Doek valt voor Phantom Ik heb drie jaar door moeten drammen Cultuur Kunst Architect Berlage :ils toneelschrijver Integere Patti Smith verwerkt het verleden llard Pierson Museum even dicht Mick Jagger gaat films produceren Frida Boccara (56) overleden BAANDAG 5 AUGUSTUS 1996 21 CHEF GERT VISSER. 071-5356441. PLV -CHEF JAN RUSDAM, 071 -5356444 Jeeldhouwer Hellegers bekroond eiden De beeldhouwer en medailleur Guus Hellegers (1937) leeft in Neuchatel de grote prijs van de Fédération Internatio- ïale de la Médaille (Fidem) gewonnen. Hij won de prijs, be- taande uit 10.000 Franse francs, voor zijn penningen 'Vrouwen hand', 'Relatiepenning' en 'Stichting Oude Groninger Kerken', n totaal hadden 428 beeldhouwers, vormgevers en edelsmeden uit 35 landen werk ingezonden. De Fidem houdt om de twee aar een congres en een tentoonstelling op het gebied van de jenningkunst. In 1998 wordt het 26ste congres gehouden in het iluseum Beelden aan Zee in Den Haag, zo heeft het Koninklijk 'enningkabinet bekendgemaakt. Wiro Mahieu wint Wessel Deken Prijs oosPRECHTContrabassist Wiro Mahieu heeft gisteravond de Vessel Ilcken Prijs gewonnen. Aan deze aanmoedigingsprijs voor jonge, veelbelovende jazzsolisten is een bedrag van 3000 a gilden verbonden. De jazzcompetitie met voorrondes had de af- v» jelopen dagen plaats in de Swingboei in Loosdrecht. De prijs, le ie door de gemeente Loosdrecht beschikbaar wordt gesteld, i;' /erwierf vooral in de jaren tachtig faam. Toen wonnen muzikan- ij en als Toon Roos, Rob van Bavel, Frits Landesbergen en Benja- nin Herman. De prijs is vernoemd naar de baanbrekende slag en verker Wessel Ilcken, die in 1957 overleed. I jRapzanger 'LB' doodgeschoten jakland De rapzanger Seagram Miller, die onder de naam 'LB' iver het geweld in de Amerikaanse straten zong, is bij een 0 ichietpartij in Oakland doodgeschoten. De 26-jarige zanger, v viens laatste cd Reality Check in 1994 uitkwam, werd vanuit een vv ijdende auto met kogels doorzeefd toen hij op de hoek van een 3C traat uit zijn wagen stapte. Hij stierf enkele uren later in een ltf iekenhuis. Een man die bij hem was, raakte gewond. De politie inderzoekt of de schietpartij verband hield met een mislukte q lanslag op de zanger in 1993. Toen werd zijn auto beschoten, nl naar bleef hij ongedeerd. De schutter werd kort daarna aange- g louden. Optreden van 'spook' levert Van den Ende 175 miljoen gulden op 1STERDAM ANP agmenten uit toneelstukken van H.P. Berlage zullen worden gele- n door hedendaagse collega's van de beroemde architect. Dat ge- .jj lurt in het bijprogramma van het Theaterfestival, dat dit jaar in nsterdam en Brussel wordt gehouden. De toneelstukken, die de huiselijke kring als doelgoep hebben, 5 iren tot op heden onbekend. Ze zijn opgedoken in het Neder- Jndse Architectuur Instituut in Rotterdam. Cees Dam is een van de chitecten die bereid is de teksten te lezen. Met een aantal colle- 's van Dam wordt nog overlegd. De voorstelling is op 5 september in Salon De Balie in Amster- im. Het Theaterfestival wordt van 29 augustus tot en met 8 sep- mber in Amsterdam en van 29 augustus tot en met 7 september Brussel gehouden. tSTERDAM ANP Allard Pierson Museum at tijdelijk dicht. Het archeo- psch museum van de Univer- eit van Amsterdam (UvA) lit in verband met de installa- van klimaatbeheersingsap- iratuur. De kosten voor de in- ip bedragen bijna 2 miljoen Iden. De UvA en het ministe- van Onderwijs, Cultuur en itenschappen zijn verant- irdelijk voor de financiering, lp 30 november gaat het mu seum weer open, met een ten toonstelling over Griekse vazen uit het bezit van de Brusselse verzamelaar dr. J.L. ,Theodor. De ongeveer vijftig Atheense zwarte vazen met figuren erop, dateren uit de 6e eeuw voor Christus! Het Allard Pierson Museum is gevestigd in het voormalige gebouw van de Ne- derlandsche Bank, in het cen trum van de hoofdstad. Met het aanbrengen van de klimaatsbe- heersing gaat een jarenlange wens in vervulling. De timing was perfect. Het NOS-journaal van acht uur had gisteravond live ver slag kunnen doen van de laatste 'Phantom of the Opera' in het Scheveningse Circustheater. Klokslag acht uur viel het doek voor deze musical die alle Ne derlandse theaterrecords brak. In november krijgt het theater nieuwe bewo ners: de crew en de cast van 'Miss Saigon'. SCHEVENINGEN MARTIN HERMENS Terwijl in het theater voor de laatste keer de partituur van Sir Andrew Lloyd Webber's mees terwerk uit de orkestbak klonk, werd de Phantom-poster op de gevel van het gebouw van archi tect Benoit Wesly vervangen door die van 'Miss Saigon'. Pro ducent Joop van den Ende zei dan wel in zijn slotwoord dat hij deze avond niet op die produc tie vooruit wilde lopen, maar zaken zijn nu eenmaal zaken. Ook in de theaterwereld. De laatste Phantom dus. Ein delijk, zou je haast zeggen. Want volgens het oorspronkelij ke plan zouden op 30 april het spook en zijn trawanten al ver jaagd zijn uit Scheveningen. De verbouwingsplannen voor het Circustheater konden echter zo danig aangepast worden, dat het publiek een paar maanden extra kon genieten van deze in ternationaal zo succesvolle mu sical. Koning Zaterdagavond had het 'gewone publiek' al definitief afscheid genomen, gisteren móchten de genodigden dat nog eens dun netjes overdoen. Nou ja, dunne tjes. Het leek alsof iedereen er van doordrongen was dat ze ge tuige waren van een stukje the aterhistorie: nooit eerder stond één voorstelling zo lang op een vaste plek. Het had nog langer gekund, want het publiek kreeg er geen genoeg van. „Maar wij wilden op een hoogtepunt stop pen", zo liet een woordvoerder van de amusementskoning uit Aalsmeer weten. Van den Ende werd ook als een echte koning binnenge haald. Alleen het Wilhelmus ontbrak nog. Hij zei zich trots te Mick Jagger, de zanger van de Rolling Stones, gaat zich toeleggen op het produceren van films. Hij wil in vijf jaar in Hollywood dertien rol prenten verwezenlijken. Dat meldde de Britse zondags krant The Sunday Times. De 53-jarige zanger maak te vorige week bekend dat hij 'serieuze gesprekken' voert met de Spaanse acteur Anto nio Banderas, die de rol van de Cubaanse guerrillastrijder Che Guevara zou kunnen spelen in een amoureuze film met als titel Tania. 1 ag ger zou ook met andere filpi sterren in gesprek zijn, zoals' Harrison Ford en Jack Ni cholson, met wie hij be vriend is. Jagger wil dertien films produceren, maar zijn mede vennoot in de produktie- maatschappij lagged Films, Victoria Pearman, zegt al blij te zijn als er elk jaar 'een of twee films uitkomen'. Volgens Pearman is Jagger vastbesloten om met goede werkstukken voor de dag te komen. Het moet gaan om „intelligente films voor een publiek van volwassenen, geen komedies voor opgroei ende jongeren", aldus Pear man. De hoofdrolspelers van The Phantom nemen voor de laatste keer applaus in ontvangst. voelen. „Twaalf procent van de Nederlandse bevolking heeft deze voorstelling gezien. Dat is twee keer zoveel als het aantal bezoekers dat de laatste James Bond-film trok." Naar verluidt heeft het Phantom-avontuur Van den Ende en consorten 175 miljoen gulden opgeleverd. Trek daar van de kosten om de musical te maken af, evenals de kosten van de ingrijpende verbouwing van het Circustheater, en je houdt nog een alleraardigst bedrag over. „Lang leve het theater", aldus een geëmotioneerde pro ducent Vrijwel iedereen die de afge lopen drie jaar met 'The Phantom of the Opera' te ma ken heeft gehad, was er. Het ar tistieke team, dat voornamelijk uit buitenlandse theatermakers bestond, was komen overvlie gen. Ben Cramer en Hans Peter Janssens, respectievelijk de eer ste en de tweede vervanger van Henk Poort. Joke de Kruijf, de originele Nederlandse Christi ne, en haar opvolgsters Els Bon- gers (zij schitterde in de laatste voorstelling), Maaike Widders- hoven en Marika Lansen. En al die anderen uit het ballet, de cast of de orkestbak. Herkenning Een feest van herkenning, dus. Maar toch vooral ook een feest van traantjes wegpinken. Drie jaar lang werd intensief samen gewerkt en dat schept vriend schapsbanden. „Ik ben blij dat het erop zit, maar ik heb wel moeten janken toen het voorbij was", reageerde een opgeluchte Peter de Smet. „Er zijn de nodi ge tranen geplengd achter de schermen." gelijks bij deze theaterproductie actief waren, hebben ander werk gevonden. „Sommigen gaan in ons bedrijf bij een an dere productie aan de slag, an deren bij voorstellingen buiten ons bedrijf. Sommige mensen belanden in de WW. Natuurlijk doet me dat wat; ik heb bijna vier jaar met die mensen sa mengewerkt", liet uitvoerend producent Robin de Levita we ten. Op het enorme afscheidsfeest was van de tranen niet veel meer te merken in de bloedhete gangen van het Circustheater. „De grootste klap komt dinsdag wanneer je je beseft dat je niet meer naar dit theater hoeft", vertelde een van de leden uit de cast. „Op maandag hadden we nooit een voorstelling, dus die dag overleef je wel. Maar daar- Niet alle 250 mensen die da- Ook onder het publiek zijn er mensen die het er moeilijk mee hebben dat het Spook van de Opera vertrokken is. Zo hebben drie verstokte fans drie dagen een erker in het hotel tegenover het Circustheater gehuurd om afscheid te kunnen nemen van deze theatervoorstelling. Het drietal heeft de musical meer dan 270 keer gezien. Troost Voor de echte fans is er nog troost: in Londen, Hamburg, Zürich en New York draait 'The Phantom of the Opera' stug door. En misschien keert de zo succesvolle musical ooit nog eens terug naar een theater er gens in Nederland. Menigeen in de vaderlandse theaterwereld sluit niet uit dat Van den Ende de decors en de kroonluchter op een veilig plaatsje bewaart om het spul te zijner tijd weer uit de kast te toveren. De Franse zangeres Frida Boc cara is vorige week donderdag op 56-jarige leeftijd in Parijs overleden. Dat heeft haar fami lie zaterdag bekendgemaakt. Boccara kreeg in 1969 de Eu rovisie-prijs voor het nummer „Un jour, un enfant", en ont ving in zowel binnen- als bui tenland verschillende keren gouden platen. Frida Boccara die vooral in de jaren zestig furore maakte, was tot in Zuid-Amerika erg geliefd. In Europa waren haar liedjes vooral in Nederland populair. De fragiele, in Marokko geboren zangeres leefde de afgelopen ja ren teruggetrokken. Ze overleed aan de gevolgen van een long infectie. ASTERDAM KEES GROENENBOOM ligel Kennedy kan eindelijk doen wat hij zelf wil zomerse middag in Amster- i. Op het Leidseplein zingt n duo tweestemmige pop- idjes bij een gitaar. In de door- ng van de Stadsschouwburg irhaalt een gitarist eindeloos zelfde twee akkoorden. Voor lericain speelt een violist. Net 'en verderop, op de aanleg en eiger naast het hotel, nog een rijker. Zo op het oog onder- heidt deze morsige muzikant 1 niet van zijn collega's. Kor- troek, bergschoenen, warrige irdos. Alleen is deze violist in iroemde concertzalen beju- d en zijn er van zijn interpre- e van Vivaldi's 'Vier jaargetij- i' miljoenen platen verkocht, el Kennedy speelt tussen e interviews door een paar nmers van zijn nieuwe cd ifka'. lij heeft iets jongensachtigs, is hij bijna veertig. Net voor bereiken van die mijlpaal eft hij wat hij wilde: financië- •nafhankelijkheid en artistie- vrijheid. Na furore te hebben iaakt met de vertolking van ssieke muziek, heeft hij op de 'Kafka' zijn eigen muzikale "n vastgelegd. Het is een al- dat het meer moet hebben de mooie momenten dan geniale composities. Ken- heeft een mengsel gebrou- van folk, new age, psyche- en jazzrock, dat klinkt als mziek. Vooral de gezongen ikken, waarop verschillende calisten te horen zijn, klinken >gal vlak en eentonig. Hoogte- int is het prachtige 'Melody in ewind', een duet met een van 1 n leermeesters, Stephane lapelli. tamorfose naam Kafka roept vooral ne- eve associaties op, van indi en die een vergeefse strijd ren tegen een oppermachti- ongrijpbare omgeving. Een estie die niet vergezocht voor iemand die vanaf zijn zesde voorbestemd is geweest om violist te worden. Maar Ken nedy heeft 'Kafka' vooral geko zen vanwege de klank. „Ik ben begonnen met zeventig num mers, waarvan ik er uiteindelijk elf heb overgehouden. Een aan tal daarvan ging over verande ring, zoals 'From Adam To Eve', dat over een transseksueel gaat. De term die bij me opkwam was 'Metamorfose', maar dat vond ik geen mooi woord. Om dat Kafka een verhaal heeft ge schreven met die titel, moest ik aan hem denken." Kennedy heeft zich nooit een Kafkaiaans figuur gevoeld, al heeft hij wel de nodige betutte ling meegemaakt. „Ik heb nooit het idee gehad dat ik geen vrije keuze heb gehad. Natuurlijk was het niet mijn eigen keuze om op mijn zesde viool te gaan spelen en ook niet om later naar de Yehudi Menuhin-school te gaan. Maar op die leeftijd heeft niemand iets te kiezen. Toen ik op mijn zestiende ging studeren aan de Juilliard School of Music in New York, was dat wel voor een groot deel mijn eigen keu ze, maar daar werden mijn mo gelijkheden weer beperkt door het feit dat ik geen geld had. Ik kon niets doen daar, totdat ik de achterdeuren van de theaters ontdekte en erachter kwam hoe je naar binnen kon glippen." Als getalenteerd violist kreeg hij later te maken met muzikale bevoogding van degenen die hem een viool in bruikleen had den gegeven. „Ze wilden het liefste dat ik Tsjaikovski speel de, met iets experimenteels hoefde ik niet aan te komen. Niets ten kwade van die men sen, want ze hebben veel voor me gedaan, maar voor beleefd heid koop je niet veel als je je probeert te ontwikkelen als mu sicus." En dan was er de platenmaat schappij, die na de klapper met 'De vier jaargetijden' een hele reeks met Idassieke 'greatest hits' voor ogen had. „Ik heb drie jaar lang moeten drammen. Toen hadden ze door dat ze geen klassieke plaat meer van me zouden krijgen, totdat ik mijn eigen project had kunnen doen." „In de afgelopen jaren is er veel veranderd. Ik ben nu op een punt aanbeland waarop ik kan doen wat ik wil. Ik heb mijn ei gen instrument kunnen kopen. Hoe duur dat geweest is, mag ik van dé verzekering niet zeggen maar je kunt er een riant huis van aanschaffen. In de komen de jaren wil ik een eigen studio bouwen. Daar kan ik rustig mijn muziek opnemen. Ook klassiek. Bach bij voorbeeld, dat is niet iets wat ik in een dagje in de studio wil doen. Ik wil daar echt rustig aan kunnen werken, wie weet over een periode van tien jaar." Waarom een eigen cd uit brengen als er nog zo veel schit terende muziek te spelen valt? „Omdat ik ideeën had, mijn ei gen ideeën, en ik vond het op den duur frustrerend om ander mans muziek te spelen terwijl ik die ideeën niet kwijt kon. Vroe ger was het trouwens heel ge woon dat violisten zelf ook componeerden. Sarasate bij voorbeeld en in deze eeuw Fritz Kreisler. Hij was ook klassiek violist, maar hij schreef in de stijl van zijn tijd. Dat doe ik nu ook." Was Nigel Kennedy achteraf eigenlijk niet liever een popster geweest, zou hij niet voor de gi taar kiezen als hij het over mocht doen? „Nee, want ik vind de viool een van de mooiste, ex pressiefste instrumenten die er bestaan. Er is geen enkel instru ment dat de menselijke stem zo dicht benadert. Er is wel een pe riode geweest dat ik de voor keur gaf aan de piano. Want als je begint valt het niet mee om een aanvaardbaar geluid uit een viool te krijgen. Maar er is zo veel geweldige klassieke muziek geschreven voor de viool, en ook in de volksmuziek, de jazz Violist Nigel Kennedy heeft voor 'Kafka' een mengsel gebrouwen van folk, new age, psychedelica en jazz rock. FOTO CPD en bijvoorbeeld de Indiase mu ziek kun je ermee terecht. En omdat de rol van de viool in de popmuziek nog niet zo uitge sproken is, heb ik een enorme vrijheid om te experimenteren." RECENSIE.JOHN OOMKES Patti Smith Friends, gehoord/gezien Rai Auditorium, 02/08. Ze roemt Dylans album Road Gone Wrong, zingt de lof over Jean Genet en haalt zelfs her inneringen op aan de boeken die haar eigen jeugd kleurden. Een weerzien met de 49-jarige Patti Smith, de hogepriesteres van de vrouwenreek, wordt als vanzelf gekleurd door nostalgi sche gevoelens. Het verleden mag dan ver werkt zijn, het isolement van het huiselijke leventje door broken door het overlijden van haar echtgenoot Fred Sonic Smith (in 1994; hij was gitarist in de legendarische band MC5) - de littekens die het le ven heeft achtergelaten in haar geest schrijnen hoorbaar na. Het recente album Gone Again is om die reden een mo nument voor Fred Smith, maar ook voor Kurt Cobain (voor wie Patti About a Boy schreef) en Jerry Garcia. Maar levenswijsheid heeft de overhand. Haar veertienja rig zoontje Jackson mag even het podium opkomen voor een absurde cover: Deep Pur ple's Smoke on the Water. En als ze het kinderboek Dog of Flanders citeert, raadt ze haar devote gehoor grinnikend aan dat gelijk met Genet en Dylan aan te schaffen. Smith kent haar invloed en haar pappen heimers. In het Auditorium van het Amsterdamse Rai Congrescen trum, dat ten tijde van haar opkomst in de tweede helft van de jaren zeventig 's lands eerste popzaal was, wordt tij dens haar sublieme, hoofdza kelijk ingetogen optreden re gelmatig vanuit de zaal ge schreeuwd om hardere mu ziek. Alsof de fans Patti willen dwingen even onverzoenlijk te zijn als in 1978 of '79 toen de foto's die wijlen Robert Mapplethorpe van haar maak te op je netvlies inbrandden. Dus wijst Patti al te brulleri- ge lieden terecht. „Amsterdam was toch de stad van de ver draagzaamheid? Hier kon ie dereen toch ongemoeid aan de thee en een rokertje?" En als de TV-camera's aanfloepen vertelt ze over een 'special se cret memory', over een eerder bezoek aan Mokum, waarover ze schreef in het samen met Ivan Kral geschreven Dancing Barefoot (van het album Wa ve, 1979). Om die herinnering tastbaar te maken trekt ze schoenen en sokken uit, zuigt de lucht in en danst in het halfduister rond, mijmeringen bezwerend. „Oh God, I fell for you." En even is ze hetzelfde androgyne lustobject als toen. Zoals altijd is het de toon die de muziek maakt en is het die ongepolijste stem die opeens even opflakkert als een kaars die opeens even in een lucht stroom staat. Patti Smith's op treden is waardevol omdat ze zowel haar kracht als haar zwakke kanten laat zien, zowel het verleden toont als de ver werkingervan. Ze draagt haar geloofsbelij denis, Piss Factory, voor als een brandend manifest, zet zich aan een akoestische ver sie van Beneath the Southern Cross en maakt iets moois van Prince' When Doves Cry. Al die tijd klinkt haar band, met Tom Verlaine op slide- en Lenny Kaye op slaggitaar, alert en vitaal. En ja, op het eind knalt het even ouwerwets in Free Mopey en Because the Night.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 21