'Pacemakers mogen aan blijven' OA innenstad eldorado voor geveltoeristen m Cultuur Kunst cors Appel in Kunsthal Neil Young topper op contrastrijk TorhoutAVerchter Bollenpop tamme bedoening Spartacus bij dame op schoot -10 JPAG 8 JULI 1996 CHEF GERT VISSER, 071 -5356441PLV -CHEF JAN RIJSDAM. 071-5: tropolis trekt 80.000 bezoekers jDAM De 9e editie van het Metropolis Festival in Rotter- jeeft 70.000 tot 80.000 bezoekers getrokken. Dat is onge- ivenveel als in voorgaande jaren. De organisatie noemde uziekevenement succesvol. In het zonnige Zuiderpark na- (t Ahoy'-complex traden veertien bands en dj's op. Voor het jtende het festival ook een dansarena, die plaats bood aan 8000 mensen. Elders stond een rockpodium opgesteld, (etropolis Festival begon in 1988 als een kleinschalig cult- rnent. De afgelopen jaren heeft het de reputatie opge- d talentvolle popgroepen in een vroegtijdig stadium te pre- ependence Day breekt alle records geles De Amerikaanse science-fiction film Independence an de Duitse regisseur Roland Emmerich heeft in de Vere- Staten alle records gebroken. Sinds de première vorige bracht de rolprent over de invasie van buitenaardse we neer dan honderd miljoen dollar op. Door dit overrompe- succ.es is Steven Spielbergs Jurassic Park uit 1993 naar de e plaats verwezen. tgemaakte kunst bli jft van Rusland |u» Het Russische lagerhuis, de Staatsdoema, heeft vrijdag et aangenomen die bepaalt dat kunstwerken die in de le Wereldoorlog werden gestolen door de Sovjets eigen- iijn van Rusland. De wet lijkt echter de mogelijkheid open n dat sommige kunstwerken worden teruggegeven aan de ronkelijke eigenaars. De weigering van Rusland om in de {buitgemaakte kunstschatten terug te geven is al jaren on- •rp van internationale discussie. Rotary in Concert zet Lisse op zijn kop am» a (ukken van theater- en producties zijn vaak g. Toch belanden ze 1 een museum of kunst dat het geen autonome erken zijn, zo luidt de al- j opvatting. Rudi Fuchs, tr van het Stedelijk Mu- i Amsterdam is het daar ;e eens. Eind vorig jaar lij zijn collega van de il in Rotterdam. Of ze Jelling hadden voor de ukken van Karei Appel, dens het gesprek beze- •oichs en Van Krimpen De tentoonstelling Ka- el Decorstukken uit Die flöte is van 5 juli tot en pktober te zien. [maakte de kleurige die van De Nederlandse Opera (DNO). Die Zauberflöte van Mozart ging in december 1995 in het Muziektheater in Amster dam in première. Het is nu voor het eerst dat de decors buiten het operagebouw zijn te zien. Behalve de kleurige dieren en bloemen, zijn ook 35 kostuums te zien die Appel samen met Jorge Jara ontwierp. De vaak grote objecten zijn gemaakt van piepschuim, overtrokken met canvas. Van een afstand lijkt het alsof ze uit hout zijn gebeiteld. Op de tentoonstelling is ook het monumentale doek „De waanzin van de straat" te zien. Appel schilderde het in 1989 voor het nieuwe Haagse stad huis van architect Richard Mei er. Naar verluidt sprak de Ame rikaan zijn veto uit over het werk. Het bevindt zich nu in het depot van het stadhuis. Zeventienhonderd meedei- nende mensen. En dat op Het Vierkant in Lisse, een plein waar volgens Rotary- presentator Philip Joukes normaal „anderhalve man en een paardenkop" lopen. In samenwerking met Ho reca Vierkant had de Ro- tarykring Lisse Bollenstreek op dat rustieke plein zater dagavond een muziekeve nement georganiseerd dat klonk als een klok. LISSE CEES VAN HOORE Onder de bezielende leiding van showman-dirigent Jules van Hessen sleurden de strijkers van het Philips Symphonie Orkest de prachtigste melodieën uit hun instrumenten. De avond, waarvan de opbrengst gaat naar het goede doel, bracht ruim 60.000 gulden op. Daarvan krijgt Het Museum voor de Bloembollenstreek 40.000 gul den. De rest van het geld gaat naar kleinere doelen in de regio. De regen dreigde het evene ment aanvankelijk weg te spoe len. Maar tegen zessen kon de organisatie opgelucht ademha len. De wolken, die als een roe del wolven over Lisse jaagden, maakten plaats voor een strak blauwe lucht. Geen spatje be vlekte de blazers en Chanelpak- jes van de Very Important Per sons uit Lisse en omstreken, die genoeglijk koutend en voorzich tigjes nippend van een glaasje rose champagne voor Het Lisser Spijshuis waren samenge dromd. Voordat het concert begon, waarschuwde presentator Philip Joukes dat in verband met eventuele storingen de zaktele foons moesten worden uitge schakeld. „Maar", zo zei hij, „de pacemakers mogen aan blij ven." Een morbide grapje, dat sommige oudere dames en he ren in het publiek even naar het hart deed grijpen. Het was de enige kleine dissonant op deze Jasperina de Jong voelde zich best lekker met „zo'n honderd man die in haar kont stonden te spelen." avond. Hoewel, toen het orkest een stuk van Tsjaikovski begon te spelen, donderde er uit een aan het plein grenzende boven kamer opeens harde house-mu- ziek, die zo'n minuut of drie bleef aanhouden. Afgezien van een werkje van Jim Parker, met gehinnik erin en andere oubollige effecten, wist het orkest te imponeren. Indrukwekkend was het optre den van violist Wouter Vossen, die solist is geweest tijdens de China-tournee van het Philips Symphonie Orkest in december 1995. Met veel raffinement en virtuositeit speelde Vossen de Introduction en het Rondo Capriccioso van Camille Saint Saens. Het klapstuk van de avond was het optreden van Jasperina de Jong. Nog voordat ze een noot had gezongen, liet de diva zien dat haar cynisme nog steeds intact is. „Er is goed voor me gezorgd", zei ze tegen het publiek, terwijl ze met een ver beten trek op haar gezicht zelf de microfoon op mondhoogte bracht. Maar ze voelde zich best lekker met „zo'n honderd man die in haar kont stonden te spe len." De Jong begon met 'Zo ge lukkig', een prachtig lied van Guus Vleugel, waarin een vrouw zich afvraagt waarom ze zich zo se zomermanifestatie mART ren hadden we al en $i nu ook armen, benen, y en wasborstels bijgeko- diverse plaatsen zijn de buitenmuren van his- I panden bevestigd. De >tad van Leiden is in juli ^brado voor geveltoeris- ji met 18 augustus vindt Ijn een zomermanifesta- Jtst rondom het thema yeeuwen markt in Lei- lëdendaagse kunst en de laan hierin centraal. Het pject, getiteld mART, |eorganiseerd door het Beeldende Kunst, in %rvan de Zuid-Holland se itestafette'. Leiden heeft kje zaterdag overgeno- -Q Alphen aan den Füjn. ntrale tentoonstelling is n De Waag, die in de ze- Be eeuw als markthal I wegen van boter werd Hier mogen de kun- die voor het project -ienodigd zich presente aft thema markt wordt voornamelijke vrouwe- nstenaars vanuit ver- fae invalshoeken bena- Fotografie, installaties, p, teksten en een video- De Waag te bekij- ilve een aantal kunst zijn ook historische te zien, die geleend van ste- De Lakenhal, de leukste bijdrage Ambulante kunstvoorwerpen sieren de gevel van het Leidse stadhuis. is van Mirjam de Zeeuw die een aantal marktkooplieden in klei ne verhalen en anekdotes ty peert. „Je moet gewoon katten in het nette," zegt Ton van' Schooten van de Koekkraam. „Dat voel je gewoon. Daar ko men ze voor. Dat is onze kracht." Wat buiten hangt is natuurlijk passender bij het thema markt. Een beetje jammer is het wel dat het CBK zich niet houdt aan de huidige Leidse 'marktenrou- te'. Zonder plattegrondje (ver- kijgbaar bij De Waag en het CBK aan de Hooglandse Kerk- gracht), is het moeilijk alle in de hele binnenstad verspreide am bulante kunstvoorwerpen op te sporen. Waar op het kaartje een kunstwerk staat vermeld is het vaak nog even zoeken langs de gevels om het voorwerp te tra ceren. De meest opvallende bijdrage FOTO LOEK ZUYDERDUIN is van kunstenaarscollectief Patchwork, bestaande uit Elleke Haspels, Karolien Helweg en Jo- anneke Meester. Zij maakten een monumentale installatie in het water tegenover De Waag. Drie marktkramen, vervaardigd van kleurige plastic boodschap- pentasjes. De installatie werd nog voor de opening van de manifestatie vernield, maar is vrijdag snel hersteld (een fiets werd bovenop een van de 'kra- RECENSIE RENÉ MEGENS SILVO [R°d< Torhout Met o.a. Björk, David Bo- Dog, Grant Lee Buffalo, Metal Molly, iJr., Alanis Morissette, Pulp, Rage Against i a k vih' ^ot Chili Peppers, Sepultura, The- IL 4,5 KIjYoung Crazy Horse. Gezien. 5/7 en 6/7 Ig'ë. Herhaald: 6/7 en 7/7 Werchter, Bel 's the night. Yes it is", zingt Neil feterdag. En of het een gedenk- avond wordt in het Belgische waar het twintigjarige, ook in nd populaire dubbelfestival ïrhout/Werchter dit weekeinde pakte. In twee dagen krijgen dè is van Rock Torhout vijfentwin- voorgeschoteld op een festival, richter niet alles naar wens ver- 'plfulle rockers van Afghan Whigs -li vanwege pech te laat en spelen -Vintig minuten. The Customers en Moloko komen helemaal niet opda gen. Tegenvallend zijn ook de bezoe kersaantallen. Vrijdag trekt 35.000 men sen. Zaterdag pikken 50.000 jongeren hun krenten uit de bonte festival-pap. De jubileum-editie van Torhout is een contrastrijke. Het biedt jonge, uitgelaten honden in de vorm van bijvoorbeeld de frivole rock lollers van de Presidents Of The United States Of America, p^vid Bowie is de oude held, die serieus over komt in een moedig, maar moeizaam en enigszins theatraal concert. Zijn ver bouwde klassiekers en doortimmerd nieuwe werk roepen weinig reactie op. Het verre van eendimensionale Sepul tura biedt met succes confronterende metal. Schuchter echter gaan de in vloedrijke veteranen van Massive Attack te werk met broeierige en verleidelijke trip hop. Aangenaam sloom is eveneens de mix van rap, rock en groovy beats van het jonge Fun Lovin' Criminals. The Foo Fighters en Therapy? daarentegen bren gen hun visie op punk, pop en metal rauw en fel. Ook niet voor de poes is Alanis Moris sette. Deze stevige variant op Tori Amos zorgt met zelfbewuste rockpop voor één van de hoogtepunten van Torhout 1996. Een andere topper is het moderne Un derworld. Het Engelse techno-trio laat met onweerstaanbare en slim aangekle de beats het hippe deel van het publiek uit de bol gaan. Heel wat populistischer en platvloerser is de set van de techno- unit The Prodigy, de afsluitende afknap per op vrijdag. Beter vergaat het de twee Belgische bands. Metal Molly overtuigt met zoet zure gitaarpop vol handige zang. En Moondog Jr. schuurt eigenwijs langs pop, jazz en avantgarde en zorgt voor een soort 'anarchistische Mittagunter- haltung'. De Red Hot Chili Peppers oogsten met een inconsistente set met metal, funk en ballads weinig respons. De hectische rapmetalhardcore van Rage Against The Machine zorgt evenwel voor een golf van 'crowdsurfers' richting podium. Met rode koppen komen de jonge helden bij de backstage-ingang het veld weer op. Zij zorgen het meest voor een opgewon den sfeer op een relaxed festival. De IJslandse Björk besluit de mara thon. Haar geregeld lichtvoetige pop met techno- en jungle-invloeden klinkt als een fraaie stilte na de orkaan Young. Op een paar nieuwe nummers en twee akoestische intermezzo's na, brengt de ouderwetse Neil Young met Crazy Horse messcherpe en gedreven vertolkingen van parels als 'Cortez the killer' en 'Down by the river'. Hoogtepunt van een bijna twee uur durend optreden en twee onderhoudende dagen Torhout is 'Like a hurricane' waarin een maniakale Young een knetterend onweer ontketent. senang voelt, ondanks dreigen de oorlogen en ziekten in de wereld. Hoe komt het „dat ik niet voortdurend kots van de wonderwerken Gods"? Daarna volgden enkele liedjes van Ivo de Wijs en Joop Stokkermans, met natuurlijk het bekende 'Niet meer over tobbedobbe- dobbedoe'. Het orkest besloot met een nummer over geheim agent 007. Even daarvoor had diri gent Van Hessen zijn orkestle den quasi-ernstig beticht van luiheid en onkunde. Enkele strijkers zetten hem dat betaald door met getrokken pistool op hem af te lopen. Maar Van Hes- FOTO TACO VAN DER EB sen sprong in een gereed han gende kooi, die met een hijs kraan werd opgetakeld. Na dit spektakel was het plein voor de Casino Showband, die er met haar populaire nummers voor zorgde dat zo'n 800 men sen tot diep in de nacht de vonken uit de straatstenen dansten. Rotterdammer Hoppener, die voor dit evenement de Maas stad even had verlaten, amu seerde zich opperbest. „Ik dacht dat het hier allemaal eikenbroe ken waren, maar nee, hoor, wat een feest!" men' gegooid waardoor de hele installatie scheef in het water hing). Andere blikvangers zijn af komstig van de Leidse beeld houwster Leontine Sies, die op verschillende gevels armen uit gevels tovert. De handen hou den producten (een stoeltje, een tros tomaten) vast die verwijzen naar de historische markt op die locatie. De armen zijn onder meer te zien op de hoek Kooi- gracht/Nieuwe Rijn en de hoek Boommarkt/Kort Rapenburg. Mary Geradts maakte even eens gebeeldhouwde 'uithang borden' die verwijzen naar ou de marktlocaties. De 'tasvor men' van deze Leidse beeld houwster vallen minder snel op want ze zijn donkerbruin, niet zo groot en hangen hoog aan de gevels. Maar met het genoemde plattegrondje zijn ze wel te vin den. Over het kunstproject mART is een boekje verschenen (10 gulden) dat verkrijgbaar is bij De Waag en het CBK. Tevens is een kleine gratis folder be schikbaar waarin op een plat tegrond alle kunstinstallaties staan aangegeven. Op alle za terdagen (tot 18 augustus) worden rondleidingen per boot gegeven langs alle kunst werken. De rondleidingen be ginnen om 14.00 uur (tot 15.00 uur) bij de opstapplaats aan de Beestenmarkt. Prijs 7,50 gul den. Sonja 'doet' AKO-prijs weer Van Violet En Dood), Herman Koch (Eindelijk oorlog), Gerrit Komrij (Een zakenlunch in Sin- tra) en Leon de Winter (Ziono- co). Ook de biografie over Her man Heijermans van Hans Goedkoop behoort tot de voor lopige keuze. De AKO-Literatuurprijs viert ko mend najaar zijn 10-jarig be staan. Sonja Barend presenteert de jubileumuitreiking op 19 ok tober. De jury heeft 28 titels ge kozen. Geselecteerd zijn onder meer Gerard Reve (Het Boek RECENSIE/ERNA STRAATSMA Bollenpop. met. The Scene, Hallo Venray. Van Dik Hout Gezien 6/7, Oude Sport park, Sassenheim. Alles zat mee, maar de stem ming kwam er niet echt in. Het weer klaarde op, de zon brak zelfs door en Richard Krajicek had net de halve finale op Wim bledon gewonnen. Maar The Scene en Hallo Venray konden het publiek niet overhalen tot veel enthousiasme. Van Dik Hout had het in de finale iets gemakkelijker, maar Bollenpop bleef zaterdag een hele tamme bedoening. Met een appèl op het 'oranje gevoel' probeerde Thé Lau de lauwe stemming bij het publiek om te zetten in wat enthousias me. Het mocht niet baten. Zelfs de bekendste nummers van The Scene, als 'Blauw' en 'Open', riepen nauwelijks enige reactie op. Na precies een uur hield de band het voor gezien. Een enke ling beloonde de band met een slap handjeklap, de meeste be zoekers hadden niet eens door dat The Scene het podium ver liet. Pas na een paar minuten brak een licht fluitconcert los. Lau en de zijnen klommen het podium toch nog even op. „Ik word gek van dat gejuich..." Hoogtepunt was het optreden van Hallo Venray, die met kop en schouders boven de andere twee bands uitstak. Eén voor treffelijk optreden, met als stra lend middelpunt super-nerd Henk Koom. Witte pully boven een muisgrijs terlenkaatje en laklaarzen, plus de bekende vierkante bril. Een easy tunes- meneer die dol is op stevige gi taarmuziek. Maar ook hij komt niet verder dan een matig ap plausje. Van Dik Hout is zonder meer de populairste act van de avond. Geen onaardige band, maar het manco van de groep zit 'm in de zanger. Martin Bui tenshuis zwaait wild met hoofd en lichaam, maar er zit gewoon geen spatje 'rock'n roll' in die jongen. Zijn stem is niet erg bij zonder en in combinatie met teksten als 'ik heb nooit gelo gen' en 'vanavond tonen wij ons ware gezicht' blijft hij ste ken op het niveau van een (overspannen) Guus Meeuwis. Wel een aantrekkelijk optreden voor het publiek, dat dan al aar dig beschonken is en luidkeels meezingt. „Het is zooooo stiiiiil in miijj." Olympische Spelen bij Oudheden LEIDEN Marijn Kramp Meedoen aan de Olympische Spelen is belangrijker dan win nen. Althans, dat staat in het huidige olympische manifest geschreven. Het idee alleen al, had de oude Grieken waar schijnlijk in lachen doen uitbar sten. Bij hun Spelen van Olym- pia, de voorloper van onze mo derne Spelen, was winnen het enige dat telde. De nummer één viel eeuwige roem ten deel. Be lastingvrij gesteld en beladen met geschenken ging hij als held door het leven. Voor Brutus, die afgelopen zaterdag Olympisch winnaar werd in het Rijksmuseum van Oudheden, gaat dit niet op. Toch was hij even het middel punt van alle belangstelling. De toeschouwers schreeuwden zijn naam en de kinderen wilden hem en zijn lauwerkrans aanra ken. Spartacus, de verliezer, droop af. Voor hem was geen aandacht. De mannen streden tijdens de themadag rondom de ten toonstelling over de oude Olym pische Spelen 'Vijf dagen feest', om de titel op de onderdelen worstelen en verspringen. Twee sporten die bij onze moderne Spelen, deze zomer in Atlanta, nog steeds aan bod komen. Hoewel, het verspringen is in de loop der jaren erg veranderd. De oude Grieken namen bij voorbeeld geen aanloop, om verder te komen hadden zij ge wichten in hun handen. Brutus had deze techniek nog niet zo goed onder controle, maar Spartacus lanceerde zich zelf met krachtige zwaaibewe- gingen door de 'arena'. Zo krachtig, dat hij niet voldoende ruimte had en met zijn blote billen op de schoot van een vrouw belandde. Een paar mi nuten later zat de vrouw nog steeds het zand van haar kleren te kloppen. De atleten hadden zich voor de wedstrijd volgens oud gebruik ingesmeerd met olie en daarna bestrooid met zand. Dit deden de sporters om wat meer grip op elkaar te heb ben tijdens het worstelen. Een andere gewoonte van de oude Grieken was naakt spor ten. Maar dit naleven zou, vol- In de oranje arena van het Rijksmuseum van Oudheden vechten Brutus en Spartacus om de Olympische eer. Zeus, de oppergod van de Spelen van Olympia (het standbeeld in wit), houdt de sporters scherp in de ga ten. FOTO HIELCO KUIPERS gens de organisator van de the madag H. Pragt, op teveel weer stand stuiten. „Daarom hebben we er maar Romeinen van ge maakt. Die sportten met een lendendoekje om." Geschied vervalsing is dat niet, weet con servator R. Halbertsma te ver tellen. „Toen de Romeinen het rijk veroverden deden zij in eer ste instantie ook mee aan de Griekse Spelen." Lang heeft dat echter niet geduurd. Ze vonden een doorn in het oog en daarom verboden zij de Spelen die ruim duizend jaar onafgebroken wa ren gehouden. Toch kon het publiek zich za terdag even een voorstelling maken van een 'echte' Griekse atleet. Tijdens de worstelde- monstratie raakte Spartacus' lendendoekje los. De man bleek een echt Christen; hij schrok en vluchtte beschaamd een Egypti sche tempel in. het sportevenement, dat voor De tentoonstelling 'Vijf dagen het eerst in 766 v. Chr. georga- feest: de Olympische Spelen in niseerd werd, te heidens. Niet het oude Griekenland' is tot en alleen het lichaam werd in hun met 29 september te zien in ogen teveel vereerd, maar ook het Rijksmuseum van Oudhe- de Goden. Dit was de Romeinen den aan het Rapenburg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 11