Bingo met hoog truttigheidsgehalte Acht vrouwen nemen de ruimte of lappen die aan hun laars i Insecten in Natuurmuseum Een Matthaus Passion van grote schoonheid Cultuur&Kunst Leven met de dood Schone Schijn Grote plannen, kleine plannen \TERDAG 6 APRIL 1996 llsraeliër wint Andersen-prijs i razel De Israëlische schrijver Uri Orlev heeft de tweejaarlijkse I internationale Hans Christian Andersenprijs voor kinderlitera- Ituur gewonnen. De illustratieprijs voor kinderboeken gaat naar I de Duitse kunstenaar Klaus Ensikat. De prijzen worden be ll schouwd als de hoogste internationale onderscheiding op het I gebied van kinderliteratuur. De winnaars ontvangen de prijs in I augustus op een congres in Groningen. Rotterdam Libellen bijten niet. Onder deze titel toont Bas Teu- nis zijn foto's van deze insecten in het Natuurmuseum Rotter dam. De expositie biedt een selectie uit de libellenopnamen die hij tussen 1988 en 1993 maakte. Teunis zag kans de dieren te be sluipen tijdens hun dagelijkse bezigheden en deze tot in details, vaak extreem uitvergroot, vast te leggen. De opnamen kwamen tot stand in de vrije natuur, zonder enige manipulatie. Bas Teu- i nis (1958) is illustrator en natuurfotograaf. De tentoonstelling duurt t/m 9 juni. Voodoo in het Afrika Museum I rerg en dal Het Afrika Museum in Berg en Dal opent deze maand ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan een jubile umtentoonstelling die helemaal gewijd is aan Voodoo en Vodun, geloofsrituelen uit West-Afrika. Op de tentoonsteling zijn veel magische beelden en voorwerpen te zien. Ook de bekende Voodoo-poppetjes ontbreken niet. Daarnaast is handwerk in de traditionele Vodun-kleuren wit, rood en zwart te zien. De ten toonstelling duurt van 20 april tot en met 31 december. muziek recensie li dy van der spek Matthaus Passion door het Bachkoor Hol- and o.l.v. Charles de Wolff, m.m.v. Irene lammann, sopraan, Sylvia Schlüter, alt, Peter Bartels, tenor (evangelist), Philippe Hüttenlocher, bas (Christus partij). Kenzo Ishii, tenor (aria's). Charles van Tassel, bas (aria's), Anneke Pols, viola de gamba, het Haags Matrozenkoor, en het Concertge bouw Kamer Orkest, concertmeester Jo- lan Kracht Gehoord 5 april in de Pieters kerk te Leiden. Op Goede Vrijdag voerde het Bachkoor Holland zijn tweede Matthaus Passion uit, in een wederom afgeladen Pieterskerk. Elk jaar zoekt Charles de Wolff nieuwe wegen en vindt ze ook, wellicht onbewust. Deze keer is de uitgelezen timing opvallend. Akoestiek, koor en orkest vor men vanaf het 'Kommt, ihr Tochter, helft mir klagen' een Tijkans heilige drieëenheid. In een transparant samen spel, waar hier en daar een schrijnend' ijle strijkersklank j! rillingen bezorgt, worden koor en orkest meegenomen op een golvende vederlichte cadans die tot achter in de kerk uitwaaiert. Die timing is zó goed gekozen door de Wolff, dat betekenisvol le woorden alle tijd krijgen om door te dringen in ruimte en ontvankelijk gemoed. Bijzonder mooi is ook het ge zamenlijk coloriet van de vier stemsoorten van dit koor: buig- CHEF GERT VISSER, 071-5356441. PLV -CHEF JAN RIJSDAM, 071-5356444 HenkDidi, Delia, Dolores en Helena vanavond in het LVC zaam met een licht maar intens vibrato, grote zeggingskracht en lichtheid. Die zwevende samen klank waarin alle stemmen glas helder te onderscheiden zijn, in het eerste deel versterkt door de pure klank van het Haags Ma trozenkoor, beheerst dit jaar de ze ingetogen dramatische uit voering. Van de solisten maakt ook dit jaar Philippe Hüttenlocher gro te indruk. 'Meine Seele ist be- trübt bis an der Tod' is een jam merklacht die regelrecht het hart raakt. Peter Bartels is als evangelist beeldender dan ooit, rauw in de volksmond, sereen daar waar Jezus hoegenaamd-woordeloos is. In duetten kleuren de so praan Irene Hammann en alt Sylvia Schlüter voorbeeldig bij elkaar. Inhoudelijk geeft Schlü ter zich overtuigender. Hoe mooi Irene Hammanns liedstem ook is, ze glijdt teveel over de woorden. De tenor Ken- zo Ishii, een 'nieuwe' stem in de Pieterskerk, zet zich zeker in voor zijn taak, maar zijn explo sies en implosies zijn té nadruk- kelijk. Charles van Tassel zingt zoals altijd integer, mooi, maar voegt weinig verrassends toe. Resumerend, een evenwichti ge en rank opgebouwde Matt haus van grote vocale en instru mentale schoonheid. Wordt 1996 het jaar waarin de achtergrondmuziek de finitief op de voorgrond treedt? Is er een ommekeer gaande met zachte revolu tionairen als Wunderlich en Bacharach die met strijkorkestjes en een doc trine, gebaseerd op gezel ligheid, de dansvloer over nemen? Het lijkt er wel op. Tout Amsterdam danst op de nieuwe stroming. Van avond worden ook in het LVC in Leiden zwoele lovesongs en uitzinnige discohits ten gehore ge bracht en voeren Henk en de Bingolettes het publiek mee door een universum van bingo, liefde en magie. leiden pablo cabenda Trendy jongeren gaan uit in kle ding die kort geleden tijdens fo toalbumavondjes nog vrolijk, maar genadeloos werd bespot. Met een dodelijke cocktail van hoogmoed en meelij die alle pubers eigen is werd stellig ge opperd, dat die broek echt niet meer kon. Maar die broek kan wel! Sterker nog, die broek die moet! Evenals die groene pullover, dat overhemd met Pucci-print en die Mary Quant zonnebril. Huiselijke decadentie gaat het helemaal maken. Dus doe het volume op zes. Laat het gerinkel van de ijsblokjes de lichtvoetige conversatie overstemmen. Gooi een olijf in dat glas, dans wat, eet wat, maar vooral, wees ge zellig. Vanaf nu is alles easy tu ne. En dus ook het LVC. Van avond zullen klinkende namen als Piet Popcorn, Henk The Bingolettes en de Intuners een warm optreden verzorgen waar ondermeer gedanst zal worden op de muziek die ouders nog aan hun hart koesteren. Easy tune is dan misschien een nieuwe naam. Het is tegelij kertijd een muzikaal genre met een instant geschiedenis. Hoe wel er op dit moment driftig en inventief wordt geëxperimen teerd met mambo-orkestjës, la- tin blaaspartijen en milde hou- sebeats, krijgt ook datgene wat vroeger easy listening of middle of the road heette net zo ge makkelijk een warm plekje op het ribfluwelen bankstel. Al thans volgens de media. Ri chard Cameron, dj en bedenker van de naam 'easy tune', is er behoorlijk ongelukkig mee. Niet Henk en zijn Bingolettes. Van links naar rechts: ravenzwarte Didi, koperrode Delia, hoogblonde Dolores en superster Helena. foto's pr/frank van den brink met het succes van easy tune, maar met de instant associatie met die neotruttige nostalgie. Eigen leven „Ik heb ooit in een interview ge zegd dat ik twee nummers van Herb Alpert leuk vond en prompt werd er een verhaal over cocktailparties bijverzon- nen. Daarna schreef iedereen elkaar maar klakkeloos na en is de term een eigen leven gaan leiden. Easy tune heeft hele maal niets met gezapigheid of burgerlijkheid te maken. Easy tune is überhaupt geen muziek stijl maar een verzamelnaam voor allerlei platen die dezelfde sfeer ademen." Samen met makelaar in trends Eddy de Clerq en Gerry Arling brengt Richard onder de naam Popcorn platen uit waar uit een vriendelijke sfeer en muzikale vrijheid moeten ade men. „Het hoeft allemaal niet per se soft of oud te zijn. Het moet vooral verrassen. We draaien ook dingen van Cabaret Voltaire of Suicide door de set heen, en die kan je onmogelijk soft noemen. Ik heb zelf een bloedhekel aan die avonden waar constant dezelfde soort muziek wordt gedraaid. Mensen die van hip hop houden, dan sen niet op techno. Mensen die van trance houden moeten weer niets hebben van mellow. Dat is pas burgerlijk en truttig. Wij proberen juist mensen te verrassen met veel verschillen de stijlen op één avond. Als daar een nummertje van Astrud Gil- berto tussen zit of Pizzicato Five is dat omdat ik dat nummer goed vind. Dat wil niet zeggen dat ik alles van een muzikant of band goed vind omdat dat toe vallig binnen een bepaald con cept past. Ik houd van de num mers, niet van de bands." Quizmaster Henk The Bingolettes featu ring Helena' maakt het allemaal niet zo veel uit. „We zijn al on geveer tweeënhalf jaar bezig met onze bingo-act. Toen camp net uit begon te raken vroeg ie dereen of we nog wel door zou den moeten gaan. Toen kwam easy tune plotseling op en hoor den we er weer helemaal bij." Op het podium geven Henk en zijn vier vrouwelijke Bingo lettes in de 'Glamour Kitsch Bingo Show' een geanimeerd potje bingo met een hoog trut- tigheidsgehaltegehalte weg. Tussen de bedrijven door trekt de quizmaster samen met zijn assistentes met behulp van een orkestband een vet blik met se venties discokrakers en ever greens open. Dat dat gelijk ook easy tune wordt genoemd deert hem niet echt. Het kwam hem eigenlijk wel mooi uit. „Arcade heeft ons al een pla- tendeal aangeboden voor een single. Eén van onze bingolettes is ook dj. Die is nu opeens hart stikke hip geworden en we pro beren haar nu aan alle kanten te promoten. Als de mediahype overwaait dan blijven we dit ge woon doen. Wie weet, mis schien wordt Bingo wel de nieuwste rage. Anderhalf jaar geleden heb ik een teckel ge kocht en die heb ik voor alle ze kerheid maar vast in de oplei ding voor artiestenhond ge daan. 23.00 uur Nederland 1 Een special van Kruispunt over stervensbegeleiding in Nederland Gastheer Henk verkondigt het geloof in de liefde en gezelligheid door middel van het lied en de bingo. foto p, De een heeft dit, de ander dat. Als de voorjaarskriebels niet hebben toegeslagen dan wordt men wel gekweld door voor jaarsmoeheid. Ik ken ook men sen die, nu het seizoen op z'n eind loopt, last krijgen van cul tuurmoeheid. Vind ik niet eens gek. Iedereen is tegenwoordig creatief. W.F. Hermans tekende eens een aantal oudjes in een tehuis die nog elke middag door een vrijetijdstherapeut werden opgehitst om op karton te klie deren met een penseel in de van reumatiek kromgetrokken vingers. Vrije tijd moet besteed worden. Jan en alleman speelt toneel, musiceert, schildert... Hielden al die creatievelingen hun bezig heden nou maar een beetje stil, dan gaf het niet. Maar, niks hoor, het moet allemaal gezien worden. De tijd dat er een hup- peltje werd gemaakt tussen de schuifdeuren of dat slechts de familie werd verblijd met een zelfgemaakt schilderijtje is voorbij. Je kunt geen uurtje de stad in of je stuit wel op een zingende stekkenek die, zo wil haar manager, aan de wieg staat van een glansrijke carrieTe. Geen advocatenkantoor, geen gemeente- of ziekenhuis kun je nog binnenlopen zonder te worden geconfronteerd met de ongeneeslijke drang van kun stenmakers om hun vrijetijds besteding aan ons op te drin gen. Ik begrijp het dus wel, die opko mende cultuurmoeheid. In Lei den mogen de lijders aan deze kwaal nog van geluk spreken. De Stadsgehoorzaal is immers al maanden gesloten, het Stede lijk Museum gaat binnenkort drie maanden dicht en laatst las ik dat de deuren van de Waag, sinds het gebouw op een wat meer commerciële basis wordt geëxploiteerd, zo'n beetje altijd gesloten zijn. Aanvankelijk zag het er naar uit Tentoonstelling in Stedelijke Buitengalerie dat ook de Leidse Schouwburg dit jaar'geruime tijd op slot zou gaan in verband met een flinke opknapbeurt. Maar daar heeft de politiek een stokje voor ge stoken. Gemeentes in den lande buitelen over elkaar heen als het gaat om het opknappen van schouwburgen of het bouwen van nieuwe theaters, maar in Leiden is vooral de ijver om geen haast te maken bijzonder groot. Toch is een opknapbeurt voor het theater aan de Oude Vest niet overdreven. Het ligt er na tuurlijk aan wat je gewend bent, maar ik zou zeggen dat de be kleding van de stoelen, de vloer en wandbedekking totaal is versleten, verschoten en ver flenst. Schreef ik al niet eerder dat Stevie Wonder te paard geen schade kan aanrichten in de Leidse Schouwburg? Er ligt een mooi plan op tafel om het theater helemaal in het nieuw (rood pluche) te steken. Hoeft de gemeente financieel ook niet de kop te kosten. Het leeuwendeel heeft schouwburg directeur Wallis de Vries al ge spaard, het restant hoeft de ge meente alleen maar voor te schieten. Tenzij de schouw burgdirecteur wat forser mag uitpakken. Want behalve een kleine beurs heeft Wallis de Vries ook nog een grote beurt in zijn hoofd. Volgens dat grote plan zouden, in één moeite door, de gebrekkig functione rende garderobe en de foyer verbeterd kunnen worden. Kost natuurlijk wel een paar stuivers meer. De schouwburgdirecteur wil zelf niets zeggen over wat zich in zijn hoofd afspeelt. Elk ideetje schijnt, volgens de plaat selijke democratiseringsveror- dening, eerst aan de raadscom missie te moeten worden voor gelegd. Voor je het weet voelen de dames en heren zich gepas seerd en wordt de schouwburg beloond met een keihard 'neen'. Als ik er iets meer over wil weten, dan zal cultuurwet houder Langenberg het woord wel doen, zo wordt mij verteld. Oef, wat een ijdele luitjes toch die politici. Het kan aan mij lig gen hoor, ik ben nog uit de tijd dat je met ambtenaren vrijuit kon delibreren over ontwikke lingen in deze stad, en mijns in ziens heeft die cultuur van openheid deze gemeente in de afgelopen decennia geen kwaad gedaan. Uit een benauwde aars kan immers geen groots trom petgeschal weerklinken. Overigens: toen vorige week de festivaldirecteur van Leiden Cultuurstad de raadscommissie voor cultuur, in een vroeg stadi um, tekst en uitleg gaf over zijn plannen, kreeg hij ook de wind van voren. De man zit er koud zes weken en dan weten de wijsneuzen rond de politieke kwebbeltafel al te vertellen dat het niks wordt met het evene ment Cultuurstad. En dan ook nog zitten zwammen over een slogan... Zouden de dames en heren politici zich niet beter met de hoofdlijnen van het be leid kunnen bezighouden, vroeg ik mij af? Ik kan mij goed voorstellen dat mensen gaandeweg het seizoen geen politicus meer kunnen zien. Hoe 'neem' je de ruimte? In de Stedelijke Buitengalerie nemen volgens de titel van de tentoon stelling 'acht vrouwen de ruim te'. Woorden zoals afbakening, insluiting en het tegenoverge stelde hiervan, openheid en vrijheid, komen direct in je op. Wordt de buitenruimte van de Stedelijke Buitengalerie letterlijk ingenomen door de beeld houwsters, begrenzen hun beel den deze tuin? Of markeren de kunstwerken in die ruimte be paalde opvallende punten waardoor deze stadstuin en zijn onderlinge verhoudingen ande re betekenissen krijgen? Of ne men de beeldhouwsters de vrij heid om zomaar wat beelden in een tuin te zetten onder het mom van een titel? De titel van een tentoonstel ling zou een kernachtige be woording moeten zijn waardoor het uitgangspunt toegelicht wordt. Tenminste, als je als kunstenaar de bedoeling hebt om binnen een bepaald thema iets te ontwerpen. Je kan ook bepaalde beelden ergens plaat sen en er dan een leuke titel bij verzinnen die ook nog ergens op slaat. Nu was dat laatste hier niet het geval; de geëxposeerde beelden zijn gemaakt naar aan leiding van 'het nemen van de ruimte'. Aya Kato heeft op originele en professionele wijze iets met het thema gedaan. Van haar zijn drie beelden te zien. Met haar werk markeert zij een bepaalde plek in de tuin, neemt zij de vrijheid om met het materiaal klei te experimenteren en doet zij iets met het thema binnen een beeld. De andere beeld houwsters gebruiken het mate riaal om iets moois te maken (een kasteel, een mens/dierfï- Aya Kato neemt de vrijheid om met het materiaal klei te experimenteren. foto henk bouwman guur), Kato ontkent juist de ei genschappen van klei en zij ge bruikt het materiaal als sym bool. In de sculptuur 'Climbing Clay' drapeert zij de klei alsof dit een stuk van een doek is. Te zien is eenladdervorm waarbij op elke tree een klein stukje klei zich eromheen heeft gerold. De kleivormen zijn dusdanig be vestigd dat het lijkt alsof zij in wind wapperen en naar boven willen klimmen. 'Triangel Tone' is een soort gelijke wandsculptuur van Kato. Hiermee markeert zij nadrukke lijk de blinde muur van de tuin, de muur wordt het domein van de sculptuur, alle aandacht richt zich op het werk. 'Disappearing centre' is een gesloten cirkel vorm waarbij in het midden een onregelmatig en klein gat waar neembaar is. Hier doet Kato iets met de ruimte in de sculptuur; het centrum is langzaam maar zeker aan het verdwijnen. Zij wekt hiermee de suggestie dat de geslotenheid van de cirkel zal verdwijnen om tenslotte plaats te maken voor een open vorm. Opvallend aan de expositie is dat maar weinig beeldhouw sters naar mijn idee iets met het uitgangspunt gedaan hebben. Het merendeel van de dames heeft de vrijheid genomen een beeld te plaatsen dat in menige tuin niet zal misstaan, als je van decoratie tussen het groen houdt. Dit zijn vooral die beeld houwwerken die willen bekoren en behagen en die verder wei nig inhoud hebben. Sommigen hebben in het beeld zelf met het gegeven ruimte geëxperimen teerd, zij werken met binnen- en buitenruimtes, open en ge sloten vormen (Kea Schipper, Margriet Donders). En een en keling heeft daadwerkelijk iets met 'de ruimte nemen' kunnen doen. Misschien was voor som migen het thema toch iets te hoog gegrepen of hebben zij het gewoon aan hun laars gelapt. Expositie Acht vrouwen ne men de ruimte, te zien t/m 28/4, do. 19-21, vrij., za., zo. 11-17 uur. Ook geopend twee de paasdag 11-17 uur, Stedelij ke Buitengalerie, Koppenhink- steeg 13 (ingang naast par keerplaats Kaasmarkt), Leiden. De Leidse Schouwburg: mooi plan om het theater helemaal in het nieuw te steken. foto loekzuyderduin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 19