'Toneel moet af en toe 'n stomp geven' Bekladder schilderij Malevich ziet zijn daad als kunst De graadmeter van de Nederlandse pop Cultuur&Kunst IRob Scholte schrijft 'biografie' Imponerend vluggertje LL Cool J in Ahoy' DINSDAG 7 JANUAR11997 chef jan rijsdam. 071 -5356444 Boude wijn de Groot in Alphen alphen aan de run» Boudewijn de Groot komt met een nieuw programma: Een Nieuwe Herfst. De eerste voorstelling is mor gen in het Parktheater in Alphen aan de Rijn. Het programma bestaat uit een combinatie van nieuwe liedjes en toppers van toen. Als zanger van een maaschappij-kritisch, poëtisch en ont roerend repertoire trok hij in de jaren zestig en zeventig in Ne derland en België een groot publiek. De 'troubadour' wordt be geleid door een zesmansformatie onder leiding van Jakob Klaas- se. Het tournee-overzicht loopt voorlopig tot en met 31 mei. Een Nieuwe Herfst wordt in totaal 56 keer in België en Nederland opgevoerd. Concertgebouw vestigt record amsterdam Het Concertgebouw in Amsterdam heeft vorig jaar met 664 evenementen 734.317 bezoekers getrokken. Dat is ruim 5000 meer dan in 1995 en 50 procent meer dan het gemiddelde in de jaren tachtig. Bij concerten is het aantal bezette stoelen opgelopen tot 80 procent, zo heeft de leiding van het Concertge bouw gisteren meegedeeld. Het grootste deel van de stijging van het bezoekersaantal is te danken aan concerten die het Concert gebouw zelf organiseert. Musical-componist Lane overleden new york De Amerikaanse Broadway-musicalcomponist Bur ton Lane is zondag op 84-jarige leeftijd overleden. Lane, die sa menwerkte met tekstschrijvers als Alan Jay Lerner en Ira Gershwin, was al lange tijd ziek. Lane heeft meer dan twintig Hollywood- en Broadwaymusicals op zijn naam staan, waarin sterren speelden als Al Jolsön, Fred Astaire, Judy Garland, David Wayne en Mickey Rooney. Zeer bekend werden zijn liedjes Dan cing on a Dime, How About You, On a Clear Day You Can See Forever en Everything I Have Is Yours. Bainbridge krijgt Whitbread-prijs Londen De Britse schrijfster Beryl Bainbridge krijgt de Whit- bread-prijs voor haar roman Every Man for Himself, over de on dergang van het schip de Titanic in 1912. De prijs, waaraan een bedrag van 21.000 pond (ongeveer 62.000 gulden) is verbonden, is na de Booker Prize de belangrijkste Britse literatuurprijs. In haar boek vertelt de 62-jarige Bainbridge de ondergang van de Titanic vanuit het gezichtspunt van de neef van de reder. De jury spreekt van een onvergetelijke roman. Bainbridge won in 1977 ook al de Whitbread-prijs. Zij liet nu onder anderen de winnaar van de Booker Prize, Graham Swift, achter zich. De Ier Seamus Heaney, die in 1995 de Nobelprijs voor literatuur won, kreeg voor zijn dichtbundel The Spirit Level de Whitbread-poëzieprijs. amsterdam anp De kunstenaar die zaterdag in het Stedelijk Mu seum een schilderij van Malevich bekladde, staat bekend om zijn performances waarbij hij kunst werken vernielt. Zijn „politiek culturele actie" waarbij hij met groene verf een dollarteken op het doek spoot, is dan ook geen uiting van frus tratie: het is kunst. Dat bleek gisteren tijdens een persbijeenkomst in het museum. Het schilderij - een wit kruis op een grijze ondergrond - is voor 15 miljoen gulden verzekerd. Aanvankelijk dacht restaurator Elisabeth Bracht dat het doek total loss was, maar ze wist de groene verf met terpen tine snel te verwijderen. Bracht verwacht dat het schilderij volgende week weer te zien is. Vorig jaar verrichtte de 40-jarige Alexander Brener uit Moskou een vergelijkbare „performan ce" door tijdens de opening van een tentoonstel ling in Stockholm een kunstwerk van de Chinees- Amerikaanse kunstenaar Wenda Gu te vernielen. Als vorm van kunst copuleerde hij ook voor het Poesjkin Museum. Directeur Rudi Fuchs wijst de „interventie" van de kunstenaar af. Zo'n artistiek experiment vindt hij ziekelijk. „Het museum heeft altijd gestaan voor een maximum aan vrij heid. We zijn openbaar, want anders worden we een gevangenis van de kunst, maar dit wijzen we ten zeerste af." Abstracte kunst is al eerder doelwit geweest van acties. In 1986 werd Who's afraid of red, yellow and blue van Barnett Newman vernield. In juni schreef een Amerikaanse kunstenares „crap" (rotzooi) op een effen oranje kleurig doek van Sigmar Polke. Na die acties trof het museum ex tra veiligheidsmaatregelen, maar Fuchs is niet van plan de kunst achter glas en prikkeldraad te plaatsen, of onder stroom te zetten. „Het genot voor honderden anderen zou dan worden ver pest." Het bekladde schilderij, getiteld Suprema tisme 1920-1927, was tot voor kort alleen achter glas te zien. Na een restauratiebeurt, waarbij alle schilderijen van de Russische kunstenaar Kazimir Malevich (1878-1935) uit de collectie onder han den werden genomen, liet Fuchs het weg. Hij wil ook het glas van de Mondriaans verwijderen. „Een schilderij onder glas geeft kilte, alsof je het door ijs ziet. Dan kun je het net zo goed in de kel der laten." Brener was speciaal voor zijn actie naar Am sterdam gekomen. Na zijn daad meldde hij zich direct bij een suppoost. „Ik ben een terrorist in de kunst", verklaarde hij later tegen een recher cheur. Gistermiddag werd hij aan de rechter commissaris voorgeleid. Justitie was niet bereik baar voor commentaar. Ton Vorstenbosch belooft spannende 'Stille Kracht' „Het Nederlandse publiek heeft behoefte aan groots op gezet toneel, spektakel", zegt Ton Vorstenbosch. Daarom gaf producent Jacques Senf hem de opdracht voor de ko mende drie seizoenen toneel voor een breed publiek te schrijven. Twee stukken staan al vast: volgend jaar is zijn visie op het leven van koningin Wilhelminia te zien en op 16 januari gaat 'De stille kracht' in Utrecht in première. Een bewerking van de grote roman van Louis Couperus, een van oosterse mystiek doordrongen Nederlands dra ma uit het Indië van honderd jaar geleden, rond de on dergang van een goedwillend bestuurder. Volgens Vor stenbosch symbolisch voor de band tussen Nederland en Indië. Madonna: dochter met bijbel en zonder tv opvoeden j De Amerikaanse popster Ma- donna wil dat haar in oktober geboren dochter Lourdes Maria later de bijbel leest en niet afge stompt raakt door het kijken naar de tv. Dat zegt zij in de fe- bruari-editie van het Britse maandblad She. „De televisie is een gif. Kinde ren voor de tv zetten in plaats van ze te laten lezen, met ze te praten en ze aan te moedigen met andere mensen te praten is een zware vergissing. Helaas ge beurt dat met veel kinderen", meent de zangeres en actrice. Madonna wil ook dat haar dochter christelijke waarden leert. „Zij zal zeker het katholi cisme leren kennen. Ik wil dat |mijn dochter de bijbel leest, maar ik zal haar uitleggen dat het om verhalen gaat die men sen hebben.verzonnen om an deren iets te leren eri dat het niet om regels gaat." De 38-jarige moeder verde digt ook haar keuze om zonder getrouwd te zijn een kind te ne men. „De mensen veroordelen mijn keus een kind te hebben en met getrouwd te zijn enorm, alsof ik de eerste ben die dat doet. Om verschillende redenen word ik als anti-gezins-symbool beschouwd. Maar ik ken genoeg getrouwde mensen met een slechte onderlinge verhouding. Het huwelijk garandeert niets." „Het belangrijke is dat je lief de hebt", vervolgt Madonna. „Die kan er met het huwelijk zijn, of zonder, en even goed bij een ongetrouwde ouder." amsterdam hans visser Vorstenbosch bewerkte eerder literatuur voor hét theater, zoals Frederik van Eedens roman 'Van de koele meren des doods'. „Ik heb een lange lijst boeken die ik graag zou bewerken. Daarop stond de 'De stille kracht' bovenaan. Als een van de weinige romans van het fin de siècle blijft hij overeind." Vorstenbosch schreef voor negentien acteurs een naar zijn zeggen kleurrijk, spannend stuk. Peter Tuinman speelt Van Oudijck, resident van het fictie ve plaatsje Laboewangi. Margo Dames is zijn echtgenote, die overspel pleegt met onder an deren de zoon van de resident uit diens eerste huwelijk. Linda van Dijck is mevrouw Eldersma, spil van de Hollandse gemeen schap, de 'ogen' van Coupperus. Het was voor Vorstenbosch lastig om van dit complexe boek toneel te maken. Vooral omdat Couperus niet veel dialogen schrijft, maar wel veel situaties schildert. „Je moet dus veel scè nes zelf uitwerken, of zelfs erbij schrijven." Het verhaal behandelt de bot sing tussen twee culturen. Tus sen een samenleving die wil or denen en een grillige wereld die meegaand is en hiërarchisch, die leeft in een andere realiteit. Zo staat Van Oudijck met zijn goede bedoelingen tegenover een lichtelijk louche en corrupte adel. Dat roept spanningen op en dat maakt het verhaal inte ressant." Het drama in het stuk ligt bij de Europeanen en vooral bij de goedwillende bestuurder die toch onderuit gaat. „Een meta foor voor wat er in heel Indië aan de hand was. Nederland en Indië pasten met bij elkaar. Daarmee is het boek veel radi caler dan' bij voorbeeld 'Max Havelaar' van Multatuli. Hij was een romanticus die het systeem niet wilde veranderen, maar be ter wilde toepassen. Dat boek is wat overschat, een pamflet. Al was het qua vorm enorm ver nieuwend", aldus Vorsten bosch. Een ander aspect van het ver haal vormen de etnische tegen stellingen. „Bij voorbeeld de vermenging van bloed. Van Ou dijck wil ondanks zijn verlichte denkbeelden, het bloed in zijn familie 'zuiver', Europees, hou den. En dat terwijl hij kinderen heeft met gemengd bloed. In feite zit daar de actualiteit van het verhaal." „Toen de acteurs voor de Indonesische rollen auditie de den, hebben we ze verteld dat zij in hun rollen ten opzichte van de Nederlanders de onder geschikten en zelfs de bedien den zouden moeten spelen. Een probleem is dat nooit geweest. Iedereen begrijpt dat elke rol hier belangrijk is." Toen het boek in 1900 ver scheen viel menigeen over de erotiek. Het verbaasde Lodewijk van Deyssel dat Couperus sprak over Leonies 'onderbuik' en 'billen'. Trouwens, toen in het seizoen 1973/74 een televisie bewerking werd uitgezonden, had heel Nederland de mond vol over Pleunie Touw, die als Leonie naakt in beeld ver scheen. Maar terecht had Coupems oog voor de erotiek waarvan het leven in Indië is doortrokken. „Je leest gewoon hoe de sekua- liteit het leven daar ondermijnt. Hoe het occulte en erotische met elkaar zijn verweven in een sensuele cultuur. Erotiek is daar zo vanzelfsprekend en dat komt er in het stuk ook uit." Er kan tegenwoordig geen film, boek of toneelstuk ver schijnen of Nederland plaatst zijn Indische verleden in een kwaad daglicht. Vorstenbosch: „Ik geloof dat er nu pas is be gonnen aan een verwerkings proces. Indië is lang weggemof- Margo Dames, Peter Tuinman en Linda van Dijck (v.l.n.r.) in de toneelbewerking van De Stille Kracht. feld. Maar we hebben in Neder land altijd een gevoel dat we het ethisch goed hebben gedaan. Dat was ook zo met Screbreni- I amsterdam anp Rob Scholte schrijft op verzoek van Uitgeverij Vassallucci zijn autobiografie. De kunstenaar spreekt zelf van een biografie. Na de bomaanslag eind 1994 waarbij hij beide benen verloor, heeft hij zijn rijbewijs moeten inleveren. Een 'auto'-biografie is dan niet zo op zijn plaats, vindt Scholte. Vassallucci heeft Scholte be naderd omdat hij een fenomeen is, een kunstenaar die ook inter nationaal interessant is, aldus Oscar van Gelderen. De uitge verij bracht eerder biografieën van Bardot en Rabin uit. In april v verschijnt de geautoriseerde biografie van Johan Cruijff door Barend en Van Dorp. De biogra fie van Scholte ligt in september in de winkel. Scholte is nu nog bezig aan het boek waarin hij een 'knal harde beschrijving van de facts' jgeeft. „Honderd procent de waarheid en niets anders dan de waarheid, zo helpe hem God I almachtig", zo schrijft hij in de r catalogus van Vassallucci. Wie verantwoordelijk is voor de aanslag op zijn leven is nooit bekend geworden. Eerder dit jaar zei de schilder voor hon derd procent zeker te weten wie de dader is: een tot voor kort bevriende dichter. De Amster damse politie zag geen aanlei dingen om de uitlatingen nader te onderzoeken. RIEU - André Rieu geeft dit jaar voor het eerst geen concert meer op Aswoensdag in Maas tricht. Het traditionele Hierin- gebietekonzert op Aswoensdag jin het Maastrichtse Mecc bracht de afgelopen jaren steeds dui zenden mensen op de been. Dat er een einde komt aan de I traditie van de vermaarde con certen is het gevolg van de mu zikale successen van de gevier de Maastrichtseorkestleider in binnen- en buitenland. Noorderslag uitgebreid met Euroslag en seminar groningen jacob haagsma Naar bands uit het noorden des lands is het met een kaarsje zoeken op het komende Noor- derslag-festival, de zelfbe noemde graadmeter van de Nederlandse pop. Toch blijven er nog een kleine drie dozijn Nederlandse bands over, die komende zaterdag hun kun sten zullen vertonen in de Gro ninger Oosterpoort. „Het is ie der jaar toch weer een klus om er een mooi plaatje van te ma ken." Sinds Noorderslag mim tien jaar geleden van start ging, is het festival uitgegroeid tot een belangrijke graadmeter van de stand van zaken in de Neder landse pop. Zowel bands als lieden die meer achter de sghermen van de 'biz' werk zaam zijn, reizen massaal af naar het hoge noorden. Om die laatste categorie nuttig bezig te houden en de gebruikelijke wandelgangen-taferelen meer te structureren, is het Neder lands Popmuziek Seminar in het leven geroepen: twee dagen praten op hoog niveau over pop in het kikkerland en de mogelijkheden daarbuiten. De avond voor Noorderslag is er bovendien Euroslag: een 'showcase'-festival waar bands uit heel Europa zich presente ren aan publiek en 'biz'. Maar er is een belangrijk ver schil tussen Euroslag en Noor derslag, en dat gaat verder dan de geografische spreiding: laatstgenoemd festival wordt verspreid over verschillende za len in de Groninger binnenstad gehouden. „Euroslag heeft niet de pretentie om een overzicht te bieden", zegt Peter Sikkema, popprogrammeur van De Oos terpoort en, gedekt door een programmacommissie, verant woordelijk voor de invulling van beide festivals. „We geven André Manuel Krang, te zien op Noorderslag. foto adri karsenberc Europese bands de gelegenheid juiste mensen te bereiken, zich te presenteren voor het Want er lopen ook allerlei festi- publiek en de muziekindustrie, valorganisatoren rond, en die Het is een goede manier om de kunnen dan meteen aan het boeken slaan." Door een vervelende samen loop van omstandigheden valt de dansmuziek in Euroslag- verband buiten de boot, terwijl die muziek juist op het Europe se continent in volle bloei staat. Op Noorderslag zou zoiets ab soluut met kunnen, want daar bestaat die overzichtspretentie uitdrukkelijk wel. „Het is hele maal niet zo moeilijk om drie dozijn bands bij elkaar te zet ten", verzucht Sikkema. „Maar het is elk jaar weer een klus om er een mooi plaatje van te ma ken. Om drie dozijn bands neer te zetten die ertoe doen, om lij nen uitte zetten". Dansmuziek Een paar van die lijnen wijzen inderdaad naar de dansmuziek, ook in Nederland groter dan ooit te voren. De kelder van de Oosterpoort is tijdelijk omge doopt tot 'drum 'n' basement' en biedt ruimte aan de Neder landse interpretatie van de drum 'n' bass, de hectische dansmuziek die draait om ver snelde en verknipte ritmefrag menten en extreme geluidsma nipulaties. „Dansmuziek is van wezenlijk belang. Drum 'n bass-avonden lopen ook in de jongerencentra steeds beter." De kleine zaal biedt ruimte aan een wat bredere opvatting van dansmuziek. Topper hier is Ebo Man, de man die zich bij de vorige Noofderslag-editie enorm in de kijker speelde en vervolgens niet zijn reputatie vestigde via platen, zoals te doen gebruikelijk in deze sec tor, maar live, op de grote festi vals. „Het is altijd moeilijk te zeggen in hoeverre een band doorbreekt naar aanleiding van Noorderslag", zegt Sikkema. „Maar in het geval van Ebo Man, en ook het Drentstalige Skik, heeft het zeker een rol ge speeld. Het is gewoon een goe de gelegenheid om je aan de hele pers te laten zien." Een heel ander sfeertje zal er hangen in het tot Salon Drama- tique omgedoopte restaurant. Daar wordt een belangwekken de tendens gesignaleerd: het toenemende belang van het theatercircuit. Veel groepen la ten de niet altijd optimale om standigheden in de onder druk staande jongerencentra achter zich en zoeken het in het pluche. Daar zit het niet alleen lekkerder, er is ook geld te ha len. Het publiek volgt die groe pen graag, alleen: het is niet al tijd hetzelfde publiek. Popprijs Sikkema: „Het poppubliek is veel breder dan wat er in de jongerencentra komt. Die men sen zijn gemakkelijker naar theaters en concertzalen te lok ken." Daarom wordt pop in 'culturele' kringen ook steeds serieuzer genomen. „Het heeft een grote maatschappelijke functie, ook in bijvoorbeeld het minderhedenbeleid. Pop is laagdrempelig, je ziet altijd veel mensen uit etnische bevol kingsgroepen bij reggae en we reldmuziek. George Clinton, die trok veel Molukkers bij ons." Op Noorderslag spelen onder anderen Total Touch, The Gathering, Johan, Skik, De kift, Beeswamp, Caesar, Soviet Sex, Bloem, André Manuel Krang, Frédérique Spigt en vele ande ren. Bovendien wordt tijdens het festival bekendgemaakt wie de Popprijs heeft gewonnen. Op Euroslag spelen groepen uit Groningen, alsmede uit de rest van Europa, zoals Sawt El Atlas (Frankrijk), Marousse (Frank rijk), Gordon (Zweden), Keaton (België), Easy Aloha's (Amster dam). foto castel koeleman „Ook daar ging het om ver- boodschap willen uitdragen. Je raad, domheid, slechte informa- moet amuseren, ontroeren en af tie en de onveranderlijkheid van en toe eens een stomp in de het menselijk hart. Toch moet maag willen geven. Dat maakt je in het theater niet alleen een zo'n toneelstuk veel gelaagder." Love Cool James op Nederland se bodem. Temeer daar de 28- jarige New Yorker - geboren Ja mes Scott Smith, al rappend vanaf zijn negende en in 1987 internationaal doorgebroken met 'I Need Love' - in feite een energieverslindende one-man show opvoerde. Bijgestaan door een voortdurend op de achter grond opererende scratcher kwam er halverwege alleen nog even een oogstrelend danseres je aan te pas. Uiteraard voor het (helpen) plaatsen van een reeks ondubbelzinnige 'lustaccenten', waarbij de zichtbaar afgetrainde rapvedette uit New York zich niet altijd even vrouwvriendelijk uitte. Verder predikte deze sobere LL - zoals verwacht - bovenal braafheid, positivisme en naas tenliefde. Zijn voornaamste boodschappen: Laten we zuinig zijn op onze kinderen, onze toe komst en laten we elkaar lief hebben in plaats van met elkaar te blijven vechten. Met deze en aanverwante zoete woorden, die perfect aansluiten op zijn zwoele (achtergrond)muziek, is er voor LL Cool J aan deze kant van de oceaan een breder pu bliek dan voor zijn agressievere genregenoten, met name de in Amerika zeer populaire gangsta-rappers. Logisch dat TWR Concerts met hem, voor dat hij gisteren weer naar huis vloog, maar al te graag een prin cipe-afspraak maakte over zijn deelname aan het tweede Real Hot Rhythm Blues-festival op 8 juni in de Kuip. recensie louis du moulin Concert LL Cool J. Voorprogramma Deams en E-Life. Gehoord: 4/1. Ahoy' Rotterdam. Wie Regilio Tuur het zwijgen kan opleggen moet natuurlijk van goede huize komen. LL Co ol J stuntte dan ook zaterdag avond in Ahoy' door de als pre sentator optredende Rotter damse bokskampioen op het podium met de mond vol tan den achter te laten. Geen van de mim 6000 bezoekers had echter oog of oor voor dat pikante de tail, omdat de flitsende 'ver dwijntruc' van de Amerikaanse hiphopheid ook het abrupte einde bleek te betekenen van zijn optreden dat na amper drie kwartier net op volle toeren leek te zijn gekomen. Aan ceremoniemeester Tuur dus de zware taak om de mor rende massa uit te leggen dat deze gang van zaken toch echt de normale praktijk was. Achtér de schennen dacht organisator TWR Concerts daar evenwel an ders over en sommeerde LL Co ol J terug te keren naar zijn speelplaats. The Prince of Hip hop gaf zowaar gevolg aan dat dringende verzoek: door Chaka Khan's 'Ain't Nobody' als hap klaar toetje op te dienen neutra liseerde hij binnen een handvol minuten alsnog heel wat onge noegen. Kort, maar wel uiterst krach tig en daarom zeker impone rend, deze rentree van Ladies Sinatra opnieuw in ziekenhuis los angeles ap Frank Sinatra is gisteren opnieuw opgenomen in het ziekenhuis. Er is niet bekend gemaakt waarom. Twee maanden geleden bracht Si natra, die op 12 december 81 jaar is geworden, acht dagen in een ziekenhuis door wegens een beknelde zenuw en longontsteking. Al snel gingen geruchten dat het slecht gesteld was met de gezond heid van de zanger. Zijn woordvoerster Susan Reynolds liet weten dat er geen informatie zal worden gegeven en dat Sinatra verwacht binnen een dag weer naar huis te mogen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 13