'Kale Greet is onze grote hit' Veiligheidstest voor musea Prinsengrachtfestival leukste openluchtconcert Cultuur&Kunst Racism Beat It: ritme wint van diepte Tatjana lust de heren rauw: een 'wereldwijf' in In Casa Toneelgroep Amsterdam viert feest Studio Hinderik stopt ermee Marathon op de toetsen MAANDAG 19 AUGUSTUS 1996 9.1 22 AMSTERDAM ANP Toneelgroep Amsterdam (TGA) viert komend seizoen het tien jarig bestaan. Alle voorstellin gen krijgen een feestelijk tintje. Hoogtepunt is 'Een soort Ha- des' van de Zweedse schrijver Lars Norén. Het stuk. dat in mei volgend jaar in première gaat. speelt zich af in een inrichting. Ter voorbereiding bracht regisseur Gerardjan Rijnders twee weken door in een open inrichting in Rotterdam. Een keer bleef hij er ook slapen. Noréns beschrijving van de psychiatrische instelling klopt volledig met de werkelijkheid, constateerde Rijnders. De pa tiënten waren vooraf ingelicht over Rijnders' bedoelingen. Ze hadden er geen moeite mee. Net als ieder ander nam hij ook deel aan therapieën. Op basis van de tekst zou de voorstelling zes uur duren, gokt Rijnders. Hij hoopt het snik te rug te brengen tot waarschijn lijk vier uur. Door de lengte zal Een soort Hades waarschijnlijk alleen op vrijdag en zaterdag in het Transformatorhuis in Am sterdam te zien zijn. PURMEREND ANP Studio Hinderik. het Purmer- endse gezelschap dat beeldende theaterproducties maakte, houdt op te bestaan, nu de Raad voor Cultuur heeft geadvi seerd de rijkssubsidie van ruim een half miljoen gulden stop te zetten. Na dertig jaar stopt ar tistiek leider Hinderik de Groot met het maken van theater voorstellingen. Hij is de enige vaste werkne mer van het gezelschap, dat een meerjarige subsidie van het Rijk had. In 1992 adviseerde de toenmalige Raad voor de Kunst al die steun na 1996 niet meer voort te zetten. De Raad voor Cultuur oordeelde eerder dit jaar op een soortgelijke manier voor de periode 1997-2000. De ze concludeert dat de voorstel lingen van Studio Hinderik hun bijzondere betekenis van de be ginjaren hebben verloren. De artistieke ontwikkeling staat stil, de kwaliteit laat te wensen over. De laatste voorstelling Regen was technisch knap. maar in houdelijk mager en de spelpres- taties van de acteurs waren be neden de maat, aldus de raad. Expositie Volksuniversiteit Alphen alphen aan OEN run Cursisten van de Volksuniversiteit Alphen aan den Rijn exposeren tot en met 4 september in de Alphense openbare bibliotheek aan de Thorbeckestraat. In een overzicht van posters, informatieborden en vitrines laat de Volksuniversi teit zien welke cursussen dit najaar in het programma zijn opge nomen. De tentoonstelling wordt afgesloten met een open infor matie- en inschrijfavond op woensdag 4 september van 19.30 tot 20.30 uur. SPAARNWOUDE RICK TREFFERS Voor het grote Unicef-podium staan zondag tijdens het Racism Beat It-festival her en der wat kluitjes aanwezigen. Van de charmante gitaarliedjes van het Groningse Benjamin B. wordt bijna niemand warm. Maar dat het muziekminnend publiek festivalmoe zou zijn is slechts ten dele waar. want voor het All Rhythm-podium verdringen gil lende tieners zich om hun rap en house-idolen toe te juichen. Het is ritme dal de klok slaat op de vierde editie van dit festi val dat muziek combineert met een boodschap. Niet bij te be nen machinale beats van de Party Animals, zoetgevooisde melodietjes op monotoon repe terende drumcomputers van Critical Mass en ritmische rij melarij van Nederlands grootste opschepper-rapper Extince; op de onderbrekingen na is het als of wij ons in de disco bevinden. Een van de kreten die op het grote beeldscherm verschijnt is dat verschillen juist kleur aan de wereld geven. Dat doet hier ze ker opgeld. De dance-liefheb- bers vormen een nieuw publiek dat het vroeger niet in het hoofd haalde een concert te bezoeken. De in trainingsjassen gehulde en bierdrinkende jongens van dertien met hun oudere zussen in strakke house-outfits zijn van een heel ander pluimage dan de reguliere concertganger. De dance-acts op Racism Beat It zijn echter inwisselbaar. Zet de drumcomputer op 'start', bedenk wat rijmende raps en jat een soul-refrein en klaar is Kees. Er bestaat weinig ruimte voor diepgang. Diepte ontstaat niet zomaar. Als het Utrechtse Moonfiower in de vroege maar al warme middag haar radiovriendelijke rock speelt wordt duidelijk dat solide rockmuziek ook opper vlakkig kan zijn. De hits Roses en Angel gaan er in als koek. maar zijn dermate op een Ame rikaanse leest geschoeid dat je je afvraagt of zangeres Angeline Bonette en consorten het alle maal werkelijk menen. De sympathieke Belgen van Betty Goes Green zetten alles op alles om hun optreden niet in een poel van ongeïnspireerd heid weg te laten zakken. Ten einde raad springt de gitarist- zanger van het kwartet over de dranghekken om inclusief microfoonstatief recht in de ogen van de aanwezigen te kun nen kijken. Het zaait meteen ef fect. Voor het eerst in het bestaan is Racism Beat It niet gratis. Ten behoeve van kinderen in oor logsgebieden dienen er drie rijksdaalders neergeteld te wor den. Het terrein wordt daarom niet overspoeld door nietsver moedende dagjesmensen en dat is een prettige bijkomstig heid. Er is nu volop ruimte het gezicht te laten beschilderen, het racisme met een schuim rubberbal de wereld uit te schoppen of een tolerantietest te doen. Toch valt de belang stelling mee. In dat opzicht is het festival in evenwicht, maar het muzikale vuur laait slechts af en toe op en is afkomstig uit Haarlem en Groningen. Dat melodie en rit me elkaar tot ongekende hoog ten kunnen opstuwen, bewijzen Ro Paradise Funk. Martijn Bosman en Manuel Hugas. Zij beschikken over een groove waar de kille machines op het All Rhythm-podium niet aan kunnen tippen. Het is soms zelfs bijna of Ro een stukje boven de grond zweeft. In tegenstelling tot som mige veredelde fitnessbijeen komsten bij het dance-podium waart hier een duivels rock 'n'roll-beest rond. met plezier opgejaagd door poepstrakke grooves. Het wordt tijd dat Ro met zijn funky ass ook het bui tenland een poepje laat ruiken. Misschien kunnen zij Hom Of Plenty dan meenemen als voor programma. Deze Haarlemse feestfunkers hebben aan pun tigheid gewonnen na een recen te bezettingswijziging. Ex-Beat Cream gitarist en manusje van alles Jeroen den Hengst is de gelederen komen versterken en de toetsen zijn van het toneel verdwenen. Hom of Plenty krijgt dan ook als eerste het door de koperen ploert voorver warmde publiek driftig aan het dansen. VINKEVEEN BERRIT DE LANGE Met liedjes als Kale Greet, Haai en (Verscheurde Liefde), Zee manszaad. Verse Vis (SchoUe- kop). 't Klote bootje en Zee mietje wekt de zee-dee van de 4 Tuoze Matroze op zijn minst enige nieuwsgierigheid. Achter deze liederen blijkt een groep muzikanten schuil te gaan die zich onder leiding van kapitein Cees Koldijk ten doel heeft ge steld het traditionele zeemans lied nieuw leven in te blazen. ..Holland kent een lange tra ditie als het gaat om zeevaart", verklaart Cees Koldijk. „De woeste zeemannen brachten zodra het schip de haven uit voer. bij voorkeur onzedelijke, liederen ten gehore. Wij hebben het zeemanslied eigenlijk herondekt en vernieuwd.'' Uit het 'zee veé' van de 4 Tu oze Matroze blijkt dat kapitein Koldijk (zang en voordracht) zelf niets met de zee van doen heeft, maar zijn opa voer op de HoUand-Amerika Lijn en zijn overgrootvader was kapitein op het schip dat vanuit Muiden het eiland Pampus bevoorraadde. De kapitein speelde jarenlang bij het Sprot-filet Ensemble en kwam via de Scheurbuiken aan het roer van de 4 Tuoze Matro ze, waar hij nu zijn vuurtorens verdient. Accordeonist Josef Willems stopte tien jaar geleden op doktersadvies met paling ro ken en heeft de erotische thriller 'Het guppie en de walvishaai' op zijn naam. Gé Carlsberg, akoestische bas, maakte furore in het Machine Kamer Orkest en gitarist Marten Koldijk schreef de kinderoperette Pi- ranja met een rietje. Scheepsfeesten Tegenwoordig zijn de markante matrozen vooral te vinden in de kroeg en op scheepsfeesten, al waar zij hun vernieuwde zee mansliederen ten gehore bren gen. En ondanks het ontbreken van een band met de zee - 'dat is zoiets vaags' - oogsten ze daar naar eigen zeggen zoveel suc ces. dat het tijd werd om, in ei gen beheer, een zee-dee uit te brengen. Koldijk zelf is geen nieuweling in de muziek. „Ik ben begonnen in het alternatieve circuit, waar we ons vooral bezighielden met maatschappijkritische liederen als 'Het Paleis moet plat'. Via twee soulbands, onder meer met Candy en Hans Dulfer kwam ik bij de Scheurbuiken. Toen had ik eindelijk de rode draad gevonden: de zee. Het is in de muziek belangrijk dat je een thema hebt en voor mij werden dat zeemansliedjes. Toen de andere scheurbuik er mee stopte heb ik de 4 Tuoze Matroze opgericht. De vaak onzedelijke, ruige zeeliederen behielden bij de 4 Tuoze Matroze wel hun enigszins schunnige titels, maar zijn niet plat. „Ik kies niet voor de makkelijkste rijm", zegt Kol dijk. „Bij ons staat het enter tainment voorop. Wij gebruiken ook geen drums of andere elek tronica, het is meer een act, ca baretesk zelfs." De 4 Tuoze Matroze mogen dan een band met de zee ont beren, muzikaal zijn ze gedegen opgeleid. „Dat is ook een voor waarde, dat de muziek in orde is. Onze muziek bevat Balkan en jiddische invloeden. Het is niet alleen maar deinen, maar ook polka. De juiste frontfiguur, ikzelf, zorgt voor de sjeu". Kol dijk erkent dat hij niet echt een virtuoos zanger genoemd kan worden. „Ik ben als zanger zelfs zeer beperkt. Maar ik weet wel hoe ik het publiek kan verma ken. hoe ik een act neerzet. Sommige zangers zingen gewel dig, maar kunnen een zaal niet op zijn kop zetten. Vaak ont breekt het show-element". De teksten schrijft Koldijk voor het grootste deel zelf, maar ook Jacques Brels Havenstad Amsterdam prijkt op de zee- dee. „Mijn teksten haal ik uit het aUedaagse leven en betrek die vervolgens op het zeemans leven. Bovendien heb ik een aantal vrienden op de grote vaart en hun verhalen zijn een enorme inspiratiebron". Zo is een van zijn liederen. Zeemietje, geïnspireerd op de voetbaUer Gerald Vanenburg. „Die werd altijd gepest omdat hij zo'n hoog stemmetje heeft. Dus heb ik zo'n type laten aan monsteren op een schip met al lemaal woeste zeemannen. Van 4 Tuoze Matroze laten zeemanslied herleven Samen met de traditionele zeevaart is ook het Hollandse zeemanslied enigszins in de vergetelheid geraakt. Maar als het aan de 4 Tuoze Matroze ligt zal het zeemansre pertoire herleven als nooit tevoren. Onder leiding van ka pitein Cees Koldijk steken de vier muzikale 'matrozen' de nostalgische zeemelodieën in een modern jasje. Het re sultaat is te beluisteren op hun eerste 'zee-dee': Met de haven in zicht. de kapitein moest-ie plaatsne men in het kraaiennest, opdat hij niet gepest zou worden. Maar ik verwerk ook maat schappelijke thema's, bijvoor beeld in Zeehormonen. 'Daar was er eens een kapitein/die ei genlijk een vrouw wou zijndus toog hij naar de chirurgijn die kapitein Hormonen, Hor monen/ die vrouwelijke hormo nen/ maar je moet ze durven tonen/als je een echte man wil zijn'. Kale Greet is onze grote hit, geïnspireerd op de Ierse chan ty SaUy Brown Ook de tekst van 'liefdeslied je' Verse Vis is een van Koldijks favorieten: 'Jaren lang zocht ik een viswijf zoals jij met zo'n schoUekop van voren en die sprotjes van opzij'. De 4 Tuoze Matroze betreden het podium in Russische kapi teinskostuums. „Een beetje aan lager wal geraakte kapiteins met enigszins versleten uniformen. Nooit gewassen, maar wel altijd in de wind". De 4 Tuoze Matroze betreden het podium in Russische kapiteinskostuums. „Nooit gewassen, maar wel altijd in de wind." foto cpd Naar schatting 15.000 mensen zijn samengestroomd voor het leukste openluchtconcert dat de hoofdstad kent. In het voorprogramma spelen saxofonist Arno Bomkamp en Ivo Janssen op piano een reper toire van hedendaagse compo nisten. Zodra de eerste noten zijn ingezet verstomt het feest gedruis tot een gewijde stilte. Zelfs de geluiden van overko mende vliegtuigen, rinkelende trams en het carillon van de in schijnwerpers gezette Westerto ren vormen geen dissonant. Het hoofdprogramma is dit jaar voor het eerst te zien in een rechtstreekse televisie-uitzen ding. De Roemeense sopraan Nefly Miricioiu en de uit Italië afkomstige tenor Luca Canonici brengen samen met het Groot Omroepkoor een Italiaans ope raprogramma. In Italië wordt Miricioiu al vergeleken met de nieuwe Cal- las en in de Verenigde Staten heet zij inmiddels Nelly "Mira cle". Het is haar eerste optreden samen met Canonici. die in 1989 al eens zong op de Prin sengracht. Hun optreden kan niet meer stuk. Het muziekminnende pu bliek is uitzinnig enthousiast. Bootjes deinen mee op het mu- ziektempo. Soms zo vervaarlijk, dat enkele slagzij dreigen te ma ken. En het kan helemaal niet meer stuk als de sopraan in de vierde en laatste toegift die 'mooie ouwe Westertorpn' be zingt. Het derde lustrum van het Prinsengrachtconcert was dit jaar aanleiding voor een twee daags festival. Een van de on derdelen bestond uit een pia nomarathon. die op de kop af 25 uur en 5 minuten in beslag nam. Daarmee is het Belgische record van 23 uur achtereen piano spelen verslagen. Dat van Amsterdam krijgt nu een plaatsje in het Guinness Book of Records. De eerste noten kwamen vrijdagmiddag voor rekening van mr. Pieter van Vollenho- ven. Vervolgens werd zijn taak overgenomen door 37 pianis ten. die elk een half uur piano spelen voor hun rekening na men. Onder hen amateurs als Rijksmuseumdirecteur Henk van Os. Paul de Leeuw en Joop Braakhekke. Maar ook profes sionals als het duo Karin Lech- ner en Sergio Tiempo en Da niel Wayenberg namen achter de vleugel plaats. Tatjana Simic speelde vrijdag nacht in discotheek In Casa in Leiden een thuiswedstrijd. „Met twee ballen", voegde een van de bezoekers daar aan toe. Maar dat is flauw. Simic liet zich in het centrum van het Leidse nachdeven van haar beste kant zien. En ze zong nog zeer aardig ook. De sfeer van 'vol verwach ting klopt ons hart' werd door de organisatie behoorlijk opge dreven doordat de aankondi ging van Tatjana's optreden gedurende een uur wel vier, vijf keer over een groot scherm rolde. Maar wanneer het nu ei genlijk aüemaal zou beginnen, was niet echt duidelijk. Keiharde zweepslagen van geluid knalden door de tent. Onophoudelijk flitslicht gaf zelfs de meest houterige dan sers nog iets van een Michael Jackson mee. Een ouwe rocker mengde zich tussen de dan senden. „Waarom niet?", zei hij. „Weet je wat het met de meeste mannen van mijn leef tijd is? Dat zijn oude vrouwen geworden." Hij, maar ook de jeugd amu seerde zich best, al liet de ster uit Kroatië wel erg lang op zich wachten. Toen ze dan eindelijk als een donderslag bij heldere hemel uit de coulissen opdook, verzamelden zich al snel tallo ze heren voor het podium. Tatjana lustte hen rauw. De ar tieste zocht meteen oogcontact en buitte al haar mogelijkhe den uit. Vanaf de eerste secon de betrok ze het publiek bij haar optreden. Dit waren haar vrienden en vriendinnen en zij stond toevaUig in het middel punt omdat ze zingen kon. Zo iets. Nummers als You and me', 'Chica Cabana' en 'Don't you want me baby' werden vlot meegezongen. Al na twee liedjes gingen de aanstekers in de lucht. Aanstekers die de fonkelende ogen van jonge mannen nog meer gloed ga ven. Want bij die knapen valt ze behoorlijk in de smaak, Tatjana. „Ik vind het maar een hele gewone meid, hoor", zei een meisjes tegen haar vriend. „En ze is nog hartstikke klein ook." De jongen bleef met een glazige blik in zijn ogen naar de zangeres kijken en reageer de niet. Tatjana droeg een een voudig spijkerjack met daaron der een zwart t-shirt en een korte plissérok. Het geheel werd gecompleteerd door kor te, zwarte, laarsjes met van die strenge zilveren gespen. Tatja na is inderdaad kleiner dan de foto's van haar in glossy maga zines doen vermoeden. Een brutale opdonder die de we reld toch een beetje in haar zak heeft. Dat dwingt bewondering af. De zangeres speelt in op de sentimenten van achttien-, ne gentienjarigen. En ze doet dat link. Over verliefdheid en over trouwen gingen haar babbel tjes tussen de nummers door. De instemming die dat bij het publiek teweeg bracht, had iets braafs. Is de jeugd dan toch niet meer zo losgeslagen als in de jaren zestig? Ook de ouwe rocker amu seerde zich best met Tatjana. „Ik vind het een wereldwijf', zei hij. „Een wereldwijf." De Nederlandse Museumvereniging (NMV) heeft in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken een methode ontwikkeld om de (brand)veiligheid in musea te toetsen. Het hand boek en de diskette zijn in het najaar verkrijg baar. Het ministerie verleende een subsidie van 250.000 gulden. De veiligheidszorg in musea blijft volgens de NMV vaak beperkt tot de installatie van techni sche beveiligingsmiddelen en het aanstellen van beveiligingsfunctionarissen, die het „verder maar moeten regelenInstellingen treffen vaak pas na een calamiteit maatregelen. De NMV meent dat het nogal eens schort aan beleidsmatige aan dacht voor veiligheidszorg. De afgelopen jaren waren enkele grote musea doelwit van dieven, waaronder het Van Gogh Museum, het Rembrandthuis, het KröUer-Müller- museum, het Frans Halsmuseum en Boijmans Van Beuningen. In het Openluchtmuseum in Arnhem brandde vorig jaar een historische boer derij af. Het is de bedoeling dat de musea de veiligheid zelf testen aan de hand van een vragenlijst. Elke antwoord levert een bepaalde score op. Het totaal aantal punten geeft aan of de instelling al dan niet veilig is. Het maakt ook duidelijk waar verbe teringen zijn aan te brengen. M. Brinkman, directeur van de NMV, heeft geen idee hoe de musea zuUen 'scoren'. „Er zal een groot aantal boven zitten en een groot aantal onder." Hij verwacht dat ook enkele grote musea niet aan alle veiligheidseisen zullen voldoen. Wel ke dat zijn, houdt Brinkman voor zich. Een tiental opvarenden van een piepklein houten roeibootje drijft zaterdagavond op het mooiste plekje van Amsterdam. „Mooi hè", zegt de trotse eige naar. „Ik was hier pas om drie uur vanmiddag. Met een beetje wrikken, is het toch gelukt dit plekje naast het podium te ver overen. We hebben hier écht het beste uitzicht. Naar schatting 15.000 men sen zijn zaterdagavond weer sa mengestroomd voor het leukste openluchtconcert dat de hoofd stad kent. Vijftien jaar bestaat het Prinsengrachtconcert in middels en het geniet nu zo'n bekendheid, dat het toehoor ders uit binnen- en buitenland trekt. Het jaarlijkse concert speelt zich af op een groot ponton in de Prinsengracht. De meest be voorrechten zijn de genodig den. Zij hebben daar op het ponton een stoeltje veroverd. Onder hen burgemeester Patijn, mr. Pieter van Vollenhoven en staatssecretarisTerpstra. Het echte feest speelt zich daarbuiten af. Het stukje Prin sengracht tussen Rozengracht en Reestraat ligt stampvol vaar tuigen. Motorbootjes, platbo dems. sleepboten, salonbootjes en waterfietsen. Alles wat maar kan drijven herbergt publiek. Op de oevers en bruggen zijn al uren tevoren de stoeltjes uitge klapt. Picknickmanden worden uitgepakt, wijnflessen ontkurkt, kratjes pils in de aanslag, bord op schoot. Uit de ramen van de grachtenpanden hangen de mensen. Anderen genieten deze zomerse avond een riant uit zicht op auto's of daken. Hier en daar wordt een fees telijke barbecue gehouden. Op last van de brandweer wordt dat verboden, klinkt het door de luidsprekers. Het publiek barst uit in een miskennend gejoel, scheepstoeters ondersteunen het protest. Op een van de bootjes is ie mand jarig Aarzelend wordt een 'lang zal ze leven ingezet. De gracht valt in: „hiep-hiep hiepnoeréóé".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 22