Voortreffelijke medische thriller Dragonheart: Amusant en bespottelijk, zelden mythisch Films Machoman Steven Seagal laat zich zien en horen in The Glimmer Man )ONDERDAG 30 JANUAR11997 :ILMS IN DEN HAAG IABYLON 1 tel 070-3471656. naast Station. Extreme Measures 16 jrdag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ABYLON 2 The Portrait of A Laday 16jr.. dag. 12.45, 15.30, 18.15,21.15 IABYLON 3 Emma at., dag. 18.45, 21.30, do, vr. jr. I ma. di. ook 13.15, 16.00. Matilda al za. zo. wo. 13.15, 16.00. ETROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car- igielaan 16. Ranson 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ETROPOLE 2 Courage Under Fire 16 jr., dag. I 18.45, 21.30; do. vr. ma. di. ook 13.15, 16.00. j.I De Klokkenluider van de Notre Dame hjal.,za. zo.wo. 13.15, 16.00. (Ne- arjj derl. gesproken). (ETROPOLE 3 zo The Leopard Son al., dag 13.15, I 16.00, 18.45. I The Portrait of A Lady 16 jr., dag. 21 15 valETROPOLE 4 I Surviving Picasso al., dag. 18.45, 21.30; do. vr. ma. di. ook 13.15, 16.00. Pinokkioal., (Ned. gesproken) za. zo. wo. 13.15, 16.00. ETROPOLE 5 Secrets and Lies al., dag. 12.45, 15.30, 18.15,21.15. ATHÉ Scheveningen Kurhausweg2, r fotel. 070-3515738, reserveren tel. $0-3515778 Ransom 16 jr dag. 13.10, 15.50, 18.30,21.10 The First Wives Club al., dag. 13.40, 16.00, 18.20.21.20. The Glimmer Man 16 jr., dag. 13.20, 15.30, 18.00, 20.10, 22.20; za. zo ook 11.10. Dragonheart al dag. 14.20, 16.40, 19.10, 22.10; za. zo. ook 11.50. Evitaal. dag., 18.30, 21.20.; do. vr ma. di. ook 12.50, 15.40. The Long Kiss Goodnight 16 jr.. dag 18.10; do t/m zo. ook 21.00. Extreme Measures 16 jr., dag. e Portrait of a Lady met Nicole Kidman is nog volop te zien in de bio- open. ILMS AMSTERDAM .FA 1 (020) 6278806 12.45, 15.30, 18 15. 21.15: The Portrait of a Lady nt-FA2 18.15, 21.15: Secrets and Lies .FA 3 18.45, 21.30: Surviving Picasso 4 (behdi) 13.00, 15 45, 18.45, 21.30: Emma di 13 00, 15.45, 18 45, 21.30: Wan Pipel .HAMBRA 1 (020) 6233192 18.15, 21.15; do vr ma di ook 12.45, 15.30: The Portrait of a Lady .HAMBRA 2 17.45, 21.00; dovrmadi ook 14.00: Breaking the Waves ■LLEVUE CINERAMA (020) '34876 13.15, 16.00, 18.45,21.30: Dra gonheart INERAMA 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Coura ge Under Fire ALYPSO 1 (020)6234876 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: The First Wives Club *LYPSO 2 13.15, 17.00, 20.30: Sleepers INECENTER (020) 6236615 19.45; zo ook 11.00: De Kersenpluk 17.00. 22.00; zo ook 11.00, 14 00: All Things Fair 17.15, 19.30, 22 15. zo ook 11.00. 14.30: Beautiful Thing 18.00, 19.45, 22.15, zo ook 14.00, 16.00: O Amor Natural 17.30, 19.30, 22.00; zo ook 11.00, 15.00: The Last Supper 3 NEMA OSCAR (020) 5475175 20.00: Jude 20.00: The Brothers Mc Muilen NEMA 1(020) 6151243 18.45,21.30: Ransom CINEMA 2 20.00: Sleepers ITY 1 (020) 6234579 11.00. 13.30, 16.00, 18.30, 2115: Ransom ITY 2 TY 3 11.30, 13 45, 16.15. 18.45, 21.15 Jack TY 4 16.15, 18.45, 21.15; do vr mac ook 11.30, 13.45: The Fan TY 5 11.00, 13.30, 16.00, 19.00, 21.30: The Island of Dr. Moreau TY 6 11.15, 13.45, 16.15, 18.45, 21.15: The Long Kiss Goodnight CITY 7 11.00, 13.30, 16.00, 19.00, 21.30: The Glimmerman DESMET (020)6273434 18.30, 21.30; zo ook 13.00: Brea king the Waves 18.45, 21.00: Maborosi KRITERION 1 (020) 6231708 17.45: Fatal Reaction New York 19.30: Fatal Reaction Singapore 21.15 (beh di): Sleepers di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 17.30. II Postino 20.00, 22.00 (ma niet 22.00): Cha- cun Cherche son Chat ma 21.45: Sonatine NEDERLANDS FILMMUSEUM (020) 5891400 21.30: Sunrise A Song Of Two Hu- 22.00; Rumble In The Bronx RIALTO 1(020) 6753994 18.00, 20.00, 22.00; zoook 13.30: Les Affinités Électives RIALTO2 18.30: From the Journals of Jean Se- berg 20.15 (beh. ma): Foreign Land 22.15; zoook 15.30: Hollow Reed ma 20.15: Tokyo Drifter THE MOVIES 1 (020) 6386016 19.00, 21.45; zoook 14.00: The Portrait of a Lady 16.45: Emma THE MOVIES 2 16.30, 19 00, 21.30; zoook 14.00: Secrets and Lies .THE MOVIES 3 17.45, 20.00; zo ook 13.45: Survi ving Picasso 22.15; zoook 16.00: Trainspotting THE MOVIES 4 17 30. 19.30, 22.00; zoook 13.45. 15.45. Fargo TUSCHINSKI1(020)6262633 12.15, 15.15. 18.15,21.15: Evita TUSCHINSKI 2 13 15. 16.00, 18.45, 21.30: The First Wives Club TUSCHINSKI 3 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Extre me Measures TUSCHINSKI 4 13.15. 16.00, 18.45, 21.30: The Nutty Professor TUSCHINSKI 5 18.00, 21.15, do vr madiook 12.00, 15.00: Independence Day TUSCHINSKI 6 18.45,21.30; do vr madiook 13.15, 16.00: Ranmsom DE UITKIJK (020) 6237460 16.00, 18.45, 21.30; zoook 13.00 Secrets and Lies (originele versie met Ned. ondertitels) do. vr. ma. di. ook 12.30, 14.40, 16.50. Jack al., dag. 13.30; za. zo. ook 10.50. Matilda al dag 13.25, 15.45; za. zo ook 11.00. Daylight 12 jr dag. 19.00, 22.00. Sneak 16 jr. elke di 21.00 The Evening Star 16 jr. Ladies night wo 21.00 Dames een tientje). Natural Born Killers 16 jr ma. 21.00. De Klokkenluider van de Notre Dame al., za. zo. wo. 14.10, 16.20; za. zo. extra 12.00. Pinokkio al., (Ned. gesproken) za. zo. wo. 12.30, 14.40, 16.50. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. Hollow Reed 16 jr., dag. do t/m zo. 19.15. Foreign Land 16 jr., dag. 18.45. A Couch in New York 16 jr., dag.(beh. ma.) 22.00; zo.wo. ook 16.15. Les Affinités Électives 16 jr., dag. 21.45; zo.wo.ook 16.15. All Things Fair 16 jr., dag. 19.15; zo. wo. ook 14.00. 0 Amor Natural 16 jr.,dag. 20.30; zo. ook 14.00, 16.15; wo. ook 16.15. Jean Seberg, American Actress 16 jr., dag. 21.45. De Commissaris al., ma. t/m wo. 19.15; wo ook 14.QO. De Jonge Magiër al., (vanaf 8 jr.) zo. wo. 14.00. (Nederlandsondertiteld) TUSCHINSKI tel. info 070-3609282, kassa 070-3655660, Buitenhof 20. Ransom 16 jr., dag. 13.00, 15.50, 19.00,21.50. The First Wives Club al., dag. 12.30, 14.50, 17.10, 19.30, 22.00. Evitaal dag. 12.40, 15.40, 18.40, 21 40 Sleepers 16 jr., dag. 18.10, 21.20; do. vr ma. di. ook 12.10, 15.10. Dragonheart al., dag. 12.00, 14.20, 16 45, 19.10.21 30. The Nutty Professor al., dag. 12.40, 17.30, 19 50,22.10. Sleepless in Seatle al. dag. 15.00. De Klokkenluider van de Notre Dame al., (Ned. gesproken) za. zo. wo. 12.20, 14.15, 16.10. Extreme Measures stelt morele dilemma 's aan de kaak Mag je het leven van een paar mensen opofferen om dui zenden anderen te redden? Dat is het morele dilemma dat ten grondslag ligt aan de voortreffelijke medische thriller Extreme Measures. Een realistisch gegeven dat op een spannende manier werd verfilmd door de van oor sprong Britse regisseur Michael Apted, met in de hoofd rol, de even Britse Hugh Grant als jonge dokter met een geweten. FILM. RECENSIE Het is op zijn minst verrassend om bij zo'n spannende thriller de naam van Michael Apted te gen te komen. Een regisseur die toch vooral naam gemaakt heeft als documentarist en maker van romantische komedies en seri euze 'antropologische' speel films als Gorillas in the Mist, Nell en Thunderheart Maar Ap ted blijkt zo'n veelzijdig filmma ker dat hij met succes elk genre aankan. Dat bewijst hij met Ex treme Measures, dat gebaseerd is op het gelijknamige boek van Michael Palmer. Apted heeft je als kijker meteen bij de lurven wanneer de camera neerdaalt in New York, waar twee naakte mannen ontsnappen uit een gebouw. Een van hen komen we later met allerlei vreemde sympto men tegen op de onderzoeksta- fel van dokter Guy Luthan (Hugh Grant), die de patiënt onder zijn handen ziet sterven en niet weet waarom. Daarvoor heeft hij al een moeilijke beslis sing moeten nemen, toen er twee mannen met schotwon den werden binnengebracht, een politieman en een junk, en hij moest kiezen wie er in de enig overgebleven operatieka mer mocht overleven. Apted zet daarmee direct al de thematiek van de film neer: de morele keuzes waar artsen soms voor komen te staan wanneer het gaat om leven en dood. Dat ethische dilemma komt in het groot terug wanneer Lut han ontdekt dat er iets vreemds aan de hand is met de naakte patiënt uit het begin van de film. Hij gaat op onderzoek uit en ontdekt stukje bij beetje dat er zwervers van de straat wor den geplukt om te worden ge bruikt als proefkonijn in de pri- vékliniek van dr. Lawrence My- rick (Gene Hackman), een ge respecteerd medicus die zoekt naar een methode om mensen met een verlamming weer aan het lopen te krijgen. Als Luthan te nieuwsgierig en dus te lastig wordt voor het zie kenhuis, wordt hij ontslagen. Hij weet nu zeker dat iets goed fout zit. Via de zwervers in de metro van New York belandt hij ongewild als patient in de kli niek van Myrick, die met drasti sche middelen probeert Luthan aan zijn kant te krijgen. 'Als je kanker kunt genezen door een moord, doe je dat' is de opvat ting van Myrick. Apted zet hier een realistisch dilemma neer voor artsen en onderzoekers. Waar ligt de grens in de medische research? Waar houden integere intenties en goede bedoelingen op en be gint de Mengele-geneeskunde, zoals die werd toegepast in het Derde Rijk? Mag je, zoals My rick het stelt, een paar 'slechten' opofferen om de goeden te red den? Een dilemma dat ook de kijker aan het denken zet, al zal die zich eerder identificeren met de goede dokter Luthan, dan met de Nobelprijswinnaar Myrick, daar heeft Apted intus sen wel voor gezorgd. Myrick is net iets teveel de bad guy om voor hem te kiezen. En in zover re is het een thriller met een tra ditioneel verloop en einde. Tegen de verwachting in speelt Hugh Grant, vaak gecast als een softie, zijn rol met veel overtuiging en geloofwaardig heid. Hackman, als zijn tegen- Hugh Grant als dokter met een geweten in Extreme Measures. speler, krijgt aanzienlijk minder me Measures een perfecte thril- aangaat nog wel even bezig ruimte om te overtuigen en dat Ier met een sterke plot en een houdt, is wel een beetje een gemis, uitstekende rolbezetting. Zo'n Maar voor het overige is Extre- film die je ook als het licht weer Sean Connery leende zijn stem en mimiek aan Draco FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Dragonheart. Te zien: Trianon, Leiden; Tuschinski, Den Haag. Draken hebben wel degelijk be staan. Dat probeert de middel eeuwse avonturenfilm Dragon heart ons tenminste wijs te ma ken. Het eens machtige ras is simpelweg dezelfde weg gegaan als de dodo: opgejaagd en uit geroeid door de mens. Nou is dat een fantasie waar ik graag in mee ga. De mogelijkheden van een vliegend monster met de kracht van een tank en de intel ligentie van een mens zijn im mers onbeperkt. Zeker als de draak in kwestie tot leven wordt gebracht met de laatste compu tertechnieken en de stem van Sean Connery. Connery is de feitelijke hoofd rolspeler van Dragonheart. Hij verleende zijn stem en zelfs zijn mimiek aan Draco, de laatste levende draak op aarde. Draco blaast vuur en tilt een paard en wagen op alsof het een veertje is, maar is van nature een vre delievend wezen. Alleen als hij zich moet verdedigen tegenover mensen toont hij zijn aanzien lijke krachten. Zoals tegen Bo- wen (Dennis Quaid), een dra kendoder uit roeping èn profes sie. Bowen heeft gezworen alle draken uit te zullen roeien om dat één hem bedrogen heeft. Ooit bracht Bowen kroon prins Einan (David Thewlis) naar Draco toen deze op ster ven lag. De draak schonk de kroonprins zijn halve hart, Scene uit Dragonheart waarmee hij zijn lot voor altijd verbond aan dat van de jonge man. Toen Einan opgroeide tot een tiranniek vorst, was het voor Bowen duidelijk dat dit de kwalijke invloed van Draco's hart moest zijn. Pas als draak en drakendoder elkaar voor het eerst in de ogen kijken, beseft Bowen dat hij het bij tiet ver keerde eind had. Ze sluiten de handen ineen voor een mon sterverbond waarmee ze aan vankelijk alleen goed geld ver dienen, maar op den duur het opnemen tegen Einons steeds boosaardiger regime. Dragonheart is het soort alle gaartje dat wel vaker met Itali aans geld tot stand komt. Pro- ducente Raffaella de Laurentiis meende door op vele paarden te wedden een geheide bio scoophit in handen te hebben, maar vermoedelijk is het resul taat van die politiek dat juist ie dereen Dragonheart links zal la ten liggen. De plot borduurt voort op (de geflopte) Dragon- slayer, voegt een scheut Brave- heart toe, wat Arthuriaanse mystiek en de lompe humor waar ze alleen in Italië nog om lachen. Wel was er genoeg geld voor peperdure computertrucage om Draco tot leven te roepen. De draak oogt indrukwekkend en is door de 'vertolking' van Con nery zowat het enige wezen van vlees en bloed in de hele film. Veel van zijn gratie wordt echter teniet gedaan door de erbarme lijke grappen die het beest in de bek worden gelegd en het onlo gische verhaal. Het resultaat is afwisselend amusant en bespot telijk, maar zelden mythisch. En dat is toch echt een vereiste bij een film over draken. FILM «RECENSIE a/d Rijn. Hoewel hij nog geen tien jaar meedraait in Holly wood is zijn naam toch al een begrip: Steven Seagal, de sterke man uit actiefilms als Above the Law, Hard to Kill en vooral Under Siege (1 en 2). Met zijn laaghangende wenkbrauwen en knijp- oogjes heeft hij wel iets Oosters en dat is inmid dels ook zijn handelsmerk geworden. De specia list in martial arts, in Oosterse vechtsporten, die in zijn eentje, al molenwiekend met armen en be nen een bende te lijf gaat en daar doorgaans geen schrammetje aan overhoudt. Zo ook in The Glimmer Man, zijn nieuwste film, waarin Seagal tijdelijk is gedetacheerd bij de afdeling moordzaken van het politiekorps van Los Angeles en voor het eerst moet samenwerken met een partner. Een klassieke buddy-film dus zoals er al honderden zijn gemaakt en waarbij het vaak gaat om de chemische reactie tussen het duo. Ei genlijk allemaal variaties op Butch Cassidy and the Sundance Kid en in dit geval Steven Seagal ge koppeld aan de stand up comedian Keenen Ivory Wayans. Dat levert af en toe wat aardige grappen en wise-cracks op, maar voor het overige is The Glimmer Man zeer stereotiep en clichématig. Het plot is nodeloos ingewikkeld en mystificerend, evenals het karakter van Seagal, die moet door gaan voor een Boeddhist en daarom Oosterse kle ding draagt en naast zijn eigen paardenstaartje ook een Tibetaanse rozenkrans. Zijn partner is meer het type van: grote bek en snel handelen, maar zit tegelijk te snotteren bij een film als Casa blanca met Humphrey Bogart. Daar kweek je geen geloofwaardige karakters mee en dat is ook de makke van The Glimmer Man. Het is volstrekt onwaarschijnlijk dat zo'n rare snuiter met een kralenkrans om z'n nek de moor den moet oplossen in L.A. In dit geval heeft Jack Cole, zoals-ie heet in de film, de taak om een se riemoordenaar op te sporen, die het leuk vindt óm hele gezinnen uit te moorden en vervolgens zijn slachtoffers als Christusbeelden aan de muur te spijkeren (hoe bedenk je het als scenarioschrij ver). De zaak wordt nog wat gecompliceerder wanneer ook de ex-vrouw van Cole hangend aan de slaapkamerwand wordt aangetroffen en Cole zelf verdacht wordt van die moord. Cole blijkt een mysterieus verleden te hebben, waarin hij in Viet nam gewerkt heeft voor de geheime dienst, maar het fijne daarvan kom je in de hele film niet te weten. Zoals er meer dingen onduidelijk blijven en je als kijker zelf maar moet raden waarom bij voorbeeld de Russische maffia het opeens op Co- Ie en zijn partner Campbell heeft voorzien. Maar het gaat er blijkbaar niet om of alles klopt en duidelijk is, als er van tijd tot tijd maar eep lek kere knokpartij kan plaatsvinden of een stevige explosie. Wat dat betreft komen de liefhebbers van actie redelijk aan hun trekken, maar voor wie wat meer wil is The Glimmer Man een film om maar links te laten liggen. Tenzij u het leuk vindt om Seagal gitaar te horen spelen op de sound track, want hij was niet alleen acteur en mede producent, maar hij hij deed ditmaal ook mee aan de muziek bij de film. Geen wonder, dit soort glimmermannen kan immers alles. Steven Seagal (links) en zijn buddy Keenen Ivory Wayans in The Glimmer Man.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 21