Het doorbreken van regeltjes Dubbel opvallen Cultuur&Kunst Priesters willen verbod op 'Larry Flynt'-filmposter Zakenman opent eigen museum vol met magisch-realisten Opschudding in Leeuwarden over Rockbitch Vice-premier Argentinië: 'Boycot Evita' deugddansgroep Arena pakt haar koffers John Adams doet vonk tussen jazz en klassiek overspringen chef jan rijsdam. 071 -5356444 indruk op hem. Bij de inzet er van gebeurt iets onverwachts. Het orkest speelt 'Happy birthday" voor Adams en die valt in zijn heftige gebaar (hij dirigeert verder nogal houterig) bijna voorover van schrik. Dirk Scheringa, eigenaar van een financieringskantoor, is een liefhebber van magisch-re- alistische schilders. Zijn collec tie omvat onder meer dertig te keningen en 24 schilderijen van Carel Willink. Verder bracht hij nog zo'n 200 werken van stijlgenoten bijeen. Scheringa vond het tijd voor een museum worden en hij schafte zich een veertig jaar oud schoolgebouw in het Noord-Hollandse Spanbroek aan. Hij liet het verbouwen en vanaf vandaag is zijn Frisia Museum, vernoemd naar zijn bedrijf, open voor het publiek. Er worden 50.000 bezoekers per jaar verwacht. De 26-jarige directrice, Emily Ansenk, denkt dat dit aantal haalbaar is door het herkenba re werk van de magisch-realis ten. „Maar daardoor niet al leen. We hebben een duidelij ke collectie, in één stijl, dus ko men de mensen daar waar schijnlijk ook doelgericht op af. Men weet wat men kan ver wachten. Bovendien zitten we maar een half uur van Amster dam en leent een bezoek aan ons museum zich makkelijk als onderdeel van een dagje uit naai bij voorbeeld Enkhuizen en Hoorn." In het elf zalen tellende Fri sia Museum zijn 165 schilderij en te zien. Tien daarvan zijn bruiklenen om de collectie compleet te maken met schil derijen van Pyke Koch en Dik Ket. Verder zijn er werken van onder anderen Wim Schuhma- cher, Raoul Hynkes, Ger Lan- geweg en Aart van Dobben- burgh. Het is nieuw, jazzklassiekers niet alleen op de plaat laten bij de oorspronkelijke uitvoeren den, maar naar de concertzaal halen voor een heruitvoering. Het gebeurt hier met veel liefde. Trompettist Angelo Verploegen soleert in de Evans-stukken mooi en stijlvol met veel Miles Davis in zijn bagage. The Hou- dini's zijn minder herkenbaar als Jazz Messengers-achtig sex tet dan in een eerder 'klassieke' samenwerking ('Porgy and Bess') met Nieuw Sinfonietta. Ze gaan op in een geheel, dat iets minder 'jazz feel' heeft dan je zou willen. Twee muzikale werelden die je niet zomaar fu seert, al slaat de vonk vaak en uiterst aanstekelijk over. ïts Rembrandt op taxatiedag Binnen christelijk Leeuwarden is grote beroering ontstaan over een optreden van de Engelse 'por no-rockband' Rockbitch. De kleine christelijke partijen GPV/RPF/SGP willen de band weren en ook het CDA heeft grote bedenkingen bij het con cert. Woordvoerders van deze partijen vinden dat het seksuele aspect bij Rockbitch veel te ver gaat. Ze vragen burgemeester Apotheker om in te grij pen. Eerder verbood burgemeester Van Roekei van Almelo al een tweede optreden van de om streden band in zijn gemeente. Volgens het mu ziekblad Oor combineren de zes vrouwen en een gitarist van Rockbitch een „rockconcert met een spetterende pornoshow." De muzikantes spelen deels naakt en paren de muziek aan diverse seksuele handelingen op het toneel. De band zou van het publiek daarbij een actieve houding ver langen. De band staat geboekt voor 10 april in Zalen Schaaf in Leeuwarden. De Argentijnse vice-president Carlos Ruckauf heeft gisteren opgeroepen tot een boycot van de film 'Evita', waarin Madon na de hoofdrol speelt. De film is een belediging voor de nage dachtenis van de legendarische echtgenote van de voormalige Argentijnse president, aldus Ruckauf. Het is niet duidelijk waarop de vice-pitsident zijn kritiek baseert. Regisseur Alan parker reageerde geprikkeld op de uit latingen van de vice-premier. „Ruckauf begrijpt er niets van", aldus Parker. Hij voegde eraan toe dat deze de film eerst maar eens moet gaan bekijken, voordat hij erover oordeelt. Daartoe heeft de vice-presi dent overigens met ingang van donderdag alle gelegenheid. De film gaat dan in 85 Argen tijnse bioscopen in première. jarn Tijdens een taxatiedag in kasteel Groeneveld in Baarn is d, en 17e eeuwse ets van Rembrandt opgedoken. De studie van en marskramer zat in een oude leren map die al zestig jaar in en kast van een 81-jarige inwoonster van Baarn lag. Het is een rfstuk van haar grootvader, zo heeft taxateur Toon Wildeboer isteren bevestigd. De marskramer komt overeen met een van e figuren op de Nachtwacht. De anonieme inbrengster wil de ts, die een waarde van dertig- tot vijftigduizend gulden verte- enwoordigt, na haar dood aan het Rijksmuseum schenken. 11 Jarreau naar Nederland usterdam «Al Tarreau. die orig jaar nog optrad tij- |ens het North Sea Jazz 3 estival en de Music m| lights Maastricht, komt ipnieuw naar Nederland ;aar aanleiding van het erschijnen van zijn 'The est off...'-album geeft de merikaanse zanger op iik (oensdag 12 maart een w enmalig concert in het oninklijk Theater Carré i n Amsterdam. In Carré zal id ilJarreau ook voorname- 't( jkzijn bekende werk ten ehore brengen, waaron- 72 er wereldhits als loofgarden' en 'Boogie Al Jarreau. foto pr )own'. De kaartverkoop oor het concert is reeds legonnen bij ondermeer de kassa van Carré (tel. 020-6225225) in- n de 150 grotere postkantoren. Open huis Vox Humana poen Het Rijnlands Chr. Mannenkoor Vox Humana wil haar idenbestand uitbreiden. Er is ruimte ontstaan bij alle stempar- s jen. Onder leiding van koordirigent Sander van Marion wordt Hi lekelijks gerepeteerd in de Lokhorstkerk. Morgenavond heeft de epetitieavond het karakter van een 'open huis' waar belangstel- enden, vrijblijvend, een kijkje kunnen komen nemen. Aanvang: )uj ö.OO uur. e: Survival Island' in Omniversum haag» In het Haagse Omniversum is vanaf vandaag het lieuwe programma 'Survival Island' te zien. Centraal staat het Britse) eiland South-Georgia, nabij de Falkland Eilanden. Op iss eze ijskoude plek lijkt het leven onmogelijk. Mensen wonen er lan ook nauwelijks. Dieren zijn er des te meer vooral zeeleeu- ren, robben, pinguïns en albatrossen. Cineast Sir David Atten- lorough, regisseur David Douglas en de andere teamleden ble- en vijf zomermaanden op dit „koude paradijs" om hun natuur- ib lm te maken. )scar-nominatie Omniversum-film en haag Opnieuw is een Omniversum-film genomineerd voor en Amerikaanse Academy Award in de categorie Korte Docu- ïentaires. Het gaat dit keer om 'Special Effects', waarin is te ga len hoe trucs en effecten in films als 'Star Wars' en 'Indepen- ence Day' worden gerealiseerd. Het Haagse ruimtetheater is van de mede-producenten van deze film. Ook de film 'Cos- nic voyage', die pas in juli in première zal gaan in Den Haag, is lenomineerd voor een Oscar. Tweede Kuipconcert U2 otterdam U2 heeft een tweede Kuipconcert aangekondigd oor zaterdag 19 juli. Hiertoe hebben de Ierse rockband en Mojo bncerts gisteren besloten nadat het eerste optreden in het M<f eyenoordstadion in het kader van de 'Popmart Tour' op vrijdag 4' 8juli zaterdag binnen enkele uren was uitverkocht. In het rou- ur schema van U2 is overigens rekening gehouden met vier Z05 ronden 'Rotterdam'. De kaartverkoop van het tweede concert legint zaterdag bij de bekende adressen. muziek recensie» bertjansma 'Some Duke, some don't', jubileumcon cert 10 jaar The Houdini's met het Schön- bergensemble o.l.v. John Adams. Gezien 15/2, Concertgebouw, Amsterdam. Nog te zien: 22/2, Anton Philipszaal (o.l.v. Jur- jen Hempel), Den Haag. Wat opgezet werd als een con cert van de jubilerende tienjari ge jazzband The Houdini's met het Schönbergensemble veran derde in een verjaardagsfeestje voor de Amerikaanse compo nist John Adams. Adams, ge vraagd voor de leiding van het treffen van jazz en klassiek, bracht twee recente composi ties mee voor het Schönbergen semble en koos werk van twee groten uit de jazzgeschiedenis voor de combinatie van de en sembles. Op de dag van het concert werd hij vijftig. Ondanks een onontkoombare tweeslachtigheid, werd het een zeer interessant concert. Adams maakte duidelijk waar hij zijn ideeën over klankkleur vandaan heeft. Bij jazz-arrangeur Gil Evans en bij Duke Ellington. Zijn 'Scratchband' (met ver sterkte gitaren en synthesizer) biedt een voortdurende bewe ging van over elkaar heen dui kelende modulaties en motie ven. Het drieluik 'Gnarly but tons' (Knoestige knopen) heeft soms iets bijna schilderends, programma-achtigs. In het deel 'Hoe down' (met het gesampel- de geluid van een koe) zie je bij na het schichtig bewegen van een kudde tijdens het opdrijven. Met The Houdini's erbij wor den de grote orkestraties ge speeld van Gil Evans uit de pe riode waarin hij met Miles Da- vis samenwerkte 'Quiet nights' en 'Sketches of Spain'). Minder nadruk op ritme, swing en im provisatie dan op sfeer en kleur. Dan Ellington. Eerst diens 'Co- me Sunday' (uit de suite 'Black, brown and beige') in een arran gement van Houdini-pianist Er- win Hoorweg die bij Evans aan knoopt. Afsluiting is een transcriptie van de plaat van een onbekend Ellington-stuk, The tattooed bride' (1948). Dirigent Adams hoorde het Ellington spelen in de dancehall van zijn vader, toen hij nog een jongetje was. Het maakte een onuitwisbare dien staat Harrelson voor een vrouwelijk bekken met bikini aan. Maar volgens de priesters suggereert de poster een vrou welijk lichaam zonder kleren aan. „Deze poster botst opzettelijk met het geweten van de katho lieken door het werkelijke sym bool van het chrislijk geloof te gebruiken als publiciteitsmiddel voor een film over pornografie", aldus de advocaat van de pries ters. The Offspring en de punkbeginselen rtfi anger Bono van de Ierse formatie U2. foto archief Rooms-katholieke priesters hebben een rechtbank in Parijs gevraagd een reclameposter van de film 'The People vs Larry Flynt' te verbieden. De film van Milos Forman over pornografie en persvrijheid kreeg vorige week twee nominaties voor de jaarlijkse Oscar-filmprijzen. De reclameborden van de film to nen acteur Woody Harrelson met uitgestrekte armen. Die po sitie doet denken aan Jezus Het woeste leven van de rock-'n'-roll-ster. Offspring-gita- rist Noodles moest er vroeg uit, deze ochtend. Zijn doch ter moest naar school geholpen worden. „Je kent dat wel: vroeg opstaan, je kind aankleden en te eten geven, naar school brengen, later weer ophalen en weer naar bed brengen." En intussen buitenlandse journalisten te woord staan. „Het valt niet mee, rockster zijn!" amsterdam «jacob haagsma The Offspring, punkrockgroep uit Califomië, was al een jaar of tien bezig toen ineens het suc ces losbarstte. 'Smash' heette de doorbraak-cd en 'Self esteem' en 'Come out and play" de hits, die ook in Nederland zeer stevig de hitlijsten infiltreerden. Punk, ofwel punkrock, was ruim an derhalf decennium na de oor spronkelijke uitbarsting weer helemaal terug. Het succes bracht een ware ommekeer te weeg in het voorheen zo over zichtelijke bestaan van de groepsleden. Neem nou Nood les, die dertien jaar werkte als schoolconciërge. „Ik ga graag terug naar school, af en toe, maar ik hoef de we's niet meer schoon te maken." Noodles woont nog steeds in Orange County, bakermat van de hele groep èn van een bloei ende punkscene. „Orange County is een typisch staaltje van 'suburbia', een echte, con servatieve en saaie voorstad. Als je opgroeit, dan pas je gewoon niet in die cultuur. Ik had geen zin in die regeltjes, ik paste niet in dat sjabloon. Punkrock is dan een mooie uitlaatklep. Het was iets nieuws, dat mensen zich niet meer lieten vertellen hoe ze moesten leven. En de muziek was veel beter dan wat er verder door de rocksterren van de dag werd voortgebracht. Regeltjes Dat punk twee decennia na da to voor het grote publiek een andere lading heeft dan in het prille, veelbewogen en revolu tionaire begin, kan Noodles wel onderschrijven. „Maar voor mij is het nog hetzelfde. Er schuilt een hele ethiek achter, het gaat niet alleen om de muziek. Het gaat er zeker niet om hoe je er uit ziet, behalve dan dit: dat niemand je hoeft te vertellen hoe je je moet kleden. Het gaat erom dat je je niet tevreden stelt met de status quo. Het doorbre ken van regeltjes, die alleen maar gelden omdat ze al jaren gelden." De klassieke punkgroepen droegen vaak uitgesproken poli tieke boodschappen uit. „Mijn favoriete bands combineren beide benaderingen. Je kunt wel een boodschap hebben, maar je moet het niet de hele tijd al te serieus maken. Af en toe moet er tijd zijn voor lol. Je moet niet te nihilistisch zijn in je politieke opvattingen, en niet te veel wil len preken." Noodles voegde zich twaalf jaar geleden bij The Offspring, een jaar nadat bassist Greg K. en zanger Dexter Holland de band opzetten. Jongste aan winst is drummer Ron Welty, ook al weer een jaar of tien bij de band. „Toch denkt iedereen dat we drie jaar geleden begon nen en 'Come out and play' speciaal voor de radio schreven. Maar zo ging het niet!" Uitverkoop The Offspring en Green Day waren enkele jaren geleden de fakkeldragers van de hernieuw de, en zeer succesvolle, ople ving van de punkrock. „Het was allereerst een goede plaat", meent Noodles over doorbraak- plaat 'Smash'. „Ik heb altijd ge dacht dat als mensen punkrock de kans gaven, het dan wel goed zou doorbreken. Het heeft al leen wat lang geduurd, zo'n twintig jaar. Na het succes van Nirvana leunde de 'main stream' toch al meer de ruige kant op." Noodles droeg tot voor enkele jaren, geheel in lijn met zijn ei gen opvattingen van punk, een kapsel dat bepaald niet over eenstemde met de vermeende punk-modelijn. Geen groene stekels dus, maar lange, hippie achtige manen. „Ik heb het een paar jaar geleden weer heel kort afgeschoren. Veel gemakkelijker in het gebruik. Ik liet het des tijds groeien omdat ik een bloedhekel had aan die nazi skinheads, die zich destijds nogal heftig manifesteerden in Orange County. Als we destijds uit spelen gingen, was ik als re gel de enige in de zaal met lang haar. Dat leverde wel eens angstaanjagende taferelen op, ja." Uiteraard was er na het ver pletterende succes van 'Smash' The Offspring: ommekeer in het voorheen zo overzichtelijke bestaan van de groepsleden. foto gpd een behoorlijke druk op de band, iets waaronder vooral zanger en componist Dexter Holland te lijden had. „Maar toen we eenmaal een aantal songs voor onszelf hadden op genomen, als demo, kregen we ons zelfvertrouwen weer terug." En nu ligt er de nieuwgeborene, 'Ixnay on the hombre'. „Mooie titel, niet? Rolt zo van je tong!" Wat je altijd hebt in dit soort situaties, zeker als je ook maar enige relatie onderhoudt met punk en alternatieve muziek, zijn de verwijten van uitver koop. „Als je eens een keer op de radio te horen bent, krijg je al te horen dat je aan het uitver kopen bent", zegt Noodles. „maar de echte fans kan het niet schelen. Eindelijk iets goeds op de ra dio, zo kun je het ook bekijken. De mensen die het over 'sellout' hebben, schreeuwen altijd over de regels van de punkrock. Nou, daar heb ik dus niks mee, met die regels." recensie paulien koopmans op 'Tweesprong' door dans- Arena; gezien. 16/2, LAKTheater, Leiden. IK Deze duetten maken deel uit van een reeks van vier dansen. Arena bedacht deze productie samen met dansers en choreo grafen uit België (CC GENK), Zwitserland (Die Rote Fabrik) en Oostenrijk (Szene Bunte Wahne). De duetten zijn een voorstudie op 'Tweesprong'. Zo zag het publiek dus toch een beetje van het geplande stuk. In 'Duet Wenen' maakt een verliefde echtgenoot (door Pas cal Rekoert) zich klaar om op reis te gaan. Hij telt op zijn vin gers na wat er mee moet. Auto papieren, rijbewijs, laptop. Zucht. Didi, zijn geliefde (Nien- ke vaji der Maar), werkt niet mee. Ze smeekt om aandacht: „Krab mijn rug, hou me vast en geef me een kus." Even snel als hij zijn reiskleding opvouwt, slingert zij ze weer de lucht in. Intussen tikt de klok de minu ten weg. In dit stuk van Suzy Blok en Christopher Steel wordt zowel gedanst als geacteerd. De dans staat evenwel voorop. De woor den zijn slechts ondersteuning en een enkele keer zelfs tamelijk overbodig. Vooral het begin is sterk. De echtgenoot duwt een koffer van reuzenformaat voor zich uit. Hij trekt, sleept, en draait zich rond en rond de koffer. Daarbij ver keert hij in tweestrijd. Hij wil zich haasten, maar laat zich tel kens weerhouden door Didi's verleidingen. Soms bevat dit duet iets te veel leukigheid. Dat de koffer op de tenen van de echtgenoot valt, is een minder geslaagde vinding. Het is te voorspelbaar. Maar de zaal vindt het mooi. Net als de slobberige onder broeken en het touwtje sprin gen met een pantalon. 'Duet Zürich' van Kim van der Boon is veel abstracter. Het stuk gaat over twee reizigers die elkaar per toeval ontmoeten. Het is een vluchtige ontmoeting van twee verschillende mensen. Ze zoeken samen vertier en schieten een polaroid als herin nering. Daarna scheiden hun wegen. Het tweetal spreekt nau welijks. Er blijft dus genoeg voor de verbeelding over. Het stuk is alledaags, en toch voor kinde ren minder grijpbaar dan "We nen'. Maar eigenlijk mankeert er aan beide duetten maar één ding. En dat is de onbevredigde nieuwsgierigheid naar het ge miste 'Tweesprong'. I makelaardij "VJ objecten beschikbaar, taxatie en hypotheek. I Hypotheekstraat 15 0005 00 465 43 21 I 46543 10 Twee keer goed nieuws voor ondernemers. Want in de nieuwe Telefoongids kunt u nu dubbel opvallen. In het witte alfabetische gedeelte. En in het roze bedrijvengedeelte. Klanten vinden u zo altijd. Dubbel opvallen? Bel TeleMedia: 06-0025. Adverteren in de nieuwe Telefoongids, oa's twee keer raak voor elke zaak. TeleMedia

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 15