'We kunnen niet zomaar vergeten wat er is gebeurd Onze stem is een cadeautje van God' Leiden Regio Kerk Samenleving ZATERDAG 9 NOVEMBER 1996 CHEF HANSJACOBS,071-5356414, PLV.-CHEF RUDOLF KLEUN, 071-j Marokkaanse gemeenschap zit in de maag met 'Lusthoflaan Vervolg van voorpagina Ze rookten de vredespijp afgelopen week, enkele verontruste bewoners uit de Lusthoflaan, en de Marokkaanse jongeren die daar geregeld op straat bivakkeren. Hevig geschrokken van de vechtpartij waarbij twee buitenlandse jongens gewond waren geraakt die er niets mee te maken hadden. Ze toonden zich uiteindelijk van goede wil en spraken af samen te zoeken naar een oplossing van de problemen die inmiddels al jaren spelen. Want de bewoners ergeren zich herhaaldelijk aan de overlast die de jongeren veroorzaken. En de jongeren voelen zich op hun beurt bij vlagen gediscrimineerd door de bewoners. Toch is niet iedereen binnen de Marokkaanse gemeenschap enthousiast over deze dialoog. „De discussie heeft weinig zin als de ouders van de jongeren er niet bij betrokken worden", zegt M. Sayem van de Stichting Marokkaanse Unie Moultaka, die zich onder meer inzet voor de integratie, emancipatie, inspraak en participatie van de Marokkaanse /Arabische gemeenschap in Leiden en omstreken. „De daders moeten eerst gestraft worden", zeggen sommige jongeren. „Anders straffen we ze zelf. We kunnen niet zomaar vergeten wat er is gebeurd." „Die vechtpartij was geen incident." M. Sayem zegt het met grote bezorgdheid in zijn stem, maar heel gedecideerd. „Het was niet een uit de hand gelopen actie van een paar buurtbewoners die boos waren. Nee, het was een actie met voor bedachten rade. Eind vorige week werden wij opgebeld. Iemand zei: 'jullie kinderen moeten vrpeg naar bed, anders gebeurt er wat.' Wij hadden toen zoiets van: wat goed dat u ons daar attent op maakt, dat u ons wilt helpen. En we vroegen: wat is uw naam en telefoonnummer? Toen werd er neergelegd. Dat vonden we vreemd. Maar pas na die vechtpartij be grepen we dat dat telefoontje een waar schuwing was." Het woord discriminatie wil hij niet in de mond nemen, laat staan het woord racis me. Hoe je het noemt, vindt hij niet be langrijk. Maar het telefoontje maakt vol gens hem wel duidelijk dat de tegenstel lingen tussen de Marokkaanse jongeren en de buurt - ook al was <jje vechtpartij een actie van een paar heethoofden en niet van alle bewoners - niet in een paar gesprekken zullen worden weggewerkt. Zeker als de Marokkaanse ouders niet zullen worden betrokken bij de gesprek ken. Sayem: „De ouders mag je niet uit schakelen. Binnen onze gemeenschap zijn de emoties hoog opgelopen. Wij la ten onze kinderen niet slaan, hoor je hier en daar. Het is nu zaak die discussie en die emoties te kanaliseren. Om te voorko men dat er wraak wordt genomen. Het probleem van de jongeren is ook een probleem van de ouders, benadrukt hij. „Zij weten zich geen raad met de situatie, met hun kinderen die steeds op het pleintje bij elkaar komen. De Marokkaan se cultuur is: een jongen moet leren op straat, daar moet hij door ervaring vol wassen worden. Men zegt: op straat word je een man. Alleen, in Marokko is de soci ale controle heel groot. Iedere oom, buur man en tante let op de jongens. Hier in Nederland is die sociale controle er niet. De ouders denken: ach, de gemeente, de Leidse Welzijnsorganisatie en de politie letten wel op ze. Maar dat gebeurt na tuurlijk niet genoeg. De Marokkaanse jongeren hier hebben te veel bewegings vrijheid. Die maken gebruik van het va cuum. Zo bestaat het risico dat ze afglij den, uiteindelijk crimineel worden." Daarvan is bij de jongeren op het pleintje geen sprake. Maar uiterst lastig zijn ze wel voor de buurtbewoners, dat geven ze ook toe tijdens het eerste voorzichtige ge sprek met een afvaardiging van de buurt bewoners, in buurthuis Het Spoortje. „Natuurlijk kan ik me wel voorstellen dat de mensen in de straat ons lastig vin den", zegt één van hen. „Omdat we soms schreeuwen. Lawaai maken. Maar als je met een hele groep bent is het heel moei lijkje mond te houden tegen elkaar." „Ja, we zijn lastig", zegt een ander. „Maar er worden ook verhalen over ons verteld die van geen kant kloppen. Die meisjes die laatst in de straat in elkaar zijn gesla gen. Dat hebben wij niet gedaan. Die pizzakoerier die laatst in de buurt is be roofd, die hebben wij ook niet gepakt. En hier is ook geen steekpartij in de groep geweest een tijdje terug. Alle rotzooi in de buurt wordt aan ons toegeschreven. Ook al heeft iemand anders het gedaan." Omdat ze door een paar buurtbewoners worden gediscrimineerd, zeggen ze. „Sommige mensen in de straat kijken soms zo raar naar ons. Die mensen vin den ons minder, ook al zeggen ze het niet. Dat voel je. Je maakt het ook mee met kleine kinderen. Die zeggen: ik mag niet met jullie spelen van mijn ouders. En er wordt af en toe ook wel wat gezegd. Rot op naar jullie eigen land. Dat heb ik wel een paar keer gehoord. Rot op naar waar jullie horen." Ze zijn wel blij dat een paar buurtbewo ners met ze willen praten om de proble men uit de wereld te helpen. „Al geloof ik niet dat we meteen vrienden zullen wor den", zegt één van hun. „Ik hoef ook niet aardig gevonden te worden", zegt een buurtbewoner. „Als we mekaar maar res pecteren. Als er nou wat is, als er irritaties zijn, kom dan naar mij toe." „Alsof de buurtbewoners die irrjtaties al lemaal kunnen wegnemen'.', zeggen som mige jongeren na afloop. „Het gaat erom dat de daders worden gestraft." „Anders straffen wij ze wel", zegt een ander. „Ik hoor niet bij die groep, maar ik voel me wel betrokken. Onze jongens zijn be laagd, begrijp je. De politie moet snel dui delijk zijn. Maar veel vertrouwen heb ik er niet in. Ze weten toch wie er gi heeft?" Een begrijpelijke reactie, laat polities lichter T. Stuifbergen weten. „Wijke die geluiden uit de Marokkaanse g meenschap ook. We snappen dat oc Maar echt, de zaak wordt op dit moi onderzocht. Om zo zeker mogelijk li Wettelijk is het zo dat je iemand niei keer kunt aanhouden voor hetzelfde Dus als je iemand aanhoudt moetje hoorlijk zeker zijn van je zaak. Kunj aanklachten niet hard maken, dang zo iemand voorgoed vrijuit. We gaai echt vanuit dat de dacjers gestraft zu worden." REDACTIE DICK VAN DER PLAS, 071 -5356481 Workshop black gospel in Katwijk Onder de witte gotische bogen van de hervormde Dorpskerk in Katwijk heeft het zelden zó geswingd als sinds Edith Kastelijn over de drempel stapte. Deze week geeft ze voor de derde maal een workshop black gospel, voor honderdvijftig enthousiaste maar dikwijls onervaren zangers en zangeressen. Het doel is niet alleen om kennis te maken met de wereld van de negro spirituals, maar ook om te getuigen van God. In de Dorpskerk staan honderdvijftig mensen ge reed, waarvan éénderde mannen, opgesteld in blokken: alten rechts, sopranen links, bassen en tenoren in het midden. Zaterdagavond moeten ze rijp zijn voor een slotconcert van eenentwinig nummers, nu kennen ze nog geen noot. Twee avonden en een middag hebben ze om daar iets aan te veranderen. Achter de piano neemt Edith Kastelijn nog een paar riedeltjes door met haar musici. Plotseling staat ze op en roept ze in de microfoon: „Okay, lied nummer drie: Praise Songs. Ga maar staan." Éénmaal zingt ze het voor: 'Real! real! Jesus is real to me!' Dan volgt de zaal. Schuchter, een beetje van stuk gebracht door de bruuske opening, met dunne stemmetjes. Edith vindt het niet voldoen de. „Wie zit er op een koor?" vraagt ze, na het openingsgebed. Een twintigtal handen gaat de lucht in. „Ik merk het. Jullie zingen te netjes." Ze doet voor hoe het wel moet. Niet: 'real, real.' Maar: 'REAL! RÊAL!' En nog een keer gaan ze. Black gospel, gezongen door 'whites'? .Nederlanders kunnen het best", bemoedigt Edith ..„Maar ze kunnen ook ongelooflijk ldetsen. Dat kan natuurlijk niet. Als er een vraag is, vraag het dan aan mij." Discipline is geen overbodige vereiste. Honderdvijftig man moet ze in het gelid zien te houden. Vol energie struint ze rond. Buik in, rug recht, vermaant ze één van haar pupillen. Van de ene partij naar de andere partij loopt ze, hen de juiste stem toe brullend. „Ik hou deze workshops alleen in plaatsen waarvan ik denk dat er daar behoefte aan is. Dat is mijn prioriteit. Vandaar dat ik al voor de derde keer in Katwijk sta. Als ze daar die swingende negers op TV zien, denken ze misschien: 'Wat dóen die? Dat is godslasterend!' Maar dat is het niet; ze beléven het, net als David. Bovendien, er staat nergens in de Bijbel datje zachtjes moet zingen." Tot vier jaar geleden was Edith verbonden aan de (inmiddels opgeheven) legerbasis Soesterberg, voor de Gospelservice van het Amerikaanse leger. Er was dringend behoefte aan een goedepianiste, en Edith was met haar muziekopleiding (12 jaar muziekschool, klassiek) „Bovendien, als Amerikaan ga je na twee of drie jaar weer weg, terwijl ik in Nederland woonde. Ik was dus altijd beschikbaar." In die tijd werd haar liefde voor klassieke muziek overwoekerd door die voor black gospel. Ze stond als choir director voor verschillende 'black choirs'. Gedurende de 14 jaar dat ze aan de basis verbonden was, werd ze uitgezonden door Europa, en bezocht ze ook legerbases met kerken in de Verenigde Staten. Ze zong samen met 'grote jongens' als Jessie Dixon en Richard Smalwood. „In alle bescheidenheid mag ik wel zeggen dat in zwarte kerken gewerkt moet hebben", zegt Edith. Want black gospel moet je goed doen, tot in de details. Neem de uitspraak van de Amerikaanse teksten. Tijdens de oefensessies spreekt ze de woorden duidelijk uit, met een vet Amerikaans accent. De zaal knerpt het haar na. Ook de Hollandse manier van zingen vergt enige correctie. „Nederlanders zijn gewend om zinnen lang aan te houden. Maar black gospel moet je staccato zingen." Korter, puntiger dus. De teksten van de nummers zijn opvallend kort. Edith: „Het geheim van black gospel is de herhaling. Je kunt niet van bovenaf beginnen, en dan de tekst naar beneden uitzingen. Je moet open staan voor het woord. Hoe vaker je 'Yes Lord, yes Lord' zingt, hoe meer het voor je gaat leven." En dat is de essentie van black gospel: zingen zoals je het voelt. „Een song kan 3 minuten duren, maar ook tien minuten, afhankelijk van hoe God het leidt. The Lord, He'll fix it." Het publiek dat op de workshops afkomt is overwegend gelovig, al geldt dat niet voor allemaal. „Iedereen is welkom", vertelt Edith. „Alleen krijg je dan dat ongelovigen moeten zingen: I love you Lord, en vervolgens denken: 'Ik weet niet wat ik eigenlijk zing.' Hopelijk groeit dat dan, en komen ze naar me toe om te zeggen 'Dit kan ik niet zingen'. Dan is het mijn taak om ze heel voorzichtig iets over Jezus uit te leggen. Er zijn zo in de loop der tijd verschillende mensen tot geloof gekomen. Edith Kastelijn (op de verhoging): „Onze stem is een kadootje van God." FOTO DICK HOGE- WONING Naarmate de sessie vordert komen haar pupillen steeds meer los, swingend en wiegend in de kerkbanken. Edith dirigeert haar pupillen vanaf een tafel, om goed zichbaar te zijn. Haar kleding draagt de beeltenis van de Amerikaanse vlag, zelfs haar sokken. Die voorliefde voor Amerika maakt haar echter niet bevooroordeeld. „In Nederland heerst het verkeerde beeld dat zwarten altijd mooi kunnen zingen. Dat is niet waar. Je hebt hele mooie stemmen, maar niet iedereen is getalenteerd." Edith eist volstrekte discipline. Geen gepraat, luid zingen zonder op je blaadje te kijken. Een cassetterecorder meenemen om je stem op te nemen, zodat je die thuis kunt oefenen. Toch werkt Edith is een volledig besef van afhankelijkheid van God. Het koor, want dat is het inmiddels geworden, zingt: 'I knóóów, He'll make a way!' Edith houdt haar publiek voor: „Inderdaad, Hij bereidt een weg. Ik kan dit niet, deze workshop. Jullie evenmin. Zonder zijn zegen kunnen we het niet." Haar muziek ziet ze nooit los van het geloof. Haar pupillen moeten nadenken bij wat ze zingen, want zo kunnen ze wat uitstralen naar het publiek, al is het maar door één enkel woord. „Je moet het zo zien: Onze stem is een cadeautje van God. Nu gaan we met z'n allen één groot cadeau teruggeven. En anderen mogen er natuurlijk van meegenieten." O L O F O LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma.t/m/vr.18.00-19.30uuren Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030 DIRECTIE B. M. Essenberg, G. P. Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, H. G, van der Post (adjunct) PUBLIC RELATIONS W. H. C. M. Steverink 071-5356356 OMBUDSMAN R. D. Paauw 071 -5356215 Tel. dag. 9.30 - 11.30 uur of per post. REDACTIE G.J, Visser, chefredactie nieuwsdienst/kunst J.M. Jacobs, chef red. Groot Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindredactie regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco Redactie: C Hoofdredactie: C ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17i 071- ABONNEMENTEN bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging i ken tot het automatisch afschrijver, abonnementsgeld, ontvangen 1,- per betaling. VERZENDING PER POST per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTE Voor mensen die moeilijk Ic hebben of blind zijn (of een andere dicap hebben), is een samenvatting regionale nieuws uit het Leidsch Da geluidscassette beschikbaar. Voor if 0886-482345 (Centrum voor Gesprol K E N H U I Z E ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis: vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 er woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00; Diaconessenhuis: maandag t/m vrije tot 17.00; St. Elisabeth Ziekenhuis: dagelijks. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijdei bovendien van 10.30 -11.15 uur en van 19.45-21.00 uur Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 - 15.30 uur en 19.00-1930 uu overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verple Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur. RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 t daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot 21.» Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voorouders de gehele dag). (IC): 14.00-14.3 18.30-19.30 uur, klasi Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive 18.30-19.00 uur. Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 0172-463131): dagelijks 14.00-15.00 uur e daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.0 18.30-19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 uui Partners/echtgenoten met kinderen. Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsluitt partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neu: de en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelkunde kunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 u Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15-1) babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 12