Machtsspel rond een gekidnapt kind
Het herkenbare wel en wee
van een lappenpoppenfamilie
Foreign Land toont gevolgen sociale aardbeving
Film/Boeken
Een ware passie voor het natuurijs
J WOENSDAG 8
JANUAR11997
2-
Sylvia Waugh creëert nieuwe mythe met vijfdelige Mennyms-saga
(JEUGDLITERATUUR RECENSIE
JOKE DIEBEN - FRERICHS
De Mennyms - Sylvia Waugh. Vertaling
tohan Hos. Uitgeverij Gottmer/Jenny de
longe. 29,90. In het voorjaar verschijnt
'De Mennyms in de wildernis', het tweede
deel in deze vijfdelige saga.
Goed drie jaar geleden debu
teerde de gepensioneerde Britse
onderwijzeres Sylvia Waugh
met De Mennyms, een vijfdelige
familiekroniek waarin het wel
wee wordt beschreven van
vader Joshua, moeder Vinetta,
hun vijf kinderen en de bij hen
inwonende grootouders Men-
nym. Zo op het oog een dood-
ewoon gezin, dat een onopval-
inde, goed beschutte villa be-
voont in de buitenwijk van een
even doorsnee Engels stadje.
Bedlegerige opa bestiert
anuit z'n slaapkamer de fami-
ie-aangelegenheden, vader
lreigt werkeloos te raken, doch-
er Appleby pubert wat af en
noeder weet met niet aflatende
efde en geduld haar drukke ge
in bij elkaar houden. Uiterma-
herkenbaar lief en leed zou je
o denken, maar toch zijn de
lennyms minder normaal dan
lijken. De familie is namelijk
iet geboren, maar gemaakt -
n wel door de bejaarde, zeer
naaister Kate Pen-
shaw. Na haar overlijden zijn
haar reusachtige lappenpoppen
op mythische wijze tot leven ge
komen en ze hebben haar wo
ning systematisch overgeno
men.
Op het moment dat het ver
haal begint, dragen ze het ge
heim van hun afkomst al veertig
jaar met zich mee en omdat ze
het vermijden van (lijfelijk) con
tact met mensen tot levenswet
nummero één hebben verhe
ven, denkt iedereen in de buurt
dat Brocklehurst Grove 5 wordt
bewoond door een niet onaar
dig, maar wel zéér teruggetrok
ken levend gezin.
De Mennyms kunnen alles
wat mensen ook kunnen: ade
men, kijken, horen, denken,
voelen, fantaseren, praten, lo
pen, slapen en werken. Wat hen
onderscheidt is, naast het feit
dat de factor 'tijd' voor hen niet
geldt (ze zijn in al die veertig
jaar geen dag.óuder geworden),
vooral hun uiterlijk - als ze de
deur uit moeten, dragen ze
breedgerande hoeden of verber
gen zich onder een grote para
plu. Verder vragen hun ka
poklijven niet om eten en blijft
fysieke pijn hen bespaard. Toch
is het leukste dat de meeste fa
milieleden kunnen verzinnen,
het spelletje 'doen alsofspelen
dat ze échte mensen zijn, die
gasten ontvangen (zoals hun
soortgenoot juffrouw Quigley
die af en toe haar gangkast ver
laat om zogenaamd op bezoek
te komen), diners aanrichten en
af en toe met een griepje het
bed houden.
Zo'n uit de hand gelopen
spelletje 'doen alsof leidt in het
eerste deel van deze familiesaga
tot grote consternatie. Plotse
ling glijdt post uit het verre
Australië in de brievenbus,
waarin de nieuwe huisbaas van
de Mennyms zijn bezoek aan
kondigt. Uiteindelijk levert alle
daarmee gepaard gaande be
roering hen een nieuwe huisge
note op: in een mand op zolder
wordt bij toeval dochter Pilbe-
am ontdekt, die daar al die ja
ren in zes stukken blijkt te heb
ben liggen slapen. Nadat ze
door moeder Vinette behoed
zaam in elkaar is gezet, ont
waakt ze langzaam maar zeker
en kan, compleet met de haar
aangeboren herinneringen,
haar plaats in het gezin in gaan
nemen.
De Mennyms mag je gerust
een droomdebuut noemen met
net als de Tillerman-saga van
Cynthia Voigt de potentie om
uit te groeien tot een klassieker.
Levendig geschreven, fantasie
rijk en spannend, met treffende
karaktertyperingen en tot in de
finesses kloppende verhaallij
nen. Geen wonder dat het boek
inmiddels in vele talen is ver
taald. In Engeland zijn intussen
al vier delen verschenen en is
Sylvia Waugh trotse winnaar
van de 27-ste Guardian
Children's Fiction Award. Hoe-
wel deze sprankelende saga ze
ker niet alleen aan kinderen is
voorbehouden: van de wijze
waarop De Mennyms crisissitu
aties het hoofd bieden, genieten
volwassenen ongetwijfeld even-
De mooiste schaatsverhalen uit de Nederlandse literatuur gebundeld
LITERATUUR RECENSIE
HANS WARREN/GPD
Op het ijs. De mooiste schaatsverhalen uit de Nederlandse litera
tuur - verzameld en ingeleid door Max Dohle, 196 pag. Uitgeverij
Prometheus, Amsterdam.
Op het ijs is een door schaatsfanaat en literatuur
liefhebber Max Dohle samengestelde bloemle
zing met gedichten en verhalen over die oer-Ne-
derlandse wintersport. In onze buurlanden wordt
eenstemmig geklaagd over de
winterse ongemakken, maar bij
ons overheerst de euforie wan
neer er eindelijk geschaatst kan
worden. „Op het ijs hebben wij
het ware vuur gevonden.
Warmte heerst op de bevroren
wateren", zou Hugo de Groot
gezegd hebben.
Dit aardige boek laat zien dat ook heel wat Ne
derlandse schrijvers pas ontdooien wanneer het
vriest. Dohle heeft verrassend veel proza en poë
zie gevonden waarin wordt geschaatst. Vanaf Aaf-
jes tot en met Van Zomeren blijkt er over dit on
derwerp geschreven te zijn. Natuurlijk is er aan
ijzige openingszinnen geen gebrek. „De kou
drukte als een stempel op het stramme land",
schrijft Thomas Rosenboom. „Nooit eerder in
mijn leven hadden al zo veel ochtenden ijsbloe
men voor stil, blauw licht in de voorkamer ge
zorgd", begint Maarten 't Hart. „De zon scheerde
laag over het ijs", noteert Lydia Rood.
Al worden de bijdragen doorgaans gekenmerkt
door 'een passie voor het schaatsen en voor de
natuur van de ijswinter' zoals de samensteller
het noemt in zijn persoonlijke inleiding toch is
er aan variatie geen gebrek. Eén van de hoogte
punten is een fragment uit Juultje door Carry van
Een jongen en een joods meisje leren
'Warmte heerst op
de bevroren wateren
elkaar kennen op het ijs, het wordt heel aandoen
lijk beschreven. De jongen schaatst graag: 't
Voortbewegen zonder merkbare inspanning
vond hij 'n heerlijke beweging, aantrekkelijker
dan veel andere sport, dan 't suf en machinaal
fietstrappen, dan roeien zelfs Een oom van
Maarten 't Hart betoont zich in De Tegenspeler
nog enthousiaster: „Ga schaatsen, neemt 't waar,
leer 't, het leven is kort en één en al narigheid
maar zo af en toe kun je schaatsen."
Tegenstemmen ontbreken niet
helemaal. Remco Campert be
kent bijvoorbeeld: „Ik kan niet
schaatsen en ik wil het niet
en dat laatste is dan mijn enige
eer." Bij A. F. Th. van der Heij
den wordt zelfs op het ijs de
liefde bedreven: in alle kou is er
sprake van een 'verzengende
gloeiing van hun geslachtsdelen' en het orgasme
met schaatsen aan 'voelde zo heet dat hij meen
de daar, aan de bron, een grote brandblaar te
voelen ontstaan.'
Vestdijk is present met een heel wat minder
opwindend fragment uit Terug tot Ina Damman.
En natuurlijk woedt ook in deze bundel de elfste
den-koorts. Deelnemer R. Leopold doet zijn re
laas, er is een curieus verhaal van Mohammed
Nasr die over een Turkse winnaar in Friesland
droomt, en om de roes wat te temperen is
er spottende poëzie van Driek van Wissen en Ivo
de Wijs: „Jawel hoor, Sneek/De tiende plaats, nog
één etappe/Nog eventjes naar adem happen-
/Dan kom ik bij de finish aan/Koog aan de Zaan-
/Koog aan de Zaan?Dan is er toch iets fout ge-
HENK MAURITS
jrlansom. Te zien: Te zien: Luxor Leiden,
uro Cinema Alphen a/d Rijn, Metropole
Tuschinski Den Haag, Pathé Scheve-
ningen.
zijn spannende ruimtevaart -
Irama Apollo 13 komt regisseur
Ion Howard als opening van dit
lieuwe filmjaar op de proppen
net de bloeddrukverhogende
hriller Ransom. Het is een los-
jeld-drama dat in 1956 met veel
ucces werd verfilmd door Alex
Howard had er voldoen-
6f e stof aan voor een adembene
mende remake met Mel Gibson
ïeen overtuigende hoofdrol.
Slechts weinigen zullen zich
e film uit 1956 nog kunnen
erinneren en dat is maar goed
ok, want hoe minder je van het
erhaal weet, hoe spannender
ap e film is. Dat komt omdat er
ve ivee verrassende plotwendin-
en in het verhaal zitten in
et midden en aan het eind
de film een andere kant
oen uitgaan dan je als kyker
envacht bij dit soort psycholo-
ische thrillers. Verrassingen die
igenlijk alle partijen plotseling
verkeerde been zetten.
Centraal in het verhaal staat
om Mullen (Gibson), de ge
le directeur van een char-
irmaatschappij, die op een dag
fordt geconfronteerd met de
ntvoering van zijn 9-jarige
oon Sean. De kidnapping is het
)r irerk van vier kleine criminelen,
eleid door de corrupte politic
ian Jimmy Shaker (Gary Sini-
Shaker hoopt in één keer
T, en grote slag te kunnen slaan
oor een losgeld van twee mil
ten te eisen. Hij is ervan over-
Regisseur Ron Howard opent 1997 met bloeddruh'erhogende thriller Ransom
FILMS DEN HAAG
FILM RECENSIE
Mel Gibson achter een tafel vol losgeld in Ransom.
tuigd dat Muilen zal betalen, roy Lindo), maar een eerste po-
Deze heeft namelijk eerder een ging om het losgeld te betalen
vakbondsman omgekocht en mislukt faliekant door de knulli-
beschikt dus niet echt over een ge interventie van de FBI. Voor
schoon blazoen. Muilen is dat het sein om het
Aanvankelijk krijgt Muilen over een totaal andere boeg te
steun van de FBI onder leiding gooien, hoezeer de FBI en zijn
van agent Lonnie Hawkins (Del- vrouw Kate (Rene Russo) hem
ook van zijn riskante keuze pro
beren af te houden.
Wat de film buiten de ver
rassingen in het scenario zo
aardig maakt, is de genuanceer
de tekening van de beide
milieus. Enerzijds de geslaagde
zakenman, die niet helemaal
brandschoon is en anderzijds
de kidnappers, die verdeeld zijn
over datgene waar ze mee bezig
zijn en over de manier waarop
hun leider te werk gaat. De kid
nappers krijgen iets menselijks
en worden min of meer gema
nipuleerd door Shaker. Muilen
speelt in zijn eentje hoog spel,
zonder rekening te houden met
de wensen van zijn vrouw en de
FBI-agenten die hem terzijde
staan. Op een gegeven moment
zijn de twijfels over een goede
afloop aan beide kanten even
groot en wordt opportunisme
en puur machtsdenken de drijf
veer van de gebeurtenissen. Het
wordt een persoonlijk machts
spel tussen Muilen en Shaker,
waarbij zoon Sean letterlijk en
figuurlijk het lijdend voorwerp
is.
De scènes met de vastgeke
tende jongen zijn bepaald niet
de prettigste uit de film en ma
ken op een genadeloze manier
zichtbaar hoe traumatiserend
een dergelijke ervaring kan zijn.
Ook als alles voorbij is, is het
nog niet afgelopen voor het
slachtoffer. Regisseur Ron How
ard is heel expliciet in zijn ver
beelding van de kidnapping en
schrikt ook elders in de film
wanneer het tijd is voor de fina
le afrekening niet terug voor
geweld.
Het is overigens niet te hopen
dat veel mensen het voorbeeld
van Muilen volgen, want daar
zouden wel eens heel wat on
schuldige slachtoffers het loodje
bij kunnen leggen. Maar in
Ransom is het aanleiding voor
een spannende en onderhou
dende story, met uitstekende
acteerprestaties van zowel de
hoofdfiguren Mel Gibson en
Gary Sinise, als de mensen daar
omheen. Sterke bijrollen die het
bewijs vormen van een sterke
regie. Maar dat wisten we al van
Howard na films als Backdraft
en Apollo 13.
BABYLON 1 tel. 070-3471656,
naast Centraal Station.
Matilda al .dag. 13 15. 16.00,
1845.
Emma al., dag. 21.30.
BABYLON 2
The Hunchback of Notre Dame
(originele versie, Ned. ondertitels)
al dag. 13.15, 16 00, 18.45,
21.30.
BABYLON 3
Jack al., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30
METROPOLE 1 tel. 070-3456756,
Carnegielaan 16.
De Klokkenluider Van De Notre
Dame al. za. zo. wo. 13.15,
16.00.
Daylight 12 jr., dag. 18.45,
21.30; do. vr. ma.diook 13.15,
16.00.
METROPOLE2
Ransom al., dag. 18.45, 21.30.
do. vr. ma.di. ook 13.15, 16.00.
Pinokkio (Ned. gesproken) al., za
zo. wo. 13.15, 16.00.
METROPOLE 3
The Leopard Son al., dag. 1.15,
16.00, 18.45.
Independence Day al., dag.
21.15.
METROPOLE4
Surviving Picasso al., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
METROPOLE5
Secrets And Lies al., dag, 12.45,
15.30, 18.15, 21.15.
PATHÉ Scheveningen Kurhausweg
2. info tel: 070-3515738, reserve
ren tel 070-3515778
Ransom al., dag. 13.00, 15.40,
18.20,21.00.
Evita al., dag. 12.30, 15.30,
18.15,21 10.
Daylight 12 jr., dag. 12.50,
15.30, 18 40,21.30.
Jack al., dag. 13.50, 19.00,
21.50.
The Long Kiss Goodnight 16 jr.,
dag. 18.50.21.40.
The Leopard Son al., dag. 16.20.
Matilda al., dag. 14.00, 16.20;
za. zo. extra 11.40.
Jingle All The Way al., dag.
12.40, 15.10, 17.40. 19.50,
22.00.
Fled 16 jr.. dag. (beh. wo.) 22.10.
The First Wivesclub al. alleen wo.
20.30.
Sleepers 16 jr., dag. 18.20,
21.20.
The Nutty Professor al., dag.
19.00.
The Hunchback of Notre Dame
(originele versie, Ned. ondertitels)
al., dag. 18.00, 20.00; do. vr. ma.
di. extra 13 40. 15.50.
De Klokkenluider van de Notre Da
me al. dag. 12 10. 14.20, 16.30
De avonturen van Pinokkio al. za.
zo. wo. 13.40, 15.50; za. zo. extra
11.30.
HAAGS FILMHUIS tel: 070-
3656030, Spui 191
Hollow Reed 16 jr dag. 21.45;
zo. wo. ook 16.15.
Foreignland 16 jr. dag., 19.15,
15.21,; zo. wo. ook 14.00.
Memory Of The Unknown 16 jr..
do. t/m zo. 19.15.
Les Affinités Électives 16 jr., dag.
(beh. ma) 21.45; zo. wo. ook
16.15.
A Couch In New York 16 jr., dag.
19.15; zo. ook 14.00, 16.15; wo.
ook 16.15.
Subarnarekha 16 jr., ma. t/m wo.
19.15; wo. ook 14.00.
Parchin al.,(Ned. gesproken vanaf
4 jaar) zo. wo. 14.00.
Benny's Badkuip al., (Ned. gespro
ken v.a. 4 jr.), zo. wo. 14.00.
TUSCHINSKI tel.info070
3609282, kassa 070-3655660,
Buitenhof 20.
Evita al., dag. 13.00, 15.50,
18 40,21 30
The Long Kiss Goodnight 16 jr.
dag. 19.10, 21.50; do. vr. ma. di.
ook 13.50, 16.30.
Jingle All The Way al., dag. 12.10,
14.10. 16.10, 18.10, 10.10,
22.10.
Ransom 16 jr. dag. 12.40, 16.00,
18.50,21.40.
Sleepers 16 jr., dag. 18.10,
2115; do. vr ma di. ook 12.00,
15 05.
The Nutty Professor al., dag
13.20, 15.30, 17.40, 19.50,
22.00
De Klokkenluider van de Notre Da
me al. (Ned. gesproken), za. zo.
wo. 12.50, 14 50. 17 00
De Avonturen van Pinokkio al.
(Ned. gesproken), za zo. wo.
13.10, 15 30.
:ILMS AMSTERDAM
Braziliaan Walter Salles verfilmde drama van verloren generatie
18.15, 21.15: Secrets and Lies
LFA 4
(behdi) 13.00, 15.45, 18.45,
21.30: Emma
dl 13.00, 15.45, 18.45 en 21.30:
De Geest van de Bijenkorf
JHAMBRA 1 (020) 6233192
20.30, do vr ma di óók 13.00,
16.45: Sleepers
HAMBRA2
17.30, 21.00, do vr ma di ook
14.00: Breaking the Waves
ÏLLEVUE CINERAMA (020)
234876
dovrmadi wo 13.15, 16.00, 18.45,
21.30; za zo 13.30, 16.15, 19.00,
21.45: The Long Kiss Goodnight
NERAMA 2
13.15, 17.00, 20.30: Sleepers
ALYPS0 1 (020) 6234876
13.15, 16.00, 19.15, 22.00: Day
light
W.YPS0 2
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The
Nutty Professor
NECENTER (020) 6236615
19.45: De Kersenpluk
17.15. 22.15, zo óók 11.00 en
14.30: Beautiful Thing
22.00; zo ook 11.00, 14.00: All
Things Fair
17.00. 19.30; zo ook 11.00: Chacun
Cherche son Chat
1800. 19.45, 22.15, zoook 14.00.
16.00: O Amor Natural
1730. 19.30, 22.00; zo ook 11.00,
15.00: The Last Supper
NEMA OSCAR (020)5475175
i wo 20.00: Palookaville
NEMA1(020)6151243
18.45, 21.30; zo zo wo ook 16.00:
Ransom
CINEMA 2
19.30; za zowoóók 15.30: Jingle all
the way
22.00: The Long Kiss Goodnight
CITY 1(020) 6234579
11.00, 13.30, 16.00, 18.30,
21,15, za niet om 11.00: Ransom
CITY 2
11.00, 13.30, 16.00, 18.30,
21.30: The Hunchback of the Notre
CITY 3
11.30, 13.45, 16.15, 18.45,
21.15: Naar de Klote!
CITY 4
11.30, 13.45, 16.15, 18.45,
21.15: The Fan
CITY 5
16.00, 18.30,21.30; dovrmadi
ook 11.00, 13.30: Fled
CITY 6
'11.30, 13.45, 16.15, 18.45,
21.15: Jack
CITY 7
11.00, 13.30, 16.00, 18.30,
21.30: Jingle All The Way
DESMET (020) 6273434
21.00: Maborosi
18.30, 21.30: Breaking the Waves
19.00: A Couch in New York
za 24.30; zo 16.15: De stad was van
23.00; zo 14.15: Italiaanse klassie
kers
zo 14.00: Memory of the Unknown
KRITERION 1 (020) 6231708
17.45: Fatal Reaction New York
19.30: Fatal Reaction Singapore
21.15 (beh di) Sleepers
di 22.15: Sneakpreview
KRITERION 2
17.30: II Postino
20.00: Foreign Land
22.00 (beh ma): Chacun Cherche
son Chat
ma 22.00: All About Eve
NEDERLANDS FILMMUSEUM (020)
5891400
21.30: The Delicious Little Devil
19.00: Wisselende Rudolph Valenti-
dag. 22.00; za 22.15: La Huitième
Jour"
RIALTO 1(020)6753994
19.45, 22.00; zo ook 13.00: Hollow
Reed
17.45: Beautiful Thing
RIALTO 2
18.45: zoook 15.00: Thuis
20.15 (beh ma), 22.15; zo ook
16.30: Les Affinités Électives
ma 20.15: 19.45: Le Journal d'une
Femme de Chambre
THE MOVIES 1 (020) 6386016
16.30, 19.00, 21.45; zo ook 14.00:
Secrets and Lies
THE MOVIES 2
17.15, 20.00; zo ook 15.00: Survi
ving Picasso
22.15: Naar de Klote!
THE MOVIES 3
17.30, 19.45; zo ok 15.15: Emma
22.00: Trainspotting
THE MOVIES 4
17.00: Sense And Sensibility
19.30,21.30; zoook 15 00: Fargo
TUSCHINSKI1(020)6262633
12.15,15.15, 18.15, 21.30: Evita
TUSCHINSKI 2
18.45, 21.30; dovr madi ook
13.15, 16.00: The Hunchbank of
Notre Dame
TUSCHINSKI 3
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Ran-
TUSCHINSKI 4
13.15,16.00, 18.45, 21.30 The
Nutty Professor
TUSCHINSKI 5
18.00, 21.15: Independence Day
TUSCHINSKI 6
16.00,18.45, 21.30;dovrmadi
ook 13.15: Jack
DE UITKIJK (020) 6237460
16.00,18.45, 21.30;zoook 13.00:
Secrets and Lies
FILM INTERVIEW
Het jaar 1990 zal geen Braziliaan ooit
vergeten. De eerste democratisch geko
zen president van het land, Fernando
Collor, lanceerde economische hervor
mingen die zó desastreus uitpakten dat
ze Brazilië in een drie jaar durende cha
os zouden storten. Regisseur Walter Sal
les maakte een fascinerende film over de
gevolgen van deze sociale aardbeving:
Foreign Land.
„Als buitenstaander kun je je niet
voorstellen hoe de hervormingen van
1990 het leven in Brazilië hebben veran
derd", zegt Salles. „Van de ene op de an
dere dag werden de spaartegoeden van
alle burgers bevroren, en mochten de
mensen niet meer dan 300 dollar per
maand opnemen. Als je bijvoorbeeld
maandelijks een ziekenhuisrekening van
350 dollar had, liep je schuld razendsnel
op. En dan heb ik het nog eens niet over
eten, huur over alles eigenlijk. Men
sen verloren humbaan omdat lonen niet
langer konden worden uitbetaald. Een
hele generatie werd een toekomst ont
nomen, en zo'n 800.000 jongeren vérlie-
ten het land."
Ook Walter Salles (40) verliet Brazilië,
maar hij kon in Frankrijk als documen
tairemaker zijn vak blijven uitoefenen.
Minder fortuinlijk is Paco (Fernando
Pinto), een jonge inwoner van Sao Paulo
en de hoofdpersoon uit Foreign Land.
Het bankroet van zijn land verstoort
wreed zijn dromen over een mooie toe-
Regisseur Walter Salles verenigde zijn favoriete genres in Foreign Land.
komst. Zijn moeder overleeft de schok is, een jonge Braziliaanse die net als hij
niet, en net als veel leeftijdsgenoten pro- haar vaderland heeft verlaten,
beert hij met het smokkelen van waarde- Foreign Land werd geboren uit wan-
volle goederen het hoofd boven water te hoop, maar is niet alleen een sombere
houden. Zo arriveert hij met een viool- film. „Ik wilde er geen melodrama van
koffer vol diamanten in Lissabon, waar maken, of een neo-realistisch jaren vijf
zijn contactpersoon echter niet komt op- tig verhaal. Eerder een film die mijn fa-
dagen. Het wordt het begin van een road voriete genres zou verenigen. Daarom
movie dwars door Europa, waarbij zijn opent Foreign Land als een documentai-
enige metgezel Alex (Fernanda Torres) re, vervolgt dan als een road movie en
eindigt als een film noir." Het maakt de
film even ongrijpbaar als fascinerend,
een subliem vertolkt drama waarvan niet
alleen de fraaie zwart-wit fotografie doet
denken aan aan Wim Wenders beste
werk. „Fotograaf Robert Frank heeft ooit
gezegd dat zwart en wit staan voor hoop
en wanhoop, en dat zijn de twee belang
rijkste themas van Foreign Land."
De keus voor Europa en in het bijzon
der Portugal als decor voor een belang
rijk deel van Foreign Land was voor Sal
les essentieel. „Brazilië begon als een ko
lonie van Portugal, net als zoveel
Zuidamerikaanse landen Europese kolo
niën waren. Voor Portugal was Brazilië
vooral een plek om zich te verrijken, een
leverancier van goedkope grondstoffen
en goederen. Ik zie de Portugezen dan
ook als vaders die hun eigen zonen nooit
hebben willen dopen. Maar soms keren
zonen terug."
Inmiddels is Foreign Land op tiental
len festivals vertoond, en heeft de film
diverse prijzen in de wacht gesleept. Sal
les is vooral gelukkig dat de universele
boodschap die hij heeft geprobeerd te
verwoorden zo goed is opgepikt. „Jonge
Fransen die de film zagen, vertelden me
dat ik hun verhaal had verfilmd, en jonge
Amerikanen zeiden: Het gaat over Brazi
lië, maar het staat ook dicht bij ons.' Het
laat zien dat er een generatie van wan
hoop is opgegroeid. Dat heeft te maken
met het einde van de ideologische schei
ding tussen Oost en West, rijk en arm
Maar ook met de gesel van de werkloos
heid en de automatisering van de sa
menleving. Er hangt een enorm vraagte
ken boven deze wereldwijde generatie."