ICIIHON A Productie van het onvermogeij TAXATIE AAN HUIS Cultuur&Kunst [57hl Joe moet Miss Saigon naar kroon steken rai-aanbiedingen PRIMEUR AUTORAI MITSUBISHI GALANT Vlietwijk Zanger x The Swet overleden -DINSDAG 11 FEBRUAR11997 Wij begrijpen dat u het druk heeft! Tijdens de RAI-dagen: OFFICIAL^ DAEWOO DEALER MAREDIJK175 LEIDEN 071-5212911 KRUISING SCHIPHOLWtG - OEGSrCCESfERWEG - W. DE AVIJCFRLAAN Micra stuurbekrachtiging/automaat Almera Airco LPG diesel Primera Airco LPG Vanette Airco Cargo dubbele cabine mitsubishi motors De nieuwe Auto van het jaar in JAPAN Nu te zien bij Automobielbedrijf OUDSHOORN B.V. "motors"1 2352CZLeide^doarp"o71-5410141 "Motors"1 KIA MOTORS Voorschoten V. Beethovenlaan 67 071-5614455 CHEF JAN RIJSDAM.07I- Zes beste voorstellingen theatergroep Het Volk deze week in LAK-theater In 'Golden Fiction' bewijst Het Volk dat treurig en leuk elkaar niet hoeven uit te sluiten. Vanaf morgen speelt het theatergezelschap het Volk maar liefst zes verschil lende stukken in het LAK-theater. Een terugblik op een toneel-oeuvre waarin helderheid en toegankelijkheid voorop staan. „Dat wil Joop van den Ende ook, maar wij proberen er een zeker niveau aan te geven." LEIDEN RON RUGHARD Het idee om zes stukken te doen, komt uit de koker van LAK-directeur Roland Helmer. „Het is eigenlijk grote uitverkoop voor één geld," zegt Bert Bunschoten gekscherend. Bunschoten is een van de drie acteurs van Het Volk, dat al ruim twintig jaar bestaat. Eerst vormde hij een duo met Wigbolt Kruijver. Zo'n negen jaar terug schaarde Joep Kruijver zich bij hen. Praktische overwegingen dirigeerden de selectie. Volgens Joep Kruijver is het verfris send oude stukken te hernemen. „Je erva ring levert allerlei nieuwe spelmomentjes op. Dat zal ongetwijfeld te zien zijn. Een aantal stukken spelen we nog regelmatig, maar 'Brand in de Jonge Jan is al van twin tig jaar geleden. Ik speel een officier van justitie en het maakt nogal verschil of daar een puistenkop van 25 zit of de, uhum, doorleefde man van 45 die ik nu ben." Weer serieus: „'Brand in de Jonge Jan' is een klein onderschat melodrama van Heijermans, met grote thema's als wraak, spijt en schuld. De charme van het stuk is dat de andere rollen allemaal door één ac teur worden gespeeld, hetgeen sindsdien jonge jannen wordt genoemd. Het Volk speelt meer ongebruikelijke stukken, mede door hun bewerkingen van literatuur. Bunschoten: „Wij zijn flinke le zers en met alle respect, een oud stuk uit de kast trekken, dat doen al zoveel groepen. Dan bewerken we liever bijvoorbeeld een prachtig verhaal als 'Het dwaallicht' van Elsschot." Het afgelopen decennium heeft de aan pak van het driemanschap een grondige ontwikkeling doorgemaakt: van stukken improviseren tot achter de schrijftafel con cipiëren. Het bijna tien jaar oude 'Blauw druk' ontstond nog geheel improviserend. Kruijver: „Bij 'Het Volk in Dothana', van dit seizoen, wilden we bewust een tweede laag aanbrengen. Gewoon Vondel doen leek ons niet leuk en niet geschikt voor ons publiek. Dus hebben we 'Joseph in Dothana' blad zijde na bladzijde nageplozen en gezocht naar verbanden met de verhouding tussen de docenten die het stuk op school spelen." De Trilogie van het Mannelijk Onvermo gen, waarvan komende week Het laatste kievitsei wordt gespeeld, ontstond midden in die ontwikkeling. Bunschoten: „De drie broers die achterblijven na de dood van hun moeder in dit stuk spraken een soort plechtig Reviaans taaltje. Tijdens het repe teren bogen we dat meer naar spreektaal toe." Het isolement van de broers heeft iets schrijnends en hun taalgebruik werkt extra vervreemdend. Het uitvergroten van her kenbare situaties is het handelsmerk van Het Volk. „Het moet tussen humor en ernst inhangen, niet alleen maar comedy zijn. De productie 'Nooit meer dansen' is naar Het Volk-maatstaven dan ook vrij serieus. Bun schoten: „Een man wil zijn middelmatige leven groots afsluiten met een balletdans. Wij zijn de secondanten, van bureau Nirva na, die hem daarbij wel even zullen helpen, heel discreèt natuurlijk. Bij de voorberei dingen, rond 1992, werden we door de ac tualiteit ingehaald, toen het Humanistisch Verbond voorstelde een hotel te open-f Einder, waar mensen met cursusser; den worden bijgestaan in het plegs euthanasie." Ook in deze voorstelling steekt wel mannelijk onvermogen. Staat het di$. hen? Kruijver en Bunschoten lack knikken. „Wij zijn begaan met de maiJ straat, de kleine ploeteraar, de t; Vrouwen tref je bij Het Volk niet aan;i geen kwade opzet," haast Kruijver zi' te leggen. „Het is inherent aan onge» eerd theater maken: dat moet injji groepsverband, met regisseur DirksaF de laatste vijf voorstellingen als i man." De subsidie voor de komende twa stelt hun in staat andere wegen te bj. delen. Naast een stuk over de laatst van Hitchcocks leven komt er een stil drie wouwen. „Dan gaan we het maal onvermogen confronteren met heil: vrouwelijk kunnen," grinnikt Kruijver Programma: woensdag 12 februari'i in de Jonge Jan' en 'Blauwdruk'; dJ dag 13 februari 'Het Dwaallicht' ei laatste kievitsei'; vrijdag 14 feb 'Nooit meer dansen'; Zaterdag 15fe> 'Golden Fiction'. Oorlogsvliegersdrama honderd maal in Carré AMSTERDAM HANS VISSER Vlogen eerder talloze trapezewer kers door de nok van het circusthe ater Carré, vanaf 20 augustus sche ren er ook vliegtuigen door de ruimte van het koninklijk theater aan de Amstel. Gistermiddag pre senteerde producent Joop van den Ende daar in de piste zijn jongste productie: 'Joe. de musical'. Het lijkt de tot nu toe meest prestigieu ze voorstelling te worden die ooit in Nederland is ontwikkeld, een show waarmee Van den Ende het spektakel van 'Miss Saigon' met de helicopter wil overtreffen met een reeks van vliegtuigen. Wat gisteren werd getoond is in elk geval veel belovend. Wat de productie van dit oor logsvliegersdrama gaat kosten kon Van den Ende niet zeggen. Wel dat de show in Carré ongeveer hon derd maal is te zien en dat hij daarna nog honderdvijftig keer zou moeten spelen om uit de kosten te komen. „Ook als dit een succes wordt, heb ik een probleem", zei de producent met een glimlach. „Ik zal dan een ander theater moe ten zoeken." De show kan niet rei zen. Van den Ende ontkent niet te hopen dat het buitenland belang stelling voor 'Joe' zal hebben. Ten behoeve van het decor, een ontwerp van Paul Gallis, waarin talloze technieken worden ver werkt, zal Carré gedurende een maand worden verbouwd. Om op tijd klaar te zijn wordt in drie ploe gendiensten gewerkt. In de vloer komen twee grote liften en een lo pende band. Voor het lichtplan worden honderd computerge stuurde lampen in de bodem ver werkt. Boven het toneel komen nog eens driehonderd lampen te hangen. Om de suggestie te wekken van vliegtuigen die landen, opstijgen en zelfs verwikkeld zijn in luchtge vechten, wordt gebruikt gemaakt van onder meer projecties van 32 meter breed en 12 meter hoog, zo dat ook de wanden naast de brede toneelopening worden gebruikt. In verband daarmee worden daar draaibare panelen aangebracht. De musical is geschreven door Koen en Ad van Dijk, die eerder Cyrano de Bergerac' tot muziek theater bewerkten. Ditmaal dient de speelfilm 'A guy named Joe' uit 1943 als uitgangspunt. In het ver haal gaat de werkelijkheid moeite loos over in het bovenaardse. Stan ley Burleson, nu nog te zien in 'Miss Saigon', speelt de hoofdrol: Joe. Hij is een Amerikaans oorlogs vlieger in WO II die na lang aan dringen van zijn vriendin en colle ga Vera Mann, alias Dorinda, be looft te stoppen met zijn oorlogs- vluchten boven het bezette Europa en met haar terug te keren naar Amerika. Maar op zijn laatste vlucht wordt hij neergeschoten. LONDEN AP Rolf Koster, Vera Mann, Stanley Burleson en Mathilde Santing (vlnr) spelen de hoofdrollen in de nieuwe Nederlandse musical'Joe'. foto govert de roos Mathilde Santing speelt een ver schijning die Joe op weg naar de hemel tegenhoudt en hem terug zendt naar de aarde om daar als een beschermengel de nog onerva ren oorlogsvlieger Ted te begelei den. En natuurlijk blijkt Ted, ge speeld door Rolf Koster, ook Do rinda te ontmoeten. En hier blijkt Joe dan zijn echte taak te hebben te gevonden. Uit de presentatie bleek gister middag de rolbezetting niet alleen verrasend, maar ook veelbelovend te zijn. Vooral Mathilde Santing wekte de indruk met haar wat ijle stem goed in de rol van de 'hemel- sé vluchtleider te passen. Andere rollen worden gespeeld door onder anderen Simone Kleinsma en Wil van der Meer. Voor van den Ende is 'Joé niet al leen een financieel risico, maar ook artistiek. In elk geval gelooft hij dat het duo Van Dijk met 'Joé ten opzichte van 'Cyrano' tien stappen vooruit heeft gezet. Voor regisseur Jos Thie is deze productie door zijn omvang en het nieuwe ervan een 'directors night mare'. „De komende maanden moet ik tweehonderd neuzen de zelfde kant op zien te krijgen. Maar na die 'nacht' wordt het toch ook weer dag. En dan staat de voorstel ling." Voor Thie, een succesvol toneel regisseur, is het een uitdaging iets te maken voor een veeleisend pro ducent en voor een publiek dat in middels is gewend aan voorstellin gen als 'Miss Saigon'. „Maar uit eindelijk wil je toch een verhaal vertellen en ik geloof dat 'Joé daar alle mogelijkheden toe biedt. 'Joe' kan iets wat televisie niet kan: 'Joe' kan uitstijgen boven de werkelijk heid." Brian Connolly, de voon zanger van de popban Sweet, die in de jaren '70 maakte, is gistermorgen jarige leeftijd overleden. Connolly, die hits zo 'Blockbuster', 'Ballroom 'Wig Wam Bam' en 'Littlf overleed in een zieken! het Zuid-Engelse Sloug een nieraandoening, hoogtepunt van zijn roe de band hits in Europa Verenigde Staten. Wen verkocht The Sweet in to miljoen platen. The Swe een van de eerste bands i androgyn imago cultive De bandleden maakten voor veel gebruik van ma) Connolly stond beker zijn buitensporige di bruik, waaronder zijn g heid sterk te lijden had 1981 is Connolly meerma troffen door een hartaam meest recente in januari jaar trad hij echter nog Europa op met hits va Sweet. Wandschildei Rob Scholtes Huis ten Bosd in Amsterdam AMSTERDAM ANP De muurschildering dis] Scholte in het nagewj Huis ten Bosch in de li: stad Nagasaki maakte, isi[ in Amsterdam te zien. Dili ting Onderneming j. maakt foto's van de deel om die daarna met eentf ter op doek te printen. D# bouwde zaal met een li hoge koepel staat vanaf-— cember tot en met 1 maï Beurs van Berlage. Scholtes kopie is van de tentoonstelling I koop. De kunstenaar f schaar in het 600 m2 d stukjes kosten een paardl gulden per m2. De c bedoeld ter financiering! project dat 1,2 miljoen! kost. Het nagebouwde iir zal de blikvanger zijn I tentoonstelling over del kingen tussen Nederlaml pan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 16