Nicole Kidman in rol van haar leven Films 'Meet Willy Sparks': Platte persiflage op emotie-tv Editie 26 van Rotterdams Filmfestival kraakt in z'n voegen 11 HENK MAURITS Meet Willy Sparks. Te zien Tuschinski 5, Den Haag. Rodney Dangerfield is een naam die ons in Nederland wei nig zegt, terwijl hij in Amerika een begrip is. Hij is, zeg maar, de Amerikaanse André van Duin. Immens populair bij een deel van de bevolking, en even zeer verguisd bij het andere deel. Dangerfield is de held van de gewone man, die blijkbaar alleen gevoelig is voor platte grappen en dubbelzinnige hu mor. Want dat is waar de film Meet Wally Sparks op drijft. Wally Sparks wordt gespeeld door Dangerfield, die samen met zijn vaste tekstschrijver Harry Basil ook tekende voor de grappen en de grollen in deze rommelige klucht. Een film die je als nuchtere Nederlander met stijgende verbazing aanziet en uitzit. Zoals ze in Amerika waar schijnlijk met even grote verba zing naar André van Duin zou den kijken in De boezemvriend of Paul de Leeuw in Filmpje. Je moet blijkbaar eerst van een ko miek leren houden om echt om zijn grappen te kunnen lachen. Dangerfield heeft een raar hoofd met uitpuilende ogen en een door drank aangetaste stem. Een acteur die je eerder in een gangsterfilm zou verwach ten dan als gastheer in een da gelijkse talkshow. Een show waarin hij ordinaire grappen verkoopt en probeert net iets sensationeler te zijn dan Ophra, Jerry en al die andere pulp tv- makers. Voor een deel is de film een satire op de dagelijkse, ba nale en obligate talkshows in Amerika, maar tegelijk heeft het iets hypocriets en is de film een dekmantel om zelf net iets vun- ziger, gekker en idioter te zijn dan die babbelprogramma's die pas geslaagd lijken als mensen elkaar in de haren vliegen. Dangerfield komt pas echt op - gang als hij live een show gaat doen in het huis van zijn fer- ventste tegenstander: een gou verneur in Georgia, die zweert bij goede smaak en goede ze den. Een bijna Flodderiaanse concept, dat natuurlijk uit de hand moet lopen. En dat ge beurt dan ook grandioos, waar bij de film heen en weer schom melt tussen situation comedy en slapstick. Met ter afwisseling al lerlei amoureuze verwikkelin gen, waarbij het chanteren van de gouverneur door een strip per (een parallel met Paula Jo nes en Bill Clinton is hier snel getrokken) het 'hoogtepunt' vormt. Maar centraal in het chaoti sche verhaal staat toch vooral Rodney Dangerfield, de stand up comedian die met zijn gein- ponum en zijn grappen de toe schouwers voor zich probeert te winnen. Amerikanen gaan er waarschijnlijk bij uit hun sche del, maar als Nederlander wordt je er niet warm of koud van. Het is een soort 'Ver van mijn bed show' met persiflages op televi- of nauwelijks kennen en een Wat overblijft zijn een paar voor de rest is het voer voor de sieprogramma's waar wij niet of apolitiek systeem (de verkiezing grappen die aankomen en een videotheek. Nee, dan duizend nauwelijks naar kijken, komie- van een senator) waar wij geen enkele scène waarbij er iets van keer liever André van Duin o ken en komediantes die we niet enkele affiniteit mee hebben, een lachrimpel ontstaat, maar Paul de Leeuw. FILMS IN DEN HAAG BABYLON 1 tel 070-3471656, naast Centraal Station. The Portrait of A Lady 16 jr., dag. 12.45, 15 30, 18.15,21.15 BABYLON 2 Emma al., dag. 18.45, 21.30; do vr. ma. di. ook 13.15, 16.00. Matilda al., za. zo,, wo. 13.15, 16.00. (BABYLON 3 Jack al., dag. 21.30. The Hunchback of Notre Dame al. dag 13.15, 16.00, 18.45. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car- negielaan 16. Ranson 16 jr., dag. 19.15, 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE2 Courage Under Fire 16 jr., dag. 18.45, 21.30; do. vr. ma. di. ook 13.15, 16.00. De Klokkenluider van de Notre Dame al., za. zo. wo. 13.15,16.00. (Ne- derl. gesproken) METROPOLE3 The Leopard Son al., dag. 13.15, 16.00, 18.45. The Portrait of A Lady 16 jr., dag 21.15 METROPOLE4 Surviving Picasso al., dag. 18.45, 21.30; do. vr. ma. di. ook 13.15, 16.00. Pinokkio al (Ned. gesproken) za. zo. wo. 13.15,16.00. METROPOLE 5 Secrets and Lies al., dag. 12.45, 15.30, 18.15,21.15. PATHÉ Scheveningen Kurhausweg 2, info tel. 070-3515738, reserveren tel. 070-35 1 57 78 Ransom 16 jr., dag. 13.00, 15.40, 18.20,21.10. The First Wives Club al., dag. 14.10, 16 40, 19.00, 21.40; za. zo. ook 11.50. Courage under Fire 16 jr., dag. 13.20, 16.10, 18 50,21.50. Daylight 12 jr.. dag. 16.30, 19 10, 22.00 Evita al. dag., 15.30, 18.30,21.20. The Long Kiss Goodnight 16 jr., dag. 18 40.21.30. Sleepers 16 jr., dag. 18.10; do.t/m zo. wo. ook 21.00. The Hunchback of Notre Dame al dag. (originele versie met Ned. onder titels) 18.00, 20.00; do. vr. ma. di. FILMS AMSTERDAM Jane Campion bevestigt liaar talent in The Portrait of a Lady t Wie ooit nog twijfelde aan het geweldige talent van de Nieuw-Zeelandse cineaste Jane Campion, heeft na haar vierde lange speelfilm geen recht van spreken meer. Na The Piano (1992), werd het even stil, maar haar nieuwste film, The Portrait of a Lady, is opnieuw een bevestiging van haar uitzonderlijke cinematografische kwaliteiten. Jane Campion is iemand die kan schilderen met de ca mera en acteurs en actrices kan aanzetten tot fenomena le prestaties. FILM RECENSIE HENK MAURITS The Portrait of a Lady. Te zien' Trianon, Leiden; Babyion 1, Metropole 3, Den Haag. In haar Gouden Palm-winnaar The Piano, wist ze de Ameri kaanse acteur Harvey Keitel aan te sporen tot een ongekend mooie rol en in The Portrait of a Lady gebeurt hetzelfde met Ni cole Kidman. De actrice uit films als Dead Calm, To Die For en Batman Forever is mooier dan ooit en speelt als Isabel Ar cher tot dusver de rol van haar leven. Campion is een film maakster die van mensen houdt en van kunst (zij studeerde ooit antropologie en schilderkunst) en die bovenal de kunst van het regisseren beheerst tot in haar vingertoppen. The Portrait of a Lady is een verfilming van het boek van de Amerikaanse schrijver Henry Ja mes uit 1881, die tijdens een lange reis verliefd werd op Eu- The Portrait of a Lady is een perfect staaltje van sublieme filmkunst. ropa en nooit meer terugkeerde naar zijn moederland. Het ver haal speelt zich af tussen 1872 en 1876 in Italië, het toevluchts oord voor welgestelde Engelsen, die liever in Toscane of in Flo rence verbleven dan in het re genachtige Engeland. Zo ook Isabel Archer, een ei genzinnige, mooie jonge vrouw van Amerikaanse komaf, die in Engeland begeerd wordt door drie verschillende aanbidders. Via een van hen erft ze een hoop geld en zoekt vervolgens haar heil in Italië. Daar wordt ze al snel hopeloos verliefd op Gil bert Osmond (John Malkovich), een zelfingenomen kunstenaar, die er een behagen in schept om mensen naar zijn hand te zetten. Hij weet Isabel volledig in te palmen, zoals hij dat ook doet met zijn dochter Pansy, en zijn vroegere maitresse mada me Merle. Te laat komt Isabel erachter dat ze de verkeerde keuze heeft gemaakt en dat haar echte liefde in Engeland op sterven ligt. Dat klinkt als een verhaal uit de Bouquet-reeks, maar Cam pion wist dit melodrama op su perieure wijze te verfilmen met prachtige rollen van Nicole Kidman en John Malkovich als het centrale duo waar omheen zich het drama voltrekt. Het drama van de zelfstandige, fel begeerde vrouw, die zich laat strikken door de verkeerde man, voor wie liefde gelijk staat aan de zucht tot heersen over de ander en vooral het verwer ven van veel geld. Hij trouwt Isabel vanwege hc.ar geld en wil ook zijn dochter voor zoveel mogelijk geld uithuwelijken. Het is Isabel die daar uiteinde lijk een stokje voor steekt door zich niet meer te onderwerpen aan het machtsspel van haar vileine echtgenoot. Campion schrok er niet voor terug om voor haar film 148 minuten uit te trekken. Rijkelijk lang voor een kostuumfilm op basis van een boek. Maar de vi suele rijkdom van de film en het prachtige acteren (ook in de bijrollen), doet je de tijd vol ledig vergeten. Sommige scè nes zijn van een grote, artistie ke schoonheid door de keuze van de locaties (Rome en Flo rence), lichtval en aankleding. Overweldigende totaalshots worden afgewisseld met fasci nerende close-ups, of quasi- I authentieke zwart-wit beelden van Isabel op reis in Egypte. Historisch misschien onjuist (de uitvinding van de film kwam pas 20 jaar later), maar een kniesoor die daarop let in dit perfecte staaltje van sublie me filmkunst. Filmvoorstellingen, optredens, talkshows, lezingen en presentaties ROTTERDAM HANS MAAS Het lukt Simon Field, de nieuwe direc teur van het International Filmfestival Rotterdam, niet om te starten met een ingedikt en overzichtelijk programma. De zesentwintigste editie van het film festival (29 januari tot en met 8 febru ari) geeft in tien dagen tijd om en na bij duizend filmvoorstellingen, live op tredens, talkshows, lezingen en pre sentaties, waar naar verwachting weer tussen de 150.000 en de 200.000 men sen op afkomen. Net als zijn voorganger Emile Fal- laux, onder wiens vijfjaar durende lei ding het Rotterdamse festival uitgroei de tot het grootste culturele evene ment van Nederland, is de Engelsman Field aangetreden met de belofte 'meer te willen doen met minder films', maar hij is op een trein ge sprongen die niet zomaar in een lage re versnelling geduwd kan worden. Het gevolg is een festival waarbij het geen enkele gewone bezoeker zal luk ken om alle films te zien. Het programma omvat 210 speel films en lange documentaires, waar van 59 belangrijke internationale pre mières, en daarnaast 140 korte films, video's en cd-roms. Openingsfilm is Basquiat, de debuutfilm van de New Yorkse schilder Julian Schnabel. Bas quiat was een snel beroemd gewor den, zwarte kunstenaar die jong aan de drugs stierf. David Bowie speelt de rol van Andy Warhol. Spraakmakend is nu al The Crash van David Cronenberg. De film gaat over de seksuele opwinding die som migen krijgen van het kijken naar au- to-ongeluldcen. Eregast Eregast van het festival is Jackie Chan, tegenwoordig de grootste ster van de Hong Kong cinema. Hij begon zijn carrière als de nieuwe Bruce Lee (hij was de stuntman van Lee), maar profilee rde zich later als komediant in de traditie van Buster Keaton en Harold Lloyd. Hij acteerde inmiddels in meer dan veertig films. Overigens zet de trend van de laatste jaren zich door dat er steeds meer films uit Hong Kong en wijde omgeving worden getoond in Rotter dam. Dat heeft in de eerste plaats te maken met het groeiende filmbelang van het Verre Oosten, maar ook met de achtergrond van Simon Field. Hij werkte tot vorig jaar op het Londense Instituut voor Hedendaagse Kimst, waar hij de Aziatische filmpoot in portefeuille had. Breekbaar talent Andere prominente gasten die toe gezegd hebben naar het festival te ko men zijn: Otar Iosseliani, Chantal Akerman, Werner Schroeter, Steve Buscemi en Takeshi Kitano. Van dat namenrijtje spat de glitter niet af, maar dat wil Rotterdam ook bewuSt zo houden. Het International Filmfes tival Rotterdam is er in de eerste plaats voor onafhankelijke filmma kers en wil liever breekbaar talent la ten doorbreken dan de aandacht af leiden met verblindend glamourlicht. In totaal verwacht het festival 1200 (buitenlandse) gasten uit de filmwe reld. Een aantal van hen komt vooral naar Rotterdam om 'zaken te doen' op .de parallel georganiseerde Cine- mart. Peter Greenaway presenteert in Rot terdam zijn nieuwe multi-media-pro- ject Tulse Luper's Suitcase. Greenaway experimenteert met nieuwe digitale technieken. Zijn komst luidt het pro gramma Exploding Cinema 'm, een onderdeel dat gewijd is aan de toe komst van de cinema. Vorig jaar vormde dit programma een festival binnen het festival op aparte locaties waar vooral computerfreaks op af kwamen. Dit jaar wordt geprobeerd de nieuwe digitale ontwikkelingen een natuurlijker deel van het geheel te la ten zijn. Prijzen Aan het eind van het festival worden verschillende prijzen uitgereikt: de Ti ger Awards voor vernieuwend en on bekend filmtalent, de Publieksprijs, de Fipresciprijs (van internationale film critici), de Netpacprijs (Aziatische jury kiest beste Aziatische film) en de KNF Prijs (van kring van Nederlandse film journalisten). In het hoofdprogramma presenteert het festival naast de tientallen premiè res films die zijn opgevallen op recen te buitenlandse festivals, zoals The I Funeral van Abel Ferrara, Trees Loun- ge van Steve Buscemi. Shine van Scott Hicks, Brigands van Otar Iosseliani, Conté d'Eté van Eric Rohmer, Gabbeh van Mohsen Makhmalbaf en Pillow Book van Peter Greenaway. Premières waar met veel nieuwsgierigheid naar wordt uitgekeken zijn CourtingCourb ney van Paul Tarantino, Not A Love Song van Jan Ralske en Young And Dangerousvan Jackie Chan. Traditioneel programma-onderdeel is 'Dutch Perspective' waarin alle be langrijke Nederlandse films van het, laatste jaar worden vertoond. Nieuw is het onderdeel 'Fake', waarin Field films laat zien die de kijker proberen te neppen. Voor het eerst is de nieuwe mega bioscoop op het Schouwburgplein het hart van het festival. Kassa en fes tivalcafé zijn verplaatst van Hilton naar de Rotterdamse Schouwburg. Op Nederland 3 wordt elke avond aandacht besteed aan het festival. De x abonneezender Filmnet heeft een fes- 1 tivaljournaal en vertoont enkele pre mièrefilms. Gibson in Ransom, nog in diverse theaters te zien. ILHAMBRA 1 (020) 6233192 18.15, 21.15; do vr ma di ook 12.45, 15.30: The Portrait of a Lady SLHAMBRA2 17.45, 21.00; do vr ma di ook 14.00: Breaking the Waves JELLEVUE CINERAMA (020) 234876 13.15, 16.00, 18.45,21.30: Coura ge Under Fire INERAMA 2 13.15, 17.00, 20.30: Sleepers iALYPSO 1 (020) 6234876 13 15. 16.00, 19.15, 22.00 The First Wives Club ALYPSO 2 13.15, 16.00. 18.45, 21.30-The Nutty Professor IINECENTER (020) 6236615 19.45; zo ook 11.00 De Kersenpluk 17.00, 22.00; zo ook 11.00, 14.00: All Things Fair 17.15, 19.30, 22.15, zo ook 11.00, 14.30: Beautiful Thing 18.00, 19.45, 22.15, zo ook 14.00, 16.00: O Amor Natural 17.30, 19.30,22.00; zo ook 11.00, 15.00 The Last Supper IINEMA OSCAR (020) 5475175 vr za di wo 20.00- Independence Day INEMA 1 (020)6151243 18.45, 21.30: Ransom JNEMA 2 19.15, 22.00: Daylight ITY 1 (020) 6234579 I 11 00.13.30.16.00,18.30. i 21 15: Ransom ITY 4 16.15. 18.45, 21.15;dovrmadi ook 11 30, 13.45: The Fan li ITY 5 11.00, 13.30, 16.00, 18.30, 21.30: Meet Wally Sparks ITY 6 11.30, 13.45, 16.15, 18.45, J 21.15: Jack ITY 7 11.00,13.30,16.00,18.30. 21.30: Daylight ESMET (020) 6273434 i 18.30, 21.30: Breakingthe Waves Televisiekomiek Rodney Dangerfield (links) in de Wally Sparks Show.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11