Naar de Klote! publieksfilm met ballen Cable Guy wrange komedie Film Hoe onschuldig is een crimineel? )ONDERDAG 14 NOVEMBER 1996 >ascal Duquenne en Daniel Arteuil in La Huitième Jour. LFA1 (020) 6278806 13.00, 15.45, 18.45, 21.30: Le Hu itième Jour LFA 2 19.30, 22.00; do vr ma di ook 13.30, 16.00: Trainspotting LFA 3 13.00, 15.45, 18.45, 21.30: Blind Date 19.15 (beh. di): Amsterdam Global Village LFA 4 13.00, 15.45 (beh di): Sense And Sensibility di 13.30, 16.00, 19.30, 22.00: Tokyo Drifter LHAMBRA 1 (020) 6233192 .45, 21.30; do vr ma di ook 13.15, 16.00: Fargo LHAMBRA 2 20.30; do vr ma di ook 13.00, 16.30: Breaking The Waves ELLEVUE CINERAMA (020) 234876 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: The Nutty Professor INERAMA 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Tin ALYPSO 2 19.15, 22.00; do vr madiook 13.15, 16.00: Phenomenon >tw NECENTER (020) 6236615 14.00, 16.30, 20.00, 22.15; zo ook 11.00: Beautiful Thing 13.30, 16.15, 19.15, 22.00; zo ook 11.00: Le Huitième Jour 13.30, 16.15, 19.15, 22.00; zo ook eltf 11.00: II Postino 14.00, 16.30, 20.00, 22.00; zoook 11.00: The Last Supper INEMA OSCAR (020) 5475175 di 20.30: Richard III 11J NEMA 1 (020)6151243 19.00, 21.15; zazo wo ook 14.15, 16.30: The Nutty Professor INEMA 2 di wo 20.30; wo ook 14.30, 17.30; vr za zo 18.45, 21.45; za zo ook 12.45, 15.45: Independence You TY 1 (020) 6234579 12.00, 14.30, 16.45, 19.00, 00121.30: Naar De Klote! TY 4 11.15, 14.20, 17.25, 20.35: A Ti me to Kill ITY 5 11.00, 13.30, 16.00, 18.30, 21.00: Last Man Standing TY 6 11.30, 13.50, 17.10, 19.30, 21.45: Escape From L.A. CITY 7 11.00, 13.30, 16.00, 18.30, 21.00: The Fan DESMET (020) 6273434 18.30, 21.30: Breaking The Waves 21.00; do t/m ma ook 18.45: A Couch in New York di wo 19.30: Wallace And Gromit Are Back! KRITERION 1(020)6231708 do t/m zoen wo 21.15; madi 19.00: Sleepers do t/m zoen wo 19.30; madi 17.15: Fatal Reaction 17.30 (met ma en di): Antonia ma 21.45: Le Beau Serge di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 De hele week: II Cinema di Michelan gelo Antonioni do en zo t/m wo 17.45; vr za 20.00: Zero Kelvin vr za 22.15: Trainspotting RIALTO 1(020)6753994 17.45 (beh zo), 19.45, 21.45; zo ook 15.15: Beautiful Thing za 15.00: The Damned zo 17.15: The Celluloid Closet RIALTO2 18.00, 20.15 (beh ma), 22.15 (beh. ma); zo ook 13.15» Chacun Cherche Son Chat ma 20.15: Westside Story THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.45, 20.00, 22.15 (beh. zo); zo 15.30, 17.45, 20.00: The Rocky Horror Picture Show vr za 00.15; zo 22.30: The Rocky Hor ror Show Experience THE MOVIES 2 17.30, 19.30, 21.30; zo ook 15.15: Fargo THE MOVIES 3 19.00, 20.45, 22.30; zo ook 15.00: Trainspotting 17.00: De Nieuwe Moeder THE MOVIES 4 19.45, 22.00; zo ook 15.00: A Couch in New York 17.15 (beh. ma): Sense And Sensibi lity TUSCHlNSKI 1 (020) 6262633 13.15, 17.00,20.30; do alleen 12.30, 20.30: Sleepers zo 10.30: TheCamaraman TUSCHlNSKI 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Twis ter TUSCHlNSKI 3 12.00, 15.00, 18.00, 21.15; doal- leen 12.00, 18.45, 21.45: Indepen dence Day TUSCHlNSKI 4 18.15,21.15; vr madi ook 12.45, 15.30: The Rock TUSCHlNSKI 5 18.45,21.30; do vr madi ook, 13,15, 16.00: Jude DE UITKIJK (020) 6237460 18.00, 20.00, 22.00; zo ook 14.00, 16.00: Chacun Cherche Son Chat ILMS DEN HAAG ABVLON 1 tel. 070-3471656, last Centraal Station. Cable Guy 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. iBYLON 2 LeHuitieme Joural., dag. 18.45, 21.30; do vr ma di óók 13.15, 16,00. Lang leve de koningin za zo wo 13.15, 16.00. ABYLON 3 Fargo 16 jr., dag. 18.45, 21.30; do vr ma di óók 13.15, 16,00. James and the Giant Peach al., za wo 13.15, 16.00. ETROPOLE 1 tel. 070-3456756, 45iprnegielaan 16. The Nutty Professor al., dag. 13.15,16.00,18.45,21.30. rl* ETROPOLE 2 Independence Day 12 jr., dag. ,r 12.15, 15.15, 18.15,21.15. ETROPOLE. Twister 12 jr., dag. 13.15, 16.00, ,n 45, 2i.30. ETROPOLE 4 Tin Cup al., dag. 18.45, 21.30; do vrmadi óók 13.15, 16.00. AGoofy Movie al., za zo wo 13.15, 16.00 (Ned. versie). ETROPOLE 5 Atimetokill 16 jr., dag. 18.15, 21.15; do vr ma di óók 12.15, 15.15. Toy Story al., za zo wo 13.15, 16.00 (Ned. versie). Bral ITHÉ Scheveningen Kurhausweg tel: 070-3515738, reserveren tel: 0-3515778. Sleepers 16 jr., dag. 12.00, '15.00, 18.00, 21.00. Naarde klote! 16 jr., dag. 15.30, 18.50,21.30. Cable Guy 12 jr., dag 13.30, 15.50, 18.30, 21.20; za zoóók 11.10. The Fan 12 jr., dag. 16.00, 18.40, 21.40; do vr ma di óók 13.40. Escape from L.A. 16 jr., dag. 16.50, 19.10, 22.00; do vrmadi óók 11.40, 14.30. Chain Reaction 16 jr., dag. 16.30, 19.00, 21.50; do vr ma di óók 13.50. 20. Succes lijkt verzekerd voor langverwachte house-film Independence Day 12 jr., dag. 12.10, 15.10, 18.10, 21.10. The Nutty Professor al., dag. 11.50, 14.00., 16.10, 18.20, 20.30,22.40. Tin Cup al., dag. 12.40. The Movie al., za zo wo 12.30, 14.30; za zo óók 10.30. A Goofy Movie a I., za zo wo 12.50, 14.50; za zo óók 10.50. Toy Story al., za zo wo 13.50; za zo óók 11.40 (Ned. versie). HAAGS FILMHUIS tel: 070- 3656030, Spui 191. Beautiful Thing 16 jr., dag. 19.15, 21.45; zo wo oók 16.15. Zero Kelvin 16 jr., dag. 22.15. Fatal Reaction 16 jr., zo t/m wo 18.45; zo óók 14.00. Chacun Cherche Son Chat 16 jr., dag. 20.30; do t/m za óók 18.45; zo wo óók 16.15. Breaking the Waves 16 jr., vr za 18.45; zowo óók 14.00. De grote stilte 16 jr., zo di wo 19.15,; wo óók 14.00. Film vriendschap: Ik, de slecht ste aller vrouwen 16 jr., ma 19.30. James and the Giant Peach al., zo wo 14.00. TUSCHlNSKI tel.info 070- 3609282, kassa 070-3655660, Buitenhof 20. Sleepers 16 jr., dag. 12.20, 15.20, 18.20, 21.20. Naar de klote! 16 jr., dag. 12.00, 14.20, 16.40, 19.00,21.40. The Fan 12 jr., dag. 12.00, 16.55, 19.20,21.50. Chain Reaction 16 jr., dag. 12.10, 17.05, 19.30, 22.00; do vrmadi óók 14.40. The Nutty Professor al., dag. 12.50, 15.10, 17.30, 19.50, 22.10. Independence Day 12 jr., dag. 15.30, 18.30, 21.30; do vr madi óók 12.30. Four Weddings and a funeral al., dag. 14.30. A Goofy Movie al., za zo wo 14.50 (Ned. versie). Babe, een Buitengewone Big al., za zo wo 13.30 (Ned. gesproken). House zaait verdeling. In de muziek, waar de snoeiharde dancebeats voor een nieuwe generatiekloof hebben ge zorgd. En wellicht straks ook in de bioscoop, waar Naar de Klote! de meningen ver uiteen zal drijven. Of je gaat voor Ian Kerkhofs beeld- en geluidsorkaan, of je wendt je er vol onbegrip van af. Maar hoe dan ook, onberoerd laat de film niemand en dat is meer dan je van de doorsnee Nederlandse speelfilm kunt zeggen. FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL i. Lido 4, Leiden; Euro Cinema 1, Alphen a/d Rijn; Tuschinski 2, Den Haag, Pathé 4, Scheveningen. Naar de Klote! Te z Zelf beweert Ian Kerkhof, een undergroundregisseur die met zijn werk graag controverses oproept, dat Naar de Kloteal leen bedoeld is voor de kids uit de house-scene. Met een 'boven de dertig is bejaard', gooit hij de knuppel in het hoederhok, er gemakshalve aan voorbij gaand dat hij zelf dan ook de pen sioengerechtigde leeftijd nadert. En op het eerste gezicht (en vooral gehoor) heeft de film dertig-plussers weinig te bie den. Dit is een momentopname van het uitgaansleven anno 1996, waarvan de muziek, kle ding, taal en drugsgebruik een compleet eigen cultuur zijn gaan vormen. Kerkhof opent de film veelzeggend met een scène met de twee hoofdrolspelers die gezamelijk ecstacy slikken. Wat volgt is nog het best te om schrijven als één lange trip. Het verhaal van Naar de Klo te! ('uit je dak' in house-termen) is nog het minst interessante as pect van de film. Tieners Jacky en Martijn (Fem van den Elzen en Tygo Gernandt) verruilen Tilburg voor Amsterdam, waar ze aansluiting vinden bij de house-scene. Zij verkoopt pad destoelen, hij is meer een stevi ge blower. Via de louche dealer JP (Hugo Metsers III) gaat Jacky ecstasy verkopen, zeer tegen de zin van Martijn in. Bijna mora listisch volgt Kerkhof Jackys neerwaartse spiraal en ook de tweede verhaallijn hebben we vaker gezien. Hierin wordt de gevierde deejay Cowboy (Thom Hoffman) uit het zadel gestoten door twee ambitieuze zangeres sen. Hoffman is overtuigend in de weinig eervolle rol van ver moeide veteraan en ook de niet-professionele spelers in Naar de Klote! maken indruk door hun enthousiasme. Maar de werkelijke waarde van de film ligt niet in het ver haal. Zo schetsmatig als het plot wordt uitgewerkt, zo overtui gend komt de house-scene zelf tot leven. Coffeeshop of disco theek; gabbers of ravers; de blo wers, de slikkers, de hakkers en de tikkers: Kerkhof filmt ze als een insider en niet als een ob servator. Twee jaar dook hij on der in de housewereld om met de kennis die hij vergaarde een film te maken die zo gedetail leerd een subcultuur toont dat je soms het idee hebt dat je naar documentaire zit te kijken. Wel een spectaculaire docu mentaire, want als filmer heeft Kerkhof enorme risico's durven nemen. Naar de Klote! werd gedraaid met handzame digitale videoca mera's waarmee zonder pro- Thom Hoffman als dj op z'n retour in Naar de Klote! bleem tot in de donkerste plee van de meest obscure club ge filmd kon worden. De zo ver kregen digitale beelden bewerk te hij vervolgens met de compu ter, waarbij kleuren werden ver anderd, bewegingen werden ge manipuleerd en allerhande vi suele effecten werden toege voegd. Dat de muziekband voor negentig procent gevuld is met stampende house ligt voor de hand, maar Kerkhof weet zelfs aan een leek de grote verschil len tussen techno, mellow en keiharde gabberhouse duidelijk te maken. Vooral in de vele op windende party-scènes smelten beeld en geluid samen tot een onlosmakelijk geheel en krijgt de film een bijna abstracte kwa liteit. Op die momenten slaagt Kerkhof erin om zonder woor den duidelijk te maken waarom house de populairste vorm van uitgaan is geworden. Ik twijfel er dan ook niet aan dat de film net zo geliefd zal worden. Jim Carrey van hysterische clown tot gevaarlijkse psycho FILM RECENSIE Jim Carrey: een lijf als van een gigantische spastische langpootmug, een bek die trekt met een gebit zonder eind en ogen waar je drie kanten tegelijk mee kunt opkijken. STAN LAPINSKI The Cable Guy. Te zien; Euro Cinema 4, Alphen a/d Rijn; Babyion 1, Den Haag; Pathe2, Scheveningen. The Cable Guy (regie Ben Stiller) is de nieuwste komedie rond Jim Carrey. Wie deze komiek kent van films als Ace Ventura, Dumb and Dumber en The Mask weet wat hij kan verwachten; een lijf als van een gigantische spastische lang pootmug, een bek die trekt met een gebit zonder eind en ogen waar je drie kanten tegelijk mee kunt opkij ken. Daarom wordt hij ook wel Mr- Funny Face genoemd. Maar anders dan in zijn meeste andere films gaat hij hier niet met de film aan de haal. The Cable Guy is een wrange komedie waarvan het verhaal tamelijk even wichtig in elkaar zit, en Carrey speelt een karakter dat al is het op klucht- niveau raadselachtig genoeg is om tot het eind te blijven boeien. Deze 'cable guy', een vent die bij de mensen Üiuis de kabeltelevisie aansluit, is een man zon der echte identiteit. Hij is dat zien we in een flashback opgegroeid voor de buis, terwijl zijn moeder de bloemetjes buitenzet. Alles wat hij van de wereld weet, heeft hij van oude tv-series die hij uit zijn hoofd kent. Hij mist maar één ding, een echte vriend, om alles let wel: alles mee te delen. Wie zo stom is er op in te gaan is nog niet jarig, dat zien we aan de lotgevallen van Steven (Mat thew Broderick), die tijdelijk gescheiden leeft van zijn vriendin Robin (Leslie Mann) en in zijn nieu- Wie vrienden wordt met de 'cable guy' is nog niet jarig we appartement op de kabel wordt aangesloten door Carrey: óók op alle zenders waar hij geen recht op heeft. Nu zijn we vrienden, zegt Carrey. En vanaf dat moment is het gedaan met het pri- véleven van Steven. Hij sleept zijn nieuwe 'vriend' mee naar zijn geheime domein, een enorme schotelantenne. Hij bezorgt hem ongevraagd een hoer. Hij geeft hem aan oude tv-series ontleende tips om Robin te heroveren (die nog lijken te wer ken ook). Als Robin toch vreemd dreigt te gaan molesteert hij op gruwelijke wijze haar nieuwe amant. En als Steven ge noeg van hem heeft, manipuleert Car rey hem de gevangenis in, palmt hij Robin in en ontvoert hij haar naar de top van zijn reuzen-antennemast. De film begint als een ouderwetse Carrey-klucht maar ontwikkelt zich gaandeweg in een enigszins wrange richting, waarin onze hysterische clown zich ontpopt tot een regelrech te gevaarlijke psycho maar met verrassend veel menselijke kantjes. Dit zou weieens het eerste Carrey-ka- rakter kunnen zijn waarmee het mogelijk is je enigszins te identificeren. Dat neemt niet weg dat er voor genoeg scènes is gezorgd waarin Carrey als vanouds uit zijn bol kan gaan. De geestigste speelt in het zogeheten Medieval Times Restaurant. Dat bestaat werkelijk, het ligt in de buurt van Disneyland. De tafeltjes zijn er gerangschikt op tribunes rondom een groot toer- nooiveld, waar middeleeuwse ridders elkaar al dan niet te paard met lans of zwaard te lijf gaan. Het laat zich raden dat je niet lang hoeft te wach ten, of Carrey staat daar in" te hakken op zijn nieuwe vriend en vice versa, beiden gehuld in maliënkolder en harnas. En reken maar dat het er hard a Oscarkansen voor prestigefilm Sleepers vooral op acteervlak FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Sleepers. Te zien; Amsterdam: Kriterion 1 en Tuschinski 1; Den Haag: Tuschinski 1, Leiden: Lido 1Scheveningen: Pathé 8. Gevoelsmatig staan kindermis handeling en sexueel misbruik hoger op de schaal van misda den dan mijneed, afpersing en zelfs geweldpleging. Vandaar dat in een film als Sleepers zwa re criminelen plots good guys kunnen worden wanneer ze eensgezind proberen een groot onrecht te bestrijden. Het doel: twee gangsters vrij krijgen die terecht staan voor de moord op hun vroegere cipier uit een jon gensinternaat. Hell's Kitchen, 1966. In de Ierse achterbuurt van New York groeien de veertienjarige Loren zo en zijn vrienden Michael, John en Tommy op in de scha duw van de georganiseerde misdaad die de wijk beheerst. Ze verlenen hand- en spandien sten voor lokale gangster King Benny (Vittorio Gassman) ter wijl de jeugdige kapelaan father Bobby (Robert de Niro) ze op het rechte pad probeert te hou den. Tevergeefs. Een betrekke lijk onschuldige diefstal loopt gruwelijk uit de hand en een voorbijganger raakt zwaar ge wond. De vier worden elk ver oordeeld tot één jaar tucht school, uit te zitten in Wilkinson Home for Boys. Hier worden de jongens onderworpen aan een keihard regime overdag plus de systematische ontucht van en- kele bewaarders als 's avonds de lichten uitgaan. Gebroken verlaten de vier na twaalf maanden de tuchtschool, waarna ze elkaar uit het oog verliezen. John en Tommy wor den beruchte gangsters in Hells Kitchen. Als ze vijftien jaar later oud-bewaker Noles (Kevin Ba con) in hun stamkroeg aantref fen, schieten ze hem zonder pardon overhoop. Michael (Brad Pitt) is inmiddels open baar aanklager en neemt de moordzaak op zich. Hij beseft dat John en Tommy'allleen een kans hebben als hun tehuis ver leden bij het proces betrokken wordt. Gezien de reputatie van ijskoude criminelen die de twee verworven hebben zal niemand echter deze vorm van verdedi ging geloven. Tenzij de waar heid via een omweg bekend wordt. Hier komt Lorenzo (Jason Patric), inmiddels jour nalist, om de hoek kijken. Het verhaal van Sleepers is zo meeslepend en dramatisch dat alleen een absolute kruk hier een matige film van had kun nen maken. Alles zit erin: groot onrecht, hartverwarmende soli dariteit, een gewiekste samen zwering en het is allemaal nog echt gebeurd ook. Met een cast om van te watertanden plus een verzameling talent achter de ca mera is Sleepers dan ook een prima film geworden. Maar toch ook een gemiste kans. Barry Levinson vertrouw de kennelijk niet op de zeg gingskracht van het verhaal en komt met allerlei kunstgrepen om het drama nog wat op te peppen. Opzichtige flashbacks van de verkrachtingen, muziek die geen minuut zwijgt en plechtstatige dialogen nemen veel van de natuurlijke kracht van het verhaal weg. Het begin is nog veelbelovend, Levinson zet het leven in de Kitchen neer met dezelfde schwung waarmee Scorsese zijn Goodfellas intro duceerde. Eenmaal in de gevan genis beland, verdwijnt de Kruimeldiefjes in Hell's Kitchen; Robert de Niro in Sleepers met enkele tuchtschooljongetjes speelsheid uit de film en zijn Kinney als een meeloper die wel het voornamelijk nog de acteer- wroeging heeft over zijn daden, prestaties die indruk maken. De Niro en Pitt verrassen niet, Bacon bijvoorbeeld, als de vol- maar Dustin Hoffmans portret- strekt gewetenloze Noles. Of de tering van een pijnlijk afgeta- genuanceerde rol van Terry kende advocaat is weer precies goed getroffen. Als Sleepers Os cars gaat winnen, en daar zijn de makers van overtuigd, zal het toch vooral in die categorie moeten gebeuren. a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 11