First Contact voer voor de liefhebbers 'John Cassavetes is mijn held' Lesbische suspense-thriller opvallende onafhankelijke film Films 6 FEBRUAR11997 N DEN HAAG AMSTERDAM 13.00, 15.45, 18.45, Surviving Picasso j, 16.30, 20.00: Novecento, '41 (020)6233192 >115;dovrmadiook '45.30: The Portrait of a Lady J;a2 jJl-00; do vr ma di ook freaking the Waves lOÏCINERAMA (020) ,46.00, 18.45, 21.30: Dra- s Club 2 Ï7.00, 20.30: Sleepers [ER (020)6236615 o#9.30, 22.15; zo ook 11.00, igfrees Lounge 21.15; zo ook 11.00, 15.00: 5|and Lies zo ook 14.30: All Things Fair #9.30, zo ook 11.00: Beauti- g £9.45, 22.15; zo ook 11.00, jttö.OO: O Amor Natural •SCAR (020) 5475175 (,Wo Secrets and Lies 4(020) 6151243 p2.00: Star Trek: First Con- «1.30: Ransom jiO) 6234579 if3.30, 16.00, 18.30, Star Trek: First Contact '8-8.45, 21,15; do vr ma fe Kiss Goodnight 313.45, 16.15, 18.45, CITY 7 11.00, 13.30, 16.00, 19.00, 21.30: Ransom DESMET (020) 6273434 19.00, 21.00: Nénette et Boni 19.30: Maborosi 21.30 Breaking the Waves zo 16.30: Microcosmos zo 14.00: De slag in de Javazee KRITERION 1 (020) 6231708 18.00, 20.00, 22.15: Shine di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 17.30: il Postino 19.45, 21.45 (ma met 21.45): Cha- cun Cherche son Chat ma 21.45: De Spiegel NEDERLANDS FILMMUSEUM (020) 5891400 20.30: Sunrise A Song Of Two Hu- 22.00: De Kersenpluk RIALTO 1(020)6753994 17.45, 19.45, 21.45; zo 00k 13.00: Trees Lounge zo 15.00: Salut Cousin! RIALTO2 18.00: Foreign Land 20.00 (beh. ma): Les Affinités Electi- 22.15: Hollow Reed ma 20.00 De Commissaris THE MOVIES 1 (020) 6386016 18.00, 20.00, 22.00; zo 00k 14.00: Shine THE MOVIES 2 19.00, 21.45; zo 00k 14.00; The Portrait of a Lady 16.45: Emma THE MOVIES 3 16.30, 20.15,;22.15; zo 00k 14.30: Bound 18.30;'zo 00k 16.00: Fargo THE MOVIES 4 16.30, 19.00, 21.30; zo 00k 14.00: Secrets and Lies TUSCHINSKI 1 (020)6262633 12.15, 15.15, 18.15,21.15: Evita TUSCHINSKI 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The First Wives Club TUSCHINSKI 3 16.00, 18.45, 21.30; do ma di: Ransom TUSCHINSKI 4 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The Nutty Professor TUSCHINSKI 5 18.00, 21.15; do vr ma di 00k 12.00, 15.00: Independence Day TUSCHINSKI 6 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Extre me Measures DE UITKIJK (020) 6237460 18.00, 20.00, 22.00; zo 00k 14.00, 16.00: Bound Het fenomeen Star Trek is veel groter dan de films alleen Eens in de twee jaar moet het er van komen: een nieuwe Star Trek. Öe ingrediënten zijn bekend, de personages evenzeer, maar dat mag de pret niet drukken, integen deel, hoe meer van hetzelfde hoe beter. De Star Trek- films worden gemaakt voor de liefhebbers, en die zijn er bij miljoenen. FILM RECENSIE STAN LAPINSKI Star Trek: First Contact. Te zien: Lido 1Leiden; Tuschinski 1Den Haag. Voor al die liefhebbers betekent het zien van een nieuwe Star Trek zoiets als een reünie met oude vrienden, met Picard (Pa trick Stewart), met Riker (Jo nathan Frakes), Geordi (Levar Burton), Worf (Michael Dom) en vooral Data (Brent Spiner). Zal deze sympathieke, niet stuk te krijgen, kunstman ooit veran deren in een mens van vlees en bloed, met alle zwakheden van dien? Wie weet, maar voorals nog zeker niet, ook niet in First Contact, al doet de vijand (in dit geval de Borg-koningin) nog zo zijn (haar) best. De Star Trek-formule is goud waard. Het betreft zuivere science fiction, van een vriende lijke soort weliswaar, maar net als bij de zak van Sinterklaas stopt men er blij van zin van al lerlei andere genres in: stukjes oorlogsfilm, stukjes virtual reali ty, stukjes mystery-film, humor, paranoïa-film en in First Contacttijdreizen. Picard en de zijnen krijgen te horen dat de Borgs hun aanval hebben geopend, en nog wel op Moeder Aarde zelf. Borgs zijn half-organische griezels die te werk gaan als vampiers (nog een genre): wie door een Borg te grazen is genomen verandert zelf in een Borg, in een willoze kwaadaardige slaaf van de Borg- koningin (Alice Krige). Ze zijn van plan het grondig aan te pakken en reizen terug naar de 2060 om te voorkomen dat de legendarische Zefram Cochran zijn al even legendarische aller- eerstse Worp-vlucht zal verrich ten. De liefhebbers weten wat dat betekent: zonder Worp is Star Trek onmogelijk, zal het hele Star-Trek-project met terugwer kende kracht tot nul worden ge reduceerd. Des te erger: in 2060 leeft men in de nieuwe middel eeuwen, die van na WO III, waarin de hele wereld er uitziet als een achterbuurt van Venlo, maar dan buitengewoon verloe derd. Gelukkig maar dat de En terprise in het kielzog van de Borgs is meegereisd, zodat Pi card en zijn mannen op zoek kunnen gaan naar Cochran. Om tot hun ontsteltenis te ontdek ken dat deze grote historische Scène uit de film Star Trek: First Contact figuur in feite een vrolijke alco holist is. Floe krijgen ze hem aan zijn Worp-vlucht? Onder tussen beginnen de Borgs ook nog eens aan de bezetting van de Enterprise (stukje krakers- film). De regie van deze aflevering was in handen van Jonathan Frakes, die het er wat minder briljant van afbrengt dan zijn voorganger David Carson bij Next Generation. Maar wat doet het ertoe. Het fenomeen Star Trek is veel groter dan de films alleen. Afgezien van de tv-se- ries, bestaat het bij de gratie van al die liefhebbers die er, al dan niet in clubverband, via perio dieken en Internet met elkaar over doorfantaseren. Liefheb bers over de hele wereld, waar onder vooralsnog slechts deze aardbol moet worden verstaan. 'Bound': boeiende debuutfilm van Larry Andy Wachowski Filmacteur Steve Buscemi schreef en regisseerde Trees Lounge FILM INTERVIEW PIETER VAN LIEROP Trees Lounge. Te zien: Haags Filmhuis, Den Haag. Beetje puilende lichte ogen, meestal open hangende mond, geen verschijning die van ge zondheid lijkt te blaken. Voor een Amerikaanse filmacteur ziet Steve Buscemi eruit als een an ti-ster. Toch is zijn 'cult'-status verbluffend. Meer nog dan Har vey Keitel, op wie men een beetje uitgekeken begint te ra ken, is Buscemi hèt gezicht ge worden van de Amerikaanse 'independents'. Het rijtje films waarin hij re cent te zien was, spreekt voor zich: Mystery Train (Jarmusch), Living in Oblivion (DiCillo), Re servoir Dogs (Tarantino), Des perado (Rodriguez), Somebody To Love (Rockwell), Kansas City (Altman), Barton Fink en Fargo (gebroeders Coen). Daar komt nu Trees Lounge bij, de film waarin hij niet alleen de hoofd rol speelt, maar die hij boven dien zelf heeft geschreven èn geregisseerd. Na de première in 'Rotterdam' wordt dit uiterst onderhoudende debuut onmid dellijk in de bioscopen ge bracht. Het betreft een film met een Smofce-achtig karakter. Met een buurtkroeg die Trees Lounge heet als trefpunt, worden de verschillende verhalen van ver schillende habitués naast elkaar verteld met Buscemi zelf als het centrale karakter; een alcoholis tische, werkeloze automonteur met een zwak karakter. Steve Buscemi: Trees Lounge gaat over wat er met mij had kunnen gebeuren als ik was blij ven hangen in Valley Stream, Long Island, waar ik ben opge groeid. Ik vind het belangrijk dat er ook films worden ge maakt die over gewone alle daagse Amerikanen gaan. Heel soms doet Hollywood dat wel, maar dan moet het toch weer een verhaal worden ovèr kleine heldhaftige mensjes. En het móet een happy end hebben. Het moeten 'feel good movies' zijn. Dat is iets wat John Cassa vetes aan zijn laars lapte, hoe wel ik me wel degelijk goed ging voelen bij zijn films, omdat ik er ervaringen aan over hield die iets te betekenen hadden." „Ik heb me als filmer bijzon der geïnspireerd gevoeld door Cassavetes. Hij is mijn held. Daarmee bedoel ik vooral; in zijn mentaliteit van films ma ken. Niet qua verhalen. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in films die niet zo zeer ontwikkeld zijn vanuit een plot, maar vanuit karakters. En als er één cineast was die dat idee ge maakt heeft tot leidraad, dan was dat Cassavetes. Zijn liefde en eerlijkheid ten opzichte van zijn personages was ik nooit eerder in films van anderen zo tegengekomen. Dus toen ik zelf ging schrijven, deed ik dat vanuit het gevoel dat üc het zo persoonlijk mogelijk moest doen." Bij het maken van zijn eerste film heeft Buscemi nog weinig van zijn recente acteursfaam kunnen profiteren. „Dit script heb ik vijf jaar geleden al ge schreven en ik kreeg de produc tie maar niet van de grond. Re servoir Dogs, waarin ik Mr. Pink speelde, was de film die min of meer mijn naam heeft geves tigd. Daarna pas werd het fi nancieren van Trees Lounge een beetje makkelijker. Maar moei lijk was het nog steeds. Het was nodig dat ik persoonlijk een aantal acteurs van naam moest verleiden Samuel Jackson, Carol Kane, Danny Baldwin om in bijrolletjes mee te spelen voor een symbolisch honorari um. En ik ben hen buitenge woon dankbaar dat ze dat heb ben willen doen en met maxi male inzet. Ik vind dat tof van ze, speciaal omdat ik mezelf ook altijd zo heb opgesteld." „Het gebeurt nu dat ik ook voor commerciële films steeds grotere rollen krijg aangeboden. En dat staat me niet tegen, al zitten ze voorlopig vooral in de boevenhoek. Ik heb recent in Escape From L.A. gespeeld, de nieuwe John Carpenter-film. Ik speelde daar een schurk met gevoel voor humor en dat was plezierig om te doen. Het is be langrijk voor me om zulke din gen te aan te pakken, omdat ik daar het bestaan van mijn fami lie op kan bouwen. Het is zwaar om te bëstaan op basis van en kel en alleen onafhankelijke low budget-films. Voor Trees Lounge heb ik mijn gebudgetteerde sa laris terug in de productie kun nen stoppen. Ik schaam me dus Steve Buscemi: „Ik vind het belangrijk dat er ook films worden gemaakt die over gewone alledaagse Amerikanen gaan." allerminst voor mijn Holly- wood-optredens. Het heeft nut en het kan ook heel leuk zijn. Maar mocht ik niet tevreden zijn over toekomstige aanbie dingen, dan ga ik gewoon door met films maken met voor me zelf rollen die me wel bevallen. ...Nee, een nieuw script heb ik nog niet en ik ben zelfs niet aan het schrijven. Maar met Trees Lounge heb ik in elk geval me zelf bewezen dat ik het kan, wat een hele geruststelling is." Gina Gershon en Jennifer Tilly tillen de maffia in Bound. Een van de vele uitverkochte films op het Filmfestival van Rotterdam was Bound, de lesbi sche suspense-thriller van de broers Larry Andy Wa chowski. De film draaide er eenmalig als critic's choice van filmcriticus Ab Zagt en gaat vanaf vandaag gewoon de bio scoop in. Een opvallende onaf hankelijke productie van twee verknochte filmbroers uit Chi cago, die zelf het verhaal schre ven, als producent optraden en ook zelf de regie voerden van deze ongewone misdaadfilm. Het ongewone zit hem in de eerste plaats in de hoofdperso nen. Dat zijn voor de verande ring twee lesbische vrouwen, die op een slimme manier zij het kantje boord de maffia voor twee miljoen weten op te lichten. Een gegeven dat in in Hollywood nauwelijks kans zou hebben gemaakt voor ver filming. Daar zouden de verlei delijke vrijscènes tussen de bei de dames direct uit het scenario zijn geschrapt. En daarom is het goed dat er nog onafhankelijke filmmakers zijn in Amerika, die durven af te wijken van de cli- ché's en de platgetrapte paden. Het draait in Bound aanvan kelijk om Corky, een vrouwelij ke loodgieter met een crimineel verleden en Violet, een maf fiahoertje dat samenwoont met de volstrekt onberekenbare Ce- asar, een witwasser bij de maf fia. Ceasar wil zoals iedere maf fioso snel rijk worden en pikt op een dag twee miljoen drugsgeld van een collega. Het bloed van de vorige eigenaar kleeft er nog aan en dus moeten de biljetten eerst worden gewassen, ge droogd en gestreken; gewoon met de strijkbout, zo blijkt uit een van de meest humoristi sche scènes uit de film. De beide dames, die van meet af aan hevig op elkaar vallen, zien ook wel wat in zo'n berg geld, maar dan moeten wel eerst Ceasar en de overige maf fiabazen worden opgelicht. Dat valt niet mee omdat in deze film niemand elkaar vertrouwt en ook niemand daadwerkelijk te vertrouwen is. Het geld vormt de inzet van een luguber moordspel waarbij lijken vallen en geweld niet wordt geschuwd, maar waarbij na veel touwtrek ken de dames aan het langste eind trekken. In zijn vorm sluit de film aan bij de tradities van de film noir. Een duistere, broeierige sfeer met centraal daarin een fatale vrouw (Violet) die een verwoes tende aantrekkingskracht heeft op de mannen en de vrouwen om haar heen. Zij weet Corky voor haar wagentje te spannen en moet vervolgens toezien dat de zaken wat anders lopen dan gepland. De broers Wachowsky zorgen wat dat betreft voor een paar aardige verrassingen in het scenario en blijken goed te heb ben gekeken naar de films van Hitchcock, Tarrantino en David Lynch. De enscenering is sim pel: bijna de hele film speelt zich binnenshuis af, in en rond het appartement van Ceasar, maar het camerawerk is orgi- neel en verrassend, met erotise- rende close-ups en onverwach te shots van bovenaf. In de loop van de film ver schuift het perspectief van Corky en Violet naar de para- noide Ceasar die uiteindelijk de spil blijkt waar het verhaal om draait. Ceasar wordt op een Jack Nicholson-achtige, diabolische manier gespeeld door Joe Pant- oliano. Hij krijgt uitstekend te genspel van de zwoele Jennifer Tilly, als duistere femme fatale. Minder overtuigend is de lesbi sche loodgieter Corky, een rol van Gina Gerson, die we vooral kennen als showgirl uit de ge lijknamige film van Paul Ver hoeven. En daarin was ze abso luut beter op dreef dan in deze merkwaardige rol als vrouwelij ke loodgieter, al weet niemand zo erotisch een verstopte af voerpijp te repareren als Gina Gerson. in Extreme Measures, nog in diverse bioscopen te zien. The First Wives Club al dag. 16.40, 19.00,21.20. Daylight 12 jr., dag. 18.30; do. t/m zo. en wo. ook 21.30. The Island of Dr. Moreau 16 jr., dag. 21.50. Evita al. dag., 18.20; do. vr. ma. di. ook 12.30, 15.20 Jack al., dag. 14.00; za. zo. ook 11.30. Mathilda al., dag. 13.20, 15.40; za. zo. ook 11.00. De Klokkenluider van de Notre Dame al., za. zo. wo. 13.10, 16.00; za. zo. ook 10.50. De Avonturen van Pinokkio al. (Ned. gespr.), za. zo. wo. 13.15, 16.00. Born on the 4th of July 16 jr., ma. 21.00. Weekendje platteland 16 jr., di. 21.00. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. Trees Lounge 16 jr., dag. 19.15, 21.45; za. 19.15; zo. wo. 00k 14.00. OAmor Natural 16 jr., dag. 19.15; zo. wo. 00k 16.15. A Couch in New York 16 jr. dag. (beh- .zat.) 21.45; zo. wo. 00k 16.15. Les Affinités Èlectives 16 jr., do. t/m ma. 19.15; zo. 00k 14.00. Brasilia 16 jr., do. vr. zo. 21.45. Andrej Roeblov 16 jr., di. wo. 19.15; wo. 00k 14.00. De jonge Magiër al., (Ned. ondert., v.a. 8 jr.) zo. wo. 14.00. TUSCHINSKI tel. 070-3609282, Bui tenhof 20. Star Trek: first Contact 12 jr., dag. 13.10, 16.00, 18.50,21.30. The First Wives Club al., dag. 12.30, 14.50, 17.10, 19.30,22.00. Evita al., dag. 12.40, 18.40,21.40; za. zo. 00k 15.40. Sleepers 16 jr., dag. 18.10,21.20; do. vr. ma. di. 00k 12.10, 15.10. Dragonheartal., dag. 12.00, 14.30, 17.00, 19.40,22.10. Ransom 16 jr., dag. 13.00, 15.50, 19.00,21.50. Emma al., do. vr. ma. di. wo. 15.40. De Klokkenluider van de Notre Dame al., (Ned. gespr.) za. zo. wo. 12.20, 14.15, 16.10. 15È1 tel. 070-3456756, Car- ;6 jr., dag. 13.15, 16.00, L.30. E2 "inder Fire 16 jr., dag. L.30; do. vr. ma. di. 00k 'azinluider van de Notre Dame ïwo. 13.15, 16.00. -ait of a Lady 16 jr., dag. t 1.15; do. vr. ma. di. 00k ^O:5'30' ard Son al., za. zo. wo. nif00' parjE4 '2 j Professor al., dag. 13.15, 'B.45, 21.30. Ve,E 5 22hd Lies al., dag. 18.15, p. vr. ma. di. 00k 12.45, iren van Pinokkio al. za. zo. 5, 16.00. eveningen tel. 070- ;n£urhausweg2. drst Contact 12 jr., dag. lylo, 18.40, 21.40; za. zo. itatf 16 jr., dag. 12.50, 15.30, ol-io. Bart al., dag. 14.10, 16.30, M0. Measures 16 jr., dag. 9.10,22.00; do. vr. ma.di. ■0 timer Man 16 jr., dag. 13.30, rie:8.00, 20.10, 22.20; za.zo. :kP-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11