Geen seks met elkaar, dan ook geen woning
'De parochie
heeft mij
gedragen'
Leiden Regio
'We gaan ervan uit dat
de mensen eerlijk zijn'
Kerk Samenleving
DONDERDAG 30 JANUAR11997
CHEF HANS JACOBS, 071-5356414, PLV.-CHEF RUDOLF K
Als twee jongens samen een huis willen
huren, moeten ze wel seks met elkaar
hebben. Anders komen ze bij de
Woningbouwvereniging Leiden (WBL)
niet in aanmerking voor een woning.
Dat is de enige conclusie die Casper
Grootenhuis en Eric Nieuwveen uit
Leiden trekken uit hun ervaringen met
de WBL. Het duo beticht de WBL van
discriminatie.
"W" rootenhuis en
I Nieuwveen probe-
1 ren al anderhalf jaar
het beleid van de WBL te torpe
deren, maar tot nog toe zonder
succes. „Wat je ook voor argu
menten inbrengt, de WBL kan
alles terzijde leggen. Zij bepaalt
wie er uiteindelijk een huis
krijgt. Je bent overgeleverd aan
de willekeur van de corporatie",
zegt Nieuwveen.
„Als je open kaart speelt, ben
je verloren", vervolgt hij. „Toen
ik samen met mijn vriend werd
uitgenodigd voor een bezichti
ging van een flatwoning aan de
Zijldonk, leek er niets aan de
hand. We stonden nummer 1
op de lijst en zagen deze wo
ning zitten. De medewerker van
de WBL ging pas vragen stellen
toen hem duidelijk werd dat wij
geen homofiele relatie hadden.
We spraken namelijk over de
verdeling van de slaapkamers.
Wij vormden in zijn ogen geen
duurzame gemeenschapelijke
huishouding. Met andere woor
den: als wij hand in hand waren
binnengekomen, was er niets
aan de hand geweest."
Binnenkort komt de kwestie
voor bij de Commissie Gelijke
Behandeling in Utrecht.
Grootenhuis en Nieuwveen we
ten zich gesteund door het
Meldpunt Discriminatie, die
verwijst naar een artikel in de
Algemene Wet Gelijke Behan
deling: bij de toewijzing van
woonruimte en het aangaan
van een huurcontract mag geen
onderscheid worden gemaakt
tussen gehuwden en ongehuw-
den, ook niet bij nader te stellen
voorwaarden.
De Huisvestingsverordening
en het Woonruimteverdelings
convenant in Leiden bieden
geen houvast. Het begrip 'duur
zame gemeenschappelijke huis
houding' is namelijk in geen
van beide documenten nader
omschreven. „Ik zeg dan: geen
wet, dan ook geen regels. Maar
de WBL heeft wel regels in het
leven geroepen die een bepaal
de groep mensen heel duidelijk
achterstelt. En dat willen wij
aanvechten", zegt Grootenhuis.
Op dit punt hebben de heren
gelijk gekregen van de Klach
tencommissie Woonruimtever
deling, die in december 1995
uitspraak deed over de kwestie.
Deze commissie wijst op het hi
aat in de wetgeving en vindt dat
de WBL tekortschiet als louter
duo's die schriftelijk kunnen
Een flatwoning aan de Zijldonk. Alleen geschikt voor 'een duurzame
gemeenschappelijke huishouding'. foto dick hogewoning
aantonen dat ze een stel vor
men (middels huwelijk of sa
menlevingscontract), een wo
ning kunnen krijgen. In princi
pe komen dan thuiswonende
jongens en meisjes die graag
voor het eerst willen samenwo
nen niet in aanmerking voor
een woning.
Toch verklaarde de commis
sie de klacht van Grootenhuis
en Nieuwveen ongegrond. Im
mers, in hun geval was geen
sprake van een 'affectieve rela
tie'. En de klachtencommissie is
het met de WBL eens dat je als
duo pas een huurwoning kan
krijgen als de relatie meer be
helst dan alleen het delen van
de woonkosten. 'Zij zijn veeleer
te beschouwen als afzonderlijke
kamerbewoners in een woning
dan als partners die een ge
meenschappelijke huishouding
wensen te voeren.' Het Meld
punt Discriminatie is het niet
eens met die uitspraak: „Ten
onrechte wordt er getoetst op
het affectieve gehalte van een
relatie tussen twee kandidaat
samenwoners, terwijl bij ge
huwden een dergelijke toets
ontbreekt. Welk belang heeft de
verhuurder erbij om te weten of
ze een affectieve relatie hebben?
Slechts de wil tot gezamenlijke
bewoning en eventueel het voe
ren van een gemeenschappelij
ke huishouding zijn van be
lang", schrijft het meldpunt aan
de Commissie Gelijke Behande
ling.
„Hoe kan de WBL beoordelen
of de nieuwe huurders wel seks
met elkaar hebben? Hoe kun
nen ze daar achter komen",
vraagt Grootenhuis zich af.
„Onze ervaring is dat je maar
beter kunt liegen, anders kun je
fluiten naar de woning", zegt
Nieuwveen.
Hoofd van de Dienst Woon-
service van de WBL, W. de
Waard, bestrijdt dat de corpora
tie discrimineert. „Als woning
zoekenden een formulier invul
len waarin zij te kennen geven
een gezamenlijke huishouding
te willen voeren, dan komen zij
in principe in aanmerking voor
een woning. Dan maken we
geen onderscheid in gehuwd of
ongehuwd of sekse. De twee he
ren in kwestie hadden bij de be
zichtiging van de woning aan de
Zijldonk niet zo'n formulier in
gevuld."
Nieuwveen beaamt dat, maar
voegt er onmiddellijk aan toe
dat ze dat formulier direct na de
afwijzing wel hebben ingevuld.
„En een paar maanden later
kreeg ik een uitnodiging om een
huis aan de Diamanüaan te be
zichtigen. Ik heb toen vooraf ge
beld met de WBL om te vragen
of mijn vriend en ik met dit for
mulier wel in aanmerking kwa
men. Ik kreeg te horen dat de
WBL een nieuw beleid voerde
en dat die formulieren niet
meer geldig zijn. Ik kwam niet
in aanmerking voor de wo
ning."
De Waard geeft een andere
lezing. Volgens hem waren de
heren uitgenodigd voor een
groepsbezichtiging en stonden
ze niet bovenaan de lijst. „Zij
stonden nummer 4, het stel met
nummer 2 heeft die woning ge
kregen." Maar als zij nu wel
nummer 1 waren geweest, had
den ze dan die woning gekre
gen? De Waard: „Nee, want de
heren hebben zelf gezegd dat zij
geen affectieve relatie hebben
en alleen de woonkosten willen
delen. Voor ons is dat een con
crete aanwijzing dat het hier
gaat om een zogeheten gele
genheidsrelatie. Onze ervaring
is dat deze relaties binnen een
half jaar uiteenvallen. En vaak
bewust, zodat een van de twee
achterblijft in een ruime wo
ning."
En voor een 'rechtvaardige en
doelmatige' toewijzing van wo
ningen is het van belang dat de
ze gelegenheidscombinaties
worden geweerd, vervolgt De
Waard. „Daarom hebben wij
zelf regels in het leven geroe
pen. Maar ik geef toe dat die re
gels mistig zijn. Want wij heb
ben natuurlijk geen instrument
om te bepalen of twee mensen
een affectieve relatie hebben.
Dus zijn we op dat punt afhan
kelijk van de eerlijkheid van de
woningzoekenden. En soms
gaan we op ons gevoel af."
Grootenhuis en Nieuwveen
blijven het een raar argument
vinden. „Je kunt alleen maar
achteraf zeggen of er sprake was
van een gelegenheidsrelatie. Als
inderdaad een van de twee na
een paar maanden vertrekt.
Voor hetzelfde geld gaat het ja
ren goed. Bewezen is dat
vriendschappen vaak duurza
mer zijn dan liefdesrelaties. En
het lijkt mij voor het krappe wo
ningaanbod alleen maar goed
als mensen samen in een huis
willen. Goedkoper? Het is maar
hoe je het bekijkt. Voor een 2-
kamerwoning betaal je gemi-
deld 400 gulden huur, voor een
3-kamerwoning 800 gulden."
Jolanda Hoogeboom van af
deling Woonruimtverdeling in
Leiden deelt de mening van De
Waard dat niet is te bewijzen of
twee jongen of meisjes die zich
voor een woning aanmelden
een seksuele relatie hebben.
„Daar wordt ook niet naar ge
vraagd. Het invullen van de ver-
De Woningbouwvereniging
Leiden (WBL) is niet de enige
corporatie die worstelt met de
toewijzing van woningen aan
ongehuwden. Leiderdorp,
Voorschoten en Oegstgeest ge
ven elk hun eigen interpretatie
van het fenomeen 'duurzame
gemeenschappelijke huishou-
ding'.
De Algemene Woningbouw-
verenging in Leiderdorp is er
duidelijk over. Wie geen relatie
heeft, komt niet in aanmer
king voor een tweepersoons
woning. Directeur G. Duiven
voorden: „Vrienden die het
doen om de woonkosten te
delen, beschouw ik niet als
een relatie. Dat zijn voor mij
twee alleenstaande woning
zoekenden. Onze ervaring is
dat dergelijke bewoners eerder
voor overlast zorgen. Boven
dien is bij problemen juridisch
moeilijk aan te geven wie nou
de hoofdbewoner is. Maar ik
teken daarbij aan dat het een
moeilijke zaak is. Wij vragen
namelijk niet naar de aard van
de relatie. Ook hoeft men geen
geschriften of contracten te
overleggen. We gaan ervan uit
dat mensen eerlijk zijn.
Voor woningbouwvereni
ging Zijl en Vliet, verhuurder
in Leiden en Voorschoten, is
van belang is dat mensen, on
geacht hun seksuele relatie,
aangeven een gezamenlijke
huishouding te willen voeren.
„Dat betekent samen de huur
betalen, boodschappen doe:j
energiekosten betalen. Allf
samen, zoals dat gaat in ee
normaal huishouden. Sel'
speelt geen rol, want dat kui
nen wij niet beoordelen", lefi
mevrouw Bruines uit.
„Het is wel zo dat wij de g-
legenheidsrelaties afkeure1
Als na drie maanden een
de twee vertrekt, zodat
overgebleven huurder in zi1
eentje in een groot hu1
woont, dan vinden we dat ni1
leuk. Voor ons is dat aanle
ding om nog eens scherp na;
de woonvergunning te fajke
Het aanbod van huizen is
schaars, het is niet de bedoi^
ling dat de verkeerde mense
in de verkeerde woning k<"
men."
J. van der Kwaak van Wooi'
ruimteverdeling in Oegstgee1
zet echter zijn vraagtekens t
deze werkwijze. „Woningzo
kenden komen bij ons aan c
beurt bij voldoende punten,
moet wel aangeven dat je m
een partner wil gaan wonen
het huis. Als dat om een duuj?
zame relatie gaat, hebben
geen bezwaar. Duurzaam bi
tekent voor ons niet dat w(
wagen of partners het bed df
len. Dat ligt te veel op het pe 3
soonlijke vlak. Dat kunnen du
ook twee vrienden zijn. r
denk niet dat rechtsgeld
hard te maken is dat twtj
vrienden die alleen woonko
ten willen delen, geen duurz;2
me relatie kunnen hebben."
klaring dat' men een gemeen
schappelijke huishouding wil
gaan voeren, is voldoende. Het
is wel zo dat wij het systeem
gaan veranderen. Woningzoe
kenden moeten zich voortaan
laten registreren voordat zij op
advertenties kunnen reageren.
Dat biedt al een zekere wa11
borg tegen de gelegenheidski1
pels, want mensen moeten cf
ruim tevoren de keuze hebU
gemaakt te willen samenwon9
En als je die keuze maakt, k'
je ook alleen maar met
tweeën reageren.
REDACTIE DICK VAN DER PLAS, 071 -5356481
Molukse kerken
praten over
rol voorouders
DRIEBERGEN/LEIDEN. ANP
De Molukse kerken in Neder
land en op de Molukken zelf or
ganiseren samen een conferen
tie over de rol van de voorou
ders in de christelijke geloofsbe
leving. De bijeenkomst is in
september op Ambon. Dat
maakte ds. J.M. van 't Kruis van
de Commissie Contact Molukse
en Nederlandse Kerken gisteren
bekend.
De conferentie is het uitvloei
sel van de overeenkomst waar
mee de Molukse kerken in Ne
derland en hun moederkerk op
Ambon in 1995 - na bijna 45
jaar - weer een officiële relatie
met elkaar aangingen. De ker
ken spraken toen af dat ze met
een theologische uitwisseling
zouden beginnen. „Dat is het
minst bedreigend", aldus Van 't
Kruis. „Ze kunnen niet gelijk
met kerkpolitieke kwesties ko
men." Het ideaal van een vrije
Republiek der Zuid-Molukken
blijft een splijtzwam tussen de
Molukse christenen op Ambon
en die in Nederland.
Een van de sprekers tijdens
de conferentie is prof. dr. A. van
de Beek, hervormd kerkelijk
hoogleraar aan de Rijksuniversi
teit Leiden. De organisatoren
zoeken verder naar een spreker
uit Hongkong, omdat voorou
derverering ook in de Chinese
traditie een grote rol speelt.
Volgens de Molukse predi
kant O. Ruff bezinnen de Mo
lukse kerken zich al enige tijd
op de rol die de voorouders in
hun geloofsbeleving spelen. Van
vermenging van het christen
dom met 'heidense' voorouder
verering is daarbij volgens hem
geen sprake. „Mijn voorouders
zijn Caivijn en Augustinus. Mijn
grootste voorouder is Jezus
Christus."
BEROEPINGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE
KERK
Aangenomen: naar Overschie
(full-time): mevr. J. van Marion
te Soesterberg (part-time).
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen: te Krimpen aan den
IJssel: P. Mulder te Capelleaan
den IJssel/Middelwatering.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Bedankt: voor Terneuzen: J.
Roos teOpheusden.
Van specialist in kerkverwarmingen tot diaken in de rooms-katho-
lieke kerk. H. Peters (1936, Kedichem) heeft een lange weg gevolgd
naar dit kerkelijke ambt dat ook voor getrouwde mannen is openge
steld. Hij werd geboren in een hervormd gezin en klom na de MTS
op in de verwarmingsindustrie. Daar begon hij zich eerst toe te leg
gen op het verwarmen van protestantse kerken en daarna op andere
monumentale panden. Rond zijn twintigste ging Peters op 'religieus
onderzoek' uit en kwam uiteindelijk terecht bij het katholieke jonge
renpastoraat in Schiedam.
Een paar jaar later werd hij rooms-katholiek. Vervolgens ontpopte
Peters zich als een actieve vrijwilliger in de kerk, volgde hij theologi
sche cursussen en ging zelfs voor in gebedsdiensten. In 1983 vroeg
mgr. Simonis of hij diaken wilde worden en Peters begon met de
vierjarige opleiding in Dijnselburg (bij Zeist). Na zijn wijding in 1987
studeerde hij nog pastorale psychologie aan de universiteit van
Utrecht. Na zijn 'eigen' parochie in Alphen aan den Rijn en de Pe
trusparochie in Leiden leidt de diaken nu al tweeënhalf jaar de
Stompwijkse Laurentiusparochie.
Een roeping is als gist
in je lichaam. Ik vroeg
me steeds meer af wat
het Grote Geheim van
het leven was. Het werd een
soort ontdekkingsreis naar
God. Ik kwam hem tegen in de
mensen die ik ontmoette, ze
weerspiegelden iets van hem.
Ook als je goed naar anderen
luistert kunnen ze je iets aan
reiken. Met mijn toenmalige,
gereformeerde vriendin ging ik
op religieus onderzoek uit en
we vonden een katholieke pa
rochie. Toen was dat misschien
raar, in een tijd van verzuiling.
Maar ik vond daar een grotere
zeggingskracht, een inkleuring
van het geheim waarnaar ik op
zoek was. De spiritualiteit trok
me, evenals de mystiek van de
katholieke viering. Mijn ouders
vonden het moeilijk, later heb
ben ze het geaccepteerd. Eén
van mijn broers is later ook ka
tholiek geworden.
In het bedrijfsleven trof het me
dat iedereen altijd met dezelfde
vragen bezig was, met het hoe
en het waarom van het leven.
Er is zoveel behoefte aan nabij
heid en daar probeerde ik aan
te beantwoorden. Ik kende ie
dere werknemer bij naam. Ie
der mens wil dat een ander be
grip voor hem heeft. Daar wilde
ik in de kerk gestalte aan geven.
Daar gaat het om in liturgie, ca
techese, pastoraat en diakonie.
Diakonie komt op de laatste
plaats en men blijft vaak steken
bij het eerste, het vieren. Maar
je moet wel iets hebben om te
vieren, namelijk datje oog en
oor hebt voor het lijden van de
mensen om je heen en hen
warmte en geborgenheid kan
geven. Dat is diakonie en het
hoort op de eerste plaats in de
kerk te staan. Het is ook de
kem van het evangelie van Je
zus. Leven, bij de mensen zijn,
dat is mijn roeping.
De diaken doet hetzelfde werk
als de pastoor, behalve voor
gaan in de eucharistie. Ik heb
gemerkt dat het ambt weinig
bekend is onder de gelovigen,
aangezien de diaken sinds het
jaar 1000 is 'uitgestorven' en
het ambt pas in de jaren zestig
weer is hersteld. Als ik samen
werk met een pastoor noemen
de parochianen hem 'meneer
pastoor' en mij altijd Henny. Ik
zie dat niet als een degradatie.
De dichteres Neeltje Maria Min
schreef: 'Voor wie ik lief ben wil
ik héten, noem mij bij mijn
naam'. Als de mensen mij Hen
ny noemen voel ik me geaccep
teerd.
Het is mijn werk om parochia
nen te steunen in moeilijke tij
den, maar ik heb de laatste tijd
ervaren dat het omgekeerde
ook gebeurt. Drie maanden ge
leden heb ik een kind verloren
en de parochie heeft mij toen
echt gedragen. Een bekend bij
belverhaal vertelt over een lam
me man die zo graag bij Jezus
wil komen. Maar hij kan niet
lopen en er staan zoveel men
sen om hem heen dat hij ook
geen aandacht kan trekken.
Dan maken vier vrienden een
gat in het dak en laten de lam
me man daar doorheen zakken
tot vlak voor de voeten van Je
zus. Die mensen dragen ie
mand die zelf niet meer kan lo
pen. Iedereen is in zijn leven
soms drager en soms ontvan
ger, dat heb ik in Stompwijk er
varen. Dat heeft me enorm veel
kracht gegeven. God is er altijd,
hij trekt me door het leven,
hoeveel ellende ik ook mee
maak. God maakt niet voor je
uit hoeveel ellende je krijgt, je
moet het gewoon accepteren,
het hoort bij dit leven. Maar
God lijdt wel met ons mee, dat
blijkt ook uit het verhaal van de
brandende braamstruik uit de
Midrasj (joodse bijbelexegese).
God vertelt Mozes dat hij het
joodse volk uit Egypte zal lei
den en Mozes vraagt: hoe weet
ik dat u er voor ons zal zijn?
God antwoordt: ik zal
er zijn. Zie je dan niet
hoe ik huil, over wat
CARINE DAMEN
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 7 maart 1860)
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071 -5356 356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/vr.18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030
DIRECTIE
B. M. Essenberg,
G. P. Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
H. G. van der Post (adjunct)
PUBLIC RELATIONS
W. H. C. M. Steverink 071-5356356
OMBUDSMAN
R.D.Paauw 071-5356215
Tel. dag. 9.30 -11.30 uur of per post.
REDACTIE
J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst
J.M. Jacobs, chef red. Groot Leiden
A.J.B.M. Brandenburg, chef eindredactie regio
F. Blok, chef eindredactie algemeen
W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco
E
TELEFAX
Advertenties: 071 - 5323jc
Familieberichten: 023-5317
023- 53201
Redactie: 071-5321t
Hoofdredactie: 071-53151,
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 u
071- 5356jl«
RUBRIEKSADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 u
071-5143C
ABONNEMENTEN
bijvooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro) 35"
Abonnees die ons een machtiging ve
ken tot het automatisch afschrijven v
abonnementsgeld, ontvangen ƒ1,- kor,'
per betaling.
VERZENDING PER POST
per kwartaal (NL)
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEBAN J(
Voor mensen die moeilijk lezen, slechte c
hebben of blind zijn (of een andere lees k
dicap hebben), is een samenvatting v
regionale nieuws uit het Leidsch Dagblai
geluidscassette beschikbaar. Voor inforrr
0886-482345 (Centrum voor Gesproken 1
tuur, Grave).
Z I E K E N H U I Z
ONGEVALLENDIENST
Academisch Ziekenhuis: vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 i
woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00; Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag f
tot 17.00; St. Elisabeth Ziekenhuis: dagelijks.
BEZOEKUREN
DIACONESSENHUIS
(tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uuren 19.00-19.45 uur.
Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voc
bovendien van 10.30-11.15 uuren van 19.45 -21.00 uur
Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 - 15.30 uur en 19.00-19.30
overleg met de dienstdoende verpleegkundige.
Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verpleegk
r partr11
Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uuren 19.00-19.45 uur.
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth
(tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klasse I e
daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot 21.00 ul
Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag).
Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 uur
18.30-19.00 uur.
Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel. 0172-463131): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klasse I e
daarnaast ook 11.15—12.00 uur.
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
(tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 uur(AII
Partners/echtgenoten met kinderen.
Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsluitend
partners/echtgenoten en eigen kinderen.
Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een ruimt
zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige.
Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en oorheelk
de en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelkunde en f
kunde 14.15-15.00 uuren 18.30-19.00 uur.
Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15-17.00
babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.