'Herenleed' nog niet te stelpen
Betty Serveert is terug van weggeweest
Werfpop gered, Pleinpop verhuist naar terrein bij de Val
Terugkeer der eenlingen
het Leids Cabaretfestiva
Cultuur&Kunst
The English Patient op
kop bij Oscar-nominaties
Opschudd
over erotis
posters in
Groningei
WOENSDAG 12 FEBRUAR11997
941
chef jan rijsdam,
Kuip kan U2 weer verwachten
Rotterdam U2 geeft deze zomer vier concerten in de Rotter
damse Kuip. Die aankondiging valt vanavond te verwachten bij
de persconferentie die de Ierse rockformatie in New York geeft
in het kader van haar nieuwe album 'Pop' en de aansluitende
wereldtournee. The Music Factory (TMF) zendt deze bekendma
king vanaf 18.00 uur rechtstreeks uit. De kaartverkoop van de
Nederlandse optredens begint aanstaande zaterdag bij de be
kende voorverkoopadressen.
Kunstuitleen Bollenstreek op tournee
voorhout De Kunstuitleen voor de Bollenstreek gaat op tour
nee. De komende maanden worden onder meer Voorhout en
Katwijk bezocht. De Kunstuitleen hoopt met presentaties en in
formatie meer leden te trekken. Het komend weekeinde presen
teert de Kunstuitleen zich in de openbare bibliotheek van Voor
hout. Vrijdag 14 (14.00-17.00 en 19.00-21.00 uur) en zaterdag 15
februari (10.00-13.00 uur) zijn een aantal regionale kunstenaars
te gast om informatie te geven. De Kunstuitleen voor de Bollen
streek heeft een vast onderkomen in de openbare bibliotheek
van Rijnsburg.
Veiling collectie brieven Bomans
Amsterdam Van Gendt Book Auctions in Amsterdam brengt vol
gende maand een collectie brieven van Godfried Bomans onder
de hamer. De circa 250 epistels uit de periode 1947-1969 zijn ge
schreven aan Maria met wie de schrijver een geheime liefdesre
latie had. De vrouw illustreerde onder pseudoniem Pluvier veel
van Bomans' werk. Het veilinghuis verwacht een opbrengst tus
sen de 20.000 en 25.000 gulden.
Na 60 jaar weer vertaling Don Quichot
amsterdam Volgende maand verschijnt een nieuwe en volledige
Nederlandse vertaling van 'De vernuftige edelman Don Quichot
van La Mancha', de wereldberoemde roman van de Spanjaard
Miguel de Cervantes Saavedra (1547-1616). Het is de eerste ver
taling sinds 60 jaar. De uitgever is Querido, de vertaalster heet
Barber van de Pol. De nieuwe versie komt uit in twee delen in
een cassette. Het geheel gaat 125 gulden kosten. De verschijning
wordt zaterdag 22 maart gevierd in De Balie in Amsterdam. Bar
ber van de Pol geeft daar haar visie op Don Quichot en de vrou
wen, terwijl Hugo Brandt Corstius een lezing houdt over 'De ide
ale literatuurles'.
Amusementsdirecteur Endemol weg
Hilversum Paul Beek, sinds acht maanden algemeen directeur
.van Endemol Live Entertainment, stapt op. Hij voelt zich niet
thuis in het bedrijf. „Beek heeft zich vergist in de bedrijfscul
tuur,-' aldus Endemol gisteren. Hij had het er naar verluidt nogal
moeilijk mee dat hij het bij Endemol niet alleen voor het zeggen
had. Paul Beck was verantwoordelijk voor onder meer Holiday
on Ice. Hij was ook betrokken bij de plannen van Endemol voor
de ontwikkeling van een uitgaansgebied in Amsterdam Zuid
oost. Beek vertrok in april vorig jaar ook plotseling als directeur
van de Efteling. Hij was toen toe aan een nieuwe uitdaging,
heette het.
los angeles rtr
Het oorlogsepos 'The English
Patient' overheerste gisteren de
nominaties voor de jaarlijkse
Oscar-filmprijzen. Madonna
zag een nominatie als beste ac
trice voor haar rol in 'Evita',
waar zij op hoopte, aan zich
voorbijgaan. 'The English Pa
tient' is in twaalf categorieën
voorgedragen, onder meer voor
beste film, Anthony Minghella
als beste regisseur. Ralph Fien-
nes als beste acteur en Kristin
Scott Thomas als beste actrice.
Daarna volgen 'Shine' en
'Fargo', elk met zeven nomina
ties, onder meer voor beste film.
De overige kandidaten in deze
belangrijke categorie zijn 'Se
crets Lies' en 'Jerry Maguire'.
De verfilmde musical 'Evita'
behaalde vijf nominaties in on
belangrijke categorieën, met
uitzondering van Madonna's
vertolking van 'You must Love
Me' als beste oorspronkelijke
lied. Popster Madonna, die de
titelrol speelt en een nominatie
voor zich had voorspeld, werd
als beste actrice door de Oscar-
stemmers gepasseerd.
Als beste regisseur droeg de
Academy of Motion Picture Arts
and Sciences verder voor Milos
Forman met 'The people vs.
Larry Flint', Joel Coen met 'Far
go', Mike Leigh voor zijn 'Se
crets Lies' en Scott Hicks met
'Shine'.
De academie voor filmkunst
nomineerde als beste acteurs
Tom Cruise met 'Jerry Maguire',
Woody Harrelson voor 'The
People vs. Larry Flynt', Geoffrey
Rush voor 'Shine' en Billy Bob
Thornton voor 'Sling Blade'.
Als beste actrice droeg de
Academy voor Brenda Blethyn
in 'Secrets Lies', Diane Keaton
voor 'Marvin's Room', Frances
McDormand voor 'Fargo', Kris
tin Scott Thomas in "The Eng
lish Patient' en Emily Watson
voor 'Breaking the Waves'. De
Oscar-uitreiking wordt op 24
maart gehouden in Los Angeles.
leiden aap rietveld
Werfpop is gered. De 16de aflevering van dit be
langrijkste popfestival van de stad hoeft, zoals al
tijd, pas om 23.00 uur te eindigen en niet al om
21.30 uur. Een vervroeging van de eindtijd had
geleid tot een afgelasting van Werfpop.
Werfpop kan worden gered door de verhuizing
van Pleinpop van de Garenmarkt naar het par
keerterrein bij molen de Valk aan de Lammer
markt. De gemeente en de organisatoren zijn dit
overeengekomen. Leiden wil zo de met lawaaiige
evenementen overbelaste omgeving van de Ga
renmarkt tegemoet komen.
Volgens wethouder H. de Goede (D66/milieu)
is de oplossing voor Pleinpop en Werfpop de eer
ste vrucht van het besluit van de gemeente, om
alle evenementen die overlast veroorzaken op
een kalender te zetten. Organisaties moeten al
aan het begin van het jaar hun plekje op de ka
lender claimen en de gemeente kan dan zien
waar de knelpunten liggen. „Je ziet dat bepaalde
locaties overbelast raken en dan ga je onderhan
delen over de spreiding van de overlast."
De gemeente moet ook in de slag met de orga
nisatie van Leiden Cultuurstad 1997. Die had ge
vraagd dit jaar op de Garenmarkt twaalf evene
menten te mogen organiseren. De Go
hebben voor Leiden Cultuurstad veel r
reserveerd in de agenda, maar we moet
zoek naar andere locaties. Al die evenen
de Garenmarkt; dat gaat niet." Op de et
tenkalender, die gisteren is vastgestelt
komende vier weken worden ingesprok
na nemen burgemeester en wethouders
nitiefbesluit.
Cherry Duyns en Armando in Leidse Schouwburg
Vijfentwintig jaar weemoed
en verlangen. Het illustere
duo Cherry Duyns en Ar
mando treedt nog eenmaal
op onder de noemer He
renleed. Nog een keer de
conversatie tussen een au
toritaire man die zijn onze
kerheid tracht te verbloe
men en een onderdanige
heer die van zijn twijfels
juist geen geheim maakt.
amsterdam john oomkes
Bij de bel voor de laatste ronde
krijgt niet alleen het absurdis
tische literaire theater van beide
heren alle ruimte. Ook zoiets
triviaals ais nostalgie. Man 1 te
gen man 2: „Zeg, Snip en Snap
warep langer een duo, niet?"
Het jubileumprogramma 'Een
Wesp van Hout' is op 27 februa
ri te zien in de Leidse Schouw
burg. In de foyer van De Kleine
Komedie zingt Armando een
tragisch lied over het Limburgse
natuurschoon, dat zo eenvou
dig door onwelgevallige lieden
kan worden bejegend. De won
derschone, sonore tweede stem
is van zijn kameraad Cherry
Duyns: „Ik ben Limburgs, ziet
U?" En: „Er is niet schoners dan
muziek. Zij reinigt de geest en
het gemoed."
Naarmate Armando's leeftijd
vordert en een museum in
Amersfoort 'zijn rommel op ver-
fgebied' voor hem gaat beheren,
keert hij in toenemende mate
terug naar zijn jonge jaren. Hij
hernam de vioolstudie, speelde
met diverse familieleden van
Tata Mirando de finesses van de
zigeunerstrijkjes door en schep
te onlangs met een, door hem
geleid kwartet een ton vol oude
muzikale herinneringen leeg.
„Muziek speelt in ons beider
leven een grote rol", zegt Ar
mando, onder meer duidend op
Cherry's roman 'Dante's Trom
pet' of op de wijze waarop deze
documentaires draait over de
samenwerking van dirigent
Reinbert de Leeuw met de Rus
sische componiste Oestvolskaja.
Het leidt tot de zoveelste ver
makelijke cross-talk tussen twee
vrienden voor het leven. Een ca
maraderie waarvan Duyns be
weert dat zij sterker is dan me
nig huwelijk. „Je hebt het ook
wel eens met een vrouw. Maar
met Armando hoef ik niet eens
opzij te kijken om te weten of
hij getuige was van hetzelfde
voorval of incident als ik, en al
helemaal niet of hij gelijklui
dende gedachten koestert.
Zo gaat dat tussen twee heren
Cherry Duyns en Armando in 'Herenleed'.
van stand, die in de loop der ja
ren steeds meer op elkaar zijn
gaan lijken. Twee goedgeklede
heren die struikelen over de
dwarse betekenis van etymolo
gisch slecht te verklaren woor
den als sikkepit, weegbree, dek
mantel of geroezemoes. En al
koutend in standsbewust Ne
derlands verklaringen ten beste
geven die opnieuw leiden tot
begripsverwarring. Vroeger was
er nog een derde heer, de Arn
hemse dichter Johnny van
Doorn die als een vreemde trait
d'union de verbinding vormde
tussen deze bizarre theaterwe
reld en de alledaagse werkelijk
heid. Maar kort na een reeks
memorabele performances in
de Amsterdamse Stadsschouw
burg kwam Johnny begin 1991
te overlijden.
Cherry: „We zijn aan het vor
men, aan het herhalen nu."
Armando: „Zorgen dat de pa
tronen weer in ons spel komen.
Herhalen, herhalen.
Cherry: „Ja, laat de patronen
in ons spel komen! Goed, je
hebt je tekst, en als je die kent,
kun je verder.
Armando: „Wij spreken altijd
af om de tekst te kennen voor
aleer wij beginnen. We vinden
het zinloos om met een boek op
schoot te repeteren."
Cherry: „Vroeger, toen we
Herenleed op tv deden, was dat
makkelijker. Minder te onthou
den. Korte shots, een close-up,
beeld van veraf. Je hoefde nooit
meer dan een paar minuten
tekst te beheersen. Maar nu
staan we anderhalf uur."
Armando: „We houden ons
ook angstvallig aan de tekst."
Cherry: „Als er even een heel
klein wak optreedt in je concen
tratie is dat heel gevaarlijk. Als
je iets hoort in de zaal - iemand
lacht gek, kan ik me herinneren,
dan ben je niet meer bij de
tekst. Niemand hoeft dat verder
te merken, maar ik ben van
mijn a propos. Net nog bij het
maken van een foto strekte Ar
mando zijn wijsvinger en
prompt schoot ik in de lach. Er
was geen aanwijsbare reden
voor, maar zo reageren we op
elkaar. Levensgevaarlijk in het
theater! We hebben dan ook af
gesproken dat we geen dingen
doen anders dan gerepeteerd
en afgesproken. Pas nadat we
tientallen keren de voorstelling
hebben gedaan, treden er onge
vaarlijke vrijheden op. Ik heb
een keer een vlieg gezien tijdens
een voorstelling. Vreselijk! Alles
was weg. Die hoorde daar niet;
die hadden we niet besteld. Ik
heb alle aandacht nodig; ik ben
ook geen beroepstoneelspeler.
Armando: „Ik hoor veel
vanuit de zaal. Adèle Bloemen-
daal nam ik eens waar. Maar
verder dan dat kom ik niet. We
zijn inderdaad verstrikt in el
kaar en gevangen in de taal."
Armando: „Er zit veel werk
aan deze creaties, de teksten
komen als vanzelf, en de ont-
FOTO JAAP DE BOER
wikkeling van de figuren ook,
maar we moeten er aan trek
ken."
Cherry: „We vatten het niet
licht op. Het is iets wat uit ons
voortgekomen is, hoewel we
niet zelf Man 1 en 2 zijn. We
kennen de taal die bij Heren
leed hoort, de muziek die erbij
past, het is onze wereld."
Armando: „We zeggen nooit
tegen elkaar: die man moet een
beetje meer zó zijn. Dat geldt
voor de voorstelling zelf ook.
Opeens is er voldoende tekst."
Cherry: „Maar nu is het ge
noeg, hoor. Ik zal na deze 25 ju
bileumvoorstellingen die we de
komende weken doen, nooit
meer die snor opplakken of dat
gezicht in de plooi trekken."
Armando: „Een goede vraag
is dan: wat nu als er dan toch
weer teksten opborrelen? Ja,
dan moeten we misschien wel
wat anders. Of vroegtijdig over
lijden."
groningen gpd
Het Groninger GP\
David De Jong wil nie
kinderen en andere m
straat ongevraagd met
van de Amerikaanse
Andres Serrano worde
fronteerd. Een poster,
vanaf zaterdag 22 febn
exemplaren in de stat
hangen, betreft een oi
den plasseks-scène; e
naakte dame plast op li
en de mond van een ra
„Ik heb mijn kindere
dat ze na het plassen d
moeten wassen, en wi
ze in het openbaar n
pornografie worden ge
teerd," zegt De Jong.
kaat werd onlangs geê
op het filmfestival ii
dam, waar het ook al
schudding veroorzaakt!
niets onthullende en
ende' foto's van Serrai
fen een bejaarde vroui
het geslacht van een p
weer is, een lilliputter!
punt staat seks te ht
een scène fist-fucking.
In een officiële pr
vraagt het GPV direct
stuur van het Groning
um helemaal af te ziei
exposeren van
'pornografische' werk
toonstelling is de gen
den des te meer een
aanstoots aangezien
sche foto's van de kt
worden tentoongeste
vorm van een bijbel.
door vele duizenden c
als een slag in het gezi
vat," stelt De Jong.
Museumwoordvoen
Selbach zegt de reacti
GPV te respecteren,
verspreiding van de p
de expositie gaan wat
tie betreft gewoon dc
het werk van Serrano i
het museum beangstig
hutsend en ontroeren
kertijd.
PATHÉ - De directie v<
thé-bioscoopconcern
plan vier bioscopen ii
dam, Den Haag en F
te sluiten. Het besluit
ouderde theaters te sl
overigens nog in de
mingsraad van het
moet worden besproki
Alhambra in Amsterd.
Ion in Den Haag en de
Calypsobioscopen
dam. De theaters heb:
den onder de concun
(deels door Pathé zelf
de) megabioscopen.
Komende zaterdag in het LVC
leiden jelle bakker
Bettie serveert is terug van weg
geweest. Op 17 maart ziet de
nieuwe cd, 'Dust Bunnies', het
levenslicht en komende zater
dag geeft de band een optreden
in het LVC in Leiden.
Bassist Herman Bunskoeke:
„De eerste twee albums, 'Pa-
lomine' en 'Lamprey', en de bij
komende tournees hebben bij
na het einde van Bettie Serveert
betekend." Bunskoeke kan er
nu om lachen maar tijdens de
slopende tournees door de Ver
enigde Staten zaten de leden
van Bettie Serveert bijna 24 uur
per dag op eikaars lip en ston
den de onderlinge verhoudin
gen onder zware druk. „We
hebben na de laatste tour be
wust een rustperiode ingelast,
zodat we wat tijd hadden voor
ons privé-leven. Achteraf heeft
die rust ons goed gedaan."
„Voor de opname van 'Dust
Bunnies' hebben we ook be
wust een rustige omgeving ge
kozen. Deze keer zijn we niet in
Amsterdam aan het opnemen
geweest maar in het Ameri
kaanse Woodstock, veel bos en
heel weinig afleiding. Tijdens de
opname van 'Lamprey' dronken
we namelijk veel te veel witbier
en zaten we elke avond met een
man of "twaalf te eten. Nu heb
ben we ons volledig op het
nieuwe album kunnen concen
treren. 'Dust Bunnies' is nog se
rieuzer geworden dan 'Lam
prey' en doordat we achteraf ex
tra instrumenten hebben toege
voegd is het eindresultaat vrij
bombastisch geworden.
Beloofde land
Al snel na het eerste succes van
Bettie Serveert kwam de band
ook in de VS in de belangstel
ling te staan. Het viertal tekende
een contract bij het Amerikaan
se Matador-label en deed diver
se tournees aan de overzijde
van de grote plas. „Relatief ge
zien zijn we in Nederland na
tuurlijk bekender maar we ver
kopen in Amerika wel drie keer
zoveel albums als in ons eigen
land." „De optredens in Ameri
ka zijn aardig te vergelijken met
die in Nederland, de zalen zijn
ongeveer even groot en het pu
bliek verschilt ook niet zoveel
van dat in Nederland." Van de
huidige popmtiziek heeft Buns
koeke niet zo'n hoge pet op. „Ik
luister nooit meer naar Radio 3,
al moet ik zeggen dat ik Marco
Borsato wel kan waarderen. Van
onszelf durf ik best te zeggen
dat we goed zijn."
Hoe goed valt komende zater
dag te zien in het LVC, al be
staat er een kans dat Bunskoeke
er halverwege vandoor gaat.
Zijn vrouw verwacht binnenkort
een kleine Bunskoeke en daar
wil de grote Bunskoeke geen
moment van missen.
Betty Serveert, zaterdag 15
februari, LVC, Breestraat 66,
Leiden.
Vier solisten en één duo naai- halve finale
recensie wunand zeilstra
Voorronden van de negentiende editie
van het Leids Cabaretfestival Gezien:
10/2 en 11/2, schouwburg Leiden.
Even leek de solotrend op zijn
retour. De terugkeer van het
aantal eenlingen is dit
jaar echter opvallend.
Maar liefst vier solisten
en één duo mogen door
naar de halve finale aan
staande donderdag
avond. Dat is overigens
een aardige afspiegeling
van het totale aanbod
tijdens dit negentiende
Leids Cabaretfestival:
drie duo's op zeven so
listen.
Het duo dat vooralsnog de
jaarlijkse afvalrace heeft over
leefd, bestaat uit de broers
Marco en Tommy van Es. Hoe
wel de onervarenheid nog van
hun act afstraalt, zijn er kenne
lijk voor de jury toch voldoen
de vrolijk-gekke momenten
geweest die een volgende ron
de rechtvaardigen. Daarin
moeten zij het opnemen tegen
de heren Óscar Siegelaar en Fi-
lip Haeyaert en tegen de da
mes Hetty Feteris en Myriam
Mulder.
De solisten maken het zich
zelf niet gemakkelijk door
meteen maar voor één van de
moeilijkste disciplines te kie
zen. Probeer maar eens in je
eentje een klein half uurtje een
zaal met 500 mensen te amu
seren: dat is niet eenvoudig. Zo
veel lef is moedig, maar ook
een beetje overmoedig. Nu
blijkt dat laatste doorgaans
weinig bezwaarlijk. De sfeer in
de zaal is bij deze gelegenhe
den uiterst welwillend. Bijna
traditiegetrouw spreekt de jury
zelfs van een 'fantastisch' aan
bod. En dat is een groot woord.
Dankzij de workshop waar
aan de festivalkandidaten deel
nemen, zijn de optredens tij
dens de voorronden qua 'podi
umtechniek' duidelijk verbe
terd. Er valt eigenlijk geen ge
stuntel meer te zien. D
helaas geen garantie
kwaliteit van de tekstei
diverse deelnemers. M
vaak is het tekstmatei
beduidend. Men heeft
delijk weinig te mei
babbelt er ongeremd
zonder dat mei
wachte geestigh
compenseren,
deelnemers zoel
heil in komisch
de bijkomstighe
jaar bijvoorbeelt
vele heren
broek of onderb
tonele te moei
schijnen.
Wat de kansen
finaleplaats bel
ken de dames d
troeven in handen te
Hetty Feteris en Myri.
der hebben ieder een
vorm en inhoud. De b
van Oscar Siegelaar
Haeyaert zijn in opze
werking nog veel difi
ry's zijn echter onvoor?
Zoals een vaste bezo
recht opmerkte: „Iet
heb ik mijn eigen jure
nooit blijkt te kloppen
dat nou ooit nog eens
geval zijn, dan hoef ik
meer te komen."
Betty Serveert: onderlinge verhoudingen onder zware druk.
FOTO CLEMENS RIKKEN