Cultuur Kunst 'De muziek zit in mijn bloed' LElP^t fina Turner van de Lage Landen iarpen voor acott, Youp an't Hek n The Scene UI7ScHlfTfP.S 'Nobelprijs' voor Bruce Hallyday blijft Frans Otterspeer gruwt, Van Oostrom is geamuseerd Kris Kras door Leids uitgaansleven EfJAN RIJSDAM, 071 -5356444 Ruth Jacott brengt Stadsgehoorzaal op kookpunt Saxofoniste Rosa King (58) opent Leidse Jazzweek Bi Jacott: onderweg naar Ahoy. foto susan lm. smit fotografie ieuwe cd laat op zich wachten lopen vooralsnog tevergeefs naar de cd-winkel. „Heel verve lend allemaal", zegt Margot Collée, woordvoerster van Ruth Jacott. „Maar die stemproble men waren niet te voorzien." Volgens Collée zijn ze niet ern stig. „Gewoon een verkoud heidje", aldus de woordvoer ster. „Als gevolg daarvan heeft ze slechts één concert hoeven afzeggen, maar wel een aantal opnamedagen moeten missen." Jacott liep eerder ernstige stem problemen op toen ze in de musical 'The Cotton Club' speelde. KRSUM MARTIN HERMENS nieuwe album van Ruth Ja- laat nog twee tot drie landen op zich wachten. De die de titel 'Hartslag' krijgt, november vorig jaar al in winkels moeten liggen, improblemen zorgden echter or uitstel. Ook een vakantie de zangeres is reden voor rtraging van de release. In het ogrammaboekje van het the- irconcert dat gisteravond in iiden te zien was staat al een ginagrote advertentie over lartslag'. Fans van Ruth Jacott RECENSIE MAXIM BEZEMBINDER Ruth Jacott In Concert. Gezien 15 januari, Stadsgehoorzaal, Leiden. Drie minuten, minder dan de tijd dan waarin je een ei kookt, had Ruth Jacott gisteravond no dig om de Leidse Stadsgehoor zaal op kookpunt te brengen. Het is een cliché dat 'Jacott In Concert' on-Nederlands is, maar dat is wel de omschrijving die het beste past bij deze zan geres. De Tina Turner van de Lage Landen, dat komt mis schien dicht in de buurt, maar zelfs een vergelijking met deze Amerikaanse superster doet on recht aan de kracht van deze Ruth Jacott. Wat men ook van haar Nederlandstalige repertoi re vindt, haar stem staat buiten kijf. Live is Jacott op haar best, een enkele vervelende techni sche storing daargelaten. Het komt er allemaal moeiteloos uit, terwijl ze over het podium danst en vliegt, zonder een noot te missen. De volle Stadsge hoorzaal had dan ook geen op warming nodig. Ook de rustiger nummers kregen de aandacht die ze verdienen. Het publiek, variërend van grijze dames tot bijna echte mannen, vraten de greatest hits parade van Jacott als zoete koek. De eerste indruk van compleet overdonderd wor den wordt in de loop van de avond keurig uitgebalanceerd. Jacott weet zich bovendien omringd door toptalenten, een goed spelende band, vier ach tergrond zangers(zangeressen) die qua vocale capaciteiten niet voor haar onder doen, en dan nog eens Face It, een mannelij ke backing/dans groep die er zeer appetijtelijk uit ziet. Omdat de kostuumontwerper kennelijk dezelfde mening is toegedaan kregen we vooral veel mannelijk bloot voorgeschoteld. Voeg daarbij een opwindende cho reografie en fantasievolle be lichting en de avond is een feestje van formaat. Te vrezen valt dat Ruth Jacott niet vaak meer in de program mering van de Stadsgehoorzaal zal voorkomen, want het kan niet anders of deze Nederlands topentertainster is onderweg naar Ahoy of ArenA. Enigszins verdwaasd doet ze de deur open. Vlekken nivea rondom haar mond hoeken. Ze is om zes uur 's ochtends naar bed gegaan, zegt ze verontschuldigend. En dus is een afspraak om tien uur 's ochtends aan de vroege kant. „Sta je daar al lang? Sorry hoor." Rosa King, de 58-jarige saxofo niste, still going strong. Vijfentwintig jaar zit ze in middels in het vak. Morgen opent ze de Leidse Blues Jazzweek in De Waag. LEIDEN ERNA STRAATSMA Nog een beetje duf door de ogen wrijvend maakt ze een kopje instantkoffie. Zo energiek als ze op het podium is, zo rus tig is ze nu. De dag ervoor is ze in slaap gevallen om een uur of vijf, zegt ze. Na een paar uurtjes slapen was de moeheid verdwe nen en de nacht daar om de ad ministratie weg te werken. Want een manager heeft Rosa King niet. Pogingen ten spijt is het haar nooit gelukt daarvoor de juiste persoon te vinden. „Zo'n samenwerking is net als een hu welijk. Ik heb daar geen geluk mee gehad, het wordt nooit wat. Misschien komt dat ook wel omdat ik niet makkelijk iets van een ander aanneem." Nadeel daarvan is wel dat de Amerikaanse saxofoniste alles zelf moet opknappen. En dat werk gaat haar steeds meer te genstaan. „Die zakelijke kant van het vak haat ik. In feite is dat werk een extra baan, maar helaas moet iémand het doen." Optredens daarentegen ver velen nooit. Gemiddeld staan Rosa King Upside Down twin tig avonden per maand op het podium. Onderwerpen als 'vut' of 'pensioen' houden haar niet bezig. „Muziek is mijn hele le ven. Ik heb ook gewoon geen baan waarin je uitkijkt naar de tijd dat je kunt ophouden met werken. De muziek zit in mijn bloed. Ik denk wel eens: als ik oud word ga ik in Georgia wo nen, waar mijn moeder en ik een huis bezitten. Maar dan denk ik even later: ik ben al oud! Ik ben hier waarschijnlijk to bloody lang om nog naar Ameri ka terug te kunnen keren." „Hier heb ik de vrijheid om te doen en te laten wat ik wil. Het gekke is dat "Nederlanders vaak tegen mij zeggen dat ze datzelf de vrijheidsgevoel juist hebben als ze in Amerika zijn. Waar schijnlijk is het zo dat als je in je 'eigen cultuur' leeft je onbewust gaat gedragen naar de regels van die cultuur. AJs je elders woont kun je je daar makkelij ker aan onttrekken." Begin jaren zeventig vestigde King zich in Amsterdam. Na een carrière als danseres en jaren lang toeren door Europa, met zowel een dansgezelschap als een band. Aan die nomadentijd bewaart ze haar beste herinne- VLIEGWERK up van 't Hek, Ruth Jacott en ie Scene krijgen de Gouden arpen 1996. Dat zijn de hoog- onderscheidingen van de ichting Conamus. Hij is be emd voor mensen die zich rij ns hun carrière op bijzondere jze verdienstelijk hebben ge- aakt voor de Nederlandse hte muziek. Vorig jaar kende mamus al een Gouden Harp aan John de Mol sr. •oman, Skik en Total Touch ijgen van Conamus de Zilve- Harpen 1996. Deze aan- Jedigingsprijs gaat naar veel- lovende en uitvoerende kun- fflaars die hebben bijgedra- n aan de promotie van mu ien teksten van Nederlandse tnponisten en auteurs, oman won onlangs in Gro- ngen de Popprijs. Vorig jaar eeg hij de eerste NPS Cultuur ijs, De Gouden Harp werd in 162 voor het eerst uitgereikt, ven jaar later volgde de Zilve- Harp. De winnaars krijgen onderscheiding tijdens het tpen-Gala op 24 februari in Iversum uitgereikt. argo en Evita este films n gisteren de Gouden Satel- 'Breaking the Waves' van its von Trier kreeg de onder- heiding voor de beste buiten- Adse film. De persclub van 5 Angeles is een soort rivaal a de persclub van Hollywood, reikt elk jaar Golden Globes die worden beschouwd als a soort voorbode van de Os- -uitreiking. De Oscar-nomi- Ües worden dit jaar op 11 fe- Aari bekendgemaakt. NAAM: Willem van Leeuwen BEROEP: vrijwilliger vluchtelin genwerk WOONPLAATS: Leiden LEEFTIJD: 40 jaar GEZIEN: illegale technoparty Vergelijk het met het omzetten van een schake- laar. Er zijn geen gradaties. Je bent of wel of niet in trance. Maar soms als allerlei types op de dansvloer me aan blijven staren, dan zit die schakelaar te hoog en dan lukt het gewoon niet. Mensen die het niet snappen bestempelen de muziek waar ik van houd als monotoon. Trance, dubreggae, Afrikaans percussie. Goa-trance wordt veel ge draaid op illegale Britse technofeesten en vroeger op de zondagavond in de Mcizzo. Ja, wat is Goa-trance? Noem het maar een soort hippie techno. Ik ben dan ook een hip pie, absoluut. Wellicht een wat rationelere versie, maar toch. Ik wil ook niets met die chemische drugs rond die hele housescene te maken hebben. Volgens mij is het net zoals met hippies en heroïne destijds. Al dat chemische spul ver oorzaakt mede de ondergang van de house. Ik verbouw ook mijn eigen groente helemaal biologisch. Dat is één van mijn grootste hobbys. Op parties drink ik alleen maar wa ter. Wat dat betreft hebben ze in de horeca een slechte klant aan me. Ha ha ha. Ja, misschien als een soort bezienswaar digheid als ik aan het dansen ben. Maar ik merk het direct als mensen naar me staren omdat ik dan met mijn handen uit de maat val. Als ik mijn ogen open doe en rondkijk blijkt het altijd te kloppen. Ik dans niet expres zo met al die handbewegingen. Het overkomt me. Ik sta er soms ook van te kijken dat ik het bij 140 beats per minute nog volhoud. Het gevoel dat je dan opwekt is verwant aan dat van yoga. Het doet iets met je bewustzijn. Maar bij yoga trek je jezelf juist heel erg terug ter- S wijl er bij een trance meer sprake is van een soort uittreding. Maar ik doe nu als contra punt tegen yoga ook een beetje aan krachttraining. Dat is weer heel bruut, toch? Ha ha ha. ringen. „Ik had geen huis, geen verplichtingen en we hoefden dus ook niet veel te verdienen. Heerlijk. We deden met ons geld alleen dingen die we leuk vonden. We waren net zigeu ners, sliepen in de auto. I loved every minute of it. Soms ben ik wel eens jaloers op jonge muzi kanten die zo'n leven leiden. Mijn band kan zich dat niet meer veroorloven. Sommige muzikanten hebben een duur huis of een gezin om te onder houden: dus moeten we conti nu geld verdienen." Saxofonisten als Candy Dulfer en Saskia Laroo leerde ze de kneepjes van het vak. Zelf is ze nooit een echte beroemdheid geworden. „Op dat doel heb ik me nooit geconcentreerd. Wat dat betreft ben ik me er ook te veel van bewust welke nadelen De Amerikaanse rockzanger Bruce Springsteen (47) krijgt de internationale Polarprijs voor muziek. Dit heeft de Koninklijke Muziekacademie in Stockholm gisteren meegedeeld. De onder scheiding is in de muziekwereld zoiets als een Nobelprijs. De prijs en het eraan verbonden bedrag van omgerekend krap een kwart miljoen gulden wor den op 5 mei in de Zweedse hoofdstad uitgereikt. Rocker Johnny Hallyday ont kent dat hij verraad aan Frank rijk wil plegen door het Ameri kaanse staatsburgerschap aan te vragen. In Frankrijk circuleer den berichten dat Hallyday (53) in een interview had gezegd dat de Fransen „grof' zijn en dat hij liever Amerikaan zou worden. „Dat heb ik nooit gezegd", zo reageerde Hallyday in de krant France-Soir. „Ik heb helemaal niet het plan Amerikaan te wor den. Als de Fransen grof zijn, ben ik dat ook." er aan 'beroemdheid' kleven. Om een ster te zijn in Holland lijkt me bijvoorbeeld niet zo'n pretje: het is hier zo klein! Het zou leuk zijn als je in Nederland kon wonen en ergens anders beroemd was. Het enige voor deel van beroemdheid is dat je meer geld verdient." Ze is dan geen beroemdheid, maar wel een begrip. Op het in oktober gehouden feest in Para- diso, ter gelegenheid van haar 25-jarig jubileum, was iedereen van de partij. Candy èn Hans Dulfer, Saskia Laroo, Jan Akker man, Bertus Borgers en noem maar op. „Die hele dag was ik doodzenuwachtig. Ik moest mijn moeder al om zeven uur 's ochtends van het vliegveld ha len en daarna de hele dag van alles regelen. Maar het concert verliep perfect. Mijn moeder is zelfs nog even op het podium geweest. Ze is 82. maar nog steeds sterk. De hele bloody nacht was ze op!" Gelijktijdig verscheen de nieuwe cd van King, getiteld 'Still going strong'. Een album waar de saxofoniste gemengde gevoelens over heeft. „Je kunt echt horen dat we lang in de studio hebben gezeten. De drummer heeft een drumcom puter gebruikt, wat voor mij niet hoeft, maar je moet geloof ik toch een beetje met je tijd meegaan. It's welldone, but the cleanest cd I ever made. Maar het publiek lijkt het wel leuk te vinden." Rosa King Upside Down zijn morgenavond te zien in De Waag. Aanvang 22.30 uur. TEKST: PABLO CABENDA, FOTO: HIELCO KUIPERS Leiden is weer een nieuw blad rijker. Nee, het betreft hier niet het zoveelste huis-aan-huis- blad, maai' een heus pamflet voor de liefhebbers van uitgaan, van stappen, van cultuur ook. En helemaal nieuw is het trou wens niet, want feitelijk is Kris Kras - zoals de uitgave heet - een soort doorstart van wat voorheen door de stad circu leerde onder de naam 'Uit in Leiden'. Met dien verstande dat het krantje een knappe face-lift heeft ondergaan. Het ziet er op eens een stuk aardiger en ook professioneler uit. „Dat kon allemaal", verklaart redactielid Ron Rijghard desge vraagd, „nadat ik in contact was gekomen met een uitgever in Den Haag. Hij gaf daar onder de naam Kris Kras zo'n zelfde soort blad uit, is»behoorlijk idealis tisch ingesteld en wilde best een soort Leidse editie met ons ma ken. Voorlopig moet er nog geld bij, maar het is de bedoeling dat het blad op den duur via de ad vertenties self-supporting wordt." De oplage van Kris Kras be draagt 10.000 stuks. Het blad komt 11 keer per jaar uit - zo mers met een dubbelnummer - en is verkrijgbaar op 150 punten in de stad; in winkels, cafés, res taurants en openbare gelegen heden. Behalve een uitgebreide uitgaansagenda is er ruimte vrijgemaakt voor interviews, re censies en reportages. Een terugkerend item is de straatengel van de maand. Om een tipje van de sluier op te lichten: voor januari is dat Sas kia. Ze is 30 jaar, journaliste en houdt van Bach, Tori Amos en toetjes. Ze kijkt graag naar The Bold The Beautiful en heeft een hekel aan ruzie. De mooiste plek in Leiden is voor haar De Korte Vliet. En ze leest het Leidsch Dagblad. AD VAN KAAM LEIDEN SUSANNE LAMMERS Van Oostrom versus Otterspeer. Dat was toch echt de noemer waaronder Burcht Literair de twee hoogleraren èn biografen had aangeprezen. Maar Frits van Oostrom en Willem Otter speer waren bepaald niet geko men om 'de confrontatie' aan te gaan. Geen gebakkelei dus over de AKO-prijs die Van Oostrom voor 'Maerlants wereld' wel en Otterspeer voor zijn 'Bolland. Een biografie' niet kreeg. Beiden vertelden desgevraagd iets over hun achtergrond. Ot terspeer had het over zijn soci aal eenvoudige komaf, waar door hij zich verwant voelde met de filosoof Bolland, zijn leeshonger en zijn streven naar eruditie. „Eruditie is een bluff your way into another society," vond Otterspeer. In Utrecht, waar hij geschiedenis ging stu deren, leefde hij zijn leeshonger uit in de talloze instituutsbiblio theken, en legde hij de basis voor zijn brede intellectuele ontwikkeling. De neerlandicus Van Oostrom vertelde over het be voorrechte milieu waar hij uit voort kwam: veel boeken, de juiste scholen en een goede leermeester. Otterspeer ver baasde zich over de weinige historische feiten waar Van Oostrom het mee moet doen. Van Oostrom zegt bijvoorbeeld iets over de vermoedelijke seksualiteit van Maerlant op grond van de algemene middel eeuwse regels voor geestelijken en naar aanleiding van wat over een andere klerk uit Zeeuws Vlaanderen, Nicolaas van Bier vliet, bekend is. Otterspeer vol afgrijzen: „Stel dat mijn toe komstige biograaf mijn seksua liteit gaat vaststellen aan de hand van..." Van Oostrom geamuseerd en licht gegeneerd: „Die van mij." Daarop legt hij uit dat de me- dio-neerlandicus nu eenmaal over minder bronnen materiaal beschikt dan de onderzoeker van de negentiende en twintig ste eeuw. Hij vindt de uitdaging in het dichten van de gaten met zelfbedachte constructies en gruwt bovendien van de ge dachte aan Otterspeers 'fysieke golf aan archiefmateriaal. Ot terspeer kon bijvoorbeeld uit zoeken hoe de Groningse be strating was, om precies te kun nen weten wat Bolland gevoeld zou hebben terwijl hij daar als driejarige op gezet werd. Ontspannen en vol begrip on derhielden ze elkaar en het pu bliek, elke klip zorgzaam ver mijdend. Zelfs de toch tamelijk bizarre mededeling van Otter speer, dat hem door een aan hanger van Bolland veel geld geboden was om zijn boek niet te publiceren, maar dat hij er toen al drie jaar mee bezig was en het werk dus al onbetatübaar was, werd niet aan nader on derzoek onderworpen. concertgebouw Concertgebouwplein 2-6. Telefqon 671 83 45 Serie Meesterplanlsten 1996-1997 Louis Lortie. piano Chopln: Twaalf etudes. 0| Trois nouvelles études - Twaalf etudes, op. 25 1e rang 150.-. CJP/PAS-65/Countdown 135.- 2e rang 140.-. CJP/PAS-65/Countdown 130 - cristofori Prinsengracht 583. Telefoon 626 84 9 i; Amy Shub-Rothstein, pianoduo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 17