'Antonia' internationaal in opmars Film Sappelen voor oneerlijk verdiende boterham Fresa y Chocolate vol relativerende humor Paranoia-drama rond gechanteerd jurylid Opportunistische advocaat durft geen partij te kiezen DONDERDAG 9 ME11996 11 Things to do., speelt in Pulp Fiction-land Oscarwinnaar succesvolste Nederlandse film ooit in VS uitgebracht mark van den tempel Things to do in Denvet when you're dead. Te zien: Tuschinski 2, Den Haag. Voor een film die een schamele acht miljoen dollar heeft gekost is Things to do in Denver when you're dead uitzonderlijk sterk bezet. De gebruikelijke honora ria van hoofdrolspelers Andy Garcia, Christopher Walken en Christopher Lloyd moeten bij elkaar opgeteld al hoger uit vallen dan het totale budget van deze misdaadthriller, waarmee regisseur Andy Fleder vorig jaar debuteerde. Kennelijk kon Fleder zijn ster ren (plus hippe spelers als Steve Buscemi en William Forsythe) iets bieden ter compensatie van hun gederfde inkomsten. Wie een kwartiertje naar de film heeft zitten kijken, wordt duide lijk wat dat 'iets' is: Denver speelt in Pulp Fiction-land. En hoewel de film iets te onge structureerd is om zich volledig met Tarantino's trendsetter te kunnen meten: hij komt af en toe aardig in de buurt. Net als Tarantino zijn Fleder en zijn scenarist Scott Rosen berg nogal gecharmeerd van het dagelijks leven in de onderwe reld. De veelal kleine criminelen die hier worden opgevoerd doen erg hun best groots en meeslepend te leven, maar het blijft ploeteren. Reden voor hit man Jimmy the Saint (Garcia) om het criminele circuit vaar wel te zeggen en bovengronds een videobedrijf op te zetten. De zaken gaan echter slecht, en tot overmaat van ramp wordt Jimmy op het matje ge roepen door zijn vorige werkge ver. Deze gevreesde gangster, de tot de nek verlamde Man with the Plan (Walken) zet hem op een simpel klusje, en Jimmy verkeert niet in de positie om te FILMS IN LEIDEN Filmcyclus Latijns-Amerika in LVC film overzicht marco van pelt LVC, Breestraat 66, Leiden: Filmcyclus La tijns Amerika. Fresa y Chocolate, do 9/5 20.00 uur; Conto Agua para Chocolate, Latijns-Amerika staat de laatste tijd erg in de belangstelling wat film betreft. In het LVC zijn een paar recente rolprenten uit dit continent te zien. In het Cubaanse Fresa y Cho colate uit 1993 zijn we getuige van de lotgevallen van een jon ge homoseksuele kunstenaar in het land van Castro, waar ho mofilie verboden is. Met veel re lativerende humor volgt regis seur Tomas Gutiérrez de vreemde relatie tussen de ar tiest en zijn macho-vriend, die overtuigd communist is en ze ker weet dat homofilie pervers en asociaal is. Merkwaardig genoeg is Fresa y Chocolate, ondanks de geuitte kritiek op het regime van Castro gewoon in Cuba uitgebracht. De film is ook bekend onder de Engelse naam Strawberry and Chocolate. Het Mexicaanse Como Agua para Chocolate is niet voor het eerst in Leiden te zien. De film is gebaseerd op de overbekende roman Rode Rozen en Tortilla's van Laura Esquivel. Tita is ver liefd op Pedro, maar moet als jongste van het gezin èn uit eeuwenoude traditie, voor haar moederzorgen. Anders dan de titel doet ver moeden is het Spaanstalige El Mariachi uit 1992 geen Latijns- Amerikaanse film, maar ge woon een product uit de stu dio's van filmmaatschappij Co lumbia. Naar eigen zeggen maakte zij de goedkoopste film in haar geschiedenis. Het ver haal is dat van een jonge Mexi caanse straat- en caJfémuzikant, die door een persoonsverwisse- Onmogelijke liefde in Como Agua para Chocolate. ling betrokken raakt bij een ma- fia-oorlog. Hij raakt verzeild in enkele waanzinnige situaties. El Jardin del Eden van Maria Novaro vertelt over een week uit het leven van drie vrouwen in het Mexicaanse grensplaatsje Tijüana. Veel Amerikanen wip pen even de grens over om deze 'meest bezochte stad ter wereld' te verkennen. Zo iemand is ook Elizabeth, een Amerikaanse kunstenares van Mexicaanse komaf. Ze spreekt geen woord Spaans, maar komt naar Tijua na om haar wortels te zoeken. Haar vriendin Jane komt haar opzoeken. Derde persoon in de film is Serena, die met haar drie kinderen in Tijuana een nieuw bestaan wil opbouwen. De film neemt de tijd om de verhaallijnen samen te laten ko men en dat gebeurt niet altijd even vlekkeloos. Maar dat is het leven in de Tuin van Eden, waar de titel naar verwijst, óók niet. Het valt niet mee groots en meeslepend te leven in Denver: de bende uit 'Things to do...'. weigeren. The Man heeft een sexueel geperverteerde zoon, wiens verloofde er met een an der vandoor is. Of Jimmy met wat maatjes deze nieuwe vlam even aan het schrikken wil ma ken? Jimmy roept z'n vroegere bende bijeen, maar de opdracht wordt rampzalig verprutst. De respons van The Man is even simpel als kil: Jimmy heeft 24 uur om Denver te verlaten, maar zijn kameraden zijn ten dode opgeschreven. Veel ingewikkelder dan dit wondt het niet, wat gelijk de zwakte van Denver aangeeft; veel plot is er niet. Dat gebrek wordt echter ruimschoots ge compenseerd door een script waarin de onderwereld tot leven komt, in knisperende dialogen, bizarre rituelen en personages die met groot gevoel voor detail zijn bedacht. Jimmy's bende is een zootje gajes, maar ze hebben elk op hun eigen verwrongen manier iets ontwapenends. Fleder koos voor een tegendraadse casting, waardoor good guy Treat Willi ams hier een volstrekte pyscho- paat speelt, schlemiel Buscemi een kille huurmoordenaar is en de elegante Forsythe in de zwaar getatoueerde huid van een biker kruipt. Maar 'doordat je ook hun zwakheden ziet hecht je je als kijker aan deze losers, en doet het pijn om te zien hoe ze opgejaagd en afge maakt worden. Sociaal drama wordt het niet, daarvoor is de actie te bruut en zijn de grappen te hard. Vooral Williams gaat over de top als doodgraver die zijn agressie af reageert op lijken uit het mortu arium, en Buscemi te lijf gaat met de kreet 'I'm Godzilla, and you're Tokyo!' Maar Pleder laat het cynisme nooit de overhand krijgen, waardoor Things to do.. zijn waardigheid behoudt. „Hartstikke goed, ik kan niet anders zeggen." Filmproducent Hans de Weers van Ber gen Film hoeft niet lang na te denken over de vraag hoe het 'zijn' Antonia is vergaan na het behaalde Oscar-succes. De film draait in Amerika inmiddels in meer dan 70 thea ters, en heeft al zo'n 300.000 bezoekers getrokken. In klinkende munt omgezet bete kent dat ruim twee miljoen dollar aan recettes, en op langere termijn zal dat bedrag ongetwijfeld nog hoger gaan uitvallen. Na twaalf weken doet het gemiddelde bezoekcij fer nog steeds niet onder voor dat van de succesfilms van dit moment: The Birdcage en Primal Fear. Amsterdam mark van den tempel Oscar voor beste buitenlandse film. Geboren IJmuidenaar Hans de Weers pakte het anders aan. Gesteund door de Ameri kaanse distributeur wist hij het voor elkaar te krijgen dat Anto nia (of Antonia's Line, zoals de film in het buitenland heet) vlak voor de bekendmaking van de Een Oscar is natuurlijk een mooi ding, maar het is geen ga rantie voor een succesvolle film. Dat ondervond Fons Radema kers, wiens De Aanslag in 1987 internationaal gezien nauwe lijks wist te profiteren van de nominaties in premiere ging en ten tijde van de Oscaruitreiking al in een flink aantal theaters draaide. Zo kon de film maxi maal profiteren van de bekro ning. Eén en ander betekent dat Antonia de meest succesvolle Nederlandse film is die ooit in Amerika is uitgebracht. De Weers: „Wij bereiken ditmaal ook de provincie, wat heel bij zonder is voor een ondertitelde film. Voorgaande Nederlandse successen als De Vierde Man en Spoorloos kwamen niet verder dan de filmhuizen van de grote steden. Het is echt ongelooflijk, maar Antonia heeft een week- omzet van 5000 dollar in plaatsen waar jij en ik nog nooit van hebben gehoord. De eerlijk heid gebiedt me wel om te zeg gen, dat in andere obscure plaatsen de recette weer niet boven de duizend dollar komt. Het hangt vaak af van het en thousiasme van lokale theater eigenaars. Als die zich er echt voor inzetten kómen de men senwei. Het succes vap Antonia wordt mede bepaald door het feit dat de film voor Amerikaanse be grippen 'exotisch' is. De Weers daarover: „Het is een soort film dat in de VS niet gemaakt wordt. Het grappige is dat ze vooral in Angelsaksische landen zeggen dat ze de film zo typisch Nederlands vinden. Ik knik dan altijd maar van ja..." Een Hollywood-remake zit er dan ook niet, denkt De Weers. „Het is een verhaal dat niet over te zetten is ,naar een Ameri kaanse situatie. Vorig jaar in Adembenemende titanenstrijd in The Juror film recensie stan lapinski The Juror. Te zien: Lido 2. Leiden. Tus chinski 1. Den Haag; Movie Wortd 4, Scheveningen. Een jurylid vervult een spilfunc tie in de Amerikaanse recht spraak. Het is de jury die, na de aanklager en de verdediging te hebben aanhoord, beslist over de schuld of onschuld van de verdachte en in het uiterste geval dus over diens leven of dood. Maar wét als een van de juryleden wordt gechanteerd, zodat zijn of haar eigen leven aan een zijden draadje komt te hangen, zoals in The Juror (re gie Brian Gibson)? De film is gebaseerd op de ge lijknamige internationale best seller van Georges Dawes Green (hier verschenen onder de titel Het jurylid). Annie (Demi Moore) is een alleenstaande jonge vrouw, die haar tijd ver deelt tussen haar zoontje Oliver (Joseph Gordon-Levitt) en haar beeldende kunst dat laatste overigens zonder veel financieel succes. Zij wordt jurylid in de zaak tegen mafiabaas Louie Boffano (Tony Lo Bianco), wiens bende een gruwelijke moord wordt aangerekend. En opeens is er geld, van een kunsthandelaar (Alec Baldwin) die haar kunst naar waarde weet te schatten, maar meer nog geïnteresseerd is in de vrouw échter het werk. Hij is namelijk helemaal geen kunst handelaar, maar een naar de naam The Teacher luisterende handlanger van Boffano. Als hij haar eenmaal heeft ingepalmd, begint hij haar keihard te chan teren, om haar te dwingen het 'not guilty' uit te spreken. Mid dels ingenieuze afluisterappara tuur volgt hij haar doen en la ten; hij verschijnt en verdwijnt zoals hem dat uitkomt. En Annie laat zich chanteren: wat wil je als het leven van je zoontje op het spel staat. Maar toch ook wel een beetje omdat ze zich ondanks alles voelt aan getrokken tot deze man, die haar aanspreekt op haar slui merende erotiek, al gebeurt dat dan binnen een min of meer sado-masochistische verhou ding. Totdat The Teacher haar beste vriendin vermoordt en Annie zich onder zijn handen blijkt te hebben ontpopt van naïef vrouwtje tot wrekende go din, en de film uitloopt op een adembenemende titanenstrijd, die ons tot in de binnenlanden van Guatemala voert. Zoals gezegd is The Juror ge regisseerd door Brian Gibson, maar als ik de auteur van de film zou moeten aanwijzen, zou ik voor producent Irwin Winkler kiezen. Bij gelegenheid treedt Winkler ook zelf op als regisseur (Guilty by Suspicion, The Net), maar hij heeft toch vooral naam gemaakt als producent van Rocky, Raging Buil en Goodfel- las. Hij was het die in een vroeg stadium Greens boek kocht, het door Ted Tally (The Silence of the Lambs) tot een scenario liet bewerken en er nadat hij het koppel Moore en Baldwin had weten te interesseren een passende regisseur bij zocht. Gibson wist de film tot een .stilistische eenheid te smeden, wat moeilijker is dan je zou denken, want The Juror is ten dele rechtbankdrama en wemelt daarnaast van onver sneden gangsterfilm-invloeden terwijl je de film als geheel kunt typeren als paranoia-dra- ma. Zijn grootste verdienste was dat hij zijn beide hoofdacteurs de kans gaf, meester te worden over hun hondsmoeilijke, zeer gedifferentieerde rol. Pierre Bokma briljant in laffe film over de dood van kraker Hans Kok film recensie henk maurits Advocaat van dë Hanen. Te zien: Studio, Leiden, Me- tropole 3, Den Haag Bijna een jaar nadat krakers de filmop namen verstoorden in de Amsterdamse Ruyschstraat, 'gaat nu de film Advocaat van de Hanen in première. Met in de af titeling een door de krakers afgedwon gen verklaring, dat er geen haan meer kraait naar de dood van Hans Kok de kraker die begin jaren tachtig op onop gehelderde wijze overleed in een Am sterdamse politiecel. Wat de kraakbeweging vooral stak, was dat producent Matthijs van Heijningen driehonderd man van de politie-oplei- ding als figurant had gecharterd voor de verfilming van een straatgevecht tussen ME en krakers. Voor het gemak namen de adspirant-agenten hierbij ook de rol len van de krakers voor hun rekening. Van Heijningen wist de gemoederen toen te sussen, maar de vraag is of de kraakbeweging erg blij is met de film zoéls die nu de bioscoop ingaat. Weliswaar krijgt in de film de politie de schuld in de schoenen geschoven voor het toedienen van een overdosis zuivere heroïne aan een opgepakte kra ker (lees: Hans Kok), maar die bleek toen al te zijn overleden aan hersenletsel, waarvan de schuld nadrukkelijk niet bij de politie wordt gelegd. Filmmaker Ger- rit van Eist komt aan het eind met een soort kunstgreep, waarmee hij alle partij en te vriend heeft willen houden, maar die absoluut onwaarachtig en ongeloof waardig is. Maar de verwikkelingen rond Hans Kok in de film heet hij overigens Kili- aan Noppèn vormen niet het hoofd thema van de film. Het is wel een cru ciaal onderdeel, maar de film gaat toch vooral over advocaat Ernst Quispel (Pier re Bokma), die in een mid-life crisis te recht komt en die, zoals hij het ver woordt, 'zichzelf wil wegdrinken uit de wereld'. Met als gevolg dat hij laveloos in een cel belandt en daar toevallig getuige is van de dramatische gebeurtenissen II Pierre Bokman (rechts) als dronken advocaat tussen de krakers. rond Kiliaan. Ondanks aandringen van de ouders van Kiliaan, die er evenals de kraakbeweging vast van overtuigd zijn dat Kiliaaq door politiegeweld om het le ven is gekomen, probeert hij hardnekkig buiten schot te blijven. Hij heeft genoeg aan zijn kop, met een huwelijk dat op een dood spoor terecht is gekomen en dat hem op het pad heeft gebracht van veelvuldig cafébezoek en betaalde seks. Maar wanneer op zeker moment zijn kind wordt bedreigd, kan hij niet blijven zwijgen. Centraal in het verhaal staat het gewetensconflict van Quispel, zowel ten aanzien van de krakersaffaire, als de situ atie met zijn vrouw, die hij ooit op een nogal dubieuze manier heeft versierd nadat ze was verkracht. Dit gegeven komt als flash-back steeds terug in de film, maar is eerder verwarrend dan ver helderend voor de situatie waarin Qui spel verkeert. Die hele huwelijksproble matiek had eruit gekund, in ruil voor waar de film eigenlijk over gaat: het laffe optreden van een opportunistische ad vocaat, die uit puur eigenbelang geen partij durft te kiezen. Iets van die lafheid kan ook de filmma ker worden verweten die niet voor 100% stelling dorst te nemen, maar misschien was het wel producent Matthijs van Heijningen die geen gedonder wilde met de politie. Daardoor houd je aan deze Advocaat van de Hanen toch een wat na re nasmaak over. Net zoals Pierre Bokma die er liters Russische Wodka doorheen jaagt in de film, maar wel laat zien dat hij één van de beste filmacteurs van dit mo- Cannes was er wel belangstel ling voor een re-make. maar toen heb ik de boot bewust af gehouden, en nu hoor ik niks meer. Wel krijgt Marleen veel scripts toegestuurd, maar het niveau is doorgaans niet om over naar huis te schrijven." Reden voor Gorris om voor haar volgende film weer ge woon in zee te gaan met De Weers. Maar eerst zal Antonia nog in Australië, Zuid-Amerika, Duitsland en Scandinavië wor den uitgebracht. Italië is al om. Daar is de belangstelling in de maand dat Antonia nu draait al leen maar gegroeid, en staat de film inmiddels in de top tien. FILMS AMSTERDAM ALFA 1 (020)6278806 12.45, 15.30, 18.15, 21.15: Sense and Sensibility ALFA 2 13.00, 15.45, 18.45, 21.30: Advo caat van de Hanen ALFA 3 13 30, 16.00, 19.30, 22.00: Shanghai Traid ALFA 4 dag. beh. ma. 13.00, 16.00, 19.30, 22 00: De Jurk ma. 13.30, 16.00, 19.30,22.00: Bellede Jour ALHAMBRA 1 (020) 6233192 18.45,21.30, do vr madiook 13.45, 16.00: Get Shorty ALHAMBRA2 18.45,21.30, do vr madiook 13.15, 16.00: The Usual Suspects BELLEVUE CINERAMA (020) 6234876 13.15, 16.00, 18.45,21.30: 12 Monkeys CINERAMA 2 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: Lea ving Las Vegas CALYPSO 1 (020) 234876 13.00, 16.00, 18.45, 21.30-Things To Do In Denver CALYPSO 2 12.45, 16.45, 20.30: Casino CINECENTER(020)6236615 13.00, 16 00, 19.00,22.00, zoook 11.00. Dead Man 19.15: Unzipped 13.30, 16.00, 22.00; zo ook 11.00 Cyclo 14.00, 16.15, 19.15, 22.00; zoook 11.00: II Postino 13.30, 16.00, 19.30, 22.15; zoook 11.00: Leaving Las Vegas CINEMA 1(020)6151243 18.45, 21.30: Up Close «.Personal CINEMA 2 19.15, 22.00: 12 Monkeys CITY 1 (020) 6234579 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 Criti cal Decision CITY 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Copy- CITY3 18.45, 21.30; do vr madiook 13.15, 16.00: Lord of Illusions CIT18445, 21.30; do vr ma di ook 13.15, 16.00: Lawnmower Man 2 CITY 5 18.45,21.30; dovr madiook 13.15, 16.00: Broken Arrow CITY 6 16.45. 20.30, dovr madiook 12.45: Heat CITY 7 13.30, 18.00.21.15 Strange Days DESMET (020) 6273434 18.45, 22.15: Salto AlVacio 20.30, zoook 14.15: Au Petit Mar- guery 19.00, 21.00: Leaving Las Vegas KRITERION 1 (020) 6231708 20.15, 22.15 (di niet om 22.15): De Jurk 18.15. Antonia di 22.15 Sneak Preview KRITERION 2 17.45, 21.45 (manietom 21.45): The Garden 19.30, vrza ook 00.15: Cyclo ma 21.45: Light Sleeper RIALTO 1 (020)6753994 18.00, 20.00, 22.00: The White Balloon RIALTO 1 en 2 vr zazo 19.00, 21.00; za zoook mid dagprogramma: Een Branding Van Beelden, 100 jaar vrouwelijke cine- RIALTO 2 zo 15.00: The Written Face ma 19.45: Shortcuts di 20.15: L'Atlantide THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.30, 19.30, 21.30; zoook 15.00 Advocaat van de Hanen za 10 00-17.00: LaurelHardy-dag THE MOVIES 2 20.00, 22.00; zoook 14.30: Shang hai Triad 17.30; zoook 14.45: De Jurk THE MOVIES 3 17.00, 19.45, zoook 14.30: Sense and Sensibility 22.15: Blue In The Face THE MOVIES 4 17.15: II Postino (originele versie, Engels ondertiteld) 19.30: II Postino 21.45: Smoke TUSCHINSKI 1 (020)6262633 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 Up Close Si Personal TUSCHINSKI 2 18.45, 21.30; do vr ma di ook 13.15, 16.00; za alleen 18.45: Toy Story TUSCHINSKI 3 13.15, 16.00, 18.45,21.30. The Juror za 21.30: The Birdcage TUSCHINSKI 4 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Dead Man Walking TUSCHINSKI 5 20.15; dovr ma di ook 12.45, 16.30: Les Misérables TUSCHINSKI CINEAC 11.45,14.15,16.45,19.15, 21.45: Nine Months Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de kunstpagina

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 11