'Gabber een nozem met minder haar' Van 'Een goed ontbijt' word je lyrisch an van Goyen: 6.500 bezoekers Cultuur&Kunst Jan Vayne vereerd met uitnodiging van Witte Huis om te komen spelen Expositie over Roussel in Boymans Museum Overholland terug in stilte Teylers Museum Lekker geslapen? i j EBKHHB I IENSDAG 15 JANUAR11997 CHEF JAN RIJSDAM, 071-5356444 jer finalisten Jan van Goyen-beeld )EN_i Vier kunstenaars dingen nog mee naar de opdracht tot [vervaardigen van een kunstwerk dat straks moet dienen als a hommage aan de schilder Jan van Goyen. De vier die door commissie Beeldende Kunst in Openbare Ruimte (BKOR) den geselecteerd zijn Marinus Boezem, Hans Ligteringen, b Schouten en R.W van der Wint. In totaal 37 kunstenaars Uden hun plannen in. De schetsontwerpen van de vier zijn «af 17 januari te zien in het Centrum voor Beeldende Kunst. I college van burgemeester en wethouders beslist in een later |dium wie de opdracht, met een totaal budget van 75.000 gul- h, in de wacht sleept. jeuwe voorstelling Freek de Jonge jTi Freek de Jonge komt met een nieuwe voorstelling getiteld [meen Goed'. De cabaretier wordt in dit programma opnieuw jzikaal bijgestaan door toetsenvirtuoos Robert Jan Stips, bas- iMartin Bakker, aangevuld door Roy Bakker op drums. 'Ge- kn Goed' is echter geen herhaling, sterker nog, het is een ver- Lvvende, eigentijdse, voortzetting op een door hem, reeds ja- I geleden ingeslagen weg, aldus Mojo Theater. 'Gemeen fed' is van 4 februari t/m 17 mei in zestien steden te zien. De fete voorstelling is in Stadskanaal. In april en mei staat Freek Nonge in het Amsterdamse Carré. Joede' Beethoven gepubliceerd tuN» Worden de symfoniëen van Beethoven altijd fout uitge- jrd? Volgens een Duitse muziekuitgeverij is dat inderdaad het |al. De firma Baerenreiter Verlag uit Kassei is van plan van alle gen symfonieën een gecorrigeerde versie uit te brengen. Als jste is een herziene partituur van de beroemde negende sym- ue gepubliceerd. De Britse musicoloog en dirigent Jonathan Mar heeft zich op twintig verschillende bronnen gebaseerd, nieuwe partituur heeft ,,een nieuwe luciditeit met een veel erpere, helderdere dynamiek", aldus de uitgeverij. In de ko ude paar jaar zal ook van de andere acht symfonieën een ziene partituur op de markt worden gebracht. irnofilm met Marilyn Monroe iRiD Een Spaanse filmverzamelaar zegt een kopie van een nofilm in bezit te hebben met Marilyn Monroe in een hoofd- Het zou gaan om een stomme zwart-wit film van zes minu- uit 1947 waarin een man en vrouw bezig zijn met elkaar. De tijds 21-jarige Monroe zou - nauwelijks - herkenbaar in beeld ichijnen met donker haar. De verzamelaar zou de film al ïtig jaar geleden op een markt in Parijs op de kop hebben ge- Nadat Spaanse filmanalisten zich over de film hadden gebo- kwamen ze tot de conclusie dat het om een authentieke op- le gaat, waarmee niet geknoeid is. Het zou geen twijfel lei dat het Marilyn is die meespeelt. Op 1 en 2 februari zal de voor het publiek vertoond worden tijdens de Film and Re- 1 Collectors Fair - een verzamelaarsbeurs - in de Spaanse lVila-Seca. HILVERSUM/WASHINGTON ANP Jan Vayne: vereerd. FOTO PR/PATRICIA STEUR „Dit is wel het mooiste wat een mens kan bele ven," zegt de Zwolse pianist Jan Vayne. „Vorige week hoorde ik dat het Witte Huis mij had geno mineerd om voor president Clinton op te treden. Toen ging die mededeling nog langs me heen. Toen maandag de bevestiging kwam. realiseerde ik me pas wat het betekent om met George Mi chael als enige Europeanen te mogen optreden voor heel de wereld De Nederlandse pianist Jan Vayne toont zich duidelijk vereerd met de uitnodiging van het Wit te Huis om op 20 januari in Washington de inau guratie van Bill Clinton luister bij te zetten. Ter gelegenheid van Clintons tweede ambtstermijn als president van de Verenigde Staten speelt de Nederlandse muzikant die dag twee keer. 's Mid dags verzorgt hij de muzikale begeleiding bij de beëdiging, 's avonds treedt hij op tijdens het gala voor alle wereldleiders. „Ik zie het maar een beetje als een erkenning", zegt Vayne. „Verder is een prachtige gelegenheid mijn cd Classics Pop in de Verenigde Staten te promoten. Ik weet nog niet wat ik op 20 januari ga spelen. Over het programma heeft het Witte Huis nog niets laten weten. In mijn pianospel leg ik altijd de nadruk op improvisatie. Als Bill iets speciaals wil horen, dan kan ik daar in meegaan en er toch een eigen invulling aan geven. Verder probeer ik geen verwachtingen op te bouwen, omdat dan mijn spel minder spontaan zou zijn." Behalve Vayne en de Brit George Michael zijn ook onder anderen de Amerikaanse zangeres K.D. Lang en de actrice Whoopi Goldberg uitge nodigd om naar Washington te komen. Sinatra spoedig weer naar huis LOS ANGELES AP Zanger Frank Sinatra herstelt goed van een lichte hartaan val en mag het ziekenhuis waarin hij is opgenomen mogelijk vrijdag verlaten. Dat heeft een woordvoerder van het Cedars-Sinai Medisch Centrum in Los Angeles ge zegd. Sinatra is helder en praat met zijn bezoek. De zanger werd vorige week voor de derde keer in twee maanden in het ziekenhuis opgenomen. In november lag hij acht dagen in het zie kenhuis wegens een beknel de zenuw en longontsteking. Hakkühbar scoort met 'Gabbertje Dé hit van de afgelopen maanden is 'Gabbertje' van Hak kühbar: 120.000 verkochte exemplaren. Op de melodie van het aloude 'Swiebertje' wordt het leven en welzijn bezongen van de gabbers, een uitermate zichtbare groe pering in de samenleving. „Het is een karikatuur. Maar ze vragen er toch ook om?" EN AD VAN KAAM grote overzichtstentoon- ling van het werk van Jan Goyen heeft in totaal iOO bezoekers naar De La- hal getrokken. Vooral in laatste weekeinde liep het m. Maar liefst 5000 men- wilden bij het sluiten van narkt nog een blik op de vijftig doeken van de be nde zeventiende eeuwse Isschapsschilderwerpen. tentoonstelling, gehou- van 12 oktober '96 tot 13 ïari '97 en ingericht ter lenking van het feit dat Jan Goyen precies 400 jaar ge in in Leiden werd geboren, k dus een schot in de roos. tevoren had conservator istiaan Vogelaar de hoop uitgesproken dat de expositie tussen de 25.000 en 35.000 mensen zou trekken. Die ge tallen werden ruimschoots overtroffen. Vooral dankzij Van Goyen noteerde het Stedelijk Muse um De Lakenhal over het jaar 1996 een recordaantal bezoe kers. In totaal passeerden 60.000 mensen de poorten aan de Oude Singel. Het jaar daar voor waren dat er 25.000 min der. Ondanks deze fraaie getal len kon Van Goyen toch nog lang niet tippen aan wat zijn schoonzoon Jan Steen teweeg bracht in Amsterdam. Een overzichtstentoonstelling van diens werk trok 310.000 be zoekers naar het Rijksmuse um. LEIDEN JACOB HAAGSMA Bob Fosko (eigenlijk Geert Tim- mers) is een van de mensen achter Hakkühbar. Hij baarde opzien in het alternatieve cir cuit met de even korte als dwar se woede-explosies van de groep De Raggende Manne en was eerder al de man achter 'Ik ben er helemaal klaar voor', een soortgelijk novelty-hitje als 'Gabbertje'. Fosko en de zijnen zijn al bezig met een opvolger, die in februari uit moet komen. Maar meer dan wat ruwe schet sen zijn er nog niet. „Het gaat nogal voorspoedig. Dus gaan we er wel mee door, kijken wat het oplevert. Je wordt opeens een soort economische factor, waar veel mensen een boter ham aan kunnen verdienen, buiten het feit dat het veel ple zier oplevert." De componist van het oor spronkelijke 'Swiebertje' is de aloude Harry de Groot, 76 in middels. „Een ontzettend aardi ge man, behoorlijk vief nog. Hij vond het hartstikke mooi, maar ik weet niet of dat is ingegeven door het feit dat hij riant mee deelt in het Buma/Stemra-ge- beuren." Voor Fosko zijn die pegels niet het uitgangspunt. „Het is absoluut geen hypocriet gelul: geld verdienen is nooit het uitgangspunt geweest. Het is leuk om eens een nummer één-hit te scoren, maar die singlemarkt is niet iets wat me muzikaal gezien aanspreekt. Tekstueel gesproken is 'Gab bertje' niet erg vleiend voor het gabbervolkje. „Wat we hebben geprobeerd is meer een soort profielschets te geven van de gabber zoals die bekend staat. Het is een stereotype ook. Een karikatuur, een satire op een fe nomeen in de maatschappij." Kritiek is er natuurlijk ook, zij het niet direct van de geportret teerde bevolkingsgroep. Hitma ker 'DJ' Paul Elstak beschuldig de het Hakkühbar-team ervan dat men het gabbergilde bela chelijk maakte en voorstelde als „een stelletje pillenslikkende idioten. Maar ja, zij willen zich zelf beslist voordoen als men sen die zich isoleren van de maatschappij, een pil erin flik keren en de hele nacht door hakken. Ze vragen er gewoon om. Dus wat is erop tegen? Hoepel toch op, daar voelen we ons niet door aangesproken. Het is niet onze bedoeling om gabbers nou eens flink in hun bek te schijten, om het maar in mijn eigen termen te zeggen. Het is een fenomeen dat zich nu voordoet in de maatschap pij, zo opvallend dat er vroeg of laat liedjes over komen. Veel meer is het niet. En ik vroeg wat Paul Elstak, die zich graag op werpt als de grote beschermhei lige van de gabbers, wat hij dan doet om die lui van hun slechte imago af te helpen. Daar had hij geen antwoord op. Brommerkoerier Een 'gimmick'-plaatje, een 'no- velty'-hitje: Fosko voelt zich wel aangesproken door die begrip pen. „We zitten in een soort 'tijdspleet' waarin we precies aanvoelen wat het singlekopen- de publiek nu wil. Kun je een potje gaan lopen misbruiken, maar wij proberen het echt op een smaakvolle manier te doen. Mijn collega's en ik zijn ervan overtuigd dat dat wel gelukt is. Het is geen flauwe onzin. Je moet van goeden huize komen om het een beetje leuk te doen." 'Gabbertje' is het product van een vriendenclub: producer Ad de Feijter, Eward van der Horst, Bart Vleming en Fosko, onder anderen. Fleming gaf zijn ogen goed de kost bij de housefilm 'Naar de klote', waar hij als 'runner' werkte. „We hebben echt wel research gepleegd. Al die kreten in dat nummer: dat zijn heel herkenbare situaties voor die mensen." Blikvanger is brommerkoerier annex freelance-acteur Ruben van der Meer, die Fosko leerde kennen toen beiden werkten aan de televisieproductie 'De nieuwe Aussie van de gabber'. Hij vervult een glansrol in het relatief goedkope clipje, dat ver der werd gevuld door een vijf tigtal gabbers uit Zoetermeer. „Die maakten we blij met een plaatje en een T-shirt. Ze had den een mooie kick." Fosko zelf is in die clip te zien als boze pa. Zijn oudste zoon is vijftien. Hoe zou hij het vinden alsIk zou er niet zo vreselijk veel problemen mee hebben. Wat mij betreft zit het hele ver schijnsel in dezelfde sfeer als de nozems, de hippies. Jongeren hebben het nodig om in een groep te zitten waar ze zichzelf kunnen zijn, waarin ze zich kunnen afzetten tegen de ge vestigde orde. Een gabber is ge woon een nozem met minder haar." TONEEL CENSIE SUSANNE LAMMERS filing: Een goed ontbijt, door David iegie: Berend Boudewijn. Spel: Ca- ten Bruggencate, Peter Faber en I Fernhout. Gezien: 14/1, Leidse iwburg Nog te zien: 15/1aldaar. een ongelooflijk vol rom- het appartement dat het is van 'Een goed ontbijt', leetje onderkomen, volge- vd met wrakkig studenti- meubilair en slecht te ver- ien, te zien aan de ijsbloe- op de ruiten. Er wordt echt letti gekookt, er worden flessen wijn ontkurkt en r te zien is, is ook het ware herine ten Bruggencate en Faber zijn oude geliefden adat zijn vrouw hun ver ing ontdekte, is ze zonder >n uit zijn leven gestapt en zichzelf opnieuw begon- ils maatschappelijk bevlo- erares wiskunde aan een school in de Bijlmer. Na aar stilte komt hij haar op- •n. Zijn vrouw is inmiddels anker overleden, dus niets een verzoening in de weg. teen als Faber opkomt, is lijk dat die twee mijlenver kaar gegroeid zijn. Hij is eurig aangeklede heer die praat leutert en in dat af- e kamertje waar idealisme nige is dat licht brengt, rij niet. De vraag is natuur- oe ze dan ooit wel bij el- gepast kunnen hebben en om dat nu niet meer zo is. irzaken krijgen we uitein- allemaal te horen: zij ver- em precies wat er met hem le hand is, en hij haar. Dit ;aat over relaties, denk je, allengs blijkt dat het daar naast of misschien zelfs wel evenzeer, gaat over maatschap pelijke bewogenheid. -Het bij zondere is dat de degene die het grote gelijk aan zijn kant heeft staan, in moreel opzicht toch niet superieur is, omdat de mo tieven voor goed gedrag niet he lemaal zuiver zijn. „Ik ben onschuldig" is het eerste dat zij zegt als hij binnen komt en dat lijkt te slaan op zijn dwingende manier van belet vragen. Later krijg je het gevoel dat dat niet alleen haar manier is van ironisch commentaar ge ven op zijn inval, maar dat ze zich alvast vrij probeert te plei ten. „Ik had geen keus" zegt ze. Zes jaar bij een echtpaar inwo nen, zes jaar een relatie hebben met de echtgenoot, en als de vrouw dat ontdekt, zonder een woord weggaan. Hij mag nog zo'n kapitalische patser zijn en nog zo slecht met zijn gevoelens omgaan, hij is eerlijker - ook al is zij beter. Zij is, althans vol gens de aannemelijke analyse van hem, gevlucht voor de per soonlijke liefde: het is heel ge makkelijk van de mensheid te houden, maar houden van één iemand, dat is andere koek. Het is niet moeilijk om van iedereen in de bus te houden, want bij de volgende halte kun je immers uitstappen. 'Een goed ontbijt' is een stuk 'Hakkühbar: „Gabbertje is geen flauwe onzin." Catharine ten Bruggencate en Peter Faber in 'Een goed ontbijt'. FOTO LEO VAN VELZEN om te bewonderen. Hoe zwaar de behandelde thematiek ook is, het stuk vliegt aan je voorbij. Hare schrijft dialogen die spran kelen, vol zinnen die je allemaal zou willen onthouden. Berend Boudewijn koos voor een betoverend hyperrealistisch decor en daarin spelen acteurs zo genuanceerd, zo subtiel en zo naturel - om lyrisch van te worden. ROTTERDAM ANP Museum Boijmans Van Beu- ningen in Rotterdam heeft een tentoonstelling samen gesteld rond de Franse schrijver Raymond Roussel (1877-1933). Zijn boeken zijn voor surrealistische schilders van onschatbare waarde ge weest, aldus het museum. Niet alleen vanwege de on navolgbare taalprocédés maar ook door de absurdis tische machines die hij in zijn verhalen beschreef. Roussels romans waren van grote invloed op latere schrijvers zoals Queneau en Perec en vooral ook op het werk van Marcel Duchamp, Francis Picabia en Salvador Dali. Op zijn beurt werd Roussel geïnspireerd door de science fiction van Jules Ver ne. De expositie valt samen met de publicatie, in één band, van de Nederlandse vertalingen van Roussels Im pressions d'Afrique (1910) en Nouvelles Impressions (1932) (Uitgeverij G.A. van Oorschot). De tentoonstel ling is te zien van 17 januari tot en met 16 maart. In samenhang met deze presentatie wordt in het prentenkabinet een exposiüe ingericht van foto-impressies van Marokko, gemaakt door de in Tanger wonende schrij ver/componist Paul Bowles (1910). Deze omvat vijftig fo to's en documentair materi aal en wordt aangevuld met authentiek geluidsmateriaal. HAARLEM GPD hoofdstad verloren omdat de verzamelaar inmiddels alle ver trouwen op verbetering van de situatie had verloren. De expositie "Vergezichten" is ingericht in een van de nieuwe zalen van het Teylers waarin met hoge witte schotten intie me kabinetjes zijn gemaakt. Zo komt de schoonheid van de te keningen prachtig tot zijn recht. Braun selecteerde werk van be kende buitenlandse avant gar de-kunstenaars als Richard Ser- ra, Bruce Nauman, Sol Lewitt, Janis Kounellis, Markus Lüpertz en Tony Cragg. Nederlandse bijdragen worden geleverd door onder meer Armando, Jan Schoonhoven, Marlène Dumas, René Daniëls, Rob van Konings- bruggen en Pieter Laurens Mol. De woordvoerder van Muse um Kröller-Müller heeft nog geen idee welke werken Braun zal uitzoeken. Maar zijn collec tie verwierf zo'n grote reputatie dat ook de volgende 'Vergezich ten' zeker een prachtig eerbe toon aan de hedendaagse te kenkunst zal worden. De expositie 'Vergezichten' in het Teylers Museum (Spaame 16, Haarlem) duurt tot en met 9 februari. De openingstijden zijn van dinsdag tot en met za terdag van 10.00 tot 17.00 urn en op zondagen van 12.00 tot 17.00 uur. Directeur Christiaan Braun van Museum Overholland sloot in 1990 na een verbeten kruistocht tegen lawaaioverlast de deuren van zijn museum aan het Am sterdamse Museumplein. In de gewijde stilte van het Haarlem se Teylers Museum treedt Braun nu weer voor het eerst naar buiten met een expositie van 120 tekeningen uit zijn ei gen collectie. Voor de tweede reisexpositie is Braun vanaf april een paar maanden te gast in de bosrijke omgeving van Museum Kröller- Müller in Otterlo. De stand plaats van de volgende exposi ties staat nog niet vast, maar dat Braun opnieuw locaties zonder 'circusachtige manifestaties' in de omgeving zal uitzoeken staat vast. Want het waren die grote pu bliekstrekkers op het Museum plein die Braun destijds deden besluiten de gemeente Amster dam wegens niet nagekomen toezeggingen over meer rust voor het gerecht te slepen. Oud- burgemeester Van Thijn beken de ruiterlijk dat er procedurele fouten waren gemaakt en Braun smaakte bovendien het genoe gen van een juridische overwin ning. Maar het enige particulie re tekeningenmuseum van ons land ging toch voorgoed voor de ipen Haag: Javastraat 271a Leiden: Lammenschanspln 6^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 9