'Lol in het leven hebben, dat is belangrijk' Corry Brokken milt toga weer in voor muziek Rtv Show DiNSDAG 24 DECEMBER 1996 Orkestleider James Last 67) voelt zich beschennd door de jeugd De basis voor zijn nog altijd voortdurende succes legde James Last tijdens een feestje ter gelegenheid van zijn tienjarig huwelijk. „De muziek die bij soortgelijke feestjes gespeeld werd, leverde nooit sfeer op. Zo kwam ik op het idee om hedendaagse schlagers op een bandje te zetten met daar tussendoor gelach en gepraat." Dat leverde een paar weken later het eerste album Non stop dancing op. In Nederland boekte James Last met zijn party-sound al snel succes. Veel albums met feestmuziek en later ook met klassieke- en popmuziek, vlogen en vliegen als zoete broodjes over de toonbank. De kaartverkoop voor zijn optredens in Ahoy' in Rotterdam (19 april 1997) en in de Rijnhal in Arnhem (21 april 1997) loopt als een trein. ESSEN MARTIN HERMENS De Grugahalle in Essen. Met plaats voor ongeveer vijfdui zend toeschouwers één van de grotere concertzalen in het Ruhrgebied. Tien jaar geleden kreeg James Last de enorme hal nog niet eens voor een kwart gevuld. Het einde van een roemrijke carrière leek in zijn vaderland althansvoorbij. „Een 32-jarige impresario zag het wel zitten om mij weer eens op tournee te sturen door Duitsland. Hij heeft er een enorm financieel risico mee ge lopen". zegt de inmiddels 67-ja- rige orkestleider. De gok blijkt uiteindelijk een gouden greep. James Last telt weer helemaal mee in Duitsland. Zelfs in dis cotheken schettert zijn muziek weer uit de boxen. Voor het concert in Essen is nauwelijks nog een kaartje te krijgen. Alleen achter in de zaal zijn een paar stoeltjes van wege het slechte uitzicht on bezet. Zodra de maestro de planken betreedt, krijgt hij een enthousiast onthaal. Even later valt het brave publiek van de ene verrassing in de andere. In de drie uur durende, wervelen de show laat James Last horen de hartslag van de muziek van deze tijd perfect aan te voelen. Al bedient hij zijn publiek ook met een aantal oude krakers. „Alle muziek heeft een beteke nis", vertelt de orkestleider vlak voor aanvang van het concert. „Het is net als met de schilder kunst. Je moet niet zeggen: dat schilderij is slecht. Je moet pro beren de achtergronden te vin den. Wat heeft de schilder be doeld? Wat wil hij uitdrukken? In de muziek geldt hetzelfde: zoek uit wat de componist be doelt. Tekst en muziek zijn vaak zo nauw met elkaar verbonden. Dat maakt het gecompliceerd om die nummers te bewerken voor het orkest. Dus moet je weten waarom de componist die tonen en die woorden ge bruikte." Familie In het programmaboekje wordt James Last omschreven als een familieman. 'Het hele orkest be schouwt hij als zijn eigen fami lie', staat er. Achter de scher men leveren de medewerkers van het orkestbedrijf het bewijs. Je kunt probleemloos bij de baas aan tafel schuiven tijdens het diner, er slingeren grappen over en weer en de drank vloeit rijkelijk. „Natuurlijk zijn er wel eens problemen. Die proberen we zo snel mogelijk op te los sen. Het gaat tenslotte om het plezier van het musiceren", zegt de éminence grise. „Veel mensen van mijn leeftijd zeggen: twintig jaar geleden was pas een leuke tijd. Ze willen het liefst leven net als toen. Maar die tijd is voorbij. Dat heb ik mezelf ook geleerd: vandaag is belangrijk, maar morgen is nog belangrijker. Ook voor mensen van mijn leeftijd is het belang rijk dat ze lol in het leven heb ben. Dat ze genieten van alles dat ze vandaag de dag meema ken. De jeugd verheugt zich al tijd op de dag van morgen. Ik ben steeds weer verrast over hoe die generatie dat doet." De jeugd heeft bij 'Opa Hansi' een streepje voor. „Ik voel me door de jeugd beschermd", ver telt hij. „Vanaf het begin van mijn carrière heb ik dingen ge daan die jonge mensen aan spreken. Alle nieuwe ontwikke lingen op het gebied van de lichte- en popmuziek heb ik ge volgd. Dat doe ik nog steeds. James Last: Vanaf het begin van mijn carrière heb ik dingen gedaan die jonge mensen aanspreken. Neem Babyface, Toni Braxton of de Fugees. Dat is muziek waarbij ik me thuis voel. Het schijnt bijzonder te zijn voor ie mand van mijn leeftijd om dat allemaal nog bij te kunnen hou den. Ik vind het Toll, Super." Of succes nog een betekenis heeft voor hem? „Maar natuur lijk. Succes is een vorm van er kenning voor hetgeen waarmee je bezig bent. Ik ben dit vak in gerold zonder te weten wat het zou worden. Ik was een totaal schuwe man toen ik begon. Op mijn zestiende arrangeerde ik al voor andere artiesten. Daar had ik dertig jaar mee kunnen door gaan, maar dat zou een gevan genis geweest zijn. Ik wilde zelf mijn arrangementen uitvoeren. Ik heb de kans gekregen en het lukte." Zijn succes verklaart hij alsvolgt: „Je moetje grenzen kennen en daarnaar leven. Ik heb vroeg genoeg erkend dat ik geen Beethoven ben. Dus doe ik wat ik kan zo goed mogelijk. Daarnaast brengen mijn muzi kanten en ik vrolijkheid en le vensvreugde. Dat bepaalt ook een deel van het succes." Zijn collectie gouden en platina platen is één van de grootste ter wereld. Hoeveel van dergelijke J.37 .00 IT'? gouden plaat ben je net zo blij n7 als met de eerste. Daarna hou je niet meer precies bij hoevei jj er nog binnenkomen. Vroegei hing ik ze allemaal aan de muur. Daarna verdwenen ze a snel met stapels tegelijk ondei het bed of in een kast. Het ste vind ik de strijd tussen de platenmaatschappij en het or kest. Als er weer een gouden plaat komt, hoor ik ze bij de fii ma al denken: o ja, nou moeti - we weer een feestje geven." Aan het pensioen wil hij niet n_ denken. „Ik heb wel eens in dj ',- auto gezeten en gedacht: pen sioen zou mooi zijn. Maar toe ik thuiskwam, zei ik: nee, dati niks. Dan had ik weer een mooie opname van Baby facet p'? de radio gehoord, echt zo moi dat je het bijna niet kunt nasp len. Daar wil ik dan in mijn sti dio meteen mee aan de slag. Kijken of ik het origineel kan benaderen". In die studio staat een compu ter waarmee James Last alle ai rangementen maakt. Zes jaai geleden haalde hij het appara in huis. „Ik ben in contact gel men met jonge mensen die rr hebben uitgelegd hoe je met zo'n ding moet omgaan, hoe het in elkaar zit. Er zijn mense die zeggen dat muziek maken met de computer veel te een voudig is. Mensen die dat zeg- gën, hebben er geen weet van hoe dat werkt. Muziek maken met de computer is moeilijk.I dereen kan er met een druko| een knopje een ritme uit krij- gen. Ik zoek steeds elke partiji elke klank uit. Je moet precies weten wat muziek betekent oi dat uit een computer te kunne halen. Ik zoek steeds naar het geluid dat ik wil hebben. End; is fantastisch om te doen." „Het klinkt misschien een beetje gek, maar de rust vindj in feite op de bühne. Als alles daar functioneert, geeft dat goed gevoel. Het is niet eenvo dig om dat voor elkaar te krij gen. Een tournee is uiterst ver moeiend. Er gebeurt niets wa; niet lang over nagedacht is. Et als dat allemaal lukt, dan hebj de mensen een geslaagde avoi gegeven." i.Gl 58 .30 BUSSUM BERRIT DE LANGE GPD „Muziek is altijd mijn enige grote hobby geweest. Uiteinde lijk gaf ik toe aan de groeiende heimwee naar het zingen, de muziek en het theater.Zo ver klaart Corry Brokken, inmid dels 63 jaar, haar terugkeer in de muziek. Ondanks een hec tisch leven vertoont haar gelaat weinig tekenen des tijds. De ja ren waarin de schijnwerpers waren gedoofd, maakten haar slechts rijper en wijzer. In de jaren vijftig en zestig was Corry Brokken niet zomaar een zangeres. Nadat zij in 1957 het Eurovisiesongfestival won met het inmiddels klassieke num mer Net als toen wachtte haar een glansrijke carrière in de Nederlandse showbizz. Liedjes als La Mamma, Milord en Mijn Ideaal maakten haar onsterfe lijk. Ondanks de jarenlange muzikale stilte, Brokken was een nieuw leven begonnen als advocaat en later rechter, werd haar naam doorgegeven van moeder op dochter, van oma op kleinzoon. Want Brokken is een van de meest geliefde zan geressen die de Nederlandse muziekwereld ooit heeft voort gebracht. De zangeres had eigen tv- shows in Nederland en Duits land en schitterde in de Snip en Snap Revue van René Sleeswijk, haar tweede echtge noot. Toch besloot zij begin ja ren zeventig plotsklaps om een punt te zetten achter haar car rière. „Ik werd geleefd, ik was de greep op mijn leven volledig kwijt. Op een gegeven moment dacht ikIs that all there is, naar het bekende liedje van Peggy Lee. Bovendien werd ik het zat dat alles wat ik deed breed werd uitgemeten in de pers. Ik wilde niet eens een rustpauze, ik dacht echt: ik schei ermee uit." Dat ik weer voor jou zou zingen al is het nog zo zacht nooitgedacht nooitgedacht Jij was nooit uit mijn herinnering nog geen dag, geen nacht nooit gedacht/nooit ge dacht Woorden op de nieuwe cd van Corry Brokken die eigenlijk alles zeggen. Want de zangeres ver ruilde begin jaren zeven tig baar glansrijke carriè re plotsklaps voor een loopbaan in toga. Nie mand had durven voor spellen dat zij ooit nog een noot zou zingen. Nooit Gedacht, luidt dan ook de toepasselijke titel van haar verrassende te rugkeer naar haar grote liefde: de muziek. Ze besloot een nieuwe uitda ging aan te gaan. De in 1932 in Breda geboren zangeres had echter alleen de Mulo gevolgd, zodat zij staatsexamen moest doen om toegelaten te worden tot de studie rechten aan de Utrechtse Universiteit. „Ik was altijd al geïnteresseerd in de ju ridische aspecten van platen contracten en optredens. Ik ben een wroeter, wilde altijd al van de hoed en de rand we ten", zegt Brokken over die keuze. Toch was ook haar nieuw ingeslagen weg voer voor de bladen en bleef die zo gewenste stilte uit. „Toen ik ging studeren schre ven de bladen: 'wat nou weer. Een zangeres die gaat studeren! Achteraf begrijp ik ook wel dat dat gewoon nieuws was, maar ook tijdens mijn studie werd ik constant gevolgd. Ze lagen bij wijze van spreken in de bosjes en zaten zelfs met flitsers in de collegezaal. Toen ik wist dat de pers lucht had gekregen van mijn afstuderen, ben ik niet eens naar de bul-uitreiking ge weest. Toen ik later rechter was geworden, belden ze zelfs naar de rechtbank. Ik wilde die aan dacht helemaal niet, want ik vind dat iemand die zoveel pu bliciteit krijgt het rechterswerk niet voldoende en in alle rust kan doen." Tijdens haar studie ontmoette Brokken haar huidige echtge noot Jan Meijerink en samen begonnen ze een advocaten praktijk in het Gooi. Maar Brokken ging verder. In 1988 werd zij voor het leven be noemd tot rechter in Den Bosch. „Ik deed onder meer strafzaken, echtscheidingen en adopties. Ik heb dat werk altijd als zeer plezierig ervaren", is het enige dat Brokken kwijt wil over die periode. Zij wil niet in houdelijk ingaan op de zaken die zij onder handen kreeg. Willem Duys Haar artiestenbloed ging weer stromen toen zij vorig jaar acte de présence gaf op het Grand Gala du Disque. Uit handen van Willem Duys ontving zij daar een Ere-Edison voor haar compilatie-album Net als toen. Dat album was in 1994 op ver zoek van Brokken met weinig trompetgeschal gelanceerd. Op die gala-avond probeerden tal van vertegenwoordigers van de N ederlan'dse muziekwereld haar over te halen nieuw reper toire op de plaat te zetten. Ook bij Brokken zelf begon het steeds meer te kriebelen, hele maal toen zij op het podium een staande ovatie in ontvangst mocht nemen. Haar terugkeer naar haar grote liefde werd on vermijdelijk. „Zo'n besluit neem je niet over één nacht ijs, daar heb ik goed over nage dacht. Ook over mijn stem had ik mijn twijfels. Ik ben toen naar de bekende zangpedagoge Maria Rondèl gegaan en die heeft mij anderhalf uur onder handen genomen. Daarna zei ze: 'Je stem is nog geen klap veranderd; hij is zelfs warmer geworden en heeft zowel naar boven als naar beneden meer bereik gekregen. Je moet alleen nog wat oefenen op het mid- denregister'. Daarna heb ik de knoop doorgehakt." Begin dit jaar nam ze afscheid van haar collega-rechters. Haar hang naar perfectie lever de Brokken, ook in het verleden wel eens de kwalificatie 'lastige tante' op. „Ik zorg er altijd voor dat ik mijn zaakjes voor hon derd procent voor elkaar heb, niet alleen in mijn zangcarrière. Als advocaat streefde ik naar sublieme pleidooien en als rechter zorgde ik altijd dat ik de dossiers van binnen en van buiten kende. Je kunt dat lastig noemen, ik noem het liever perfectionistisch." Ook deze keer wilde de zange res niet zomaar een paar liedjes op de plaat zetten. Het reper toire werd zorgvuldig bijeen ge zocht en de beste mensen wer den opgetrommeld om het op de plaat subliem te laten klin ken. Harry van Hoof tekende voor de arrangementen, Louis van Dijk nam plaats achter de vleugel en Ruud Jacobs deed .als oude bekende van Brokken de productie. De teksten wer den bedacht en vertaald door onder meer Toon Hermans, Henk Westbroek, Coot van Doesburgh en Liselore Gerrit sen. Zelf is Brokken het meest te spreken over het gevoelige nummer De Tijcl (naar Lascia Chio Pianga van Handel) waar bij zij slechts wordt begeleid door Van Dijk op de vleugel. Maar ook het liedje over de door haar zo geliefde stad Am sterdam is favoriet. „Ze zeggen zelfs dat dat een nummer één hit kan worden", lacht Brok ken. „Net als Lekker Leven een carnavalskraker zou kunnen worden. Ik zou me dood lachen als dat gebeurt." Kleinschalig De zangeres bereidt intussen ook haar terugkeer op de thea terpodia voor. „Gewoon klein schalig, niet te veel toeters en bellen. Ik zie er graag verzorgd uit, eenvoudige chique, geen verschrikkelijke glitterjurken meer om in van de trappen neer te dalen. Zowel nieuw als aangepast oud repertoire wil ze ten gehore gaan brengen. Sommige liedjes van vroeger zijn nu eenmaal gedateerd. „Neem Mijn Ideaal, dat zijn nu zulke ouderwetse woorden, over een man die wenst dat je flensjes voor hem bakt! Boven dien reageert een jong meisje nu eenmaal anders dan een vrouw van mijn leeftijd. Nu ik beter weet hoe het leven in el kaar zit, kan ik de emoties ook beter zingen." Rest nog een vraag: Waarom trekt Corry Brokken zich nu niet terug om rustig te gaan ge nieten van alle lof en respect die haar als gevolg van die ruim veertig jaren van onuitputtelij ke energie vrijwel tot in de eeu wigheid ten deel zullen vallen? „Geen sprake van", zegt ze resoluut. Ik heb mijn hele leven gewerkt. Ik moet altijd een agenda hebben. Bovendien barstte ik van de heimwee naar de muziek. Ik ga er nu met vol le teugen van genieten, maar zie er wel streng op toe dat het nooit meer zo hectisch wordt als vroeger." Corry Brokken keerde uit pure heimwee terug naar de muziek. fOTO'C

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 8