X: 'Beroepskrachten bittere noodzaak' Tranter's poppen ijken echt bezield kommotie over 'pornorock' van Britse Rockbitch 'rogramma Lustrum X VU boos over expositie foto's doden op snijtafel UirScHIfTfRS Tatjana: zit haar haar naar? Toneelconcert Sassenheim in historisch decor Teylingen Topjaar voor Britse muziekindustrie INDERDAG 20 FEBRUAR11997 I JAN RIJSDAM. 071 -5356444 rijdag 28/02 ,00 uur Marc Scheepmaker -, cabaret ,30 uur The Paprika Planes - muziek aterdag 01/03 ,30 uur Kindermiddag .30 uur Zeemanskoor Rumor in Casa '.15 uur Viswijvenkoor 1.00 uur Sees Snikkers/Thomas Gerkrath (Leidse dichters) 0.30 uur John de Hey/Dominique van Vliet - cabaret „45 uur Sandji BIna Afrikaanse percussie 1.30 uur schildersperformance !.30 uur Tierra Caliente - muziek O.OO uur X-werelddbco oorts: doorlopende tentoonstelling van 11 Leidse kunstenaars. Ingekrompen Cultureel Centrum haalt eerste lustrum RECENSIE SUSANNE LAMMERS irstelling: Salomé door Stuffed Puppet atre. Gezien: 19/2, LAKtheater, Lei den. Nog te zien: 20/2, aldaar is raadzaam vóór de voor- Uing het verhaal van Salomé, voorbeeld bij de evangelist ircus, nog even na te slaan. Knt Neville Tranter speelt er- e. En met zijn levensgrote jpen. Samen vertellen ze het haal van Salomé, die als be- ing van haar hitsige stiefva- I het hoofd van Johannes de per op een zilveren schaal gt- Tranter gaat uit van het to- van Oscar Wilde, die I decadentie van het gegeven ïadrukte, maar hij gebruikt stof als een bij, die de bloe- 'nnectar omzet in honing, i^iar dan wel honing van het llucinerende soort. Hij landt II telkens op het oude verhaal, I dat je even vaste grond onder - roeten voelt, maar dan vliegt weer verder naar het volgen- tableau, dat niet noodzake- direct met het verhaal in band staat. Tranter kookt i li vreemd mengsel van bur- en tragedie, dat versluiert ook fascineert, let duurt even tot je besloten )t of hij het nou serieus int of niet, of ironische dis- ie nu de overhand heeft of betrokkenheid. Zijn Salomé reist door de tijd, van het Nieu we Testament naar een heden daags praatprogramma, ze is een onschuldig meisje en een perverse nimfijn tegelijk. Als tegenwicht voor al die de cadentie riep Tranter een me dehoofdrolspeler in het leven. Een Amsterdamse patjepeeër die namens de reclassering zijn diensten komt verlenen en met maffe terzijdes en idiote verha len het zware verhaal door breekt. Tranters Salomé is niet echt een mooi popje. Ze is wel verlei delijk, maar tegelijk huivering wekkend. Wat het nog akeliger maakt, is dat ze leeft. Haar ui terlijk vertoont karakter en ze beweegt en praat als vanzelf. De man die haar vast heeft, heeft de miraculeuze ëigenschap te kunnen verdwijnen. Tranter kan van de ene op de andere se conde aanwezigheid suggere ren, als personage meespelen en onmiddellijk weer verdwij nen. Zijn stembeheersing is fe nomenaal, maar wat hij met zijn lijf doet, is niet te geloven. Zijn poppen lijken werkelijk be zield. Zijn Herodes is een beetje zakkig, diens vrouw lijkt op een ouwe kat met een hangbuik en zijn Johannes de Doper is een griezel met een veel te door dringende blik. Om gebiolo geerd naar te blijven kijken. Alleen met betaalde krach ten haalt Cultureel Cen trum de X zijn tienjarig be staan. Dat stellen vrijwilli gers J. Witteman, S. Koele- wijn en B. van der Voort aan de vooravond van de viering van het eerste lus trum. Ze denken hierbij aan banenpools. „Je kunt van de vrijwilligers niet verwachten dat ze zo'n professionele club als de X nog eens vijf jaar blijven runnen als vrijwilligers." Beroepskrachten, voegen ze eraan toe, zijn bittere noodzaak voor de continu ïteit van de instelling. LEIDEN WIM KOEVOET Hoewel het de inititiefhemers van de X nooit in de eerste plaats om werkgelegenheid te doen is geweest, stellen de drie, heeft het culturele centrum er 'op natuurlijke wijze' wel een functie op dit vlak bijgekregen. Koelewijn noemt een lange rij vrijwilligers op die door bij de X opgedane ervaring konden doorstromen naar betaalde ba nen. In X-kringen wordt 29 februa ri 1992 beschouwd als de ge boortedag van de instelling die de Sleutelstad nu vijf jaar heeft bestookt met wereldmuziek en (kindertheater. Op die dag werd in de voormalige seksbio- scoop Rex aan de Haarlemmer straat de eerste 'Rexpositie' ge houden: een dag met dans, zang, muziek, toneel, poëzie en beeldende kunst. „Het wilde, spontane en avontuurlijke is er wel een beetje af, ja." De initiatiefnemers hadden vond de X in elk géval beter dan voor hun project het leegstaan- die pornofilms", zegt Koelewijn. de bioscoopgebouw gekraakt. Ook de buren, de winkeliers Hoewel krakers zeker in Leiden van het 'kilometer lange lint van niet tot de populairste groepe- koopplezier', dachten er zo ringen worden gerekend, werd over, al gaven ze geen cent voor de X al snel geaccepteerd. „Men de overlevingskansen van het culturele centrum. Op de lange duur, voorspelden ze, zou de ei genaar van het pand met steun van de rechter zijn bezit leeg krijgen. Die voorspelling kwam uit, zij het later dan de meesten dachten. FOTO HENK BOUWMAN De X was al snel een begrip, niet alleen in Leiden maar ook bij liefhebbers van wereldmu ziek uit 'echte' grote steden. Met dc programmering vulde de X 'een witte vlek' op in het culturele aanbod. Ondanks alle waardering heeft de X nu pas duidelijkheid over zijn huisvesting. Onlangs werd duidelijk dat de Leidse 'cultuurnomaden' kunnen blij ven waar ze zitten, in het Volks huis. Daar kunnen de 40 vrijwil ligers weer over een eigen ruim te beschikken. Een bar en dus ook een baromzet liggen in het verschiet. Wiiteman, Koelewijn en Van der Voort zijn optimistisch over de toekomst maar geven grif toe dat de X veel van zijn specifieke eigenschappen het verloren door het eindeloze gesoebat over subsidies en de huisves ting. „Het wilde, het spontane en het avontuurlijke is er wel een beetje af, ja." Brainstorms Om dezelfde redenen zijn de af gelopen periode veel vrijwilli gers afgehaakt. De drie zien mogelijkheden om een aantal terug te winnen. „Al wordt het nooit meer zo als toen. In het Rextheater konden we doen en laten wat we zelf wilden, voor het gebruik van het Volkshuis is afstemming met andere gebrui kers noodzakelijk. Dat is heel andere koek dan die ongeorga niseerde brainstorms waar dikwijls de meest fantastische ideëen uit voortkwamen", mij mert Witteman. Niet alleen het vrijwilligersle ger maar ook het programma is gekrompen. Voorheen was de X goed voor zo'n dertien activiti- teiten per maand, tegenwoordig zijn de vrijwilligers blij als ze de vijf halen. Met de 20 mille sub sidie per jaar die de instelling krijgt, is niet meer mogelijk. AMSTERDAM ANP De medische faculteit van de Vrije Universi teit (VU) in Amsterdam is boos op kunste nares Phil Bloom. Volgens de VU exposeert ze tegen de afspraak in foto's van dode mensen op de snijtafel. De universiteit wil de foto's terug. Bloom meent dat het pu bliek die best mag zien. De kunstenares maakt in opdracht van de VU schilderijen voor de nieuwe snijzaal die op 20 maart wordt geopend. Ze maakte als geheugen steun een aantal polaroids tijdens lessen anatomie in het universiteitsziekenhuis. Volgens woordvoerder G. ter Braak was af gesproken dat Bloom de foto's alleen zou gebruiken voor het maken van de schilde rijen. Tien foto's hangen nu echter in de Amsterdamse galerie Break Point. Het gaat om afbeeldingen waarop onherkenbare do den, deels bedekt met doeken, zijn te zien. De VU neemt geen juridische stappen om de foto's te verwijderen, maar is zeer ont stemd over de expositie. Bloom stelt dat de foto's, met overigens een geringe afmeting van 6 bij 6 centimeter, een grote schoonheid uitstralen. Bovendien vindt ze dat ze als kunstenaar mag doen wat ze belangrijk vindt. NAAM: Martijn Handels LEEFTIJD: 17 jaar BEROEP: VWO Adelbert College WOONPLAATS: Voorschoten GEZIEN: Net voor de zomervakantie ging mijn voet f uit de kom en daarna heb ik nog een knie- blessure gehad. Nu is voor de tiveede keer mijn knie een beetje kapot. Surfen en snowboarden gaat nog wel, maar met 'ska ten' kom ik nou helemaal niet meer mee. Die andere gasten zijn nogal heel goed ge worden. Vroeger gingen we weieens 'skaten' bij de Tweede Kamer in Den Haag, of in de parkeergarage van de Albert Heijn. De bewaker daar is wel een ge schikt type. Je kunt er tenminste nog mee praten. Maar die van de universiteitsbibliotheek is onwijs agressief. In Amsterdam heb je 'Third Floor', zo'n terrein spe ciaal voor skateboarders. Daar is wel zoiets als een 'sce- ne-tje'. Je moet wel even je bek opentrekken als je er voor het eerst komt, maar als je er binnenloopt met zo'n houding van 'Ik ben het!', dan hebben ze ook iets van .'Donder op man!'. Een heleboel mensen die er niets mee te maken hebben willen er een beetje bijhoren. Ik 'skate' niet meer, dus loop ik ook niet meer in skate- merkkleding. Dat vind ik een beetje nep. Maar als de skatespecicialzaak uitverkoop heeft gehad, loopt ieder een op school gelijk in skatewear. Mensen die niet eens een board hebben! Een heleboel daarvan kom je ook te gen in de UB, die nieuwe tent naast Malle Babbe. Daar komen veel mensen uit Wassenaar en eerstejaarsstu denten, Maar ik ga meestal toch naar hiphopconcerten. Als je pas 'skate' vind je punk leuk, ik hou meer van hiphop. 'The Roots', 'Pharcyde', 'Grouphome', heb ik al lemaal gezien. Een vriendje van me heeft thuis twee draaitafels, een computer, een sampler en een synthesi zer staan. Soms maken we dan een 'loop je' en rappen we erover heen. Je kan daar volgens mij gemakkelijk een plaatje van maken. Hoeft niet eens duur te zijn. Maar ik ben geen hardcore hiphopper TEKST: PABLO CABENDA; FOTO HIELCO KUIPERS Wat was er eerder, haar nieuwe haar of haar nieuwe cd? Heet haar haar naar de cd of de cd naar haar haar? Zit haar haar naar of zit haar haar juist okay? Klinkt haar cd dan naar of valt het met dat nare ook wel mee? Deze en eventueel ook andere priemende vragen schieten je onmiddellijk te binnen als je de uitnodiging van Tatjana van de mat raapt. Het is ditmaal ook bijna het eerste waar je naar kijkt - dat rattenkoppie. Waar eens een klaterende beek van prachtige blonde lokken ont sproot, daar staan nu nog wat weerbarstige plukken bijeen als pollen hard gras op de hei. Hoe lang duurt het in vredesnaam wel niet eer dat weer is aange groeid? Maar bij nader inzien valt het toch eigenlijk ook wel mee. Het heeft wel wat, zo'n complete metamorfose, zo'n heel nieuw gezicht. Het accentueert de kaaklijn. En ook de ogen, die komen beter uit. Een stuk jon ger, zou ik zo zeggen. Nee, hoe langer je kijkt des te meer bevalt die hele 'New Look' wel. Slot Teylingen kun je zo'n 400 bezoekers kwijt, in het park zouden nog meer mensen er van kunnen genieten." Het is de bedoeling dat het geen eenmalige gebeurtenis wordt. Volgens Adest-voorzitter K. de Jong wordt er zelfs ge dacht aan een verdere uitbouw van het evenement, waaraan niet alleen de twee betrokken verenigingen zullen deelnemen, maar ook andere Sassenheimse culturele organisaties. Het gemeentebestuur geeft de beide verenigingen in over weging in overleg met de On dernemersvereniging Sassen heim ook tijdens de 'Nacht van Sassenheim' een gelijksoortig optreden in het centrum op touw te zetten. SASSENHEIM MARGRIT TIBBOEL „Inventief, creatief, kortom een geweldig initiatief." Met deze lovende woorden gaf D'66 woordvoerder C. Poels gister avond een schot voor de boeg om Adest Musica en Toneelver eniging Pankras voor een to neelconcert op de binnenplaats van Slot Teylingen een subsidie van duizend gulden te verstrek ken. Ook de overige leden van de commissie welzijn betuigden hun bijval voor de plannen van de twee Sassenheimse vereni gingen voor medio juni. CDA-woordvoerster H.Wil- brink gaf in overweging dat een dergelijke manifestatie ook heel goed in het Park Rusthof gehou den zou kunnen worden. „In LONDEN RTR Nu die nieuwe cd met dezelfde naam nog. Helaas, er valt nog weinig van te zeggen hoe dat klinkt. Op 27 februari geeft ons nationale biermeisje namelijk pas volledige opening van za ken. U bent niet uitgenodigd in de Amsterdamse society-tent Planet Hollywood? Jammer, wij lekker wel. den gisteren een verdere stij gingvan 10 procent. Britse pop sterren als Oasis, Blur, Radio- head, Supergrass en Eternal ver kopen over de hele wereld goed, aldus deskundigen. De zelfverzekerdheid van de directeurs-met-staartje in de muziekindustrie is op haar plaats, want in hun branche wordt meer omgezet dan in de scheepsbouw of de productie van elektronica-componenten. De Britse cd-industrie is nu 7,5 miljard gulden waard en biedt 11.000 mensen werk. Na de snelle groei in de afge lopen tien jaar, is de muziekver koop in de wereld gestabiliseerd op ruim 75 miljard gulden per jaar. De Britse popmuziek ligt op koers om van 1997 een record jaar te maken. De wereld ligt aan de voeten van het quintet Spice Girls en andere poparties ten, net als in de jaren zestig met de Beatles. De Spice Girls, vijf feestende meiden die oud-premier Mar garet Thatcher hun rolmodel noemen, schoten met hun eer ste single naar de top van de Amerikaanse hitparade, iets wat de Beaües nooit lukte. De Spice Girls behaalden de topplaats ook in 31 andere landen. Voor het eerst werden in Groot-Brittannië meer dan tweehonderd miljoen platen verkocht. Analysten voorspel- AD VAN KAAM concertgebouw Concertgebouwplein 2-6. Telefoon 671 83 45 20 15uur gr. zaal Ie rang 172 Serie Meesterpianlsten 1996-1997 Alfred Brendel, piano. Schubert: Sonate in a. op 164, D537 Vier impromptu's, op. 142. D935 - Sonate in Bes. D960 i .50. CJP/PAS-65152.50; 2e rang 162.50. CJP/PAS-65 f 47.50 et is een kunstmatige rel, bewust in scène ge- Dat zegt Ruud Heinis van Music Trust over commotie die is ontstaan over de show van de ise rockgroep Rockbitch. Heinis boekt vanuit 'Belgische Vosselaer de optredens,van Rock- ch. De show van de band is omstreden vanwe- et expliciet seksuele karakter. In Almelo werd een tweede concert van Rockbitch ver en door burgemeester Van Roekei. Dat ge beurde volgens Heinis nadat een journalist van een regionale krant met een artikel over Rock bitch uit het popblad Oor naar enkele politici was gestapt met de vraag of dit wel kan. De groep had toen al vier concerten in Nederland gegeven, waaronder een in Almelo. Heinis: „Wat denk je dat zo'n politicus dan zegt: ja leuk, dat doe ik ook met mijn vrouw in de kelder? Daar kun je geen ander antwoord op geven dan: nee, dit is ver schrikkelijk. Zeker niet in de meer christelijke de len van het land, zoals Almelo. Als alles doorgaat speelt Rockbitch op 10 april in Zalen Schaaf in Leeuwarden. De gemeente en de organiserende stichting Het Podium bekijken echter nog of de gekuiste versie van de show op de planken kan worden gebracht. „In de gekuiste versie is het interactieve deel, waarbij dus van het publiek een intensieve betrokkenheid wordt ver wacht, geschrapt", zegt Harry Muis van Het Podi um. „Dat lijkt ons een kleine tegemoetkoming. Als het op die manier door kan gaan zijn we al een heel eind verder". De fracties van SGP/GPV/RPF en het CDA in de Leeuwardense gemeenteraad stelden maandagavond vragen over de show, waarna burgemeester Apotheker toezegde om de show te toetsen. GPD/JACOB HAAGSMA Serie Meesterpianlsten 1996-1997: jubileumconcert 10e seizoen Martha Argerich a Nelson Freire: magistraal pianoduo Werken van Brahms. Rachmaninov (Tweede suite). Liszt i (Concerto pathettjLenej.Schubert (Rondo riA.D951)en Ravel (la \tofee) het muziektheater Amstel3 Telefoon 625 54 55. Agendalijn 551 81 00 vr7,; ma 10 mrt. 20.15 uur Gastprogrammoring H Batsheva Dance Company met z/na "-■"irin Geweld en wanhoop zijn hier or

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 9