Van top tot teen onder de littekens Kanbier trouwt met zijn engel Illegale kunst met containers tegelijk ons land binnen Cultuur&Kunst Vaarden te krap en te luur voor fotofestival Expositie Dudok mogelijk ook naar Italië Gebroeders Flint vertillen zich aan Boon INSDAG 16 JULI 1996 CHEF CERT VISSER, 071-5356441, PLV.-CHEF JAN RIJSDAM, 071-5356444 Cursussen in Expressie 70 jiouFN aan den run» Bij Expressie 70 in Alphen aan den Rijn be ginnen dit najaar weer een aantal cursussen: tekenen en schilde ren voor kinderen van 12 tot 14 jaar, fotografie, tekenen en libeti aquare"eren voor beginners en tekenen en schilderen speciaal muni! voor beginners. Meer informatie bij Expressie 70, tel. 0172- lie in 193737. anafj Couwenbergh en Frik krijgen prijs haarlem Lisa Couwenbergh en Helen Flik krijgen de jaarlijkse >e'net i^nneOosting Prijs 1996 voor de figuratieve schilderkunst. De ineetf „rijzen bestaan uit een bronzen plaquette en een geldbedrag s v,an< van 10.000 gulden ieder. Couwenbergh krijgt de onderscheiding voorwerk in olieverf. Frik valt in de prijzen voor haar aquarel- eerkunst. De kunstenaressen wonen en werken in Amsterdam. ie Bri a Humorfcstival in Eindhoven auriHOVENDe Eindhovense stadsschouwburg begint het ko lfde seizoen met een humor- en cartoonfestival. Het Neder landse Cartoon Festival is van 1 tot en met 22 september te zien. Het thema is 'Een vreemde kijk op Nederland'. Cartoonisten uit binnen- en buitenland houden de Nederlanders een spiegel voor. De tentoonstelling omvat naar verwachting ongeveer 250 I werken. Onder de tekenaars bevinden zich ook de winnaars van f de negen voorgaande festivals. In de eerste week van september vermeldt het programma bovendien een groot aantal voorstel ingen waarbij verschillende vormen van humor centraal staan. n j Zo zijn er optredens van Urbanus, Kamagurka en Toon Her- mans. Ter afsluiting is op 8 februari in het toneelhuis een Buffet Spectacle. Daaraan werkt een groot aantal clowns mee. Boven- 0D dien is de film 'Clowns' van Frederico Fellini te zien. W Seropositieve ex-junk en priester op Amsterdams Triple X Festival Performer Ron Athey is seropositief, ex-junk en voorma lig priester. Vol tatoeages, piercings en van top tot teen onder de littekens vertegenwoordigt Athey de stroming in de performance-kunst die in de Verenigde Staten be kend staat als 'Modern Primitivisme'. Met zijn voorstel ling 'Deliverance' zal Athey komend weekeinde een van de meest opmerkelijke bijdragen verzorgen op het Triple X Festival, het internationale avantgarde-festival dat tot en met 28 juli voor de derde keer gehouden wordt op het terrein van de voormalige Westergasfabriek in Amster dam. 8®Pf MRDEN GPD organisatie van het groot- j ihalige Fotofestival Naarden 17 komt in de knel. De stich- l klaagt steen en been over >t afvallen van geschikte expo- tieruimtes in de Vesting. Bo ndien worden voor de ruim- die wel beschikbaar zijn :eds hogere huren gevraagd. Om de problemen het hoofd bieden, heeft de Stichting Fo- festival Naarden onlangs gulden extra subsidie ge- aan het gemeentebe- jur van Naarden, maai- het van B en W liet deze eek weten dat 't er niet in zit. De Vestingschool en het Spaanse Huis zijn niet beschik baar. Voor '97 dreigen ze de grote Promerskazerne te verlie zen. Echte oplossingen ziet het stichtingsbestuur van het Foto festival nog niet. „Het succes achtervolgt ons financieel. Het is nooit de opzet geweest, maar misschien moeten we wel in af geslankte vorm verder", be denkt penningmeester Van Kol, die ook denkt aan het huren van 'gigantische tenten'. Het fo tofestival voor 1997 staat ge pland van 8 mei tot 1 juni. Er worden 30.000 bezoekers ver wacht, van wie 20.000 entree betalen. De thema's zijn dit maal jeugd, landschappen en kunst. 'La Loca' ('Gekke Vrouw'), schrijfster van poëzie, maakte de scheld naam die ze van haar Cubaanse ex-minnaar kreeg tot haar artiesten naam. foto gpd ilië heeft grote interesse in de Hilversum- expositie over het werk van architect ,M. Dudok. Met de stad Napels zijn on- ;rhandelingen gaande over de financie- van de tentoonstelling. Ook de stad ïoenix in de Amerikaanse staat Arizona :eft belangstelling voor de overzichtsten- ionstelling die momenteel nog in Hilver- imis te zien. De Hilversumse gemeentesecretaris P. Polhuis schat de kosten van verplaatsing van de expositie 'W.M. Dudok, componist van architectuur' op anderhalf h twee ton. Hierin zijn kosten van verzekering, vertaling en transport meegenomen. Polhuis: „Dit is iets dat we altijd in ons achterhoofd hebben gehouden. Ik ben er natuurlijk heel blij mee." De tentoonstelling loopt op 15 september in Hilversum af en zou in oktober al in Na pels te zien moeten zijn. J. Boeles, hoofd pers en cultuur van de Nederlandse ambas sade in Rome, bevestigt dat er serieuze be langstelling is van Italiaanse zijde. De con tacten van de initiatiefnemers lopen via hem. „Maar er moeten nog wel financiën worden gevonden". Volgens Boeles zijn voor de Dudokexposi- tie drie toplocaties in beeld, waaronder een kasteel in zee en een voormalig koninklijk paleis. IDENERNA STRAATSMA in het wit, hij in het bruin. Leidse kunstschilders Jacob anbier (46) en Laura Wegman 7) trouwden gisteren in alle oegte. Een bruiloft zonder tilderachtige taferelen, een- oudig en gewoon 'zoals het oort'. Ze hadden eigenlijk op 14 juli Hen trouwen, maar die datum el op een zondag en dus ging at feest niet door. Jammer, and het stel, want op 14 juli enden Kanbier en Wegman el- precies vijf jaar. Maar 15 was ook wel een speciale ag, omdat het gisteren precies jaar geleden was dat Rem- tandt ter wereld kwam. In Lei en, vlakbij de plek waar Kan- ier zijn 'Rembrandt-atelier' leeft (in de voormalige Stads- immerwerf aan het Galgewa- Jacob Kanbier en zijn Laura met een open jeep naar het stadhuis. foto loekzuyderduin van zijn huwelijk. de receptie aan het Galgewater, één de lunchpauze voor de Leidse schilders lieten zich Die overigens snel tot een einde meeste genodigden er weer op maandagochtend niet zien op kwam, omdat om een uur of zat. AMSTERDAM FRAN<;OISE LEDEBOER Centrale thema's op Triple X 1996 zijn de 'multidiscipünari- teit in de kunsten, het menselijk lichaam, posthumanisme en body culture'. Volgens artistiek leider Haj Schoolmeester getui gen de deelnemende podium kunstenaars van de huidige trend naar individualisering in de maatschappij. „Ze werken dan ook vanuit een sterk per soonlijke invalshoek en intimi teit", aldus Schoolmeester. In 'Deliverance' staat Athey's eigen leven centraal. Als de per former injectienaalden in zijn huid drijft of een operatiemes op zijn slapen zet, bedoelt hij dat als zuivering in naam van het publiek. Volgens Triple X zoekt Athey op die manier 'de balans tussen de puur persoon lijke en de politieke dimensies van homoseksualiteit in het tijdperk van de aids-epidemie'. Pijnen Een andere opmerkelijke bijdra ge levert performer Graham Cunnington. Cunnington lijdt al sinds zijn kinderjaren aan chro nisch reumatische artritis, een zeer pijnlijke botziekte die zijn leven tot een hel maakte. Na een eindeloze martelgang door de medische wereld be sloot hij 15 jaar geleden zijn ziekte voortaan als essentieel onderdeel van zijn bestaan te beschouwen en zijn aandoe ning in het theater te sublime- Onder de titel 'Pain' voert Cunnington op Triple X een choreografie op waarin met be weging, geluid en tekst verslag wordt gedaan van het gevecht met zijn lichaam. Op monitoren kan het publiek van dichtbij ge tuige zijn van de pijnen die hij tijdens zijn voorstelling ervaart. Gekke vrouw 'La Loca' ('Gekke Vrouw') maakte de scheldnaam die ze van haar Cubaanse ex-minnaar kreeg tot haar artiestennaam. Ze schrijft nu tien jaar poëzie en korte verhalen, ging daarmee optreden en komt nu ook naar Amsterdam. Dat 'La Loca' niet écht krankzinnig is, mag vol gens Triple X een wonder heten voor wie haar levensverhaal kent. Als kind is ze mishandeld door moeder, grootmoeder en stiefvader, als tiener experimen teerde ze met drugs en als vol wassene werd ze meermalen misbruikt en verkracht. Als klap op de vuurpijl meldt het festival dat er op haar 36ste een vorm van kanker werd geconstateerd waarvan de kans op genezing lang onduidelijk bleef. Het programma bestaat ver der uit de tentoonstelling 'Frag mentatie /Fragmentation'. De uitgenodigde kunstenaars ken merken zich door een uitge sproken engagement. Ze stellen vragen 'over de relatie tussen beeldende kunst en levens vraagstukken als religie en iden titeit, menselijke onvolkomen heid en gelijkwaardigheid en in dividuele fascinatie'. Slechts op fragmenten van die vragen kun nen volgens samensteller Pim Jonker tegenwoordig nog ant woorden worden gevonden. Onder de deelnemers zijn Guil- laume Bijl, Hugo Kaagman en Matt Mullican, wiens enorme vlaggen in de voormalige Zuive ringshal een spectaculaire aan blik vormen. Het Triple X Festival ontvangt dit jaar 2,5 ton subsidie van het Fonds voor de Podiumkunsten en de gemeente Amsterdam. De Amsterdamse Kunstraad gaf het festival echter nul op het rekest bij zijn aanvraag voor het Kun stenplan over de periode 1997- 2000 omdat het nog niet lang genoeg bestaat. „Omdat de Raad voor Cultuur wel positief was voor het landelijke Kun stenplan gaan we proberen de gemeenteraad alsnog te over tuigen", aldus zakelijk leider Pe ter van der Hoop. Na het eerste succesjaar met 13.000 bezoekers, viel het be zoekersaantal vorig jaar terug naar 8000. Omdat Triple X dit jaar geen concurrentie heeft van Sail hoopt de organisatie dit keer op een herstel naar 10.000 belangstellenden. Ron Athey Compagny, vr. 19/7 en za. 20/7 in de Zuive ringshal, aanvang: 22.30 uur. 'La Loca', woe. 17/7 en do. 18/7 in de IJsbreker, aanvang: 22.30 uur. De seropositieve ex-junk en voormalig priester Ron Athey. foto THEATER RECENSIE HOMME SIEBENGA Krapuul door Gebroeders Flint. Muziek theater naar Louis Paul Boon. Tekst Stan Lapinski. Regie: Lidwien Roothaan. Mu ziek: Paul Prenen. Spel: oa. Stef van den Eijnden, Bente Jonker, Frits Lambrechts, Felix Strategier, Coen van Vrijberghe de Coningh. Gezien: Westergasfabriek Am sterdam. Daar nog te zien t/m 4 augustus. Kaartverkoop: AUB Uitlijn en VW's De Gebroeders Flint zijn virtuo zen op het terrein van de nostalgie. Praktisch al hun voor stellingen lijken doortrokken van de weemoed van de trek zak, het instrument waarmee de twee oprichters van het gezel schap ooit de kroegen van Am sterdam afschuimden. In de nieuwste productie 'Krapuul' nestelen ze zich in de tijd van voor de Tweede Wereldoorlog, de periode die de Vlaming Louis Paul Boon beschrijft in zijn vroege boeken 'Vergeten Straat' en 'De Voorstad groeit'. Een voorstelling 'naar Boon', wat wil dat zeggen? In ieder ge val is er godzijdank geen enkele poging gedaan het volk se en door dialect gekleurde taalgebruik van Boon na te bootsen. De schatplichtigheid van deze voorstelling zit hem vooral in de karakters, de typen die de armoedige straten van Louis Paul Boon bevolken. Hij was begaan met de verschoppe lingen, met het uitschot dat zich tegen de verdrukking in harts tochtelijk in het leven stort en zich vastklampt aan dromen. In 'Krapuul' draait het om zo'n groepje 'verworpenen der aar de' dat probeert te overleven in een bouwvallige fabriek die door de slopershamer wordt be dreigd. Het oude machinege bouw van de Amsterdamse Westergasfabriek is uiteraard een perfecte setting voor zo'n verhaal. Het zijn stuk voor stuk ge kneusde zielen die zijn wegge kropen in de donkere fabrieks hal. Een oude, in de mensheid teleurgestelde stoker (Frits Lambrechts), een orgeldraaier (Bruun Kuijt) die wanhopig naar een geliefde verlangt, een manke schilder (Felix Strate gier) die eindeloos stillevens van appels en groente penseelt en een marktvrouw (Fran Wal ler Zeper) die het leven hard en cynisch tegemoet treedt. En dan zijn er nog twee onbeschadigde karakters, Peu de zwakbegaafde zoon van de orgelman en Roza, de mooie en dweperige dochter van de stoker die nog durft te dromen van romantische liefde. De kwade genius die deze hech te groep bedreigt is de stinkend rijke, gewetenloze zfikenman, die het pand wil slopen. De muziek van Paul Prenen, uitgevoerd door een kwartet on der zijn leiding, heeft onmis kenbaar de sfeer van de jaren dertig en veertig en draagt de voorstelling. Minder geslaagd is de ingehouden regie. Het lijkt alsof regisseuse Lidwien Root haan de valkuil van de vette sentimenten heeft willen ver mijden. Het gevolg is dat veel van de heftige confrontaties tussen de personages vlak over komen. 'Krapuul' kent wel degelijk mooie momenten, bijvoorbeeld de feestscene waarin alle fa- brieksbewoners eindelijk een keer gelijktijdig op de speelvloer staan en vol overtuiging als koor tekeer trekken. Mooi is ook de rol van Bente Jonker, die met de inzet van haar hele lijf en al haar energie de rol van de dwe perige Roza speelt. Een voorstelling met zoveel gastspelers is voor een gezel schap als Flint zonder meer een mega-produktie. Het lijkt alsof de groep zich vertild heeft aan de taak om in anderhalf uur tijd een groot aantal gecompliceer de personages neer te zetten. De korte flarden,dialoog en de liederen versmelten nooit tot een samenhangend en meesle pend verhaal. De heetgebakerde verschoppelingen van Boon worden in 'Krapuul' slechts ble ke schimmen die schijnbaar doelloos door een fabriekshal AMSTERDAM FRANQOISE LEDEBOER In de Rotterdamse haven was het deze week opnieuw raak: onder een laag 'waardeloze' Afrikaanse drums en kunstnij verheid trof de douane in een container ook tientallen illegaal geëxporteerde antieke beelden en stukken servies uit Ghana aan. Door de frequentie van dergelijke vondsten kampt ons land met een dubieuze reputa tie als doorvoerland bij uitstek van gestolen of illegaal geëxpor teerd cultureel erfgoed. „Maar ook wij willen scherpere actie en controle aan de grenzen", verzekert directeur Leo Lem- mens van The European Fine Art Foundation (TEFAF) na mens de kunsthandel. Als organisator van de kunst en antiekbeurzen PAN Amster dam, TEFAF Maastricht en TEF AF Bazel weet hij als geen ander dat de kunsthandelaren juist zeer beducht zijn dat vermoe dens van louche praktijken bij hun kopers de overhand krij gen. Om het smetteloze blazoen van 'zijn' beurzen hoog te hou den wordt altijd een strenge kwaliteitscontrole op de deelne mers verricht. Op initiatief van Lemmens is het bonafide deel van de bran che inmiddels toch een actie te gen het internationale Unidroit- verdrag over illegale kunstex port begonnen. Gezien de no bele uitspraken van de kunst handel wekt dat op het eerste gezicht verbazing, maar Lem mens waarschuwt dat de bona fide handelaren straks anders met onuitvoerbare maatregelen worden opgezadeld. Actuele aanleiding voor de onrust in de kunsthandel is de recente bekendmaking van mi nister Sorgdrager van justitie dat ze het verdrag inmiddels heeft ondertekend. De Tweede Kamer zal het waarschijnlijk dit najaar nog behandelen, zodat de kunsthandel slechts een paar maanden de tijd heeft om het tij te kunnen keren. Sorgdragers argumenten om het Unesco-verdrag te steunen waren alvast helder als glas: de illegale kunst komt op dit mo ment 'met containers tegelijk de Rotterdamse haven binnen' en daar moet absoluut een einde aan komen. Namens onder meer de Ver eniging van Handelaren in Ou de Kunst in Nederland, de Ver eniging Nederlands Antiquairs Genootschap en de Nationale Vereniging voor de Kunsthandel wijst Lemmens op misschien wel het grootste probleem dat de kunsthandel straks moet op lossen: de huidige gebrekkige registratie van gestolen kunst voorwerpen zal het moeilijk maken de herkomst te checken. De handelaren moeten straks zelf gaan bewijzen dat ze een voorwerp niet illegaal in handen hebben gekregen, maar als ze daarover zekerheid willen in het register van de Centrale Recher che Informatiedienst (CRI) zit ten daar nog maar 40.000 kunstvoorwerpen in. Dat lijkt veel, maar in wereldwijd ver band stelt dat aantal volgens Lemmens niets voor: „Wij plei ten er dan ook voor dat het rijk extra middelen ter beschikking stelt om dit register uit te brei den." En bovendien zouden de wel varende westerse landen geld moeten uittrekken om ook in de niet-westerse landen zo'n sys teem op poten te zetten. Lem mens vindt dat er op de wester se landen in elk geval de morele plicht rust te proberen het ver drag toch in praktijk te brengen: „Ik begrijp bovendien heel goed dat Sorgdrager het heeft onder tekend omdat zelfs Italië dat heeft gedaan. Uit dat land ver dwijnt onvoorstelbaar veel kunst en Nederland kon niet achterblijven. Maar mijn droom is wel dat we in gezamenlijk overleg tot realistische wetge ving komen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 7