Cultuur Kunst Magnapop overtreft zichzelf *3 HEINEKEN ZET CD'S IN KRATJE '00K DAT NOG'BLIJFT IN TREK COMPACT DISC OP PRESLEY-KERK DE PIZZA-AFSLAG Fans ome Lou moeten niks van Ahoy' hebben PHANTOM OPERA. DONDERDAG 2 MEI 1996 Gouden Pet zoekt straatmuzikanten leiden» Solisten, duo's, kwintetten en koren kunnen zich in schrijven voor de tiende editie van het Nationaal Straatmuziek concours De Gouden Pet, dat zondag 21 juli in de Leidse bin nenstad gehouden wordt. Het is de bedoeling dat deelnemers 's middags op vier plekken spelen, en eenmaal een door de organi satie geschreven lied ten gehore brengen. De eerste prijs is 750 gulden en de Gouden Pet. Voor meer informatie en inschrijvin gen: 071-5132226 of 071-5131895. Lezing Monumentenzorg in Lakenhal leiden Monumentenzorg is het onderwerp van de lezing die Bob van Beek dinsdag 7 mei zal houden in stedelijk museum De Lakenhal in Leiden. Hij gaat in op de soorten monumenten en de wijze van restauratie. Van Beek, restauratiearchitect, is be stuurslid van Stichting Monumentenwacht Zuid-Holland en van het Ambachtsmuseum Haastrecht. De lezing begint om 20.00 Open dag in Hoofddorpse schouwburg hoofddorp» Tegelijkertijd met het Haarlemmermeerse Jazzfesti val houdt het Hoofddorpse kunst- en cultuurcentrum De Meerse op zaterdag 11 mei een open dag. Vanwege het samenvallen van de open dag en het festival wordt Voor kinderen het programma 'Jazz for Kids' georganiseerd in De Meerse, met Edwin Rutten ('Ome Willem') als gastsolist. Verder zijn er van 10.00 tot 15.00 uur workshops, presentaties en open lessen in muziek, zang, dans en theater. Ook voeren 100 kinderen een blokfluitconcert op. Nieuw album en tournee door Nederland Geen VW-folder kan er tegen op. Tegen de zalige glim lach waarmee Linda Hopper haar liefde voor Nederland belijdt. Natuurlijk wordt die liefde, geeft ze lachend toe, gevoed door het gegeven dat haar band Magnapop hier een betere respons krijgt dan waar ook ter wereld. Nog enthousiaster is de blonde zangeres evenwel over 'Rub bing doesn't help', het derde album van de punky pop band uit Georgia. Nacht wordt Dag van Oranje rotterdam louis du moulin Het succes van de 'Nacht van Oranje' in Ahoy' heeft geleid tot een grotere, zomerse broer: 'De Dag van Oranje', op zaterdag 6 juli in de Kuip. Met onder ande ren Guus Meeuwis Vagant, André Hazes, Sugar Lee Hoo per, Corry Konings, Frans Bauer, Imca Marina, Vader Abraham, Benny Neyman, Han- ny, Bert Heerink en Rob de Nijs wordt dan in het Feyenoordsta- dion vanaf vijf uur 's middags ongeveer hetzelfde 'meezing- programma' gepresenteerd als afgelopen maandagavond- /nacht in het Rotterdamse sportpaleis. De gebroeders Van Rij, na mens TNT Concerts de organi satoren van beide puur Neder landse artiestenparades, reke nen op een volle bak, zijnde een koor van ongeveer 50.000 Oran je-klanten. Hun optimisme is gebaseerd op de stormloop op de kaarten voor de 'vertrouwde' Ahoy'-versie, anderzijds op de Oranje-koorts die het Neder lands voetbalelftal door het EK in Engeland (waarschijnlijk) zal doen oplaaien. ,,Het mooiste zou natuurlijk zijn als Neder land weer Europees kampioen wordt en we het hele elftal met aanhang in de Kuip nog eens kunnen gaan huldigen." Vandaar ook de aanwezigheid van Lee Towers, de enige En gelstalige artiest bij het Kuip- spektakel, meldt Van Rij. „Voor hem is een uitzondering ge maakt, omdat hij gespeciali seerd is in 'voetbalklassiekers' als 'You '11 Never Walk Alone' en 'We Are The Champions' en omdat we vonden dat Leen als Rotterdams boegbeeld bij zo'n groot muzikaal evenement in deze stad niet mocht ontbre ken." Tpegangsbewijzen kosten f 49,50 en f 64,50. Voor meer in formatie over de kaartverkoop: tel. 06.91091011. amsterdam rené megens Ongelijk kun je Hopper wat die plaat betreft niet geven. Mag napop heeft zichzelf overtroffen met (punky) popsongs en het betere ballad-werk. Fraai is de vocale interactie tussen Hopper en gitariste Ruthie Morris. 'Rub bing doesn't help' kent de beste songs die het deels ververste kwartet ooit maakte. Op het al bum drumt de tijdelijke invals- kracht Josh Freese. Mark Posgay bemant nu met bassist Shan non Mulvaney de ritmesectie van Magnapop. Hopper: „'Rubbing doesn't help' is teamwork, maar Ruthie heeft heel veel energie in het al bum gestoken. In vergelijking met vroeger is haar zang ook prominenter. Het vorige album 'Hot boxing' was een haastklus. We v op ten de plaat even tussendoor opnemen. Opschieten, opschie ten, riepen we constant tegen elkaar. Ditmaal namen we op in een kleine garage-studio en ging het er zeer informeel en rustig aan toe. Daardoor kwam er meer van onszelf bovendrij ven. De composities zijn beter ontwikkeld en de gevoelens be ter gearticuleerd. Ik ben hart stikke trots op deze plaat?" Eerbetoon Geza X, bekend van The Dead Kennedys, produceerde 'Rub bing doesn't help'. Het mini-de- buut 'Magnapop' en 'Hot boxing' werden respectievelijk geproduceerd door twee musici, namelijk Michael Stipe (R.E.M.) en Bob Mould (Hüsker Dü, VLIEGWERK In de afgelopen jaren spraken stad- en streekgenoten op de donderdagse kunstpagina hun bewondering uit over kunstvoorwerpen of kunstuitingen die hun in vervoering brengen. Voor een aantal weken draaien we de zaken om en vragen mensen welke kunst hun met afgrijzen vervult. Vandaag spreekt Jetteke Bolten, directeur van het Stedelijk Museum De Lakenhal, haar afschuw uit. „Ik heb niet zo heel veel rotzooi om mij heen. Dingen die ik niet mooi vind doe ik weg. Dat zal voor de meeste mensen gelden. Toch kan ik mij wel voorstellen dat je dingen hebt, uit een erfe nis of zo, die je ondanks alles wilt bewaren. Ik heb zelf een mantelpakje van Frans Molenaar in de kast hangen. Het is zuur stok-roze. Toen ik het kocht, van mijn eerst ver diende geld, vond ik het prachtig. Dat was in 1968. Nu vind ik het af schuwelijk, maar toch zal ik het nooit wegdoen." „Het pakje heet 'Andy Warhol'. Ik zag het op een show van Molenaar en heb het meteen ge kocht. De eerste keer dat ik het droeg was tijdens het huwelijk van mijn broertje. In totaal heb ik het twee keer gedragen. Vaker kon eigenlijk niet. Daarvoor was de kleur te opvallend. Dan krijg je zoiets van: daar heb je haar weer in haar zuur- stokroze pakje!" „Misschien schenk ik het nog weieens aan het mu seum. De Lakenhal heeft een prachtige kostuum collectie waar het wel in zou passen. Ik vind dit pakje ook echt kunst." Vanaf de tweede week van mei is in supermarkt en slijterij een Heineken- krat te koop dat ook dienst kan doen als cd- box. Het kratje bevat een cd met vier songs die Bert Heerink vertolkte voor de Heineken com mercials, en zes flessen bier. Als de flessen gele digd zijn kan het kratje gebruikt worden als op- bergbox vo cd-doosjes. De boxen zijn bovendien stapel- baar. Heineken heeft be sloten de .muziek van Heerink op de glimmen de plaat te laten zetten omdat die zo populair is. Op de cd zijn de originele commercial-teksten te horen. Kratje, bier en cd kosten samen 9,95 gul den, en zijn gedurende de maand mei verkrijg baar. Sugar). Achteraf is Hopper niet helemaal tevreden over die pro ductionele gang van zaken. „Michael en Bob waren toch producers die te veel als muzi kant dachten. Ze drukten daar door te veel hun muzikanten- stempel op de groep. Op 'Hot boxing' hoor ik bijvoorbeeld veel Bob Mould. In de vorm van een muur van geluid en het gi- taarwerk. Bovendien valt het op dat Bob dp hoge tonen niet meer kan horen." 'Rubbing doesn't help' kent zijn trieste momenten. Zeker in het poppy nummer 'Open the door', waarin Hopper zingt over recent gestorven vrienden. Ook in het akoestische hoogtepunt 'Dead letter', waarin Morris op dobro te horen is, is de stem ming in mineur. Hopper: „Op onze vorige tournee kregen we in Manchester te horen dat Alan, een bevriende muzikant, overleden was aan een overdo sis. Op zo'n moment, zo ver van huis, voel je je zo verschrikkelijk wanhopig. Met 'Dead letter' brengen we een eerbetoon aan hem." Magnapop staat nog immer vooral voor enthousiasmerende pop met een punky inslag. Ten minste op de platen. Live was het kwartet op zijn vorige Ne derlandse tournee dermate punkerig in de weer, dat het be ter zijn naam zou kunnen ver anderen in Magnapunk. „Dat is jouw persoonlijke mening", zegt Hopper geprikkeld. Even later: „Maar eigenlijk zijn we zo ook wel een beetje. De live show is niet oppervlakkig, maar wat eendimensionaal. Die meer Magnapop staat nog steeds voor enthousiasmerende pop met een punky inslag. punky aanpak komt door het toeren. Je bouwt die gevoelens in de loop van de dag op. Live zijn we nu sterker dan twee jaar geleden. Maar onze muziek zal live altijd een ruw randje hou den." Hopper trekt graag elk gezag in twijfel. „Regeringen hebben niet altijd het beste met je voor. Kijk naar de jaren vijftig, de ja ren van Eisenhower. Mijn ou ders groeiden op in die tijd. Je had Walt Disney en de regering was goed. Die deed niemand kwaad, dachten ze. Totdat ze er achter kwamen dat de overheid in de weer geweest was met ex perimenten waarbij de bevol king werd blootgesteld aan ra dioactieve straling. En met LSD- proevenopn Het enthousiasme dat Hop per twee jaar geleden koesterde voor president Clinton, is in middels getaand. „De regering is een marionet van het groot kapitaal. De corruptie is alom en niemand maakt zich in feite druk om het land zelf. Iedere politicus is bezig met zijn eigen grote egotrip. De Verenigde Sta ten zijn opgezet volgens het de rijke, blanke man. Hij maakte de regels. En hij profiteert er het meest van. Het is een behoorlijke puinhoop in Amerika." Concertdata: 11 mei Melkweg (Amsterdam), 12 mei Night- town (Rotterdam), 14 mei Paard (Den Haag), 15 mei Ti- voli (Utrecht). Leedvermaak doet het altijd goed. Dat verklaart ook het enorme succes van 'Ook dat nog!'. Al jarenlang een van de best bekeken televisie-program ma's op de Nederlandse zen ders, ook al is de formule een regelrechte kopie. Herin nert u zich Atie Dijck- meester nog met 'Hoe A bestaat het!'? Eind ja- 4 ren zeventig was ze jp| de leading lady ^M|| van dit satirische ^l8§5l consumentenpro - gramma en de ondertitel: 'Nederland op z'n smalst'. 'Ook dat nog!', dat eind jaren tachtig voor het eerst op> het scherm verscheen bij de KRO, is zo'n beetje van hetzelfde laken een pak. Ook een panel met een roodharige vrouw - Sylvia Mille- cam - en sketches over 'de vro lijke kant van moedwil en mis verstand'. Wekelijks stemmen twee tot drie miljoen kij kers af op 'Ook dat Nog!' Voor de derde keer W brengt uitgeverij No- vella nu een verza- meling van op schrift gestelde items van 'Ook dat nog!' uit. Het kan niet op. Kijkers en lezers raken blijkbaar niet verzadigd. Van de eerste twee boeken van 'Ook dat nog!' - verschenen in 1990 en 1991 - gingen al ruim 20.000 exemplaren over de toonbank. Natuurlijk valt er in de Leids- e/Alphense regio ook veel te er geren/genieten. Neem bijvoor beeld het geval van 'mevrouw Heerdink uit Alphen aan den Rijn'. Zij mag op pagina 30 haar hart luchten over het postkantoor in haar woon plaats. Waar geen telefoonboe ken te vinden zijn. In het kader de 'klantvriendelijkheid' zijn ze opgeruimd. Want 'twin tig beduimelde telefoonboeken op een rijtje staat zo rommelig'. 'Ook dat nog!, de vrolijke kant van moedwil en misver stand'; uitgverij Novella; prijs: 19,90 gulden. erna straatsma» In de Verenigde Staten bestaat het fenomeen al langer, maar binnenkort hoeft ook de Neder landse muziekliefhebber niet meer door de stromende regen naar de plaatselijke cd-boer voor een nieuw schijfje. Vanaf 10 mei kunnen, zittend in de ei gen comfortabele stoel, in plaats van hangend aan een al tijd te klein deskje, op elk mo ment van de dag cd's worden beluisterd, besteld en betaald. Nodig voor dit gemak: slechts één telefoon. De 'Music House Serviceline' is een initiatief van de gelijkna mige keten van cd-zakén. Na intoetsing van het nummer 06- 90490462 maakt een geavan ceerd computersysteem het mogelijk' om in hoog tempo door de collectie te grasduinen. Het assortiment is daarbij ge rangschikt in diverse genres - waaronder nieuwe cd's, pop en dance. Naast de rits cd's kan men ook kiezen voor beluiste ring van een wekelijks ververste concert-agenda. Concert-lusti- gen kunnen daarna meteen een kaartje bestellen. De toegang tot de poorten van de denkbeeldige muzieksu- permarkt loopt via een gratis pincode die de beller bij zijn eerste bestelling te horen krijgt. Bij elke volgende bestelling kan de muziekliefhebber gebruik maken van het automatische betaalsysteem via een goedko per 06-nummer. Binnen drie dagen zijn de glimmende schijf jes in huis. De Music House Serviceline gaat samen met Hitradio Vero nica drie maanden lang een in tensieve reclamecampagne voe ren voor de 'cd-per-telefoon'. De tijd zal leren of hij het succes van de gebelde pizza achterna gaat. raymond grimbergen Na decennialange, ongeorgani seerde Elvis-verering willen de Profeten van Presley dat fans van De Koning zich aansluiten bij hun kerk. De dogma's van het 'Presleyterianisme' zijn sim pel: eet zes maaltijden per dag ('laat je lichaam opzwellen en boller worden met de geest van Elvis'), kijk eenmaal per dag richting Las Vegas, maak een. pelgrimstocht naar Graceland en vecht tegen de kwade anti- Elvis, Michael Jackson (èx van Presley's dochter Lisa Marie). Zo'n 200 mensen zijn lid van de in 1988 opgerichte kerk die een wekelijkse dienst houdt op Internet (http://pages.prodigy- .com/NJ/zvqj45a- /zvqj45a.html). De oprichters verkopen T-shirts en lidmaat schapskaarten via Internet en willen binnenkort het Nieuwe en Verbeterde Testament van Elvis uitgeven. Er is een 300 pa gina's tellend boek samenge steld waarin Presleys leven wordt beschreven en een 'twee de comeback' wordt voorspeld als hij afdaalt uit de hendel in een roze Cadillac om vettige snacks rond te delen onder de ware gelovigen. (zang, gitaar), Fernando Saunders (bas, koorzang), Tony 'Thunder' Smith (drums, koorzang) en Michael Rathke (gitaar) Ge zien/gehoord: 1/5, Ahoy', Rotterdam Vroeger, ja vroeger ging je naar Lou Reed omdat 'ie dood neer kon vallen op de bühne. Vroe ger, ja vroeger was hij de enige echte junk die je kende. Later nam die reputatie van 'vroeger' nog toe, toen critici de platen van Reeds eerste bandje, The Velvet Underground, postuum een enorme invloed toedicht ten. Ruim dertig jaar na de hecti sche begindagen rond Andy Warhol is Lou Reed een beza digde man van middelbare leef tijd geworden. Behalve een le vende legende heeft hij zich ontwikkeld tot een gerespec teerd liedjesschrijver die in elk geval de ambitie heeft om regel matig uit de schaduw van zijn vorige leven te stappen. Zijn publiek is met hem ver grijsd. Zijn fans zitten door de bank genomen in betere auto's, bekleden maatschappelijk meer verantwoordelijke posities en hoeven 's avonds niet meer zo nodig kilometers te maken om hun idool in de kille omgeving van Sportpaleis Ahoy' te ontwa ren. Krap 3300 bezoekers ko men op 'Ome Lou' af, constate ren meesmuilend dat de mees ter wat laat begint ('hij zal er zelf ook wel de smoor in heb ben') en staan bij het eerste nummer (de klassieker Sweet Jane) overeind. Ze kennen zijn spatsies na tuurlijk. De band dient niet te weergaloos te spelen, want de gitaarstijl van Reed is wat be perkt. Tegen het publiek wordt minimaal gepraat, de songs zijn vrijwel identiek in hun gearran geerde opbouw (uitgekleed, kaal intro, verdichting, verhevi ging, versnelling, uit). Als je niet beter zou weten dan zou je kun nen spreken van elektrisch ver sterkte kamermuziek. Niks Lo wer East Side, niks seks, drugs rock 'n roll. Alles staat in dienst van het gecontroleerde resul taat. In de toegiften geeft hij als gunst een (mooie versie van) Pale Blue Eyes en (een afgeraf felde) van Walk on the Wilde Si- de en een mati'g-geïnspireerde Satellite of Love weg. Reeds laatste album Set the Twilight Reeling, is gemaakt met behulp van de ritmesectie met wie hij nu de weg is opge gaan. Het zijn zorgvuldig ge maakte songs waarin Lou laat zien dat hij wel af wil van zijn stugge, norse, bekrompen imago en erg happy is met zijn nieuwe muze, de perfor mer/songschrijfster Laurie An derson (Hooky Wooky). Bijna twee uur duurt de set die tegen het einde aan scherp te verliest en net niet ten onder gaat aan gelijkvormigheid. Tot zijn niet geringe ontroering krijgt Reed een ovationeel ap plaus van de harde kern onder zijn getrouwen. En omdat hij niet meer de beroerdste is be trekt hij zijn ensemble ('A Great band') genereus in het applaus. Een heel behoorlijk recital. The of the VSB CIRCUSTHEATER SCHEVENINGEN lagclijks 20.00 uur (behalve op maandag): zondags ook matinee 14.0( Reserveren: PH ANTOM-PHONE 06-300.100

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 9