'Ik voel ballingschap nog elke dag' Film Jean-Paul Belmondo schittert in episch drama Les Misérables Partners in het huwelijksbed concurreren voor de camera DONDERDAG,2 MEI 1996 11 Cubaanse Hollywood-ster Andy Garcia trekt misdaadfilm Things To Do In Denver When You're Dead Peter Jackson maakt nieuwe King Kong Hollywood Universal Pictures heeft regisseur Peter Jackson het groene licht gegeven voor een derde aflevering van KingKong. Jackson, de maker van tegendraadse horrorfilms als Braindead en de filmhuishit Heavenly Creatures lijkt een vreemde keus, maar de Nieuw-Zeelandse regisseur heeft inmiddels ervaring kunnen opdoen met een grote studiofilm. Zijn met effecten overladen TheFrighteners moet deze zomer uitkomen, maar heeft nu al een goede naam, omdat Jackson topkwaliteit voor erg weinig geld kan leveren. Jackson zal zelf het scenario voor de derde King Kong schrijven en de film draaien in zijn eigen studio in Nieuw-Zeeland. De eerste twee Kongs stammen uit 1933 en 1976. Phil Collins schrijft muziek voor Tarzan hollywood And the winner isPhil Collins? Als Disney de ko mende jaren de Oscar voor beste filmsong blijft winnen, zou Phil Collins over twee jaar wel eens met het beeldje op het podium kunnen staan. De Britse zanger/componist is door de studio ge vraagd de muziek te schrijven voor haar geplande animatiefilm Tarzan. Collins ontving eerder een Oscarnominatie en een Grammy voor de titelsong van de film Against all Odds. Tarzan wordt niet eerder dan eind 1997 verwacht: eerst komt Disney nog met The Hunchback of Notre Dame. Alien-serie krijgt alsnog vervolg hollywood Met de dood van astronaute Ripley in Alien 3 leek ook Fox' prestigieuze sf-reeks ten grave te zijn gedragen. Toch gaat de studio nu een vierde aflevering maken en ditmaal is het de beurt aan Jean-Pierre Jeunet DelicatessenCity of Lost Childrenom Ripley over te leveren aan de monsterlijke aliens. Ook Sigourney Weaver heeft haar medewerking toegezegd, al zal ze niet letterlijk als Ripley terugkeren. In Alien Resurrection wordt namelijk uit genetisch materiaal van de overleden heldin een nieuwe Ripley gekloond. Naast Weaver speelt Winona Ryder een belangrijke rol. Het script is van Joss Whedon {Toy Story). FILMS IN LEIDEN 'Gone with the Wind' spreekt nog steeds tot de verbeelding film overzicht marco van pelt Euro cinema. Van Boefeelaerstraat 6, Al- phen aan den Rijn: Gone with the Wind, ma 6/5 19.30 uur (12 jr.) Het Kijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10. Lei den: To Die For, di 7/5 20.00 en 22.15 Het vooroorlogse Gone with the Wind geldt nog steeds als één van de beste films aller tijden. De liefde tussen het verwende zuidelijke meisje Scarlet O'Ha- ra, een rol van Vivien Leigh, en de avontuurlijke Rhett Butler, gespeeld door Clark Gable, spreekt nog steeds tot de ver beelding. Het sterke verhaal," een bewerking van de roman van Margaret Mitchell, heeft in al die jaren weinig aan kracht verloren. De film kreeg acht Os cars, onder meer voor regie, vrouwelijke hoofdrol, fotografie en scenario. In 1965 werd Gone with the Wind op scope-formaat uitge bracht en rond 1975 verscheen er een musical. Een vervolg op de roman kwam er in 1990, later ook verfilmd. Ook de twee uur durende video-documentaire The Making of Gone with the Wind is de moeite waard. Van Sant Regisseur Gus van Sant laat in zijn films vaak mensen zien die niet helemaal in de maatschap- FILMS AMSTERDAM ALFA 1 (020)6278806 13 15, 16.30,20.30 Les Miséra bles ALFA 2 12.45, 15.30, 18.15, 21.15; Sense and Sensibility ALFA 3 13.00, 16.00, 19.30, 22.00; Shanghai Traid ALFA 4 13.00, 19.30,22.00: De Jurk 15.45: Sound of Music ALHAMBRA 1 (020) 62331-92 18 15, 21.15, ma di ook 12.45,15.30: Sense and Sensibility ALHAMBRA2 18.45, 21.30, am di ook 13.15, 16.00: The Usual Suspects BELLEVUE CINERAMA (020) 6234876 13.15, 16.00. 18 45,21.30: 12 Monkeys CINERAMA 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Lea ving Las Vegas CALYPSO 1 (020) 234876 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: Get Shorty CALYPSO 2 13.00, 16.45, 20.30: Mr. Holland's Opus CINECENTER(020)6236615 14.00, 16 15, 19.15, 22.00, zo ook 11.00: Unzipped 13.30, 16.00, 19.15, 22.00; zo ook 11.00: Cyclo 13.30, 16.00, 19.30, 22-15; zo ook 11.00: Leaving Las Vegas 14.00, 16.15, 19 15, 22.00; zo ook 11.00: II Postino CINEMA 1 (020)6151243 18.45, 21.30: Up Close Personal CINEMA 2 19.15, 22.00: 12 Monkeys CINEMA OSCAR (020) 5475175- vrza ma di wo 20.30: Apollo 13 CITY 1(020) 6234579 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Criti cal Decision CITY 2 13.15, 16.00, 18.45,21.30 Bro ken Arrow CITY 3 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Lord of Illusions CITY 4 13.15, 16.00: Jumanji 18.45,21.30: Money Train CITY 5 16.45, 20.30, ma di ook 12.45: Ca- CITY6 16 45, 20.30, ma di ook 12.45: He- CITY7 13.15, 16.00, 18.45,21.30: Copy Cat DESMET (020) 6273434 ivm met dodenherdenking za 4 mei- 20.30 u eerste voorst. pij passen. De hoofdpersonen van Drugstore Cowboy, My Own Private Idaho en Mala Noche zijn daar goede voorbeelden van. Na zijn minder geslaagde Even Cowgirls get the Blues gooit Van Sant het over een an dere boeg. Zo lijkt het althans. In de komedie 7o Die For gaat het in eerste instantie over nor male mensen in een normaal stadje, maar aan het einde van de film blijken ze net zo vreemd als al de personages uit Van Sants vorige films. Nicole Kidman speelt Suzan- ne*Stone, het mooiste meisje van de stad Little Hope. Stone wil beroemd worden en volgens haar kan dat alleen via de televi sie. Uiteindelijk krijgt ze een baantje bij de lokale omroep en ze doet alles om hogerop te ko men, ze vermoordt zelfs haar man. Met alle camera's die dan op Stone gericht staan, heeft ze bereikt wat ze altijd al wilde. Scenarioschrijver Buck Henry bewerkte de roman van Joyce Maynard, die op ware gebeurte nissen gebaseerd schijnt te zijn. Nicole Kidman houdt de aan dacht van begin tot eind vast, maar ook de andere acteurs/ac trice mogen er zijn. Illeana Douglas speelt de zus van de vermoorde echtgenoot en kijkt al snel door de buitenkant van Stone heen. 19.30 niet op za: Saudade 20.30, zo ook 16.45: Au Petit Mar- 18.45, 22.15: za alleen 22.15: Salto al Vacio 21.00 za ook 24.00 en zo 14.00: Leaving Las Vegas KRITERION 1 (020)6231708 20.15, 22.15 (di niet om 22.15): De Jürk 18.15: Antonia di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 17.45, 21.45 (ma niet om 21.45): The Garden 19.30, vrza ook 00.15: Cyclo ma 21.45: Passion RIALTO 1 (020) 6753994 18.00 20.00 22.00 do vr za zo ook 15.00: The White Balloon RIALTO 2 vrt/m zo en di wo 20.45, za ook 15.00: Casa de Lava vrt/m wo 19.15: 30 mei 1969 vr t.m wo 22.45 zo ook 13.00: O Sangue ma 20.45 Het Rode Korenveld THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.30, 19.45, 21.45 za zoO ook 14.30: Shanghai Triad THE MOVIES 2 21.30: Unzipped 20.00: Blue in the Face 17./15 beh vrij, zazoook 15.00: De Jurk THE MOVIES 3 17.00, 19.30, za zo ook 14.30: Sen se and Sensibility 22.00: Get Shorty THE MOVIES 4 17.15: II Postino (originele versie, Engels ondertiteld) 19.30 za zo ook 14.45: II Postino 22.00: Smoke TUSCHINSKI1(020)6262633 13.15, 16.00. 18.45, 21.30 Up Close Personal TUSCHINSKI 2 13.15, 16.00, 18.45.21.30: Dead TUSCHINSKI 3 18.45,21.30 ma di ook 13.15en 16.00: Toy Story TUSCHINSKI 4 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Before and After TUSCHINSKI 5 18 45,21.30; ma di 13.15, 16.00: Antonia TUSCHINSKI CINEAC 11.45, 14.45, 17.45, 21.45: Bul- Iets on Broadway DE UITKIJK (020) 6237460 15.00, 19.45, za alleen 20.15: Smoke 18.00, 22.00, za 22.15 ipv 22.00: Blue In The Face Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de kunstpagina. Andy Garcia is een ster in Hollywood sinds zijn rollen in De Palma's The Untou chables en Coppola's The Godfather III. Vervolgens is 'de taaie' politiemannen en kwaaie criminelen blijven spelen. Zijn spitse vosse- kopje met de fluwelen oog opslag werd pas vorig jaar voor het eerst ingezet voor een succesvol verlopen aanslag op vrouwelijke ver tedering in When A Man Loves A Woman. Vanaf 9 mei is Garcia te zien in de even intelligente als span nende misdaadfilm Things To Do In Denver When You're Dead. FILM INTERVIEW pieter van lierop/gpd Things To Do In Denver When You're Dead gaat donderdag 9 mei in première. Het doet Garcia merkbaar ge noegen dat hij in Things To Do het volle gewicht van een werkelijk interessante film op zijn schouders gelegd kreeg. Tot dusver bleef zijn rol te vaak be perkt tot die van schoonzoon van Al Pacino, buddievan Kevin Costner of minnaar van Emma Thompson. „Tegenwoordig ben ik vaker de protagonist. De man die het publiek door het verhaal heentrekt. Ik heb hele aantrek kelijke karakterrollen kunnen spelen, maar dat is toch iets an ders omdat het minder betrok kenheid vereist. De protagonist dient te functioneren als de zin tuigen van het publiek. Het is in zijn schoenen dat je meereist door de gebeurtenissen." In Things To Do... speelt Gar cia de rol van Jimmy The Saint, een man met een criminele achtergrond die er ondanks dat verleden in is geslaagd, nooit bloed aan zijn handen te krij gen. Hij verdient inmiddels de kost met het produceren van geluidsbandjes, waarop dood zieke mensen een afscheids groet voor hun nabestaanden inspreken. Dan krijgt Jimmy van zijn vroegere baas een op dracht die hij niet kan weigeren. Hij trommelt er zijn vroegere bende van sukkelaars voor bij elkaar, niet beseffend dat hij daarmee hun doodvonnis te kent. Zodra hij dat wél in de ga ten heeft, trekt hij partij voor zijn jongens en dient dan de toorn te weerstaan van de grote gangsterbaas. Garcia: „Dit is geen simpele genrefilm. Dit gaat over een man die beseft dat hij zijn leven heeft vergooid en dat zijn dagen waarschijnlijk geteld zijn. De tijd die hem nog rest wil hij ge bruiken om er nog iets fatsoen lijks van te maken. Iedereen komt in zijn leven eens op een kruispunt, waar je moet bewij zen dat je werkelijk integriteit hebt. Op zo'n uur van de waar- film recensie stan lapinski Up Close Personal. Te zien: Trianon, Leiden, Tuschinski 3, Den Haag; Metropo- le 1Den Haag. In de jaren vijftig en zestig dreigde Hollywood het loodje te leggen in de moordende con currentiestrijd met de televisie. Achteraf blijkt het een tijdelijke crisis te zijn geweest. The Empi re Striked Back en Hollywood is inmiddels sterker dan ooit. Wat ze van die crisis hebben geleerd is, dat je in de bioscoop geen doorsnee verhalen moet vertonen zoals de televisie dat doet, maar dat je de mensen per film iets groots moet bie den, van mythische allure. Daartoe kun je elk onderwerp bij de kop pakken, zelfs oor spronkelijke tv-stof. En als het moet kan het televisiebedrijf zélf als basis dienen voor een filmmythe, zoals Sidney Lumet dat heeft gedaan in Network en het nu weer gebeurt in Up Clo se &Personal (regie en productie Jon Avnet). Up Close Personal is een star-vehicle voor het duo Robert Redford en Michelle Pfeiffer. Redford speelt Warren Justice, heid komt deze Jimmy The Saint terecht." In 1961, op vijfjarige leeftijd, ontvluchtte Andy met zijn ou ders het Cuba van Fidel Castro. Zijn vader was in Havanna een prominent jurist, maar in Mia mi Beach moest hij gaan wer- een oude televisieveteraan, een voormalig sterreporter op CNN- niveau die is afgezakt tot chef van een lokaal station in Miami. Op een dag komt Pfeiffer bin nenwaaien. Zij speelt de jeugdi ge Tally Atwater die maar één ding duidelijk voor ogen heeft: carrière maken op de buis. Hij neemt haar onder zijn hoede. Ze mag koffie voor hem halen. Ze mag op reportage als er een lijk is aangespoeld op het strand. Met de arrogantie van de doorgewinterde vakman geeft hij haar keer op keer lik op stuk en gaandeweg komt ze tot ontplooiing en groeit ze uit tot wat hij ooit was: sterreporter op CNN-niveau. Niets aan de hand, als ze ondertussen niet verliefd op elkaar waren gewor den en het drama zich toespitst op de tegenstelling tussen liefde en werk. Ze worden partners in het huwelijksbed, maar zijn el- kaars concurrent voor de came- Een tweede dramatische te genstelling wordt geleverd door het fenomeen televisie. Wie in Amerika 'televisie' zegt, heeft het per definitie over commer ciële televisie, een massamedi um dat zich beweegt tussen de ken als kok en wist zich vervol gens op te werken tot succesvol zakenman in de cosmetica- branche. Andy Garcia zegt zich meer als Cubaan dan als Yankee te beschouwen en voelt nog el ke dag de ballingschap op hem drukken. „Ik bemoei me inten sief met de Cubaanse realiteit en ik voel me nog steeds nauw verbonden met de Cubaanse cultuur. Ik ben speciaal gek op salsa." Dat mocht al blijken uit de documentaire die Garcia vervaardigde onder de titel Ca- chao... Como Su Ritmo No Hay Dos, een concertfilm opge bouwd rond de legendarische Cubaanse salsa-musicus Israel 'Cachao' Lopez. Inmiddels pro duceerde Garcia twee muziekal- bums getiteld Cachao Master Session Na dat debuut als documen- tarist gaat Andy Garcia nu zijn eerste speelfilm regisseren: „Ik heb een eigen project over de Cubaanse ervaringen. Ik werk daar al vijf jaar aan, maar nu wordt het werkelijkheid. The Lost City gaat het heten en het speelt in Havanna tijdens de re volutie. Ik ga het opnemen in zuid-Florida, met onder meer Robert Duvall en Isabella Rosse- lini. Ik speel zelf de hoofdrol, wat aanvankelijk niet de bedoe ling was, maar het werd een verplichting om de film gefi nancierd te kunnen krijgen." Intussen ziet Andy Garcia reikhalzend uit naar de dag dat hij kan terugkeren naar zijn va: derland. „Het is wachten op de val van Castro en de terugkeer daar van de democratie. Slech ter dan het er nu is, kan het nooit meer worden. De dollar is er al het meest normale geld middel geworden. Het is een catastrofe van immense om vang. Op Cuba prostitueren meisjes van tien zich aan toeris ten, voor een paar panty's." In zijn ogen krijgt Garcia even die bekende dromerige blik en dat is niet vreemd. Hij weet zichzelf een Cubaanse vader van drie dochters. De oudste is elf. polen van show-pulp (ten gerie ve van de sponsors) en serieuze onthullende journalistiek (ten behoeve van de kijker). Beide aspecten komen in Up Close Personal uitgebreid aan bod, al is het duidelijk waar Avnats hart naar uitgaat. Kijk maar naar die cruciale scène waarin Tally net bezig is met een ge vangenisreportage, als er een ouderwetse opstand losbarst en ze (eindelijk!) haar eigen ego vergeet en met gevaar voor ei gen leven haar journalistieke plicht uitoefent. Dat was in het begin van de film wel anders, toen ze zich niet geneerde het weerbericht voor te dragen, ge huld in zuidwester, stormbe- stendige gele regenjas en over sized zonnebril. Moniek Somers zal bij het -zien van deze scène tot de som bere conclusie moeten komen dat ze nog een lange weg te gaan heeft met haar potsierlijke strapatsen (met een luchtballon omhoog, met een parachute omlaag). Wat wil je, Michelle is natuurlijk duizend keer leuker dan Moniek: juist in dit soort half parodistische momenten laat Pfeiffer zien wat ze in huis heeft als actrice. Jean-Paul Belmondo speelt maar liefst drie rollen in Claude Lelouche's Les Misérables. film recensie De echte volksschrijvers, waar zijn ze gebleven? Schrijvers als Victor Hugo die, anders dan de pulpproducenten van tegenwoordig, erop uit waren humanistische waarden populair te ma ken onder brede lagen der bevolking. Zijn boe ken leverden op hun beurt stof voor toneel stukken, opera's en niet te vergeten films tot in onze dagen. De musicalversie van fes Misérables ligt nog vers in het geheugen en nu alweer komt Claude Lelouche met een bewerking voor het witte doek. De zoveelste. Hoewel, niet helemaal, hij verfilmde het verhaal van de nobele boef Jean Valjean en de minder nobele politie-inspecteur Javert niet letterlijk. Zijn Les Misérables zou je kunnen zien als een moderne variatie op het oude, negentiende eeuwse, thema. Het is voor al een show-case geworden voor Jean-Paul Bel mondo, die in de loop van de film drie rollen speelt, die zoveel op elkaar lijken dat je net zo goed van één grote rol kunt spreken. Om te beginnen speelt Belmondo vader Henri Fortin, een analfabete scharrelaar,die in 1900 ten onrechte van moord wordt beschul digd en terecht komt in de strafgevangenis van Cayenne, alwaar hij tijdens een Papillon-achti- ge ontsnappingspoging te pletter valt. Na deze ouverture begint de film pas goed en speelt Belmondo speelt de rol van zoon Henri Fortin als twee druppels zijn vader, net zo'n schar relaar en een even grote analfabeet. Lelouche's film ontvouwt zich als een breed opgezet episch drama, waarvan de episodes bij elkaar worden gehouden door het basispiot van Hugo. Het leven van Fortin loopt letterlijk pa rallel aan dat van Hugo's romanheld Valjean: niet impliciet maar uitdrukkelijk. Fortin mag dan een kleine crimineel zijn, hij heeft (net als Valjean) een groot hart van goud. Dat blijkt als hij in de Tweede Wereldoorlog het joodse gezin Ziman uit de klauwen van de Duitsers probeert te redden. Als vader Ziman (Michel Boujenah) hem tijdens een eindeloze autorit het verhaal van Victor Hugo uit de doe ken doet, blijkt Henri zich voor honderd pro cent met Valjean te identificeren. Lelouche on derbreekt daar zijn eigen twintigste eeuwse verhaal met negentiende eeuwse fragmenten, die rechtstreeks aan Hugo's roman zijn ont leend. In die episodes neemt Belmondo ook de rol van Valjean voor zijn rekening: zoals het meisje dat door Valjean wordt geadopteerd door dezelfde jonge actrice wordt vertolkt die het dochtertje van Ziman speelt (Salomé Lelou che), terwijl de met de Nazi's heulende politie man (Philippe Khorsand) die Fortin en de Zi- mans op de hielen zit, een regelrechte reïncar natie blijkt te zijn van Hugo's Javert. Waarom Lelouche niet gewoon een letterlijke verfilming heeft gemaakt van Les Misérables? Dat had hij, gezien die negentiende eeuwse fragmenten, gemakkelijk gekund. Waarschijn lijk wilde hij wat kwijt over Frankrijk ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Het moet ge zegd, hij schetst een naar Franse maatstaven nogal ontluisterend beeld van die periode, dat weinig ruimte biedt voor heldenbombarie en daardoor (helaas) dicht tegen de historische werkelijkheid aanleunt. Robert Redford en Michelle Pfeiffer als tv-reporters Up Close Personal: star-vehicle voor het duo Robert Redford en Michelle Pfeiffer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 11