'Het is niet dat publiek vraagt en wij draaien' LEIDERDORP Voor filmers volop brood in de horeca 'Kakkerlakken' mist samenhang Cultuur Kunst Containers is 'eye-opener' VRIJDAG 31 JANUAR11997 Nog geen jaar was het Cen trum Beeldende Kunst (CBK) open of de gemeen te Leiden concludeerde dat het er een 'zooitje' was. De directeur verdween spoor slags, waarna Connie van Driel het roer overnam. Die stelt ruim een jaar later dat het CBK op de goede weg is. „In een toch behoorlijk korte periode is veel be reikt. Allemaal in mindere of meerdere mate succes- jes." leiden erna straatsma Terugkijken doet Van Driel ove rigens liever niet. „Typisch Leids. Daar word ik een beetje moe van. Ik kijk liever vooruit." Over de veranderingen die ze in 'haar tijd' heeft doorgevoerd be perkt ze zich tot opmerkingen dat er 'veel op de rails is gezet' en de 'bedrijfsvoering is verbe terd'. „Veel dingen spelen zich achter de schermen af, die val len weinig op." Na de opening op 4 septem ber 1993 zijn de taken van het CBK uitgebreid, in tegenstelling tot het aantal personeelsleden. Bij het kunstcentrum werken in totaal zes mensen, allen part-ti me. Twee publiciteitsmedewer kers van ieder 20 uur, een tech nisch medewerker (36 uur), twee stafleden (ieder 32 uur) en Van Driel (32 uur). „Met een zeer beperkt aantal mensen moeten we behoorlijk wat doen." Het CBK is verantwoor delijk voor de Kunstuitleen en tentoonstellingen, en houdt zich daarnaast bezig met 'kunst in openbare ruimte' en de infor matie en advies op het gebied van hedendaagse beeldende kunst. Laatstgenoemde taken zijn er pas later bijgekomen. „Dat doen we er nu gewoon bij, terwijl ik met name 'kunst in openbare ruimte' eigenlijk een heel belangrijk gebied vind." Wapenfeiten Ondanks alle inspanningen van het personeel en het door de gemeente gestelde doel dat het CBK beeldende kunst 'dichter bij de mensen' moet brengen is het nog steeds nooit echt druk in het gebouw aan de Hoog landse Kerkgracht. Al vindt Van Driel zelf dat dat 'reuze mee valt'. Om vervolgens enkele wa penfeiten van 1996 op te noe men. De tentoonstelling 'Bekijk 't maar' over sociale vernieu wing in Leiden-Noord trok 1.200 bezoekers. 'De Verwonde ring' (relatie kunst en weten schap) en 'Het Land in mij' (van en over migranten) trokken bei de 800 bezoekers. Wel veel min der dan de In De Waag georga niseerde tentoonstelling over 'de markt': die haalde in totaal 10.000 bezoekers. Wellicht speelt de toeganke lijkheid van De Waag een grote rol in het succes van de daar ge houden tentoonstellingen. Het CBK ligt buiten de winkelroute en is van buitenaf niet herken baar als tentoonstellingsruimte- CBK. Er zitten geen ramen aan de kant van de Hooglandse Kerkgracht die een inkijkje ge ven in het gebouw. Van Driel: „Ik kan natuurlijk moeilijk die kant openbreken. Dit gebouw is nou eenmaal zo." Connie van Driel: „Die groep met lagere inkomens en opleidingen probeer je ook te bereiken, maar dat i; termate moeilijk. Daar ben ik nog niet helemaal uit." De provincie toonde zich eind vorig jaar minder tevreden. Bijna alle kunstuitlenen slagen er niet in hun klantenkring te vergroten. Het bezoekersaantal is de laatste jaren gedaald. Le ners hebben over het algemeen een hoog inkomen en een hoge opleiding. In Leiden is het aan tal leners (ongeveer 800) niet gedaald, maar evenmin toege- „Die groep met lagere inko mens en opleidingen probeer je ook te bereiken, maar dat is ui termate moeilijk. Daar ben ik ook nog niet helemaal uit." Over een meer 'marktgerichte aanpak' van de kunstuitleen heeft Van Driel haar twijfels. Hoewel die aanpak in Alphen aan den Rijn een groot succes is. Zonder provinciale subsidie slaagt de kunstuitleen er daar in een hoge omzet te halen:/door rekening te houden met de vraag van het publiek. „Je kunt rekening houden met je pu bliek, maar je kunt je oren niet helemaal laten hangen naar de vraagkant. Het mag niet zo zijn dat het publiek vraagt en wij draaien. Wij hebben wat dat be treft ook een ideëel doel. Overi gens hebben wij in onze collec tie ook hele toegankelijke kunstwerken, zoals grafiek en fotografie." Begeleiden De suggestie om de kunstuit leen samen te laten werken met de naastgelegen openbare bi bliotheek wijst Van Driel af. Het in een gebouw lenen van zowel een boek als een schilderij lijkt haar geen goed idee. „Je moet mensen ook goed kunnen 1 leiden in hun keuzes." En wat vindt ze van het idee om het CBK tezijnertijd te ver huizen naar een nieuwe afde ling van stedelijk museum De Lakenhal? Mogelijk heeft dit het klantentrekkende effect van een meubelboulevard. „Een muse um is wat anders dan een cen trum voor beeldende kunst. Een museum is veel beschouwen den bewaart het cultuurgoed. foto mark lamers Het Centrum Beeldende Kunst is veel meer een intermediair die de verbinding aangaat tus sen kunstuiting en publiek." Ze heeft een heel andere wens. „Het Nationaal Natuur historisch Museum hiernaast gaat weg. Dat gebouw zou je een culturele bestemming kun nen geven. Dan kunnen wij de Kunstuitleen uitbreiden en onze depotproblemen oplossen. De rest van de ruimte kan gebruikt worden voor, bijvoorbeeld grafi sche, bedrijfjes en ateliers." Een dezer vorstige dagen stapte ik aan het Noordeinde her keu- rig gerestaureerde voormalige Marine-complex binnen. Tijdens de feestelijke nieuwjaarsreceptie de kunstredactie krant had ik namelijk einde lijk mijn collega Waal ontmoet en gezellig keu velend over kunsten en kunstjes waren we tot de con clusie gekomen dat op deze plaats mis schien wat meer specifieke aan dacht zou moe ten worden be steed aan de Leidse musea en tentoonstellin gen. Met dit goede De hoestende suppoost kon me niet veel wijzer maken over het verschil tussen maquettes en schaalmodellen en daarop liep ik door naar de modeltreintjes. deze Aangezie mijn ouders mij i ger nooit verwend hebben met een elektri sche trein- baan, was ik daarvoor toentertijd aangewezen in mijn achter hoofd de vraag wat nu precies het verschil is tussen een ma quette en een schaalmodel, stond ik in het portaal van het Model Museum Leiden. De toegangsprijs was in ieder geval niet geminiaturi- seerd: zeven gulden en vijftig cent. (Ik weet nog dat je, niet eens zo lang geleden voor een kwartje in de Lakenhal naar binnen mocht en dat je voor een dubbeltje via het restaurant de Burcht op kon.) Omdat er geen lift is, moest ik eerst de trappen besrijgen. Nadat ik op de derde verdieping weer op adem gekomen was, slenter de ik langs de uitgestalde vlieg tuigjes en de bootjes en daarbij bekroop mij het gevoel dat ik in een reusachtige speelgoedkast van iemand anders was beland. Ik was de enige bezoeker en dat maakte de ambiance zelfs enig zins beklemmend. Al die kleine prutserigheidjes die met enge lengeduld in elkaar waren ge flanst, duizenden uren besteed aan priegelwerkjes om mij hier op een koude namiddag te ver maken... Op het moment dat ik werkelijk droefgeestig dreigde te worden, ontving ik een teken van leven. Een verdieping lager kuchte iemand. riendje op de vader traject moest VALLENTGOED treinreis naar Zwit serland. De vader van mijn vriendje stond midden in zijn miniatuurlandschap en liet de treintjes vanaf station Utrecht vertrekken. Ze reden daarna een volledige cirkel, om tenslotte de eindbestemming re bereiken, onderaan een bergje dat de Matterhorn moest voor stellen. Zelf er mee spelen was uitge sloten, aangezien die vader de zolderdeur strak op slot hield. Hier in het museum leek liet an ders. Alle lichtjes stonden aan en je kon zonder bezwaar bij de knopjes. Ik heb ze allemaal uit geprobeerd, maar de treintjes op het emplacement in een mijn stadje in het Wilde Westen wa ren niet in beweging te krijgen. Navraag bij de suppoost leverde op dat de treintjes alleen be diend konden worden door de bouwers ervan, als die aanwezig waren... Even speelde ik met de gedachte dat de vader van mijn vriendje hier de hand in had. Enkele momenten later stond ik weer in het winterzonnetje. (Overgens is volgens het woor denboek een maquette 'een schaalmodel van een bouwwerk Doe-tentoonstelling in Boerhaave Kinderen mogen op maandag 3 februari om 16.00 uur de nieuwe permanente doe-tentoonstelling in museum Boerhaave in Leiden als eerste betreden. Kinderen vanaf groep 7 van de basisschool kunnen er natuurkundige en biologische experimenten doen. Dit nieuwe idee sluit aan bij het gemeentelijke project Museum en School. Nacht van de Kunst in Leiden Centrum Beeldende Kunst houdt in samenwerking met het bureau van Leiden Cultuurstad in de nacht van 21 op 22 juni 'De nacht van de Kunst'. Buiten, voor het CBK op de Hooglandsekerkgracht, pre senteren beeldhouwers, schilders, muzikanten en andere kunste naars hun werk. Voor degenen die door drukte de expositie buiten kunnen daarna in het CBK terecht om de kunst te bekijken. André Hazes in het ziekenhuis Zanger André Hazes is gistermiddag met maagpro blemen opgenomen in het ziekenhuis. Alle concerten voor de komende weken zijn afgezegd. Volgens zijn dokter is absolute rust noodzakelijk voor een snel herstel. Om die reden wil zijn management ook niet vermelden in welk ziekenhuis de zanger Concerten in museum Lakenhal leiden In de 17de eeuwse zaal van het Stedelijk museum de La kenhal in Leiden worden zondag 2 februari twee concerten ge geven. Het eerste, om 12.45 uur, is een piano-cello duet. Het tweede, dat om 15.15 uur begint, wordt verzorgd door een blok fluitkwartet. De artiesten zijn studenten die hun studie van het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bijna of net hebben af gerond. 'Tja, dat was nou eens iets heel anders', sprak iemand na afloop van de voorstelling in de wan delgangen. Keurig gezegd, maar met andere woorden: het to neelstuk 'Kakkerlakken' was nauwelijks te volgen. Niet voor niets volgde er na het vijf kwar tier durende stuk slechts een voorzichtig applausje van het bescheiden aantal theaterbe zoekers. De toelichting in de folder is duidelijk. 'Kakkerlakken' gaat over een verjaardagsfeestje in een illegaal naaiatelier. De zaak loopt uit de hand, wanneer de jarige wordt omgebracht. Er wordt in deze groep van illega len Turks, Engels, een beetje Frans, Duits en Nederlands ge sproken. Hier en daar met een sterk accent, zodat je extra goed moet opletten. Deze toelichting biedt wel enig houvast bij het zien van dit stuk. De angst voor verraad, de onderlinge spanningen en de afpersing om voor grof geld aan een paspoort te komen zijn in de losse scènes enigszins her kenbaar. Zelfs het verspringen van de chronologische volgorde van de scènes en de combinatie van droom en werkelijkheid zijn met enige goede wil te volgen. Toch mist het geheel helaas de kracht om tot de verbeelding te spreken. De Turks-Nederlandse schrij ver Saban 01 is het namelijk niet gelukt om de door hem verza melde verhalen van illegale ar beiders tot een samenhangend verhaal te smeden. Ondanks de inzet van spelers en muzikanten blijft er een kloof bestaan tussen de gebeurtenissen op het podi um en de zaal. Daardoor blijven we er vreemd tegen aankijken. stekelijk in een ploeg zieken broeders, dat zelfs het lijk ont waakt. Een halve seconde later blijken de containers dicht op elkaar gepakte huizen te zijn, waar zeer verschillende types recensie susanne lammers 'Containers' door Theater Lebelle. Regie: Dirk van Duijn. Gezien: 30/1, Theater Im perium. Je hoeft niet te hurken. Soms moet je zelfs op je tenen lopen, want de beeldtaal van Theater Lebelle is, zeker in het begin, soms behoorlijk gestileerd. Hun derde voorstelling 'Containers' gaat over 'het accepteren van elkaar' - een oudje in het thea ter, maar toch is het hier min der afgekloven dan elders, want Lebelle bestaat uit acteurs met een verstandelijk handicap. Bovendien is 'Containers' - ondanks de serieuze thematiek - buitengewoon grappig, door de talloze kleine vondsten en door de prestaties en het im provisatietalent van de spelers. De basis van 'Containers' is door hen gelegd. Het zijn hun ideeën die verwerkt zijn door de professionele begeleiders, onder wie regisseur Dirk van Duijn. En wellicht daardoor kijk je naar een stuk, dat heel erg eigen en dus geloofwaardig is. Het begint in de haven van Amsterdam, waar een vracht van eigenaar verwisselt: niet al leen koopwaar, maai- ook ver stekelingen, zo blijkt. Als de nacht valt, komen de donkere kanten van de haven aan het licht: boeven en hoeren en in een van de containers blijkt zich zelfs een lijk te bevinden. De ge alarmeerde politie verandert op de muziek van 'YMCA' zo aan- travestiet wel de meest uitge- sprokene is, al doen de thuis werkende prostitueé en de Turkse huisvrouw maar weinig voor hem/haar onder. Pal daar op zitten we in het tv-program- ma over leven met buitenlan ders, dat ontaardt in een Baby lonische spraakverwarring, tot dat de assistente ingrijpt en in een moeite door het stuk van een happy end voorziet door twee zoekende zielen te hereni gen. 'Containers' ontleent zijn charme aan zijn directheid. Aan de vanzelfsprekendheid waar mee taboes doorbroken worden bijvoorbeeld. Of aan de interac tie tussen publiek en spelers. Het Turkse vrouwtje dat haar man zoekt en daarbij de haven arbeider lelijk in de weg loopt, krijgt van hem te horen dat hij helemaal geen man is. Wel waar, zegt iemand in de zaal, je bent wel een man. 'Ik ben een vrouw, echt waar. Maar ver keerd geboren," houdt de ha venarbeider stug vol. 'Containers' is een eye-ope- ner. Het begint bedaard maar dan ineens komen in een duize lingwekkend tempo ongewone, verrassende en komische tafe relen voorbij. Vermaak dat je aan het denken zet. Directeur Centrum Beeldende Kunst Leiden ScHciClllTlOClcl af en toe tegenkomt, gaat het al net zo beroerd. Zorgelijk begin je je af te vragen of de Finse hy perrealist nou nooit moe wordt van zijn eigen zwartgalligheid, als Kaurismaki prompt zijn ver haal een briljante wending geeft. Alle dupes besluiten teza men een nieuw restaurant te openen en - verdomd! - ze ma ken er een succes van. Aki Kau rismaki presenteert een 'happy end'! Het zou eigenlijk op de voorpagina moeten. En dan is er nog Trees Loun- W ge. het hartverwarmende regie- debuut van Steve Buscemi dat zich niet echt afspeelt in een M restaurant, al valt er ook wel iets hartigs te bestellen in de buurt- H Jr kroeg van de titel. Maar de M C%k 'ff' clientèle wordt er stellig met net j I'TaS/T*** zo veel mededogen en schuur- it papieren humor bekeken als de sukkelaars de twee vorige films. Buscemi zelf ^11^ (een 'cult-acteur' uit diverse films van o.m. Tarantino en de Coen Brothers) speelt de een- trale hoofdfiguur; een werkeloze Meubelplein Uidcnlorp ligr aan de A4 tussen Rouerdam en Amsterdam, afslag HJiri inn ni riftl automonteur Nadere details Leiderdorp Meer mfbrmaue: 0-1-5416585 tip koopzondag geopend: JVlEUBfcLPLEIN kunnen wachten tot volgende Srourenbeek. Croenewegen Lederland. Valhal. Houwding, Bzalbergen. J ClftCDTWVïn week, als Trees Lounge tn heel Kooreman en Slaapkamercenrrum. Gesloten: Mijnders en Chairity. Lc UbKUUKr C v Nederland gaat draaien. rotterdam pieter van lierop Dat drie opvolgers van Huub Bals nog steeds films draaien van Peter Greenaway en Otar Iosseliani is zo bijzonder niet; ze behoren immers tot de abso lute wereldtop van de niet-com- merciële cinema, waar alle festi vals wel pap van lusten. Maar dat 'Rotterdam' zichzelf blijft en ook allerlei leuke afwijkingen in ere houdt, mag blijken uit het feit dat de door Bals gekoester de belangstelling voor culinaire cinematografie wordt voortge zet. Babette's Feast, Lunga Vita Alia Signora, Tampopo en vorig jaar Au Petit Marguery. zijn slechts een paar titels uit een roemruchte reeks. Big Night sluit er naadloos op aan en net als bij de openingsfilm van vo rig jaar het geval was, heeft de maker er zich voor laten inspi reren vanuit de eigen familie kring. Acteur Stanley Tucci (vooral bekend uit de tv-serie Murder One) schreef samen met Joseph Tropiano het scena rio dat hij vervolgens regisseer de in samenwerking met Camp bell Scott, die de zoon is van ac teur George C. Scott. Net als in De Aziatische filmster Jackie Chan stond gistermiddag tegenover bur gemeester Peper in de veronderstelling tot 'buitengewoon burger' van de stad Rotterdam te worden benoemd. Maar dat feest ging niet door. Op commando van Peper werd het idee om de eregast van het Rotter dams Filmfestival deze bijzondere titel te verlenen op het allerlaatste moment afgeblazen. Met verontschuldigingen, een gouden pen en twee boeken ging Chan weer naar huis. foto wfa Au Petite Marguery betreft het een copieus laatste avondmaal in een restaurant dat zijn deu ren zal moeten sluiten. Het ver schil is dat de gebroeders Primo Pilaggi (Tony Shalhoub) en zijn broer Secondo (Stanley Tucci zelf) de dreigende sluiting wil den voorkomen door nog een keer alles uit de keukenkast te halen. Die opzet slaagt niet, maar de kennissenkring houdt er in elk geval een onvergetelij ke maaltijd aan over. Er is in het Rotterdamse festi val trouwens nog een film te zien waarin het al dan niet flo reren van een restaurant cen traal staat: Drifting Clouds, de beste film van Aki Kaurismaki sinds jaren. Kati Outinen speelt een serveerster wier lot al net zo deprimerend verloopt als dat van alle vorige Kaurismaki-hel- dinnen die ze gespeeld heeft. Het etablissement waar ze werkt was al zwak beklant, maar de klad komt er pas echt in wanneer op een kwade avond de alcoholistische kok tussen de tafeltjes door de portier met een keukenmes najaagt. De tent wordt gesloten en Kati komt op straat te staan, terwijl vrijwel ge lijktijdig haar echtgenoot zijn baan verliest als trambestuur der. En ze hadden al eens een dood kindje gehad en nou wordt ook nog de op afbetaling gekochte tv weggehaald. Steeds dieper zakken ze weg in een poel van ellende en met alle vroegere collega's die Kati

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 17