Lijstje Henk van Os af ïdrukwekkend afscheid van een populaire dansgroep Best betaalde violiste speelt als een krolse kat Leidenaar maakt bloemlezing over schaatsen Cultuur&Kunst wee Mondriaans ontdekt Normaals Bennie Jolink wil ermee kappen Lege sokkel CHEF CERT VISSER, 071 -5356441PLV.-CHEF JAN RIJSDAM, 071 -5356444 lupertramp op tournee uuis» De Britse popgroep Supertramp, die onlangs na tien jaar herenigd, begint komend voorjaar een grote wereldtournee. groep zal dan de nieuwe cd promoten, die momenteel in Los igeles wordt opgenomen, en ook oud repertoire spelen. 'eleurstelling Prix de Rome-jury jffERDAM De jury van de Prix de Rome is teleurgesteld over jt film- en videowerk dat vier jonge kunstenaars de afgelopen laanden maakten. „Het bleef veelal steken in concepten, in oorden en ideeën." Sommige leden betitelden het als traditio- eel en conventioneel. Dat blijkt uit het juryrapport dat gisteren jdens de uitreiking van de Prix de Rome werd bekendgemaakt, e oudste en grootste aanmoedigingsprijs voor jonge kunste aars tot 35 jaar bestaat sinds 1870. De Amsterdamse fotograaf aul Kooiker won de eerste prijs van 40.000 gulden met veertig i's van een bos met plassende mensen. )asis winnaar MTV Music Awards inden» Oasis is de grote winnaar geworden van de gisteren in inden gehouden MTV Europe Music Awards 1996. De Britse apgroep wist als enige meerdere prijzen in de wacht te slepen: e voor beste groep en het beste lied (Wonderwall). De groep nam de prijzen niet afhalen en liet zich ook niet op tape of via satellietverbinding zien. Volgens de officiële verklaring heb- >n de gebroeders Gallagher en kompanen het te druk met de inames voor een nieuwe plaat. Beste rockgroep werd Smas- ng Pumpkins. Verder vielen George Michael (beste mannelijke tiest) en Alanis Morisette (beste artieste) in de prijzen. The Fu- es, met drie nominaties vooraf topfavoriet, namen de 'liefdes- vard' in ontvangst „in naam van alle vluchtelingen ter wereld", ie Prodigy was volgens de jury de beste dansact. lichter Jan Eijkelboom in bibliotheek den» Dichter Jan Eijkelboom houdt aanstaande zondag (14.00 ir) een lezing in de Centrale bibliotheek aan de Nieuwstraat in iden. De lezing wordt gehouden in het kader van de tentoon- illing 'Gedichten en muren in Leiden'. Boekhandel De Kier zal ndag een boekentafel verzorgen met het werk van Eijkelboom. I lichael Jackson getrouwd iney» De Amerikaanse popster Michael Jackson is in besloten ingin Sydney in het huwelijk getreden met zijn zwangere endin Debbie Rowe. De superster is momenteel in Australië het kader van zijn HlStory wereldtournee. Over de echtelijke remonie wilde de zanger verder niets loslaten. ZELHEM ANP De Achterhoekse poproep Normaal heeft alle activiteiten voor onbepaalde tijd opge schort en overweegt te stoppen. De 22e „Veldtocht", die volgend jaar juni van start zou gaan staat op losse schroeven. Volgens manager Martin Jansen is zanger Bennie Jolink mentaal op en heeft hij veel last van astma. Jolink heeft besloten zich tot februa ri helemaal terug te trekken en zal dan be kend maken of hij met Normaal verder wil. „Mocht Bennie er een punt achter zetten, dan voorzie ik het einde van Normaal, want ik acht de kans zeer klein dat we verder gaan met een nieuwe zanger." Jolink zelf wil geen commentaar geven. Hij heeft zich teruggetrokken in zijn Achter- hoekse woonboerderij. Volgens de Nor maal-manager is het artiestenbestaan de zanger te veel geworden. De nu 50-jarige Jolink was in 1975 de oprichter van de Ach terhoekse dialectband. In 1977 scoorde Normaal zijn eerste hit. „Oerend Hard" be reikte de tweede plaats in de hitparade. In de beginjaren was de band vooral populair in de Achterhoek. De boerenrock met tek sten over het dagelijks wel en wee op het platteland veroverde in de jaren tachtig ook de rest van Nederland. Gratis busritje voor scheidend Rijksmuseumdirecteur De Merenwijk is in bevol kingsomvang goed te vergelijken met andere Lêidse wijken als Oegstgeest, Leiderdorp en Voor schoten. De Merenwijk heeft echter niet de status van zelf standige gemeente, zoals de an dere drie. Voor de be woners van de Meren wijk is dat nadelig. Zij moeten wel meedelen in de Leidse lasten, ter wijl de be woners van B8FOORT GPD Stichting Mondriaanhuis _4Amersfoort heeft twee tot iver onbekende werken van Nederlandse kunstenaar Mondriaan ontdekt. Het om een aquarel uit de ja- twintig en een olieverf- öderij dat omstreeks 1898 ët zijn gemaakt. De aquarel ;t 18 bij 27,5 centimeter en :een witte roos zien. Het verfschilderij meet 70 bij centimeter en verbeeldt hooiberg aan het water, de doeken zijn gesigneerd, e ontdekkingen zijn een r' van een eerdere ont- (ing in mei dit jaar. Toen "-het Mondriaanhuis de st van 'Blauwe Chrysant' sldkundig maken, even eens een figuratief werk uit de vroegere periode van Mondri aan. Acht particulieren meld den zich vervolgens met ■schil derijen waarvan zij vermoed den, dat die ook wel eens van de in Amersfoort opgegroeide schilder konden zijn. Zij waren alle met 'Mondriaan' gesig neerd. Na gedegen onderzoek door de experts J. Joosten en R. Welsh bleek het in twee ge vallen inderdaad om echte Mondriaans te gaan. De geluk kige eigenaren, die anoniem willen blijven, zijn via erfenis sen in het bezit gekomen van deze werken. De aquarel en het olieverfdoek zijn vanaf zondag 17 november te zien op de expositie 'Piet Mondri aan, Echt Onecht?' in het Mondriaanhuis in Amersfoort. iToen hij laatst in een bus stapte mocht hij gratis mee. De chauffeur wilde hem zo bedanken voor zijn terugkeer op het scherm met het kunstprogramma 'Beeldenstorm'. Bij zijn vertrek als hoofddirecteur van het Rijksmuseum kan Henk van Os nog steeds niet verklaren waarom de televisie ook hem tot be kende Nederlander heeft gemaakt. AMSTERDAM FRANQOISE LEDEBOER Dat het Rijksmuseum mede door zijn presentatie van vier jaar 'Museumschatten' tot 'Na tionale Schatkamer' uitgroeide is wel een van de redenen dat hij op 1 december als extra te vreden man vertrekt. Hij wordt hoogleraar 'Kunst en Samenle ving' aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het plan voor een 'Nationale Schatmaker' was een van de acht punten die hij op zijn lijstje voornemens had gezet. Dat de rijke en veelzijdige collectie van het museum vooral buitenland se bezoekers was gaan trekken moest hoognodig veranderen. Maar of het hem zou lukken meer Nederlanders binnen te krijgen lag op dat moment nog geheel en al in de schoot der goden verborgen. Een van de maatregelen be trof een betere profilering van 'zijn' tentoonstellingen tussen de steeds wassende stroom ex posities in 'Nederland Muse- umland'. Die kreeg gestalte in een onderverdeling in A-, B- en C-tentoonstellingen die profes sioneel aan de man werden ge bracht. Maar het sprak voor Van Os vanzelf dat ook publiekstrek kers als die over Rembrandt, 'De dageraad van de Gouden Eeuw', 'De Lelijke Tijd', 'Gebed CENSIE MAARTEN BAANDERS Hing: '8 Wereldpremières' door f Gezien: 14/11 Leidse Schouw burg. 'I !ex houdt op te bestaan. ff/, ministerie heeft de geld- i dichtgedraaid. Met een amma, bestaande uit niet Ier dan acht wereldpremiè- ff ïeeft de groep niet alleen 1 prachtige afscheidsavond et publiek gegeven, maar loge en veelzijdige kwali- stelling gebracht als pro- :gen de opheffing, aanpak van Djazzex is uit- )id boven het algemene van jazzballet als een be- e bewegingsstijl. Deze ik zou nog zoveel toe- hebben. Zo veelzijdig als sis, vooral in de moderne kkelingen, zoveel invals- n zijn er om dans op deze ik te maken. De acht cho- ifen die een bijdrage aan itste programma leverden dat duidelijk zien. Zij wer- iet vanuit een vaste bewe- üjl, maar stelden een samen met jazz als cen- hema. Ze zijn uitgegaan rat voor hen persoonlijk ezen van de jazz is. Een sende veelzijdigheid, i de dansers al hun hoge eiten kwijt kunnen, is het lat. Het valt op hoezeer de rc door de muziek geraakt n en hun impulsen met en overgave naar buiten Danser Samuel Ribeiro de Castro. 'Lament for an orchid', waarin de danseres met prachtige ko kette bewegingen een verwend typetje neerzet. Nils Christe maakt felle, theatrale dans in 'Angle of attack'. De groepsdans 'Sous le ryth- me, je...' van Patrick Delcroix verrast door het toneelbeeld. Na een pijnlijke geboorte uit han gende zakjcen maken vijf dan sers vitale oerbewegingen op tik- en ratelmuziek van op een hoge stelling gezeten danseres sen. De dans ontwikkelt zich tot een prachtige mengeling van heftigheid en speelse, humoris tische momenten. Henk van Os: „Sponsorwerving misschien teveel aan mijn persoon was gebonden." in schoonheid' en 'Jan Steen' toch altijd in de bedding van de vaste collectie moesten liggen: „Want ik zie om mij heen dat 'losse' exposities soms zelfs he lemaal nergens op slaan als mu sea zich daar niet aan houden. Behalve met de (geslaagde) verhoging van het aantal Ne derlandse bezoekers hield Van Os zich ook bezig met onder werpen waar het grote publiek niets van merkte, zoals de ver zelfstandigingsoperatie waar door ook het Rijksmuseum van de overheid het eigen (financië le) beheer over de verzameling en bedrijfsvoering kreeg. Wie de periode van 1989 tot heden zelfs maar oppervlakkig de revue laat passeren ziet dat Van Os ook een groot deel van zijn tijd bezig moest zijn om ex tra gelden te werven. De kostba re renovatie van de Zuidvleugel en de werving van middelen voor de aankoop van Rem- brandts 'Portret van Johannes Uyttenbogaert': het zijn maar twee voorbeelden van de mil joenenprojecten waarvoor Van Os de afgelopen jaren de boer op ging. Voor de hoogleraar kunstge schiedenis aan de Groninger Universiteit was dat een nieuwe bezigheid, maar hij heeft het 'ontzettend avontuurlijk' gevon den: „Je vraagt van sponsors niet alleen grote bedragen maar ook een speciale betrokkenheid bij het museum. Aan de inten sieve contacten daarover heb ik gelukkig veel dierbare vriend schappen overgehouden. Van Os is blij met het onlangs gepresenteerde Rijksmuseum Fonds. Met de rente van het ka pitaal van inmiddels tien mil joen gulden (afkomstig van le gaten en schenkingen van parti culieren) kunnen voortaan aan kopen en speciale projecten worden betaald waar anders geen geld voor is. Toen hij constateerde dat de punten op zijn lijstje uit 1989 waren afgewerkt leek het hem tijd worden voor iets anders en het aanbod van de UvA kwam dan ook als geroepen. Maar wat hem bovendien geruststelde was dat Van Gogh-directeur Ro nald de Leeuw inmiddels be schikbaar was als opvolger: „Ronald heeft met zijn museum bewezen dat hij van niets iets kan maken en is bovendien kunsthistoricus. De keus voor een manager zonder die achter grond zou heel slecht zijn ge weest." inwoners van de Me renwijk enerzijds dat zij veel meer moeten betalen. Anderzijds krij gen zij minder waar voor hun geld. Zij lijken wel tiveederangs burgers. Onlangs lazen we in de ze krant hoe in de Merenwijk beknibbeld wordt op kunstiver- ken. Het vernieuwde winkelcen trum zou vier beelden krijgen. De gele vrouw, de rode vrouw en de blauwe man staan er. Het vierde beeld, de groene man, ligt klaar bij de kunstenares Berry Holslag. De gemeente Leiden plaatste al wel de sokkel van het vierde beeld, maar beweert nu geen geld te hebben voor het beeld zelf. Een ambtenaar had de euvele moed om te zeggen dat de bewoners maar een sponsor moeten zoeken. Zo nodig je be woners inderdaad uit om in ac tie te komen, maar dan vooral om een zelfstandige gemeente te worden. Leiden heeft voor kunst en cultuur structureel te weinig geld. Op belangrijke beleidster reinen als stadsvernieuwing wijkbeheer en bestuurlijke ver nieuwing wordt bezuinigd. Er is alle reden voor het Leids stads bestuur om de financiële proble men van de stad fundamenteel aan te pakken. Ter voorberei ding van de begroting 1997 bracht het college van B en W enige dagen 'op de hei' door. Als politiek relevante uitkomst wordt gemeld dat er verschil van inzicht is over het verwerken van bepaalde 'overheadkosten' in de boekhouding. Over politie ke profilering gesproken! De nieuwe wethouder financi en, Aart van Bochove, typeerde open en raak de opstelling van de collegeleden bij de voorberei ding van de begoting 1997. Sa mengevat: gebrek aan politiek leiderschap, élan en ideeën. De collegeleden voeren geen gemeen- schappelijk beleid, maar heb ben afzon derlijke ei gen winkel tjes. Om zijn open heid is Aart van Bocho ve door de andere col legeleden scherp ge kapitteld. Zijn colle gae houden meer van de oude Oost- europese wijze van politiek be drijven. In de gemeen telijke pro paganda in de huis-aan-huisbladen was over dit incident uiteraard niets te vinden. Maar gelukkig hebben we in Leiden ook nog een onaf hankelijke krant, die aan vrije nieuwsgaring doet. Het kabinet Kok heeft 20 cen trumgemeenten aangewezen die voorrang krijgen bij de oplossing van hun grensproblemen. Lei den is een van die 20 gemeenten. In bestuurlijk Nederland wordt heel wat afgelachen om de Leid se stadsbestuurders. Als enige van de 20 wijst het Leidse stads bestuur annexatie van de buur gemeenten af. Leiden zeg nog altijd te geloven in een vrijwilli ge samenwerking met de rijke buurgemeenten, zoals die nog nergens voorkomt. De burgers van Leiden betalen een hoge prijs voor het gestuntel en gebrek aan democratische courage van hun bestuur. Wo ningzoekenden moeten straks uitwijken naar Den Haag. De Leidse lasten blijven tot de hoog ste van ons land behoren. Nood zakelijke investeringen blijven uit. Wie aan armoedebestrijding wil doen, kan zich beter inzetten voor het eerlijk delen van de lus ten en de lasten in een 'Groot- Leiden'dan vrijblijvende petities aanbieden aan Kamerleden. Dan is er echt ook nog wel wat geld voor het beeld de goene man. De lege sokkel in de Me renwijk is nu het symbool van de gemiste kans op een gelijke behandeling van alle burgers in de Leidse rego. RECENSIE AAD VAN DER VEN Concert: San Francisco Symphony Orchestra o.l.v. Michael Tilson Thomas, m.m.v. Anne-Sophie Mutter (viool). Gehoord: 13/11, Concertgebouw, Amster- Levendig, zelfs een tikje frivool, begon nen dirigent Michael Tilson Thomas en het San Francisco Symphony Orchestra het vioolconcert van Tsjaikovski. Maar op bladzijde vijf was Anne-Sophie Mut ter aan de beurt. Vanaf dat moment was er geen redden meer aan. 's Werelds best betaalde violiste be handelde de g-snaar als een krolse kat, haalde op lange noten uit als een slechte Italiaanse operatenor, glibberde van hot naar her over de snaren, fluisterde qua- si-diepzinnig als er een pianissimo op dook, maakte er in ritmisch opzicht een potje van en joeg waar het even kon het tempo schrikbarend op. En geapplaudis seerd dat er werd. Fantastisch hoe diri gent en orkest de capriolen van de vio liste opvingen en in goede banen leid den. Maar afgezien van de voigorde en de hoogte van de noten had deze uitvoe ring weinig met Tsjaikovski te maken. Dat San Francisco al enige tijd een voortreffelijk orkest heeft is mede te danken aan Edo de Waart, die er enkele jaren als chefdirigent voor heeft gestaan. Hij heeft, nadat het ensemble sterk was verwaarloosd door zijn voorganger Ozawa, veel gedaan om het op een ho ger peil te brengen. Daar profiteerde zijn opvolger Blomstedt van en via hem weer de huidige chefdirigent Michael Tilson Thomas. Tilson Thomas is een briljant dirigent, bij wie alles heel makkelijk lijkt te gaan. Zijn beperkingen betreffen minder de breedte (repertoire) dan de diepte (ex pressie) van de muziek. Het Adagio uit Mahlers Tiende klonk te eenzijdig stoer, zodat van de bitterheid en de tragiek in deze muziek weinig viel te merken. De zeer geperfectioneerde, glanzende, ook heel verfijnde uitvoering van 'La Mer' van Debussy was te veel een demonstra tie van klankeffecten, miste het irreële. Goed dat er nog dat hoogst originele 'Decoration Day' van Charles Ives was. Daarmee kunnen ze in San Francisco goed overweg. FOTO HANS GERRITSEN De avond wordt afgesloten met 'True virtue' van Glenn van der Hoff, een alomvattende weergave van zijn veertien jaren bij Djazzex. Weemoed straalt af van vertraagde filmbeelden. Sluipende, wijde bewegingen worden aifgewisseld door felle dans. De dansers komen het to neel op met fantasievol geïm proviseerde kinderwagens die vervolgens wild leeggehaald en omgegooid worden. Een pijnlij ke chaos. En aan het slot zien we een gekwetste oude man van het toneel wegstrompelen. Zo nemen we afscheid van een populaire dansgroep. LEIDEN LESLEY GRIETEN Het kwik is nog niet dagelijks onder nul en de watervogels hebben nog alle ruimte. Schaat sen zit er voorlopig niet in en de gave om over water te lopen is niet iedereen gegund. Om schaatsliefhebbers toch alvast warm te krijgen voor de nade rende ijspret heeft Leidenaar Max Dohle de bloemlezing 'Op het ijs' samengesteld. De trainer van IJsvereninging Leiden zocht 33 Nederlandse verhalen en ge dichten bij elkaar, die zonder uitzondering over Neerlands ei gen vorm van wintersport gaan. „Tijdens het schaatsen van de toertocht Enkhuizen-Stavoren kreeg ik het idee voor de bloem lezing", zo legt Dohle het ont staan van zijn boekje uit. „Ik be dacht me dat onder al die dui zenden deelnemers een grote groep moest zijn, die net als ik liefhebber is van literaire schaatsverhalen." Volgens Dohle vult het boekje een gat in de markt. „Bij de uit geverij Prometheus zijn veel bloemlezingen verschenen over de meest uiteenlopende onder werpen, maar nog niet over schaatsen. Terwijl schaatsen in Nederland een belangrijke cul tuuruiting is op sportgebied. Ik vond het belangrijk dat er een bloemlezing over schaatsen kwam." Dohle stelde duidelijke eisen aan de verhalen voor 'Op het ijs'. Alleen literaire verhalen kwamen in aanmerking en per Max Dohle, schaatstrainer van IJsvereniging Leiden, stelde een bloemlezing samen van literaire schaatsver halen. FOTO LOEK ZUYDERDUIN schrijver was er plaats voor één verhaal. De belangrijkste eis was dat de tekst over schaatsen op natuurijs moest gaan. „Daar gaat het bij schaatsen toch om. Dat is veel mooier dan alleen maar rondjes draaien op een baan van 200 meter." De schaatsliefhebber is al lan ger bezig met de link tussen schaatsen en literatuur. „Ik be sprak in Yskout, het blad van IJsvereniging Leiden, al literaire verhalen. Een groot gedeelte van de verhalen die in de bloemlezing staan had ik dus al verzameld. Later heb ik er ge dichten en columns bij ge zocht." Dat viel voor Dohle niet altijd mee. „De titel van een ge dicht of een-column zegt niet altijd alles over de inhoud. Ik heb in de bibliotheek alles van A tot Z vluchtig doorgelezen op zoek naar het woord schaat sen." De Leidenaar is trots op de kaft van het boekje. „Het is een gedeelte van het schilderij Ijs vermaak op het Galgewater van Jabes Heenck. Dit schilderij uit 1779 hangt in de Lakenhal. De kaft geeft het boekje een beetje een Leids tintje. Op het schilde rij wordt de gezelligheid van schaatsen op natuurijs mooi weergegeven. Het Galgewater is ook nu nog de schaatsplek van Leiden." Het boekje is vooral bedoeld voor schaatsliefhebbers. „Voor mensen die niet van schaatsen houden is het misschien een beetje te veel van het goede. Het zou leuk zijn als dit boekje een aansporing voor de lezers is, om meer van de opgenomen schrijvers te gaan lezen. Dat was voor mijn bijdrages in IJskout wel een belangrijke motief. Maar niet de belangrijkste re den voor het verschijnen van dit boekje." In 'Op het ijs' zitten twee dui delijke thema's: De liefde en de Elfstedentocht. Binnen deze thema's komen grote namen van de Nederlandse literatuur aan de orde. Zo maakt Karei van 't Reve zich sterk voor vrije ko ninklijke deelname aan de Elf stedentocht, terwijl Driek van Wissen in zijn gedicht Anti- Fries zijn gedachte geeft over 'de tocht der tochten'. De bij drage van A. F.Th van der Heij den geeft een erotische dimen sie aan het woord ijspret. Dohle vindt niet dat hij door de bloemlezing met andermans veren pronkt. „Dat is al een paar keer tegen me gezegd. Ik vind dat een typisch calvinis tisch standpunt. Mijn verdien ste is het feit dat er nu een boekje ligt voor schaatsliefheb bers. Vol mooie verhalen en ge dichten die over schaatsen gaan. Alle eer voor de inhoud komt natuurlijk aan de schrij verstoe." 'Op het ijs' is uitgegeven door uitgeverij Prometeus. Het boekje kost 24,90 gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 19