^1 Robert Jan Stips begint aan egotrip Funky theatershow in Leids Stathuys Cultuur&Kunst Heldere vorm met bizarre uitschieters bij FACT Meer publiek naar Anton Philipszaal Heimwee naar geboorteland overheerst op expositie over migratie chef jan rijsdam. 071 -5356444 Oranje bij première Miss Saigon scheveningen Prinses Margriet, Pieter van Vollenhoven en hun zonen Maurits, Bernhard en Pieter-Christiaan wonen aanstaan de zondag in het Circustheater in Scheveningen de galapremiëre bij van de Nederlandse productie van de musical Miss Saigon. De jongste zoon, Floris, is verhinderd. Lustrum Sassenheims Operettekoor sassenheim Operettekoor Cameleon uit Sassenheim bestaat 10 jaar. Het jubileum wordt aanstaande vrijdag gevierd met een ge varieerd concert. Op het programma staan onder meer een se lectie uit De Fruhjaars Parade, The Phantom of the Opera, Het Slavenkoor uit Nabucco en Oklahoma. Aan het concert werken verder mee pianist Leo Blok en een ensemble van leerlingen uit het Jeugdsymfonieorkest Bloembollenstreek. De solisten komen op deze avond uit het eigen koor. Dirigent is Erik Waerts. Het concert wordt gegeven in de Gereformeerde Kerk aan de Juli- analaan 10 in Sassenheim. Kaarten a tien gulden zijn aan de zaal verkrijgbaar of telefonisch te bestellen bij C. van Winsen tel. 071- 3010542, of bij T. van Witsenburg, tel. 0252-216545. Kunstdorp in Roelofarendsveen roelofarendsveen Bloemenveiling Roelofarendsveen houdt in het weekeinde van 23 en 24 november voor de tweede keer het evenement Art Village. Tijdens deze beurs presenteren ruim 125 kunstenaars hun werk. Zo is er veel glas, keramiek en edelsmid kunst te zien. Maar ook de schilder-en beeldhouwkunst zijn ver tegenwoordigd. De prijzen van de kunstwerken op deze kunst en designbeurs variëeren van 50 gulden tot 5000 gulden. De beurs is op beide dagen geopend van 11.00 uur tot 17.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 10 gulden. Kinderen onder de 12 jaar mogen gratis naar binnen. Voor kleine kinderen is er in de bloe menveiling opvang aanwezig. Blind Boys op tournee in Nederland leiden De wereldberoemde gospelzangers van The Blind Boys of Alabama geven in december een reeks concerten in Neder land. Hun optreden staat garant voor een vurige vertolking van gospel, blues, soul en rock. Dat alles gaat gepaard met een fikse dosis humor. De gospelvedetten, die al sinds 1937 actief zijn, ontvangen Magie Frankie en Kaz Lux als speciale gasten. Magie Frankie, die onlangs nog met BB King speelde en Kaz Lux, de le gendarische voorman van Brainbox, hebben samen de cd Hearts in Sorrow gemaakt. The Blind Boys spelen tijdens hun tour on dermeer op 7 december in Haarlem. Gospel en humor bij The Blind Boys. FOTO MARK LANG Koninklijke meubels bij Christie's Christie's in Londen brengt vol- gende maand twee commodes onder de hamer, die afkomstig zijn uit de inboedel van stad- i houder Willem V (1748-1806). Er wordt een opbrengst van rond een half miljoen gulden verwacht. Het veilinghuis heeft niet bekendgemaakt wie de stukken inbrengt. De meubels werden destijds vervaardigd door de uit Duitsland afkomsti- ge 'Meester Kabinetwerker' Matthijs Horrix. Horrix (1735- 1809) had een druk beklante zaak in Den Haag ('In de Parijse commode'). Na zijn huwelijk met Wilhelmina van Pruisen, in 1767, nodigde de cultureel zeer onderlegde Willem V Horix uit zijn Haagse onderkomen en ook een deel van de buiten plaats Het Loo te meubileren. Koningin Beatrix heeft nu nog steeds drie commodes in Huis ten Bosch die aan Horrix wor den toegeschreven. Terugblikkende toetsenist in Het Kasteel in Alphen In de tijd van Supersister zat hij verschanst achter zijn keyboards, met alleen zijn kuif zichtbaar voor het publiek. „Af en toe keek ik daar even overheen, zo van: zijn jullie daar nog?" Sinds die wat naïeve begin periode, de tijd van de Per zische tapijten en het pu bliek in de kleermakerszit, is er veel veranderd, maar Robert Jan Stips is toch al tijd een beetje onzichtbaar gebleven. amsterdam kees groenenboom De laatste vijftien jaar was Ne derlands beste poptoetsenman verscholen in het collectief van The Nits. Dit jaar nam hij af scheid van de succesvolle Ne- derpopgroep. Om weer een spiegel te breken en op zoek te gaan naar nieuwe muzikale avonturen. De meesten zullen hem ken nen als toetsenman van The Nits. Maar oudere jongeren brengen zijn naam onmiddelijk in verband met Supersister. Tussen die twee liggen nog drie muzikale episoden: Golden Ear ring (1974-1976), Sweet d'Bus- ter (1976-1978) en Transister (1979-1980). Bij elkaar zit Stips (46) al zo'n dertig jaar in het vak. Zijn eerste orgeltje verdien de hij als begeleider van een operette-balletgroep. Het con servatorium maakte hij net niet af. In het laatste jaar haakte hij af om zich te wijden aan de popmuziek. „Ik had er jaren van ge droomd, maar het conservatori um was helemaal niet het crea tieve hemeltje dat ik me had voorgesteld. Het was er juist nogal grijs, je werd er in een mal gegooid om klassiek pianist te worden. Ik had ook al snel in de gaten dat mijn kracht niet zozeer ligt in het hoogstaand technisch spelen, maar meer in het vermogen mezelf uit te drukken via dat instrument. Op een gegeven moment, ik had toen alle theorievakken al ge daan, werd mij verboden om nog plastic orgeltoetsen aan te raken. Toen was voor mij de keuze heel makkelijk, want Su persister draaide al voluit." De Haagse band, die in 1970 werd opgericht, kwam voort uit Robert Jan Stips: „Ik had het idee dat we met The Nits het hoogtepunt gehad hadden." een schoolbandje van het lyce um. Met op drums Marco Vro lijk, de zoon van de toenmalige minister. Toch was het zeker geen elitair milieu waar ze uit kwamen. „Ik kwam uit een ge zin dat met drie kwartjes de week door moest komen. Het enige was dat we brilletjes droe gen, daardoor werden we als studentikoos gezien. Het eerste plaatje, 'She was naked', werd voor de grap opge nomen, om te draaien in het plaatselijke Provadja. „Maar wonder boven wonder kwam het over de radio schallen dank zij Veronica en Radio Noordzee. Dat was een waanzinnige erva ring. We hebben groot geluk ge had dat zo'n eersteling op zo'n manier opgepikt werd. Stips staat nog steeds achter de muziek die ze toen maakten. Op de onlangs uitgebrachte cd 'Egotrip' blikt hij terug op zijn popjaren. Met krakers als 'She was naked' en 'Radio' uit de be ginjaren. Maar ook de verstilde composities uit de Nits-tijd als 'Think it over' en 'Springtime coming soon'. De noten van toen, uitgevoerd met instru menten en de techniek van nu. Samen met Martin Bakker (bas) en Roy Bakker (drums) maakt hij de komende maanden een uitgebreide tournee door Ne derland. „Een door de meester zelf ge kozen bloemlezing", noemt hij de cd. „Met het gevoel voor hu mor dat daarbij hoort. Daarom heb ik het 'Egotrip' genoemd. Dat is weer het relativerende van de Nederlander." „Toch zit dat element van die egotrip er gewoon in. Het is toch eigenlijk een raar gebeu ren, op zo'n podium staan. Daar sta je in je eentje, of met zijn vieren, met al het licht op je, je klinkt ook nog vijfhonderd keer harder dan die honderden mensen die op elkaar gepakt in de zaal staan. Zoiets moet je graag doen. Daar zit iets van het strelen van een ego in. Ik vind het heerlijk om applaus te krij gen." Spiegel 'Smash the mirror' is een sleu telnummer op de cd. De teloor gang van popartiesten inspi reerde Stips in zijn Sweet d'Bus- ter-tijd tot het schrijven van de ze tekst. „Dat nummer moest er voor mijn gevoel wel op, omdat dat over de hele situatie gaat waarin ik me nu bevind. Ik heb een soort spiegel kapot geslagen en moet nu weer opnieuw be ginnen. Soms vraag ik me af of het een angst is van me, een angst om gesetteld te raken als alles goed gaat en goed blijft gaan." „Bij The Nits begon ik me steeds meer af te vragen in hoe verre ik mijn eigen dingen moest opofferen voor een col lectief. Ik heb de knoop doorge hakt toen ik begon te denken: wat ik nu doe, kan ik ook in mijn eigen groep doen. Want het is ook wel weer eens lekker om je eigen beslissingen te kun nen nemen, om je eigen gezicht naar buiten te tonen. We had den met The Nits nog vijf, zes cd's kunnen maken en met veel breaks ertussen toch steeds goede producten kunnen afle veren, maar ik had het idee dat we het hoogtepunt gehad had den." Stips' Ego-trip, zaterdag 23 no vember in Alphen a/d Rijn, Het Kasteel; 30 november in Den Haag, Diligentia; 1 december in Amsterdam, Kleine Kome die; 19 december in Rotter dam, Zuidplein; 21 december in Amstelveen, Cultureel Cen trum; 18 januari in Leiden, LAKTheater. theater recensie wijnand zeilstra Voorstelling: 'Katharina van Heilbronn of De Vuurproef' van Heinrich von Kleist door FACT. Bewerking en regie: Ivar van Urk. Met: Sanneke Bos, Michel Dunant, Richard Gonlag, Caroline van Houten, Marcel Hensema, Christi- aan Montanus, Martijn Nieuwerf, Saskia Rinsma en Susan Visser. Gezien: 19/11, LAKtheater, Leiden. Eén ding heeft regisseur Ivar van Urk direct al met zijn openingsscène bereikt. Hij plaatst zijn toeschouwers plompverloren in een onwerkelijke situatie. Er wordt ons een arcadische idylle voorgeschoteld in een ver warrende combinatie van kletterend water en knalharde muziek als achtergrond voor in spierwit ondergoed geklede mensen die in onschuldige ledigheid de tijd laten ver strijken. Na deze tekstloze opening volgt een stortvloed van woorden waarbij een rustig spreektempo consequent wordt vol gehouden. Er dient een soort sprookje ver teld te worden, waarin het romantisch on gerijmde het wint van de logica. En daar is naar de kennelijke overtuiging van de regis seur rust voor nodig. De voorstelling duurt dan ook behoorlijk lang, maar niet tè lang. Soms overdrijft hij. Iemand die het podi um komt schoonvegen, moet je niet node loos lang laten dralen alsof dat bij het stuk hoort. Zo zitten er wel meer bizarre uit schieters in deze productie die waarschijn lijk voor een groot deel te maken hebben met de profileringsbehoefte van een jonge regisseur. Onverwacht geschreeuw of een gekke uitdossing bijvoorbeeld doen afbreuk aan de doorgaans heldere vorm van deze productie die een mysterieuze sfeer weet op te bouwen en vast te houden. De eenvoudige Katharina van Heilbronn geeft haar liefde onvoorwaardelijk aan Graaf Frederik van Straal. Dankzij een droom blijft zij ondanks alle afwijzingen standvastig. Pas na de nodige intriges geeft Van Straal zijn geplande huwelijk met Kuni- gunde op ten gunste van Katharina. Tegenover Katharina als het toonbeeld van trouw staat af en toe erg nadrukkelijk de onnozelheid van de heren met spierbaJ- lentaal. Gelukkig beperkt de regisseur het gebruik van deze ironische knipoog, want het stijlmiddel van 'ach, het is maar toneel' verliest door overmatig gebruik bij nieuwe theatermakers zo zoetjes aan zijn zeggings kracht. Maar afgezien van deze minpunten heeft FACT al met al toch een opmerkelijke productie afgeleverd. Kunst kado korting expositie alphen aan de rijn kunstenaars wordt dan aange boden met 20 procent korting. Galerie STAA in Alphen aan De galerie is geopend van den Rijn houdt tot 21 decern- woensdag tot en met vrijdag ber de traditionele Kunst Kado van 13.00 uur tot 17.00 uur en Korting Expositie. Het ten- op zaterdag van 12.00 uur tot toongestelde werk van STAA- 16.00 uur. recensie den haag anp s De in grote moeilijkheden ver kerende Dr. Anton Philipszaal in Den Haag krijgt steeds meer bezoekers. Voor de concerten si'an het Residentie Orkest, de flste bespeler, is de belangstel met 17 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Maar ook andere evenemen- 15 en zitten in de lift. Voor de se- ies Barokorkesten op de zon- H lagavond, Pianorecitales op de tondagmiddag en Jazz aan het ipui is eveneens meer belang stelling. j Niettemin dreigt er eind vol- end jaar een tekort van 3,5 niljoen gulden voor de dr. An on Philipszaal. Volgens een 'oordvoerder staat of valt het reigend faillissement van de aal met een bijdrage van de ge- Oeente. „Overal dragen ge- aeenten fors bij in muziekza- en. Den Haag geeft twee ton. Ve zouden echter een miljoen p jaarbasis moeten hebben. imiddels hebben we mogelijk indsen gevonden voor de helft an die 3,5 miljoen gulden. Dat Ijl de VSB en een aantal be- oj rijven. Maar ze komen alleen i< 'er de brug als de gemeente at ook doet." De gemeente 'en Haag zit echter op zwart 14 aad. beeldende kunst sandra smallen- burg Tentoonstelling: 'Het land dat In mij woont. Beeldende kunst en literatuur over migratie'. Te zien: t/m 8 december, wo t/m za. 12-17 uur, zo. 12-16 uur, Cen trum Beeldende Kunst, Hooglandse Kerk- gracht 19, Leiden. Het is moeilijk voor te stellen hoe het is om je huis, je land en je vrienden achter te laten en te vluchten naar een ander land. Op de tentoonstelling 'Het land dat in mij woont' verbeelden zeven kunstenaars hun gevoe lens rond het thema migratie. Als één ding duidelijk wordt op deze expositie dan is het wel dat migratie een ingrijpende ge beurtenis is in een mensenle ven. Het gevoel van vrijheid om in een ander land opnieuw te beginnen, wordt al snel over schaduwd door emoties als heimwee, vervreemding, woede en verlangen. De kunstenaars, die wonen en werken in Nederland maar in een ander land geboren zijn, lieten zich inspireren door een zelfgekozen romanfragment of een gedicht van mede-migran ten. De meeste kunstwerken zijn gedompeld in een treurige ,of nostalgische sfeer, die soms naar het sentimentele neigt. Zo vergelijkt de Israëlische Michal Shabtay haar geboorteland met een moeder, die ze liefhad maar heeft achtergelaten. Haar instal latie bestaat uit een grafsteen Tom Zandwijken vervalt in sentimentele hang naar zijn kindertijd. met de inscriptie 'Mamma', waarvoor twee gelakte kinder schoentjes staan. De begelei dende tekst van de Tsjechische Jana Beranovè verhaalt over heimwee en het verlangen naar de geboorteplek. Ook Tom Zandwijken (Neder land/Suriname) vervalt in een soort sentimentele hang naar zijn kindertijd. Voor zijn werk koos hij vier jeugdfoto's van zijn Surinaamse vader, zijn Neder landse moeder, zijn broer en van zichzelf, die hij uitvergroot te en inlijstte achter gebloemde vitragestof. Het is niet duidelijk of het werk symbool is voor de vervagende herinneringen van Zandwijken, of juist voor het zoeken naar een eigen identi teit. De tekst van de Iraanse bal ling Nasim Khaksar maakt ech ter wel het een en ander duide lijk. 'En dan langzaam, heel langzaam, begint het. Je ziet je zelf...Herinnering na herinne ring komt boven', schrijft hij. Deze identiteitscrisis, het ge voel met het ene been in de ene, en met het andere been in een heel andere cultuur te staan, komt ook voor in het ge dicht 'Zomaarcafé' van de Marokkaanse Mustafa Stitou. Zittend in een café op het Rem- brandtsplein, zijn zijn gedach ten bij zonovergoten stranden in zijn 'stamland'. Claudio Gou- lart (Brazilië) blijft met zijn werk heel dicht bij dit gedicht en zoekt in twee zelfportretten naar zijn eigen identiteit. Hij fo tografeerde zichzelf in pak en naakt, en bedekte in beide ge vallen zijn ogen, zodat zijn per soonlijkheid niet wordt prijsge geven. De prenten uit een Marokkaans kinderboek die Goulart op de grond legde, vor men een duidelijke verwijzing naar zijn inspirator, maar heb ben in de context van de ten toonstelling geen duidelijke functie. De tentoonstelling heeft een heel persoonlijk karakter en laat bij de bezoeker een uiterst som ber gevoel achter. Het lijkt wel of alle deelnemende kunste naars verscheurd worden door heimwee naar hun geboorte land en zich in dit kikkerlandje hoogst ongelukkig voelen. De enige kunstenaar die het zwaarbeladen onderwerp op een wat luchtiger 'manier ver beeldt, is de Egyptenaar Achna- ton Nassar. Hij stelt een kamer scherm tentoon waarop drie culturen schijnbaar moeiteloos in elkaar overvloeien. Op de achterzijde zien we Chinees porselein en een beeltenis van Mao tegen een communistisch- rode achtergrond geschilderd (een verwijzing naar de door hem gekozen tekst van de Chi nese auteur Duoduo), terwijl ook oerhollandse figuren rond- hossen. En op de voorzijde kijken een Arabier en zijn dromedaris uit over een Nederlands rivierland schap met kerken en molens, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. voorbeschouwing ron rijghard Voorstelling: 'Booyaka! Booyakal'. Te zien: donderdag 21 november, 20.30 uur, in het Stathuys, Breestraat 117, Leiden. Voor popliefhebbers wordt het steeds leuker in het theater. Theatermakers pogen zich van een suf imago te ontdoen door de popmuziek te omarmen. Een knuffel waardoor mooie en spannende voorstellingen gebo ren worden (this is no safe sex). In Utrecht, bij theatergroep De Paardenkathedraal, hebben ze door hoe ze jongeren kunnen interesseren voor toneel. Hun voorstelling 'Booyaka! Booyaka!' wordt gedirigeerd door dj Kim Refos en haar dope beats en happy tunes. De avond is opgezet als een funky video-game en draait om sex, geld, overspel en geweld. Popcultuur is herkenning: de variaties op Ricky Lake, Pulp Fiction, Mortal Kombat en de Tokyo Shock Boys zijn eigenzin nig, brutaal en geestig. Najib Amhali en Jeffrey Spal- burg openen de Booyaka-show met een lekker vloeiende old school nederrap. Najib speelt de Marokkaanse jongen die in de drugsscene terechtkomt en zo ook privé in de shit raakt. Van deze droevige soap wordt er re gelmatige gezapt naar kanalen met andere verhalen, waarbij de vijf acteurs (ieder met een an dere culturele achtergrond) snel van rol wisselen. DJ Kim bouwt voortdurend muzikale brugge tjes tussen de netten, met be hulp van jungle-platen en vak kundige metselaars als Ice Cu be, Mary J. Blige en Real 2 Real. Eén terugkerend lijntje is de talkshow van 'Mickey Blake waarin de verkrachting van een meisje door rapper Sixpack (Tu pac voor kenners) wordt be sproken. Twee van Sixpacks ho- mies zetten daarbij de studio op stelten met een rondje pogoën. Als het slachtoffer haar verhaal mag doen, bereikt het duo een FOUT hoogtepunt. Het meisje komt niet aan het woord door hun treiterige rijmpje: 'Ik wil bier, ik wil chips, ik wil neuken in haar bips.' Als dat maar geen hit wordt op de havo. Liever humor dan moralisme, denken ze bij De Paardenkathe draal, en dat werkt. 'You gotta see it for yaself is het motto. 'Booyaka' ademt een open geest. Kim draait net zo makke lijk een flard Andre Hazes als een stukje jungle. Niemand danst om de hete brij heen en die ongekunsteldheid geeft zelfs ontroering de ruimte. Na al die mooie muziek ontdek je dan opeens de stilte in jezelf. Hoe de combinatie van rap en theater zeker niet moet, toon den de Belgen van Dito Dito tij dens een bliksembezoek aan Amsterdam. Elk vooroordeel over de vermenging van de twee disciplines werd bevestigd door het slappe, ongeïnspireer de spel en de als los zand aan elkaar hangende scènes. In 'Fruit van rotte bomen' werkt de Brusselse groep samen met een jonge Algerijnse dichteres en Les Vils Scélérats (twee franstalige Marokkaans-Belgi sche rappers). Het ergste was eigenlijk de begeleidende folder met uitleg van de makers. De jonge Marokkanen hadden van Dito Dito de vrije hand gekregen, omdat Dito Dito vooral niet be moeizuchtig of imperialistisch wilde zijn. Dat riekt naar slecht geweten, en zeker naar enge linksigheid met EO-zalf)es. Mis schien dat een stage bij de Paar denkathedraal helpt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 19