Film 'Evita' bevredigender dan musical
Film
Danny DeVito overtreft zichzelf
Robin Williams in 'Jack': Castingblunder
Rampenfilm met dosis
innerlijke dramatiek
ONDERDAG 19 DECEMBER 1996
AS DEN HAAG
Madonna heeft de natuurlijke uitstraling van een diva
(BYLON 1 tel. 070-3471656,
stCentraal Station.
[ïlathildeal., dag. 13.15, 16.00,
8.45.
Secrets and Lies al., dag. 21.15.
JYLON 2
The Hunchback of Notre Dame al..
13.15,16.00,18.45,21.30.
JYLON 3
Emma al., dag. 13.15,16.00,
.45,21.30.
[ROPOLE 1 tel. 070-3456756,
igielaan 16.
Daylight 12 jr., dag. 13.15, 16.00.
.45,21,30.
lOPOLE 2
jackal., dag. 18.45, 21.30.
De Avonturen van Pinokkio al.,
13.15, 16.00.
TROPOLE 3
Secrets and Lies al., dag. 18.15,
21.15.
De Klokkenluider van de Notre Da
me al., dag. 13.50, 16.00.
IETROPOLE 4
Surviving Picasso al., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
BETROPOLE 5
The Leopard Son al., dag. 13.15,
16.00, 18.45.
Independence Day 12 jr., dag.
21.15.
>ATHÉScheveningen Kurhausweg
070-3515738, reserveren tel:
170-3515778.
The Long Kiss Goodnight 16 jr.,
dag. 15.10, 18.50; dot/m di ook
21.40.
Fled 16 jr., do. t/m di. 22.20.
Sleepers 16 jr., dag. 18.20; do.
t/m di ook 21.20.
Independence Day 12 jr., do. t/m
di. 21.10.
Evita al., vr. t/m wo. 12.30, 15.30,
18.10; vr. t/m di. ook 21.00.
The Nutty Professor al., do. t/m wo.
19.00.
Daylight 12 jr., dag. 13.30, 16.10,
18.40: do. t/m di. ook 10.50,
,21.30.
Jingle All The Way al.. dag. 13.10,
iïtf 15.20.17.40; do. t/m di. ook
r 11.00.19.50.22.00.
9Ê De Avonturen Van Pinokkio (Ned-
.versie) al., dag. 13.40, 15.50; do.
t/m di ook 11.30
Jackal., dag. 13.20, 18.40; do.
t/m di. ook 10.45, 21.50
The Hunchback of Notre Dame al.,
dag. 13.00, 18.00; do. t/m di. ook
10.40, 20.10
De Klokkenluider van de Notre Da
me al., dag 13.50, 16.00; do. t/m
di. ook 11.40.
The Leopard Son al., dag. 16.20.
Mathilda al.. dag. 14 20, 16.40;
do. t/m di. ook 12.00.
Ransom 16 jr., do. 12.30, 15.30,
18.10,21.00.
HAAGS FILMHUIS tel: 070-
3656030, Spui 191.
Mon Homme 16 jr., dag. (beh.
ma.) 21.45.
Beautiful Thing 16 jr., dag. 19.15;
zo. ma. di. ook 17.00.
Fatal Reaction: Singapore 16 jr.,
dag. 19.15; zo. ook 16.15.
Les Affinités Électives 16 jr., dag.
21.45; zo. ma. di. ook 16.15.
Amsterdam Global Village 16 jr.,
ma. t/m wo. 18.45.
Wallace and Gromit are Back al.
do. t/m zo 21.45; ma. di. 16.15.
Karlsson Duimpje al., zo. ma. di.
14.00.
James and the Giant Peach al., zo.
ma. di. 14.00.
TUSCHINSKI tel.info 070-3609282,
kassa 070-3655660, Buitenhof 20.
Evita al., dag. (beh. do.) 13.00,
15.50, 18.50,21.40.
The Hunchback of Notre Dame al.,
dag. 19.30,22.00.
Sleepers 16 jr., dag. 18.00,
21.15.
The Long Kiss Goodnight 16 jr.,
dag. 18.40, 21.30; do. za. zo. ma.
ook 13.20, 16.00; vr. ook 12.00.
Jingle All The Way al., dag. 12.40,
15.00, 17.20, 19.40,21.50.
The Nutty Professor al., dag.
12.50, 15.10, 17.30, 19.50,
22.10.
Ransom 16 jr., dag. 13.00, 15.50,
18.50,21.40.
De Klokkenluider van de Notre Da
me al., dag. 12.00, 14.30, 16.40.
De Avonturen van Pinokkio al.,
dag. 13.10, 15.30.
lingle all the way is nog in diverse theaters te zien.
FILMS AMSTERDAM
13.00, 15.45, 18.45, 21.30: Sur
viving Picasso
UFA 4
13.00, 15.45, 18.45, 21.30: Em-
HAMBRA 1 (020)6233192
20.30: Sleepers
14.00, 16.45. De Klokkenluider
i) de Notre Dame
tlHAMBRA 2
17.30, 21.00: Breaking the Waves
12 45, 15.15: De Avonturen van
Pinokkio
KILEVUE CINERAMA (020)
•34876
13.15, 16.00, 19.15, 22.00:
Jingle All The Way
M INERAMA 2
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The
Nutty Professor
U.YPS0 1 (020) 6234876
13.15. 16.00, 18.45, 21.30: Day
light
HYPSO 2
f13.15, 17.00, 20.30: Sleepers
|f «ECENTER (020) 6236615
13.30, 22.00; zo ook 11.00: All
Things Fair
16.15, 19.30; zo ook 11.00: Cha-
cun Cherche son Chat
14.00, 16.00, 18.15,20.00,
22.15: O Amor Natural
14 00, 16.30. 20.00, 22.15, zo
ook 11.00: Beautiful Thing
14.00, 16.30, 20.00, 22.00; zo
ook 11.00: The Last Supper
CINEMA OSCAR (020) 5475175
Kinderfilmfestival in de kerstva-
Eva Duarte was een even ambitieuze als opportunisti
sche vrouw die ondanks haar eenvoudige komaf het doel
bereikte dat haar van jongs af aan voor ogen stond: de
machtigste vrouw van het land te worden. Madonna Cic-
cone is een even ambitieuze als opportunistische vrouw
die ondanks haar eenvoudige komaf het doel bereikte dat
haar van jongs af aan voor ogen stond: de populairste
zangeres van de planeet te worden. Niet zo vreemd dat
laatstgenoemde hemel en aarde heeft bewogen om het
levensverhaal van eerstgenoemde te mogen vertolken.
FILM RECENSIE
Bij het zien van Evita kan er
geen twijfel over bestaan dat La
Ciccone een goede keus is ge
weest. Madonna heeft de na
tuurlijke uitstraling van een di
va, en zolang een rol haar op
het lijf geschreven is, verstaat ze
ook als actrice haar vak. Het feit
dat ze niet onverdienstelijk
zingt scheelt natuurlijk ook een
stuk in een film waarin nauwe
lijks gesproken woord te horen
is. Overigens stelt Madonna
haar allure in dienst van een
personage waarvan het nog
maar de vraag is of ze werkelijk
de persoonsverheerlijking ver
dient die haar in Argentinië nog
steeds ten deel valt. Evita Peron
was zeker geen heilige. Ze werk
te zich op haar rug omhoog
langs de maatschappelijke lad
der, trouwde een gematigd fas
cist en bespeelde de media in
haar land en daarbuiten om
haar echtgenoot in populariteit
te kunnen overtreffen. Evita was
ook vast de eerste vrouwelijke
president van Zuid-Amerika ge
worden als ze niet in 1952 op
33-jarige leeftijd aan een tumor
zou zijn overleden.
De musical die Andrew Lloyd
Webber in 1976 over haar
schreef gaat niet voorbij aan de
schaduwkant van Eva Peron, re
den waarom er vorig jaar in
Buenos Aires bijna een volksop
stand uitbrak toen eindelijk be
gonnen werd met de vaak uitge
stelde verfilming. De filmversie
houdt het tweeslachtige beeld
van Evita als manipulator èn
weldoenster in stand. Lloyd
Webber contracteerde voor de
klus twee van Hollywoods
meest ervaren krachten: regis
seur Alan Parker en scenarist
Madonna stelt in 'Evita' haar allure in dienst van een personage waarvan het nog maar de vraag is of ze wer
kelijk de persoonsverheerlijking verdient die haar in Argentinië nog steeds ten deel valt.
Oliver Stone. Samen slaagden
ze erin de collectie songs aan
een te smeden tot een hecht
verhaal, een knappe prestatie
aangezien ze geen dialogen
konden toevoegden. Het eind
resultaat is bovenal een filmi
sche ervaring geworden.
Wat Evita noodgedwongen
moet missen aan diepgang, po
litiek inzicht en dramatische
kern wordt een heel eind goed
gemaakt door de inventiviteit,
de vaart en het pure spektakel
waarmee Parker en Stone de
musical tot leven brachten. Aan
de hand van een opvallend
goed zingende Antonio Bande
ras wordt de kijker meegevoerd
op een duizelingwekkende
tocht langs de plekken van Evi-
ta's weg naar de top. Daarbij
zijn het vooral de beelden die
het verhaal uitdiepen, niet de
muziek. Evita die de deur van
haar slaapkamer op slot draait
voor echtgenoot Juan Peron is
een nuance aangebracht door
een filmmaker, niet door een
componist.
Zo is het de muziek die Evita
er telkens van weerhoudt echt
aangrijpend te worden. Andrew
Lloyds Webbers partituur is
soms onverdraaglijk in z'n
bombast, en Tim Rice's teksten
blijven frustrerend nietszeg
gend. Daarbij worden de sterk
ste momenten schaamteloos
uitgemolken. Zo passeert Don't
cry for me Argentina©wel drie
keer de revue. Onbegrijpelijk is
het ook dat Lloyd Webber voor
de nieuwe score vrijwel dezelfde
arrangementen gebruikte als
voor de originele versie. Om an-
no 1996 onder een volksop
stand uit 1946 derderangs hard
rock uit 1976 te plaatsen getuigt
van slechte smaak.
De traditioneel georkestreer
de scènes werken nog het best.
Zoals bij de dubbelzinnige lief
desverklaring I'll be good for you
waar muziek en tekst door de
geestige ensceneringen van Sto
ne en de vloeiende camerabe
wegingen van Parker op een ho
ger plan worden getild.
Samenvattend kunen we stel
len dat Evita-fans de best denk
bare verfilming voorgeschoteld
krijgen, maar dat dit niet aan
Andrew Lloyd Webber te dan
ken is geweest.
Perfecte verfilming van Roald Dahl's Matilda
21.30: The Hunchback of Notre
DESMET (020) 6273434
19.30; do zo ma ook 23.00; zo ook
16.00: De stad was van ons
19.00: A Couch in New York
21.00: Mon Homme
21.30: Breaking the Waves
zo 14.00: De smaak van water
KRITERION 1 (020) 6231708
17.45: Fatal Reaction New York
19.30: Fatal Reaction Singapo
re
21.15 (beh di): Sleepers
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
17.30: Zero Kelvin
20.00: II Postino
22.15 (beh ma): Chacun Cherche
son Chat
22.15: E.T.
NEDERLANDS FILMMUSEUM (020)
5891400
do t/m zo 20.30: Het Fantastische
Luchtschip
22.00: Out of the Present
RIALTO 1(020) 6753994
17.45 (beh zo). 19.45, 21.45; zo
ook 15.00: Les Affinités Électives
zo 17.15 The Celluloid Closet
zo 14.00; ma 15.00: The Sound of
Music
RIALTO 2
20.30 (beh ma): Paris was a Wo
man
18.00 (beh zo: 17.15): Like Grains
of Sand
22.15 (beh ma): Beautiful Thing
ma 20.30: Otto E Mezzo
THE MOVIES 1 (020) 6386016
16.30, 19.00, 21.45; doalleen
19.00, 21.45; za t/m wo ook
14.00: Secrets and Lies
za t/m wo 14.00, 15.30: James
and the Giant Peach
za t/m wo 13.45: The Adventures
of Pinocchio
THE MOVIES 2
17.00, 19.30, 22.00; za t/m wo
*ook 14.30: Surviving Picasso
THE MOVIES 3
17.45, 20.00; za t/m wo ook
15.30: Emma
22.15: Trainspotting
THE MOVIES 4
17.00: Sense And Sensibility
19.30, 21.30: Fargo
TUSCHINSKI 1 (020) 6262633
13.15, 16.00: De Klokkenluider
van de Notre Dame
do 12.00, 15.00, 18.00,21.00:
Ransom
18.15, 21.30 (beh do): Evita
TUSCHINSKI 2
18 00, 21.15: Independence Day
13.15, 16.00: De Avonturen van
Pinokkio
TUSCHINSKI 3
12.15, 15.15 (beh do): Evita
18.45, 21.30: The Hunchback of
Notre Dame
TUSCHINSKI 4
13.15, 16.00, 18.45, 21.30-The
Nutty Professor
TUSCHINSKI 5
13.15, 16.00: Matilda
18.45, 21.30: Chain Reaction
TUSCHINSKI 6
13.15, 16 00, 18.45, 21.30: Jack
DE UITKIJK (020) 6237460
16.00, 18.45, 21.30; zo ook
13.30: Secrets and Lies
FILM RECENSIE
HENK MAURITS
Matilda. Te zien: Studio. Leiden; Babylon
1Den Haag
De grote verrassing van het af
gelopen Cinekid-kinderfilmfes-
tival was Danny DeVito's zinde
rende familiefilm Matilda. De
film kreeg niet alleen de specia
le juryprijs, ook het publiek
koos massaal voor deze zoveel
ste verfilming van een boek van
Roald Dahl en gaf Matilda de
Cinekid Publieksprijs 1996. Een
duidelijke indicatie dat de film
bij kinderen goed in de smaak
valt. Maar ook volwassenen zul
len zich geen minuut vervelen
bij deze in een hels tempo
voortdenderende komedie.
Voor kleintjes zal het allemaal
wat te snel en te eng zijn, maar
oudere kinderen kunnen hun
hart ophalen bij de bizarre bele
venissen van Matilda, het hoog-
ebegaafde meisje dat geboren is
in het verkeerde milieu. Ze
wordt volkomen genegeerd
door haar egoistfsche, materia
listische en simplistische ou
ders. Haar vader (Danny De
Vito) is een louche tweede
hands autoverkoper en haar
moeder komt overdag niet ver
der dan de bingohal. Eten doen
ze alleen bij de televisie en le
zen is een vies woord bij de fa
milie Wurmhout.
Matilda heeft de pech dat ze
superintelligent is, maar geluk
kig heeft ze ook een bovenna
tuurlijke gave om zich toch te
kunnen redden. Als ze zich
goed concentreert kan ze na
melijk voorwerpen laten bewe
gen of ontploffen en dat zorgt in
de film voor heel wat hilariteit.
Aanvankelijk concentreert de
film zich op de tegenstellingen
tussen Matilda, die superslim is
het ene boek na het andere ver
slindt, en haar ouders die echte
cultuurbarbaren zijn. Dat levert
tal van komische situaties op
die op een dynamische manier
in beeld zijn gebracht door ca
meraman Stefan Czaspsky.
Op een gegeven moment ver
plaatst de film zich van huis
naar school, waar Matilda te
maken krijgt met een beest van
een directrice, mevrouw Bul
stronk. Een soort dikke Bertha
in jagerspak, die de kinderen
terroriseert en ze domweg het
raam uitslingert als de zaken
niet naar wens gaan. Ze walst
als een tank over kinderen heen
en vergelijkt hen met insecten
die verdelgd moeten worden.
De ideale school is voor haar
een school zonder kinderen.
Dat is zo ongeveer de opvatting.
Gelukkig is er in deze film vol
tegenstellingen en contrasten
ook nog een andere juf, de klas
sejuf van Matilda die wel lief en
aardig is voor de kinderen, maar
die in haar jeugd door mevrouw
Bulstronk is opgevoed en daar
een jeugdtrauma aan heeft
overgehouden. Reden te meer
voor Matilda om persoonlijk af
te rekenen met de brulboei Bul
stronk en een eind te maken
aan haar buitenissige schrikbe
wind.
Danny DeVito heeft met Ma
tilda zichzelf overtroffen als re
gisseur en typetjesmaker. Hij
heeft het populaire boek van
Roald Dahl op een perfecte, bij
na stripachtige manier weten te
verfilmen. Na James en de reu-
Matilda (Mara Wilson) krijgt de wind van voren van het dictatoriale schoolhoofd mevrouw Bulstronk (Pam
Ferris).
zenperzik, die ook op Cinekid te
zien was, is dit de tweede Dahl-
verfilming van dit jaar. Maar
van die twee is Matilda abso
luut de beste. De special effects
zijn misschien niet echt opzien
barend, maar de sfeertekening
Regisseur Francis Ford Coppola is geen schaduw meer van zichzelf
FILM RECENSIE
City 4, Tuschinski 6. Amsterdam
Robin Williams is zo'n uitzin
nig komisch talent dat elke film
waarin hij optreedt het gevaar
loopt gedegradeerd te worden
tot een voertuig voor zijn frat
sen. Er zijn sterke regisseurs
voor nodig om Williams in
toom te houden, wat Mike Ni
chols {The Birdcage)Terry Gil
liam {The Fisher King) en Peter
Weir {Dead Poets Society) heb
ben bewezen. Zij hidden de
teugels strak en lieten zo het
publiek kennis maken met een
andere kant van de komiek.
Wie Williams niet de baas kan,
en dat zijn er velen, zit echter
met een ongeleid projectiel.
Van Francis Ford Coppola
zou je ook verwachten dat hij
beschikt over voldoende over
wicht, maar Jack bewijst het te
gendeel. Coppola geeft Willi
ams hier zoveel ruimte dat
diens manische optreden de
film vanaf het begin uit het
lood zet. Dat is niet alleen Wil
liams schuld; zijn aanwezig
heid is simpelweg een casting
blunder. Robin Williams als
een tienjarige jongetje dat ge
vangen zit in het lijf van een
middelbare man, dat gelooft
geen mens. Jack Powell leidt
aan een zeldzame ziekte die
zijn verouderingsproces vier
maal sneller doet verlopen.
Terwijl z'n leeftijdsgenootjes
hun eerste gezichtshaar nog
moeten krijgen scheert Jack
zich twee keer per dag en
draagt hij de grootste maat Ni-
kes. Een nachtmerrie op een
leeftijd waarbij opvallen wel
het laatste is wat een kind wil.
Jack krijgt thuisonderwijs.
maar zijn mentor (Bill Cosby)
vindt het beter als hij onder
kinderen van zijn eigen leeftijd
Robin Williams (midden) als een tienjarige jongetje dat gevangen zit in het lijf van een middelbare man,
dat gelooft geen mens.
verkeert. Hij zal al zoveel moe
ten missen in een leven dat
eindigt bij twintig. Dus vertrekt
Jack schoorvoetend haar de la
gere school, waar zijn klasge
nootjes hun afschuw voor de
'reus' niet onder stoelen of
banken steken. Maar geheel in
Disney-traditie overwint Jack
hun vijandigheid, blinkt uit op
het basketbalveld en krijgt zelfs
vrienden voor wie hij de laatste
Penthouse koopt. Ook leert hij
beter met zijn eigen sterfelijk
heid om te gaan zodra hij inziet
dat anders zijn ook positief uit
gelegd kan worden.
Puur als drama had Jack
waarschijnlijk nog wel gewerkt,
al wordt het sentiment met
karrevrachten aangevoerd.
Maar in deze vorm is de film in
de eerste plaats een Robin Wil-
liams-vehicle geworden, com
pleet met gekke stemmetjes,
malle dansjes en stand-up im
provisaties die geen enkele
tienjarige ooit zou bedenken,
hoe vreemd zijn ziekte ook is.
Bizar te bedenken dat dit wan
product afkomstig is van een
van Hollywoods meest geres
pecteerde namen. Als Jack re
presentatief is voor Coppola's
huidige status als filmmaker is
hij geen schaduw meer van het
creatieve genie dat ooit films
als The Godfather en Apocalyps
Now heeft gedraaid.
thuis en op school is grandioos, een type. Alsnog rijp voor een
evenals het acteren van Danny Olympische medaille dwerg-
DeVito zelf, zijn vrouw Zinia werpen en anders op zijn minst
(Rhea Perlman) en vooral de een Oscar voor de beste manne-
Engelse theater- en televisieac- lijke bijrol,
trice Pam Ferris als de onverge
telijke mevrouw Bulstronk. Wat
'Daylight' is het nieuwste Stallone-veliicle
te vergapen aan ontploffingen
en watersnood, waarbij je je bo
vendien, net als het publiek in
het antieke Romeinse amfithea
ter, mag verlustigen aan ander
mans rampspoed en angst. Een
lichtelijk sadistisch genoegen
dat natuurlijk onmogelijk een
hele film van anderhalf uur kan
trekken. Zelfs keizer Nero wist
al dat ie zijn shows meerwaarde
moest verschaffen door toevoe-
FILM RECENSIE
STAN LAPINSKI
Daylight Te zien Lido 1. Leiden; Euro Ci
nema 1. Alphen a/d Rijn, Metropole 1.
Den Haag
Het daglicht weet men pas goed
te waarderen als men het moet
missen. Daylight heet het
nieuwste Stallone-vehicle, maar
de film speelt voor het grootste
deel ondergronds, in de tunnel
tussen Manhattan en New Jer
sey. Een stelletje jonge onverla
ten berooft een bankloper en
racet achtervolgd door de
politie de tunnel in. Het blijkt
letterlijk een dodenrit, en niet
alleen voor henzelf.
Ze knallen op een illegaal gif
transport. Er volgt een giganti
sche explosie, er jaagt een alles
verwoestende vuurstorm naar
de beide uitgangen en de tunnel
dreigt in te storten onder druk
van het ijskoude water van de
Hudson. Zijn er overlevenden?
Zo ja, hoe kunnen we hen hel
pen? Niemand kan erin!'
Dan hebben we buiten de
waard gerekend, te weten Kit
Ixitura, voormalig reddingswer
ker, en gespeeld door Sylvester
Stallone. Hij (en hij alleen) weet
door te dringen in die onder
aardse hel van vuur en gifgas,
van loshangende elektriciteits
kabels en dreigend water, en
treft daar een twaalftal overle
venden. Voor de rest van de film
luidt de vraag: hoe komen ze er
weer uit, zullen ze het daglicht
ooit nog aanschouwen?
De film is geregisseerd door
Rob Cohen en geproduceerd
door Raffaella De Laurentiis
(dochter van Dino). Eerder
stond dit duo garant voor Dra
gon: The Bruce Lee Story en Dra-
gonlieart. Daylight hebben ze in
beginsel opgezet als een ouder
wetse rampenfilm waarbij je als
toeschouwer de kans krijgt je
met een (on)zekere regelmaat
ging van een minimum aan
dramatiek. Derhalve voorzag hij
zijn naargeestige spelen van een
basispiot, ontleend aan het
klassieke toneel of aan oude
mythologische verhalen. Precies
zo pakken de hedendaagse
rampencineasten het aan. In
Daylight hebben de makers
Stallone een simpele doch dui
delijke portie innerlijke drama
tiek verleend. Ooit heeft Kit La -
tura bij een soortgelijke red
dingsactie een foute beslissing
genomen die aan alle hulpbe
hoevenden het leven heeft ge
kost, inclusief de broer van zijn
beste vriend. Sedertdien kijkt
men hem met de nek aan. Nu
grijpt hij zijn kans om het weer
goed te maken, al was het maar
om zijn eigen eer en identiteit
te redden.
De makers zeggen er trots op
te zijn dat ze Stallone hier weer
eens hebben neergezet als de
aloude action-hero a la Rocky
en Rambo. Het is natuurlijk een
kwestie van smaak, maar ik zie
hem liever in films als Judge
Dred (het dolzinnigste vader-
zoon-drama van de laatste ja
ren) of Richard Donner's As-
sasins (naar mijn idee de beste
Stallone-film tot op heden). In
ieder geval bewijst hij met Day
light dat hij nog lang niet is uit
gedraaid, al zou je hier beter
kunnen spreken van uitge-
draafd, want hij rent, klautert,
duikt en springt wat af in deze
film.