Cultuur Kunst
'Evita is mijn lot'
Scherven
van Youp
De duivel in De Kruik
Propop in de clinch met de Stadsgehoorzaal
jk koopt kunstcollectie
rstconcert
stijlvol
UirScHlfTfP-5
'Kerstgala in In Casa
verdient een beter lot
ierdag 19 december 1996
ling Stones ontkennen tournee VS
[j. De Rolling Stones hebben berichten tegengesproken als
?ln: in ze volgend jaar voor acht maanden op tournee in de
ligde Staten gaan. De media meldden eerder deze week dat
ines daar honderd concerten zouden geven om hun vol-
cd te promoten.
.trie
Ben Cramer speelt en zingt vanaf volgend jaar in de
rEvita'. Vanaf 3 januari neemt hij de rol van Juan Perón
De an Jeroen Pfaff. Pfaff vertrekt binnenkort naar Duisburg
irekfc Min Duitse versie van Les Misérables te spelen, aldus
rnii|< icent Joop van den Ende.
„J [ort Chassétheater ruim 8 miljoen
Het exploitatietekort van het Bredase Chassétheater over
"rste seizoen bedraagt ruim acht miljoen gulden. Dat is
90 bi jan 1,4 miljoen boven het begrote en door de gemeente
;t ori i afgedekte bedrag van 6,6 miljoen gulden. Dat heeft het
311 d uitantskantoor KPMG berekend. Het tekort over het lopen-
De' izoen is waarschijnlijk zeker zo hoog. Vooral de voorstellin-
n aa ide grote zaal met haar ruim 1200 plaatsen, zijn zwaar te-
ttpb ivallen.
Sitf
tnando krijgt eigen museum
)ORTNederland krijgt een Armando-museum. Het zal
jn gevestigd in de Elleboogkerk in Amersfoort. De veelzijdi-
nstenaar Armando zal een deel van zijn privé-collectie
ragen aan Amersfoort. Een ander deel zal door de gemeen-
rden aangekocht. In totaal gaat het om tweehonderd wer-
ie representatief zijn voor het oeuvre van de kunstenaar.
jk heeft een omvangrijke
verzameling gekocht met
werk van de Franse
inaars Odilon Redon en
6 Bernard. Deze collectie-
er is getaxeerd op veer-
miljoen gulden, groten -
•i betaald door de staat.
Van Gogh Museum in
"i erdam, waar de 106
5! werken onderdak krij-
192!: draagt 1,5 miljoen gulden
eigenaren schonken ook
N ran Redons beroemdste
lerijen aan de staat. 'Les
Clos' was ooit in bezit
e zuster van Vincent Van
Willemien. Staatssecre-
y. Ms van Cultuur maakte
UI
133,73
IRIJSDAM. 071-5356444
Cramer in musical Evita
Madonna gelooft heilig in Eva Peron
„Liever honderd keer naar de tandarts dan een dagje
pers", liet Madonna voorafgaand aan haar noodzakelijke
promotieronde voor 'Evita' weten. Lange tijd had het er
gisteren in het superstatige Londense Hyde Park Hotel
ook alle schijn van dat de Amerikaanse 'femme terrible'
inderdaad een broertje dood had aan de voor haar verza
melde meute Europese filmjournalisten.
de aankoop gisteren bekend in
het museum. Vanaf vandaag
zijn zes schilderijen van Redon
en Bernard, typerend voor de
gehele collectie, in het muse
um te zien. Op één daarvan
staan Bonger, zijn vrouw en
Bernard zelf afgebeeld.
André Bonger (1861-1934),
Nederlands assuradeur, geldt
als een van de markantste ver
zamelaars uit de periode 1885-
1934. De collectie-Bonger be
staat uit 49 werken van Redon
(schilderijen, aquarellen, teke
ningen, litho's en pastels), vijf
tig werken van Bernard (schil
derijen, aquarellen, tapiseriën,
houtsnijwerk, houtsneden,
zinkografie, lithografie) en ze
ven werken van andere kun
stenaars.
LONDEN LOUIS DU MOULIN
Organisatorisch leek er niets te
kloppen en zelfs de hoogste
slippendragers uit haar uitge
breide hofhouding durfden op
een gegeven moment amper
nog te garanderen dat mevrouw
Ciccone zich zou laten onder
vragen. Voornaamste oorzaak:
de nachtelijke onrust, veroor
zaakt door haar baby Lourdes,
die haar - volgens de steeds
meer in het nauw gedreven pu-
bliciteitsstaf - volslagen uit het
lood het geslagen.
Toen The Material Mom (38)
eenmaal in 'de Loggia' achter
de batterij microfoons plaats
nam om tekst en uitleg te geven
over dat andere dierbare kindje,
haar bioscooptroef over de le
gendarische Argentijnse presi
dentsvrouw Eva Peron, straalde
ze echter. En wel zodanig dat de
verlichte kerstboom achter haar
geheel in het niet verdween.
Eens een professional, altijd
een professional. Ook bij deze
laatste loodjes van een twee jaar
vergende monsterklus moest en
zou Madonna de indruk vermij
den dat ze haar zwaar wogen.
En misschien viel de last ook
wel weer mee, omdat ze als ac
trice eindelijk eens in een 'win
ning mood' mag verkeren.
Want zoals Alan Parker, de re
gisseur van de honderd miljoen
gulden kostende 'biopic', eerder
al had verklapt heeft het kleine,
hyperambitieuze meisje uit De1
troit, dat als uitdagende pop
zangeres al de wereld verover
de, dan toch Hollywood voor
zich gewonnen. „Of 'Evita' een
kassucces wordt, zal nog moe
ten blijken, maar Madonna
wordt in de hoogste filmkringen
voortaan wel serieus genomen",
zei de doorgewinterde Britse ci
neast ('Fame', 'The Wall', 'Bir-
dy', 'The Commitments'). Hij
wenste zelfs een Oscar voor zijn
'alleszins kneedbare' hoofdrol
speelster niet uit te sluiten.
Drijfveer
Erkenning van mensen die het
kunnen weten en die haar in
het Amerikaanse filmmekka
verder moeten helpen, is ook ei
genlijk Madonna's voornaamst
drijfveer geweest. Daarnaast
was er die jarenlange fascinatie
voor Eva Peron (1929-1952) met
wie ze zoveel deelde. „Daarom
heb ik nooit getwijfeld aan mijn
keuze voor deze rol. Evita was
gewoon mijn lot. Alleen, soms
moet je dat lot een handje hel
pen. Ik heb Alan Parker inder
daad een vrij emotionele brief
van vier kantjes geschreven om
hem ervan te overtuigen dat ik
de enige ware was", bekende
Madonna. Die ook nog eens een
handje werd geholpen door het
afzeggen van eerste keus Mi
chelle Pfeiffer, die had gehoopt
op een pure studioproductie in
en om haar thuishaven Los An-
Zangeres/actrice Madonna in gezelschap van Antonio Banderas (links) en Jimmy Nail, gistermiddag in het
Londense Hyde Park Hotel. foto epa
geles.
Behalve de telkens weer aan
gehaalde overeenkomsten met
haar persoonlijke heldin
(simpele, katholieke komaf,
droomcarrière op basis van ijze
ren wil en tomeloze energie,
sexy uiterlijk) ziet Madonna
toch ook nog een voornaam
verschil. „Voorzover ik Evita
tenminste heb kunnen door
gronden. Ik denk dat ik zo dicht
bij haar ben gekomen als voor
een levend wezen maar moge
lijk is, maar dan nog zijn er vele
raadsels, omdat heel veel infor
matie op van horen zeggen be
rust. Maar goed, waarin Evita
geheel op zichzelf staat is haar
levenslange naïveteit. Ze was
zeker niet zonder fouten, maar
ik geloof wel dat wat ze allemaal
voor het volk deed uit niets an
ders voortkwam dan idealisme.
Het geld van de rijken verdelen
onder de armen, zoiets moet
wel grote problemen veroorza
ken. Dat neemt echter niet weg
dat daar in beginsel natuurlijk
niets mis mee is."
Zelf is ze net zo'n politieke
tante, vindt Madonna. „Ik voer
alleen een hele andere strijd. Ik
probeer de vooroordelen waar
vooral vrouwen altijd gebukt
onder zijn gegaan, de wereld uit
de helpen. Daar zijn al die vaak
onbegrepen provocaties uit het
verleden op terug te voeren.
Waarom zou een vrouw minder
mogen dan een man, heb ik me
altijd afgevraagd. Van een vent
met macht wordt alles gepikt,
maar tegen een vrouw die de la
kens uitdeelt, wordt vreemd
aangekeken."
„Evita heeft daar ook onder
geleden. Ik gelukkig veel min
der, omdat ik me nergens wat
van heb aangetrokken. In die
zin ben ik zeker een bevrijden
de, emanciperende factor ge
weest en wil ik die ook blijven.
Daarnaast ben ik altijd in de
bres gesprongen voor de homo
beweging en voor de acceptatie
van aids als maatschappelijk
probleem en heb ik altijd als
eerste klaar gestaan voor liefda
digheidsacties."
LEIDEN AD VAN KAAM
De Stichting Propop, organisator van een groot
muziekfestijn dat jaarlijks 1200 bezoekers naar de
Stadsgehoorzaal trekt, is boos op zijn verhuurder.
De kwaadheid is gewekt, omdat na herhaalde
verzoeken nog altijd geen antwoord gekomen is
op de vraag of het feest ook in 1997 weer volgens
traditie begin november gegeven kan worden.
„We wachten nu al een maand op een reactie. Ik
heb sterk de indruk dat we door de directie aan
het lijntje worden gehouden", laat Propop bij
monde van secretaris Hennie Kwik weten.
Het geduld van Kwik en medeorganisator Hen
nie Wiggers is onderhand op. „Als het zo moet,
houden we de eer wel aan onszelf en gaan we op
zoek naar een ander onderkomen. We komen in
de knel met onze boekingen. Ik heb altijd gedacht
dat de Stadsgehoorzaal er is voor de Leidenaars,
maar dat schijnt op een misvatting te berusten.
Op 16 november hebben we de eerste brief ge
stuurd. Ze hebben nog niet eens de moeite geno
men om zelfs maar te bevestigen dat ze die ont
vangen hebben. En dat terwijl we toch altijd keu
rig op tijd de huur van 5000 gulden hebben vol
daan."
Voorlichter Bart Vieveen zegt de brieven van de
zeer boze Kwik te hebben gezien. Hij meldt dat
de programmering voor het volgend seizoen nog
niet rond is en dat dat de reden kan zijn dat een
antwoord tot dan toe is uitgebleven. Hij kan zich
het onbegrip dat bij Kwik heeft postgevat wel
enigszins voorstellen, gaat het uitzoeken en
meldt twee uur later opgelucht dat de zaak is ge
regeld. Dat 'toevallig' een dag daarvoor een brief
van de directie naar Kwik is gegaan. Daarin
schrijft directeur Petra Unger dat ze begrijpt dat
Kwik 'teleurgesteld' is over het uitblijven van een
reactie. 'Maar', schrijft ze als soort excuus, 'wie
niets te melden heeft, doet dat ook niet.'
Die opmerking ontkracht ze vervolgens weer
door uitvoerig in te gaan op de nieuwe werkwijze
van de gehoorzaal. Ze heeft dus wel degelijk wat
te melden. Namelijk dat de eigen programmering
voor gaat. Pas als die rond is komen de 'verhurin
gen' aan de beurt om de gaatjes te dichten. Half
februari hoopt ze de Stichting Propop meer te
kunnen vertellen. Wil Kwik toch een 'zekerheidje'
hebben dan moet hij zich richten op de periode
tussen 15 augustus en 15 september. Dan is de
zaal zeker vrij.
Om de euforie die nu ongetwijfeld bij Kwik zal
ontstaan wat te temperen, deelt de directeur tus
sen neus en lippen nog wel mee dat mocht Pro
pop komen, dat in elk geval niet tegen dezelfde fi
nanciële voorwaarden kan zijn als de afgelopen
keer. Als reden daarvoor voert ze aan dat er veel
schade is geleden door onder meer glasscherven
op de parketvloer. Een maand geleden nog meld
de ze echter in deze krant dat het best wel mee
viel met die schade.
Er kan in vier weken tijd blijkbaar heel wat mis
gaan in de communicatie.
MUZIEK
CENSIE LI DY VAN DER SPEK
certvan het Kamerorkest 'Leiden
i'. Gemengd Koor en Schola
ivan de Hartebrugkerk en het
wartet 'Sine Nomine', m.m.v. El-
den Dool, sopraan, Folkert
orgel en Anton den Boer, da-
algehele leiding: René Verhoeff.
18/12, Hartebrugkerk. Leiden.
erstconcert in de Harte-
Tk onder leiding van Re-
loeff is in één woord sa-
vatten: stijlvol. De in-
niet te hoog gegrepen, 't
risselend en origineel,
il. Verhoeff is er nog een
rijke Roomse leven. Dat
niet alleen als zijn Scho-
torum het Gregoriaanse
lus Puer natus est' zingt,
[escandeerd, licht zwe-
naar het eind van elke
Zijn 'Kyrie eleison' in het
it wellecome' van Louis
sch doet denken aan de
nzinnige Jugendstil lijnen
iToorop.
i kleine Mis in G van An-
Caldara (1670-1736) zin-
4i.£ö Üsten uit eigen gelederen,
vuld met leden van het
Kwartet 'Sine Nomine',
twee dwarsfluiten en een
mbel, simpel en mooi.
listen hebben (nog) kleine
35$ ien maar zingen zeer ver-
- met een uitstekende dic
ker, extravert. Het koor
wend licht en juicht daar
ïiden op de achtergrond,
in tintelende cadans zingt
Nomine' twee prachtige
verstild, wéér met dat
mystiek. Ook de orga-
|4,0fl olkert Grondsma brengt
tie op een niet-traditione-
lier in 'Chant de Paix van
(1907-1991). Deze
)opt niet als limonade-
naar binnen. Nee, je
wat meer voor die vrede
die bitterzoete harmonie-
de Flute moeten eerst
amaan versterven,
het hele orkest 'Leiden
lietta' niet dat mystieke
dan op z'n minst toch
iritueels. In Haydn en Vo-
Sinfonia in D) speelde de
van het licht de hoofdrol
is het voor die andere
Zuiverheid, stukken min
den; valsheid komt zo
lijks aan de bak. Nog spe-
t vermelden is de lyrische
die regelmatig deze stijl-
wond vleugels gaf.
In café 'In den Vergulden Kruik'
komt de zoon van de duivel.
Nee, we hebben het hier niet
over een vechtersbaas die in
staat is om iemand 'n oor af te
bijten maar over een acteur.
Een acteur voor twee dagen. Hij
speelt op 29 en 30 december sa
men met Elizabeth Kooreman
en een groot aantal andere vas
te innemers uit 'De Kruik', zoals
deze gelegenheid voor natte
waren aan de Leidse Haarlem
merstraat in de wandeling
wordt genoemd, mee in het to
neelstuk 'Maricken van Leyden'.
Deze tragi-komedie in drie be
drijven is geschreven door Hans
Zirfuss, wiens bijnaam 'de
schipper' is, omdat hij 's zomers
met zijn tjalk het IJsselmeer on
veilig maakt onder het motto:
'Beerenburgers aller landen,
verenigt u!' Samen met NCRV-
regisseur Bob in 't Hout pro
beert hij de spelers tot Albert
van Dalsum-achtige hoogten te
brengen.
Ziriuss boog het verhaal van
Mariken van Nieumeghen om
naar deze tijd en voegde een
groot aantal Leidse elementen
toe. Zo moet journalist Ad van
Kaam als stamgast geregeld fol-
koristische uitspraken als 'té-
ring' en 'kijkeris!' laten vallen.
Peter Labruyére speelt bisschop
Alfonsius en ene Chris Oppen-
Elizabeth Kooreman.
foto hielco kuipers
Youp van 't Hek staat bijna de hele week in de Leidsche
Schouwburg. In onze stad, 'die stad waar iedereen rechten
studeert maar er nooit iets mee gaat doen', probeert Youp
zijn nieuwste show 'Scherven' uit. Het is niet gebruikelijk
dat de krant schrijft over deze experimentele voorstellin
gen. Je gaat ook niet op een stoel zitten als-ie nog maar
twee'poten heeft en de meubelmaker er nog aan bezig is.
Maar wat wij u wel kunnen vertellen is dat deze show van
Youp van 't Hek weergaloos is. Humor, cynisme, ontroe
ring, alles zit erin. Afgelopen dinsdag kreeg de cabaretier
een staande ovatie. En mijns inziens dit keer een gemeen
de. Ik zeg het er maar even bij want tegenwoordig gaan
Nederlanders zelfs al staan als iemand op het toneel een
paar klinkende winden heeft gelaten uit zijn holtromboon.
Over winden gesproken. Twee jongens op de voorste rij -
ze droegen beide een opvallend geblokt overhemd - kregen
van Youp de wind van voren. Ze moesten sneer na sneer
incasseren en je zag hun onderlip steeds meer gaan han
gen. 'En wat zeggen de twee schaakbordjes ervan? Vader is
zeker notaris, hé? Notarissen, dat zijn de grootste sufkutten
die er bestaan. Die gaan rechten studeren en daarna nog
een keer. Sufkutten.' Een beetje bouwvakker had het niet
genomen en Youp deze Publikumbeschimpfung betaald
gezet met een paar versplinterende hoeken. Maar de jon
gens hielden zich in. Na afloop gaf Youp hen een hand. Hij
zat op zijn hurken op het toneel en stak zijn hand uit. Even
drong zich het beeld op van iemand die aan de eendjes ge
bakken spons voerde.
CEES VAN HOORE
Ik probeer nooit te vergeten hoe
belangrijk het is om te dansen.
Dat is zo geweldig, zoiets bij-
zonders. Nou ja zo'n beetje alle
cliché's die je maar kunt beden
ken, hè. Soms begin je, en dan
zijn je armen nog een beetje stijf en dan
wil het maar niet lukken. Maar vooral met
trance kom ik er helemaal in en dan ver
geet ik gewoon dat ik er ben. Gewoon dan
sen met mijn ogen dicht. Maar dan sla ik
weer een glas bier uit iemands handen of
trap ik weer op iemands tenen. Oh, dat is
zo vreselijk en ik blijf maar excuses maken.
Bij het optreden van de housegroep
Ulan Bator in het LVC waren heel weinig
mensen. Toen heb ik echt zo lekker ge
danst. Vroeger deed ik dat veel vaker. Alf
red, mijn vriendje, heeft me een beetje ge
ïntroduceerd in die housescene. Toen had
je nog allemaal van die vage feestjes van
die Engelse krakers en parties op het
Waardeiland. Ik ging in het eerste jaar van
mijn studie ook rustig drie keer per week
uit. De rest van de week kon ik niet eens
achter mijn ezel staan, helemaal kapot.
Nu ben ik altijd op vrijdag vrij. dus kan
ik op donderdagavond uit. Nou, dat is dus
bijna altijd het LVC want ik zit er ook in
de decorploeg. Je weet nooit van tevoren
hoe een avond wordt. Er zijn heel veel
soorten sferen en altijd weer andere men
sen. Lekker vrijblijvend, en een
beetje ongeorganiseerd. En er
kan ook best wel veel, hoor.
Soms ga ik stiekem een kijkje
nemen op de dj-brug of even
kletsen in de keuken. Het
wordt dan echt een beetje van
jou. Echt zo'n insidergevoel.
heimer mag de rol van Paus De-
bilius voor zijn rekening nemen.
De hoofdrol is weggelegd
voor de lieftallige Elizabeth
Kooreman, die in het dagelijks
leven werkt als serveerster in
theehuis De Leidse Hout. „In
het begin van het stuk ben ik
een net en burgerlijk meisje.
Maar als Lucifer, de zoon van
de duivel op de proppen komt,
word ik al snel een slettenbak
en haal ik allerlei vuile streken
uit. Maar het komt goed. Op het
einde ga ik naar de pastoor om
mijn zonden te belijden."
CEES VAN HOORE
NAAM: Sylvia Dekker
LEEFTIJD: 23 jaar
WOONPLAATS: Leiden
OPLEIDING: Kunstacade
mie Den Haag
GEZIEN: LVC
LEIDEN TIMOTEUS WAARSENBURG
Na het succes van vorig jaar
was er gisteravond wederom
een Kerstgala in danssalon In
Casa. Wat een mooi festijn
had moeten worden met op
tredens van Ben Cramer en
Lori Spee, draaide echter uit
op een zeer mager feest. „Vo
rig jaar hadden we rond de
400 bezoekers. Dit jaar reken
den we daar weer op, maar we
hebben slechts honderd kaar
ten verkocht. Dit gaat mij veel
geld kosten", aldus de zicht
baar teleurgestelde In Casa-ei-
genaar Leo Kamphues.
De grote zaal was sfeervol
aangekleed. Een vier meter
hoge kerstboom sierde de zaal.
Van de 'dresscode' hadden
evenwel weinig mensen zich
iets aangetrokken. Niemand
lette daar echter op. Alle ogen
waren gericht op Ben Cramer
met zijn 'Phantom of the Ope
ra'-repertoire. Maar het pu
bliek keek naar de artiest, als
een groep schoolkinderen
naar een museumcollectie: vol
bewondering maar bewe
gingsloos. Moeizaam kwamen
de bezoekers in beweging toen
Ben wat luchtiger muziek ten
gehore bracht. Tegen de tijd
dat het gala-publiek begon te
swingen hield Cramer het voor
gezien.
Kamphues: „Leiden is ken
nelijk nog niet rijp voor een
groot kerstgala. Misschien
hebben de mensen zich laten
weerhouden door de kleding
voorschriften. Of waren de
kaarten te duur. Eigenlijk heb
ik geen idee, waarom er zo'n
slechte opkomst is. Dit feest
verdient in elk geval een beter
lot.
Ook het optreden van Lori
Spee bracht de stemming er
niet in. Kamphues is er nog
niet uit of er volgend jaar weer
een Kerstgala komt. „Daar
moet ik nog eens heel goed
over nadenken. Eerst richt ik
mij op het programma voor
volgend voorjaar. Dan hebben
we onder meer optredens van
Frans Bauer, Piet Veerman en
Rob de Nijs."
concertgebouw
3ncertgebouwplein 2-6. Telefoon 671 83 4!
cristofori
Prinsengracht 583. Telefoon 626 84 95
j-iujuuur leiemann. oacn i-iayon aei-escn nanaei.Liaani 1 10 - Kinai au
Gastprogrammering Hel Muziektheater
2a 4. zo 5 Rosas mei Three Movements to the Music ol Berg, Schonberg
ma 6 jan. Wagner Muziek, dansen film inde nieuwste productie van
I 20 15 uur Anne Teresa De Keersmaeker m m v het Duke Quartet
I vriOjan. Wadaiko Ichiro (Japan) donderende ritmes, explosieve 4
de nieuwe kerk
Dam. Infolijn 638 69 09
Bernard Winsemius op hoold- ei
TEKST: PABLO CABENDA, FOTO: HIELCO KUIPERS