'Dakloze geen slachtoffer maatschappij Lebbis en Jansen nemen gas temg Johnny 'Guitar' Watson overlijdt tijdens concert Cultuur&Kunst Flora Concert behoeft spanning Slotconcert vol hoogstandjes Jazzprijs Breda naar Nederlandse formatie Harry Muskee stopt ermee MAANDAG 20 ME11996 Vincken in finale Elisabeth Concours brussel» Sopraan Anja Vincken is de enige Nederlandse deel neemster aan de finale van het Koningin Elisabeth concours voor zang. Het concours, dat elk jaar veel belangstelling trekt, wordt woensdag, donderdag en vrijdag in Brussel beslist. Voor de finale hebben zich twaalf deelnemers geplaatst. De 30-jarige Vincken is verbonden aan het Staatstheater in de Duitse stad Kassei. De zestien leden tellende jury, onder wie Joan Suther land, moest de afgelopen weken in de voorronde een keuze ma ken uit zestig deelnemers uit 27 landen. Reijans wint Deutekom-concours enschede» De eerste prijs van het Christina Deutekom Concdurs ging zaterdagavond naar Marcel Reijans. Een mooie onderschei ding voor een tenor die net een tweejarige opleiding aan het Curtis Institute in Philadelphia heeft afgesloten. Met de vijftien duizend gulden die hij in het Enschedese Muziekcentrum op streek kan hij meteen doorreizen naar de volgende prominente zangpedagoog. Want de bedoeling van dit nationale concours is, dat de jonge vocalisten het geïncasseerde.geld besteden aan het voortzetten van hun studie. Bernardine de Neeve overleden Rotterdam Op 80-jarige leeftijd is Bernardine de Neeve, voor malig hoofdconservator en hoofd van de afdeling kunstnijver heid van het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam overleden. Op het terrein van de kunstnijverheid - edelsmeed kunst, moderne sieraden, keramiek en glaskunst - speelde De Neeve in de jaren vijfig tot zeventig een belangrijke stimuleren de rol. Ze inspireerde veel jonge kunstenaars. recensie monica schiks Flora Concert door het Von Siebold Ensemble. Gehoord: 19/5, Oranjerie, Hortus Botanicus, Leiden. De Flora Concerten zijn er weer. Waar planten in grote kuipen tussen de witgekalkte muren staan, daar zitten in mei en juni de mu ziekliefhebbers. Het was er prettig luisteren in die gulle akoestiek naar de delicate klank van het Ja panse Von Siebold Ensemble. In de Oranjerie brachten de Japanners Europese muziek uit de Italiaanse Renaissance en Barok. Delicaat was de zangstem van de sopraan Rei- ko Miura en glashelder van toon. Van lieverlee werd je steeds meer geboeid door haar voor dracht. Versieringen in Luzzaschi's Madrigaal werden licht en virtuoos uitgevoerd. Heel innig klonk 'T'amai gran tempo' van Landi. Reiko's zeer beheerste zangstijl ademde helemaal de evenwichtige sfeer van de Renaissance, maar de levenslustige aard van de Barok kwam nog te weinig doorproefd en klankrijk uit haar mond. Delicaat was ook het evenwicht tussen de meer ervaren speelstijl van de continuospelers Toru Sakurada (luit) en Noaki Nishitani (gamba) en het nog niet gerijpte spel van Meg Fukua. Tech nisch stond zij haar mannetje zoals in de vlie gensvlugge partijen van 'Arousez vo violette', maar door iets te lage stemming en haar schoolse voordracht verhinderde ze de eenheid binnen het ensemble. Gambaspeler Noaki liet in de Bicercare van Or tiz zijn instrument krachtig gonzen en vormde in het werk van Marini een onverwacht mooi klank spel met de gitaar. De gitarist Toru Sakurada had een fikse bagage aan snaarinstrumenten bij zich. Géén clavecimbel in de Oranjerie, maar luiten met korte en lange hals met oude namen als theorbe en chitarrone. Verrassend fris van klank was ook de barokgitaar in de levenslustige sonate van Fontana. Toch was het concert met wat meer spanning en evenwicht boeiender geweest. Teun Voeten zat vijf maanden bij ondergrondse daklozen recensie li dy van der spek Slotconcert door Eeva Koskinen, viool e Martin Kaay, gitaar. Gehoord 18/5, Huys Dever, Lisse. Trots, wild heftig. Zó sloot 't Huys Dever zaterdagavond zijn concertserie af met het vlam mend, zeer overtuigend optre den van Eeva Koskinen (viool) en Martin Kaay (gitaar). Dit duo koos componisten die alle drie vioolvirtuozen waren en die niets liever wilden dan uit blinken in hun vak, Locatelli, Paganini en tot slot Pablo de Sarasate. Met een beetje ver beelding zag je de vuurrode rokken, gitzwarte lokken, stampende schoenen voorbij wervelen in Sarasate's Car- men-Fantasie, een potpourri uit de opera van Bizet. Hier is Eeva Koskinen de wa re jongleur. Zij en Kaay zijn aan elkaar gewaagd in een zelf de muziek opvatting, helder direct en zonder overdreven franje, zeer to-the-point sa menspel. In Locatelli is die zelfverzekerde fiere klank bij Koskinen nog niet gerijpt aan wezig. In haar pianissimo hoge tonen is ze niet altijd zuiver en zeker. Maar zodra de klank meer body krijgt, ze dieper in de snaren strijkt, bredere ge passioneerde melodielijnen uitzet, wordt de combinatie gi taar/viool een wonder van schoonheid zoals in de twee Cantabiles van Paganini. 'Prikkeloverdracht' (1984) van Chiel Meijering klinkt als een experiment. Alles wordt uitgeprobeerd, een assorti ment van verschillende ritmes, die Martin Kaay op zijn gitaar feilloos aangeeft, grote con trasten in lyriek en droge kil heid, in harde en flinterdunne klanken. Martin Kaay, die met zijn aangename stem de grap pigste verhalen vertelt over de diverse 'compo's', stelt zich dienend op en geeft Koskinen steeds alle eer. Dat is onte recht, want Kaay speelt een he le goeie, een buitengewoon sensibele continuopartij en laat zich nu en dan horen als een fijnzinnig solist. Met geen woord reppen Lebbis en Jansen over het songfestival, wèl over het einde van de gijze ling in Irian Jaya, het vertrek van Duisenberg en het ontslag van Cruyff. Met andere woor den, ze haken nog steeds in op de actualiteit. Kennelijk vonden ze het songfestival gewoon niet de moeite waard, met kieskeu righeid zal het zeker niet te ma ken hebben, want Lebbis en Jansen gaan duidelijk meer de kant op van het amusement. Uitgebreid stilstaan bij lelijk heid, kleding of haarroos komt immers in 'Lange halen gauw thuis' ook regelmatig voor. Wat bij andere cabaretiers dan uit mondt in een babbel over ei gentijdse hebbelijkheden, wordt' bij Lebbis en Jansen tot een cross-talk. Op dat gebied zijn zij nog altijd aparte specialisten. Als duo voelen zij elkaar feilloos aan, waardoor de kwinkslagen over en weer kunnen schieten. Niettemin hebben zij aan zienlijk gas teruggenomen. Het verbale vuurwerk in dit pro gramma is behoorlijk minder geworden. Beide zijn sprinters die op het korte traject in hoog tempo kunnen schitteren. Als onderdeel van een cabarestafet- te, als columnisten of in hun jaarlijkse oudejaarsconference zijn Lebbis en/of Jansen op hun best. Tijdens de marathonloop van een avondvullend program ma zijn er onmiskenbaar sleetse plekken te constateren. Dan zakt het progr; steekt kop op onder het motto: wij zijn toch wel leuk. Gelukkig zitten er een paar korte sprintjes in dit program ma die beslist de moeite waard zijn. De toegift 'Ga eens naar bed met een cabaretier' mag er zijn. Mooi is bijvoorbeeld ook het verkoopadvies Voor Fokker ('Probeer eens geld te^vragen voor zo'n vliegtuig') of de com binatie van branie en relative ring. Vol bluf zingen ze 'Pis eens één keer in de wind', maar on derwijl verraadt Jansen dat Leb bis braaf in een doorzonwoning woont met keurig witte muren en laminaat op de vloer. Bij grappen 'over TROS-coryfee Ivo Niehe daarentegen kun je vraagtekens plaatsen. Lebbis en Jansen lonkten nog niet zo lang geleden zelf naar tv-optredens voor de TROS en hebben dus boter op het hoofd. Vijf maanden verbleef hij in een spoortunnel onder Man hattan om er samen te leven met een groep ondergrond se daklozen. Een bestaan waar de uitzichtloosheid en triestigheid aan alle kanten vanaf straalt, maar Teun Voe ten schreef er een tamelijk opgewekt boek over. Een 'optimistisch boek' zei een Belgische journalist onlangs over 'Tunnelmensen' en hij had de (foto)journalist geen groter compliment kunnen maken. Voeten regelmatig in De Kleine Klup aan de Nieuwe Rijn. De komende weken zijn de foto's die hij in New York maakte van ondergrondse daklozen te zien bij Research voor Beleid in Lei den. Voeten is actief als fotojour nalist voor onder meer de Volkskrant, Vrij Nederland en De Morgen. Tijdschriften waar-, in behalve foto's ook artikelen van zijn hand verschenen. „De combinatie fotografie/antropo logie is perfect. Je kunt tekst en beeld combineren. Sommige dingen zijn beter in woorden te vangen, andere situaties zijn makkelijker in beeld te bren gen." Voeten verbleef voor re portages onder meer in Bosnië, Haiti, Ruanda en Tsjetsjenië. leiden erna straatsma „Als het een pessimistisch boek was geweest was alleen een bladzijde toegevoegd aan de zwarte body van de wereld." Cynisme is niet zijn stijl, zegt hij. „Ik heb een hekel aan pessi misten. Ik schrijf wel realistisch, maar neig toch naar de zonnige kant." Pessimisme associeert Voeten (31) met de leegheid van de Nix-generatie. Zichtbaar kwaad: „Als je niks te vertellen hebt moet je je bek houden. Ik weet niet of mijn boek een boodschap heeft, maar ik pro beer te beschrijven hoe mensën zin kunnen geven aan hun uit zichtloze bestaan. Van oorsprong is Voeten cul tureel antropoloog. Groeide op in Brabant, studeerde in Leiden en woont tegenwoordig in Brus sel. „Heel toevallig ben ik in de fotografie terecht gekomen. Tij dens mijn studie ben ik begon nen als hobbyist. Ik kon daarna in de fotozaak van mijn oom als assistent aan de slag en zo ben ik steeds verder gekomen." Met Leiden heeft Voeten nog steeds een goede band, omdat hij er vaak werkt, in de fotostu dio van Mare de Haan. „Voor eenmansbedrijfjes is het belas tingklimaat in België vreselijk. Dus mijn werkadres is nog steeds in Nederland, in Leiden." De afgelopen jarén exposeerde Gejakker „Ik werd op een gegeven mo ment een beetje moe van dat gejakker van brandhaard naar brandhaard. Zo is dit boek ont staan. Daklozen hebben me al tijd al geïnteresseerd. Je bent er bang voor, je weet niet wat er in ze omgaat; ze lijken van een an dere planeet." „Eigenlijk was het de bedoe ling om een fotoreportage over tunnelmensen te maken en er één artikel over te schrijven, maar dit onderwerp leende zich erg goed voor tekst. Er valt heel veel uit te leggen." De Bergse groep Bop till you Drop, de enige (volledig) Nederlandse deelneming, heeft gisteren de tweede prijs gewonnen in het internationale concours van het Jazzfestival Breda. De eerste prijs ging naar een Itali aans-Spaans samenwerkingsverband dat nooit eerder als een ensemble had opgetre-, deri: de band Barcelona/Milan Washboard. De gitarist van deze formatie, Roberto Co lombo uit Genua, heeft de solistenprijs ge wonnen. Het Bredase festival heeft bij de betaalde binnenconcerten voldoende be langstelling gekregen zodat het voortbe staan van het evenement niet in gevaar 'Tunnelmensen' gaat over leiden is onbekend. Begin jaren daklozen die leven in verlaten negentig verschenen in de metro- en spoortunnels onder Amerikaanse media sensatione- het centrum van New York, het le verhalen over duizenden eiland Manhattan. Hoeveel dak- 'mol- of tunnelmensen'. De on- lozen zo'n ondergronds bestaan dergrondse werd vergeleken met Dantes hel, waarin de ver wilderde daklozen onderhouds medewerkers vermoordden en aan het braadspit regen. Voeten houdt het er op dat 'enkele honderden daklozen' in de spoortunnels wonen. „Dat is een reële schatting, denk ik. Niemand weet precies hoeveel het er zijn. Je kunt het alleen af lezen aan het aantal ongelukken en brandjes, want verder zijn ze onzichtbaar." Met die 'verwildering' blijkt het ook erg mee te vallen. „Tun nelmensen zijn geen 'typische daklozen', zoals je die ziet sla pen in kartonnen dozen in de straten van New York. Deze tunnelmensen hebben het lef om een donkere tunnel binnen te gaan; ze denken dus vooruit over een mogelijk bestaan in de tunnel. Ze geven al iets meer blijk van zelfvertrouwen dan de daklozen die echt van dag tot dag leven." Hoofdpersoon in het bóek is Bernard, een welbespraakt en hoog opgeleide veertiger, die na een reeks persoonlijke proble men in de tunnel is gaan wo nen. „Hij is natuurlijk ook een a-typisch geval. Heeft goede Banden met zijn moeder en zoons, is niet van God en ieder een verlaten, zoals je ze ook wel hebt. Maar Bernard was de meeste interessant figuur die ik tegenkwam en het is nooit mijn bedoeling geweest om een re presentatief beeld van alle tun nelmensen te geven." Bernard vertelt Teun dat zijn verhuizing naar de tunnel een 'bewuste keuze' was, maar na acht jaar kiest hij er voor om weer up top te gaan en mee te doen aan een huisvestingspro ject voor daklozen. Metafysisch Het is een vraag die in Tunnel mensen niet wordt beantwoord: zijn daklozen zelf verantwoor delijk voor hun armoede of zijn het louter omstandigheden die leiden tot hun mislukking? „Nee, dat is geen vraag waar een cultureel antropoloog een antwoord op zoekt. Dat is meer een metafysische vraag. Ge makshalve ga ik er vanuit dat beide factoren een rol spelen. Als het mensen goed gaat, zeg gen ze altijd dat ze dat zelf heb ben bereikt, als mensen het slecht gaat zeggen ze dat het aan de omstandigheden ligt. Het is allebei niet helemaal waar. Heel veel daklozen wor den gezien als slachtoffers van de maatschappij, maar daar ben ik het niet mee eens. Ze hebben ook hun eigen verant woordelijkheid. Waarmee ik niet de indruk wil wekken dat ik een neo-reactionair ben of zo." „Door mijn verblijf in die tun nel kan ik iets normaler met daklozen omgaan. Ik heb veel •respect voor mensen die niets hebben, maar zin aan hun be staan geven. Vroeger negeerde ik daklozen of gaf ze een gul den. Tegenwoordig maak ik wel eens praatje met ze. Maar als ze heel zielig zitten te bedelen zeg ik soms ook: flikker op." 'Tunnelmensen', door Teun Voeten; uitgeverij Atlas (Con tact); prijs 39,90 gulden. Foto expositie Tunnelmensen', te zien in ontvangsthal Research voor Beleid, Schipholweg 13- 15 in Leiden; op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. komt. In tegenstelling tot donderdag bleek de koude vrijdag en zaterdag veel mensen ervan te weerhouden om het openlucht feest in de Bredase binnenstad te bezoeken. Toen de weersomslag zaterdagavond een feit werd, stroomde het stadscentrum vol. Gistermiddag zorgde het goede weer voor topdrukte in de Bredase binnenstad. leiden Voor de tweede maal werd zaterdagvond in het Leids Vrijetijdscentrum het Afrika-festival gehouden. Zo'n 350 bezoekers konden luis teren naar bands uit Senegal en Zaïre. Het festival was georganiseerd door de stichting Baobab die zich tot doel stelt Afrika te promoten. Op de foto een van de drummers van de Senegalese dans- en percussiegroep Bidiiw. foto holvast/marklamers Blueszanger Harry Muskee houdt het voor gezien. Hij heeft laten weten uitgeke ken te zijn op zijn Harry Muskeeband, waarmee hij de afgelopen elf jaar tal van successen heeft ge boekt. De Asser bluesle gende wil, nu hij Abraham heeft gezien, wel eens wat anders dan alleen maar muziek maken. Muskee stopt met zijn optredens na de voor dit najaar al ge plande theatertournee. De zanger werd in de jaren zestig bekend als Cuby, die met zijn toenmalige bege leidingsgroep The Blizzards (waartoe onder anderen Herman Brood behoorde) diverse hits scoorde, zoals Window of my Eyes. Muskee en zijn band zijn net terug van een week vakantie op Cu rasao. Ze waren daar op uitnodiging van een niet nader genoemde welge stelde Nederlander die een fervente liefhebber is van Muskees muziek. Onder de Caribische zon kwam het tot een botsing tussen drummer Hannes Lang kamp en bandleider Mus kee. Langkamp zou bele digende opmerkingen hebben gemaakt over de blueszanger. Muskee zeg de hem daarop ontslag aan en korte tijd later be sloot hij er ook zelf de brui aan te geven. los angeles Rythm and blues gitarist en zanger Johnny 'Guitar' Watson is vrijdagavond in het harnas gestorven, op het podium van een bluesclub in het Japanse Yokohama. Dat heeft zijn pla tenmaatschappij Bellmark Re cords bekendgemaakt. Watson was net het podium van het Yo kohama Blues Café opgestapt en stond op het punt te begin nen met zijn optreden toen hij in elkaar zakte. Pogingen tot re animatie mochten niet baten. Watson was kennelijk aan een hartaanval overleden, zei All Bell van platenmaatschappij Bellmark in Los Angeles. Watson raakte in de jaren '70 bij een groot publiek bekend met de hit 'A Real Mother for Ya'. In 1993 beleefde hij een co meback met het album 'Bow Wow' nadat er 13 jaar geen nieuw werk meer van hem was verschenen. Hij toerde de laatste jaren met de O'Jays en de Ohio Players. Meerdere bekende popgita risten, van Jimi Hendrix tot Eric Clapton, zeiden dat ze waren beïnvloed door Watsons gitaar spel. Frank Zappa zei dat hij gi taar wilde spelen nadat hij Wat sons 'Three Hours Past Mid night' uit 1957 had gehoord. Watsons gitaarlijnen duiken ook op in rapsongs van Snoop Dog gy Dogg en Ice Cube. „Hij had een unieke stijl", al dus Bell. „Hij wist dat in een voud kracht school. Maar wat hij speelde was geweldig." De in Texas geboren Watson zei dat hij was beïnvloed door 'T-Bone' Walker en Clarence 'Gaten- mouth' Brown. Als tiener trok hij naar Los Angeles waar hij in kleine jazz- en bluesclubs zijn carrière begon. Zijn eerste plaat verscheen in 1953, onder de Johnny 'Guitar' Watson. naam Young John Watson. Watson leerde ook op de pia no spelen, met dat instrument maakte hij meerdere jazzplaten. foto cpd Watson speelde tijdens zijn car rière samen met artisten als Sam Cooke, Herb Alpert en Ge orge Duke.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 11