Drie Tijgers voor nieuwe regisseurs Grant Forsyth: neus voor trends Cultuur&Kunst Filmfestival groter geworden -film festival ;iT geeft mooi beeld Sn veelzijdig talent stuumdrama Ridicule van Leconte beste Franse film 'van vorig jaar' S )orschotens talentje in 'Geef nooit op' Slagwerk met hoge perfectiegraad Eindelijk het ideale orkest in deze zaal AG 10 FEBRUAR11997 CHEF JAN RIJSDAM. 071 -5356444 ),,k ,Denver in het Congresgebouw De Amerikaanse zanger John Denver komt komend in Mar/oor een eenmalig optreden naar Nederland. Op 30 riind&-.at een concert van de singer-songwriter gepland in het uur' ;ebouw in Den Haag. Het optreden vormt onderdeel luropese tournee die Denver maakt. De voorverkoop ^'insdag 12 februari. te -dbedrag Portugees schilderij Ir zap Een anonieme koper heeft een recordbedrag neerge- een Portugees schilderij. Het werk 'Genoeg, mijn vader! p een veiling in Lissabon ruim 430.000 gulden op. Het rk^ns!':onge vrouw voor, die haar vader smeekt te stoppen een. Het schilderij is van de hand van José Malhoa en kuns-Jt 1910. Malhoa (1855-1933) was in zijn tijd een van de kste Portugese impressionisten. Hij schilderde vooma- van dorpelingen en boerenknechten. ^jop moet wachten op vergunning -,p0Sl,. De eigenaar van het Pinkpopterrein in de Limburgse Landgraaf, Megaland Beheer BV, moet wachten op itieve vergunning voor het muziekspektakel. Dat heeft tan State in Den Haag bekend gemaakt. In april wordt an.dscaak van de Raad van State over de vergunning voor de ^egiiten van Megaland verwacht. Buurtbewoners hebben l. za vergunning veel bezwaren ingediend. Zij klagen over ;n parkeeroverlast, vervuilingen de onbereikbaarheid luizen. Megaland is inmiddels begonnen met de voor- zoor het muziekfestival. ROTTERDAM CPD De 26e editie van het Interna tionaal Rotterdams Filmfestival heeft het succes van vorig jaar flink overstegen. Het bezoekers aantal nam 'bang te zijn geweest dat nie mand zou komen opdagen'. Hij had vooral zijn twijfels over de mega-bioscoop als nieuw voor naamste onderdak voor het fes tival. „Ik had daar mijn beden- toe met maar liefst 20 pro cent. Vulden op de 25e edi tie 188.000 be talende be zoekers de bioscoopza len, nu waren dat er 215.000. Als daar nog eens de film bezoeken van gasten en pers bij worden opgeteld loopt het cijfer op tot 300.000. Tot groot genoe gen uiteraard van festivaldirec teur Simon Field, die zaterdag tijdens de uitreiking van de Ti ger Awards chargerend bekende INTERNATIONAL ROTTERDAM kingen bij omdat het niet zo leek te passen bij het karakter van het festival. Maar het is één van de beste onderkomens van alle filmfestivals ter wereld ge bleken," stak Field de loftrom pet over het megacomplex. De festivaldirecteur zei even eens angst te hebben gehad dat het filmaanbod te uitgebreid zou zijn. „Terwijl ik vóór het festival in mijn overmoed had het juist te verkleinen," memoreerde hij. Maar al met al kan hij op een ge slaagd festival terugkijken. „Al was het wel één van de vreemdste weken uit mijn leven." Het toegeno men aantal bezoekers vertaalde zich in een evenredige stijging van de in komsten. Mocht het filmfestival vorig jaar ruim 1 miljoen gulden in casseren, dit jaar was de recette meer dan 1,2 miljoen. Uitreiking sluit Filmfestival Rotterdam af De regisseurs Amir Karakulov (Kazachstan), Hung Sang- Soo (Zuid-Korea) en Patrick Keilier (Groot-Brittannië) hebben zaterdag ieder een VPRO Tiger Award gekregen op het Internationale Film Festival Rotterdam! De onder scheiding is de prijs voor veelbelovende, nieuwe regis seurs. Aan de VPRO Tiger Award is 10.000 dollar verbon den. De uitreiking van de filmprijzen vormde de afslui ting van de 26e editie van het International Film Festival Rotterdam. ROTTERDAM ANP eniij MAARTEN BAANDERS ^Nederlands Dans Theater II. n var'2, schouwburg. Leiden. Ne programma van s Dans Theater II is eov*gwekkende, veelzijdi- van weergaloos groep bestaat uit LasJ danseressen van 17 1 deE oud. Zij worden erop 20'II te gaan dansen bij 'k va.ts Dans Theater I, één ;ste groepen ter we- steae hiervoor al een zwa- Heni hebben doorstaan is re zien aan hun ener- izekere en virtuoze d alh dansen. De vijf cho- ur ti op dit nieuwe pro- »k,$nen samen een mooi lWo het veelzijdige talent de vijf stukken zijn de grote vaste fen van het NDT. De fo'°;eks duetten in 'Un 1 Kylión, vol lyriek en ltieS de dansers op het lijf Hans van Manen, ir van de strakke lijn, )lo' zien dat zijn stijl bieden aan de jonge 2 7;/an de drie elkaar af- solodansers. De be set worden snel uitge- 'Sj'ar de sereniteit die zo jljnd is voor Van Ma t/Iin elke spier te vol- ige choreografen wa- ^jja zelf dansers bij het ILlibilis' van Lionel Ho- een heldere structuur 'wisseling. De dansers .harachtig uit met htm mooie afgeronde bewegingen, in grote rust uitgevoerd. In het begin dansen ze ieder voor zich. Het zijn twaalf solo's waarvan er enkele met elkaar verstrengeld raken en prachtige tableaus vormen. Bewegingen met de ar men voeren de boventoon. Een hoogtepunt is de passage waar in de armen van drie dansers als slangen door elkaar heen om hoogkronkelen. 'Under the Marron Tree' van Joe Kanamori is een zeer verras sende scène over iemand die al leen is: begrensd door een zaamheid, onbegrensd in fanta sie en verlangen. Eerst lijkt er niemand op het toneel te zijn, maar van onder een tafelblad valt plotseling een danseres op de vloer. Ze komt in beweging als iemand die net uit een droomloze slaap ontwaakt is. Danseres Rei Watanabe laat een indrukwekkende dramatische explosie zien als ze na een sprookjesachtig tintelend begin ineens met felle bewegingen wanhoop over haar verlaten heid uitdrukt. Johan Inger, al jaren één van de opvallende sterren van NDT I, blijkt ook als choreograaf veel in zijn mars te hebben. 'Sam- manfall' maakte hij voor NDT II. De brede, krachtige gebaren, afgewisseld door kleine schud dende of rukkende beweginkjes, hebben een grote dramatische kracht. De stormachtige, jachti ge dans, steunend op zware, melancholieke muziek van o.a. Górecki, verraadt de veelzijdige fantasie van de choreograaf, die hiermee veel voor de toekomst belooft. Karakulov kreeg de prijs voor 'Last Holiday', „voor zijn gevoel voor eenvoud en waarheid en zijn uitdrukking van medeleven zonder te oordelen. Het is een aangrijpend portret van de jeugd in Kazachstan, dat onze harten heeft geraakt", aldus de jury. Hung Sang-Soo regisseer de 'The Day a Pig fell into the Well', „een provocatieve, slim me en goed gemaakte film, die uitsteekt wat betreft regie, sce nario en acteerprestaties." 'Robinson in Space' van Keil- ler is door de jury bekroond „voor de subtiele en slimme wijze waarop hij de Engelse hu mor gebruikt en zijn snijdende voorstelling van de actuele stad van zaken." 'Shine' van de Australische regisseur Scott Hicks was de fa voriete film van de festivalbe zoekers en is daarom gehono reerd met de Citroën Publieks prijs (f 15.000). De internationa le filmcritici kenden hun Fipres- Danser Patrick Marin in 'Solo'. De sereniteit is tot in elke spier te volgen. foto joris jan bos fotografie RECENSIE MARINA VAN DEN BERG Concert: Grant Forsyth. Gezien: 8/2, Stadsgehoorzaal, Leiden. „Ah, wat is ze dun hè," ver zuchtten drie kogelronde dames tijdens de pauze. Zaterdag trad in de Stadsgehoorzaal het ideale echtpaar, Grant Forsyth op met hun countryshow 'In bet- ween dances'. De vrouwelijke helft van het duo is in meer op zichten de tegenhanger van muzikale collega Dolly Parton: superslajnk, blond lang haar en erg Engelse humor. „Ben jij ke- trouwd?" vraagt ze met een ty pisch accent aan het jochie dat op het podium mag zitten. Het is één van de sterke kanten van dit mateloos populaire echt paar. Ze bogen op jarenlange ervaring: beiden maakten deel uit van de Guys 'n Dolls, in de jaren zeventig ongekend popu lair. Met hun overstap naar de country bewijst het stel een goed gevoel voor trends te heb ben. De commercie wordt dan ook niet vergeten. In de hal lig gen de formulieren van de fan club al klaar naast de T-shirts en cd's. Op alles staat hun logo: een groot hart, een cowboyhoed en een bosje bloemen. Voor de pauze wisselen rock roll, evergreens en zelfs een aandoenlijke 'Tulips from Am sterdam' elkaar in rap tempo af. steï van de Deense regisseur Lars Lodewijk de Veertiende in Ver- tfÜ1 VOORPAGINA von Trier, die al vaker werd on- sailles, is een film van Patrice 3(| derscheiden, kreeg de. César Leconte, die eveneens een gumdrama 'Ridicule' voor de beste buitenlandse film. César kreeg, in de categorie bes- rdag de César voor de De César is de hoogste Franse te regisseur. Hij moest zijn npnse film van 1996 ge- filmprijs. 'Ridicule', dat zich af- César delen met Bertrand Ta- 'Breaking the Waves' speelt aan het corrupte hof van vernier, die werd onderscheiden voor Capitaine Conan. Le Pen Tavernier nam de gelegenheid te baat om een lang en fel be toog af te steken tegen Jean- Marie Le Pen, de leider van het den Herder gek op Gary Moore naar Fanny Ardant, die de miljoen bezoekers, meer dan hoofdrol speelt in 'Pedale Dou- enige andere film in Frankrijk, ce', en Philippe Torreton, voor 'Microcosmos', dat een beeld zijn rol in 'Capitaine Conan'. schetst van het leven van insec- OTEN MONIQUE DE BOER :rï iicfl Herder (13) uit Voor- *is net iets groter dan %trische gitaar. Zijn wens is om een keer „rist Gary Moore te spe- tiet televisieprogramma >oit op', van Peter-Jan 2rerd deze wens bijna 3 Gary Moore konden ze regelen. Het werd Jan an, e'e'n van Neder- gitaristen. Het op- Vordt zaterdagavond 15 uitgezonden, ien Herder stuurde vo- ;n briefje met casette- ~ar 'Geef nooit op'. In imma worden wen- Jnderen vervuld. Dat rige een groot talent is iten kijf. In de 'muziek- van de familie Den i geeft Wim, omringd saxofoon, twee pia- een keyboard, zonder 1 een staaltje van zijn ■^yveg. De gitaarsolo uit got the blues' van )re is een peulenschil Dnge Voorschotenaar. spinnetje kruipt zijn *t de gitaarhals. ce muziek was tot -le jaren terug eigen- -iige genre dat in huize rder te beluisteren viel. anaf het moment dat 'I've still got the blues' van Gary Moore is een peulenschil voor Wim den Herder. foto henk bouwman het gitaargetokkel uit muziek school Wolthuis in Voorscho ten Wims oortjes bereikte wist hij wat zijn instrument zou worden. „Wim moest en zou speelt. „In-het begin moest ik er erg aan wennen. Nu vind ik die blues wel leuk klinken." Wim is niet geïnteresseerd in de houSe-cd's van zijn vriend- elektrische gitaar spelen," ver- jes. „Ik ga ook bijna nooit naar telt zijn moeder, die zelf viool de disco want die herrie kan ik niet lang aanhoreq. Ik speel veel liever wat 'bluesjes' met mijn vader. Ik op mijn gitaar en pa op zijn vleugel." Hoe z'n vriendjes daarop reageren? „Die vinden het gaaf dat ik mijn eigen gang ga." RECENSIE HERMAN JOUSTRA Concert: Anumadutchi o.l.v. Ali N'Diaye Rose. Gehoord: 8/2, Cultureel Centrum de X, Leiden. In een klompenland danst men bij hoge uitzondering op trom geroffel. Daar blijft het publiek doorgaans keurig zitten. Men wipt een beetje met de voetjes. Of men tikt een beetje achteloos mee op de dijbenen. Verder niet. Als de stoelen dan toch op zij worden geschoven voor een rondedans zonder remmingen, is er iets bijzonders aan de hand. En dat was afgelopen zater dagavond dan ook het geval in Cultureel Centrum de X, waar Anumadutchi onder de bezie lende leiding van Ali N'Diaye Rose het talrijke publiek het vuur na aan de schenen legde. Vooral met de sabar, een Se- negalees percussie-instrument dat met één hand en één stok wordt bespeeld, en de djembé, een Westafrikaanse trommel, wist de groep de zaal op te zwe pen. Nederland is rijp voor percus sie die op Afrikaanse leest is ge schoeid. Wie met genoegen luistert naar de cd's van Yous- sou N'Dour en Angelique Kidjo, wil zijn horizon wel eens ver breden en naar authentieke Afrikaanse muziek luisteren. Anumadutchi is één van die groepen die in die behoefte voorziet, onder leiding dus van Ali N'Diaye Rose, de zoon van Ali N'Diaye Rose wist de zaal op te zwepen. de wereldberoemde slagwerker Doudou N'Diaye Rose die in hem zijn opvolger ziet. In de loop der jaren hebben de Nederlandse leden van de groep zich opgewerkt tot een hoog niveau. De leergierige conservatoriumklanten hebben daar hard voor moeten werken en hebben menige loodzware cursus moeten volgen, onder andere in Senegal. Het resultaat is er dan ook naar. Hoewel de houterige motoriek nog Euro pees aandoet, heeft het spel zelf al een hoge graad van perfectie foto mark lamers bereikt. Dat uitte zich zaterdag avond behalve op sabar en djembé ook onder meer in strak spel op de timbila, een soort xy lofoon uit Mozambique. Voorlopig kan Anumadutchi echter nog niet zonder de ener gieke impulsen van Ali N'Diaye Rose. Want je kunt nog zo goed spelen, je moet ook iets uitstra len. Halcken, dansen en sprin gen met een lach op het gezicht. Als je dat als muzikant doet, schuift het publiek de stoeltjes opzij voor een dansje. ci Prijs toe aan 'Suzaku', van de Japanse Kawase Naomi. „De re gisseuse is er in geslaagd het landschap te gebruiken voor een dramatische intimiteit in haar poëtisch portret van de on dergang van een familie." Een speciale vermelding ging naar 'Frozen' van de Chinees Wu Ming. De Fransman Oliver Assayas kreeg de KNF Prijs van de Kring van Nederlandse Filmjournalis ten voor 'Irma Vep'. Niet alleen omdat Maggie Cheung de hoofdrol speelt, maar ook om dat het een demonstratie is van een prachtige en speelse wijze van filmmaken, aldus het jury rapport. De jury gaf een eervolle vermelding aan 'A Petal', van de Zuid-Koreaan Jung Sun-Woo. De jury van het Network for the Promotion of Asian Cinema kende haar Netpac Award toe aan '2 Duo' van Suwa Nobuhiro uit Japan. Bij de snelle nummers heeft de band de neiging het duo te overspelen, als een stel honden dat eindelijk uitgelaten wordt. De grote zaal leent zich ook niet echt voor dit soort dingen. De hoge tonen weerkaatsen tegen het balkon. Pas tegen de pauze komt er enige rust en dan blijkt dat één vleugel meer dan vol doende is voor een ingetogen duet. De countrynummers daarna worden min of meer un plugged gespeeld. De stemmen zijn beter hoorbaar en dar b!Jikt hoe professioneel ze zijn. Tijdens de pauze wordt ge klaagd dat het veel te hard is en gaat een aantal mensen demon stratief op de achterste rijen zit ten. Veel rust is hun niet ge gund, want na de pauze gaat het er weer flink tegenaan met 'Rawhide' en 'Proud Mary'. Toch raken ook de ouderen in de stemming en komen velen van hun stoel. Na de vakkundig ingecalculeerde toegiften ein digt de avond met een snoei hard 'R&R'-nummer. Grant Forsyth moet nog even de keu ze maken of ze nou wel of niet een echte countrygroep zijn. Was countrymuziek oorspron kelijk niet iets met een valse pianola en een aftandse viool? Want het publiek weet allang wat ze wil: 'Thank god, I'm a country girl'. extreem rechtse Front National. 'Pedale Douce', over het Pa- ten, kreeg vier Césars: voor ge- De Césars voor de beste actrice rijse homo-nachtleven, trok het luid, camerawerk, montage en en acteur gingen respectievelijk afgelopen jaar ongeveer vier soundtrack. 'Ridicule' werd ook onderscheiden in de categorie- en kostumering en art direction. MUZIEK RECENSIE UDY VAN DER SPEK Concert: Orkest van de Achttiende Eeuw in de serie Barok en Vroeg- -Klassiek. Frans Brüggen, dirigent, m.m.v Wilke te Brummelstoete, mezzo-sopraan. Gehoord 9/2, Stadsgehoorzaal, Leiden Het Orkest van de Acht tiende eeuw, eindelijk het ideale orkest voor de ver nieuwde Stadsgehoorzaal. Alsof men is uitgegaan van deze transparante licht dansende klank. Die supe rieure klank brengt Frans Brüggen met een enorme bezetting van authentieke instrumenten in een heel bijzondere opstelling. Voor Rameau staan de contra bassen centraal op een ver hoging; daar huisden ook ergens de celli. Rechts van de dirigent zaten allerhan de blazers, traverso's, pic colo's, veel fagotten, hobo's en een heuse musette-spe- ler. Hij haalt de lucht niet uit zijn longen maar uit een volgeblazen zak onder z'n arm. Jean Philippe Rameau (1683-1764) is een rationa list voor wie esthetische er varingen een logische, dui delijk aanwijsbare oorzaak moesten hebben. Maar dat betekent niet dat zijn com posities droog of voorspel lend zouden zijn. De Suite uit Pastorale-héroique (1751) barst van vrolijkheid en humor en Brüggen weet, misschien wel door een gezonde dosis theoreti sche kennis, al dit moois optimaal te exposeren. De contrabassen, de grote trom, zelfs de blazers 'slaan' in de maat. Flitsend expressief zijn de violen. De musette, hobo's en fa gotten hebben een fantas tisch nasale lichte klank. De repeterende noten zwiepen, de natuurhoorns zijn zuiver en zeldzaam mooi van toon. Het is vuur werk, gratie en dramatische pantomime in vrije vorm. Haydns 89e Symphonie moet zó hebben geklonken in het paleis van vorst Ni colas Eszterhazy. De mu ziek is uitgesproken feeste lijk. Brüggen haalt uit de meest triviale melodie (finale), die ook nog eens vele malen wordt herhaald, het allerpikantste boven. Hij bouwt elke keer weer spanning op, zijn timing is geraffineerd, hij maakt de leukste echo-effecten, ac centueert het tegendraadse ritme in het tussengedeel- te. Het is allemaal even perfect. Wilke te Brummelstoete past hier met haar lyrische mezzo-sopraan wonderwel in. Ze kan met haar stem lachen, huilen, flemen, smeken en alle nuances zijn puur en naturel. Dan zijn drie losse aria's drie heerlijke bonbons uit een doos assorti.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 23