'Goede keus bestaat niet, de juiste keus wel' 'De uitvaart is een feestdag voor degene die naar de hemel gaat' Leiden Regio Kerk Samenleving WD hekelt uitspraken moslim-leider DONDERDAG 20 FEBRUAR11997 CHEF HANS JACOBS, 071-5356414, PLV -CHEF RUDOLF KLEUN, C Ethica bepleit meer vrijheid voor ouders bij morele dilemma 's rond aangeboren ajwijkingen Dat standpunt verkondigt de filosofe en medisch ethica Hanneke van den Boer- van den Berg in haar proefschrift 'De juiste keuze, morele dilemma's van toe komstige ouders' waarop ze vandaag hoopt te promoveren aan de Leidse Rijksuniversiteit. Ze onderzocht de pro blemen van ouders die na prenataal on derzoek te horen kregen dat hun kind niet gezond ter wereld zou komen. Zij staan voor een moeilijke beslissing. Het lijkt wel of ze het nooit goed kunnen doen: abortus staat voor sommigen ge lijk aan moord, gehandicapten roepen dat ook zij recht hebben op leven, en een gehandicapt kind ter wereld laten komen is voor anderen juist een onaan vaardbare last voor gezin en samenle ving. Van den Boer vond het tijd worden nu eens het perspectief van de betrokken ouders onder de loep te nemen in plaats van uitsluitend de mening van derden. „Het is makkelijk om een oordeel te hebben terwijl je zelf niet in een derge lijke situatie verkeert." „Het belang van de betrokken ouders wordt nogal eens onderbelicht", vindt Van den Boer. „In onze samenleving wordt ook steeds anders gedacht over dit probleem. In de jaren '70 stond het belang van de gemeenschap voorop: de kosten en het belang van toekomstige generaties, in de jaren '80 ging het meer om het belang van het kind en het voor kómen van leed. En in de jaren 90 staan de keuzemogelijkheden van toekomsti ge ouders meer centraal. Inmiddels vraagt men zich af of er geen grenzen moeten worden gesteld aan die keuzes. Ik ben daarop tegen. Ik pleit juist voor de vrijheid van de ouders. Alleen zij kunnen de juiste keuze maken." Ouders staan in hun meningsvorming nooit alleen, benadrukt de ethica. „Zij worden altijd beïnvloed door de mening van derden: artsen, kerk, politici, ethici, vrienden en familie. En die partijen wor den op hun beurt ook weer beïnvloed door derden. Iedereen heeft een me ning, iedereen beïnvloedt elkaar. Kijk maar naar de ingezonden brieven in kranten. Je kunt je afvragen hoe vrij ou ders nog zijn in hun beslissing." „Voor mij staat voorop dat ouders alleen het goede voor hun kind willen. Ze wil len niet doden, maar ze willen ook dat het kind gezond door het leven kan De moeilijke beslissing of een zwangerschap moet worden afgebroken als er iets mis is met de foetus, is een zaak van de ouders. Politici, kerkelijke leiders, ethici en artsen moeten zich terughoudend opstellen. Zij moeten respect hebben voor de uiteindelijke keuze van ouders en harde oordelen over de morele juistheid daarvan opschorten. Regelgeving om te voorkomen dat Nederland zich op een 'hellend vlak' begeeft met het aborteren van foetussen met aangeboren of erfelijke aandoeningen, is onnodig. gaan. Dan sta je voor een dilemma als je hoort dat je kind een lichamelijke of geestelijke aandoening heeft. Een goede keus is niet mogelijk. Abortus of geen abortus: het druist allebei in tegen het gevoel dat ouders hebben ten opzichte van hun kind. Ze willen het bescher men." „De goede keus bestaat niet, maar de juiste keus wel. En die juiste keus kun nen alleen ouders maken. Want zij zijn zowel de hoeders als de hoveniers: ze beschermen het kind en ze verzorgen het. De ouder-kind relatie is hecht, ook als het kind nog niet geboren is. Dat be tekent dat de ouders de beste belangen behartigers van het kind zijn. Zij dragen de gevolgen van hun keus en dat is ook in het belang van hun kind, om gewenst te zijn." ,,Als ouders het leven de moeite waard vinden, zullen ze dat ook overdragen op hun kind. En als zij het gevoel hebben onmachtig te zijn om dit kind een ac ceptabel leven te bieden, zullen ze er voor kiezen de zwangerschap af te bre ken. Ouders handelen in het belang van het toekomstige kind en de rest van het gezin. Bovendien neemt de kwaliteit van het ouderschap toe als het kind gewenst is. Het gevaar van oeverloos aborteren is mijn inziens beperkt." Alle regelgeving over abortus is ingege ven vanuit een gevoel van wantrouwen, vindt Van den Boer. „Als je negatief over mensen denkt, vertrouw je ze niet en denk je dat ze misbruik zullen maken van de mogelijkheden. Maar waarom zouden mensen dat doen? Ze hebben zelf veel verdriet van een dergelijke in greep. Het druist in tegen hun gevoel. Als je uitgaat van een positief mens beeld, iets waar ik sterk voor pleit, heb je vertrouwen in hun keuze en respecteer je die. Nietzsche zei ooit: 'Het Christelij ke besluit om de wereld gemeen en slecht te vinden heeft de wereld ook ge meen en slecht gemaakt'." „Het is belangrijk om respect te hebben voor de keus van de ouders. Dat geldt voor artsen, vrienden en anderen. We zijn een oordelend volkje. Maar het is voor ouders al moeilijk genoeg: denk aan de twijfel, het verdriet over het ver lies, de schuldgevoelens, de schaamte. Mensen die ouders met soms gruwelijk harde oordelen over hun besluit con fronteren, laten hen in de steek. Ieder een moet beseffen dat niemand een dergelijke keus wil maken. Niemand wil zijn ongeboren kind doden of het ge handicapt ter wereld laten komen. Ik vind: je mag je mening geven, maar pro beer niet te veroordelen. Probeer soli dair te zijn en respect te hebben voor de ander." Steeds meer toekomstige ouders zullen met dit dilemma te maken krijgen, ver wacht Van den Boer. Steeds meer ou ders met een verhoogd risico laten een prenataal onderzoek doen. „Het aantal vrouwen dat bij een zwangerschap ou der is dan 36 jaar stijgt. Bovendien ne men de mogelijkheden van genetisch onderzoek toe. Dat betekent dat steeds meer mensen te weten komen dat er er felijke aandoeningen in hun familie voorkomen." Het merendeel van de paren met een verhoogd risico kiest voor prenataal on derzoek en voor selectieve abortus als er iets mis is. In 1990 werden 243 zwanger schappen afgebroken omdat de foetus was aangedaan. Daar tegenover stonden 20.000 abortussen vanwege ongewenste zwangerschappen. Makkelijk is die keus nooit, benadrukt de ethica. „Dit is een probleem waar mee velen te maken zullen krijgen, di rect of indirect. Het zal nooit zo zijn dat iedereen het met elkaar eens is. Dat is een utopie. Maar ik vind wel dat je idea len mag hebben en mag hopen dat meer mensen nadenken en toleranter worden. Ook onze eigen kinderen moe ten we die deugden bijbrengen: solidari teit, zelfrespect en respect voor de an der, compassie en mildheid." Van het proefschrift 'De juiste keuze, morele dilemma's van toekomstige ouders' ver schijnt vandaag een handelseditie. Op ter mijn verschijnt ook een ingekorte, populai re versie voor - aanstaande - ouders. Hanneke van den Boer-van den E dergelijke situatie verkeert" „Het is makkelijk om een oordeel te hebben terwijl je zelf niet ine FOTO HIELCO KUII REDACTIE DICK VAN DER PLAS, 071 -5356481 Pater B. Demmers (Haarlem, 1924) heeft 31 jaar in de Leidse Hartebrugkerk ge werkt. Als kapelaan en pastoor heeft hij enorm veel meegemaakt in deze paro chie. Demmers werd geboren in een traditioneel katholiek gezin dat toch met zijn tijd meeging. Zijn zeven jaar oudere broer werd priester en ook om zich heen zag Demmers paters die hem als voorbeeld dienden. Op zijn dertiende ging hij naar het seminarie in Katwijk en vervolgde zijn opleiding in Franciscaanse kloosters. Na zijn wijding in 1951 werd Demmers kapelaan-assistent in verschil- lende dorpen. Een jaar later kwam hij in de Noord-Hollandse parochie 't Veld als kapelaan te werken, waar hij veel jeugdwerk deed. Vanaf 1961 was hij verbonden aan de Hartebrugkerk. Demmers kwam binnen als de jongste van de drie kape laans die er de pastoor assisteerden. Vijftien, jaar later bleef hij als enige over en werd pastoor van de Hartebrugparochie. Sinds zijn pensioen in 1992 woont Demmers bij het verzorgingshuis Roomburgh waar hij verantwoordelijk is voor de zielzorg van de bewoners en waar hij dagelijks voorgaat in de kapel. Iedereen heeft zijn ei- gen God. Dat heb ik geleerd van een jonge tje dat vroeger bij me in de klas zat toen ik als kape laan godsdienstles gaf. Alle beelden van God verschillen per mens en je kunt er geen waardeoordeel over uit spre ken. Voor de één is God een rechter, voor de ander een va der. Ik heb het gevoel dat pro testanten God vaker zien als een rechter die je straft als je iets fout doet. Wij zien hem meer als onze eigen vader en dat lijkt beter bij mensen aan te slaan want ik heb de laatste tijd verschillende protestanten be geleid tot hun bekering naar het katholieke geloof. Er waren slimme mensen onder: een arts, een lerares, een psycho loog. Ook een meisje van twaalf jaar dat al heel goed wist dat ze katholiek wilde zijn. Haar ou ders waren katholiek en ze ging ook mee naar de kerk, maar ze was niet gedoopt omdat de ou ders vonden dat zij, als ze een maal volwassen was, zelf moest kiezen wat ze wilde. Een jaar lang kwam dat meisje elke week een half uurtje bij me en dan praatten we over het ge loof. Dit vond ik erg leuk om te doen, want je hebt met hele ge dreven mensen te maken. Met die volwassenen had ik hele discussies over het geloof, ze namen niet zomaar alles van Je hoeft ook niet alles te gelo ven als je bepaalde dogma's maar wel aanneemt, bijvoor beeld dat Jezus God en mens was en dat Maria maagd was toen ze hem kreeg. Dit laatste is gewoon waar, want het is voor speld in het Oude Testament. Ook werd daarin voorspeld dat de messias zou lijden en dat hij uit het geslacht van koning Da vid zou komen. Dat zijn bewij zen. De Bijbel is het oudste en meest vertaalde boek van de wereld. De joodse schriftgeleer den hebben het Oude Testa ment ontzettend zorgvuldig opgeschreven, tot op de kom ma precies. Dan zouden ze toch geen fouten maken in de voorspellingen? Hoe het prak tisch kan dat Jezus' moeder een maagd was? God heeft ingegre pen. Toch denk ik dat er rond som mige wonderen van Jezus wel suggestie is geweest. Bijvoor beeld de broodvermenigvuldi ging. Er waren vijfduizend mensen die gevoed werden door vijf broden. Daar kan best een nulletje vergeten of bijge schreven zijn. En er zullen best mensen zijn geweest die brood bij zich hebben gehad en zijn gaan delen. Maar het is toch een wonder als je mensen zo ver krijgt dat ze hun eigen voedsel met een ander gaan delen? De opwekking van La zarus geloof ik dan wel weer. Jezus is God en mens, dus hij kan dat. Er stond een hele groep mensen bij toen Lazarus uit zijn graf kwam, dus moet het waar zijn. Bij andere op wekkingen zou het kunnen zijn dat de doden schijndood waren of in coma lagen. Maar Lazarus is echt uit de dood opgestaan. De motieven van iemand die katholiek wil worden zijn bijna altijd zuiver. Soms lijkt dat van niet, maar kom je er al pratend achter dat iemand wel degelijk serieus is. Zo was er een man die elke zondagochtend de kerkklokken hoorde luiden. Eerst ergerde hij zich daar aan want hij wilde uitslapen, ver volgens vond hij het eigenlijk wel mooi en tenslotte werd hij nieuwsgierig. Hij kwam mij vragen wat er nou eigenlijk achter stak. Op zo'n moment merkje hoe beelden kunnen spreken. Het sacrament be grijpt iedereen terwijl woorden, waar in de protestantse kerk de nadruk op wordt gelegd, niet altijd voor iedereen even dui delijk zijn. Nu was er vroeger veel franje in de katholieke kerk, die nu gelukkig is afge schaft. Zo stond de pastoor met zijn rug naar de mensen die in de kerk zaten. Het leuke aan mijn werk heb ik altijd gevonden dat ik met zo veel verschillende personen omging. Van professor tot ar beider, van bejaarde tot kind, met allemaal had ik te maken. Hier in Roomburgh heb ik al leen met bejaarden te maken en dat is op een bepaalde ma nier makkelijk. Ik heb veel uit vaarten en die doe ik altijd in het wit, want het is een feest dag voor degene die naar de hemel gaat. Veel bewoners wil len het laatste oliesel, een kruisje op het voorhoofd met gewijde olie en een gebed erbij. Daardoor vinden ze rust, nu kunnen ze vreedzaam sterven. Alsof er een last van ze is afge vallen, sommigen genezen zelfs van hun kwalen door dat olie sel. God geeft hen immers kracht voor hun laatste reis. Als ik dat geef voel ik ook echt kracht van me uit gaan en het geeft me voldoening dat ik op deze manier mensen echt kan helpen. CARINE DAMEN DEN HAAG ANP De WD-fractie in de Tweede Kamer heeft zich gestoord aan de 'onbegrijpelijke uitspraken' van voorzitter E. Ates van de Raad van Moskeeën over de plannen van het kabinet om in Nederland een imam-opleiding op te zetten. Ates zei deze week tijdens een discussiebijeenkomst in Am sterdam te vermoeden dat de Nederlandse overheid 'een ver borgen agenda' heeft om het le ven van de moslims te 'manipu leren en te controleren'. „Ik kan alleen maar hopen dat hij niet echt zo denkt", reageert WD- Kamerlid Kamp als woordvoer der minderheden van zijn frac tie. Naar eigen zeggen heeft Ates jarenlang tevergeefs bij de Ne derlandse autoriteiten aange klopt met initiatieven voor een imam-opleiding, 'en nu willen de liberalen plotseling zo'n op leiding starten'. Ates, die dit 'ui termate verdacht' noemde, doelde onder anderen op WD- minister Dijkstal (Binnenlandse Zaken). Die pleitte vorig jaar ok tober tijdens een werkbezoek aan Marokko voor een Neder landse imam-opleiding. Hier opgeleide imams kun nen volgens Dijkstal een grotere bijdrage leveren aan de integra tie van islamitische migranten in de Nederlandse samenleving dan de door Turkse en Marok kaanse autoriteiten gestuurde imams. Die spreken veelal de taal niet en weten weinig over de Nederlandse samenleving. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Muiderberg (SoW): W.T. Pieterse, kandidaat te Zeist, die dit beroep heeft aangenomen; te Gelder- malsen als predikant voor bijzondere werkzaamheden (geestelijk verzorger stichting 'Boldershof' aldaar): mevr. drs. A.H. Looman-Graaskamp, kandi daat te Geldermalsen. die dit beroep heeft aangenomen. Bedankt: voor Stellendam: A.L. van ZwetteUddel. CHR.GEREF. KERKEN Beroepen: te Assen: P.W. Hulshof te Delfzijl. GEREFORMEERDEGEMEENTEN Beroepen: te Sprang-Capelle J de Pater te Krabbendijke; te Oosterland: J. Kareis te Oudemirdum. L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030 DIRECTIE B. M. Essenberg, J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, in der Post (adjunct) H.G. Redactie: C Hoofdredactie: C ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17i 071! ABONNEMENTEN bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging i ken tot het automatisch afschrijven 1 abonnementsgeld, ontvangen ƒ1,- per betaling. VERZENDING PER POST per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTE! i Voor mensen die moeilijk lezen, sled I hebben of blind zijn (of een anderel dicap hebben), is een samenvatting regionale nieuws uit het Leidsch Da geluidscassette beschikbaar. Voor in 0886-482345 (Centrum voor Gesprc tuur. Grave). PUBLIC RELATIONS W. H. C. M. Steverink 071-5356356 OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-5356215 Tel. dag. 9.30- 11.30 uur of per post. REDACTIE J. Rijsdarn, chef redactie nieuwsdienst/kunst J.M. Jacobs, chef red. Groot Leiden AJ.B.M. Brandenburg, chef eindredactie regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco Z I E K E N H U I Z E11 ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis: vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 er woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00; Diaconessenhuis: maandag t/m vrijd tot 17.00; St. Elisabeth Ziekenhuis: dagelijks. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 u Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voorp bovendienvan 10.30-11.15 uur en van 19.45 - 21.00 uur Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00- 15.30 uur en 19.00-19.30 ui overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verpleu Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 u RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klass;n daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot 21.01 Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag). Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 i 18.30-19.00 uur. Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 0172-463131): dagelijks 14.00-15.00 ul daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 18.30-19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 ui Partners/echtgenoten met kinderen. Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsluit# g partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en ooriii li de en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelkundee kunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 u Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15-17 babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak. r en 18.30-19.30 u klasse

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 18