Gordon slaagt als showmaster Op ontdekkingsreis aan de hand van kinderen luigy maar net niet echt Cultuur Kunst oberta Alexander is geen ochtendmens 'Nieuw persoonlijk recordin Ahoy Bestaansrecht in jeugdvoorstelling Watersnood AANDAG 9 DECEMBER 1996 chef jan rijsdam. 071-5356444 10t| jnerikaan schrijft Nederlands boekje «sterdam De Amerikaanse strafpleiter en bestseller-auteur ïillip Margolin schrijft het geschenkboekje voor de Maand van marlet Spannende Boek, die de Stichting Collectieve Propaganda notepn het Nederlandse Boek (CPNB) in juni houdt. Speciaal voor terdjederlandse lezers schreef hij 'Rookgordijn', dat straks cadeau ;t noiordt gedaan aan een ieder die in de Maand van het Spannende niejljek voor f 29,50 of meer aan boeken besteedt. „^Breaking the Waves' wint filmprijs hastfaujN. De melodramatische film 'Breaking the Waves' van de 1 PHeënsë regisseur Lars von Trier is de grote winnaar geworden I oniL (je Europese Filmprijs in Berlijn. De jury van de Europese ^ea|lmacademie kende de film de 'Felix' toe voor de beste Europe- ian I film van het jaar. De hoofdrolspeelster in de bekroonde film, 1W bjg Britse actrice Emily Watson, ontving bovendien de onder scheiding van beste Europese actrice van het jaar. De 82-jarige jee Guinness, die niet naar Berlijn kon komen, werd geëerd Eet de Europese filmprijs voor een hele loopbaan. Acteur Ben l a jngsley nam de onderscheiding namens Guinness in ont- itpgst- >C(Schrijver Sorescu (60) overleden ifkarest De Roemeense dichter en toneel- en essayschrijver iarin Sorescu is gisteren op 60-jarige leeftijd overleden aan een trtaanval. Sorescu was in zijn land een van de belangrijkste nijvers van de afgelopen decennia. Van 1993 tot 1995 was hij nister van cultuur. Zoals alle schrijvers die weigerden stroop smeren was Sorescu onder Ceausescu het slachtoffer van cen- ur en pesterijen, met name in de jaren '70 en '80. Hij kreeg rschillende internationale onderscheidingen, zowel voor zijn lëzie als voor zijn toneelstukken. iedaille voor Benno Premsela ^sterdam Burgemeester Patijn van Amsterdam heeft zaterdag X>p cht theater Carré de Zilveren medaille van zijn stad uitgereikt aan inno Premsela. Dat gebeurde ter gelegenheid van het 50-jarig itaan van de Nederlandse Vereniging tot Integratie van Ho- iseksualiteit COC. Amsterdam vindt vormgever Benno Prem- a een heel bijzondere inwoner, op wie de stad trots kan zijn. heeft hij zijn sporen verdiend op het gebied van de kunsten emancipatie. „Met vanzelfsprekende openheid heeft hij het op het bestaan van homoseksuele mensen naar voren ge- icht. Voor zeer velen is hij daarmee een voorbeeld en sym- ol", aldus de loftuitingen. Verder is hij van veel instellingen, tlstituten en commissies op het gebied van kunst lid of voorzit- :o r geweest. Expositie in Rijksmuseum voor Volkenkunde leiden timoteus waarsenburg Het Rijksmuseum voor Volken kunde was gisteren even een waar ontdekkingsreizigerskam pement. Alle leden van de Ver rekijkersclub, de jeugdafdeling van het museum, hadden zich uitgedost als nazaten van Dr. Li vingstone, compleet met tro penhelm en kompas. Reden van deze verkleedpartij was de be trokkenheid van de kinderen bij de tentoonstelling 'Op Ontdek kingsreis in Afrika'. De tentoon stelling is uniek omdat voor het eerst kinderen van de jeugdclub hebben meegeholpen. In het museum is gisteren een tentoonstelling geopend voor kinderen over ontdek kingsreizen in Afrika. Centraal staan de dagboeken van de Ne derlandse ontdekkingsreiziger Jan Maria Schuver, die een paar jaar geleden bij toeval op een Amsterdamse zolder zijn ont dekt. De acteur Viktor Löw, die onlangs de Louis d'Or in on- vangst mocht nemen, luisterde de feestelijke opening op met een optreden. Een jaar geleden kregen alle Verrekijkers het verzoek om een idee te leveren voor een ten toonstelling. Degenen die hier op reageerden mochten een ontwerp inleveren voor een ten toonstelling over ontdekkings reizen. Uiteindelijk werden zes jeugdleden op basis van hun in zending uitgekozen. Zij vorm den samen de Schuver Snuffel- club. Gedurende twee maanden hebben zij intensief meegehol- De jeugdige ondekkingsreizigers bevinden zich in 'het scheepsruim' tussen de reisbagage van de Nederlandse avonturier Schuver. FOTO TACO VAN DER EB pen bij de voorbereidingen van in Amsterdam geboren als zoon Schuver heeft de smaak van rei- Gedurende drie jaren trekt hij de tentoonstelling. Waar nodig van een rijke handelaar. Als hij zen te pakken en vertrekt naar door Noordoost-Afrika en be- voorzagen zij de deskundigen negentien jaar oud is, besluit Spanje als verslaggever. In 1880 zoekt hij als eerste blanke vele van het museum van advies. zijn vader hem mee te nemen erft hij een fortuin en besluit gebieden en stammen. Van de- Jan Maria Schuver werd in 1852 op een grote reis door Europa, ontdekkingsreiziger te worden, ze tochten nam Schuver een grote hoeveelheid souvenirs mee. Zijn belevenissen tekende hij zorgvuldig op in dagboeken. Een speer maakte in 1883 een einde aan het avontuurlijke be staan van de toen 31-jarige Schuver. Na een openingswoord van museumdirecteur S. Engelsman vertelden de Schuversnuffelaars aan de hand van dia's wat ze tij dens de voorbereiding allemaal hebben gezien en geleerd. Met een schot uit een oud geweer werd de tentoonstelling officieel geopend. Viktor Löw gaf een speciale voorstelling rond de verhalen uit de dagboeken van Schuver. De openingsplechtigheid werd afgesloten met een rondleiding voor alle Verrekijkerleden aan de hand van een vragen- en op drachtenboekje. De expositie geeft op een speelse manier het bestaan van een ontdekkings reiziger uit de vorige eeuw weer. Naast de dagboeken is ook een verzameling foto's, oude kaar ten en Afrikaanse voorwerpen te bezichtigen. Het bijschrift bij een houten neksteun geeft een aardige indruk van het koloniale karakter van Schuvers tijd: 'klei nen houten bankjes waarop de negers hun hoofd leggen, opdat hun vettigen haardos niet met den grond in aanraking komt'. De tentoonstelling 'Op Ont dekkingsreis in Afrika' is tot 13 juli 1997 te zien in het Rijks museum voor Volkenkunde, Steenstraat 1 te Leiden. recensie udy van der spek econcert door Roberta Alexander, sopraan, en Tan Crone, piano. Gehoord: 8/12, Stadsgehoorzaal, Leiden. twel er genoeg cd's op de markt zijn van Ro ta Alexander met liederen van 20ste eeuwse erikaanse componisten, heb je haar in de eer plaats voor ogen op de bühne in de traditio- i opera: de grote diep-vibrerende sopraan- n met wereldwijde uitstraling. Toch kan ze n en intiem worden, maar ze heeft daar tijd nodig, bleek gisteen in de foyer van de 'es' songs, vol flarden heimwee en nostalgie r vervlogen tijden zijn van een intimiteit waar Kander met haar mimiek, beeldende voor dracht en uitstekende articulatie goed op in speelt, maar haar stem is er nog niet, zeker niet in het middenregister. Bij Aaron Coplands liederen uit z'n Parijse periode krijgt haar stem meer diep gang. Alexander is vast geen ochtendmens, en ookgeen causeur. 'Informeren' kan ze beter over laten aan haar begeleidster, Tan Crone, die pre cies de goede snaar raakt. Na de pauze wordt Roberta's stem helemaal wakker en komen van boven naar beneden alle regenboogkleuren tevoorschijn. Roberta werkt aanstekelijk, maar dat heeft ook alles te maken met het magnifieke spel van Tan Crone. Zoals ze in Barbers 'Solitary Hotel' dwars door de sfeerte kening van Alexander een tango 'in the back ground' zit te spelen: echt topklasse. FOTO LOEK ZUYDERDUIN inbyfestival in de Groenoordhallen: „Die kleding, dat hoort er gewoon bij." mitryfestival in de Groenoordlwllen marina van den berg Jasishouding. Halsveter met lslang of beer, hoed afgeras- met indiaantjes, laarzen sleehak. Soms handboeien istool. Sigaret nonchalant in mondhoek, of beter in de n van de hand, tegen de iewind natuurlijk. Duimen e broekriem gehaakt, e passen. En...draai, hak op grond, twee passen links, lts èn...draai, op en neer, èn- aai. Duimen vooral niet uit iem laten glippen. Buurman op de tenen gaan staan, igen op dezelfde uitgangs- iitie, maximale dansruimte: beenlengte. Vierkant dan- heet dit, ook wel square- ce, ook wel countrydansen. lange rijen, uitgedost als tboy of -girl, urenlang op oter Lee of West Virginian road. Zo'n 130 verschillende volgens een ijzeren reografie. En dat uit het Wil- Westen, niet echt bekend ivege eerbied voor orde en ag- Misschien is dat ook wel charme ervan: het is ruig, ir net niet echt. et is een rage in Nederland, families zijn eraan ver- fd. Gisteren werd in de enoordhallen één van de ve- 'ederlandse countryfestivals ouden. Zo'n 4000 mensen waren er en ze komen overal vandaan, zelfs uit België. De echte liefhebbers reizen elk weekeinde af naar een andere hal of schuur. De North Hill Country Dan cers komen uit Brielle. Aan een langtf houten tafel rusten ze even uit. „Kijk om je heen," zegt blonde Adrie van Halen, „die sfeer, dat voel je toch." Rust al om, er wordt nauwelijks alcohol genuttigd, niemand schreeuwt of duwt, zelfs niet bij de patat. Is dat dansen ook niet een beetje voor de ouderen, echt moe lijk je er niet van te worden. Veront waardigd geloei. „Welnee, ik drink niet voor niks energie- drank!" roept iemand, terwijl hij een knaloranje flesje omhoog houdt. Ze brengen hun eigen consumptie mee, anders wordt het te duur. Adrie werkt in de huishouding, de anderen zijn postbode en onderhoudsmon teur. De kleren maakt Adrie zelf. Haar zilveren gilet is bezaaid met lovertjes harten. Het bruine hemd van haar man bestikt met adelaars en indianen. Hij heeft een metalen beker aan de riem, dat hadden ze vroeger ook zo. Die kleding, dat hoort er ge woon bij. Nee, het is geen cow- boytje spelen, meer weten ze er niet over te zeggen. 'Yeah!' brult iemand ineens en holt weg. Sa vannah begint, het hoogtepunt van de avond. De tafel is in een mum van tijd leeg. Na enig zoe ken blijkt de hele groep pal vooraan bij het podium te staan, duimen in de riem, èn draai, èn stap èn hak. Sommige mensen hebben hun ongure uiterlijk mee. Als je outlaw bent, is het nooit weg. Drie vallen er meteen op. Alsof je een saloon inloopt en het meteen stil wordt. Ze staan met hun rug naar het podium. En- kellange leren jassen, de hoed diep over de ogen. Je wilt liever niet herkend worden, tenslotte. My name is nobody. De mager ste van het stel staat sloom te herkauwen. Zijn ogen onzicht baar achter gekleurde bril lenglazen. De tweede heeft enorme bakkebaarden en iets joviaals. Bij de derde puilt de buik over de riem; hij heeft de quasi onschuldige uitstraling van een corrupte sherrif. Hun vrouwen vallen wat uit de toon. Je ziet ze zo in een doorzonwo ning in Almere. Helemaal achter de menigte, daar waar het vuile beton weer zichtbaar wordt, dansen de rol stoelers. In blokhemd, met hoed op, danst een vrouw met dunne benen in haar rolstoel. Haar be geleider trekt haar aan de hand mee, draait, stapt en draait. Zij is opgetogen. Echte liefde. Gordon is met verve ge slaagd voor zijn Ahoy'-exa men. De Amsterdamse krullenbol hoort sinds za terdagavond thuis in het rijtje Lee Towers, Anita Meyer, André Hazes, René Froger ofwel bij het natio nale eliteclubje dat in 's lands meest prestigieuze poptempel flink tot de ver beelding heeft gesproken. Op zich al een knappe prestatie, maar des te im- ponerender als men weet dat deze 'tweetalige' zan ger vijf jaar geleden nog dagelijks lingerie stond te verkopen op de Albert Cuypmarkt en nog altijd maar 28 jaar jong is. rotterdam louis du mouun Gesterkt door een hele rits Ne derlandstalige singlehits sinds zijn doorbraak met 'Kon ik maar even bij je zijn' (eind 1991) trok Gordon met de aan kondiging van zijn eerste mega- show begin dit jaar al de stoute schoenen aan. Daarbij gaf hij ook meteen te kennen dat Ahoy' zeker niet zijn favoriete etalage was, maar dat er elders in Nederland nu eenmaal geen gelijkwaardig alternatief be stond. Typisch Cornelis Willem Gordon Heukeroth: niet altijd even tactvol, maar wel steevast recht op zijn doel af. Nog tijdens de aanloop naar zijn 'nieuwe persoonlijk record' moest hij zijn mening al bijstel len, omdat het Rotterdamse sportpaleis hem soepeitjes van alle gewenste gemakken voor een avondje topamusement kon voorzien. Waarna de aller laatste restjes twijfels meteen verdwenen bij zijn luid bejubel de verschijning in het hart van de arena. Want vanaf dat mo ment (tien voor half negen) was Gordon: een totaalpakket van internationale allure. voor hem die zo graag gewon nen wedstrijd eigenlijk al een feit. Onthaald als een verloren godenzoon door z'n fans (onge veer 8000; merendeels vrouwen, maar ook aardig wat roze rak kers) wist Gordon direct hoe goed hij eraan had gedaan eens grootschalig uit te pakken. De door de keel gierende zenuwen die hem eerder op de dag nog zo parten speelden, waren op slag verdwenen. Voor hem een welkome ont lasting, omdat de tweeënhalf uur durende spektakelshow waarvan hij zichzelf tot middel punt had gebombardeerd, be paald niet de meest simpele bleek te zijn. Gordon presen teerde immers vanaf zijn cen traal opgestelde speelplek een totaalpakket van internationale allure: met big band (onder lei ding van Edwin Schimschei- mer), hulpstemmen (Sisters Of Soul), koor (Da Capo), ballet (Extend Dancers), twee speciale gasten (Karin Bloemen en Trijn tje 'Total Touch' Oosterhuis) plus heel veel technisch geweld zoals een uitstekende lichtshow, een roterende middenstip en al lerlei vuurwerk. Afwisseling (muzikaal vooral tussen Nederlandstalige tranen trekkers en Engelstalige feest nummers) dus volop. Ook best veel vaart. Maar in de dosering ging het soms toch mis. Zo wa ren het 'sprookjesachtige' pau zenummer (afgerond met 'A brand new day') en het eerbe toon aan Stevie Wonder (med ley) na de onderbreking net even te lang. In de categorie schoonheidsfoutjes was verder bijvoorbeeld de keuze van 'I knew you were waiting for me' als duet met Trijntje Oosterhuis minder geslaagd. Wel helemaal raak was Gor dons samenzang met Karin Bloemen, 'Just too big for words', in feite een noodgreep door het afzeggen van Jocelyn Brown, z'n partner op de plaat. La Bloemen, eerder solo al in drukwekkend met 'Geen kind meer', verhief dit eentweetje tot een grappige act door zoge naamd als Prescilla Green even een zwarte big soulmamma neer te zetten. Gordon had er goed aan gedaan beide dames bij de finale nog even naar vo ren te halen voor een muzikale kwinkslag, maar het alternatief mocht er ook zijn: een dikke knuffel met z'n vader en moe der, die voor hem het geluk op deze 'mooiste avond van de af- recensie paulien koopmans Voorstelling: Watersnood, door Theater Artemis. Gezien: 7/12, schouwburg, Lei- Oma is een meubelstuk. Ze is oud, versleten en telt niet meer mee. Ze wil dood, maar dat ge looft niemand. Zeker Engel niet, haar supereigenwijze kleinkind. Jeugdtheatergroep Artemis brengt dit dilemma in het stuk 'Watersnood' indringend maar speels naar voren. De achtergrond van het ver haal is de actualiteit van vorige winter. Het water in het rivie renland staat aan de dijken en stijgt en stijgt. Tienduizenden mensen slepen hun huizen leeg en vluchten. Zo ook de ouders van Engel (gespeeld door Mari- ke van Weelden). Haar moeder gilt: „Alles moet mee", terwijl het meisje zich verstopt. De nukkige grootmoeder, overtui gend vertolkt door Anita Me nist, kan niet mee. Ze is gekluis terd aan haar stoel. De moeder waarschuwt nog: „Het water duwt de dijk omver. Over een dag of wat sterf je uit." Maar oma blijft. Wanneer ie dereen vertrokken is, slaat ze haar handen ineen en dankt God voor deze zondvloed. Ze is slecht geweest en dat is niet meer goed te maken. Plotseling komt haar kleindochter het ge bed verstoren. Ze schrikt en scheldt: „Vuil rotding." Langza merhand ontstaat er een heus contact tussen oma en Engel. Voor beiden iets nieuws. In de voorstelling zitten veel verwijzingen naar het einde: de knagende ratten die oma een welgemikte tik achter hun oren geeft, de geknakte zwarte gans die Engel buiten vindt, de lap penpop, Vimmie, die het kind z'n hoofd afrukt. Desondanks blijft 'Waters nood' lichtvoetig. Dit is vooral te danken aan het indrukwek kende spel van Manke van Weelden. Ze speelt herkenbaar voor kinderen. Of beter nog: ze is een kind. Soms is ze verveeld en drammerig, soms lief en uit gelaten. Ze springt, dolt en kruipt met de bewegingstaal van een zesjarige. Engel maakt de werkelijkheid bevattelijk door rollenspelen met haar pop. Om even te ontsnappen aan het gezeur van oma pakt ze haar lichtblauwe jasje met capuchon en roept: „Ik ga fietsen." Engel laat oma merken dat ze nog belangrijk is. De vogel die is pas echt zielig. Die kan niet meer vliegen. Grootmoeder leeft nog, want ze kan nog schelden. Toch respecteert ze het oude mens. Ze mag dood. Alleen net voordat het kind haar het flesje rattengif overhandigt, keren de ouders terug van hun evacuatie. Het verhaal van tekstschrijf ster en artistiek leidster Pauline Mol is een stuk over gemeen heid en menselijkheid. Behalve over de dood draait het om het belang van één enkel individu. Als er nog iemand om je geeft, dan is het leven de moeite waard. Aan het slot trekt oma met het gebaar 'ik besta niet' een wollen plaid over haar ge zicht. Engel neemt het publiek apart. „Grootmoeder leeft nog. Ik denk niet dat ze er blij mee is, maar ik wel." En daarmee is 'Watersnood' een voorstelling over bestaansrecht en doods verlangen die nog lang in je hoofd blijft zitten. gelopen jaren' compleet maak- In de algehele euforie (waarin ook Tineke de Nooy, Marco Borsato, Vanessa en Hans Breukhoven, Leontien Ruiters en minister JoFritsma werden meegesleept) beloofde Gordon volgend najaar weer Ahoy' aan te doen. Met het prikken van een datum moet hij dan wel snel zijn, omdat de sportpaleis agenda (met onder meer Lee Towers en misschien Anita Meyer) al vrijwel is volgeboekt. Gordon at the Ahoy*. Met Gordon, Karin Bloemen, Trijn tje Oosterhuis, The Band (o.l.v. Edwin Schimscheimer), Sisters Of Soul, Da Capo, The Extend Dancers. Gezien: 7/12, Ahoy', Rotterdam. Chileense schrijver Donoso overleden santiago ap De Chileense schrijver Jose Do noso is zaterdag op 72-jarige leeftijd overleden. De schrijver, die tot de belangrijkste auteurs van Latijns-Amerika wordt ge rekend, leed aan maagkanker. Donoso's beroemdste boek is 'Obscene nachtvogel' uit 1970. Andere werken zijn 'Deze plaats is overal' uit 1966 en 'Casa de campo' uit 1978. Zijn allerlaats te werk was een bron van ver bazing voor zijn bewonderaars. De auteur, die naam had ge maakt met romans en korte ver halen die doortrokken zijn van zijn fascinatie voor het mense lijk en sociaal verval en voor seksualiteit, stortte zich op het laatst van zijn leven op het schrijven van een scenario voor een 'soap' voor de Mexicaanse televisiezenderTelevisa.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 11