Circus? Wat zou dat precies zijn?
De groeten van Karei Douven
Leiden
Ode aan modaal
Kerk Samenleving
ZATERDAG 27 APRIL 1996
Kinderen stelen de show tijdens open dag Opvang Centrum Asielzoekers
CHEF HENNY VAN ECMOND. 071 -5356414. PLV -CHEF HANS JACOBS. 071.
LEIDEN PETER VAN EGMOND
Een kleine tweehonderd kinde
ren zitten opeengepakt aan de
ene helft van de tent te wach
ten. Twee tribunes zijn leeg.
Daar moeten de ouders van de
jonge circusartiesten en andere
bewoners van het asielzoekers
centrum komen te zitten. Pas
als een medewerkster het kamp
rond is gegaan - 'Komt dat
zien' roepend - stroomt ook de
andere helft van de circustent
vol. Mensen uit allerlei landen,
in uiteenlopende kledij. En
thousiast lachend. Circus? Wat
zou dat precies zijn?
Een helemaal eerlijk antwoord'
krijgen ze niet. Geen echte tij
gers of paarden zijn aanwezig.
Ook geen lenige acrobaten.
Maar wel asielzoekerskinderen
die hun best doen om tijgers en
paarden, dompteurs en acro
baten na te doen. Verkleed, en
met gespannen gezichten. De
één enthousiast, de ander ver
legen. Zij zijn op deze wijdag
de trekpleister van de open dag
van het Opvang Centrum Asiel
zoekers in Leiden.
De open dag wordt gehouden
in het kader van een project dat
tot de zomervakantie loopt, en
waarmee het centrum de aan
dacht probeert te vestigen op
de situatie van asielzoekers.
Verschillende scholen komen
langs en asielzoekerskinderen
leiden kinderen uit de omge
ving rond in het Centrum -
zonder toezicht van de leiding,
om de kinderen in persoonlijk
contact met elkaar te brengen.
De acts in het circus zijn het
aanzien zeker waard. Een klein
donker dompteurtje, bedrem
meld met zijn zweepje zwaai
end, dirigeert zijn tijger-kleu
ters in een rondje door de piste,
en laat ze door een hoepel krui
pen. Als de tijgers een rondje
om hun as moeten draaien, ra
ken ze hun richtinggevoel kwijt
en tuimelen ze even over elkaar
heen. Maar dat deert niet. Het
publiek, de kinderen van vier
scholen uit de omgeving en de
bewoners van het Opvang Cen
trum waarderen de inzet van
de jonge artiesten.
Bij de slotact, de fakirs met hun
spijkerbed, wordt het publiek
gewaagd mee te werken. Er is
geen orkest in de zaal (alleen
een muziekband), en dus ont
breekt het trommelgeroffel op
de spannende momenten.
Stamp dus maar met je voeten
op de banken", luidt het ad
vies. De kinderen laten zich dat
geen twee keer zeggen, en de
houten banken worden bijkans
afgebroken als één van de kin
deren op het spijkerbed ligt en
er een ander kind op gaat zit
ten. Even verkrampt het ge
zicht van het onderliggende
slachtoffer, maar bij het op
staan zijn geen bloedende ar
men of gescheurde kleren te
zien.
De zeventig asielzoekertjes
hebben één dag de tijd gehad
om de anderhalf uur durende
voorstelling in te studeren. Ei
genlijk hadden dat er twee
moeten zijn. De voorstelling is
echter van een heel behoorlijk
niveau, en vooral leuk om te
zien. Het verzoek van de cir
cusdirecteur om 'niet op per
fectie maar op vertedering te
letten', blijkt goeddeels overbo-
dig.
De kinderen mochten tijdens
het oefenen twee acts uitkiezen
waaraan ze konen meewerken.
Eén ervan werd dan toegewe
zen. De oefensessies werden
geleid door Arie Hemmen, dra
matist, die bij de voorstelling
ook de rol van circusdirecteur
op zich neemt.
Verschillende basisscholen en
asielzoekers kregen les van
hem. „Circus is een goede in
valshoek om die kinderen iets
te leren. Om samen te werken",
legt hij uit. De asielzoekerskin
deren reageren er verschillend
op. De één in z'n hum, trots
door zoveel aandacht, de ander
bedremmeld, overdonderd
door de lawaaierige, volle tribu
nes.
Hemmen houdt rekening met
hen. „Je moet er ook rekening
mee houden dat die kinderen
soms al het één en ander heb
ben meegemaakt."
Jonge asielzoekers voeren verschillende circus-acts op, als onderdeel van het scholenproject 'Vluchten in
veiligheid'. foto henk bouwman
Theo Bakker
„Pappa, weetje hoe je poep
noemt die naast de pot is ge
vallen?", waagt dochterlief. Ik
antwoord van nee. „Een druk
fout." Is goed, is goed, humor
moeten we hebben. Ter com
pensatie van Albert. Van de da
gelijkse stroom menselijke
drek die je bereikt. Afkloppen
bij de wurggreep van onrecht
en waanzin helpt niet. Daarom
gaan we er maar om lachen.
De straat op, daar ligt de hu
mor. In de stad moeten we gie
rende compensatie vinden
voor dat bericht over Albert.
Voor de ergerlijk grote hoeveel
heid lui die zo ergerlijk onop
gevoed is. Vinden we tekens
van hoop op de Haarlemmer
straat?
Dat we nou net even voorbij
Gejo een invalide in een rol
stoel tegen moeten komen. Di
rect dient Albert zich weer aan.
Albert woont in Zoetermeer, is
verlamd en kan alleen nog met
een spraakcomputer commu
niceren met de medemens. El
ke dag ging Albert in zijn rol
stoel de straat op, maar nu
durft-ie niet meer. Twee jon
gens hebben de weerloze man
op brute wijze van zijn spraak
computer beroofd. Je zegt niet
eens dat we hem niet mogen
hebben, voegden ze hem nog
toe. De anecdote lijkt shocking
genoeg voor één van onze va
derlandse topcabaretiers.
Humor zie ik op de Haarlem
merstraat niet liggen, wel bre
ken we bijna de nek over een
fiets, die ter hoogte van de Rex
midden op straat ligt. Iemand
wil de fiets oprapen, waarop
één van de dikke, witte, kale
gabbers die aan de kant staat,
zegt dat die iemand met zijn
teringpoten van die kankerfiets
moet afblijven. Lachen, niet.
Even verder groepen allochto
ne jongeren samen. Iedereen
moet er met een grote boog
omheen lopen, een moeder
met kinderwagen kan er maar
net tussendoor, maar wie
waagt het er wat van te zeg
gen? Een oudere man, die zegt
dat er op de Apothekersdijk
nog een paar fietsen piet op
slot staan. Goed, humor. Maar
voor de man uitgelachen is,
heeft-ie een mes op de strot.
„Is dat een geintje, of meen je
het", waagt-ie. „Ha, je meent
het. Dat is maar goed ook,
want van geintjes houd ik
niet." Alleen tekens van wan
hoop nemen we waar.
Er scheurt een meid van der
tien met haar scooter tussen de
wandelende mensen door.
Wordt er niet afgesleurd. Een
oudere vrouw die uitwijkt en
valt, wordt uitgelachen door
andere bakvissen. De humor,
in dit geval een grijs Leids wijf-
fie, ligt nu echt op straat. Daar
lopen twee knapen van tegen
de twintig wild boerend en loe
rend naar potentiële slachtof
fers richting Hema, waar ze
verstaanbaar voor alle omstan
ders wel eens proletarisch zul
len gaan winkelen. Niemand
die proletarisch verbeterd tot
proletisch. Niemand ook die
de Hema waarschuwt, wat
toch de gewoonste zaak van de
wereld zou zijn. Wél grapt ie
mand: „Dat zoeken ze zelf
maar uit bij de Hepa." Ja nou,
op straat knapt je humeur
zienderogen op.
Effe een biertje doen bij V&D,
want één Haarlemmerstraatje
en je bent bekaf van het la
chen. Je kunt er geestelijk dan
weer dagen tegen. Allemachtig,
wat loopt er veel volk rond
waar kop noch staart aan zit.
Bier. Denken aan leuks, aan
Jiskefet. Maar het lukt niet, we
krijgen Albert en alle onopge
voed rapaille niet uit de kop.
Worden die knapen die de ver
lamde Albert zo laf hebben be
roofd ooit opgepakt en zo ja,
wat er gebéurt er dan met ze?
Welke vader en moeder heb
ben die jongens opgevoed, of
ot
juist niet? Waarom heeft G
bij zulk soort misdaden de
sudden death niet ingevoe
Waarom voedt tuig tot in
wigheid amen nieuw tuigteri
En zo kankert de drinkend
man verder.
ffii
Maar dan valt zijn blik zon n
op een ouwe man die met
dochter en kleinzoon de z<
binnenkomt. Moeder hout
deur open, waarop jochie
voor opa naar binnen schit
Opa schrikt, valt bijna. Mo
legt ventje rustig maar beslbo
uit dat hij opa voor had m< an
ten laten gaan. Daarna zitt
ze gezellig aan een tafeltje
het raam en houdt kleinzoi
wanneer de ober de bestel]
komt opnemen ketirig zijn
mond tot hij aan de beurt
„Opa", vraagt mannetje,
je die mop van hondje Zoino;
nog een keer vertellen, die
ik zo leuk." Jongetjes gelacP"
klinkt op, opa buldert mee
moeder glimlacht.
Het tafereeltje is mooi, aan jg
doenlijk. Een teken van ho
voor de kankerende man.
Goed om te zien, er zijn oofi
nog vaders en moeders die)n.
hun kinderen opvoeden. Ii r8
veel Leidse gezinnen doen
en ma ontroerend hun bes
bouwen goeie nestjes, zett«
grut in het leven dat het ve
schil tussen mijn en dijn k<
dat een beetje manieren h<
dat wil werken voor de cen)0<
Noem het burgerlijk, niet
hoogdravend, zeg maar vei
keerds over al die gewone
aanstootgevende Leidse ge
nen, zeg maar dat dit een s^
middelmatige column is. N
ik wou gewoon een keer w<5t
lieve woordjes wijden aan it
die ouders die in de schadika!
van het grote nieuws in depn
menleving hun beste beenjsv
voor zetten. Die ervoor zorj
dat hun kinderen Albert mi
rust laten.
REDACTIE DICK VAN DER PLAS, 071 -5356481
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
KANTOOR
Een groepje 'volgelingen' probeert het
gedachtengoed van de vorig jaar
oktober overleden schrijver-esotericus
en jezuïet Karei Douven levend te
houden en verder uit te dragen. Douven
wordt wel een nieuwe-tijdsprofeet
genoemd, maar van New Age moest hij
niet veel hebben. Een oneindige Liefde
verlangt in te dalen in de
mensengemeenschap, luidde de kern
van Douvens boodschap. Douven was
ook de man van de Godservaring. De
jezuieten 'verboden' hem zijn
geschriften officieel te verspreiden. Na
zijn dood geldt dat beletsel niet meer.
JOAN'KLOOSTERMAN
Jan Schreuder, Douvens gereformeerde se
cretaris, doet pogingen om diens voor
naamste boek 'Het christendom op weg
naar de 21e eeuw' ingang te doen vinden
bij de protestantse synode en de predikan
ten van de Samen op Weg-kerken. Tot nu
toe zonder resultaat. De reacties zijn lauw,
hoewel toch al sinds '94 het rapport 'De
kerken hebben hun geheim - tussen oud en
nieuw' op tafel ligt. Het rapport is geschre
ven om de positie van de hervormde en ge
reformeerde kerken ten opzichte van New
Age te helpen bepalen en spoort ze aan tot
discussie. Maar er is nog niets mee gedaan.
„Daardoor missen ze een kans om de blijde
boodschap in eigentijdse vorm uit te dra
gen. Is het verwonderlijk dat de leegloop
van ook de protestantse kerken niet lijkt te
stuiten. Als hun passiviteit wordt doorbro
ken, komt de ontwikkeling op gang. Tien
duizenden mensen hebben van Douven ge
hoord. Dit is op een gegeven moment niet
meer te stuiten. Zeker bij de protestantse
kerken maar die zitten nog een beetje met
begrippen als esoterie, spiritualiteit en reïn
carnatie. Het kerkvolk dat geen raad weet
met de vragen over leven en dood, snakt er
eigenlijk naar," zegt Schreuder.
Goeroe?
Alsof ze door Karei Douven zelf zijn ge
stuurd, zijn ze met z'n vieren naar het
Rijense motel gekomen om over hun inspi
rator te praten: Jan Schreuder, Catharina
van Poppel die Douven verzorgde (hij was
astmapatiënt), de publicist Lambèrt de
Kwant die in Nederland de Spirituele Cafés
organiseert, en Bert Stevens. Zij behoorden
tot de kring van vrienden-intimi rondom de
charismatische Douven die 75 jaar oud
werd. De pater was onder andere de oprich
ter van de stichting Handreiking Geestelijke
Groei en Het Bergkristal, een huis voor
geestelijke bezinning in het Midden-Bra
bantse Haaren. Daar was hij de spil van bij
zondere bevlogen samenkomsten, cursus
sen, meditaties.
„Hij was wèl een goeroe, maar wilde het
niet zijn: dat zijn twee verschillende din
gen", zegt Catharina. Goeroe vindt Stevens
een te negatief geladen woord. Lambèrt de
Kwant typeert hem neutraler als een
'bijzondere leraar' die bijzondere boeken
schreef. 'Het christendom op weg naar de
21é eeuw' mocht van de jezuieten-orde niet
worden uitgegeven omdat de inhoud af
wijkt van de traditionele katholieke geloofs
leer. Toch zijn er tot nu toe 9000 exempla
ren van zijn boeken als manuscript ver
spreid 'onder vrienden'. Want dat lieten de
jezuieten wel toe.
Stevens 'realiseert zich dat die boeken en
cursussen juist diè mensen kunnen berei
ken die zijn vastgelopen'. De Kwant: „De
profetie van het nieuwe bewustzijn is de ro-
Het viertal dat Karei Douvens gedachtengoed levend wil houden: v.l.n.r. Jan Schreuder, Cathari
na van Poppel, Lambert de Kwant en Bert Stevens. foto gpd
de draad door al zijn publicaties." Veel
mensen gebruiken zijn boeken als spirituele
bron of als thema voor groepsdiscussies.
Anderen volgen zijn driedelige instructies in
'meditaties volgens geestelijke oefeningen
eigentijdse vormgeving'. Die oefening duurt
ongeveer een jaar, en Bert Stevens is er mee
bezig. Elke week trainen. Rechtop zittend,
rustig ademend; Het Al trilt in jou.
Hier en nu
Schreuder zegt dat het vooral ouderen van
boven de vijftig zijn die zich tot Douven
voelen aangetrokken. Hij typeert ze als
'kerkmensen die momenten van hevige
twijfel kennen en elementen van Douven
krijgen aangereikt waardoor ze hun even
wicht weer kunnen terugvinden.' Ook
'mensen die de kerk de rug hebben toege
keerd'. Catharina: „Het goddelijke in iedere
mens aanwezig, en die christuskracht die
ons eigenlijk doet leven. Dèt heeft hij vooral
uit laten komen. Ik ben dat meer bewust
geworden. We weten allemaal als gelovige
en gedoopte mensen dat God in ons woont.
Daar bleef het dan gewoonlijk bij."
Douven maakte dat voelbaar. Hij leerde zijn
volgelingen in het Verbond te staan, niet
bang te zijn en het leven ook met alle gru
welijkheden te aanvaarden. Stelde het lij-
Rooseveltstraat 82 071-5356356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/vr.18.00-19.30 uuren
Zaterdag 10.00-12.00uur 071-5128030
DIRECTIE
B. M. Essenberg,
G. P. Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor, F. Nypels,
H. G. van der Post (adjunct)
PUBUC RELATIONS
W. H. C. M. Steverink 071-5356356
OMBUDSMAN
R.D.Paauw 071-5356215
Tel. dag. 9.30 -11.30 uur of per post.
REDACTIE
G.J. Visser, chef redactie nieuwsdienst/kunst
H.W. van Egmond, chef red. Groot Leiden
A.J.B.M. Brandenburg, chef eindredactie regio
F. Blok, chef eindredactie algemeen
W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco
Redactie: 071-
Hoofdredactie: 071-
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17
071-
ABONNEMENTEN
bijvooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per maand (autom. betaling)
per kwartaal (acceptgiro)
per kwartaal (autom. betaling)
per jaar (acceptgiro)
per jaar (autom. betaling)
VERZENDING PER POST
per kwartaal (NL)
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEBler
dicap hebben), is een samenvatting
regionale nieuws uit het Leidsch Dag
geluidscassette beschikbaar. Voor inf11
0486-486486 (Centrum voor Gesprol l
Grave).
n
den voor als een leerproces, en doodgaan
als het maken van een overstap naar een
ander leven. 'En het goddelijke zit in iedere
mens'.
Dreigt niet het gevaar van het wat zelfstre-
lende aspect van esoterie, voor de zelfsugges-
tie?
Catharina ontkent dat. „Douven gaat naar
de bodem van je ziel. Daar durven veel
mensen niet naar toe te gaan, want dan
moet je veranderen terwijl je net 'zo lekker'
Als u doodgaat, komt u Karei Douven dan
weer tegen, of leeft-iegewoon nog tussen ons
in?
Schreuder weet het niet zeker. Catharina
van Poppel, van huis uit verpleegster die als
enige bij zijn sterven aanwezig was en zich
verbaasde om zijn rustig verscheiden: „Ik
weet wel dat hij nu in hogere sferen is. Karei
is ook hier, nu. Ik kan dat natuurlijk niet be
wijzen. In Het Bergkristal hadden we een
wereldwijding en daar was een man die ge
nezingen doet, aura's leest en die opeens
zei: Karei is in ons midden. Hij heeft ieder
een gegroet, naar iedereen gebogen. Ik ge
loof zo'n meneer, anders zegt hij zoiets
niet."
ZIEKENHUI
ONGEVALLENDIENST
Academisch Ziekenhuis: vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en
woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00; Diaconessenhuis: maandag t/m
8.00 tot 17.00; St. Elisabeth Ziekenhuis: dagelijks.
BEZOEKUREN
DIACONESSENHUIS
(tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uuren 19.00-19.45 uur.
Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voo
ners bovendien van 10.30 -11.15 uuren van 19.45-21.00 uur
Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00- 15.30 uuren 19.00-19.30
na overleg met de dienstdoende verpleegkundige.
Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoend y
pleegkundige.
Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uuren 19.00-19.45 uur. g
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth
(tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, k e
en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. ir
Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot n
uur).
Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag).
Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00^14.30 i
18.30-19.00 uur. L~
Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel. 0172-463131): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur,
en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
(tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00
18.30-19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur. 19.00-20.00
leen Partners/echtgenoten met kinderen.
Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsliai
voor partners/echtgenoten en eigen kinderen.
Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en oof
kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur: oogheelkim 'C
heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. r<
Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15 ,c
uur: babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.