Satanswaan in België ZATERDAG 18 JANUAR11997 door PAUL KOOPMAN het kielzog van het 'monster' Hare Dutroux is in België de uivel in hoogsteigen persoon gedoken. Sedert de parketten tan Neufchateau en Hasselt serieus onderzoek zijn begonnen naar mogelijk organiseerdsatanisch ritueel hsbruik van kinderen, is het nd in de ban van Beëlzebub, de bende-Dutroux maar een schakeltje in een veel groter etiverk? Of vergalopperen de Belgische onderzoekers zich evenals indertijd hun ieder land se collega 's in Oude Pekela? Een overzicht van een jlagveld waarin 'gelovers' en 'niet-gelovers' elkaar in venwicht houden. „De satan 'oetzich voor als een engel des lichts. Het is dus niets bijzonders, indien ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren der gerech tigheid. Maar het einde zal zijn naar het werken. Zedenzaak-Dutroux krijgt bizarre uitloper schaal kinderen ritueel misbruikt zijn... Mijn stel ling is dat dit onderzoek is stukgelopen vanaf het moment dat iemand begon te roepen dat er spra ke was van massahysterie. De bevolking, die zich diep schaamde, vergat de zaak het liefst zo snel mogelijk." In het Vlaamse plaatsje Kessel-Lo is psychothe rapeut Dirk Vanmarcke dezelfde mening toege daan. Hij vroeg in september dit jaar tijdens een door hem georganiseerde studiedag aandacht voor georganiseerd ritueel misbruik van kinderen in België. Vanmarcke tekent aan: ,,Lk ben niet be zeten door het onderwerp, ik wil er ook het liefst weer van af. Maar ik stuitte in mijn praktijk op steeds meer cliënten die al dan niet onder hypno se getuigden van seksuele ervaringen op zeer jon ge leeftijd, meestal in de aanwezigheid van een stuk of tien volwassenen. Daar kwamen rituele de tails bij die me in het begin helemaal niets zeiden, zoals bepaalde symbolen, handgebaren, offeran des, moorden of het duivelsgetal 666. De enorme scepsis die ik acht jaar geleden nog had, heeft in middels plaatsgemaakt voor de overtuiging dat het georganiseerd ritueel misbruik van kinderen een (weegt zijn woorden zorgvuldig) reële mo gelijkheid is." Sektecommissie Het Franstalige Kamerlid Serge Moreaux, voorzit ter van de vorig jaar opgerichte 'sektecommissie' van het Belgisch parlement, wil de getuigenissen van Vanmarckes patiënten niet onmiddellijk als 'fantasie' afdoen. Hoewel zijn commissie pas eind maart zijn eindrapport publiceert, is hij bereid al vast de belangrijkste conclusies aan de openbaar heid prijs te geven. Moreaux: „Wij hebben zo'n honderd getuigen en deskundigen geinterviewd. We zullen in ons rapport de stelling verdedigen dat er in België zeker sekten actief zijn die als ge vaarlijk zijn te kenmerken. Gevaarlijk in de zin van: opgebouwde financiële macht, het mentaal manipuleren van de leden en ook het misbruik van kinderen. Sommige sekten, zo is ons geble ken, leunen dicht tegen pedofiele circuits aan. Maar bewijzen voor satanisch misbruik van kin deren hebben we niet gevonden. Of Abrasax als gevaarlijke sekte moet worden gekwalificeerd kan ikunu niet zeggen." Dirk Vanmarcke en Karei Pyck deinzen er overi gens voor terug om te spreken over religieus of sa tanisch geïnspireerd seksueel misbruik. Vanmarc ke: „De feiten in de verhalen waarmee ik via mijn werk in aanraking kom, noem ik liever multidi- mensionaal misbruik. Volgens deze definitie wor den kinderen op meerdere niveaus uitgebuit; zij worden verkracht, gefilmd, geprostitueerd en spe len in een aantal gevallen een rol bij rituelen. Maar ik zie die rituelen eerder als een methode om maffiose criminele groepen sociaal te binden, dan als iets religieus. Het is hooguit een satanisch sausje dat over de criminele activiteiten en seksu ele perversiteiten wordt gegoten. Bedenk wel: er is geen perfectere methode om bendeleden voor het leven te laten zwijgen dan hen medeplichtig te maken aan het misbruiken of vermoorden van een kind." Herinneringen De onderzoekers in Neufchateau en Hasselt vra gen zich momenteel af in hoeverre de verklarin gen van de in totaal ruim 13 getuigen waarover zij beschikken kunnen gelden als overtuigend bewijs. Enkele getuigenissen zijn namelijk ontleend aan therapeutische sessies waarbij gebruik werd ge maakt van hypnose-technieken en die op video zijn opgenomen. Ook Vanmarcke bedient zich van deze techniek. Hij doceert: „Kinderen die op jonge leeftijd worden misbruikt zijn zwaar getrau matiseerd. Zij splitsen die ervaringen af in een apart stukje van hun bewustzijn; dat is gewoon een overlevingsstrategie. In een therapiegesprek of hypnosesessies kunnen die ervaringen weer worden opgeroepen. De cliënt in kwestie vertelt erover precies zoals het kind in hem of haar het ooit beleefd heeft. Het is alsof de tijd in dat stukje van de persoonlijkheid heeft stilgestaan." In vakklingen is de theorie van 'dissociatieve identiteitsstoornissen' echter omstreden. Boven dien bleek het fysieke bewijsmateriaal bij soortge lijke getuigenissen in andere zaken steeds te ont breken. Na een aantal geruchtmakende rituele ze denzaken in de VS verrichtte FBI-deskundige Ken neth Lanning uitputtend onderzoek. Hij conclu deerde uiteindelijk: „Zolang het eerste harde be wijsmateriaal blijft ontbreken, hoeven Amerika nen niet bang te zijn dat htm baby's ontvoerd en opgegeten worden. In de zedenzaak van Oude Pekela moest de offi cier van justitie het onderzoek, waarbij op een be paald moment 48 kinderen betrokken waren, na anderhalf jaar seponeren. Ook hier hadden de na speuringen steeds wildere verhalen boven tafel gebracht, zoals over rituele offers aan Satan waar bij kinderharten werden uitgesneden. Magisch De Nederlander Hans Crombach, hoogleraar rechtspsychologie aan de universiteit van Antwer pen, zegt te hebben zitten wachten op het uitbre ken van wat hij de 'Satanswaan' in België noemt. „Toen die berichten over Abrasax in de krant ver schenen dacht ik: verdomd, daar heb je het. Alle elementen waren namelijk aanwezig. Een gruwe lijk zedenmisdrijf, al dat gegraaf in verlaten mijn gangen, bendevorming, ontvoering van kinde ren... Als er in zo'n onderzoek niet voldoende re sultaat wordt geboekt, duikt vroeg of laat het ver haal op van satanisch misbruik van kinderen. Dan ontstaat bij sommige mensen blijkbaar de neiging magisch te gaan denken. Vergeet niet, dit soort verhalen is al heel oud. We kennen het nog van de heksenprocessen in de Middeleeuwen waarbij er ook van kinderontvoeringen en kannibalisme sprake was." Als het onderzoek van Neufchateau en Hasselt aantoont dat België zijn eigen variant heeft van het Hans en Grietje-verhaal, dan is dat een we reldprimeur, erkennen professor Pyck en psycho therapeut Vanmarcke. Pyck: „Het zou voor het eerst zijn dat er overtuigend bewijs voor ritueel misbruik op grote schaal wordt geleverd". Va- mareke zegt er niettemin van overtuigd te zijn dat de zaak in België al binnen enkele maanden 'openbarst'. „En dan denk ik niet aan het instituut Abrasax, want de groepen waar ik over spreek hangen geen plaquette aan de gevel waarop staat dat ze zich met satanisme bezighouden. Dat zijn onzichtbare maar zeer invloedrijke groeperingen die in allerlei zaakjes zitten zoals wapenhandel, autozwendel en drugshandel." Professor Crombach benadert de zaak een slagje anders. „Ik eet mijn hoed op als het waar is", be looft hij plechtig. „Dat is geen loze belofte, want ik beschik over een hoofddeksel en ik blijf er toch vrij rustig onder", zegt hij grinnikend. Serieuzer: „Het is wel verrassend dat de bron van alle satani sche speculaties dit keer niet het buurtcafé is, maar de politie in Neufchateau en Hasselt. Dat mensen met gezond verstand dit soort theorieën opwerpen, begrijp ik niet goed. Ik bedoel: Dutroux is een crimineel, een handelaar in kinderporno en auto's, misschien ook een pedofiel. Maar een werktuig van Satan? Dat is flauwekul. Als justitie dit soort sporen gaat volgen vrees ik het ergste voor het onderzoek." Volgens Crombach heeft de moderne stads mens een diepgewortelde behoefte aan mythische verhalen om het kwaad in zijn leven een plaats te geven. „Je ziet steeds dezelfde ingrediënten of het nou om Engeland, Nederland, de VS of België gaat. Er is sprake van machtige en onzichtbare netwerken die rituelen opvoeren, mensenvlees eten, hun leden hersenspoelen en ze met code woorden op afroep kunnen manipuleren. Het past in hetzelfde rijtje als al die X-files-achtige verhalen over ontvoeringen door buitenaardse wezens. Duizenden kinderen zouden in de VS ritueel zijn gedood, veel meer dan er vermist worden! Van daar dat de theorie is opgedoken dat kinderen speciaal voor dat doel worden verwekt en nooit bij de burgelijke stand worden aangegeven. In België gaat die baby-breeding-theorie nog een stapje ver der. Daar heeft de vondst van de kelders van Dutroux voeding gegeven aan het verhaal dat kin deren niet alleen speciaal verwekt worden, maar ook worden opgevoed voor satanische doelein den." Dat de getuigenissen waarop Vanmarcke zich baseert veel gelijkenis vertonen, maakt hoege naamd geen indruk op Crombach. „Ach, er zijn wel meer mensen die kaboutertjes hebben gezien en daarvan een redelijk congruent signalement geven. Bestaan daarom kabouters? Voor die getui genissen uit hypnose-sessies geef ik eerlijk gezegd geen cent. Als er één manier is om suggestief te werk te gaan is het wel hypnose. Waar komen al die hervonden herinneringen vandaan? Misschien wel uit een nachtmerrie, een spannend boek van Stephen King of een griezelfilm uil de video theek." Maar Crombach is, erkent hij zelf, een overtuigd niet-gelover. „Ik ben een atheïst in hart en nieren. Dat Satan een werkzame kracht is die' hier op aar de steeds weer het spel bederft en zelfs bezit kan nemen van mensen is een verhaal dat er bij mij niet ingaat. Op zich is het een mooie religieuze theorie, vooral omdat de Satan zich volgens chris telijke en joodse traditie buitengewoon goed ca moufleert. Hij zou een figuur zijn die je niet snel op de staart trapt en dat verklaart dan meteen waarom er nooit een bewijs wordt gevonden te gen al die zogenaamde kwaadaardige sekten." Gelatenheid Bij het instituut Abrasax in Forchies-la-Marche halen grootmeester Anubis en hogepriesteres Na- hema Nephthys hun schouders op. Dat er in de naam van Satan ergens in België excessen worden bedreven willen de twee niet uitsluiten. „Mis schien zijn er gekken, psychopaten of seksma niakken die zich bedienen van satanistische sym bolen als decor voor hun perversiteiten", oppert Nahema. „Maar wij hebben daar geen weet van. Er zijn mensen die hier naartoe komen voor seksuele praktijken, maar die zijn dan weer rap vertrokken." In Forchies-la-Marche reageert de bevolking in elk geval met een mengeling van gelatenheid en ongeloof op de berichten dat zich in hun gemeen schap het zenuwcentrum van Satan zou bevin den. In de enige bar 'Le Coliseum' die het door economische malaise en milieuvervuiling getrof fen stadje telt, zegt de uitbaatster: „Ik zie die men sen nooit. Als je het mij vraagt zijn ze gek, maar ongevaarlijk." De man aan de flipperkast brengt te berde: „Wat ze daar doen moeten ze zelf weten." Buiten op straat wijst een jonge moeder met kin derwagen naar het witgepleisterde pand, waar een bordje aan de gevel vermeldt: „Institut Abrasax. Psychotherapie, sciences magiques." „Bent u daarbinnen geweest? Pas maar op, straks bent u behekst!", zegt ze lachend. Mis schien is het een hoopgevend teken - of juist erg verontrustend? - maar in Forchies-la-Marche wordt de duivel in elk geval niet erg au serieux ge nomen. In een vergeten hoekje van het inmiddels af gebrande houten huis van Dutroux's hand langer Bernard Weinstein, vond de politie van Neufchateau een bestelbon ondertekend door 'grootmeester Anubis'. De brief herinnerde Wein stein aan zijn belofte een 'geschenk' te zullen re gelen voor een belangrijk satanisch ritueel. Welk geschenk Anubis daarmee- op het oog had kan Weinstein, die door Dutroux na een ruzie levend werd begraven, niet meer navertellen. Maar de re chercheurs van Neufchateau namen de aanwij zing zeer serieus. Op 21 december deden ze om kwart over acht 's avonds een inval in het instituut 'Abrasax' in het Henegouwse plaatsje Forchies-la- Marche; een school voor satanisme, wicca (hek senleer) en gnosis (mystieke kennis). De meeste spullen in het instituut staan een kleine maand later weer op hun plaats. De zuur stofpompjes in de aquaria met tropische vissen van grootmeester Anubis borrelen gemoedelijk, in de gang is de Maria met een mensenschedel in de hand afgestoft en de 'evangeliën van Satan' heb ben hun vertrouwde plek in de boekenkast terug gevonden. Maar het leven in het instituut is niet meer hetzelfde, vertelt hogepriesteres Naliema- Nephthys. „We ontvangen telefonische bedreigin gen, 's nachts droom ik nog steeds van dat politie optreden. Dat je zomaar voor misdadiger en kin dermoordenaar wordt versleten, dertig man met getrokken pistolen een huiszoeking komen doen, dat gaat je niet in de koude kleren zitten." Aan het raam hangt een 'mededeling aan de be volking' met de stellige boodschap dat Abrasax - volgens Nahema en Anubis een onschuldig schooltje met zo'n twintig studenten - niets maar dan ook niets met ritueel misbruik van kinderen te maken heeft. België laat zich meesleuren in een heksenjacht die zich eerst op pedofielen richtte, vervolgens op homofielen onder wie vice-premier Elio di Rupo en nu op burgers met belangstelling voor het occulte, aldus de twee. Nahema: „Als je afwijkend bent in dit land, dan ben je bij voorbaat verdacht". Anubis bezweert: „Het leven van kinderen en dieren is voor ons hei lig. Voor onze offers gebruiken wij varkensbloed en varkensharten die ik betrek van slager Jadeul verderop in het dorp. Jongeren onder de achttien worden hier als cursist niet eens toegelaten." Debat Sedert de vondst van de brief aan Weinstein, de inval bij Abrasax en de tientallen getuigenissen van ritueel misbruik die via Belgisch 'groene tele foonlijn' zijn binnengekomen, wordt in de Belgi sche media en wetenschappelijke wereld heftig gedebatteerd over de vraag wat de betekenis is van alle verhalen over satanisme. Staat het land - nu al wekenlang wordt gezocht naar bergplaatsen van ontvoerde kinderen in de verlaten mijngan gen van Jumet - op de drempel van een nieuwe gruwelijke ontdekking, of zal blijken dat de poli tiediensten spoken najagen? De Leuvense hoogleraar kinderpsychiatrie pro fessor Karei Pyck ziet belangrijke parallellen met Nederlands meest geruchtmakende zedenzaak - die van Oude Pekela in 1987 - waarnaar hij gedu rende vijf jaar onderzoek heeft verricht. „Ook in die zaak zag je een polarisatie tussen enerzijds diegenen die geloofden in de verhalen van de kin deren en anderzijds de sceptici. In zijn algemeen heid kun je zeggen dat hoe gruwelijker de geschie denissen zijn die boven komen, hoe groter het on geloof. Onderzoeken naar ritueel misbruik roepen steeds heftige reacties op. In Nederland werd pro fessor Mik tot de grond toe afgebrand; hier in Bel gië is onderzoeksrechter Connerotte gewraakt en moet procureur generaal Bourlet nu enomi op passen. Ik zeg niet dat er in Oude Pekela op grote

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 39