Het circus gaat door Fred Butter is weer thuis 'Th •dere avond ligt momen teel een andere Nederlandse oncertzaal aan haar voeten. Marianne Faithfull voert in emmig zwart- wit de liederen van Kurt Weill en Bertolt hecht uit. Surabaya Johnny, Pirate Jenny, Alabama Song, lack the Knife. Onvergetelijke muziek, onverwoestbare innen, komend uit de mond an een vrouw wier loopbaan 10 onschuldig begon met As 3fears Go By. Deze week gaan haar gedachten echter 'iiermijdelijk terug naar 1968 als gevolg van de zienharende uitgave van het iRock 'n'Roll Circus, verloren gewaande audio-visuele linden van een orgie aan het hof dat zij samen metMick igger als voorlopers van Lady !i Prince Charles er in 1968 op nahielden. door JOHN OOMKES ZATERDAG 9 NOVEMBER 1996 hebben. Er is niets veranderd. De erven- Weill, het Kurt Weill Institute, ze hebben een prachtgebouw in Philadelphia, zitten mij al tien jaar dwars. Ik zou graag de Seven Deadly Sins opnemen, maar ze vragen een honorari um van 25.000 dollar. Aan mij, aan iemand die ze aanvankelijk als slet betitelden! Er is geen platenmaatschappij die zo aan een pro- duktie begint. Mag ik ondertussen een plaatje opzetten? Dit is een geweldige doos met historische op namen van onze toneelschrijver Neil Co ward, zo Brits, zo homoseksueel en zo dandy als maar mogelijk is. Een smiecht en dus ligt hij mij bijzonder. Zijn jouw ogen goed ge noeg om even uit te zoeken in welk nummer hij een vreemde vrouw het hof maakt? Ik ben straks in april klaar met dit Weill- project en dan heb ik wel even genoeg van zijn 20 Century Blues. Na een forse vakantie wil ik er dan met de vooroorlogse music-hall- liedjes van Coward tegenaan. Ik wil Pete Townshend vragen om er een ouverture bij te schrijven en te helpen bij de productie. Hij heeft musicals/opera's als Tommy en Qua- drophenia op zijn naam staan. Moet kunnen, niet? Ja, ik ben een ondeugende oudere vtouw aan het worden... Zou 't niet te ver gaan om Paul McCartney te vragen om de in strumentatie voor zo'n Coward-project te doen? De violen en zo? En Pete zou 'm kun nen vragen, niet? Nee, niet gemeen doen over Paulie... Linda heeft kanker. Ik mag 'm...sillyfucker. Paul heeft hetzelfde met John Lennon als ik met Mick. Hij wil niet dat jij over het on derwerp begint. Het is te persoonlijk en af en toe te pijnlijk. Als hij het zegt, is 't goed. Be grijp ik. Maar als je het wel doet, komt het uit het hart. Ik ben met kerstmis 2000 54 jaar. Jong ei genlijk. Maar ik weet niet of ik 't zal halen. Er is een belangrijke reden om mijn best te doen om er dan nog te zijn. Oscar. Mijn kleinzoon van drie. Een fantastisch kind. In de regel houd ik niet zo van kinderen, maar deze heeft mijn hart gestolen. Zonder hem zou 't me niet kunnen schelen of ik er wel of niet zou uitstappen. Niet dat ik in staat ben de hand aan mezelf te slaan, hoor. Maar bij wijze van spreken. Over een jaar of vijf of tien, schreef ik in mijn autobiografie, heb ik mijn missie hier beneden wel voltooid. Maar nu Oscar hier rondloopt, moet ik hem zien opgroeien. Zijn vader, Nicholas, mijn zoon, haat me. Oscar weet nog niet wat hij waarvan moet vinden. Voor zijn vader ben ik de verpersoon lijking van alle slechts, een moeder die haar man, Nicholas' vader opgaf voor Mick Jagger. Oscar lacht alleen maar naar me, lacht me toe, schenkt me vertrouwen. Misschien mag hij, als hij wat ouder is, wel bij mij logeren. Of Nicholas en ik via Oscar de kloof kunnen overbrengen? Ik weet 't niet. Ik heb 't gevoel dat hij nooit zal kunnen vergeven dat ik zo stoned was in die tijd dat ik een nanny in huurde om voor hem te zorgen. Zelf was ik te ver heen. Goddank dat ik iemand inhuurde; anders had Nicholas het niet overleefd. Als ik de situatie kritisch overzie, dan weet ik dat het misschien nog wel twintig jaar zal duren, voordat we aan elkaar kunnen wen nen. Toen ik halverwege de jaren zeventig eindelijk clean werd, is het heel even koek en ei geweest. Maar hij is een patriarchale, on buigzame man, maar ik...(huilt zachtjes).. sorry, het is een moeilijke tijd. Nicholas' ver jaardag komt eraan en ik heb besloten hem even niks te sturen. Ach, ik zit hier nu in Ne derland, op tournee en ik ben pas 14 decem ber weer thuis. Ik kan ook niets doen. Ja, ik stuur Oscar iedere dag een ansicht. Sorry, ik moet nu even om mezelf lachen. Oscar is dus de ene reden waarom ik de 21ste eeuw wil zien. De andere is, dat ik denk dat aan de andere kant van 2000 het geluk op me wacht. The Holy Grail - de heilige schaal. Ik denk dat ik weet wat die voor me in petto heeft." De Weill-interpretaties van Marianne Faith- fall zijn te vinden op de cd 20 Century Blues. Ook The Rolling Stones Rock and Roll Circus is nu op cd verkrijgbaar. De verkoopvideo komt binnenkort in de handel. Marianne Faithfull: „Het gaat me goed." foto paul bergen Marianne ;)i I Faithfull stoomt op naar Het Geluk vil. 't Kon me niet schelen dat hij er kwabbe- rig-vet uitzag, maar dat ongelukkige smoel tje....! Het hele feest staat in mijn geest gegrift als een afgrijselijke gebeurtenis. Hoewel, Mick gedroeg zich voorkomend. Ik zie nu hoe hij probeerde me een kans te geven wat voor het publiek te zingen. Ik zag er uit als een prin ses, die door hem in de watten moest worden gelegd. Maar wat wil je? Hij had net weken lang op een filmset doorgebracht voor de op namen van Performance, een schelmenfilm. Ik had net een kind verloren. Anita Pallen- berg, de vriendin van eerst Brian, later Keith, deed 't met Mick. Ik zag aankomen hoe het met Brian zou aflopen; het was'een nacht merrie. En iedereen was hartstikke stoned van de heroïne. Het was eigenlijk allemaal heel satanisch. (Zucht) Kun je me de video niet even uitle nen? Ik heb 'm al gezien, maar ik moet 'm weer zien en nog eens bekijken. De leden van The Who waren behoorlijk clean die dag, ze zongen als engeltjes. John Lennon ook. Ze hadden gezien dat er een filmploeg aanwezig was gedurende het optreden. Ze besloten om alles van hun kleren af te laten glijden en ge woon hun kunstje op te voeren. Direct na hun optredens vertrokken ze. Ze waren niet bij het orgietje na afloop. Ze hadden mis schien een beetje coke gebruikt, maar waren er bij lange na niet zo erg aan toe als wij. Ha! Misschien sloeg de naam van het eve nement achteraf gezien wel op ons eigen lie derlijke gedrag. Dit was nou het circus waar de rock 'n' roll toe had geleid. En dat circus gaat tot op de dag van vandaag door. Natuur lijk wel. Alleen zijn de hoofdrolspelers ande ren. En het is natuurlijk toch anders. Natuur lijk, de grandeur is weg. Als je John Lemion, Eric Clapton, Keith Richard et al samen een blues laat spelen - en dat kunnen ze - dan heb je wat bijzonders. Ik weet nog dat Clap ton tegen Yoko aanhikte, maar omdat Len non erbij was zonder mopperen zijn taak uit voerde. Je hebt nu bands als Oasis en zangeressen als Polly Jean Harvey als toonaangevende sterren. Ik stuur af en toe mijn secondant Barry naar hun optredens toe; je moet toch weten wat de concurrentie aan het doen is. Ik kan zelf zo'n confrontatie niet aan. Mijn lui tenant kwam schouderophalend terug van P.J. Harvey. En, zei ik, en? En hij zei: ik had het gevoel dat ik zat toe te kijken hoe verf op droogt. Dat heb je ook met zo'n band Oasis. Alsof je zit toe te kijken hoe de voorkamer wordt behangen. Er gebeurt niks, geen show. Alleen bij Kurt Cobain had ik het gevoel dat er een waardevolle jonge artiest verloren ging- Ik loop nu tegen de vijftig. Het gaat me goed, even afgezien van de twee zware valpartijen, vorige week in Brugge en Ham burg. Ik loop als een oud wijf hier bij jou rond. Wacht, ik steek even mijn kop onder de kraan. Anders krijg je het idee dat ik er altijd uitzie als Pirate Jenny. Ik ben wel precies zoals de verlopen vrouw die Brecht beschrijft, maar ik hoef er toch niet zo uit te zien? Dat is een leuke: De Gevallen Vrouw. Had ik nog niet gehoord. In Brugge viel ik van de Bühne omdat de spot van opzij kwam en je het einde van het podium niet kon zien. Ik was net middenin The Alabama Song - 'Oh take me to the next Whisky Bar' - bezig. Ik had blauwe, nee paarse plekken van onderin mijn rug tot aan mijn knie. In Hamburg ge beurde het later die week opnieuw. Weer een te klein podium, weer de passen niet uitge teld, weer me laten meeslepen door mijn geestdrift voor Weil. Ik ben al heel lang geobsedeerd door hem. De goot, de zelfkant, de gelegenheid om je gevoelens extravert uit te dragen. De klassie ke wereld moest er toen niet echt veel van 1 en paar jaar terug schreef Pete I J Townshend van The Who mij een brief. Hij werkte als redac teur bij uitgeverij Faber Faber. Hij vroeg me mijn herinneringen op te schrijven - als ik daartoe tenminste in staat was - aan de da gen dat Mick Jagger het Rolling Stones Rock and Roll Circus organiseerde: 11 en 12 de cember 1968. Ik kon het niet. Het eve nement wordt niet eens genoemd in mijn autobiografie. Ik moet er eigen lijk ook niet over praten. Pete Townshend heeft jarenlang de tapes van het festival bewaard. En nu zijn ze dan alsnog uitgebracht. Ik ben er speciaal voor naar het Filmfestival van New York geweest. Pete heeft mijn aan deel - ik zing er zwaar stoned een liedje - weten te redden. Maar het mooist vond ik achteraf de optredens van The Who en John Lennon, en de conversatie tussen Mick en John. En de hele entourage. Een voorstelling aangekleed als een circusvoorstelling, de bes te artiesten, en Mick als spreekstalmeester. Ik stond tijdens dat evenement op het punt af te knappen, in psychose te raken, zo door gedraaid moet ik toen zijn geweest. Ik was er niet echt zelf bij. Nu kan ik alsnog zien dat het evenement meer voorstelde dan een spookachtige herinnering. Mick Jagger Keith Richards die Yoko Ono vragen op te treden. Dat werd toen als uiterst radicaal ge zien. Ono was een beeldend kunstenares, geen zangeres. Het klinkt ook niet goed, maar dat is 't punt nooit geweest bij Yoko. Ik heb nooit over die dagen gepraat, ook niet naderhand met Mick of Pete. Maar er is veel tijd overheen gegaan en nu hoor je men sen zeggen dat die show historische beteke nis had. Dat gaat zelfs voor de details op. Het was Brian Jones' laatste optreden met de Sto nes. Hij zag er niet gelukkig uit. Voor percus sionist spelen tijdens Sympathy for The De- let leek er op dat Fred Butter 1 iet Cats in Carré zijn carrière foor gezien zou houden. Maar na zijn comeback met een oofdrol in La Cage aux Folies, ]orig jaar, treedt hij opnieuw nadrukkelijk naar voren. Hij staat - zingend, dansend, lij acterend, tappend - in de theaterversie van de musicalfilm Singin'In The Rain. ,,Een echte uitdaging. Singin' in the Rain is een complete musicalrol. Ik ben weer thuis. ■smwrn-iULUJ.— In Singin' in the Rain, is Fred Butter de ster in een overwegend jonge ploeg die wordt geleid door de al even jonge producent Mark Vijn. „Een groep vol talent", oordeelt Butter. ,,Ik wist echt niet dat er te genwoordig zo veel goed opgeleide mensen in Nederland rondlopen. Ook de choreografe, Leslie Gray, is nog zo jong. Maar wat een ervaring al. En het is een zegen dat ze Amerikaanse is. Ze brengt uit haar theatercultuur een enorme spirit mee. Als we in Nederland zo'n typisch Amerikaans showdansje doen, kijken wij altijd een beetje verontschudigend de zaal in. Zo van: zie ons nou eens gek doen. Maar dankzij haar begrij pen we dat het helemaal niet gek is, dat het goed entertainment is." Bovendien spreekt ze uitstekend Neder lands, zodat zij begrijpt wat Fred Florusse met zijn spelregie wil bereiken. Je kunt mer ken dat hij uit het cabaret komt. Hij is enorm gespitst op de tekst; erg belangrijk bij deze musical, die vol zit met humor. Dit is voor mij dan ook de eerste musical waarbij wordt gewerkt op timing, op het ritme van een tekst. Wij spelen heel gericht op het publiek. Houden rekening met reacties uit de zaal. Anders dan bij musicals als Miss Saigon en Les Misérables, waar je eigenlijk geen enkele ruimte hebt om af te wijken van de regie. Daarom geloof ik dat dit een warme voorstel ling wordt. Ook qua aankleding, want die is helemaal in de stijl van de jaren twintig. Het wordt een stijlstuk, dat je als publiek het ouderwetse goede gevoel moet geven dat je mag lachen en genieten. Een simpel verhaal, een histori sche basis, maar vooral entertainment. Een dansmusical en komedie tegelijk, waarvan je na afloop denkt: heerlijk dat ik dit heb ge zien." Toen Fred Butter in 1992 aan de laatste se rie voorstellingen van Cats begon, voorspelde hij dat dit ook zijn laatste zware dansrol in dit genre zou zijn. „Ik geef toe dat ik al een beetje op Heintje Davids begin te lijken, maar ik voelde toen dat mijn lichaam niet meer wilde. Dansen op dat niveau is top sport. En daarbij werd het tijd dat ik mijn pri- vé-leven op orde bracht." „Ik was 35 en vijftien jaar had alleen mijn carrière voorop gestaan. Hoofdrollen in Bar- num en Sweet Charity, meer dan duizend keer Cats in Nederland en Duitsland. Ik was gewoon toe aan een periode van bezinning. Ik wilde genieten van een goed nest, van een goed thuis. Met mijn partner ben ik een an tiekzaak begonnen en daar hebben we sa men veel plezier aan beleefd. Tussendoor sprak ik nog wel stemmetjes in bij allerlei tekenfilms en speelde ik in filmpjes voor de 'Aso-show' van de KRO. Maar na twee jaar begon ik het theater te missen. Ik deed auditie voor La Cage aux Folies. Een kleine rol om het weer te proberen, dat leek me wel wat. En dan samenwerken met Ram ses Shaffy en Jacco van Renesse, met Shireen Stroker als regisseuse. Maar een paar weken voor de première werd Ramses Shaffy ziek en moest ik zijn hoofdrol naast Jacco overne men." Die voorstelling kwam tot stand onder een slecht gesternte, maar qua werk was het toch een mooie tijd: „Vaak denk je na een seizoen: het is nu wel mooi zo. Maar we hadden nog lang kunnen doorgaan. We hebben er abso luut niet uit gehaald wat erin zat. Met ver driet ben ik er weggegaan. Het was geen werk, maar lekker zingen en acteren. Boven dien stond mijn carrière niet meer op de eer- - ste plaats. Nog steeds niet meer trouwens. Ik kan nu relativeren en sinds ik het werk niet meer najaag, komt het opeens naar me toe. Ik word gevraagd Singin' in the Rain speelt zich af in filmwe reld van de jaren twintig en dus zitten er brokjes cinema in verwerkt. „Vooral de stom me filmfragmenten die we hebben opgeno men bij een ruïne waren heerlijk om te spe len; prachtig, al die grote gebaren. We had den daar weinig moeite mee door de ballet achtergrond die we allemaal hebben; dat geeft je bewegingen toch iets natuurlijks. Je ziet opeens ook hoe anders er tegen woordig film wordt gemaakt. Toen was de camera nog je publiek. Zie hoe vaak Laurel en Hardy in de camera kijken om contact te maken met hun publiek. Nu is de camera een instrument dat registreert. Hoewel de show is gebaseerd op de thea terproductie, wordt er angstvallig gekeken naar de bron, de film. Zo wordt de acrobati sche dansrol van Cosmo Brown afwisselend gespeeld door Michiel Verkoren en Jan Goosens, die al maanden trainen bij de Am sterdamse Academie voor Lichamelijke Oefe ning. „De film, daar hebben we enormveel steun aan. Die willen we zo dicht mogelijk benaderen. Bijna alle dansen zijn aan de film ontleend. Ook de regenscène. We hebben die laatst aan een groep theaterdirecties laten zien. Een vuurproef. Ik danste op de toneel vloer, terwijl op een scherm daarboven de filmscène met Gene Kelly was te zien. En.... ik ben geslaagd. Maar beter dan Kelly kun je nooit worden. Hij blijft natuurlijk hèt voor beeld." Singin' in the Rain; o.a. te zien: Delft (try- out), Theater de Veste, 20 nov. Rotterdam (première), Luxor Theater, 26 nov. Zoeter- meer, Stadstheater 5 en 6 dec. Beverwijk, De Nieuwe Slof, 25 en 26 jan. Rijswijkse Schouwburg, 14 en 15 maart. Haarlem, Stadsschouburg 18 en 19 april.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 35