNEMENTEN bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging v ken tot het automatisch afschrijven abonnementsgeld, ontvangen 1,-J/j VERZENDING PER POST L per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTE^' Voor mensen die moeilijk lezen, slecfJi hebben of blind zijn (of een andere lo dicap hebben), is een samenvatting regionale nieuws uit het Leidsch Dag- geluidscassette beschikbaar. Voor inti tuur. Grave). L'i Auteursrechten voorbehouderjj Dagbladuitgeverij Damiate BHH1 Z I N H U I ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis: vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00; Diaconessenhuis: maandag t/m vrijd tot 17.00; St. Elisabeth Ziekenhuis: dagelijks. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uuren 19.00-19.45 uur. Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voor pip bovendien van 10.30 -11.15 uuren van 19.45 - 21.00 uur Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00- 15.30 uuren 19.00-19.30 u overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verple' Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uuren 19.00-19.45 uur. RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klasse daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot 21.0i ;e Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag). Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 18.30-19.00 uur. Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 0172-463131): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klass daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 18.30-19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 uur li Partners/echtgenoten met kinderen. Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsluiteifj partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen- voor ouders van opgenomen kinderen is er een r zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en oorhfel de en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelkunde e kunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15-17 u babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 8