Inkomstenbelasting is niet meer van deze tijd' Maffiavrouw moordt en legt de bloedeed af Franse grijsaard glijdt uit over Holocaust Wiskundige wandeling Feiten &Meningen DONDERDAG 2 ME11996 2 NIEUWSANALYSE Verguisd door rechts, verworpen door links, aangevallen door de bisschoppen, uitge braakt door een mensenrechtenorganisatie. Nooit eerder zag iemand zich in Frankrijk zo gereduceerd tot mikpunt van kritiek als een 83-jarige grijsaard deze week. Een pas ontmaskerde oorlogsmisdadiger? Nee, de ooit populairste man van Frankrijk. Abbé Pierre had een loopbaan gehad waar Moeder Teresa jaloers op kon zijn. In de oorlog had hij joden geholpen en daarna zo ongeveer iedere stakker die zijn pad maar kruiste: Van de daklozen in Parijs tot de moslims in Sarajevo. Abbé Pierre was een levende legende in Frankrijk, een standbeeld bijna. Maar zoals zo vaak gebeurt met beelden, tuimelde hij deze week van zijn sokkel. De bananenschil is De Holocaust. De val van Abbé Pierre werd ingeluid door Roger Garaudy. een man die eerst Sta lin omhelsde, vervolgens Jezus Christus en tenslotte Mohammed. Garaudy schreef een boek waarin hij beweerde dat de Holocaust eigenlijk een mythe was, door de joden ge creëerd om het bestaan van Israël te recht vaardigen. Al wat tijdens de oorlog had plaatsgevonden, aldus Garaudy, waren po groms geweest. Maar die hadden geen zes miljoen levens geëist, hooguit eenzesde daarvan. Garaudy werd fel aangevallen op zijn theorie, die al veel langer opgeld had ge daan in kringen van neo-nazi's. Maar net toen hij onder de vloedgolf van kritiek dreigde te bezwijken, was daar de hand van de oude weldoener: Abbé Pierre. De priester verdedigde Garaudy, een ou de vriend, en omschreef hem als een inte gere wetenschapper. Abbé Pierre gaf toe het boek niet eens gelezen te hebben. Maar, zo zei hij, een nieuw onderzoek naar het recht van joden op een eigen staat moest niet langer 'taboe' zijn. De ironie wilde dat Abbé Pierre zijn ge wraakte uitspraken deed in de week waarin de PLO de bepaling uit haar Handvest schrapte waarin ze opriep tot vernietiging van de staat Israël. Maar de priester was desnoods bereid om Palestijnser te zijn dan de PLO. ,,De misdaden die hebben geleid tot het ontstaan van de staat Israël, zijn niet begaan door Arabieren", zei hij. „Ze zijn ge pleegd door Hitier, een Europese katho liek." Abbé Pierre deed een aantal pogingen om zijn eerdere steunbetuigingen aan Garaudy af te zwakken, maar weigerde in het zand te bijten. Daarmee wekte hij echter de toorn van zijn beschermheiligen, die hem deze week dan ook prompt van zijn voetstuk gooiden. De eerste die een aanval lanceerde, was Bernard Kouchner, de oprichter van Méde- eins du Monde met wie hij vorig jaar nog naar Sarajevo was gereisd. De medicus zei: „Abbé Pierre denkt nieuwe deuren te heb ben geopend door over de nazikampen te praten. Al wat hij heeft geopend, is een deur waardoor de jodenhaat terugkomt." De bisschoppen waren iets trager met hun veroordeling, wat gezien het anti-jood se verleden van de kerk des te pijnlijker was. Maar maandag laakten ook de bis schoppen hun beroemdste zoon. En woensdag tenslotte besloot de Inter nationale Liga tegen het Racisme en Antise mitisme om de priester uit hun gelederen te royeren. Die beslissing moet hard zijn aan gekomen, daar de geestelijke er sinds jaar en dag erelid van was. Abbé Pierre had zich een hoop ellende kunnen besparen als hij zich had laten in spireren door de Talmoed, de Israëlische aanvulling op het Oude Testament. Daarin staat: 'Stilte is de remedie voor alle kwalen'. PARUS CEES VAN ZWEEDEN K Amsterdamse Jordaan, piepklein rood bordje. Het vermeldt een raadselachti- i Amsterdam ge combinatie van letters en cijfers. Een B, een K, twee keer een 1 en een 5. Waar hoort dat bordje bij en wat betekenen die getallen? Een stukje verderop in de straat werkt een man geconcentreerd aan een kunstige muurschildering. Een paar meter verder, op de hoek van de Tweede Tuindwarsstraat moeten ooit vier stripfiguren van de Dal- tons op een etalageruit hebben gestaan. De grootste figuur mat 85 centimeter hoog, de kleinste veertig centimeter. Hoe lang moe ten de twee middelste Daltons dan zijn ge weest? En, hoe groot zou dan een tiende Dalton zijn, ervan uitgaande dat de kleinste de eerste was? Deze en andere intrigerende vragen van mathematische aard doemen op in een wandeling door Amsterdam. Ze worden aangedragen door de 'Wisc-wandeling', de jongste loot van een reeks wandelingen door de stad. Want aan cultuurhistorische voettochten is daar geen gebrek. Evenmin als aan rondleidingen langs het hoofdste delijke natuurschoon, aardige winkeltjes of de joodse dan wel maritieme geschiedenis van de stad. Dus waarom dan niet eens een wiskundige wandeling door Amsterdam, vroeg Hans Wisbrun zich af. Sinds een paar jaar drijft hij een bedrijf]e als makelaar in wiskunde. Als ambachtelijke timmerman organiseert Wise cursussen, projecten of lesmateriaal om de wiskunde inzichtelijk te maken. Een wiskundewandeling sluit daar, volgens Wisbrun goed op aan. „Veel mensen hebben weinig goede erva ringen, als ze terugdenken aan de wiskun delessen van vroeger", zegt Wisbrun. „Voor hen bleef wiskunde een abstracte wereld vol formules en symbolen, waar je niet mee overweg kunt. Tegenwoordig is het onder wijs daarin veel concreter. Formules staan in een bepaalde context. Plattegronden of ruimtelijke figuren worden daardoor be grippen die langer blijven hangen." Amsterdam is zeker niet de wiskundestad bij uitstek. Veel van de gestelde vragen zijn op te werpen in elke willekeurige stad. De door Wisbrun vervaardigde routebeschrij ving leert op een andere manier naar de stedelijke omgeving te kijken. De omgeving verschaft steeds nieuwe prikkels om wis kundige vragen te stellen. Eigenlijk heel al ledaagse wiskunde. De meeste aangedra gen vraagstukken zijn te doen met een paar jaar voortgezet onderwijs. Zo begint de wandeling in de hal van het Centraal Station. Meteen doemt daar de vraag op, hoeveel mensen daar nu rondlo pen. Een rondvaartrederij maakt nieuws gierig naar de lengte en inhoud van de bo ten. De peilschaal op een brug roept om een antwoord op de vraag over de hoogte van het water en de resterende doorvaart- hoogte onder de brug. Een aanschouwelijk staaltje van mathema tica is te vinden bij de Droogbak. Het club gebouw van een speeltuin heeft daar de vorm van een doorgesneden piramide. Hoe vaak past het kleine stuk van die piramide in het grote stuk? In de Tweede Egelantiersdwarsstraat, hangt het uithangbord van een steakhouse. De luiken ervoor zijn op deze ochtend nog neergelaten. Ernaast wordt druk gebouwd. Niet de luiken of bouwwerkzaamheden zijn in dit geval van belang, maar juist het uit hangbord. Dat is voorzien van twee Da vidsterren. Hoeveel driehoeken zitten in zo'n ster en hoeveel graden zijn de hoeken van een driehoek bij elkaar? Meer mathematische kennis vergt de vraag over brug nummer 106 over de Keizers gracht. Want van welke twee kwadraten is 106 de som dan? De giromaat bij het hoofdpostkantoor is goed voor de vraag over het aantal combinatiemogelijkheden van een vergeten pincode. Voor wiskundewandelaars die helemaal ra deloos op de Dam als eindpunt arriveren, is er altijd nog die laatste strohalm. Bij de hoofdstedelijke VW zijn alle antwoorden op de 47 gestelde vragen verkrijgbaar. Ze venenveertig. Bestaat er ook een priemgetal van 47? AMSTERDAM THEA VAN BEEK De inkomstenbelasting, de jaarlijkse kwelling van de blauwe enveloppe, is niet meer van deze tijd. Vrijstellingen en aftrekposten; opruimen dat gefriemel in de marge, vindt prof. dr. F. H. M. Grapperhaus (68). De man die jarenlang fiscaal recht heeft gedoceerd en van 1967 tot 1971 staatssecretaris van financiën was („ik heb 44 jaar ervaring met belastingen") wordt het niet moe tegen de stroom in te roeien. Na een 'privatissimum-college' voor slimme Leidse studenten zit hij zó weer op de praatstoel. Professor Grapperhaus. Wat is er volgens hem eigenlijk mis met het huidige belastingstelsel, waar de afgelopen jaren flink de bezem doorheen is gegaan? Grapperhaus: „Als de overheid wil dat meer mensen bepaalde dingen doen of juist nala ten, is belasting een kwalijk hulpmiddel. Het riekt naar manipulatie en kan nooit an ders dan globaal werken. Belastingbetalers proberen immers ook dan het onderste uit de kan te krijgen." Het werkt ook niet, illustreert hij met het belastingvrij onderverhuren tot vijfdui zend gulden per jaar van kamers voor studenten. Grapperhaus: „Hospita's die ka mers wit verhuurden, krijgen nu een ca deautje. Bij wie het zwart deden, is het geld nu tot vijfduizend gulden gewit. Maar dat levert geen kamer méér op. Je moet maar afwachten of er door het fiscale voordeel nieuwe kamers bijkomen." Desondanks heeft de huidige PvdA-staats- secretaris Vermeend de afgelopen jaren ver woede pogingen gedaan om vele kleine be lastingzaken te regelen. Onlangs presen teerde weer een werkgroep van Financiën haar rapport met groene voordeeltjes: grote auto's zwaarder belasten, lpg-auto's min der, beperking van de aftrek voor reizen en zovoorts. „Kruimeltjes", oordeelt Grapperhaus. Ook de fiscale voordelen voor groen beleggen vallen daar wat hem betreft onder. Van de spaarloonregeling heeft hij evenmin een hoge dunk. „We hebben een belastingtarief dat hoger wordt naarmate de inkomsten hoger zijn. Daar ga je met met het spaar loon weer inbreuk op maken. En vele hon derdduizenden uitkeringstrekkers, ook be lastingbetalers, vallen buiten de prijzen." BELONING Grapperhaus veronderstelt dat het spaar loon een politieke beloning is voor de loon matiging door werknemers. „Maar nu krij gen ze voor eenmalig gedrag een voordeel dat doorwerkt in de toekomst. Het is een permanente uitholling van de belastingop brengsten. Het vergroot de kloof tussen werkenden en niet-werkenden. Om uitke ringstrekkers te bewegen een baan te zoe ken? Ik geloof dat er daardoor nauwelijks banen bijkomen." Het doet hem denken aan koning Frans de Eerste van Frankrijk. Deze schonk maltres- ses die hem goed waren bevallen wel eens een tolplaats, met alle bijbehorende op brengsten. „Dat vind ik een dure wijze van betaling voor het tijdelijke genoegen van de vorst, want hij raakte daarmee een perma nente inkomstenbron kwijt." Grapperhaus, momenteel hoogleraar in de geschiedenis van het belastingrecht, een leerstoel ingesteld door het belastingmuse um in Rotterdam, bepleit een zéér geleide lijke verandering naar een rigoureus ander belastingstelsel. In zijn plan betaalt de ge middelde burgerdat moet als muziek in de oren klinken géén inkomstenbelas ting. Grapperhaus staat een systeem voor waar bij alleen belasting wordt geheven bij be drijven, en wel op het totale loon dat zij uit betalen (de loonsom) en op het totale ver mogen dat zij voor hun activiteiten aan wenden. Als deze loonsom- en bedrijfsver mogensbelasting (LBB) er eenmaal is, kun- OPGEBRAND De LBB is ook een vervanging van de belas ting op de winst. De bedoeling is dat bedrij ven die het best presteren met gebruikma king van zo min mogelijk werknemers en geïnvesteerd kapitaal beter af zijn. Wat ook voor de Nederlandse economie een verbe tering zou betekenen. „De inkomstenbelasting is passé. Die heeft oplossingskracht voor de problematiek van honderd jaar geleden. Toen betaalden de rijken vrijwel niks. 'De inkomstenbelasting is opgebrand', zei een keer iemand tegen me. Alleen weten de meeste mensen het niet. Vrijwel alle fiscalisten hebben leren le ven met de inkomstenbelasting, maar ik stel me op het standpunt van de 21ste eeuw." Grapperhaus is ervan overtuigd dat de Eu ropese Unie straks ook een nieuw belas tingstelsel nodig heeft. In zijn visie is het vrijwel onbegonnen werk om de systemen van al die landen naadloos aaneen te sme den. „De LBB is daar goed voor: hij is vrij redelijk in overeenstemming met de econo mieën van de landen. Voor Europa is het dé. belasting van de toekomst." Hoewel de LBB verregaande veranderingen omvat, maakt zij de belastingheffing zeer inzichtelijk, volgens Grapperhaus. „En de overheid hoeft geen geld meer rond te pompen want zij gaat de ambtenaren netto betalen, het brutoloon gaat omlaag en voor beleggers verdwijnt de belasting op rente en dividenden. Die worden door het bedrijf betaald." Het zwarte circuit wordt uitgedre ven. Wie huurt er een zwarte klusjesman als het verschil tussen bruto- en nettoloon ver dwijnt? GEMIERENNEUK Het recente arrest van de Hoge Raad dat een paar door de werkgever betaalde broodjes als belastbaar 'loon in natura' aan merkte, om dat 'gemierenneuk' kan Grap perhaus slechts lachen, ,,'t Is Nederland ten voeten uit: het is moeilijk zo'n belastingin specteur te stoppen. En de Hoge Raad zegt 'zo staat het in de wet'. Een voetbalveld bij de fabriek, is dat loon in natura? Voor de zestigjarige secretaresse of de werknemer met een manke poot niet. Zo komt er weer een arrest van de Hoge Raad. Alles wordt per belastingplichtige uitgerekend. De werknemer met een dieet, die de broodjes van zijn baas niet mag eten? Wéér een ar rest. In mijn voorstel wordt dat moeiteloos opge lost. De centrale vraag is of een voetbalveld of een broodje bij de loonsom hoort of niet. Dat bespaart een discussie tussen de fiscus en driehonderd of misschien wel driedui zend werknemers. Het is gewoon een zaak tussen de belastingdienst en het bedrijf." Volgens de hoogleraar kan Nederland wat leren van het buitenland. In Amerika woedt de discussie over flat tax (één tarief voor ie dereen) en Duitsland lijkt ook die kant op te gaan. „Wij kunnen niet achterblijven." LEIDEN RAYMOND PEIL WIM STEVENHAGEN otA m ope?£yo02& xl Vktcü. re kknmen cöNTROLe^eN near Pe. roL'Tie. eszsT pe ee,en Emancipatie dringt door in Italiaans mannenmisdaadbolwerk Ze heeft altijd in de schaduw van haar man geleefd die zich het recht voorbe hield veel voor haar geheim te houden. En als haar iets ter ore kwam zweeg ze als het graf. Ze waste van bloed door drenkte kleren uit en baarde de volgen de generatie moordenaars. Eeuwenlang wist de vrouw achter de Siciliaanse maf fioso, moeder, echtgenote, dochter, zus ter, haar plaats. Maar de maffiawereld verandert en de maffiavrouwen veran deren mee. Vaak is het de vrouw van de maffioso die haar man aanzet om te breken met zijn verleden en zich aan te geven bij de po litie. Het groeiende aantal deserteurs, een ontwikkeling die tien jaar geleden nog ondenkbaar was, is een belangrijk wapen gebleken in de opgevoerde strijd van de Italiaanse staat tegen de georga niseerde misdaad. Naast de vrouwen die het geweld van de maffia vervloeken zijn er echter ook die de maatschappelijke veranderingen aanwenden om 'zelf meer invloed te krij gen in dit misdaadgenootschap. Tradi tiegetrouw konden alleen mannen de bloedeed afleggen die toetreding tot de club van maffiosi mogelijk maakte. Maar volgens afvalligen is die ceremonie in onbruik geraakt en er komen steeds meer aanwijzingen dat steeds meer vrouwen gelijkwaardige partners zijn ge worden van hun mannen. Volgens een criminoloog uit Palermo, Giorgio Chin- nici, zijn de veranderingen met name zichtbaar op Sicilië, en vooral in de streek Catania, waar de maffia als laatste voet aan de grond kreeg en dus minder tradities kent. „We ontdekken dat som mige vrouwen de plaats hebben ingeno men van hun gearresteerde echtgeno ten. Zij nemen hun zaken waar en leiden de organisatie", aldus Chinnici. Agenten die telefoongesprekken van de maffia af luisteren hebben gehoord dat vrouwen „zich als de baas gedragen en opdracht geven voor moorden." 'Deserteurs' waarschuwden dat als de politie ooit de nummer twee van de maffia te pakken zou krijgen zij zijn vrouw aan zijn zijde zou aantreffen. Ze hadden gelijk. Toen tientallen politie agenten in 1993 op een nacht de schuil plaats van Nitto Santapaola bestormden lag zijn vrouw Carmela Minniti naast hem te slapen. Volgens justitie begon Minniti al vroeg aan haar misdaadcar rière door mee te doen aan overvallen op juwelierszaken waarbij ze voorwend de dat ze op zoek was naar een trouwring. Twee jaar na de arrestatie van haar man belden huurmoordenaars vermomd als politieagenten bij haar aan, passeerden haar dochter die de deur opendeed en losten een aantal fa tale schoten op haar borst. „Ze regelde zijn zaken", zei Liliana Madeo, schrijf ster van een boek over de nieuwe maffi avrouwen. „Als ze zomaar een vrouwtje zou zijn geweest, was ze niet vermoord." Evenais bij de Colombiaanse drugskar tels worden ook in Italië vrouwen in toe nemende mate gebruikt bij het witwas sen van misdaadgeld, zegt Guido lo For te, een openbaar aanklager uit Palermo. Ook worden de vrouwen steeds vaker in gezet om geheime boodschappen zwaar bewaakte gevangenissen binnen te smokkelen, aldus Lo Forte. „We kunnen niet langer zeggen dat vrouwen geen deel uitmaken van de maffia." In 1983 probeerde de politie van Paler mo nog om vijf vrouwen van maffiosi die hun mannen geholpen zouden heb ben te verbannen naar het noorden van Sicilië. De rechter weigerde echter om dat de Siciliaanse vrouwen naar zijn me ning niet geëmancipeerd genoeg waren om voor de maffia te werken. Deels uit trots maar ook om praktische redenen deden de maffiosi er alles aan om de mythe in stand te houden dat hun vrou wen nergens van wisten. Piera Aiello, die getrouwd was met een telg uit een maffiafamilie, klapte echter uit de school in het weekblad Venerdi. „Als je je maffiaman iets vraagt, ant woordt hij niet. Maar als je goed en stil bent dan zullen die dwazen, want dat zijn mannen nu eenmaal, je vertrouwen. Dat geeft ze namelijk het gevoel dat ze belangrijk zijn." Haar man werd neergeschoten in een pizzeria na een mislukte poging om de moord op zijn vader te wreken. Aiello behoort tot het groeiende aantal vrou wen dat haar familie weerstaat om sa men te werken met lustitie. Veel van de vrouwen zijn nog jong. Mevrouw Aiello begon te praten voor haar dertigste. An dere vrouwen proberen hun mannen over te halen een pentito, een spijtop tant, te worden. Een derde categorie vrouwen keert zich echter tegen haar man als die tegen de politie begint te praten. Ze verschijnen op televisie en in kranten om een potje te schelden op hun man. Sommigen getuigen zelfs in de rechtbank van hun trouw aan de maffia. „Ze leggen een verklaring af zo dat de maffia hen zal beschermen en ze kunnen blijven wonen waar ze wonen en hun kinderen naar school kunnen blijven gaan", zegt de schrijfster Madeo. Maffiavrouwen kunnen ook duidelijke signalen afgeven zonder een woord te zeggen. Toen de politie driejaar geleden de vermeende eerste man van de maffia had gearresteerd, Salvatore 'Toto' Riina, die 29 jaar ondergronds was geweest, doken zijn vrouw Antonietta en hun vier kinderen na twee dagen weer op uit de illegaliteit om terug te keren naar hun oude woonplaats Corleone. Dat was voor Justitie wel een heel duidelijk sig naal dat Riina niet zou gaan praten. ERANCES D'EMILIO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 2