Housen met cineast Ian Kerkhof E ien burgemeester iet vuile handen The Choice fascinerend verkiezingsverslag Volop verknipte figuren in thriller Dodemansdans I H- Film/Boeken Ambitieuze roman Natasha Gerson JDERDAG 11 JULI 1996 'hti Al Pacino op dreef in City Hall 'Naar De Klote!speelfilm als prentbriefkaart van de 'scenevan nu FILM RECENSIE j viert hij zijn zilveren ju- n als filmacteur: Al Pacino, i zijn debuut in 1971 de in tientallen films. Acht I genomineerd voor een Os- |en in 1994 daadwerkelijk jroond voor zijn rol in Scent h Woman. Een acteur wiens lière gelijke tred hield met ■van een andere Newyorkse laster: Robert de Niro, met hij onlangs nog samen te was in Heat. Nu zien we gekoppeld aan coming n John Cusak in de film City II de enige filmpremière deze week. it)'Hall is een politieke thril- van Harold Becker, waarin ino de rol speelt van een rismatische burgemeester, zet deze Pappas neer als een dynamische man met een irme uitstraling, wiens idea- in de loop der jaren zijn ver- erd. Ze hebben plaatsge- akt voor politiek pragmatis- concessies, vriendendien- i en corruptie. Pappas is po- air en geliefd en droomt van politieke carrière, die moet ligen in het Witte Huis. irom is hij niet echt blij met activiteiten van zijn rechter- id, loco-burgemeester Kevin houn (John Cusak). Die wil schietpartij waarbij een ffiadealer, een agent en een ichuldig kind zijn gedood, tot jodem uitzoeken, yhoun. die eigenlijk de ifdrol speelt in de film, ont- t samen met een advocate (Bridget Fonda), dat de maffia dealer twee jaar eerder slechts voorwaardelijk is veroordeeld, terwijl hij normaliter tien of twintig jaar had moeten krijgen. Hoewel aan alle kanten gepro beerd wordt de deksel op de doofpot te houden en getuigen die willen praten gewetenloos worden geliquideerd, gaat Cal houn toch door met zijn onder zoek en komt uiteindelijk uit bij de top van het stadsbestuur. Dat is min of meer het ver haal van de thriller City Hall. Maar de vier scenarioschrij vers van de film onder wie Ken Lipper, een voormalige lo co-burgemeester van New York waren niet tevreden met een simpele crime story1 en hebben er een meer idealistische en moralistische component aan toegevoegd. De makke van de film is dat te ambititeuze scena rio. City Hall is soms een thriller en soms een levensles: een con frontatie tussen twee generaties de oudere charismatische leider die niet meer terugschrikt voor concessies en corruptie en de jonge, ambitieuze stadsbe stuurder voor wie eerlijkheid en integriteit nog waarden zijn waar je je in het leven aan moet houden. Als thriller mist City Hall een sterk dramatisch einde, waar door de film een beetje als een nachtkaars uitgaat en de bezoe ker met een onbevredigd gevoel de zaal verlaat. Maar de fans van Pacino kunnen hun hart ophalen bij diens publieke op tredens als burgemeester, waar zelfs een begenadigd redenaar als Martin Luther King nog veel van had kunnen leren. In een krap bemeten Am sterdams benedenhuis worden drugs verhandeld. Twee geklofte jongens ne men een door de 19-jarige Fem van der Elzen over handigd zakje (ecstacy) pilletjes argwa nend in ogenschouw, want 'er staat niks op!' Toch gaat het om 'echte knallers', be weert Fem: 'Je wordt er he lemaal wappie van!' Vriendje Tygo Gernandt staat intussen, gehuld in een Fuck Chirac-t-shirt, de schouw blauw te schilde ren en foetert de klanten de deur uit. We beleven de opnamen voor scène 36 van Ian Kerkhofs nieuwe speelfilm Naar De Klote! AMSTERDAM PIETER VAN UEROP/GPD Het interieur van de woning heeft als hoofdkleur oranje, ge steund door veel paars en roze. Overal Indiase doeken, mobiel tjes, een waterpijp, een canna bisplant. Aan de wand foto's van Jackie Kennedy. Inmiddels dient zich buiten op de stoep een bontgekleurd gezelschap aan voor scène 37. Onder hen: Wally Tax, met een schattig, ge breid bloemenmutsje op. Hoe verhoudt die aankleding zich tot 'fuck Chirac' en de ecstacy- pilletjes? Is Ian Kerkhof wellicht per abuis bezig de eerste Neder landse 'house film' te situeren in de jaren zestig? De cineast verguisd en ge prezen voor subversieve kunst films is een toonbeeld van geduld als hij de setting uitlegt: „Veel van de techniek van 'hou se' en 'techno' is geïnspireerd op de psychedelische explosies van de zomers van 1967 en 1968. Je ziet die esthetiek terug komen in de beelden en muziek Ian Kerkhof geflankeerd door zijn twee cameramannen op de set van 'Naar De Klote!'. van nu, maar met een laagje ja ren-negentig erover heen. Het is glanzender, meer 'glossy' dan toen. En het grootste verschil is natuurlijk dat het nu allemaal op computers gemaakt wordt zowel de muziek, als de gra fiek en de typografie op platen hoezen. Dat is ook wat ik er in teressant aan vind, die applica tie van de nieuwe technologie." „Ik heb het een beetje ont dekt met de documentaire Techno, die ik begin dit jaar heb gemaakt voor de VPRO. Die werd gemengd en gemonteerd op de 'Aladdin'een hypermo derne beeldcomputer. Dat was waanzinnig, mijn introductie in het digitale tijdperk. Ik had er schrik voor, maar ik heb nu ont dekt dal hel heel mooi is. Er is geen scheiding meer tussen beeld en geluid. Je kunt ze alle bei op dezelfde manier en in dezelfde tijd behandelen." Door de moderne techniek is het volgens Kerkhof mogelijk om vier weken na de laatste op namen de eindversie van de film al in handen te hebben. Die snelheid schijnt van belang in het geval van Naar De Klote!, omdat de film speelt in een we reld waar trends in razend tem po veranderen. „Ik zie deze film als een soort prentbriefkaart van deze tijd. Een momentop name. Het gaat over juli 1996, de muziek van nu en de hele scene van nu. Als je acht maan den zou verliezen in de monta ge, zou er een gedateerde film uit komen. Als de film in okto ber in première gaat, dan kan het nog nèt. De helft van de muziek die in onze film ge bruikt zal worden, is dan nog niet uit. Dat zijn nummers die geschreven worden door Ne derlandse topproducenten als Juan Elmzoon." Het verhaaltje lijkt onderge schikt: Meisje uit de provincie dreigt kapot te gaan aan een subcultuur in de grote stad. Kerkhof ziet het anders: „Ik zou het 'herkenbaar' willen noe men. Ik ben twee jaar lang bijna elke avond uit geweest in de scene om research te doen. Ik heb heel veel meisjes en jon gens gezien die grasgroen naar Amsterdam komen en die toch een heel andere levenstijl krij gen dan ze in de provincie had den. Sommigen kunnen dat heel goed aan. Ze gebruiken veel drugs, maar ze stoppen als ze het wel gezien hebben en gaan vervolgens door met hun leven. Er zijn echter ook jonge ren die het niet zo goed aan kunnen en letterlijk naar de klo te gaan." „Maar het meest wezenlijke voor mij is dat ik het gebruik van die middelen niet kan zien als 'crimineel'. Ik zie die pillen als iets van onze tijd. Dit verhaal gaat ook niet over een meisje dat naar de klote gaat. Het gaat over iemand die op het randje komt en denkt: 'Shit, dit is niet goed.' De film is wel een morele vertelling. Ik denk dat de sterkte van je karakter de factor vormt waar het om gaat niet drugs. Je moet een basis hebben van geloof in je zelf. Wilskracht vind ik heel belangrijk." Naar De Klote1, wordt Kerk hofs eerste film die bestemd is voor de bioscopen. Wordt de re gisseur salonfahig. Kerkhof: „Ik denk dat ook deze film heel controversieel zal zijn. Veel po tentiële financiers wilden geld geven op voorwaarde dat we het einde zouden veranderen. Dat wilde ik niet. Ik had het tienvoudige van mijn huidige budget kunnen krijgen, als ik het einde veranderd had. Als ik een finale zou maken met hoofdpersonen die het stand punt innemen 'drugs zijn fout', dan zou ik zelf ook niet in hen kunnen geloven." FILMS AMSTERDAM Pacino viert zijn zilveren acteursjubileum als charismatische burge ester in de politieke thriller City Hall. ALFA 1 (020)6278806 13.30, 16.00, 19.30, 22.00: Ri chard III ALFA 2 13.30, 16.00, 19.30, 22.00: Mighty Aphrodite ALFA 3 15.45, 18.45, 21.30 The Birdcage ALFA 4 13.00, 15.45, 18.45, 21.30; niet op ma: Persuasion ma. 13.00, 15.45, 18.45, 21.30: Lola ALHAMBRA 1 (020) 6233192 18.15, 21.15: Sense And Sensibility ALHAMBRA2 16.00, 18.45, 21.30: Up Close Personal BELLEVUE CINERAMA (020) 6234876 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: City Hall CINERAMA 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: A Walk in the Clouds CALYPSO 1 (020) 6234876 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: From Dusk Till Dawn CALYPSO 2 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: Nick of Time CINECENTER (020) 6236615 17.30, 19.45: Small Faces 17.30, 20.00; zo ook 11.00, 15.00: Jeffrey 22.15, zo ook 11.00, 1500 Leaving Las Vegas 17.15, 19.45, zo ook 11.00, 15.00: II Postino 22.30: El Verona De La Senoro For bes 22.15: Girl 6 za t/m wo 18.00, 20.00, 22.00; zo ook 11.00, 15.00: Circle of Friends CINEMA 1(020) 6151243 18.45, 21.30: The Rock 17.15, 19.15,22.00: Spy Hard CITY 1 (020) 6234579 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Spy Hard CITY 2 13.15, 16.00, 18.45,21.30: It Takes Two CITY 3 13.15, 16.00, 18.45: Het Monster van Loch Ness 21.30: Barb Wire CITY 4 18.45,21.30: The Juror CITY 5 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Down Periscope CITY 6 13.15, 16.00, 18.45,21.30: Vam pire in Brooklyn CITY 7 12.45, 15.30, 18.15, 21.15: The Rock DESMET (020) 6273434 19.00, 21.00; zoook 16.30: Before Sunrise 22 00, zoook 14.15: N'OubliePas Que Tu Vas Mourir do t/m za 19.45: Leaving Las Vegas zo t/m wo 20.00: Fallen Angels KRITERION 1(020)6231708 18.15 Antonia 20.15, 22.15 (di niet 22.15): Mighty Aphrodite di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 18.30: Jalan Raya Pos 21.45: Vacas RIALTO 1(020)6753994 20.00, 22.00: The Celluloid Closet RIALTO2 do t/m zo, di wo 19.45: Marie An toinette is niet dood 21.45: Profession Reporter ma 19.45: The Grapes of Wrath THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.15, 20.00, 22.00; zoook 15.15: Richard III THE MOVIES 2 19 45, 21.30, zoook 15.30: Mighty Aphrodite 17.30: Advocaat Van De Hanen THE MOVIES 3 17.30, 19.30: Persuasion THE MOVIES 4 17.45: DeJurk 19.45; zoook 15.00: Sense And Sensibility 22.15: Shanghai Triad TUSCHINSKI 1 (020)6262633 12.45, 15.30, 18.15, 21.15: The Rock TUSCHINSKI 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Primal TUSCHINSKI 3 13.15, 16.00, 18.45, 21.45: Spy Hard TUSCHINSKI 4 16.00, 18.45, 21.30: 12 Monkeys TUSCHINSKI 5 16.00, 18 45,21.30: Things To Do In Denver TUSCHINSKI CINEAC 11.45, 14.15, 16.45, 19.15, 21.45: Casper DE UITKIJK (020) 6237460 18.00; zo ook 15.00: Blue In The 19.30, 22.00: Dead Man Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de kunstpagina. Plaatstaal of de (ver)wording van de kraakbeweging LITERATUUR «RECENSIE WIM VOGEL atstaal' door Natasha Gerson. Uitgeverij Van Gennep, 44,90. leraire berichten heet van de bid zijn zeldzaam. De beste ro- pns over de Tweede Wereldoor- werden ver na 1945 geschre- i, romans over de 'revolutie' van bestaan voor zo ver ik weet jt eens en ook de kraakscene tot nu toe nooit echt beschre- In Sluitertijden (1986) van Jan •sen speelt ze een rol en in Ad- '■t van de Hanen (1990) be- ijft Van der Heijden wel het isterdamse krakersleven, maar ingewijde was ook hij zeker lolgens Natasha Gerson (1970) fcft Van der Heijden er zelfs hele- ial niets van begrepen. En zij Ti het weten, want in het midden p de jaren tachtig zat zij twee Ir midden in die scene. Haar er- lingen legde zij vast in Plaatstaal fn ambitieuze roman van ruim Irhonderd pagina's, pe eerste dertig daarvan liegen Iniet om. Subtiel beschrijft Ger son de van meet af aan sluimeren de tweespalt tussen de meer dog matische krakers uit de Staats liedenbuurt en die uit Amsterdam- Zuid. Haaks op het oprechte idea lisme van de jongeren (de gemid delde leeftijd van de krakers is ne gentien!), staat het geweld van de overheid. En het is dat geweld, dat ook sommige krakers gewetenloos heeft gemaakt. Als één van de hoofdfiguren in 1995 zelfmoord pleegt, na in de loop der jaren drie vrienden te hebben vermoord, schrijft Gerson: 'Misschien is de rem indertijd al een beetje bescha digd, toen Ellen op haar zeventien de, min of meer toevallig, verzeild was geraakt bij de ontruiming van de Schaepmanstraat. Het buiten proportionele geweld dat ze toen heeft meegemaakt, de vier dagen die ze heeft vastgezeten, in be- blpede kleren, met een gebroken hand en een hersenschudding, de eerste tijd zonder matras, zonder eten, zonder iets te lezen of te schrijven. Zij was er het dichtst bij toen er iemand van hen dood in zijn cel was gevonden. Ellen is met dit soort herinneringen vol wassen geworden.' Haar gevoelsle ven speelt zich sindsdien af achter 'plaatstaal'. Nu zijn dertig bruisende pagi na's natuurlijk wel wat weinig voor zo'n dik boek. Jammer genoeg valt de krakersbeweging ook in Plaat staal snel uiteen en richt de aan dacht van de' auteur zich op de ontwikkeling van haar vijf hoofdfi guren: vier vrouwen die geobse deerd zijn door kraker Chris. Een raadselachtige man die weigert zijn gevoelens te ordenen, een nowhere man 'waar zo weinig persoonlijks van uitgaat, dat als je ergens, ooit, een klein beetje gevoel tussen de regels door ont dekt, je ontroerd raakt.' Een ander, meer literair be zwaar betreft de vertelsituatie. Natasha Gerson zweeft als een alwetende psychiater boven haar personages. Zij analyseert hun gevoelens, hun woede, hun geheime verlangens, op vattingen en plannen. Zij maakt de balans op, inventariseert, trekt conclusies en insinueert: allemaal zaken die ik als lezer liever zelf doe. Haar betrokken-zijn bij haar perso nages, blokkeert die van mij. Hoe vreemd het ook klinkt: wat meer afstand had mij de kans gegeven dichterbij te komen. BOEK RECENSIE MARTUN DELAERE/GPD p Choice' door Bob Woodward. Uitgever: Si- I mon and Schuster. Prijs, 26,00 hulling die helemaal geen onthulling was Hillary Clinton had al veel eer der kond gedaan van haar conversa ties met president Franklin Delano Roosevelts vrouw Eleanor maar die de natie wél in rep en roer bracht. Je zou bijna denken dat Woodwards The Choice alleen maar gaat over paranor maliteit in het Witte Huis, maar dat is absoluut niet waar. De opmerkingen over de séances vormen weliswaar smakelijk leesvoer, maar zijn verder 'nauwelijks relevant in dit fascineren de boek over de verkiezingscampag nes van president Clinton en ex-sena tor Bob Dole. De Clintons wilden Woodward niet spreken, maar dat gold niet voor hun naaste adviseurs. Niemand wordt bij llary Rodham Clinton praat met lanor Roosevelt, maar niet met Je- want 'dat is te persoonlijk'. De lerikaanse media stortten zich de lelopen weken met overgave op de fthullingen in Bob Woodwards luwe boek The Choice over de séan- p van de First Lady. Hillary's 'goe- v Jean Houston werd door de bou- 'ardbladen bespottelijk gemaakt en Jden die regelmatig praten met Na- pléon en Lincoln, werden voor de 1S gesleept. Amerika trad even bui- Mchzelf. bat had Washington Post-sterver-naam genoemd, maar het is overdui "jgever Bob Woodward toch maar delijk dat vice-president Al Gore, poli- »oi voor elkaar gekregen. Een ont- tiek adviseur George Stephanopoulos en Witte Huis-woordvoerder Mike McCurry heel wat af hebben gebab beld met de verslaggever, die samen met collega Carl Bernstein het Water- gare-schandaal blootlegde. Veel van wat over de politieke veelvraat Clin ton wordt gezegd, weten we al: de man geniet van lange discussies met zoveel mogelijk mensen, hij heeft een oprechte sympathie voor iedere Ame rikaan en wil zelfs door zijn grootste vijanden aardig gevonden worden. Maar The Choice biedt ook een unieke kijk in de politieke keuken van het Witte Huis. De competentiestrijd bij voorbeeld tussen Stephanopoulos, chefstaf Léon Panetta en diens twee de man Harold Ickes enerzijds, en 'Raspoetin' Dick Morris en reclame maker Bob Squier anderzijds. Deze Morris is de openbaring van The Choice. De onzichtbare vertrou weling van de president is de archety pische Washingtonse opportunist, die tot voor kort alleen maai' Republikei nen adviseerde en die nu met het grootste gemak de 'comeback' van de Democraat Clinton regisseert. Hoewel Woodward ook alle Republikeinse kandidaten voor het voetlicht haalt, krijgt Dole als uiteindelijke winnaar de meeste ruimte in The Choice. Dole sprak wél met de verslaggever in totaal zo'n twaalf uur en dat levert een onmiskenbaar positief beeld van de Republikeinse kandidaat op. Een fatsoenlijke man die zich zeer onge makkelijk voelt tussen zijn ultra-con servatieve partijgenoten. Als de cam pagneleiding het plan opvat om ho moseksualiteit op de korrel te nemen, zegt Dole kordaat: „We gaan geen groep eruit pikken en hen discrimine ren om politieke winst te behalen." CO LU THRILLER RECENSIE PETER KUUT Dodemansdans door Robert Ferrigno Uitgevenj Luitingh-Sijthoff, 287 pag 34,90. De mokkamunttruffels die op perrechter Theodore Kram- merson aan het bereiden is in zijn overdadig ingerichte Ame rikaanse keuken, zal hij zelf nooit meer eten. Want terwijl hij vol overgave staat te roeren in zijn pannetje, wordt de dik ke magistraat wreed uit zijn pantoffels geschoten. Met deze kille scène opent Dodemans dans van de Amerikaanse oud journalist Robert Ferrigno, die eerder met Dood water en Grijnzende maan bewees grof geweld bepaald niet te schu wen. De daders van de moord op rechter Teddy zijn twee psy- chopatische huurmoorde naars, van wie de één een kap perszaak zou willen beginnen en de ander broodmager is, maar zo sterk als een beer. Er lopen nog meer verknipte figu ren rond in Ferrigno's boek. Wat te denken van de aan een rolstoel gekluisterde, uit de ge vangenis vrijgelaten oud-ball- roomdanser, een stevig drin kende, hitsige openbaar aan klaagster of de puissant rijke advocaat die zijn op duistere wijze verkregen gelden wil be steden aan de scholing van ar me kinderen? Ook Ferrigno's held, glossy journalist Quinn, moeten we met enig mededogen bekijken. Aan de ene kant probeert hij met veel energie de moord op rechter Teddy (zijn stiefvader) op te lossen daarbij technie ken hanterend die op geen en kele School voor de Journalis tiek onderwezen worden terwijl hij liever met zijn ex- vrouw Rachel en dochtertje Thrillerauteur Robert Ferrigno. Katie weer een fijn gezinsleven zou leiden. Ferrigno schrijft het allemaal lekker op, met sappige dialo gen, rake sfeerschetsen en een goed oog voor het (stedelijk) landschap van Zuid-Californië. PUBLICITEITSFOTO Het hoe en waarom van de moord op rechter Teddy en di verse andere daaropvolgende afslachtingen blijft een beetje duister, maar de spectaculaire, shoot o/ri-achtige finale ver goedt veel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 9