Abortus alleen in echte nood Feiten&Meningen Rechteloos Kritischer Hellend vlak Egoïstisch Geen echo's Stop de abortusfabriek Abortus symptoom van ondergang Geestelijke nood Bescherming noodzakelijk Walging Verdriet Doodgeboren Moordplan Protestmars Adoptie VRIJDAG 31 JANUAR11997 Over noodsituatie gesproken: mogen wij de nood in het leven van de moeder verande ren in de doodsnood van het ongeboren kind? Want, ondanks een brede aanvaar ding van abortus, blijft dat toch de grote vraag. Op grond waarvan is het ongeboren kind nu toch zo rechteloos? Wij weten in middels met z'n allen dat wat wordt wegge haald een levend kind is dat via een echo scopie bewegend in beeld kan worden ge bracht. Het wordt tijd dat we dit ongeboren menselijk leven weer als mensenleven gaan zien, en niet als een probleem. We leven in een land waar abortus en eu thanasie steeds meer het antwoord moeten gaan worden op vragen van nood en lijden. Het probleemoplossend vermogen van de ze samenleving wordt steeds verder geredu ceerd tot maar één oplossing: de dood. Zijn wij in Nederland niet meer in staat of be reid om daadwerkelijke hulp te verlenen, maar dan aan zowel moeder als kind? De Vereniging tot Bescherming van het Onge boren Kind (VBOK) verleent die hulp. Het alternatief is dus voorhanden. Hebben wij het lef om onze verantwoordelijkheid te dragen voor de consequenties van ons ge drag? Niet alleen 'baas in eigen buik', maar ook bewust zijn van de gevolgen van de vrijwillig gekozen geslachtsdaad. Gezien de huidige ontwikkelingen in zaken over leven en dood verkeert Nederland zelf in een noodsituatie. W. VAN DUUN Naar aanleiding van de reportage in Zem- bla over de abortuspraktijk in Nederland, ben ik toch wel geschrokken over het ge mak van artsen om deze ingreep te doen. De vrouw beslist gelukkig nog steeds zelf, maar er mag wat mij betreft wat kritischer naar de motieven van haar maar óók van haar partner worden gekeken. Naar mijn idee is een noodsituatie niet: omdat het buiten regent, een geplande vakantie of vanwege het geslacht, maar als men echt niet in staat is voor het kind te zorgen en het groot te brengen. Het is belachelijk dat wij hier nog tot ver in de zwangerschap een abortus doen. Die grens moet in alle landen om ons heen hetzelfde worden, zodat men in eigen land kan worden geholpen. Er moet dan ook een betere voorlichting over anticonceptie komen. Liefde en zorg Wie het 'wonder' van een geboorte mee maakt, moet zich toch op z'n minst afvra gen of het ontstaan van zo'n leven niet een even groot 'wonder' is. Om maar niet te spreken over het proces van de vorming van dat leven al die maanden. Het afbreken van zo'n leven is geen che misch proces dat wordt stopgezet. Het is moord! Dat leven wordt je geschonken door de grote Schepper en eens zal Hij iedereen verantwoording vragen: „Wat heb jij met dat leven gedaan wat ik jou toevertrouwde! Ook een gehandicapt kind dat een beroep op ons mensen doet om deze ouders met liefde en zorg te steunen en te helpen in de ze 'ieder voor zich, egocentrische, verma- teraliseerde maatschappij'. Naast die grote Schepper van het leven is er een andere duistere macht die mensen aanspoort tot de vreselijkste dingen, dat weet iedere christen. In die situatie waarin vrouwen of kinderen gedwongen zwanger raken, dan zou het afbreken van zo'n leven overwogen kunnen worden. Abortus zoals nu wordt gedoogd, maakt mij verdrietig en boos. Het leek allemaal zo duidelijk. Een zwan gere vrouw die zich in een 'noodsituatie' bevond en daarom geen kind wilde, kon in Nederland zonder veel problemen een abortus ondergaan. Weliswaar moest ze vijf dagen bedenktijd in acht nemen en met haar arts over deze beslissing pra ten, maar ze werd toch geholpen. Jaren lang heeft dat niet tot heftige maat schappelijke discussies geleid. Tot onlangs in het televisieprogramma Zembla bleek dat het begrip noodsitua tie erg ruimhartig wordt gehanteerd. „Een abortus omdat het buiten regent", zei een abortusarts in het programma. Die verklaarde overigens later wel dat hij dat niet letterlijk bedoelde. Het ging er meer om dat een vrouw misschien niet altijd exact zegt wat ze bedoelt. Puur omdat ze dat niet kan. Maar ondertus sen was de discussie over abortus al wel weer flink opgelaaid. Opmerkingen dat er ook geregeld abor tussen plaatshebben omdat het ongebo ren kind een 'verkeerd' geslacht heeft, deden de commotie nog meer oplopen. Net zoals de woorden van minister Borst (volksgezondheid), die principieel tegen geslachtskeuze is, maar wel begrip toon de voor een dergelijke keuze. De vrouw uit een andere cultuur kon namelijk wel degelijk in een noodsituatie komen, meende Borst, als haar man haar om haar zwangerschap dreigt te verlaten of te mishandelen. De reacties bleven niet uit. De Neder landse Moslimraad wees erop dat vol gens de islam abortus alleen in uitzon derlijke gevallen is toegestaan. Ethica Ghislaine van Tiel meende dat abortus om bovenstaande redenen getuigt van weinig respect voor het ongeboren le ven, terwijl juriste Dorien Pessers liefst de op abortus aandringende vader van het ongeboren meisje, achter de tralies ziet. We hebben onze lezers opgeroepen hun mening te geven naar aanleiding van de ze discussie. Vraag was wanneer er spra ke was van de in de wet bedoelde nood situatie. Moeten er scherpere eisen wor den gesteld aan het toestaan van abortus of moeten de grenzen juist worden ver- legd. Het overgrote deel van de lezers die de moeite hebben genomen in de pen te klimmen, is van mening dat het begrip noodsituatie te ruim wordt gehanteerd. Volgens een aanzienlijk deel is abortus alleen toegestaan als het leven van de moeder in gevaar is. Allerwege wordt er op dit moment weer druk gedebatteerd over de normen en gr< zen van abortus. Regering, medici, en vet instanties die menen hier zeggenschap 01 te hebben, stellen zichzelf en ons de vraa Waar ligt de grens, hoever kunnen we Hoe stellen we de norm en wie stelt de norm. Ik ben hier ernstig over verontrust! Als christen, die als diep gelovige in deze tijd wereld durft te staan, zeg ik: „De grens er de norm is allang overschreden! En wij al bevinden zich op een hellend vlak!" Daar om voor iedereen die zich over dit 'pro bleem' buigt wil ik dit zeggen: luister naa de norm die God ons vanouds in Zijn Woord gesteld heeft namelijk 'Gij zult nie doden!' Hoe jong de vrucht ook is, het is IJ ven. En abortus is een beëindiging van dij vroege leven en dus moord! De normen p heeft God ons gegeven. Voor de mens vair toen maar ook voor de mens van 1997! Zr gelden voor alle terreinen van het leven, c ook het seksuele en alles wat daarmee vei^ band houdt. Ouderwets of afgedaan? Nee want God, de schepper van alle leven zeg ook in 1997, 'Onderhoud deze normen er gij zult leven!' M. KLAASSEN Leven en laten leven, ook in 1997. Is die p ruimte er vandaag nog? Helaasvaak niet! Abortus is ethisch alleen verantwooi wanneer het leven van de moeder in gevi. is of kan komen. Wie zich om andere rede® nen laat aborteren, leeft niet, maar is egorj tisch en mensdegeneratief bezig. God is de Schepper en beheerder van al h leven en Hij alleen bepaalt het begin en ft einde van ieder levend wezen. Dus handa af van het begin van het leven. Degene, djj aborteert of zich laat aborteren, kan dit or mogelijk verantwoorden! jfi De praktijk heeft uitgewezen, dat veel vrojs wen van een ondergane abortus een trau-v ma hebben overgehouden. En een ieder <jd in nood komt bij zwangerschap kan in den goede zin geholpen worden, maar niet dql< zwangerschapsafbreking. Welke echte mog der zal een kind (ook in het prille begin) willen afstaan? Niemand toch zeker! Daai{ om is abortus verkeerd, zondig en zeer v< werpelijk. Wie abortus aanvaardt, maakt E| zichzelf tot schande voor God en de natie- A. VERHAGEN ILLUSTRATIE WIM STEVENHAGEN Abortus bij gezonde vrouwen is mijns in ziens onaanvaardbaar. Bij een ongeboren kind dat niet levensvatbaar is, volgt mees een spontane abortus. Het maken van ee echo voor de geboorte, zou alleen bij hog uitzondering mogelijk moeten zijn. Zo za men niet meer te weten komen van welk geslacht de baby is. Daarmee worden abc tussen voorkomen. Er zijn vele voorbehoedsmiddelen, waaro der sterilisatie. Maak daar dan ook gebrui van als je niet geschikt bent voor het moe derschap. En bedenk één ding, de maat schappij van heden gaat ten onder aan dA beslissingen van de regeringen van de laatste twintig jaar. Waarvoor u niet heeft gekozen, ook al heeft u steeds uw stem ui gebracht op een regeringspartij. De prettigste manier van leven is nog altij in gezinsverband. Ik hoop dat de jongereL mensen weer terug keren naar een warm] familieleven, zonder abortus, met respectL voor het ongeboren kind. jei Helaas voel ik mij geroepen op het onderwerp abortus te reage ren. Waar zijn wij in Nederland mee bezig. We beschermen elk diertje en plantje, en dat vind ik terecht, maar 'tjonge menselijk leven slachten we af voor de meest banale motieven. We hebben zelfs (deskundige?) art sen gevonden die in de abortus klinieken de abortussen aan de lopende band verrichten. Abor tus is echter een mooi woord voor vermoorden van onschul dige en weerloze wezens. Ik praat niet over noodsituaties die zich kunnen voordoen. Maar met de noodgevallen vul je geen abortusfabriek, zoals de abortusklinieken in de volks mond worden genoemd. Roep dan ook elk weldenkend mens op om hier tegen te reageren. Moeder Teresa zei bij het ont vangen van haar Nobelprijs: Laf en gemeen Het doden van ongeboren kin deren had nooit in de wet mo gen worden toegestaan. Het is in mijn ogen de lafste en ge meenste moord die er is. g DER MEULEN-VAN DEUEREN Altijd toestaan Abortus moet altijd worden toe gestaan als-de vrouw geen kind wil krijgen. Om wat voor reden dan ook. SOPHIA REUNIERSE-B AKKER „Niet de onderontwikkelde lan den zijn arm, maar de westerse landen. In arme landen hebben ze dan wel geen geld maar ze zorgen tenminste voor hun kin deren en ouderen. In het wes ten hebben de mensen geld en zogenoemde welvaart en daar passen geen kinderen in de hebzuchtige maatschappij. Laat iedereen die dit kan lezen dankbaar zijn dat hun ouders wel de zorgen van kinderen wis ten te dragen. Staat er niet in de Bijbel: heeft uw naaste lief. En Jezus zelf zegt: wat ge aan de minsten der mijne heeft ge daan, heeft ge aan mij gedaan. Moge onze regering haar ver antwoordelijkheden kennen, te genover God en zijn naaste, en de bezem halen door deze on toelaatbare praktijken. Als achtergrondinformatie geldt, dat ik indertijd samen met mijn partner de gehele 'procedure' tot en met het feit zelf heb doorlopen. Bovendien heb ik al jaren beroepsmatig contact met gynae cologen en huisartsen, en weet derhalve veel van de werkelijke gang van zaken op veel medische terreinen, waaronder het onderhavige. Als bijdrage in de discussie over abortus hierbij enige opmerkingen. De ervaring heeft geleerd, dat het begrip 'noodsi tuatie' reeds volledig achterhaald is: ieder argu ment ('ik kan het niet aan' e.d.) is voldoende. Voor het betreffende ziekenhuis, ook het Haar lemse E.G., is slechts de in de wet aangegeven be denktijd heilig. De grenzen zijn reeds volledig op gerekt; de gehele discussie is in feite onnodig. Als we kijken naar de opkomst en ondergang van de beschavingen in de geschiedenis, dan valt te constateren dat de huidige abortuspraktijk niets anders is dan een onderdeel van de neergang van de westerse beschaving. De politiek, met name in Nederland, doet het voorkomen alsof men begaan is met het lot van de 'zwakken' in de samenleving. Dit mag op fi nancieel gebied dan enigszins het geval zijn. Maar hoe zit het dan, beschaafd gezien, met de aandacht van diezelfde politiek voor de echt zwakke, de echt afhankelijke: het ongeboren kind? Daarbij komt nog een essentieel punt: de huidige wet is gemaakt begin jaren zeventig. Sindsdien is de medische wetenschap dusdanig voortgeschre den, dat bij wijze van spreken in de ene behan delkamer sprake is van een te aborteren foetus, terwijl in de kamer ernaast gevochten wordt voor het behoud van het het leven van een precies even oud kind. Willen wij als maatschappij ons morele niveau nog enigszins overeind houden, dan kan het op grond van dit feit niet anders zijn, dat de abortus- leeftijd van de foetus aanzienlijk wordt terugge bracht, in ieder geval tot ruim voor de leeftijd, waarop thans kinderen in leven gehouden kun nen worden. Tenslotte is er nog een geheel onbelicht punt: de geestelijke gevolgen voor de vrouw, ook al heeft zij in de gegeven situatie nog zo 'vrijwillig' de in greep ondergaan, alsmede voor de vader, die in feite in de gehele procedure buiten spel staat. Een ingreep als abortus blijft in veel gevallen knagen. De kans is groot, dat dit nog verborgen leed in de toekomst om aandacht schreeuwt. Juist in dit land met zijn uitstekende abortuswetgeving, waar alleen in noodgevallen abortus plaatsheeft, en dat dank zij zijn uitstekende voorlichting het laagste aantal ingrepen ter wereld telt! J. SCHOENMAKER Minister Borst spreekt zelf van ongeboren leven en dat is ook zo. We kunnen het wenden en keren zo we willen, maar het blijft doden van levende kinde ren. Als Nederland zo graag wil doorgaan voor een rechtsstaat, dan moeten de meest onschul dige kinderen optimaal be schermd worden. Dit houdt in dat alleen een abortus mag wor den toegestaan als het leven van de moeder ernstig gevaar loopt. D. WILGENBURG Abortus: Omdat het buiten zou regenen, omdat het 'weer een meisje' is, omdat het 'gehandi capt' zou zijn. Met walging heb ik gekeken naar het televisie programma Zembla. Waar halen de mensen het lef vandaan om te beslissen over het leven van zo'n nietig men senkind. En de regering... och, die doen net of ze van deze praktijken niets afwisten. JANNA KORT-V. D. MAREL Juist op de dag dat de discussie betreffende abortus op gang kwam, bleek dat onze zo gewilde zwangerschap niet doorging. Ons kindje bleek al drieënhalve week dood in mijn buik te zitten. Om emotionele redenen wilde ik niet dat de miskraam spontaan op gang zou komen. Ik verzocht om een curettage. In zo'n verdrietige situatie blijkt niemand mee te willen werken. Noch de verloskundige, noch het AZL (Academisch Ziekenhuis Lei den). Na vijf dagen zat ik pas voor het eerst bij een gynaecoloog en vijf dagen later kon ik pas worden geholpen. Dat zijn in totaal tien dagen van nodeloze spanning en verdriet. Vooral als je dan in de kranten leest dat je voor een abortus vaak dezelfde dag al te recht kunt. Waarom een levend kindje wel in één dag weghalen en een kindje dat drieënhalve week dood is nog tien dagen laten zitten? MONIQUE SCHOUTEN Dat de beslissing voor het al dan niet ondergaan van een abortus bij de zwangere vrouw ligt, lijdt voor mij geen enkele twijfel. Maar het in 'geestelijke nood verkeren' als criterium voor het al dan niet uitvoeren van een abortus biedt voor mij wel aanleiding tot discussie. Wanneer is een vrouw in gees telijke nood? Is dat als zij op zestienjarige leeftijd zwanger is, in de derde of vierde klas van het vervolgonderwijs zit en geen mogelijkheid ziet om haar kind op te voeden? Is dat als zij vijftig jaar oud is, zichzelf emotioneel en lichamelijk niet meer in staat acht om een kind groot te bren gen? Ik denk dat een ieder die het beslissingsrecht van de vrouw voor het al dan niet on dergaan van een abortus res pecteert, de geestelijke nood van beide vrouwen zal onder kennen. Anders wordt dat indien de vrouw zich in de abortuskliniek meldt omdat ze voor de derde of vierde keer in verwachting is van een dochter, terwijl haar culturele achtergrond min of meer vereist dat ze dit keer een jongen op de wereld zet. Dat het geslacht van de ongeborene bepalend kan zijn voor het on dergaan van een abortus is naar mijn mening verwerpelijk. Maar, wie kan de vraag beant woorden of deze vrouw in gees telijke nood verkeert? Immers, indien zij de abortus niet onder gaat, wordt er dan op toegezien of zij later niet overgeleverd is aan een situatie die tot geestelij ke nood leidt? Het al dan niet stellen van een criterium als 'geestelijke nood' voor het on dergaan van een eventuele abortus komt hiermee ter dis cussie te staan, want de vraag of een vrouw in geestelijke nood verkeert is eigenlijk niet te be antwoorden. Het ter wereld brengen van zo'n ongewenste dochter kan uiterst negatieve gevolgen hebben voor de baby alsook voor de oudere kinderen. De belangrijkste voorwaarde om op te groeien tot een geluk kig en gezond persoon is in de eerste plaats een stabiele omge ving en een of twee volwasse nen die het kind ook daadwer kelijk wensen en liefhebben. Met betrekking tot uw vraag naar meningen van lezers over de kwestie rondom het begrip noodsituatie in verband met het toestaan van abortus, is mijn mening (welke u als een aforis me zou kunnen aanmerken) de volgende: Elk debat over abor tus is priori een doodgeboren kindje. Het huidige gedoogbeleid inza ke abortus, kan leiden tot het volgende moordplan. Als je va der of moeder lastig, ziek of hulpbehoevend wordt, geef ze dan maar een spuitje. Moord is moord of je nu een mens in wording of mens in de laatste levensfase bent. J. DEJONG-MEYER In België is er met een 'Witte Mars' massaal geprotesteerd gen verkrachters en kinder moordenaars. In Nederland komt er, als het aan mevrouw Borst ligt, een wet die het mo lijk maakt om kinderen die om welke reden dan ook o gewenst zijn, in de moeder schoot te vermoorden. De kin deren hebben zelf niet om he leven gevraagd. Zij zijn weer loos. Moeten wij nu een rode protestmars gaan houden? J. G. VAN DER GEEST Nederland is niet streng geno tegenover criminelen. De )t doodstraf bestaat hier niet, ge J lukkig. Zouden we dan met z' allen niet ook de onschuldige |v en weerloze ongeboren kinde ren willen beschermen? F de moeder door de zwanger schap in levensgevaar verkeer 'u is er sprake van een noodsitui n. tie. De zwangere vrouw hoeft het kindje niet eens zelf op te voeden en te verzorgen. Er staan veel kinderloze echtpan j te trappelen om het van haar over te nemen. Zo hoeft ze zie later ook geen verwijten te mi 1Q ken dat ze haar eigen kindje heeft gedood. Veel vrouwen krijgen daar namelijk spijt var rg Het zal misschien een zware weg zijn voor menig zwangen Het is kiezen uit twee kwaden le maar adoptie is dan wel de be )v te keuze. H. VAN EGMOND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 2