Rijnstraat langs legale weg onbereikbaar
'Letterlijk geloof is een hindernis'
Leiden Regio
Kerk Samenleving
Negatief beeld priesteropleiding Utrecht
WOENSDAG 19 FEBRUARI 1997
CHEF HANE JACOBS, 071-5356414, PLV -CHEF RUDOLF KLEUN, 071-5.
BURGERLIJKE STAND
LEIDEN Geboren Femke
Dorien dv. W. van der Vos en
M.W. Henzen Joeri zv. J.T.G.
Verkerk en A.A. Zwanenburg
Ibrahim zv. M. Jemla en Y. Man
kou Zania dv. M. Jemla en Y.
Mankou Rick zv. A.H. de Mun-
mk en C.D. Korbee Sem zv. H.
Ekkelboom en S.C. van Wezel
Frank Pieter zv. G.G. Ohm en
J.A. van Woerden Fleur dv. C.
Guijt en E.M. Lamboo Michael
Quinten Bono Martin zv. T.M.
de Goede en C.B. Pronk Cor
nells Gerrit Jacob zv. C.N.G.
Rijnsent en W.N.A. van Dijk
Solaïman zv. O. El Ouardani en
M. Berdai Ikram dv. O. El Ou
ardani en M. Berdai Nathalie
dv. G. Deijk en E. Blankestijn
Sjors Johannes Corszv. H.T.
Verbeek en A.A.M. Overdevest
Danny zv. A.G. van den Bosch
en E. Zwaan Atika dv. M.
Cherdouda en R. Elhabry «Juli
ana Cornelia Emilda dv. C.J. van
Diest en C.E.M. Bijnsdorp La-
ra Mae dv. R.B.L. Broers en
N.M.J. Kessels Philine Zoë dv.
F.A.J. de Bont en H.J. Wijnen
Stian Dean zv. R.J. Howard en
S.K. Howard «Zoë dv. R.W. Si
mons en J.C. van Munsteren
Tim zv. J. van der Zon en M.
Hauwert Nikita dv. A.T.
Brands en J.G. van Rijssel
Rianne dv. M. van Veen en
A.H.H. Sonnemans Laura dv.
M. van Veen en A.H.H. Sonne
mans Jonathan zv. P.W.Z.
Sierat en M.M. Trouwee
Alexandra Rosa Paula dv. R.P.
de Rijk en P. Schut Adriaan
Mattheüs zv. M.V. Verbeek en Y.
Holen Fredius Johan zv. F.J.
Cremer en M.A.C.C. van den
Burg Sjoerd zv. N. van Duijn
en B.M. Lagerweij Henriëtte
Louise Eveline dv. N.J.W. de
Goeje en N.J. van der Does
Job Cornelis zv. A.J. van Haas
teren en S.J. Hoogeveen Kiki
dv. J.F.A.M. de Weerd en B.M-
.T.Q van Tilburg Leon zv M. de
Tombe en E.E.M. Sinkeldam
Saroj Phrikshad zv. K. Soekhoe
en M. Mahabier Eva dv. J.J-
.C.M. Vlak en M. Huberts
Jeroen zv. J.J.C.M. Vlak en M.
Huberts Martijn zv. J.J.C.M.
Vlak en M. Huberts Lisanne
dv. E.H. Schlagwein en M. de
Cler Natasja dv. J.F. van der
Lans en C.W.M. Immerzeel
Lotte Jeanne dv. J.F. Meijer en
C.N. Groenhart Vincent Rudolf
zv. R.P. Stoker en C.H. Smit
Mitchell zv. D.D.A. de Jong en
J. de Best Stefano zv. E.M.H.
van Leeuwen en A.R. Overwijk
Amanda Clara dv. S. Habinc en
C.M. Habinc Stephen Daniel
zv. D. van der Meij en A.J. Lou-
wers Hawa Adam dv. A.C.
Houssein en F. Abdilahi Aynaan
Eren Erol zv. M. Cengiz en
S.A.M.C. Zonneveld Lisa dv.
J.J. van Alphen en M.A. Riet
veld Boris Cees zv. C. Vermaas
en S. Kingmans Mitchel zv. M.
van der Weijden en W. van der
Plas Jihane dv. N. Mouttaqi en
H. Benissaïd Nicholas Patrick
zv. J.M.A. Pleij en A.L. Botten
Adriana Jamne dv. D. de Mooij
en A.W. van der Boon Yannick
zv. M.B. de Weerd en K.Y. Fes-
kens Thomas Adriaan zv. M.A.
Visser en W.S. Schouten Li
sanne dv. H.J. van Lenthe en
N.H.M. Nieuwenhuizen Noah
Andries Daniël zv. A.J. Wolters
en S. Keijzer.
Overleden W. Krouwel, geb.
21 juli 1929, man E. Binnen
dijk, geb. 30 sept 1909, geh.
gew. met J. Ligtvoet G. Boom,
geb. 5 sept 1901, man C.
Metselaar, geb. 21 nov 1913,
geh. gew. met C. Windhorst H.
Kops, geb. 16 juli 1949, man
J.K. Elenbaas, geb. 17 nov
1931, man P.W. van der valk,
geb. 5 aug 1927, man M. de
Wit, geb. 5 aug 1916, geh. gew.
met J. Rijsdam M. lEcluse,
geb. 16 juli 1912, geh. gew.
met H.A. Duijm T. Dijkstra,
geb. 5 nov 1938, man R.J.
Rozier, geboren 23 jan 1935,
man P. van Vliet, geb. 15 febr
1930, man J.K. Hermes, geb.
24 mei 1921, geh. gew. met M.
Azarioh C. van Mannekes,
geb. 12 dec 1920, man
V.H.M. de Waele, geb. 18 maart
1936, ev. C. Lekkas A. Wes-
terlaken, geb. 4 nov 1916, geh.
gew. met J.J. Flamman H.
Velthuysen, geb. 21 dec 1914,
man H.W.A. Thijssen, geb. 21
feb 1918, man M. Jaril, geb.
in 1941, man H.J. Spithoven,
geb. 15 dec 1916, geh. gew.
met P. Struik J. Hoppers, geb.
6 sept 1933, man J. van Duij-
venbode, geb. 8 aug 1900,
vrouw W. in 't Veld, geb. 14
sept 1937, ev. A. Korsuize E.
de Vogel, geb. 1 aug 1915, ev.
A. de Vries L.J.S. Raaijma-
kers, geb. 5 juni 1961, vrouw*
H.A.C. Brouwer, geb. 20 jan
1911, geh. gew. met E.A.Th.
Immink J. Dekkinga, geb. 8
maart 1920, geh. gew. met B.T.
Christiaanse S. van Duijvenbo-
de, geb. 9 okt 1914, geh. gew.
met C. van Duijn G.F. Mars,
geb. 6 aug 1921, man.
Gehuwd J. Wansink en M. Ver
schoor L.P.A. van Aerde en
M.A.T. Kavelaars* P. Neute
boom en N. de Graaf R.H.
Krutsch en U.A. Löschner
M.P.G.M. Mousen E.B. Carlin.
REDACTIE DICK VAN DER PLAS. 071 -5356481
Goedkope bijbels in Boekenweek
HAARLEM ANP
UTRECHT ANP
Nog steeds reageren priesters en pastoraal
werkers negatief op het Ariënskonvikt, de
twaalf jaar oude priesteropleiding van het
aartsbisdom Utrecht. Onder collega's is er
vaak op z'n best sprake van een afstandelij
ke relatie."
Dit schrijft rector dr. G. de Korte in de
brochure 'Een gedeelde zorg. Priesters voor
morgen'. Met de brochure wil het Ariëns
konvikt onder de priesters en pastorale
werk(st)ers een gesprek over de priesterop
leiding op gang brengen om tot een breder
draagvlak daarvoor te komen.
De komst van het konvikt werd gezien als
een poging tot restauratie, niet alleen van
een bepaald soort priesteropleiding maar
ook van een traditionele beleving van kerk
en geloof. Bovendien bestond de vrees dat
het gezamenlijk optrekken van priesters en
pastorale werksters in gevaar zou komen.
Vooral het verplichte priestercelibaat en
het verbod om vrouwen tot priester te wij
den staan de acceptatie van het konvikt nog
steeds in de weg, aldus De Korte. Dat stand
punt van het Vaticaan wordt gezien als een
bevestiging van de status quo in de kerk en
een ontkenning van de roeping van vrou
wen en getrouwde mannen tot het priester
schap.
In bepaalde opzichten staat het konvikts-
leven ver van de alledaagse praktijk in veel
parochies, erkent De Korte. Hij wijst op de
dagelijkse viering van de eucharistie, de
aandacht voor het sacrament van boete en
verzoening (de biecht) en aandacht voor
het getijdengebed. Hierin vindt menigeen
voeding voor het beeld dat de priesteroplei
ding het paradepaardje is van diegenen die
'terug naar af zouden willen. Hierdoor voe
len sommige jonge priesters zich met een
scheef oog aangekeken en miskend in hun
oprechtheid. Oudere priesters aarzelen
soms om priesterstudenten als stagiair te
begeleiden. De pijn van deze oudere pries
ters is even authentiek als het ontbreken
van deze pijn bij een jongere generatie.
Het Nederlands Bijbelgenoot
schap (NBG) biedt tijdens de
komende Boekenweek twee
bijbeluitgaven tegen verlaagde
prijzen aan. De Boekenweek,
die van 12 tot en met 22 maart
plaatsvindt, staat dit jaar in het
teken van het thema 'Mijn
God'.
Het NBG speelt in op het
Boekenweekthema door het
Nieuwe Testament en de Psal
men in twee vertalingen vijf
gulden goedkoper aan te bie-
Ds. Nico ter Linden weet gehoor van begin tot eind te boeien
ROTTERDAM GPD
Wat is een dominee? Te vaak is dat iemand die vanaf
een preekstoel tevergeefs tracht het onbegrijpelijke
begrijpelijk te maken. Zo'n dominee is de Amster
damse emeritus-predikant ds. Nico ter Linden nu
juist niet. In de Rotterdamse Laurenskerk bewees de
hervormde predikant deze week waarom zijn boek
'Het verhaal gaat' een bestseller is geworden. Ter Lin
den is een begaafd spreker, die circa tweehonderd
aanwezigen boeide met zijn visie: ,,De Bijbelse verha
len werken met symbolen uit een oude cultuur, en
die symbolen moeten wij naar onze cultuur vertalen."
Het uitgangspunt van Ter Linden is dat de Bijbelse
vertellingen geen moralistische beschrijvingen zijn
maar verhalen die levenservaringen doorgeven. De
Amsterdamse theoloog neemt de joodse vertelsels
zelf met een flinke korrel zout. ,,De letterlijkheid van
het geloof is voor mij een hindernis", zei hij tegen ie
mand uit de zaal. „Maar als het u helpt, moet u dat
geloof zeker niet door mij laten afnemen." Ter Linden
gaat ook niet zo ver dat Mozes en de profeten alles uit
hun duim hebben gezogen: „Ze hebben het uit hun
eigen leven gezogen. Op die manier is het waar. Niet
historisch waar, maar het is wel geput uit de historie."
Plat
Ter Linden noemt de discussie over de vraag of Jezus
nu wel of niet over het water heeft gelopen 'tamelijk
plat'. Liever houdt hij zich bezig met de betekenis van
zo'n verhaal. Als Jezus over het water loopt, symboli
seert die gebeurtenis de strijd tussen leven en dood.
„Prachtig als je dat beheerst, als je chaos overwint."
Water, voerde Ter Linden aan, is op talloze plaatsen
in de Bijbel zo'n belangrijk beeld. In Genesis bijvoor
beeld, als de Geest Gods over de wateren zweeft. In
Exodus, als de zee splijt. Maar ook Jona en de bruiloft
te Kana, waar Jezus water in wijn veranderde, hebben
ermee te maken. Water wordt wijn, dood wordt le
vend. En schitterend beeld."
De maagdelijke geboorte van Jezus, de wonderen,
Ds. Nico ter Linden. foto gpd
de schepping, het lege graf van de Messias: het zijn
allemaal beelden die ons in staat moeten stellen God
en ons zelf beter te begrijpen. Een voorbeeld. Ter Lin
den was een keer te gast in een TROS-radioprogram-
ma waar hem werd gevraagd hoe dat nou zat: 'Jozef
was getrouwd met Maria maar dat kind scheen niet
van hem te zijn. Is dat uit te leggen?' Als antwoord
hierop vertelde Ter Linden het verhaal van een Zaan-
damse drukker die op het geboortekaartje van hun
zoontje de tekst 'Made in Heaven' plaatste. „Zijn
vrouw, die dit niet wist, huilde toen ze het kaartje zag.
Het kind was een mens als ieder ander, een geschenk
van God. En dat Made in Heaven is ook van toepas
sing op de dood. Ik heb dat gezegd op de begrafenis
van een broer van die drukker. Back to heaven. Terug
naar het mysterie waar je vandaan komt.
Wraakzuchtig
We moeten volgens Ter Linden alleen de Bijbelverha
len vertellen waar we affiniteit mee hebben. „Ik heb
het moeilijk met die wraakzuchtige God, die kanaries
en eekhoorntjes laat verzuipen tijdens de zondvloed.
Die aan Abraham vraagt om zijn eigen zoon te offe
ren. Maar ook hier geldt: het is vooral de God van de
verhalenverteller die we ontmoeten."
Ook de God die de nakomelingen van een zondaar
'tot in het derde en het vierde geslacht haat' is lang
een moeilijk te accepteren verschijnsel geweest voor
ds. Ter Linden. „Ik zie het nu zo dat het kwaad zich
voortplant. Wanneer is de oorlog afgelopen? Nooit."
Een vraag uit de zaal: „Wanneer begonnen de men
sen de Bijbelverhalen letterlijk te nemen? Wanneer is
het misgegaan?" Ter Linden: „Volgens mijn leermees
ter is het onmiddellijk misgegaan, in de tweede eeuw
na Christus al. De Bijbel is geschreven in de verhaal
taal. Niet in de gewone taal, de taal van het denken."
Na een korte gedachtenpauze voegde hij daaraan
toe: „We blijven cirkelen om het geheim."
Nico ter Linden is in de Leidse regio onder meer te be
luisteren op vrijdag 21 maart, als nij op uitnodiging van
de Noordwijkse Raad van Kerken samen met Lija Hirsch
(zang) en Gertru Pasveer (harp) een bijeenkomst ver
zorgt in de hervormde kapel aan de Hoofdstraat. Kaarten
zijn verkrijgbaar bij de plaatselijke bibliotheek en boek
handel Van der Meer in Noordwijk.
den. Het gaat om de NBG-ver-
taling uit 1951 en de vorig jaar
herziene vertaling van de
Groot Nieuws Bijbel in alle
daags Nederlands
Het NBG gaat ervan uit dat
in de Boekenweek veel boeken
verschijnen waarin bijbelse
thema's zijn verwerkt. „Men
sen die de bijbel niet kennen,
kunnen met de actie goed
koop, namelijk vanaf nog geen
vijf gulden, een belangrijk deel
van de bijbel aanschaffen", al
dus het Bijbelgenootschap.
Demonstratie
MALLERSDORF KNA
De Duitse bisschoppen kregen
gisteren gele rozen aangeboden
van een groep vrouwen die voor
toelating van vrouwelijke pries
ters demonstreerde. Dat ge
beurde voor de openingskerk
dienst van de voorjaarsvergade
ring van de Duitse bisschop
penconferentie in de Beierse
plaats Mallersdorf.
De vrouwen hadden paarse
halsdoekjes omgedaan in een
verwijzing naar de stola van de
rk geestelijken. De demonstratie
was georganiseerd door de ba
sisgroep 'Wij zijn de kerk'.
Voor de dienst had de politie
de kerk met speurhonden door
zocht. Tijdens de dienst waren
agenten in burger in de kerk.
Een politiewoordvoerder sprak
van 'normale veiligheidsmaat
regelen'.
BEROEPINGSWERK
NED. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Lelystad (gecombi
neerde gemeente van de Ned. Geref.
Kerk en Christ. Geref. Kerk): J. Bou-
ma te Kampen.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
Bedankt: voor Hoogezand-Sappe-
meer (wijk noord): J. van Benthem te
Almere.
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Biezelinge: M.J.
Oostingte Boskoop.
Bedankt: voor Deventer: C.D. Affour-
titte Rozenburg.
GEREFORMEERDEGEMEENTEN
Beroepen: te Zwolle: J. Kareis te Ou-
demirdum; te Nunspeet: C.A. van
Dieren te Stolwijk; te Gormchem: M
Golverdingen te Groningen; te
Tricht-Geldermalsen: J.W Verweij te
Bedankt: voor Nieuwdorp: A.B van
der Heiden te Utrecht; voor Scherp-
enisse: M. Mondriate Waardenburg.
L O F
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071-5356356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging;
Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030
DIRECTIE
B. M. Essenberg,
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
in der Post (adjunct)
HG.
PUBLIC RELATIONS
W. H. C. M. Steverink 071-5356356
OMBUDSMAN
RD.Paauw 071-5356215
Tel. dag. 9.30 -11.30 uur of per post.
REDACTIE
J Rijsdam, chefredactie nieuwsdienst/kunst
J.M Jacobs, chef red. Groot Leiden
A.J B.M Brandenburg, chef eindredactie regio
F. Blok, chef eindredactie algemeen
W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek
W Spierdijk, chef sportredactie
J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco
Redactie'
Hoofdredactie:
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 171
071-5
ABONNEMENTEN
bijvooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtiging
ken tot het automatisch afschrijven
abonnementsgeld, ontvangen 1,-
per betaling.
VERZENDING PER POST
per kwartaal (NL)
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEI
Voor mensen die moeilijk lezen, sled
hebben of blind zijn (of een anderel
dicap hebben), is een samenvatting
regionale nieuws uit het Leidsch Dag
geluidscassette beschikbaar Voor W
0886-482345 (Centrum voor Gesprd
tuur. Grave).
Z I E K E N H' U I Z E
ONGEVALLENDIENST
Academisch Ziekenhuis: vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 enK
woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00; Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdi
tot 17.00; St. Elisabeth Ziekenhuis: dagelijks.
BEZOEKUREN
DIACONÉSSENHUIS
(tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-1
Kiaam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voorp
bovendienvan 10.30-11.15uurenvan 19.45 - 21.00 uur
Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 - 15.30 uur ei
overleg met de dienstdoende verpleegkundige.
Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verpleiL
dige.
Jongerenafdeling: 14.30-15.15uuren 19.00-19.45 uur.
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth
(tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30
daarnaast ook 11.15—12.00 uur.
Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot 21
Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag).
Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30
18.30-19.00uur.
Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend
klas» r
1.01 11
m
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel. 0172-463131): dagelijks 14 00-15.00 u
daarnaast ook 11.15-12 00 uur.
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
(tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15—15.00
1R 3ft_1Q IDinir f
ir, 19.00-20.00 u
18.30-19.30u
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 u
Partners/echtgenoten met kinderen.
Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsluitei
partners/echtgenoten en eigen kinderen
Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is
zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige.
Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en oorh
de en neurologie: 14.15-15 00 uur en 18 30-19.30 uur; oogheelkunde! '8
kunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. gl
Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15 15-17 cl
babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.
KNOOPPUNT
Wie zich netjes aan de
verkeersregels houdt,
moet halsbrekende
toeren uithalen, wil hij
heelhuids met z'n auto
in de Zoeterwoudse
Rijnstraat terechtkomen.
Niet alleen moet je goed
opletten dat je vanaf de
Hoge Rijndijk de
toegangsweg niet
voorbijschiet, ook moet
je, als je hem eenmaal in
het vizier hebt, goed in
de gaten hebben wat
mag en wat niet mag.
Maar wel moet.
Voor Rijnstraatbewoonster B. Koppenol is het
kruispunt bij de Heinekenbrouwerij 'een bron van
ergernis'. Wanneer ze vanuit de Burgemeester
Smeetsweg bijvoorbeeld naar huis wil rijden, moet
ze de verkeersregels overtreden. Vanuit Zoeter-
woude kan de automobilist weliswaar kiezen om
rechts (richting Hazerswoude) of links (richting
Leiden) voor te sorteren, maar 'rechtdoor', over
het kruispunt naar de Rijnstraat, is volgens de ver
keersregels en -tekens niet mogelijk.
Koppenol en anderen doen het toch. „Zo mag het
mischien niet, maar zo moet het wel", zegt zij. Be
woners en ander bestemmingsverkeer nemen van
af die kant letterlijk een middenweg en rijden
rechtdoor. Al wachtend op verkeer vanuit Hazers
woude, blokkeren deze automobilisten het achter
op komend verkeer uit de Burgemeester
Smeetsweg.
Vanuit Leiden is de toegang tot de Rijnstraat even
miserabel. Voorsorteren voor Hazerswoude (links)
en Zoeterwoude (rechts) is mogelijk, maar een
maal voorgesorteerd voor links, is het niet de be
doeling dat de automobilist een korte bocht maakt
naar de Rijnstraat, voor de wegwijzers langs. Een
doorgetrokken streep moet er juist voor zorgen dat
het verkeer om de wegwijzers en de stoplichten
heen rijdt naar Hazerswoude en verder. Wie de
Rijnstraat in wil, moet kiezen: of illegaal over de
streep rijden of, omzichtiger maar wel legaal, naar
de Rijnekeboulevard rijden en daar maar keren.
Vanuit die richting is de Rijnstraat wel eenvoudig
te bereiken.
„Dat is ook de enige juiste manier", zegt L. Luyben
van de Zoeterwoudse dienst grondgebied. „Alle
andere manieren zijn niet conform het reguliere
gebruik." Hij kent de problemen, maar volgens
Luyben zijn klagers bij hem aan het verkeerde
adres. „Het kruispunt is in beheer bij Rijkswater
staat en het is officieel beleid dat automobilisten
moeten keren bij de keukens van Brugman", zegt
hij.
„Wij hebben geprobeerd de situatie te verbeteren,
maar het blijft een probleem." Zo wil de gemeente
de 'groentijd' van de stoplichten op het kruispunt
aangepassen en zijn er op het wegdek van de Bur
gemeester Smeetsweg twee pijlen geplaatst om
voor te sorteren naar Leiden en de Rijnstraat. Dat
laatste is niet iedereen duidelijk en ook Luyben
vindt het geen echte oplossing: „Je probeert wat,
nietwaar?"
Bij Rijkswaterstaat reageren ze verbaasd. Volgens
woordvoerder P. Verstraten komt 'het kruispunt en
alles er omheen' voor rekening van de gemeente
Zoeterwoude („Goed dan, maar de praktijk is an
ders", beweert Luyben). Het heeft het geen zin o
bij hem te klagen, laat hij weten. Hoe het nu ven
moet, blijft onbekend: „Vooralsnog gebeurt er
niks", zegt Luyben: „Je moet een bewonersstraai
aansluiten op een verkeersader. Dat is altijd pro
blematisch."
Niet alleen de aansluiting is een probleem, de
Rijnstraat zelf is dat in de ogen van de bewoners
ook. 'Hun' straat is te smal voor twee auto's. Ver
keer dat vanaf de Hoge Rijndijk/Leiden komt,
moet een scherpe bocht naar links maken. Deze
bocht wordt nog scherper, als er aan de rechter
kant van de Rijnstraat auto's staan geparkeerd,
niet zichtbaar zijn voor het aankomend verkeer.
Als je eenmaal in de Rijnstraat rijdt, zit je als een
rat in de val: uitwijken voor tegenmoetkomend
verkeer is onmogelijk. Eén van beiden zal terug
moeten rijden. „En dan rij je dus achteruit de Hi
ge Rijndijk op!", zegt Koppenol.
Zij en andere buurtbewoners hebben al vaker bi
de gemeente aangedrongen op maatregelen, ma
die gaf volgens haar nooit thuis. „Ze hebben gee
oren voor ons", meent Koppenol. „Wij zijn het;
geten hoekje van Zoeterwoude."
ZOETERWOUDE MARCEL SMEETS
De Hoge Rijndijk,
met rechts de
Burgemeester
Smeetsweg.
Helemaal links op
de foto de toegang
tot de Rijnstraat.
Het is een hele
toer om het
straatje op een
normale manier te
bereiken.