Cultuur&Kunst Mythe in het Filmmuseum Bar toont duistere kant van Chopin Alexandra Radius-prijs voor Marieke Simons Boijmans in 1996 druk bezocht UirScHIfTffl-S Kozakken in de clinch Schoonheid uit een boekje DONDERDAG 2 JANUAR11997 7 Amerikaanse acteur Lew Ayres dood los anceles De Amerikaanse acteur Lew Ayres is op 88-jarige leeftijd overleden. Ayres stierf maandag in Los Angeles nadat hij enkele dagen in coma had gelegen, zo maakte zijn vrouw Diana bekend. Tijdens zijn lange carrière speelde Ayres onder meer met Greta Garbo in haar laatste stomme film 'The Kiss', was hij te zien in de met een Oscar bekroonde film 'All Quiet on the Western Front' en werd hij bekend als 'Dr. Kildare' in de serie van MGM. Belgische filmregisseur overlijdt los anceles De Belgische filmregisseur Jean-Claude Tramont is vrijdag overleden in zijn woning in Los Angeles, zo meldde de Los Angeles Times dinsdag. Tramont werd 66 jaar. Hij regisseer de in 1981 de komedie All Night Long, waarin Gene Hackman en Barb ra Streisand de hoofdrollen vertolkten. Tramont regisseerde in 1977 Le Point de Mire, met Annie Girardot en Jacques Dutronc. In 1973 schreef hij eveneens het draaiboek voor Ash Wednesday, waarin de voornaamste rollen werden vertolkt door Elizabeth Taylor, Henry Fonda en Helmut Berger. Johnny Hallyday onderscheiden parus Johnny Hallyday wordt ridder in het Legioen van Eer, een hoge Franse onderscheiding voor bijzondere verdiensten. De rockzanger komt voor op een lijst die gisteren werd bekendge maakt in de Franse staatscourant. Behalve aan Hallyday heeft president Chirac de onderscheiding toegekend aan de acteur Michel Serrault, de zangers Henri Salvador en Sacha Distel, en de mode-ontwerper Pierre Cardin. Deze laatste krijgt de rang van commandeur. Het Legioen van Eer werd in 1802 in het le ven geroepen door Napoleon Bonaparte, die daarmee bijzonde re verdiensten op civiel en militair gebied wilde belonen. amsterdam Marieke Simons heeft gisteren de Alexandra Radius-prijs ge kregen voor de meest indruk wekkende dansprestatie van het afgelopen seizoen. Haar collega bij Het Nationale Ballet Valerie Valentine kreeg voor haar bij drage aan de Nederlandse dans de nieuwe oeuvre-prijs Duval Leroy. Beide prijzen zijn uitge reikt tijdens de traditionele nieuwjaarsvoorstelling van Het Nationale Ballet in Amsterdam. De Vrienden van Het Nationale Ballet kennen de Alexandra Ra dius-prijs jaarlijks toe aan de danser of danseres die in het seizoen daarvoor de meest in drukwekkende dansprestaties heeft geleverd. Vorig jaar ging de prijs, een sieraad op Expositie Over Rudolph Valentino van Gilbert en Jan Dalemans kei e r Bo- sda ris de Leeuw. Simons behoorde ook toen tot de genomineerden, net als Valentine. Het jury-rapport noemt voor al de rol van Marieke Simons, die sinds 1988 bij Het Nationale Ballet danst, als Julia, evenals haar rollen in 'Diversion of An gels' en haar ^duetrol in 'The Language of Letting Go'. Si mons kreeg vorig jaar al de Gouden Theaterprijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concert directies. Valerie Valentine moet vol gens de jury van de Duval Le- roy-prijs „na 24 jaar worden be schouwd als een van de vaan dels van Het Nationale Ballet". Het juryrapport noemt behalve haar glansrollen als Myrtha in Giselle en Titjana in Midzomer- nachtsdroom, als wapenfeit dat diverse choreografen voor Vale rie Valentine rollen hebben ge schreven. Grote fans zijn ze van Rodolfo Guglielmi di Valentino d'Antonguolla en in de tijd waarin de man leefde zouden de Vlaamse gebroeders Gilbert en Jan Dalemans bepaald niet alleen hebben gestaan. Want bij het aanschouwen van Guglielmi, alias Rudolph Valentino, vielen in alle we reldsteden vrouwen flauw in het gangpad. gebaren en komen vreugde, verdriet en teleurstelling sterk over. Nog meer effecten verster ken het idee van een 'gedateer de' stille film. Dalemans: „De film is opgenomen met 18 tot 20 beeldjes per seconde en wordt afgedraaid op 24 beeldjes per seconde. Zo krijg je licht hakkelende bewegingen. De gebroeders lazen 350 boe ken en spraken met de schrij vers van biografieën. Jan: „We zijn naar Castellaneta gereisd, de geboorteplaats van Valenti no. Dat ligt in Pulia, de hak van de Italiaanse laars. Daar hebben we trachten te reconstrueren waar hij zijn inspiratie vandaan haalde. We hebben gesproken met mensen die hem gekend hebben. Gepraat met Leo Pan- taleo, een Rosselini-acteur die Valentino's laatste biografie schreef. Hij is een van de velen uit een reeks biografen die hem stuk voor stuk voor hun eigen karretje spannen: de een be schrijft hem vanuit een homo- erotisch standpunt, de ander behandelt hem als een heilige." In het Filmmuseum in Am sterdam is een ruime selectie van Valentino-films te zien. Zo ook The Sheik uit 1921. Valenti no vestigde zijn roem in dat jaar en naar aanleiding van de film waarin de held op Arabische volbloed paarden door de woes tijn davert, doken er Arabische motieven op in de mode en binnenhuisarchitectuur. Opvallend is dat Valentino niet over een geweldige moto riek beschikt en dat hij wel eens een klunzige beweging maakt die in een kant en klaar gemon teerde film niet past. Jan: „Zijn manier van bewegen is eigen: hij was net een danser, maar het botst met klassieke bewe ging. Hij is meer de ruwe danser uit het Mediterrane gebied." amsterdam rob bouber De gebroeders Dalemans laten zich in hun werk inspireren door de stomme film stille film zeggen ze in Vlaanderen en in het bijzonder zijn zij ge fascineerd door die zachte, kwetsbare maar soms duivels flitsende blik van Valentino, de grootste verleider sinds Casano- Gilbert en Jan studeren al ja ren op het filmfenomeen. Voor hun laatste Valentino-wapenfeit speurde het duo eind '94 naar een acteur die Rudolph Valenti no kon verbeelden. Na gesprek ken in een Amsterdamse huis kamer vonden de gebroeders en de inmiddels aangetrokken re gisseur Caroline Strubbe de ac teur Jeroen Willems (vaak te zien in Hollandia-producties) bereid om tegen een aanvaard baar minimum in de huid van de filmster te kruipen. In de zo mer van '95 reisden allen af naar een Parijs om er de film Taxi Dancer op te nemen. De 35 mm zwart-wit film Taxi Dancer duurt 40 minuten. Wil lems speelt een dove liftboy die het is 1926 in de ban is ge raakt van Valentino. In de chro- i pilaren van het grand hotel hij zich aan de grootse gebaren en oefent hij de tango. Gaandeweg verandert hij van een onbenul in een zelfverze kerde hartendief. Hij ontwikkelt een fysieke schoonheid en steeds meer uitstraling tot de rampzalige dag in 1926, waarop Valentino aan een maagperfo ratie ten gronde gaat. De liftboy stort als zovele mannen en vrouwen in de wereld in een emotionele crisis. De-scènes zijn even dik aan gezet als in de echte Valentino- films. Omdat de liftboy doof is, moeten de tegenspelers heftig Portret van Rudolph Valentino. De gebroeders Dalemans maakten ook een tentoonstel ling, Divo genaamd. Die omvat collages, geluids- en videoban den en installaties, aangevuld met foto's. Gilbert: „Het is geen informatieve expositie, geen do cumentaire. Wij benaderen Va lentino op artistieke wijze, als een mythe, een 'divo'. Op het witte doek verbeeldde hij een nieuw mannelijk ideaal: hij was een erotisch idool met een an drogyn, een tweeslachtige uit straling naar vrouwen. Hij had mannelijke trekken en was te der tegelijk. Mannen hadden veel meer moeite met hem. 'Lieveling der vrouwen' was voor echte mannen een on duldbare naam. Ze vonden Va lentino een doetje, op zijn Ame rikaans een 'pink powder puff." De tentoonstelling was al in het Italiaanse en oogstte daar veel bijval. Filmmuseum, Vondelpark 3, Amsterdam. Tel. 020-5891400. 'Rudolph Valentino, de stille verleider', vanaf 2 januari tot en met 29 januari. Te zien is een grote selectie van Valentino- films. De film Taxi Dancer draait van 23 tot en met 29 ja nuari. De tentoonstelling Divo is er vanaf 4 januari te zien. Superman hangt cape aan wilgen Het is nog steeds geen vo gel en het is nog steeds geen vliegtuig. Maar na 60 jaar zal de stripheld Super man zijn kostuum met de kleuren blauw, rood en geel inruilen voor een nieuw en flitsend blauwwit pak. De transformatie zal in maart een feit zijn, zo bereidde de New York Post de Super man-fans gisteren vast voor. Zij zullen er mis schien moeite mee hebben. Want niet alleen de kleuren veranderen - de weldoener van de planeet Krypton zal straks bovendien zonder wapperende cape het luchtruim doorklieven. Ook de 'S' op zijn borst zal een andere vorm krij gen. En hij heeft een nieuw afweersysteem tegen ko gels, die niet langer op hem afketsen, maar dwars door hem heen gaan, al moet ook hij in het begin even aan dat idee wennen. Er is de laatste jaren heel wat gebeurd in het leven van Superman. Het begon met zijn plotselinge dood in 1992, die negen maanden later weer ongedaan werd gemaakt met een wonder baarlijke wederopstanding. Op 9 oktober 1996 ver scheen het album 'Super man: Het Huwelijksalbum', dat nagenoeg samenviel met de televisiebruiloft in de serie 'Lois and Clark: De Nieuwe Avonturen van Su perman'. Het huwelijksleven met Lois Lane deed de boven menselijke krachten van Superman echter geen goed. „Hij heeft van alles geprobeerd om zijn energie en zijn kracht weer wat op te peppen, en al die dingen zijn gecombineerd om hem te veranderen", zo ver klaarde Mike Carlin van DC Comics tegenover de New York Post. rotterdam anp Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam heeft het afgelopen jaar 83.000 bezoekers meer ge trokken dan in 1995. In 1996 kwamen 296.000 mensen naar het museum, waarmee het bezoekers aantal met 38 procent steeg ten opzichte van het jaar ervoor. Het museum schrijft de extra toeloop vooral toe aan de succes volle expositie De schatten vant" Het museum wijst er ver der op dat ook de Vermeer- tentoonstelling in het Haagse Mauritshuis heeft bijgedragen aan het hogere bezoekersaantal. „Op de heen- en terugweg deden veel Franse en Belgische cultuurminnaars Boymans nog even aan", verklaart een woordvoerder. Verder blijkt ook de lopende expo sitie Lof der Zeevaart een trekpleister. Deze tentoon stelling biedt een overzicht van historische zeeslagen waarbij de Nederlandse zeevloot was betrokken. Gemeten over de afgelo pen drie jaar is het aantal mensen dat Boymans van Beuningen bezocht bijna verdubbeld. In 1993 telde het museum nog 150.000 toeschouwers. Absoluut topjaar uit de geschiedenis van het Rotterdamse muse um blijft 1990. Toen no teerde het museum 440.000 bezoekers, vooral dankzij de tentoonstelling De Verboden Stad. VLIEGWERK NAAM: Frens Rijnsbergen LEEFTIJD: 19 jaar WOONPLAATS: Leiden BEROEP: productiewerker/dj GEZIEN: -AntoniusClubhuis f Ik scheer mijn kop niet kaal. Ik heb het wel een tijdje half kaal gehad hoor. Maar ik vind het gewoon niet zo mooi en men- sen krijgen soms ook een beetje rare idee- en over je, weet je. Net zoals al die gasten in bomberjacks met een vlaggetje erop. Die zijn misschien vijftien, zestien jaar, maar die apen al die foute racistische gabbers na. Dat zijn ook niet echt gabbers maar zwabbers. Als ik met mijn vrienden feestjes organiseer komen dat soort jongens er ook niet in. En dan ook al die verhalen over drugs. Bij ons is dat niet zo. We hebben een strenge controle aan de deur. Maar je houdt het nooit helemaal tegen hè. Als ik uitga dan houd ik het zelf altijd bij alcohol. Mijn vrienden ook, maar daar zitten wel een stel vre selijke alcoholisten bij. Op een rave zijn die bezopen gasten vaak veel vervelender dan al die gabbers die helemaal strak gaan van de pillen. Sporthallen Zuid in Amsterdam, dat is onwijs agressief. Daar mag je nu geen voetbalshirtjes of petjes op want die jatten ze gewoon van elkaar. De Paardestallen in Groningen is wel het gaafst in Nederland. Maar wat je tegen woordig vaak hoort is allemaal van die nieuwe hap py hardcore zeg maar. Met die onwijze zware bas. Als dj draai ik alleen maar old school, da's minder heftig. En we hebben met 'Leiden Hardcorps' ook een beetje naam gemaakt met raves in het Antonius en het LVC. Ik heb van die trucjes die geen enkele housedj doet. Scratchen weet je wel, wat ze ook bij ^Hj hiphop doen. Mensen zeggen dan van 'Oh die dj Frens die altijd met zijn pla- ten loopt te gallen.Da's een beetje mijn handelsmerk. TEKST: PABLO CABENDA, FOTO: HIELCO KUIPERS Het Don-Kozakkenkoor in Rijswijk is boos op het Don KosakenChor Rus land. Het koor vindt dat het Russische orkest, dat sinds 1993 onder leiding staat van de Nederlander Marcel Ver- hoeff, ten onrechte aanspraak maakt op de erfenis van Serge Jarov. Verhoeff vertelde volgens het Rijs- wijkse koor tijdens een televisieuit zending dat zijn koor dit jaar het 75- jarig jubileum viert, waarmee het de erfopvolger zou zijn van Jarovs orkest. Verhoeff ontkende dat eerder deze week. Hij heeft dat nooit gezegd. „Ons koor werd in 1982 opgericht en staat geregistreerd onder Don Kosa kenChor Rusland. Het Nederlandse orkest bestaat sinds 1984. Het maakte naar eigen zeggen vier cd's en gaf sinds de op richting zo'n tweehonderd concerten. Het koor staat onder leiding van Ser- gej Latichev. Kozakkenkoren ruziën niet voor het eerst. Vorig jaar ontstond onenigheid over de vraag wat een 'echt' Russisch kozakkenkoor is. Het Don Kosakken- Chor zou zich ten onrechte zo noe men. Verhoeff kwam vier jaar geleden in het nieuws toen hij afzag van een gastdirigentschap bij het Philharmo- nisfch Orkest van Sint Petersburg. Tij dens de affaire die volgde, werd de di rigent ook bedreigd. Groot nieuws voor alle kunstliefhebbers. De Haagse kunsthandel Hoogsteder Hoogsteder heeft een kunsttijdschrift uitgebracht, waarin hij "objectieve criteria voor schoonheid" aandraagt. Het aloude gezegde dat over smaak niet te twis ten valt, wordt hiermee bevestigd. Wat mooi is en wat niet, is volgens de kunsthandelaren kennelijk niet langer persoonsgebonden. Zij weten wat wa re schoonheid behelst. Dus een telefoontje voor de duidelijkheid èn de verlossende criteria. „Tja, objectieve schoonheid is natuurlijk moeilijk te beschrijven. Eigenlijk zijn begrippen als mooi en lelijk altijd subjectief. Wat wij bedoelen is de schilderij-technische schoon heid. Schoonheid is eigenlijk kennerschap," aldus Hoogsteder junior. „Aha!," zult u hoogstwaar schijnlijk denken, „maar wat zijn nu de objectie ve criteria voor schoonheid?" Helaas, die zijn er niet. Het tijdschrift, 'The Hoogsteder Journal', pro beert aan de hand van voorbeelden de lezer enige kennis op het gebied van zestiende en zeventien de eeuwse schilderkunst bij te brengen. Hoogsteder beaamt dat de individuele smaak bepaalt of iemand iets mooi vindt of niet. Het blad blijkt het midden te houden tpssen reclame en kennisoverdracht. „Het blijkt dat mensen het leuk vinden om te weten, waarom het ene doek meer kost dan het andere. Maar de prijs van schilderijen wordt ook erg bepaald door het on derwerp. Sommige onderwerpen zijn nu eenmaal geliefder bij het publiek." Dit riekt toch weer naar een persoonlijke voor keur van kunstliefhebbers. Alle goede bedoelin gen ten spijt, het blijft een ieder geoorloofd om iets mooi, dan wel lelijk te vinden. timoteus waarsenburg. nieuws uitprobeerde. Daardoor klonk het spontaan en onge looflijk onschuldig, hoewel hij het verontrustende ook liet meeklinken. Heel klein, maar volkomen af. De daarop volgen de Barcarolle bleef wat wollig, mij niet dwingend genoeg. Bar stelde een mogelijke interpreta tie voor, niet zijn uiteindelijke, ultieme, laatste woord. Van de zes études uit opus 25 die hij gekozen had, waren de vijfde en de zevende en vooral no. 10 in b indrukwekkend. Deze étude be gint met storm, die abrupt over gaat in onuitgesproken verdriet. Geen klacht of razernij, maar eerder een nuchtere constate ring dat het geluk door je han den glipt. Zeldzaam fraai en ontroerend liet Bar deze elegan te, maar schrijnende muziek klinken. Ook in de prachtige tweede Alwin Bar kruipt niet achter de vleugel, maar erin. Zoals hij ook in de muziek van Chopin kruipt. Een paar weken geleden gaf Eliane Rodrigues, eveneens in de Stadsgehoorzaal, een con cert waarbij ze ook veel werk van Chopin speelde. Een groter verschil dan tussen deze twee pianisten is niet denkbaar. Rodrigues een en al uiterlijkhe den, met groot vertoon van vir tuositeit. Bar een en al interpre tatie, ingetogen en intiem, zelfs in de virtuoze passages, en vol komen muzikaal. Chopin blijft evengoed de componist die ook wel eens een nootje toevoegde om te epateren, maar Bar maakt duidelijk dat Chopin daarnaast niet alleen een me lancholieke kant, maar ook een duistere kant heeft. Het is het verschil tussen een 100.000- klapper en kunstvuurwerk. Bar speelde de beroemde Berceuse voorzichtig. Verwon derd haast, alsof hij iets geheel Sonate wist Bar de e Chopin te vatten en over te brengen. Ook in een stuk dat groter van opzet is, doet Bar recht aan het veelzijdig idioom van Chopin: het verdriet van een heer. \l\ki vjê cristofori Prinsengracht 583. Teleloon 626 84 95 net muziektheater Amstel 3. Teleloon 625 54 55. Agendalijn 551 81 00

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 7