'Wilde' Laura Fygi nu nachtzuster van de jazz D'Bop brengt bop zonder cynisme Eshuijs enige met een beetje soul Cultuur&Kunst Nieuwe kleren Showroom vol kunst tussen het blinkende blik Nieuwe creatie van Jiri Kylian is mooi, somber en expressief CHEF JAN RIJSDAM, 071 -5356444 Gala-show van Marcel Daniels eiden Marcel Daniëls is tien jaar zanger en zijn eigen licht- en jeluidsverhuurbedrijf M.D. Evenementenservice bestaat vijf aar. Om dit te vieren is er vanavond om 20.00 uur een grote ga- a-show in het Antonius Zalencentrum in Leiden. Naast een op treden van Daniëls zelf zijn er diverse artiesten, onder wie een buikdanser en een buikspreker, een lichtshow en een showbal let. Liedjesschrijver Levine overleden LjviNGSTONLiedjesschrijver Irwin Levine is dinsdag op 59-jarige leeftijd in een ziekenhuis in New Jersey overleden. De doodsoor zaak is niet bekend gemaakt. Levine schreef samen met Larry Brown 'Tie a Yellow Ribbon Round the Old Oak Tree', dat in 1973 vier weken bovenaan de hitparades stond in een uitvoering van Tony Orlando en Dawn. Woutertje Pieterse Prijs toch uitgereikt amsterdam De tiende Woutertje Pieterse Prijs, een literaire on derscheiding voor het beste Nederlandstalige kinder- of jeugd boek, wordt op 6 maart toch uitgereikt in De Balie in Amster dam. Het uitblijven van een nieuwe sponsor maakte deze uitrei- Icing bijna onmogelijk. Libris Groep wilde twee jaar geleden de sponsoring stop zetten maar heeft nu nog voor een groot deel de kosten gedragen. Het bestuur hoopt binnenkort een meerjarig contract met een van de andere hoofdsponsors te sluiten. Amerikaanse cd voor Jan Vayne zwolle Pianist Jan Vayne gaat een speciale cd opnemen voor de Amerikaanse markt. Tijdens zijn bezoek aan Washington is hem gevraagd zo'n cd te maken. Hij gaf in de Amerikaanse hoofdstad vijf concerten ter gelegenheid van de inauguratie van president Clinton. recensie ken vos ncert: D'Bop. Gezien: 23/1, Jazzcafé The Duke irwijl op de andere in de Blues- en Jazzweek het lowelement, of zoals jazzlief- ïbbers ook zeggen, de popin- oeden domineren, is in The uke, zoals in de rest van het ar, voornamelijk ouderwets loestische jazz te horen. 'Bop, abusievelijk in het looifoldertje aangekondigd als it André Drop Boptet, staat in- rdaad onder leiding van deze ordrechtse trompet-veteraan. Het sextet, voor ongeveer de ilft van het optreden aange- uld met zangeres Priscüla ein, dochter van drummer ïm Klein, speelde gisteren chnisch niet bepaald vlekke- os. De voornaamste kenmer- ■n van de stijl waarin de band leelt, de hard bop en de west last bop, bleven echter intact, imelijk de voor jazz onmisba- ritmische spanning en de ens om het individueel moge- ke aan improvisatorisch ver ogen te verkennen. De leider id zijn mondstuk niet geheel bedwang en liet in zijn solo- erk regelmatig een steekje val- n, maar daar stond tegenover it de trompet in het door hem Laura Fygi: getrouwd, kinderen gekregen en vervolgens als herintreedster in de jazz terecht gekomen. FOTO LOEK ZUYDERDUIN gearrangeerde ensemblewerk uitstekend harmonieerde. Vele bekende en minder be kende standards passeerden de revue in het volle, dus bedomp te jazzcafé, maar aan de arran gementen was toch genoeg ge sleuteld om de aandacht van de meer kritische luisteraar vast te houden. Vooral de ritmesectie klonk naar behoren, niet in de laatste plaats door de lichtvoeti ge en precieze swing van Wim Klein. De verleiding oïh pop-achtige stukken te kiezen voor de jonge zangeres is natuurlijk groot, maar behoudens een paar bos- sa nova-nummers in de qua ge luidsversterking abominabele eerste set, was het toch de pure jazz-standard die het repertoire bepaalde. Priscilla Klein heeft een aantrekkelijk, nogal licht timbre en een goed gevoel voor ritme, maar liet het af en toe af weten qua zuiverheid als de melodielijn wat lage tonen ver eiste. Haar presentatie was net als van de rest van D'Bop eerlijk en direct, maar zonder bijzon dere technische verfijning, iets dat met de jaren kan komen. D'Bop is het prettige bewijs dat er ook bop bestaat zonder cy- landse Kerk, Leiden. Het kan verkeren. Eerst wordt werkelijk alles in de strijd gegooid om het pu bliek op te hitsen. Wulpse disco, met veel bloot en een ruige uitstraling, om een paar jaar later, met net zo veel overgave, te swit chen naar het genre 'slaap liedjes'. Ziehier in het kort de carrière van Laura Fygi. In een vroeger leven het boegbeeld van de meiden groep Centerfold, tegen woordig actief als nacht zuster van de jazz. Ach, hoe gaat dat. Je bent jong en wild en een paar jaar later LElO^, wat ouder en tammer. Ge trouwd, kinderen gekregen en vervolgens als herintreedster in de jazz terecht gekomen. Van die lekkere rustige muziek, vindt de 38-jarige zangeres. Ze heeft het nodig, tussen alle huiselijke be drijven door. „Heerlijk dat ik weer op het podi um sta," vertelde ze gisteren, met een gelukzalige glimlach op haar gezicht. „Ik heb vier maanden stilgelegen... er kwam wat tussen, een heel klein lief meisje." Wennen is het blijkbaar nog wel dat ze weer op het podium staat, want de blijde gebeurte nis loopt als een stevige rode draad door haar programma. Rachelle heet de kleine en spe ciaal voor haar wordt een wie geliedje gezongen {'mommy fcV.^YV\ will always be there'). Elders in het programma komen nog wat andere bevallingen ter sprake: die waar de overige muzikanten bij betrokken zijn. „Dames en heren, dit is een heel vruchtbaar bandje." Dat ze er zichtbaar zin in heeft weer te zingen is mooi, maar Fygi schotelt haar publiek een reeks Omo-witte wijsjes voor. Haar stem is dan wel fluweelzacht, maar daar houdt het eigenlijk mee op. Op de een of ander manier doet die stem je weinig. En dat satijnen lakentje waar mee je in elk nummer weer wordt toegedekt wil je na een half uurtje gewoon niet meer over je heen hebben. Gebrek aan 'persoonlijkheid', zo zou je het kunnen noemen. De meeste liedjes die Fygi zingt zijn covers, waar ze alleen die al eerder genoemde 'softtone' aan toevoegt. Niet bij elke song sto rend, want de repertoire-keuze weerspiegelt haar voorkeur voor easy listening. Maar in zoiets als 'She's no lady" (..she's my wife') van Lyle Lovett is dat zoetige toch echt bijzonder schadelijk. 'She's no lady, she's his wife', maakt Fygi ervan en alleen dat al verdrijft de zelfspot die Lovett er in legde. Maar ook in de ma nier waarop het nummer ge zongen wordt is geen spoor van de oorspronkelijke ironie terug te vinden. Een tekortkoming die de zangeres probeert te com penseren met lichaamsbewe gingen en mimiek. Zo is maar weer eens bewe zen dat een zangeres meer moet hebben dan een goede stem alleen. Het basismateriaal is er, maar Fygi moet er mee aan de slag. Af en toe dan maar Tien jaar geleden kwam het ken in de binnenstad 'van een boek'De stad als kunstwerk'van middelmatig niveau'zijn. Van Donald Olsen in de mode. Het stadsbestuurders verwachten we boek wefd min of meer verplich- toch op zijn minst een genuan- te lectuur voor een ieder die de ceerd en onderbouwd oordeel. In waarde en schoonheid van de stad aan het hart ging. 'De stad als kunstwerk' gaat over Londen, Parijs en Wenen in de 19e eeuw. Het was even wel een bron van inspiratie voor een al weer ver dwenen ge neratie Ne derlandse stadsbe stuurders, van wie de Haagse wethouder Adri Dui- vesteijn het meest op de voorgrond trad. Stedelijke vorm geving werd herontdekt als een culturele activiteit. Er kwam weer oog voor de rijke traditie van Hollandse steden in het aantrekkelijk en herbergzaam maken en houden van de open bare ruimte. De aandacht voor ruimtelijke kwaliteit ging van stedebouw tot straatmeubilair. 'Een groot kunstwerk' is een typering die de kunstenares An- nelies Dijkman een paar keer aan haar stad Leiden geeft. Zij doet dat in haar 'Masterplan beeldende kunst binnenstad Lei den'. Burgemeester en wethou ders van Leiden hebben besloten dit Masterplan als kader voor nieuwe kunstopdrachten in de binnenstad te gebruiken. Op TV- West zagen we een opgetogen wethouder Pex J. Langenberg vertellen dat er een miljoen gul den voor nieuwe kunstopdrach ten in de binnenstad beschik baar kwam. Graag betuig ik mijn steun aan het verlenen van nieuwe kunstopdrachten. Wat mij be treft mag ook Anne lies Dijkman zo'n opdracht krijgen. Het ver wondert mij echter dat burge meester en wethouders zo klak keloos en kritiekloos haar Mas- 1989 gaf de ge meente nog vol ge paste trots een boekje met fiets routes langs beel den in Lei den uit, voorzien van een enthou siast voor woord van de toen malige wethouder cultuur Fred Kuij- ers. Van de 62 beelden langs de route staan er 17 in de bin nenstad. Welke van die 17 zijn van een middelmatig niveau? De visfontein van Jacob Roman? De beeldhouwwerken van Mari Andriessen, Johan Polet en Hildo Krop aan de achterkant van het stadhuis? De pauwen van Ek van Zanten op de Pauwbrug? Niet de artistieke kwaliteit van de beelden in de binnenstad is het probleem, maar de verwaar lozing van het onderhoud van die beelden. Al tijden erger ik me aan de graffiti op het beeld van Rob van 't Zelfde op de Stille Mare en op de verschillende door Gerard Brouwer gemaakte beelden van kooplieden langs de marktenroute. Uit gemakzucht verschuilt het stadsbestuur zich achter de smoes van geen geld voor onderhoud. De smoes is na tuurlijk niet meer geloofwaar dig nu er wel geld voor nieuwe kunst in de openbare ruimte be schikbaar komt. Het goed onder houden van de stad is bovenal een kwestie van politieke wil, volharding en organisatie. Met enige bestuurlijke creativiteit is er altijd voldoende geld te vin den. Alleen vindt de regionale TV geld voor onderhoud niet in teressant als onderwerp. Je moet de stukken een aantal keren minitieus lezen om te be terplan omarmen en het tot het grijpen met welke concrete pro hunne maken. Wat'Masterplan' jecten burgemeester en wethou- heet, is in werkelijkheid abso luut geen plan. Het is wel een prikkelend en meeslepend essay van een kunstenares; men zou het opstel ook een 'papieren kunstwerk' kunnen noemen. Een kunstenares mag - en moet - zich meer vrijheden in haar werk veroorloven dan in een degelijke beleidsnota ooit kan. Zij mag zonder enige moti vering beweren dat de kunstwer- ders straks zullen komen. Het blijkt dan vooral te gaan om be stratingen, bomen, zitbanken, verlichting en andere zaken, die tot voor kort gewoon als 'straat- meubilair' werden aangeduid. Onweerstaanbaar dringt zich de gedachte op, dat het verhaal over het nieuwe beleid van bur gemeester en wethouders een hoog de-nieu we- kleren - vati-de- keizer- gehalte heeft. Ziekte Frank Sanders van ernstige aard im sterdam anp ütiest Frank Sanders heeft ongkanker. Dat heeft zijn mpresariaat gisteren meege- ieeld. De voorstellingen van Ie musical 'Zzinderella', vaarin Sanders een hoofdrol speelde, werden enkele we ten geleden al stopgezet. De ïoorstellingen zullen niet meer op een later tijdstip worden ingehaald. Audities 'oor de musicalschool die Sanders wil beginnen, zijn Égesteld tot september. De 50-jarige Sanders, le venspartner van Jos Brink, tampt al enige tijd met ge zondheidsproblemen. Woensdag kreeg hij na een leeks onderzoeken te horen lat hij aan longkanker lijdt. Hij zal niet worden geope reerd, omdat de plek voor de :hirurgen niet te bereiken valt. Binnenkort wordt daar- )m met bestralingen begon- len. Er zijn geen uitzaaiïn- |en geconstateerd, aldus de voordvoerster van Sanders, e zegt dat Sanders zich ui- ermate strijdlustig toont, landers is niet opgenomen n een ziekenhuis. Hij zal huis op de eerste bestralin- |en wachten. Bleijenberg verhuist naar de Touwbaan Kasper Bleijenberg voor zijn nieuwe galerie op het bedrijventerrein De Baanderij in Leiderdorp. „Ik heb hier de ruimte die ik in de stad niet had." FOTO HIELCO KUIPERS leiderdorp ad van kaam Tegenover zit Honda, daarnaast Toyota en Fiat, Mazda en Peu geot zijn niet ver weg. Dit is de Touwbaan in Leiderdorp, on derdeel van het bedrijventerrein De Baanderij, en voor wat dit gedeelte betreft dus duidelijk het domein van het glimmend gestroomlijnd staal. Alleen nog nooit gehoord van het auto merk 'Art'. Dat lijkt toch een wat vreemde eend in de bijt. Dat is, bij nader inzien, ook het geval. Want 'Art' staat hier voor Bleijenberg en Bleijenberg op zijn beurt is weer synoniem aan het woord galerie. Sinds jaar en dag bekend van de Breestraat, van dat fraaie pand vrijwel recht tegenover het stadhuis. Maar dat is vanaf 1 januari van dit jaar verleden tijd. Zondag opent Kasper Bleijenberg officieel zijn deuren aan de Touwbaan. Om temidden van het blik en in een voor hem ogenschijnlijk zo branche-vreemde omgeving ook daar zijn naam te vestigen. Dat is wel even wennen, na tuurlijk. Want een galerie ver wacht je overal, behalve op zo'n plek. Maar feitelijk berust een dergelijke gedachtengang louter op 'het idee'. In werkelijkheid zit Bleijenberg daar aan De Baanderij op rozen. Eigenlijk veel beter dan in de Breestraat. Want die zogenaamde A-lo- katie mag op zich dan wel meer status en allure hebben; op zich (ver)koop je voor die begrippen niet veel. „Duizenden mensen liepen elke dag voorbij aan de Breestraat. Maar alleen degenen die in kunst zijn geïnteresseerd kwamen binnen. Wel, die men sen weten ons straks ook wel te vinden, hoor. Sterker nog, ik verwacht in de toekomst juist meer publiek te trekken. Want de voordelen zijn evident", trekt Kasper Bleijenberg de deur van het slot. Wat zich daarachter open baart mag er inderdaad zijn. Een prachtige grote tentoon stellingsruimte waar Bleijenberg tot 24 februari debuteert met een expositie van verschillende kunstenaars die de toepasselijke naam 'De Verhuizing' heeft meegekregen. Daarachter be vinden zich, netjes aan het ge zicht onttrokken, de lijstenma kerij en de werkplaats. Alles - van de vloer tot het plafond - strak aangezet in de kleuren geel, rood, zwart en blauw. „Mondriaan, hé", glimlacht Bleijenberg. „Geeft meteen een vertrouwde indruk." Inderdaad, een dergelijk palet zie je niet zo gauw terug daar om de hoek, bij Volvo. Trots troont de eigenaar zijn gezelschap mee naar bo ven. Daar heeft hij zes aparte zaaltjes ingericht waar de schijnwerpers steeds op andere kunstenaars staan gericht. „Gekscherend zei een kennis die langskwam dat het hier wel leek op een museumpje. Zoveel ruimte en zoveel verschillende invalshoeken en stijlen tegelij kertijd. Ik vond dat wel een leu ke vergelijking. Ja, dat vond ik best een aardige opmerking." In vergelijking met de Bree straat heeft Bleijenberg aan de Touwbaan ruim vier keer zoveel vierkante meters tot zijn be schikking, een aanzienlijke ver ruiming van zijn mogelijkheden derhalve. „Maar dit", stapt hij door de achterdeur naar buiten, „dit is natuurlijk ook onze grote winst. Een eigen parking voor minstens twaalf auto's. Dat was ons probleem aan de Bree straat. De bereikbaarheid, het gebrek aan parkeermogelijkhe- den in de Leidse binnenstad. Ik heb veel klanten van buiten. Die kunnen nu probleemloos met de auto komen." En ze zullen zich ongetwijfeld thuisvoelen daar aan de Touw baan of achterom aan de We- versbaan. In wat tot voor kort, voordat Art er was, nog louter en alléén het domein van de au to was. dans recensie nico s. de wal rigs of wax". Nederlands Dans Theater (première) Choreogra- Jiri Kylian. Reprises 'Say bye-bye' van William Forsythe en mmerballett' van Hans van Manen. Gezien: 23/1, Dansthea- Den Haag. Herh. o.m.. vanavond, morgen, 31 jan.. 1 en 2 fe- hetzelfde theater, 27, 29, 30 jan. Amsterdam (Muziekthea ter). titel van het ballet en een in het programma nd afgedrukte tekst van W.H. Auden, géïnspi- ?rd door Brueghels Val van Icarus', geven al n dat de nieuwste choreografie van Jiri Kylian een dramatische ondertoon hééft. Zijn muziek keuze bevestigt dit met de stemmige Mystery So nata voor vioolsolo (1676) van Heinrich von Bi- ber, 'Meditation music' voor geprepareerde pia no van Cage, het derde deel uit het vijfde strijk kwartet van Glass en de 25ste variatie uit de sere ne Goldberg Variaties van Bach. Het toneelbeeld van Michael Simon accentueert deze stemming met een grote, kale boom die ondersteboven midden boven het podium hangt het bescha digde wortelstelsel op de plaats waar de kruin naar de zon zou moeten reiken. De dansers, in strakke zwarte kostuums, ko men meestentijds op pit de zwarte achtergrond, waarin zij vervolgens weer worden opgenomen. Dit overheersen van duisternis zou een zwartgal lig effect kunnen hebben, maar de dansexpressie is niet voortdurend somber, soms zelfs heel con trastrijk. Na de mooi doorvloeiende bewegingslij- nen bij Von Bibers vioolsolo inspireren de ge dempte pianoklanken van Cage tot korte, gesti leerde loopbewegingen, die het vrouwenkwartet continueert als bij Phlip Glass de mannen er dy namisch doorheen kruisen. Dramatiek en nervo siteit in de armgebaren en totale lichaamsexpres sie domineren het dansbeeld bij Bach, uitmon dend in een vertroostende omhelzing tot slot. De geïnspireerde en ook danstechnisch over tuigende uitvoering riep een ovationeel applaus op. Omhelzingen van zinnelijker aard en agres sieve seks werden met evenveel inzet bedreven in 'Say bye-bye' van William Forsythe, dat nu niet meer zo kan overrompelen als bij de première in 1980 en dus wat gedateerd is, maar waarvan de strekking toch nog actualiteit bezit. De subtielere emotionaliteit van Hans van Ma- nens recente 'Kammerballett' vormt daarna een weldadige tegenstelling. Muziek in theater op z.'n plaats recensie pablo cabenda Concert: Margriet Eshuijs: Shadow dan cing. Gehoord: 23-1, Stadsgehoorzaal, Leiden. Eigenlijk had Margriet Eshuijs in 1974 al haar muzikale draai gevonden met haar allergroot ste hit 'House For Sale'. In de jaren die volgden mag ze dan wat lichtvoetig de rockpaden bewandeld hebben, anno '97 voelt ze zich toch het best thuis in sophisticated middle of the road met een jazzfunk randje in de berm. En dan be land je in het theater, net als al die andere Nederlandse arties ten die meegegroeid zijn met hun fans (of vice versa) en wier verrichtingen een tikkel tje te verfijnd zijn geworden voor het concertpodium. De muziek van Eshuijs is in het theater ook het best op zijn plaats. Veel van de num mers van haar laatste cd 'Shadow dancing' vallen in het genre 'zachtjes luisteren' en zelfs de snellere nummers dra gen nog teveel beschaving in zich om voor horden concert gangers geworpen te worden. Eshuijs kan met haar stem nog steeds met gemak windkracht tien partij geven. Ze doet dat ook geregeld in nummers als 'Hom of Plenty' en 'Shadow- dancing'met hetzelfde dikke Hollandse accent dat soms kan klinken alsof ze met een ongemakkelijk beugeltje zingt Het bevordert wel direct de herkenbaarheid. Wat niet al tijd gezegd kan worden van haar begeleiding. Als onder leiding van Maarten Peters de band twee instrumentale nummers speelt verslapt meteen de aandacht. De mu zikanten verliezen zich in pe dante virtuositeit die louter leidt naar de rots waarop alle funkfusionbands ooit zijn stukgevaren, de drumsolo. De band kleurt altijd keurig binnen de lijntjes. Het vertaalt zich op het podium in drie deugdzame muzikanten die serieus over hun instrument gebogen zijn en strak musice ren in plaats van liedjes spe len. Alle solo's, uithalen en machtig mooie dingen worden gedaan uit het besef dat het wellicht past in het nummer, niet vanuit een innerlijke noodzaak of drang. De enige met een beetje soul in haar lijf is Margriet zelf. Ook al geven de teksten vaak de indruk te zijn gediept uit de vijf-cents-grabbelton der gemeenplaatsen waar 'be lieve me' en 'don't leave me' samen met 'much too long' en 'can't be wrong' de hoofdprij zen vormen, en ook al ont-, breekt hier evenmin het vast voorgeschreven zelfkritische wat-hebben-we-het-toch-ei- genlijk-goed-met-z'n-allen- nummer dat de titel 'Hom of Plenty" draagt, Eshuijs is de enige die nog emotioneel èn relevant weet uit te pakken. Als ze echter twintig minuten de tijd neemt om House for sale' aan te kondigen haalt ze de vaart behoorlijk uit het pro gramma. De stroom woorden riekt sterk naar conférence zonder ergens echt geestig te worden. Maar de luisteraars zijn veel te fatsoenlijk om 'Speluh!' te roepen en de we tenschap dat ze daarna weer gaat zingen maakt de verbale vloed weer draaglijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 17