yJe mag tegenwoordig je emoties weer toneny Op dat doek, open die galerie! Willeke Alberti met tour de chant in Leidse Stadsgehoorzaal iziek met goed gevoel In 'Moederen Kind' wordt gerapt, geplay backt en geravot, ra- door CEES VAN HOORE Willeke Alberti is de vijftig reeds gepasseerd, maar haar uitstraling blijft van een verras sende jeugdigheid. En sinds de musical 'Willeke' is zij weer helemaal terug op de bühne, met vrolijke liedjes maar ook met liedjes die je een traan uit je ooghoek doen wegpinken. In het komende sei zoen komt zij met een 'tour de chant' in de Leidse Stadsgehoorzaal. Als zij binnenkomt in het Larense eta blissement waar het interview zal plaats hebben, kijkt iedereen om. Wil leke, ze is door recensenten wel eens de echte koningin van Nederland ge noemd. Nu al meer dan veertig jaar straalt haar ster aan het firmament van de lichte muziek. Willeke is een pu bliekslieveling. Ze kan niet stuk. Ze is kleiner dan ze op de televisie lijkt. Draagt een eenvoudig jack met een spij kerbroek en heeft, zo zegt ze tegen de fo tograaf, niet veel aan zichzelf gedaan. Maar dat is niet nodig met zo'n spranke lende oogopslag, zo'n oogopslag die tin telt van levënslust. „Ik zal allemaal nieuwe liedjes in die show gaan brengen", zegt ze, na een eerste slok van haar spa rood. „Peter van Asten, Edwin Schimscheimer, Coot van Doesburg en Paul de Leeuw hebben ze geschreven. Ik ben ook met een nieuwe cd bezig en daarop zullen toch wel zeker tien nieuwe liedjes staan. Er itaat bijvoorbeeld een liedje op over een verjaardag. Dan zing ik dat ik dat al heb en dit al, maar het enige wat ik nodig heb is: bel een keer." „Gisteravond heb ik voor twintigdui zend mensen ge zongen in Ven- lo en dan moet ik j|g&> heel eerlijk zeggen dat ik toch wel even denk van: jeetje! En het is een heel ge varieerd pu bliek. La- i; v. ten we zeggen van 16 tot 80 jaar. Ik denk dat dat komt omdat we weer teruggaan naar de emotie. Je mag je emoties weer tonen te genwoordig. Mannen tonen heel zelden hun gevoelens. Ik kom dat de laatste tijd heel vaak tegen. Maar het machogedrag is uit. Alleen weten die mannen op een gege ven moment niet meer wat ze nu moeten doen voor die vrouwen, hoe ze moeten zijn. Dat is heel erg jammer want als ze gewoon zichzelf zouden zijn, dan zijn het echt hele leuke wezens." „Ik denk dat de mensen weer inzien datje niet zonder liefde kunt leven. Ook niet zon der de liefde naar andere mensen toe. Ik ge loof dat je daarmee veel bereikt. Ik krijg het allemaal terug. Als je zingt dat je verlaten bent, voel je dat ook. Ook toen ik nog niet verlaten was. Maar in mijn nieuwe pro gramma wil ik me alleen maar positief op stellen en niet te veel liedjes zingen die te maken hebben met mijn vroegere situatie. Deze show wordt niet dramatisch. Met de vorige was dat wel het geval. Ik was net ge scheiden en ik was in de stemming om die liedjes te zingen. Ik kon daar erg veel in kwijt en daarna is het ook veel beter met me gegaan." Hiernamaals ,,Je ziet altijd aan mij hoe ik me voel. Maar ik heb nooit een voorstelling afgezegd om dat ik verdrietig was. Ik put heel veel kracht uit die optredens. Ik kijk iedereen aan in de zaal. Ik vind het vreselijk als ik de mensen niet zie, dat wil zeggen: die op de eerste rij en natuurlijk. Ik kan alleen maar werken als ik contact heb." „Het is wel eens moeilijk geweest, maar als je live zingt, kun je niet huilen. Guus Her mus heeft ooit eens tegen me gezegd: 'Jij moet niet huilen, de mensen moeten hui len'. Maar ik heb wel eens een televisiepro gramma gedaan voor de NCRV en daar zong ik 'Samenzijn' voor twee mensen die ontzettend blij met elkaar waren. En toen stroomde het. Kijk, echt leven is heel diep gaan en daar weer uitkomen. Als ik over mezelf spreek, ben ik altijd weer uit dat die pe dal gekropen. Ik denk dat sommige din gen moeten gebeuren. Daaraan heb ik eer der nooit gedacht. Nu denk ik vaak: daar was het goed voor. Dat maakt je leven een stuk prettiger." Voor elke voorstelling praat Willeke, zo zegt ze, nog altijd even met haar vader. „'Hé, ou we, we gaan er weer tegenaan, hè!' zeg ik dan. En ik sla altijd een kruis voor ik opga. Mijn vader en ik hoefden bijna nooit iets te gen elkaar te zeggen. We begrepen elkaar zonder woorden. Ik heb een fantastische jeugd gehad. Ik heb Lou Bandy nog meege maakt. Altijd stond ik aan de zijkant van de coulissen te kijken hoe de artiestem het de den en dat doe ik eigenlijk nog. Het is be langrijk dat ik meer dingen heb gedaan dan alleen maar een liedje zingen. Ik vind zin gen overigens moeilijker dan acteren. Je speelt een rol waarin je toch veel dingen kwijt kan. Ik denk dat ik het enig zou vin den om eens een rol te spelen waarin ik al les kort en klein mag slaan. Dat lijkt me zo lekker. In De Kleine Waarheid.heb ik geno ten. In die serie zaten zulke mooie liedjes. Weet je hoe ze liedjes in die serie noemden? De lettertjes op de achterkant van je hart." „In februari ga ik een tv-serie doen met Monique van der Ven en Linda de Mol. Die serie gaat over drie zusters die een bier brouwerij hebben. Hij is geschreven door Edwin de Vries. Het is een drama. Er wordt niet in gezongen. Hoewel, als een van die zusters misschien dronken is wel. Ik heb heel veel geleerd van Willy van Hemert. Hij was een soort godfather voor mij. Willy was een man die zijn tijd ver en ver vooruit was. Ik zou op dit moment niemand weten die kan wat hij kon. Schrijven, regisseren en produceren. Dat heb je niet meer. Ik weet zeker dat als ze De Kleine Waarheid nu uit zenden het weer een succes wordt. Die se rie is tijdloos. Ik vind de series van nu ook goed hoor. Maar je ziet nooit eens iemand een bed opmaken of een broodje smeren. En als iemand een kind heeft gekregen, ligt die vrouw opgemaakt en piekfijn in bed. In De Kleine Waarheid zag je echt dat iemand een kind had gekregen." Je hart volgen door altijd te doen wat je voelt. Dat is het motto van Willeke Alberti. Haar hart kromp ineen toen ze onlangs ver nam dat Piet Bambergen was overleden. En kort daarvoor ook nog eens Leen Jonge- waard. „Ik ben ervan overtuigd dat er een hiernamaals is", zegt ze. „En het wordt daar steeds gezelliger boven. Ja, daar geloof ik heilig in. En er is genoeg plaats want er zijn ook mensen die weer terug moeten. Dat zijn de mensen die niks geleerd hebben. Maar de hele leuke blijven wel boven." Willeke Alberti in Concert, vrijdag 2 mei 1997 in de Stadsgehoorzaal. Willeke Alberti: „Als je live zingt, kun je niet huilen. FOTO HIELCO KUIPERS door CEES VAN HOORE Mooi Breitneriaans beeld. Mannen en vrouwen die ge bogen onder hün paraplu's óver een zwart en glimmend wegdek naar het theater snel len, dat oord waar dromen worden verkocht. Je ziet hen voor de spiegel staan. 'Jan, kan jij me even dichtritsen?' En dan hup, de pumps aan, en de show-off kan gaan be ginnen. Bij meneer even wat kattenhaartjes van het zwarte jasje schuieren en hij kan zo de rol van 'jeune premier' overnemen. Zien en gezien worden. Ach, misschien is het publiek zelf ook wel een beetje theater. Maar het gaat natuurlijk wel om de acteurs, de musici en de kunstenaars in het al gemeen. Straks, als de regen de daken van onze huizen weer geselt en de gele blade ren vaststikt aan de trottoirs, zullen velen weer comforta bel achterover leunen in het plüche. De winter en de herfst zijn de seizoenen voor de podiumkunsten. Mis schien dat harde regen daar om zoveel lijkt op ver ap plaus. In museumzalen, waar een gewijde stilte heerst als in een kathedraal, maar ook in de kleinere galeries, zullen velen weer met scheve hoofden staan te kijken naar prachtige schilderijen of beeldhouw werken. Wij signaleren in de ze bijlage wat er zoal te zien zal zijn. Tal van interessante uitvoe ringen worden ons dit sei zoen beloofd in de Stadsge hoorzaal, de Leidse Schouw burg en het LAK-theater. Voor de Stadsgehoorzaal wordt dit seizoen extra span nend. Zal de muziektempel renderend zijn, moet er straks niet te veel geld bij? Moet Pex Langenberg straks niet met een attachékoffertje vol snippen langs? Laten we niet te pessimis tisch zijn. 't Sal waerachtig wel gaen, zoals de oude Huy- gens of een ander genie eens schreef. Als het allemaal niet lukt, moeten ze maar even langs gaan bij Ome Jan, over wie Willeke Alberti misschien wel in de stadsgehoorzaal zal zingen: die oude brandkas- tenkraker, die zijn hele fami lie fêteert, een familie die niets van zijn levenswandel afweet. Misschien dat dat sui keroompje met de ther mische lans nog iets kan uit richten. Maar foei, dat heet, geloof ik, uitlokking en dat mag niet. Ja, mensen, gezellig! Om maar eens een uitdrukking te lenen van het televisiepro gramma Jiskefet. Gezellig wordt het komende seizoen. Voor sommigen misschien wel 'gezelli'. Die moeten dan maar niet naast mij in de schouwburg of concertzaal komen zitten. Maar voor de rest: op dat doek! Open die galerie! Laat roffelen, die pauken. O, cellist, sleur ons met je strijkstok door de don kere dagen heen! door HANS PIET Begin volgend jaar gaat Marco Borsato met zijn Droomband de theaters en grote zalen van Nederland in. „Voor het eerst echt op tournee met, wat naar mijn gevoel de betere muzikanten van Nederland zijn. Ik zie het als een manier om artistiek te groeien en verheug mij er nu al ontzettend op om met z'n allen in de bus de provincies af te reizen. De concertserie, die Borsato ook naar de Stadsgehoorzaal brengt, is een volgende stap in zijn tot nu toe glansrijke carrière. Hij schoot als een komeet omhoog met 'Dromen zijn bedrog'. „Het gevoel dat dertien weken op de eerste plaats van de hitparade geeft, kan ik bijna niet onder woorden brengen. Het is zo apart. Ook omdat een hit iets heel ongrijpbaars is. Er bestaat geen formule voor. Je weet niet wat je overkomt. Boven dien was het mijn eerste nummer één-note ring. Op dat moment versla je concurrenten als Michael Jackson, Madonna en Bryan Adams, toch jeugdidolen van mij. Ze zongen al op het moment dat ik nog nooit een mi crofoon had vastgehouden. Het is fantastisch om dat een keer mee te maken. Ik heb dat succes dan ook volop in mij opgesnoven. Met die dertien weken verbrak ik bovendien het oude record en zodoende kwam ik in het Guiness Book of Records terecht. Nog altijd met enige verwondering: „Dat jongetje uit Alkmaar liet daarmee instituten als The Beatles achter zich. Ik moet je heel eerlijk zeggen dat dat besef heel langzaam groeit... Tsja, je stelt je als artiest een aantal doelen, maar die heb ik met dat ene liedje in een keer allemaal voorbij gestreefd. Het is behalve de langst genoteerde nummer één ook de best verkochte cd-single aller tijden. Alleen het krankzinnige van mijn succes is dat in het buitenland niemand van mij heeft gehoord. Het gevolg is dat Marco Borsato onlangs een - voor Nederlandse begrippen - net zo lucratief platencontract ondertekende als Michael Jackson. De belangrijkste passage daarin is misschien, dat Borsato volledige artistieke vrijheid heeft. „Die vrijheid bete kent dat ik mij als artiest volledig kan ont plooien. Marco Borsato, die eerst in het Italiaans zong, heeft lang getwijfeld of hij de overstap naar het Nederlands wel zou maken. Op het moment dat ik 'Dromen' aan het opne men was, dacht ik; als Marco in het Neder lands zo klinkt, dan duif ik het aan. Ik was in eerste instantie vooral bang dat het onge- Marco Borsato: „Bij ons geen computers." loofwaardig zou klinken, dat het om vals sentiment zou gaan. Er is in de loop der ja ren zoveel platte muziek geschreven. Maar als ik naar Stef Bos, Rob de Nijs of Frank Boeijen luister, dan denk ik: dit is ook Ne derlandstalige muziek, maar wel zwaar in orde. In die categorie duif ik mijzelf nu ook FOTO DIEDERIK KRATZ te noemen. Het is muziek met een goed ge voel. En, we nemen alles met echte instru menten op. Tot de violen toe. Bij ons geen computers. Marco Borsato treedt vrijdag 14 februari 1997 op in de Leidse Stadsgehoorzaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 39