First Contact voer
voor de liefhebbers
'John Cassavetes is mijn held'
Lesbische suspense-thriller opvallende onafhankelijke film
Films
6 FEBRUAR11997
N DEN HAAG
AMSTERDAM
13.00, 15.45, 18.45,
Surviving Picasso
j, 16.30, 20.00: Novecento,
'41 (020)6233192
>115;dovrmadiook
'45.30: The Portrait of a Lady
J;a2
jJl-00; do vr ma di ook
freaking the Waves
lOÏCINERAMA (020)
,46.00, 18.45, 21.30: Dra-
s Club
2
Ï7.00, 20.30: Sleepers
[ER (020)6236615
o#9.30, 22.15; zo ook 11.00,
igfrees Lounge
21.15; zo ook 11.00, 15.00:
5|and Lies
zo ook 14.30: All Things Fair
#9.30, zo ook 11.00: Beauti-
g
£9.45, 22.15; zo ook 11.00,
jttö.OO: O Amor Natural
•SCAR (020) 5475175
(,Wo Secrets and Lies
4(020) 6151243
p2.00: Star Trek: First Con-
«1.30: Ransom
jiO) 6234579
if3.30, 16.00, 18.30,
Star Trek: First Contact
'8-8.45, 21,15; do vr ma
fe Kiss Goodnight
313.45, 16.15, 18.45,
CITY 7
11.00, 13.30, 16.00, 19.00,
21.30: Ransom
DESMET (020) 6273434
19.00, 21.00: Nénette et Boni
19.30: Maborosi
21.30 Breaking the Waves
zo 16.30: Microcosmos
zo 14.00: De slag in de Javazee
KRITERION 1 (020) 6231708
18.00, 20.00, 22.15: Shine
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
17.30: il Postino
19.45, 21.45 (ma met 21.45): Cha-
cun Cherche son Chat
ma 21.45: De Spiegel
NEDERLANDS FILMMUSEUM (020)
5891400
20.30: Sunrise A Song Of Two Hu-
22.00: De Kersenpluk
RIALTO 1(020)6753994
17.45, 19.45, 21.45; zo 00k 13.00:
Trees Lounge
zo 15.00: Salut Cousin!
RIALTO2
18.00: Foreign Land
20.00 (beh. ma): Les Affinités Electi-
22.15: Hollow Reed
ma 20.00 De Commissaris
THE MOVIES 1 (020) 6386016
18.00, 20.00, 22.00; zo 00k 14.00:
Shine
THE MOVIES 2
19.00, 21.45; zo 00k 14.00; The
Portrait of a Lady
16.45: Emma
THE MOVIES 3
16.30, 20.15,;22.15; zo 00k 14.30:
Bound
18.30;'zo 00k 16.00: Fargo
THE MOVIES 4
16.30, 19.00, 21.30; zo 00k 14.00:
Secrets and Lies
TUSCHINSKI 1 (020)6262633
12.15, 15.15, 18.15,21.15: Evita
TUSCHINSKI 2
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The
First Wives Club
TUSCHINSKI 3
16.00, 18.45, 21.30; do ma di:
Ransom
TUSCHINSKI 4
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The
Nutty Professor
TUSCHINSKI 5
18.00, 21.15; do vr ma di 00k
12.00, 15.00: Independence Day
TUSCHINSKI 6
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Extre
me Measures
DE UITKIJK (020) 6237460
18.00, 20.00, 22.00; zo 00k 14.00,
16.00: Bound
Het fenomeen Star Trek is veel groter dan de films alleen
Eens in de twee jaar moet het er van komen: een nieuwe
Star Trek. Öe ingrediënten zijn bekend, de personages
evenzeer, maar dat mag de pret niet drukken, integen
deel, hoe meer van hetzelfde hoe beter. De Star Trek-
films worden gemaakt voor de liefhebbers, en die zijn er
bij miljoenen.
FILM RECENSIE
STAN LAPINSKI
Star Trek: First Contact. Te zien: Lido 1Leiden; Tuschinski 1Den Haag.
Voor al die liefhebbers betekent
het zien van een nieuwe Star
Trek zoiets als een reünie met
oude vrienden, met Picard (Pa
trick Stewart), met Riker (Jo
nathan Frakes), Geordi (Levar
Burton), Worf (Michael Dom)
en vooral Data (Brent Spiner).
Zal deze sympathieke, niet stuk
te krijgen, kunstman ooit veran
deren in een mens van vlees en
bloed, met alle zwakheden van
dien? Wie weet, maar voorals
nog zeker niet, ook niet in First
Contact, al doet de vijand (in dit
geval de Borg-koningin) nog zo
zijn (haar) best.
De Star Trek-formule is goud
waard. Het betreft zuivere
science fiction, van een vriende
lijke soort weliswaar, maar net
als bij de zak van Sinterklaas
stopt men er blij van zin van al
lerlei andere genres in: stukjes
oorlogsfilm, stukjes virtual reali
ty, stukjes mystery-film, humor,
paranoïa-film en in First
Contacttijdreizen.
Picard en de zijnen krijgen te
horen dat de Borgs hun aanval
hebben geopend, en nog wel op
Moeder Aarde zelf. Borgs zijn
half-organische griezels die te
werk gaan als vampiers (nog
een genre): wie door een Borg te
grazen is genomen verandert
zelf in een Borg, in een willoze
kwaadaardige slaaf van de Borg-
koningin (Alice Krige). Ze zijn
van plan het grondig aan te
pakken en reizen terug naar de
2060 om te voorkomen dat de
legendarische Zefram Cochran
zijn al even legendarische aller-
eerstse Worp-vlucht zal verrich
ten.
De liefhebbers weten wat dat
betekent: zonder Worp is Star
Trek onmogelijk, zal het hele
Star-Trek-project met terugwer
kende kracht tot nul worden ge
reduceerd. Des te erger: in 2060
leeft men in de nieuwe middel
eeuwen, die van na WO III,
waarin de hele wereld er uitziet
als een achterbuurt van Venlo,
maar dan buitengewoon verloe
derd. Gelukkig maar dat de En
terprise in het kielzog van de
Borgs is meegereisd, zodat Pi
card en zijn mannen op zoek
kunnen gaan naar Cochran. Om
tot hun ontsteltenis te ontdek
ken dat deze grote historische
Scène uit de film Star Trek: First Contact
figuur in feite een vrolijke alco
holist is. Floe krijgen ze hem
aan zijn Worp-vlucht? Onder
tussen beginnen de Borgs ook
nog eens aan de bezetting van
de Enterprise (stukje krakers-
film).
De regie van deze aflevering
was in handen van Jonathan
Frakes, die het er wat minder
briljant van afbrengt dan zijn
voorganger David Carson bij
Next Generation. Maar wat doet
het ertoe. Het fenomeen Star
Trek is veel groter dan de films
alleen. Afgezien van de tv-se-
ries, bestaat het bij de gratie van
al die liefhebbers die er, al dan
niet in clubverband, via perio
dieken en Internet met elkaar
over doorfantaseren. Liefheb
bers over de hele wereld, waar
onder vooralsnog slechts deze
aardbol moet worden verstaan.
'Bound': boeiende debuutfilm van Larry Andy Wachowski
Filmacteur Steve Buscemi schreef en regisseerde Trees Lounge
FILM INTERVIEW
PIETER VAN LIEROP
Trees Lounge. Te zien: Haags Filmhuis,
Den Haag.
Beetje puilende lichte ogen,
meestal open hangende mond,
geen verschijning die van ge
zondheid lijkt te blaken. Voor
een Amerikaanse filmacteur ziet
Steve Buscemi eruit als een an
ti-ster. Toch is zijn 'cult'-status
verbluffend. Meer nog dan Har
vey Keitel, op wie men een
beetje uitgekeken begint te ra
ken, is Buscemi hèt gezicht ge
worden van de Amerikaanse
'independents'.
Het rijtje films waarin hij re
cent te zien was, spreekt voor
zich: Mystery Train (Jarmusch),
Living in Oblivion (DiCillo), Re
servoir Dogs (Tarantino), Des
perado (Rodriguez), Somebody
To Love (Rockwell), Kansas City
(Altman), Barton Fink en Fargo
(gebroeders Coen). Daar komt
nu Trees Lounge bij, de film
waarin hij niet alleen de hoofd
rol speelt, maar die hij boven
dien zelf heeft geschreven èn
geregisseerd. Na de première in
'Rotterdam' wordt dit uiterst
onderhoudende debuut onmid
dellijk in de bioscopen ge
bracht.
Het betreft een film met een
Smofce-achtig karakter. Met een
buurtkroeg die Trees Lounge
heet als trefpunt, worden de
verschillende verhalen van ver
schillende habitués naast elkaar
verteld met Buscemi zelf als het
centrale karakter; een alcoholis
tische, werkeloze automonteur
met een zwak karakter.
Steve Buscemi: Trees Lounge
gaat over wat er met mij had
kunnen gebeuren als ik was blij
ven hangen in Valley Stream,
Long Island, waar ik ben opge
groeid. Ik vind het belangrijk
dat er ook films worden ge
maakt die over gewone alle
daagse Amerikanen gaan. Heel
soms doet Hollywood dat wel,
maar dan moet het toch weer
een verhaal worden ovèr kleine
heldhaftige mensjes. En het
móet een happy end hebben.
Het moeten 'feel good movies'
zijn. Dat is iets wat John Cassa
vetes aan zijn laars lapte, hoe
wel ik me wel degelijk goed ging
voelen bij zijn films, omdat ik er
ervaringen aan over hield die
iets te betekenen hadden."
„Ik heb me als filmer bijzon
der geïnspireerd gevoeld door
Cassavetes. Hij is mijn held.
Daarmee bedoel ik vooral; in
zijn mentaliteit van films ma
ken. Niet qua verhalen. Ik ben
altijd geïnteresseerd geweest in
films die niet zo zeer ontwikkeld
zijn vanuit een plot, maar
vanuit karakters. En als er één
cineast was die dat idee ge
maakt heeft tot leidraad, dan
was dat Cassavetes. Zijn liefde
en eerlijkheid ten opzichte van
zijn personages was ik nooit
eerder in films van anderen zo
tegengekomen. Dus toen ik zelf
ging schrijven, deed ik dat
vanuit het gevoel dat üc het zo
persoonlijk mogelijk moest
doen."
Bij het maken van zijn eerste
film heeft Buscemi nog weinig
van zijn recente acteursfaam
kunnen profiteren. „Dit script
heb ik vijf jaar geleden al ge
schreven en ik kreeg de produc
tie maar niet van de grond. Re
servoir Dogs, waarin ik Mr. Pink
speelde, was de film die min of
meer mijn naam heeft geves
tigd. Daarna pas werd het fi
nancieren van Trees Lounge een
beetje makkelijker. Maar moei
lijk was het nog steeds. Het was
nodig dat ik persoonlijk een
aantal acteurs van naam moest
verleiden Samuel Jackson,
Carol Kane, Danny Baldwin
om in bijrolletjes mee te spelen
voor een symbolisch honorari
um. En ik ben hen buitenge
woon dankbaar dat ze dat heb
ben willen doen en met maxi
male inzet. Ik vind dat tof van
ze, speciaal omdat ik mezelf
ook altijd zo heb opgesteld."
„Het gebeurt nu dat ik ook
voor commerciële films steeds
grotere rollen krijg aangeboden.
En dat staat me niet tegen, al
zitten ze voorlopig vooral in de
boevenhoek. Ik heb recent in
Escape From L.A. gespeeld, de
nieuwe John Carpenter-film. Ik
speelde daar een schurk met
gevoel voor humor en dat was
plezierig om te doen. Het is be
langrijk voor me om zulke din
gen te aan te pakken, omdat ik
daar het bestaan van mijn fami
lie op kan bouwen. Het is zwaar
om te bëstaan op basis van en
kel en alleen onafhankelijke low
budget-films. Voor Trees Lounge
heb ik mijn gebudgetteerde sa
laris terug in de productie kun
nen stoppen. Ik schaam me dus
Steve Buscemi: „Ik vind het belangrijk dat er ook films worden gemaakt
die over gewone alledaagse Amerikanen gaan."
allerminst voor mijn Holly-
wood-optredens. Het heeft nut
en het kan ook heel leuk zijn.
Maar mocht ik niet tevreden
zijn over toekomstige aanbie
dingen, dan ga ik gewoon door
met films maken met voor me
zelf rollen die me wel bevallen.
...Nee, een nieuw script heb ik
nog niet en ik ben zelfs niet aan
het schrijven. Maar met Trees
Lounge heb ik in elk geval me
zelf bewezen dat ik het kan, wat
een hele geruststelling is."
Gina Gershon en Jennifer Tilly tillen de maffia in Bound.
Een van de vele uitverkochte
films op het Filmfestival van
Rotterdam was Bound, de lesbi
sche suspense-thriller van de
broers Larry Andy Wa
chowski. De film draaide er
eenmalig als critic's choice van
filmcriticus Ab Zagt en gaat
vanaf vandaag gewoon de bio
scoop in. Een opvallende onaf
hankelijke productie van twee
verknochte filmbroers uit Chi
cago, die zelf het verhaal schre
ven, als producent optraden en
ook zelf de regie voerden van
deze ongewone misdaadfilm.
Het ongewone zit hem in de
eerste plaats in de hoofdperso
nen. Dat zijn voor de verande
ring twee lesbische vrouwen,
die op een slimme manier zij
het kantje boord de maffia
voor twee miljoen weten op te
lichten. Een gegeven dat in in
Hollywood nauwelijks kans zou
hebben gemaakt voor ver
filming. Daar zouden de verlei
delijke vrijscènes tussen de bei
de dames direct uit het scenario
zijn geschrapt. En daarom is het
goed dat er nog onafhankelijke
filmmakers zijn in Amerika, die
durven af te wijken van de cli-
ché's en de platgetrapte paden.
Het draait in Bound aanvan
kelijk om Corky, een vrouwelij
ke loodgieter met een crimineel
verleden en Violet, een maf
fiahoertje dat samenwoont met
de volstrekt onberekenbare Ce-
asar, een witwasser bij de maf
fia. Ceasar wil zoals iedere maf
fioso snel rijk worden en pikt op
een dag twee miljoen drugsgeld
van een collega. Het bloed van
de vorige eigenaar kleeft er nog
aan en dus moeten de biljetten
eerst worden gewassen, ge
droogd en gestreken; gewoon
met de strijkbout, zo blijkt uit
een van de meest humoristi
sche scènes uit de film.
De beide dames, die van meet
af aan hevig op elkaar vallen,
zien ook wel wat in zo'n berg
geld, maar dan moeten wel
eerst Ceasar en de overige maf
fiabazen worden opgelicht. Dat
valt niet mee omdat in deze
film niemand elkaar vertrouwt
en ook niemand daadwerkelijk
te vertrouwen is. Het geld vormt
de inzet van een luguber
moordspel waarbij lijken vallen
en geweld niet wordt geschuwd,
maar waarbij na veel touwtrek
ken de dames aan het langste
eind trekken.
In zijn vorm sluit de film aan
bij de tradities van de film noir.
Een duistere, broeierige sfeer
met centraal daarin een fatale
vrouw (Violet) die een verwoes
tende aantrekkingskracht heeft
op de mannen en de vrouwen
om haar heen. Zij weet Corky
voor haar wagentje te spannen
en moet vervolgens toezien dat
de zaken wat anders lopen dan
gepland. De broers Wachowsky
zorgen wat dat betreft voor een
paar aardige verrassingen in het
scenario en blijken goed te heb
ben gekeken naar de films van
Hitchcock, Tarrantino en David
Lynch. De enscenering is sim
pel: bijna de hele film speelt
zich binnenshuis af, in en rond
het appartement van Ceasar,
maar het camerawerk is orgi-
neel en verrassend, met erotise-
rende close-ups en onverwach
te shots van bovenaf.
In de loop van de film ver
schuift het perspectief van
Corky en Violet naar de para-
noide Ceasar die uiteindelijk de
spil blijkt waar het verhaal om
draait. Ceasar wordt op een Jack
Nicholson-achtige, diabolische
manier gespeeld door Joe Pant-
oliano. Hij krijgt uitstekend te
genspel van de zwoele Jennifer
Tilly, als duistere femme fatale.
Minder overtuigend is de lesbi
sche loodgieter Corky, een rol
van Gina Gerson, die we vooral
kennen als showgirl uit de ge
lijknamige film van Paul Ver
hoeven. En daarin was ze abso
luut beter op dreef dan in deze
merkwaardige rol als vrouwelij
ke loodgieter, al weet niemand
zo erotisch een verstopte af
voerpijp te repareren als Gina
Gerson.
in Extreme Measures, nog in diverse bioscopen te zien.
The First Wives Club al dag. 16.40,
19.00,21.20.
Daylight 12 jr., dag. 18.30; do. t/m
zo. en wo. ook 21.30.
The Island of Dr. Moreau 16 jr., dag.
21.50.
Evita al. dag., 18.20; do. vr. ma. di.
ook 12.30, 15.20
Jack al., dag. 14.00; za. zo. ook
11.30.
Mathilda al., dag. 13.20, 15.40; za.
zo. ook 11.00.
De Klokkenluider van de Notre Dame
al., za. zo. wo. 13.10, 16.00; za. zo.
ook 10.50.
De Avonturen van Pinokkio al. (Ned.
gespr.), za. zo. wo. 13.15, 16.00.
Born on the 4th of July 16 jr., ma.
21.00.
Weekendje platteland 16 jr., di.
21.00.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Trees Lounge 16 jr., dag. 19.15,
21.45; za. 19.15; zo. wo. 00k 14.00.
OAmor Natural 16 jr., dag. 19.15;
zo. wo. 00k 16.15.
A Couch in New York 16 jr. dag. (beh-
.zat.) 21.45; zo. wo. 00k 16.15.
Les Affinités Èlectives 16 jr., do. t/m
ma. 19.15; zo. 00k 14.00.
Brasilia 16 jr., do. vr. zo. 21.45.
Andrej Roeblov 16 jr., di. wo. 19.15;
wo. 00k 14.00.
De jonge Magiër al., (Ned. ondert.,
v.a. 8 jr.) zo. wo. 14.00.
TUSCHINSKI tel. 070-3609282, Bui
tenhof 20.
Star Trek: first Contact 12 jr., dag.
13.10, 16.00, 18.50,21.30.
The First Wives Club al., dag. 12.30,
14.50, 17.10, 19.30,22.00.
Evita al., dag. 12.40, 18.40,21.40;
za. zo. 00k 15.40.
Sleepers 16 jr., dag. 18.10,21.20;
do. vr. ma. di. 00k 12.10, 15.10.
Dragonheartal., dag. 12.00, 14.30,
17.00, 19.40,22.10.
Ransom 16 jr., dag. 13.00, 15.50,
19.00,21.50.
Emma al., do. vr. ma. di. wo. 15.40.
De Klokkenluider van de Notre Dame
al., (Ned. gespr.) za. zo. wo. 12.20,
14.15, 16.10.
15È1 tel. 070-3456756, Car-
;6 jr., dag. 13.15, 16.00,
L.30.
E2
"inder Fire 16 jr., dag.
L.30; do. vr. ma. di. 00k
'azinluider van de Notre Dame
ïwo. 13.15, 16.00.
-ait of a Lady 16 jr., dag.
t 1.15; do. vr. ma. di. 00k
^O:5'30'
ard Son al., za. zo. wo.
nif00'
parjE4
'2 j Professor al., dag. 13.15,
'B.45, 21.30.
Ve,E 5
22hd Lies al., dag. 18.15,
p. vr. ma. di. 00k 12.45,
iren van Pinokkio al. za. zo.
5, 16.00.
eveningen tel. 070-
;n£urhausweg2.
drst Contact 12 jr., dag.
lylo, 18.40, 21.40; za. zo.
itatf
16 jr., dag. 12.50, 15.30,
ol-io.
Bart al., dag. 14.10, 16.30,
M0.
Measures 16 jr., dag.
9.10,22.00; do. vr. ma.di.
■0
timer Man 16 jr., dag. 13.30,
rie:8.00, 20.10, 22.20; za.zo.
:kP-