'Gesloten boek Leiden moet open' Nationale Toneel speelt verder in Haags zwembad 'Don Giovanni' is zwakker geworden Cultuur&Kunst De Regentes naar vuilverbranding rardjan Rijnders speelt moeder in Liefhebber9 Afscheid vermiste acteur ïrnietiging instwerken gesteld Metropole Orkest en Rowwen Hèze samen 3AG 14 JANUAR11997 CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444 pjaar voor Leidse hortus j. Voor de Leidse hortus botanicus was 1996 op alle fronten *oed jaar. Het aantal bezoekers steeg en het aantal leden ie vriendenvereniging nam toe. „Het was een absoluut top- aldus de prefect van de hortus, Jan de Koning. De kassa ie botanische tuin registreerde 80.000 bezoekers. Dat zijn er )0 meer dan het jaar daarvoor. ïseum belicht verzamelaars g. In samenwerking met het Hoger Onderwijs Voor Oude- HOVO) organiseert het Rijksmuseum voor Volkenkunde ie Steenstraat de cursus 'beroemde verzamelaars'. De cur- iestaat uit tien lessen en begint dinsdag 4 februari. Muse- ledewerkers vertellen over mensen die beroemd zijn gewor- om hun collectie van belangrijke, niet-westerse voorwerpen, nelding voor de cursus: 071-5277299. mse schrijver Hallier overleden j. De Franse polemist en schrijver Jean-Edem Hallier is, gisteren bekend werd, zondag in de Normandische stad iville aan een hersenbloeding overleden. Hij werd 60 jaar. zijn tijdschrift L'Idiot international veroorzaakte Hallier s de jaren zeventig het ene schandaal na het andere. Zo was e eerste die onthulde dat president Mitterrand er een bui- chtelijke relatie op nahield, waaruit hij ook een dochter had. ens Hallier heeft Mitterrand hem om deze onthulling gepro- d te laten vermoorden. meert Van Zweden voor daklozen crdam Concertmeester en dirigent Jaap van Zweden is za ag 8 februari één van de vele muzikanten op een benefiet - :ert voor daklozen in het Amsterdamse theater Zuider Am- anaal. De opbrengst van het concert is bedoeld voor de w van een nieuw opvanghuis in de hoofdstad voor daklozen schizofrenie. itenbeurs Antonius Zalencentrum n» Op 25 januari heeft in het Antonius Zalencentrum in Lei een internationale platen- en cd-beurs plaats. Muzieklief- bers en verzamelaars kunnen er van 10.00 tot 16.00 uur te- it. Er zijn ook standhouders uit België, Duitsland en Groot- annië. positie tekeningen mensapen den» Het Pieter Vermeulen Museum in IJmuiden heeft van inuari t/m 2 maart een bijzondere tentoonstelling in huis: nstreken. De expositie bestaat grotendeels uit originele teke- ;en en schilderwerken gemaakt door mensapen. De Stich- Kijk op Krabbels heeft de presentatie samengesteld. den haag anp theatergroep De Regentes speelt dit jaar een toneelstuk in de. vroegere hofstedelijke vuilverbrandingsinstallatie. Daarover voert actri ce en artistiek leidster van De Regentes, Guusje Eijbers, momenteel onderhandelingen. Eijbers maakte dat maandag bekend. De verhuizing van de groep is ten dele geboren uit nood omdat haar huidige onderkomen, het voormalige zwembad De Regentes, door het stadsbestuur is aangewezen als tijdelijke huisves ting van het Nationale Toneel. Dat gezelschap kan wegens een verbouwing twee jaar niet te recht in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Eijbers had al langer plannen voor een voor stelling tussen vergane vuilniszakken, maar was en is allerminst van plan om de verbrandingsin stallatie tot een structurele oplossing om te tove ren. Die oplossing was het monumentale zwem bad De Regentes en Eijbers is daarom ook bui tengewoon teleurgesteld in het gemeentelijk be sluit ten gunste van het Nationale Toneel. De in het Regentessekwartier woonachtige ac trice kwam ooit met het idee om het zwembad van de sloop te redden door het tot theater om te dopen. Theatergroep De Regentes werd geboren en één toneelstuk (Maanlicht en Rozen) gespeeld. De gemeente vond de structurele plannen van Eijbers echter te duur en koos uiteindelijk voor het Nationale Toneel. Eijbers is teleurgesteld en snapt ook niets van de besluitvorming. „Het was mijn idee en daar zijn het Nationaal Toneel en de gemeente mee op de loop gegaan. Ik noem dat pootje lichten onder collega's. En waar moeten wij nu naartoe? De gemeente helpt de één en zadelt de ander op met een probleem." De artistiek leidster wijst daarbij op de tweeja rige subsidie (met een optie voor nog twee jaar) die ze gekregen heeft van het Fonds voor de Po diumkunsten. „Wij hebben dus geld, maar geen onderkomen. Bovendien krijg ik dat geld op naam van theatergroep De Regentes dus ik weet niet of dat consequenties heeft voor de benaming van het voormalige zwembad waarin het Natio nale Toneel nu gaat spelen." Een woordvoerder van het Nationale Toneel noemt de reactie van Eijbers flauw. „Haar plan heeft het niet gehaald. Wij zijn er daarna pas in gesprongen. Ik kan me voorstellen dat ze teleur gesteld is, maar zo zit het leven nu eenmaal in el kaar." den haag» anp Tijdens de renovatie van de Koninklijke Schouwburg speelt het Nationale Toneel door in het" voormalig zwembad De Regentes in Den Haag. Dat voorstel heeft de instemming gekregen van het Haags college van B en W. De schouwburg is per 1 januari voor ongeveer 2 jaar dichtgegaanr. Het Natio nale Toneel is daarom extra blij dat het stadsbestuur nu eindelijk een besluit heeft ge nomen over een alternatieve locatie. In de zoektocht naar tijdelijke huisvesting overwoog het gezelschap zelfs in een vliegtuighangar op te treden nabij het Prins Clausplein. Het Nationale Toneel hoopt in sep tember van dit jaar het zwem bad in gebruik te nemen. Op 24 oktober moet vervolgens het stuk Lu Lu in première gaan. In totaal heeft het gezel schap honderd voorstellingen gepland in het tijdelijke onder komen. Al eerder zag de actrice Guusje Eijbers het monumen tale zwembad, dat al een tijdje leeg staat, als een potentieel theater. Zij richtte er zelfs een theatergroep voor op om haar plannen te onderstrepen. Ze speelde er één (succesvol) to neelstuk: Maanlicht en rozen. De gemeente ging echter niet verder met de actrice maar met het Nationale Toneel. Er kwam een masterplan dat voorziet in de realisatie van „zelfstandige bedrijfsunits in de bijruimtes van het zwem bad." De grote hal van het zwembad wordt omgeturnd tot een multi-functionele zaal voor sociaal-culturele activitei ten. De totale kosten voor de plannen in de huidige vorm bedragen vijf miljoen gulden. Die komen niet alleen ten laste van de gemeente, ook het Na tionale Torteel en het stadsver nieuwingsfonds dragen bij. De gemeente heeft haast met het plan omdat het pand snel ver loedert als het leegstaat. Over twee jaar neemt het gemeente bestuur een besluit over de be stemming van De Regentes. Vervolg van voorpagina De wethouders T. van Rij (PvdA/ruimtelijke ordening) en P. Langenberg (D66/cultuur) gaven toe dat een miljoen gulden voor het hele gebied in de binnenstad dat mo menteel wordt opgeknapt ('Binnenste Beter') niet eens zo veel geld is. „Maar door de nieuwe aanpak hoeft niet al het geld uit het kunstbudget te komen", zei Van Rij. leiden wim koevoet rbouwing Van Abbe-museum 4 vijftig miljoen gulden touwing van het Van Ab- iseum in Eindhoven kost 'erwachting vijftig miljoen h. De gemeente wil voor I miljoen gulden grond ipen om uitbreiding van useum mogelijk te maken, eerste verbouwingsplan- jingen nog uit van een ïtvan ruim 27 miljoen gul- 'oor dat geld was een uit- ig mogelijk bovenop het ronkelijke museumge- Inmiddels heeft de mi nister na een gerechtelijke uit spraak het gebouw uit 1936 tot rijksmonument verklaard. Daarom moeten de nieuw- bouwplannen van het museum worden herzien. Uitbreiding aan de achterkant van het oude gebouw kost ruim 41 miljoen gulden. De gemeen teraad moet nog akkoord gaan met de extra uitgaven voor de grondaankopen, maar de raads- commssie Financiën was over wegend positief over het voor stel. Hij gaf de Haarlemmerstraat als voorbeeld. Dijkman beveelt aan het 'lineaire' karakter van de winkelstraat te benadrukken in de bestrating. „Juist door in een vroeg stadium te komen met zo'n plan kunnen direct de be nodigde tegels worden besteld. De stratenmaker kan het ont werp direct verwerken in de be strating." Dijkman heeft ook iets be dacht voor het oude kassage bouw van de rederij aan de Beestenmarkt. Daarvan zou ze graag een openbare bioscoop in de open lucht maken waar films worden vertoond die de Rijn als thema hebben. Van de buiten gebruik gestel de openbare toiletten bij het stadhuis zou ze 'een mysterieu ze kijkkast' willen laten maken en ook de Meelfabriek acht ze zeer geschikt voor kunsttoepas sing. Dijkman is niet zo erg te spre ken over de reeds aanwezige beeldende kunst in de stad. Die noemt ze 'klein' en 'behou dend'. De Leidse beeldende kunst moet volgens haar ook wel klein zijn omdat er weinig ruimte is. „Kunst op de mark- tenroute wordt op marktdagen abrupt aan het zicht onttrokken door een pindakraam." De Leidse kunstenares derikt dat het mogelijk is om met beeldende kunst in de openbare ruimte bezoekers van de bin nenstad gebieden in te trekken waar ze anders nooit komen. „Leiden wordt gekenmerkt door een zeer lineaire opbouw. Je moet je best doen om een an dere kant op te gaan. Zonder dat je er veel erg in hebt rijd of loop je over Breestraat of Haar lemmerstraat in één keer de stad uit. Al die spannende ste gen met fasinerende namen als de Duizenddraadsteeg zie je niet eens liggen. Leiden mag geen gesloten boek blijven." De Leidse Beestenmarkt. Het kassagebouwtje van de rederij zou plaats moeten maken voor een openbare bioscoop in de open lucht, waar filmpjes draaien over de Rijn. „Om de bezoekers eraan te herinneren dat ze op de oevers van een rivier staan." foto dick hogewoninc Ijan Rijnders, artistiek leider van To- iep Amsterdam, staat deze week in ïgen met de voorstelling Liefhebber [planken. Hij neemt de moederrol van ':e Lineke Rijxman over. Liefhebber, dat Rijnders in 1991 schreef, beleeft ook zijn honderdste voorstelling, eind vorig jaar strijkt Toneelgroep dam onder de noemer De Toneelfa- telkens voor langere tijd neer in enke- lerlandse en Belgische steden. In ok- was de aftrap in Rotterdam. De groep gaat ook naar Gent, Utrecht, Haarlem en Tilburg aan. In Groningen, waar TGA in to taal negen dagen blijft, zijn enkele acteurs door ziekte geveld, waardoor zaterdag Pin ters Ashes to Ashes moest worden afgelast. De komende dagen zal het toneelgezel schap geen voorstellingen afgelasten. Voor alle producties komen alternatieven. Zo zal Rijnders vanavond in Grand The atre en vrijdagavond in de Stadsschouw burg te zien zijn in Liefhebber, een voor stelling die aanvankelijk niet zou worden gespeeld. Woensdag is er in de Stads schouwburg een extra voorstelling van De drang. Andere producties die tot en met 18 januari worden gespeeld zijn: Voorjaarsont- waken, het drieluik van Arnon Grunberg, Kom liefje, mijn beste vrienden walgen van me en een reading van De dagen van Leo pold Mangelmann, Srebrenica!, en Licht. Tijdens het negendaagse verblijf vinden ook gesprekken met acteurs en publiek plaats, zijn er optredens van de huisband MOOK'M en is er een rondleiding door de Stadsschouwburg. De eerste drie dagen wa ren volgens TGA zo succesvol dat De To- neelfabriek volgend jaar in april weer naar Groningen gaat. amsterdam anp Familie en vrienden nemen donderdag in de Arena Sleep-In in Am sterdam afscheid van de acteur Jan Floor. De toneelspeler was acht jaar verbonden aan de Amsterdamse theatergroep De Gebroeders Flint. Afgelopen zomer sloeg zijn bootje om op het Zweedse Va- nernmeer. Ondanks diverse zoekacties werd zijn lichaam niet ge vonden. De 42-jarige Floor was in Zweden op vakantie met zijn Zweede echtgenote. Op 18 juli werden hij, zijn schoonvader en een 10-jarig nichtje verrast door het slechte weer toen ze op het Vanernmeer met de boot een fuik wilden uitzetten. De boot sloeg om. Het nicht je wist zich te redden door zich aan een boei vast te klampen. Het lichaam van de schoonvader werd enige uren later geborgen door reddingswerkers. AAG ANP ministerie van Cultuur de vernietiging van de uizenden kunstwerken, in het kader van de lende Kunstenaarsrege- uitgesteld. Kun- ars krijgen een jaar lan- e tijd him werk uit het depot op te halen. Dat een woordvoerster van ninisterie gisteren be id. het kader van de kun- arsregeling die in 1949 ingevoerd, werkten enaars in ruil voor een ciële ondersteuning van lijk. Hun kunst kwam in depot terecht. Bij de tffing van de voorzie- in 1987 puilden de kel- lit. i vankei ijk was het de 'ling dat kunstenaars werk tot en met eind zouden kunnen opha- )aarna zou vernietiging n. Op verzoek van de ing Kunstwegen, die de lf*ie namens de overheid Tt, is de periode nu met aar verlengd. De stich- 3n het ministerie hopen kunstenaars hun werk g ophalen, waardoor er vernietigd hoeft te Amsterdam Het Metropole Orkest onder leiding van dirigent Dick Bakker (I) en de Limburgse band Rowwen Hèze met Jack Poels, Tren van Eckvort en Theo Joosten tijdens een gezamenlijk optreden in Amsterdam. Ze ontvingen daar de Gouden Notekraker voor hun bijzondere bijdra gen aan concerten en optredens. Deze jaarlijkse prijs wordt uitgereikt door een jury van muzikanten. Foto anp Basquiat opent Filmfestival in Rotterdam rotterdam anp Basquiat, de speelfilm over de gelijknamige Amerikaanse kun stenaar, is de openingsfilm van het International Film Festival Rotterdam. De film is het de buut van een andere Ameri kaanse kunstenaar: Julian Schnabel. Hoofdrolspeler Jeffrey Wright die eveneens debuteert in de film, zal bij de première op 29 januari aanwezig zijn. Het 26e filmfestival dat tot en met 9 februari duurt, biedt 210 speelfilms en lange documen taires en meer dan honderd korte films en videoproducties. In totaal zijn er circa duizend voorstellingen. De openingsfilm gaat over het leven van de zwarte graffiti- kunstenaar Jean-Michel Basqui at, in de jaren tachtig protégé van Andy Warhol en dé sensatie van New York. Hij overleed in 1989 op 31-jarige leeftijd aan een overdosis drugs. Jackie Chan, de grootste ster van de Hong Kong-cinema, is eregast van het festival. Chan (1954) begon zijn carrière in de jaren zeventig als de „nieuwe Bruce Lee", maar profileerde zich als een komediant in de traditie van Buster Kaeton en Harold Lloyd. Op het festival is zijn laatste film First Strike te zien. Andere prominente gasten zijn onder anderen Peter Greenaway en Chantal Aker man. opera recensie aad van der ven 'Don Giovanni' van Mozart, door Ne derlandse Opera Muzikale leiding: Hans Vonk Regie: Alfred Kirchner Decor Götz Loepelmann Kostuums: Joachim Herzog. Solisten, Nederlands Kameror kest en Koor van de Nederlandse Opera Bezochte voorstelling 11/01, Amster dam (Muziektheater). Herhalingen 14, 16,19, 2124 en 26 januari, 6, 9, 12 en 14 juli aldaar. De serie voorstellingen van 'Don Giovanni', waaraan de Nederlanse Opera zaterdag avond begon, is al de derde (deze enscenering van Kirch ner werd ook in 1988 en 1992 opgevoerd). De hoge, strakke, donkere, rollende decors doen het nog steeds voortreffelijk. En de avonturen van de vrou- wenverslinder worden zeker naarmate de voorstelling vor dert - het begin was zaterdag wat mat - trefzeker in beeld gebracht. De manier waarop hij aan zijn eind komt, waarbij hij zich wanhopig vastklampt aan twee omhoog komende plankieren, alvorens onder het toneel te verdwijnen, valt moeilijk te overtreffen. Maar hoewel we dat alles weer kunnen bewonderen, verschilt de 'Don Giovanni' van nu toch nogal van die van 1988 en 1992. j\llereerst komt dat doordat niet William Shi- mell maar Roberto Scaltriti de titelrol vertolkt. Scaltriti was in de productie van 1992 Maset- to, de jonge boer die door Don Giovanni om de tuin wordt ge leid. Als zodanig voldeed hij uitstekend. Maar zijn promo tie tot louche versierder heeft hem geen goed gedaan. Hij is een ongeloofwaardige Don Giovanni. Het ontbreekt hem aan charme, raffinement en overredingskracht. En aange zien Don Giovanni de motor dient te zijn achter alles wat hier gebeurt, is de productie danig verzwakt. De muzikale interpretatie van de opera is er niet op vooruit gegaan. Voor Nikolaus Harnoncourt en het Concert gebouworkest zijn Hans Vonk en het Nederlands Kameror kest in de plaats gekomen. De uitvoering van de ouverture leek nergens naar. Alle snel heid kon het gebrek aan sfeer en dramatiek niet verbloemen. Vonk en het orkest werden, net als de meeste solisten, weliswaar beter naarmate de voorstelling vorderde, maar de intensiteit en pregnantie van de uitvoering onder Harnon court werden bij lange na niet bereikt. Rainer Trost is een fraaie, gelukkig niet te weke Ottavio, Gilles Cachemaille een gebo ren Leporello en Nathan Berg een wat vreemd, schoolmees terachtig overkomende, maar toch wel overtuigende Maset- to. Maar het zijn de drie da mes, die de huidige productie glans verlenen: Charlotte Mar- giono (Donna Elvira), Luba Orgonasova (Donna Anna) en Rebecca Evans (Zerlina). Zo krijgen we hier een Zerlina om door een ringetje te halen. En zowel Anna als Elvira moet na de ondergang van Don Gio vanni weliswaar hoognodig in therapie, maar tijdens de duur van deze voorstelling hangen we aan de lippen van dit twee tal. Hoogste punt onder de hoogtepunten: Elvira's aria 'Mi tradi'. Onvergetelijke minuten in een als geheel toch enigszins tegenvallende pro ductie. TASSO - In het Amphitheater in Amsterdam is van 28 januari t/m 8 februari Tasso te zien. Dit stuk van J.W. Goethe gaat over de onder gang van een jonge dichter. Het wordt gespeeld door Jorre Vanden- Bussche, Ingrid Desmet, Rafaëla van der Meulen, Rogier Schippers en Erik de Vries. Het is een werkplaatsproductie van het Amphithe ater. De première is op 30 januari om 21.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 15