luid-Holland groeit wel degelijk j Woutertje Pieterse 'echte buurtschool'? Waar staat in de bijbel dat house-muziek zonde is? Goede oren en muziekverstand nodig in Stadsgehoorzaal Dienst voor Indië-veteranen: wie verzint zoiets? Schrijvende lezers Geen straf christelijke clubs in Katwijk laatschappij ïrrot als jn mispel Nicotine Belang van busreiziger telt voor de beleidsmakers niet Briefjes aan het kruis JAG 1 NOVEMBER 1996 ^jft mevrouw Ates, als CDA-raadslid van ■meente Zoeterwoude, een ingezonden over de woningbehoefte in Zuid-Hol- met als titel 'Woningbouw voor Leeg- i?\ haar brief bekritiseert zij het Zuid-Hol- se voornemen om op termijn wonin- ;e bouwen in de Grote Polder, om in de ingbehoefte in de Leidse regio en om- ig te voorzien. Haar kritiek richt zich name op de cijfermatige onderbou- van de woningbehoeftegroei. Volgens gaat de provincie uit van een bevol- sgroei van 107.600 personen in 1995, ijl 'er helemaal geen groei is geweest', s een verkeerde voorstelling van de fei- i Een bevolkingsgroei in Zuid-Holland jn jaar met meer dan 100.000 personen is nog nooit vertoond en wordt door de pro vincie ook niet verwacht. Zelfs Nederland haalt zo'n groei meestal niet. De nationale bevolkingsgroei in 1995 bedroeg slechts 70.000 personen. Zuid-Holland heeft (volgens voorlopi ge cijfers) in 1995 binnenlands migratiever- lies geleden (min 6500 personen), maar be volkingsgroei is méér dan het binnenlands migratiesaldo! De Zuid-Hollandse bevol king groeide in 1995 met bijna 8000 perso nen. De Grote Polder is op termijn bedoeld om (een deel van) de woningbehoeftegroei in Zuid-Holland Noord op te vangen: Bol lenstreek Leidse Regio Rijnstreek. De bevolking in deze regio groeide in 1995 met 2300 personen, dat is juist méér dan de ver wachting (1700 personen volgens Bevol- kings Prognose 1994). De woningvoorraad- groei bedroeg 2600, terwijl gerekend werd op een toename met 2500 woningen. Kortom, het betoog van mevrouw Ates staat volledig los van de feiten. Een orden telijke discussie over de voor- en nadelen van het bebouwen van de Grote Polder wordt hiermee niet bevorderd. Overigens blijf ik van mening dat de Gro te Polder beschikbaar moet komen voor de Leidse regio. Het is een moeilijk verhaal om woningzoekenden uit het Groene Hart eerst naar de Leidse regio te verwijzen en vervol gens naar de Haagse regio door te verwij zen. Zo komt b.v. een woningzoekende uit de gemeente Alkemade in Pijnacker-Zuid of Wateringseveld terecht. T. Jansen, Lid Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Den Haag. r aanleiding van het artikel in uw krant dinsdag 22 oktober 1996 - 'Kind moet igen buurt naar school' - moet mij het lende van het hart. I ben woonachtig in de Leidse Hout- rt. Een aantal jaren geleden is er onder lest van de buurt een nieuwe school ge- Iseerd, 'Woutertje Pieterse' in het sport- e bestaande Leidse Hout-school, wat I echte buurtschool was, was voor een tal buurtbewoners niet goed genoeg en r middel van de bekende handtekenin- acties konden ze met veel vijven en zes voldoende leerlingen 'uit de buurt' krij- om een eigen school te kunnen starten, - ook is geschied. Nogmaals alle protes- tan overige buurtbewoners dat het on- nodig was ten spijt, drukte de gemeentelijke politiek haar zin door. Wat de meeste echte buurtbewoners al vermoedden bleek alras: een groot aantal kinderen kwam in het geheel niet uit de Leidse Houtbuurt maar van verre, elke mor gen en middag is het een drukte van belang met ouders die met de fiets, maar veelal met de auto hun kinderen komen brengen en halen. Terwijl er lokalen in de buurt school De Leidse Hout zelf over waren en de kleuterschool een andere bestemming heeft gekregen, is er nu weer een school 'Woutertje Pieterse' in een buurt geplaatst waar kinderen uit een andere buurt naar school gaan. Ik ga niet in op het feit of we hier spreken over witte of zwarte scholen, waar het mij om gaat is dat er door een aantal mensen dingen worden doorgedrukt die achteraf nare gevolgen hebben, te weten: spelen de kinderen van deze school ook met hun vriendjes en vriendinnetjes na schooltijd in de buurt? Is dit maatschappelijk juist? Da gelijks onnodige verkeersbewegingen om dat de schoolkinderen niet zelfstandig even naar hun school kunnen lopen, moet het autoverkeer niet worden teruggedrongen? Zo is er nog wel een aantal nadelen te vin den voor een zogenaamde buurtschool. Ik hoop dat de politiek hier een lesje heeft geleerd en voortaan meer wil luisteren naar de meest betrokkenen in de buurt. Met verbazing las ik in het Leidsch Dagblad van woens dag 16 oktober het artikel 'Straf voor christelijke clubs voor draaien housemuziek'. Het fractielid A.J. van Rijsbergen zou moeten weten dat alles wat men verbiedt de jeugd el ders gaat zoeken. Dit kan naar mijn mening nooit de bedoe ling zijn van een welzijnscom- missie of een christelijke socië teit. Housemuziek is van deze tijd, net als rock-'n-roll, Beatles en Flower Power uit de jaren 60. Destijds ontvluchtte de jeugd Katwijk massaal, om de ze muziek in Leiden of elders te horen. De meesten van hen zijn nu keurige burgers of zit ten misschien wel in de ge meentepolitiek. Geloof is om er plezier aan te beleven, bij plezier hoort mu ziek, of dat nu geestelijke liede ren zijn in een kerk, of house muziek in een sociëteit, beide moeten kunnen. Naar mijn mening is het ver standiger om de jeugd op een open en "verantwoorde manier met housemuziek en andere problemen van deze tijd om te leren gaan dan de subsidie te verlagen. Welzijnscommissie, steek de kop niet in het Kat- wijkse zand, weet: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Ton de Jong, Roelofarendsveen. "Welkom op deze bijeenkomst van de Katwijkse SGP/GPV- ffactie, de fractie die een eeuw achterloopt op de rest van Ne derland'. Zo stel ik mij voor dat een bijeenkomst van de Kat wijkse SGP/GPV-fractie begint. Waarom? Het schijnt dat een aantal fractieleden ter ore is gekomen dat in een aantal christelijke jongerencentra in Katwijk wel eens house-muziek wordt ge draaid en dat is volgens deze heren niet christelijk en daar om moet er maar geen subsi die meer worden verstrekt aan dit soort instanties. Nu ben ik zelf niet bepaald een model-gelovige, maar daar staat tegenover dat ik ook geen liefhebber van house-muziek ben. Desondanks beschik ik wel over de nodige kennis op alle twee de gebieden, hetgeen bij de Katwijkse SGP/GPV-frac tie schijnbaar ontbreekt. Want waar hebben we het hier nu ei genlijk over? Puur over het draaien van muziek, waarop jongeren, christelijk of niet, het heerlijk vinden om te dansen. Nergens in de bijbel staat bij mijn we ten aangegeven dat dit een zonde is. Toch veroordeelt men dit bij de Katwijkse SGP/GPV-fractie, terwijl juist wel in de bijbel staat aangege ven, dat de enige die mag oor delen en vooral veroordelen God is! Klaarblijkelijk stelt de Katwij- se SGP/GPV-fractie zich dus op één lijn met God. Kijk en dat is nu dus absoluut niet christelijk. En terwijl ik dit schrijf betrap ik mezelf erop dat telkens de beginregels van een liedje van Robert Long door mijn hoofd blijven spo ken: „Toen het christendom op aarde kwam en ieder mens het recht ontnam om zo te leven als hij dacht dat goed was..." A.H.L. Frankenhuizen, Nieuw Vennep. ag wil ik reageren op het ar il in het Leidsch Dagblad r de uitzetting van de fam. ho uit Koudekerk aan den Iet krantenartikel van Jan Is suggereert dat het een irtrokken verhaal was van de jetting van deze familie, jn idee waar deze meneer i normen vandaan haalt, ar met mijn humane manier i denken vind ik nog steeds de uitzettingen uit Neder - d door de politie, op een ïrdonderende manier en met il machtsvertoon plaatsvin- r Vij noemen het een geblin- ïrd busje en de politie zegt zij deze bussen zonder ra in inzet voor de privacy van mensen. Een politieagent die eds roept of ze op willen* lieten, terwijl een ziek kind |i 2 jaar, met 39 graden orts, nog aangekleed moet irden en ook nog zegt dat er Duitsland ook dokters zijn ïdat hij niet op de huisarts wil ichten, doet 'gewoon' zijn irk. Dat gaat nu eenmaal zo! it is niet onmenselijk!! Gelukkig voelde mijn dochter anders en kan ik trots op ar zijn dat zij in al deze pa- sk, want die ontstond wel bij familie, nog de huisarts bel- i en de advocaat waarschuw- Helaas, de politie wilde hier- i niet wachten en nu zit deze tnilie weer in een kamertje n vier bij vier meter in Berlijn. Ik weet dat een heleboel ensen het een zorg zal zijn at er met vluchtelingen ge- :urt. Maar het is te hopen dat, 5 er hier ooit oorlog zou uit- eken, ze mensen leren ken- ;n zoals mijn dochter Ellis van leren, die nog gelooft in eer- kheid en oprechüreid. Dat je .ensen nooit of te nimmer in kou laat staan. Haar verhaal was echt. Het waren haar buren, zij laakte het mee. Helaas, met haar 26 jaar ziet dat de Nederlandse maat- ;happij verrot is als een lispel. E.M. Harkes-Beurse, Koudekerk ad Rijn. oken zou concentratiebevor- erend zijn vanwege een be- aalde stof in de nicotine ge- aamd 'acetylocholine'. In dat rtikel bleef echter onvermeld at tabaksrook naast die ene tof ook nog eens 3999 andere toffen bevat waarvan er 40 ankerverwekkend zijn. Onvermeld bleef óók dat er, leen al in ons kleine landje, fiarlijks in totaal 30.000 rokers lortijdig komen te overlijden. Daarom doet men er verstan- ig aan om in het vervolg de si- rettenautomaat maar voorbij lopen en bij de apotheek of rogist nicorettekauwgom of - leisters te gaan kopen. leiden 'Bach viel niet mee', opent de recensie van het slotconcert van de open dag in de Stadsgehoorzaal. Het viel ook niet mee om het te doen, het gehoorcontact was voor alle uitvoerenden moeilijk. Vanaf mijn plaats 'op de bok' was het orgel in de lage ligging niet te horen, de or gan iste en ik moesten via de spiegel gelijk zien te blijven, voorzichtigheid was gebo den. De opstelling van de drie uitstekende trompettis ten vroeg ook overweging, de klankbeker recht naar de zaal was toch gunstiger ge weest. Problemen dus, op een podium waarop ik in de loop van tientallen jaren heel wat concerten heb gedirigeerd (ook werken met orgel) en waar ik nooit moeite had de balans te vinden. De akoes tiek van de Stadsgehoorzaal zal voorlopig nog wel on derwerp van gesprek blijven, ik heb nogal wat reacties met de nodige bedenkingen aangehoord en op de open dag vanaf meerdere plaat sen in de zaal van alles be luisterd, ook koren. Mijn collega-dirigenten van Leidse ensembles zou ik willen aanraden bij generale repetities iemand met mu ziekverstand en goede oren te vragen hem (luisterend in de zaal) met raad bij te staan. Mantelzorg vanzelfsprekend?? In het verslag (LD van 17/10) van de Informatiemarkt 55- plussers en Mantelzorgers staat dat ik van mening zou zijn, dat mantelzorgers wel 30 procent van de taken van de Thuiszorg kunnen overnemen. Dit is niet mijn standpunt, maar dat van de Commissie Welschen, die de regering over de zorg voor ouderen adviseer de. Deze conclusie gaat echter voorbij aan hoe het werkelijk met de mantelzorg gesteld is. Het Sociaal Cultureel Planbu reau berekende dat de beschik bare hoeveelheid mantelzorgers in de komende jaren gelijk zal blijven, terwijl de behoefte aan zorg zal toenemen. Hoe ernstig de situatie nu al is, wordt duidelijk als je weet dat eenderde van alle opnames van ouderen in intra-murale in stellingen wordt veroorzaakt door een gebrek aan hulp in de thuissituatie. Niet door ver slechtering van de betrokkene zelf. Het is noodzakelijk dat ook in Leiden mantelzorgers duidelijk maken hoe overgeslagen ze zich voelen. Bijvoorbeeld door de Thuiszorg. Deze zomer nog las ik in het LD (19/7) dat de Thuis zorg Groot Rijnland om finan ciële redenen besloten had geen vakantie-vervanging te regelen. Niet vermeld stond hoe de Thuiszorg dacht, dat dit werk overgenomen moest worden. Een extra inspanning van de mantelzorgers? Vanzelfspre kend? Dat is nog maar de vraag! Het is nodig dat de Thuiszorg de mantelzorgers meer gaat on dersteunen in plaats van het omgekeerde, dat mantelzorgers gedwongen worden taken van hen over te nemen. In Leiden wordt nu een Contactpunt op gezet door mantelzorgers en voor mantelzorgers. Hun doel is belangenbehartiging en onder linge ondersteuning. Strikt no dig! Bram van der Loeff, mantelzorger, Leiden. Interpretatie LD onnodig kwetsend In uw krant van 19 oktober j.l. plaatste u een berichtje over de ziekte van het sector- hoofd Sport en Recreatie van de gemeente Leiden, de heer JanDuivesteijn. In dat bericht word ik ook aangehaald. Ik hecht er be lang aan hier op te merken dat ik, in antwoord op de vraag naar de situatie rond de heer Duivesteijn, een al gemeen antwoord heb gege ven over de consequenties van de reorganisatie binnen de gemeentelijke dienst Cul tuur en Educatie. Ik heb daaraan toegevoegd dat ik het niet zinnig vond met journalisten over de gezond heidssituatie van individuele ambtenaren te spreken. U voegt in uw bericht toe dat ik 'mij weinig zorgen maak'. Dat is een interpretatie van uw kant die niet juist is, en daarmee ook nog onnodig kwetsend. Ik vind het belang rijk deze opmerking in uw krant gemeld te zien. Hennie Koek, wethouder Personeelszaken. Leiden. De openbaar-vervoermaat schappij ZWN gaat per 3 no vember de spitsbus lijn 95 (Noordwijk - Den Haag) op heffen en vervangen door de Interline-dienst Flaarlem - Den Haag. Niemand van de circa 35 reizigers, die per rit gebruik maken van lijn 95, zit op deze verandering te wachten. De enige reden om deze wijziging door te voe ren is het gegeven dat de huidige Interliner Haarlem - Leiden slechts 4 reizigers per rit vervoert en dus niet ren deert. Aangezien het toch niet lukt om de automobilist in het openbaar vervoer te krijgen en een dergelijk pro ject als de interliner niet mag mislukken, worden de huidi- te dwingen van de Interliner gebruik te gaan maken. En dat onder het mom van comfortabeler en efficiënter. Nu, vergeet het maar. Van de 21 haltes die lijn 95 aandoet blijven er nog slechts 9 haltes over. Het ge volg is dat de meeste reizi gers meer tijd kwijt zijn om bij die halte te komen. In Valkenburg komt zelfs hele maal geen halte meer. Voor de meeste reizigers wordt de totale reistijd langer en het wrange is: ze moeten er meer voor gaan betalen (zo genaamd NS tarief!) De beleidmakers kijken al leen maar naar het econo misch belang. Het liefst laten ze een bus rijden, die hele maal niet meer stopt Lekker efficiënt en zeer voordelig. Het belang van de reiziger telt niet. Anders zouden ze weten dat de bereikbaarheid veel belangrijker is dan het feit of de reiziger nu 20 of 23 minuten in de bus zit. Het voor- en na-transport be paalt in belangrijke mate de reistijd en de keuze van ver voer. Het begrip Interliner is destijds opgezet om de auto mobilist in de bus te krijgen, iets wat al 20 jaar mislukt. Met deze 'move' van de ver voermaatschappij komt er weer een aantal automobi listen bij. De hoofdinge nieur-directeur van Rijkswa terstaat en minister Jorrits- ma hebben de plannen in middels goedgekeurd. Voor hen is dit slechts een detail. Beleidmakers nemen de au- Henklmthom, Valkenburg. Kortgeleden heeft de Rijksover heid, na bijna 50 jaar, uiteinde lijk erkend dat de hele Indië- Indonesië kwestie, inclusief het uitzenden van circa 120.000 dienstplichtige militairen, een pure politieke aangelegenheid is geweest. De toenmalige rege ring en parlement dragen daar dus (nog steeds) de volledige verantwoordelijkheid voor. Veel veteranen met mij, vonden die uitspraak tevens het geschikte moment om daadwerkelijk een punt achter dit oeverloze ver haal te zetten, terwijl van ande ren werd verwacht er ook eens over op te houden. Edoch, ijdele hoop, want een nieuw fenomeen dient zich weer aan. Het Leidsch Dagblad van 25 oktober j.l. maakt in haar ru briek 'Kerk en Samenleving', ge wag van de organisatie van oe cumenische kerkdiensten, waarbij Indië-veteranen 'de last van het verleden' (bedoeld wordt: hun verleden), op een mijns inziens 'voodoo-achtige wijze', een kruis met zonde- briefjes, kunnen verbranden! Wie verzint zoiets? Deze voorstellingen gebeu ren, naar ik begrijp, onder een christelijk banier. Datzelfde ba nier, dat destijds gedragen werd door de, ons aldaar vergezellen de christelijke bedienaren. Waarvan sommigen het beston den om aan de vooravond van respectievelijke militaire acties de wapens en de wapendragers te zegenen. Tegelijkertijd een behouden terugkomst van de manschappen afsmekend, het geen dan logischerwijze inhield, dat de 'eertijdse' tegenstander het onderspit zou delven (om het maar beschaafd te verwoor den). En dan lees je nu, dat dezelf de bedienaren Voorgaan in een soort van 'wintie-ceremonie', waarbij de veteranen 'hun last van het verleden' voor God die nen te brengen. Natuurlijk zullen er mensen zijn, die nog steeds wanhopig en gefrustreerd, aan zo'n dienst willen deelnemen, terwijl veel en veel eerder, de verantwoor delijke overheid deze mensen had moeten opvangen, begelei den en helpen, gelijk dat nu bij voorbeeld voor de Bosnië-strij- ders wel gebeurt. Maar daar ziet dhr. Voorhoeve (noch zijn voor gangers) blijkbaar geen kans toe. Hoe durft zo'n man met goed fatsoen in die Leidse Hooglandse Kerk te verschij nen? Tegen de geïnterviewde vete raan Chris Paling, die mij rede lijk nuchter lijkt, maar toch de wens uitsprak: 'Wij willen geres pecteerd worden', zou ik willen zeggen: vergeet dat maar en blijf met mij hopen dat we in onze levensfase eindelijk eens verstoken blijven van dit soort ongefundeerde flauwekul. Als ultieme bemoeizucht las ik vandaag over een door Peter Schat gecomponeerd muziek werk, genaamd Indisch Requi em. Daarin zullen veteranen ook wel weer negatief benoemd worden. Nic. Sluis sr., Noordwijkerhout. Langs deze weg wil ik reageren op het artikel op de pagina 'Kerk en Samenleving' betref fende 'Last van verleden Indië- veteranen'. 1. De militairen in Indië wa ren een afspiegeling van de Ne derlandse samenleving. 2. De heer Paling heeft nie mand 'vermoord' maar heeft wel gezien dat anderen zich te buiten gingen aan excessen. 3. De heer Peiling heeft geen behoefte om een briefje aan het kruis te hangen, dus neem ik aan dat hij zoveel mogelijk heeft geprotesteerd tegen het bedrij ven van deze excessen. 4. De minister van defensie zal deze dienst bijwonen. De problemen voor God brengen op deze manier is een wel erg goedkope oplossing, in ieder geval goedkoop voor de macht hebbers. 5. Ik vraag me af of er ook briefjes komen te hangen aan het kruis van militairen die minder dan twee jaar in Indië zijn geweest. Voor een uitkering komen ze in ieder geval niet in aanmerking, aldus krantenbe richten. 6. Zou het niet beter zijn om de 'machthebbers de gelegen heid te geven hun briefjes aan het kruis te hangen in plaats van de veteranen? J.F. v. Zuylen, Noordwijk aan Zee. Indië-veteranen psychisch gedood Naar aanleiding van uw artikel in het Leidsch Dagblad van vrijdag 25 oktober: Indië-vete- ranen brengen 'last van het verleden' voor God en de ge houden kerkdienst op zater dag 26 oktober in de Hoog landse Kerk wilde ik het vol gende opmerken: Uit nieuwsgierigheid was ik naar deze dienst gegaan. Op mijn rever preikte het draag- medaille van het 'Ereteken voor orde vrede en rust' met de jaargespen 1947, 1948, 1949. Op de halsdoek, die ik om had, preikte het embleem van de EM-divisie '7 decem ber' en ik had op mijn jasje het VOMI-schildje. De preek die ds. W.F. Jense hield was een morele moord op ons veteranen. Diverse per sonen zijn weggelopen en toen de TNI-officier het spreekgestoelte beklom, ben ik uit protest weggelopen. Mijn ongenoegen heb ik ook aan de organisatie bekend gemaakt. Poncke Princen en deze TNI- officier hebben Hollandse sol daten doodgeschoten, maar deze dominee heeft meerdere mannen en vrouwen, die in deze dienst aanwezig waren, psychisch gedood en dit is on vergefelijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 25